VIHTI miniland

Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1042781 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Diese-listi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4470 : 26.03.14 - klo: 19.29 »
Tuossa laturissa muistaakseni pystyy käyttämään esim 3s balansointi porttia 2s:lle mikäli tunkee/tekee sellaisen liittimen että ylimääräinen pinni jää käyttämättä. Pikaisella googletuksella tuollaista tietoa löytyi myös netin syövereistä eli sieltä etsimään, jollei halua aina kahta akkua ladata yhtäaikaa.
Eihän siinä mitään kun kaksi akkua samaan aikaan lataa mutta haittaako/vahingoittaako tuollainen lataus akkuja vai onko sama vaan kuin latais 4s lipoo aina.

Sama asia kuin lataisi 4s akkua kun sarjassa lataa. Mutta jos akuilla on ikäeroa niin balansointi voi kestää ikuisuuden.

Itsellä samainen laturi löytyy ja olen tehnyt 2s akun balanssijatkosta sopivan johdon poistamalla liittimestä toisen lukituksen jolloin se sopii 3s akun balanssiliittimeen.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa vihku

  • PRCA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4471 : 30.03.14 - klo: 11.18 »
Moro

Voiko tätä lipoa ladata yli 1C virralla? http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/akut/lipo-akut/cr171-core-rc-4000mahr-7-4v-20c-40c-saddle-lipo.html
Ohjeessa lukee että maksimi lataus virta on 1C...

-Juuso
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Poissa Tosch

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4472 : 30.03.14 - klo: 11.18 »
Terve

Osaisitteko neuvoa mistä nettikaupasta voi ostaa latauskaapelin 2 S saddle packiin JST-XH tasausliittimellä? Auto on B44.2, akut Thunder Power 2s 5000 mAh ja lauturi Imax B6AC.

Poissa kenzu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4473 : 30.03.14 - klo: 11.28 »
Moro

Voiko tätä lipoa ladata yli 1C virralla? http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/akut/lipo-akut/cr171-core-rc-4000mahr-7-4v-20c-40c-saddle-lipo.html
Ohjeessa lukee että maksimi lataus virta on 1C...

-Juuso


Vastasit omaan kysymykseesi... :grin:
Meinasitko että ohjeisiin on ihan vaan huvikseen laitettu että voi vaan ladata vaan 1C??
Hpi Savage XL Flux (8S) Castle XL2 & 780KV, Team Durango DESC410R Castle MMM & 2200KV, Traxxas E-Revo 1/16

Poissa vihku

  • PRCA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4474 : 30.03.14 - klo: 11.32 »
Moro

Voiko tätä lipoa ladata yli 1C virralla? http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/akut/lipo-akut/cr171-core-rc-4000mahr-7-4v-20c-40c-saddle-lipo.html
Ohjeessa lukee että maksimi lataus virta on 1C...

-Juuso


Vastasit omaan kysymykseesi... :grin:
Meinasitko että ohjeisiin on ihan vaan huvikseen laitettu että voi vaan ladata vaan 1C??
No yleensä akkuja on saanut ladata turvallisesti yli 2C virroilla vai onko näissä satula akuissa joku oma juttunsa?
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4475 : 02.04.14 - klo: 09.40 »
Hei, nyt tarvis vinkkiä juotoshommiin.
Olen juottamassa irronnutta balanserin johtoa takaisin kiinni akkuun. Johto kiinnittyy niihin tinaparin näköisiin liuskoihin. Millä saan juotoksen tarttumaan tuohon liuskaan? Pinta on puhdistettu, mutta ei vaan pysy....

Poissa tapsa92

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4476 : 02.04.14 - klo: 17.09 »
Käytä kunnollista tinaa missä on juoksutetta, sekä kunnon kolvia millä teet juotokset. Muista myös käyttää kolvin kanssa kosteaa sientä mihin pyyhkäiset kolvin kärjen jokaisen juotoksen jälkeen, näin pidennät kolvin kärjen käyttöikää merkittävästi. Nykyään tinassa ei saa EU:n määräyksestä olla lyijyä mikä hankaloittaa tarttumista.

Tässäpä hyvä linkki juotoksien opetteluun:
http://www.mattikaki.fi/~w125312/juotoskoulu/ 

Kyllä se siitä.
- Tapsa

Poissa tuplaesa1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4477 : 03.04.14 - klo: 11.01 »
Moro, oiskohan näistä linkin lipoista mihinkään? Komeasti lupailevat 50/100C purkuja mutta akku on fyysiseltä kooltaan oudon pieni kolmen kennon akuksi. 145x48x27mm vain. Tuskinpa kukaan osannee sanoa joten riskillä lie kokeiltava näitä?

http://www.ebay.com/itm/JY3-5000MAH-3S-50C-MAX-100C-11-1V-Car-Boat-NANO-TECH-LIPO-PACK-BATTERY-HUNGER-/231175959053?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item35d329320d
-= ( Pro-Line | Castle Creations | Spektrum | RPM | Savöx | V-Dezign | Alza-Racing | Savage Flux HP | Durango DNX408T ) =-

Poissa tuplaesa1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4478 : 05.04.14 - klo: 06.34 »
Seuraa yhteisölle tärkeä tiedotus HUOM:



Pähkinän kuoressa: Kahta paria Li-Po akkuja käyttäessä, 4s ja 6s aplikaatiot ja sitä suuremmissa, akut ei voi olla eri aikaan ostettuja ja toisella enemmän syklejä takana. Koska, se kuluttaa sitä uutta akkua todella paljon nopeammin, se siis akun normaali rappeutuminen kiihtyy. Pilaat sen uudemman akun todella nopeasti, ajoin tämmösellä konfiguraatiolla ehkä 20 sykliä, no problem. Mutta sitten alkaa jo sisään menevä kapasiteetti laskemaan ja akku alkaa tekemään kuolemaa, niinkuin lipo akun elinkaareen jossain vaiheessa toki kuuluukin. Se vaan hajottaa akun exponentiaalisemmalla vauhdilla kuin identtisten akkujen käyttö. Minä maksoin oppirahat 50€, eli pilasin uudemman akun, ja tuhrustin tämän siksi ettei muiden tarvitse oppirahoja maksaa. Minulle tätä ei vaan koskaa ole sanottu näin varoittaen, ei ollut kellään tietoa. No nyt on.

T: Jouni

<haku tägit>Kahden, kaksi, ei-identtisen, identtistä, akun, sarjaankytkentä</haku tägit>
-= ( Pro-Line | Castle Creations | Spektrum | RPM | Savöx | V-Dezign | Alza-Racing | Savage Flux HP | Durango DNX408T ) =-

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4479 : 05.04.14 - klo: 14.29 »
Mielestäni tuo on aina riskinä sarjaan kytketyistä akuissa. Yleisesti puhutaan kuitenkin kiina lipoista tai vaikka puhuttaisiin kalliimmistakin, niin yleisesti ottaen jokainen akku on yksilö. Kennot valikoimaan mahdollisimman samoiksi samaan akkuun, mutta kaksi eri akkua voi olla täysin erilaisilla kennoilla olevia. Tästä johtuu että vaikka ostaisi 2kpl uusia akkuja, niin ei ole varmaa että ne toimivat täysin sarjaan kytkennässä (vaikka isolla mahdollisuudella toimivatkin ongelmitta, varsinkaan kun ei paukuttele mihinkään älyttömiin minimi liporajoihin vaan lopettaa ajon järkevissä ajoin.

Tämä toki korostuu isosti käytetyissä akuissa. Niissä kun voi toisessa jo ikäkin painaa ja toisen käsittely on voinut olla erilaista (saanut iskuja/ajettu alle normaalin kenno jännittee tms). Ainapa siinä on siis riskinsä kun sarjaan kytkettynä akuilla ajaa, mutta en näkisi sitä erikoisen suurena. Eri ikäisten akkujen käyttöä kannattaa tosiaan välttää samaan aikaan ja hyvä olisi että akut olisivat täysin identtiset merkiltään ja malliltaan. vaikka sekään ei lupaa että kennojen matchaus osuu täysin kohdalleen.

Toki noissa sarjaan kytkentä hommissa on erityisen tärkeä ladata kumpikin akku aina balanssi ohjelmalla täyteen jos sitä ei jo muuten tee. Itse olen aina ladannut kaikki akut joka kerta balanssi ohjelmalla, sinänsä ei sitä asiaa yleensä tule itse mietittyä.

Vielä sitten lisänä hommassa kiinan lipojen arvaamattomuus. Tässä nyt itellä ja kaveri piirissä ollut noin 6kpl 6s akkuja käytössä. Yksi kestänyt jo 6vuotta kovaa ajoa ja edelleen antaa saman suorituskyvyn kun uusi samanlainen akku. 3kpl on pelannut hyvin 4vuotta. Yksi akuista päätti himmentyä noin 13 käyttökerran jälkeen olemattoman tehoiseksi ja toinen akuista himmeni ensimmäisen vuoden jälkeen. Aina lopetettu ajo ennen lipo rajoja, ladattu balanssilla joka kerta ja pidetty storagessa.

Poissa Jema

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4480 : 05.04.14 - klo: 15.54 »
On kyllä jännää miten 160amppeerinen nopari kyykyttää akkuja 4wd corrissa. Jos purkivirta on alle 70c, niin akulla voi heittää vesilintua koska se vain kyykähtelee. Orionin akut onneksi pitäisi jaksaa(90c).Ensi kuussa olisi tulossa rapean hintaisia (140e) orioneita joissa olisi 100c    :lipsrsealed:
Losi TEN-SCTE

Poissa Master Calgar

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
    • Kultasepäksi käy tieni
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4481 : 06.04.14 - klo: 01.32 »
Mistähän löytyisi 3S lipo, jossa 4millin reijät tappiliittimille?  :shocked: Näkyy kaikissa, mitä omaan silmään on sattunut, olevan jo valmiiksi vaan noita omia liittimiään...
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Poissa R/C95

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4482 : 06.04.14 - klo: 10.37 »
Orionilla oli jossain vaiheessa 3s Carbon Pro noilla 4mm bulleteilla. Nyt tulossa se uusi lippulaivamallisto, joten vanhoja ei oikein enää löydy...

Tuossa kyseinen akku, mutta ei ole varastossa http://www.rcjkl.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=3997

Poissa Master Calgar

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
    • Kultasepäksi käy tieni
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4483 : 06.04.14 - klo: 11.13 »
No kappas. Tuollasta ei omaan silmään sitten sattunut  :tongue:

Yhden toisen tapauksen löysin... http://www.hobbylinna.fi/tuote/lrp-comp-lipo-4500-111v-40-80c/79837/ mahtaako olla mistään kotosin tuo akku?
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Poissa demnml

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4484 : 12.04.14 - klo: 06.19 »
Itsellä on neljä noita lrp comp line akkuja 2s ja 3s ja ei pettymystä ollenkaan, mahtavat ajoajat ilman liikaa lämpenemistä, oikeastaan ei ollenkaan
Axial exo black & axial exo white. Sanwa mt4

Poissa Elmaurizio

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4485 : 12.04.14 - klo: 10.08 »
On kyllä jännää miten 160amppeerinen nopari kyykyttää akkuja 4wd corrissa. Jos purkivirta on alle 70c, niin akulla voi heittää vesilintua koska se vain kyykähtelee. Orionin akut onneksi pitäisi jaksaa(90c).Ensi kuussa olisi tulossa rapean hintaisia (140e) orioneita joissa olisi 100c    :lipsrsealed:
Eikös tuo 160A nopari ole hieman ylimitoitettu corriin, ellei sitten kyseessä ole 1/8 auto? 1/10 autossa kyllä riittää 120A nopari ja n.50C / (80C) purkuvirralla oleva akku, itsellä Hobbywing Combo 3400kv koneella ja Akkuina LRP LiPo Competition Car Line Hardcase 5200 - 80C/40C - 7.4V akut eikä mitään ongelmia.

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4486 : 12.04.14 - klo: 12.38 »
Ei toi 160a ole mitenkään ylimitoitettu... Sähköjä kun valitaan katostaan ensin moottori. Sitten katsotaan nopari joka kestää sen moottorin ja sen jälkeen valitaan akut. Jotkut 120a noparit ovat aika rajoilla tehokkaissa nelivetocorreissa eikä lisä amppeerikesto ole ollenkaan huonoksi. Akuisssa vähän sama juttu, joidenkin merkkien 50c akut eivät kestä vaan pullistelee kun taas jotkut merkit kestävät sen. Itse valitsisin kyllä jonkun 65c+ akun aina nelkkucorriin.
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa tapsa92

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4487 : 13.04.14 - klo: 17.49 »
Ei toi 160a ole mitenkään ylimitoitettu... Sähköjä kun valitaan katostaan ensin moottori. Sitten katsotaan nopari joka kestää sen moottorin ja sen jälkeen valitaan akut. Jotkut 120a noparit ovat aika rajoilla tehokkaissa nelivetocorreissa eikä lisä amppeerikesto ole ollenkaan huonoksi. Akuisssa vähän sama juttu, joidenkin merkkien 50c akut eivät kestä vaan pullistelee kun taas jotkut merkit kestävät sen. Itse valitsisin kyllä jonkun 65c+ akun aina nelkkucorriin.

Mitä isompi virran kesto, sen parempi. Mielummin ottaa aina muutenkin lievästi turhan järeää elektroniikkaa kun pystyy, ihan varmuuden vuoksi. Kilpailu hommissa tietysti eri asia, sääntöjen mukaan pitää valita komponentit. Mutta ihan normi takapiha ajelussa ja hiekkamonttu revittelyissä valitsen mielummin järeämpää tavaraa, vaikka hinta vähän kirpaisisi. Pari kertaa on tullut alimitoitettua noparin virran kesto, saman tien alkoi ilmestyä lämpö ongelmia vaikka välitykset ja speksit oli yleisesti kunnossa.

Sitten taas jos tilaan akkuja jostakin niin en _koskaan_ hanki niitä Suomesta törkeän hinnoittelun takia, vaan hankin ne Kiinasta, tarkemmin sanottuna täältä: http://hobbyking.com/hobbyking/store/__86__85__Batteries_Accessories-Li_Poly_All_brands_.html

LiPo paketteja olen tilannut "hobby kingistä" ainakin 4-5kpl, eikä ole ollut moittimista kertaakaan. Kerran erehdyin tilaamaan jenkeistä "maxamps" merkkisiä kalliita LiPo- paketteja 2kpl, kunto alkoi heikentyä muutaman latauskerran jälkeen vaikka oli aina ladattu balacer modella ja tarkkailin jänniteitäkin kennojen välillä. En tiedä oliko maanantai kappaleita vai missä oli vika, mutta ei se tuotteen valmistus paikka kerro aina kaikkea  :smiley:
« Viimeksi muokattu: 13.04.14 - klo: 17.54 kirjoittanut tapsa92 »
- Tapsa

Poissa pate85

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4488 : 14.04.14 - klo: 23.20 »
Osaisko joku neuvoa akun valinnan kanssa??

Eli ostin LRP rebel s8 bxe 1/8 harjattomilla. Nopari kestää 6s, mutta motti 2200kv ja ei kestä 4s isompaa.
Itse olen miettinyt 2x Turnigy nano-tech 5000mah 2S 45~90C Lipo Pack??
Noi kun kytkee sarjaan niin eikös tuu 4s??
Riittääkö noissa purkuvirrat??
Hobbykingistä mielellään, kun tuttu kauppa..
Jos huono vaihtoehto niin ehdotuksia otetaan vastaa..

Poissa tulijyrä

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4489 : 15.04.14 - klo: 06.48 »
Osaisko joku neuvoa akun valinnan kanssa??
Eli ostin LRP rebel s8 bxe 1/8 harjattomilla. Nopari kestää 6s, mutta motti 2200kv ja ei kestä 4s isompaa.
Itse olen miettinyt 2x Turnigy nano-tech 5000mah 2S 45~90C Lipo Pack??
Noi kun kytkee sarjaan niin eikös tuu 4s??
Riittääkö noissa purkuvirrat??
Hobbykingistä mielellään, kun tuttu kauppa..
Jos huono vaihtoehto niin ehdotuksia otetaan vastaa..
Omaan käyttöön tulee Turnigyn 5000mAh 4S 20-30c, tuo sopii tuolle koneelle ja sitä käyttää muutkin.
8.2E-Tron. *ajossa taas*

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4490 : 15.04.14 - klo: 13.28 »
Mitä isompi virran kesto, sen parempi. Mielummin ottaa aina muutenkin lievästi turhan järeää elektroniikkaa kun pystyy, ihan varmuuden vuoksi. Kilpailu hommissa tietysti eri asia, sääntöjen mukaan pitää valita komponentit. Mutta ihan normi takapiha ajelussa ja hiekkamonttu revittelyissä valitsen mielummin järeämpää tavaraa, vaikka hinta vähän kirpaisisi. Pari kertaa on tullut alimitoitettua noparin virran kesto, saman tien alkoi ilmestyä lämpö ongelmia vaikka välitykset ja speksit oli yleisesti kunnossa.
"Turhan järeästä" luopuminen voi olla kyllä pihasuttailussakin ihan hyvä idea. Omakohtainen esimerkki, minulla oli 1/12-kokoisessa Mini Hyper STe:ssä patterikasin sähköt. Kyllähän se 4s-lipoilla perkasi tauluun nopeutta reilusti toiselle sadalle, mutta ajo-omituisuudet alkoivat jo kärsiä. Keventelin sitten hieman ja parani aina sitä mukaa mitä enempi keventeli. Kasisähköillä ajaessa nopariin saattoi saada kummastikin lämpöjä, kun taas pienemmällä noparilla homma toimi paremmin.

Aika paljon lähti painoa, kun vaihtoi yli 70mm kannusta 56-milliseen 4-pole myllyyn hieman kireämmällä kv-luvulla, jolloin myös 2s ja 3s akut antaa aika kivasti vauhtia. Ko. auto on (IMO) paljon mielekkäämpi ajaa montullakin, kun auto on kevyt ja ketterja ja huiput on luokkaa 60 eikä 140 ja ajo-omituisuudet pilattu överisähköillä.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4491 : 15.04.14 - klo: 15.02 »
Käytä kunnollista tinaa missä on juoksutetta, sekä kunnon kolvia millä teet juotokset. Muista myös käyttää kolvin kanssa kosteaa sientä mihin pyyhkäiset kolvin kärjen jokaisen juotoksen jälkeen, näin pidennät kolvin kärjen käyttöikää merkittävästi. Nykyään tinassa ei saa EU:n määräyksestä olla lyijyä mikä hankaloittaa tarttumista.
Jos haluaa helpommalla päästä, niin kannattaa nimenomaan käyttää kunnon lyijyllistä tinaa. Sitä saa kaupasta siinä missä ennenkin. Sen käyttöä rajoittava RoHS-direktiivi koskee kulutuselektroniikan valmistusta, ei yksityistä askartelua. Jos haasteista tykkää, niin saa sitä lyijytöntäkin toki käyttää.

Poissa pate85

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4492 : 16.04.14 - klo: 22.52 »
Osaisko joku neuvoa akun valinnan kanssa??
Eli ostin LRP rebel s8 bxe 1/8 harjattomilla. Nopari kestää 6s, mutta motti 2200kv ja ei kestä 4s isompaa.
Itse olen miettinyt 2x Turnigy nano-tech 5000mah 2S 45~90C Lipo Pack??
Noi kun kytkee sarjaan niin eikös tuu 4s??
Riittääkö noissa purkuvirrat??
Hobbykingistä mielellään, kun tuttu kauppa..
Jos huono vaihtoehto niin ehdotuksia otetaan vastaa..
Omaan käyttöön tulee Turnigyn 5000mAh 4S 20-30c, tuo sopii tuolle koneelle ja sitä käyttää muutkin.
Akku tilattu hk:sta Turnigy Nano-tech 4s 5000mah 35-70c

Poissa Ande749

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4493 : 17.04.14 - klo: 11.17 »
Omassani (samanlaisessa Rebelissä siis) on Nosramin 5200 x-treme 80/40C. Hyvin tuntuu toimivan ja jääkelien aikaan tuli testatuksi gps:n kanssa kulkua ja akun kestoa. 15-hampaisella pinjonilla huiput olivat 65, tosin sileällä jäällä saattoi auto kyllä sutia, pitänee testata tätä vielä uudemman kerran. Ajoaikaa, kunnes kulku alkoi rauhoittua mutta noparin 4s cut off ei  vielä iskenyt, oli 30 minuuttia. Tämän aikaa auto siis oli liikkeellä, ei tietenkään koko aikaa kaasu pohjassa. Matkaa kertyi 8.9 km.

Poissa Jonttula

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4494 : 17.04.14 - klo: 13.08 »
Osaatteko kertoa riittääkö 3s akussa syöttö 30c jos laitan niitä 2kpl e-revoon. Pitäisi 6s menoja päästä koittamaan. Traxxasin omat lipot taitaa olla 25c? Puhutaan aina että saisi olla reilusti varaa antaa ulos, mutta valmistaja itse laittaa kovin pienen purkuvirran.?

Poissa eetuurr

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4495 : 20.04.14 - klo: 21.23 »
Morjes, löytykö tämän auton sähköille mitään lipo piipparia ? Linkki: http://www.rceet.net/110-truggy-hyde-tr02t-rtr-p-1600.html
-Eetu
Team Durango Desc210 ja Axial scx10

Poissa tapsa92

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4496 : 21.04.14 - klo: 01.53 »
Käytä kunnollista tinaa missä on juoksutetta, sekä kunnon kolvia millä teet juotokset. Muista myös käyttää kolvin kanssa kosteaa sientä mihin pyyhkäiset kolvin kärjen jokaisen juotoksen jälkeen, näin pidennät kolvin kärjen käyttöikää merkittävästi. Nykyään tinassa ei saa EU:n määräyksestä olla lyijyä mikä hankaloittaa tarttumista.
Jos haluaa helpommalla päästä, niin kannattaa nimenomaan käyttää kunnon lyijyllistä tinaa. Sitä saa kaupasta siinä missä ennenkin. Sen käyttöä rajoittava RoHS-direktiivi koskee kulutuselektroniikan valmistusta, ei yksityistä askartelua. Jos haasteista tykkää, niin saa sitä lyijytöntäkin toki käyttää.
Tuo oli itseasiasssa hyvä pointti, muistelin että uudet määräykset koskisi askarteluakin. Onneksi ei sentään.. Itse ostin joskus vuosia sitten isot rullat tinaa missä on lyijyä ja kunnon juoksutteet, riittää vielä useammaksi vuodeksi. Koulussa taas on jotain surkeaa tinaa elektroniikka hommissa, kieltämättä huonompaa tavaraa.
- Tapsa

Poissa 4wdkanootti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4497 : 21.04.14 - klo: 12.00 »
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa eetuurr

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Team Durango Desc210 ja Axial scx10

Poissa roiske

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4499 : 21.04.14 - klo: 13.17 »
Minulla pitäisi olla joutilas piippari. Juuri tuo sama mikä tuossa hobbykingin linkissä on.
Vitosella voin sen sulle lähettää. Laita yv jos kiinnostaa.