Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1493556 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa temppa.kk

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4530 : 09.10.14 - klo: 18.52 »
Mahtaakohan 25c2200mAh akut riittää drifterissä jossa on speed passion 2500kv kone?
?

Poissa mcly

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4531 : 09.10.14 - klo: 19.09 »
Mahtaakohan 25c2200mAh akut riittää drifterissä jossa on speed passion 2500kv kone?
?
Kovin pieneltä tuo kV kuullostaa mutta vaikea mennä sanomaan kun ei tiedä mikä pohja sulla on tai paljon se vehje painaa yms.. Luulen, ettei sen takia moni ole osannut sulle vastata.
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

Poissa temppa.kk

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4532 : 09.10.14 - klo: 20.00 »
No auto on tamiya xv-01 pro. Tuohan on niinkun monitoimiauto mutta ajattelin käyttää sitä driftingiin. Hirveästi en osaa kertoa kun minulla ei vielä ole autoa mutta mietin vaan että riittäisivätkö nykyiset akut.

Poissa eetuurr

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4533 : 19.11.14 - klo: 23.04 »
Moi! Tietämätön kyselee että mihkä käytetyt/hajonneet  lipoakut kuuluu laittaa? Onko näillä joku oma paikkansa vai laitetaanko patterinkeräykseen? Omani ei ole pullistunut eikä ulkoiseti vaurioitunut, mutta on loppuun käytetty enkä viitsisi kotona säilytellä.
-Eetu
Team Durango Desc210 ja Axial scx10

Poissa Honkkari

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4534 : 20.11.14 - klo: 00.16 »
Kenno(t) tyhjäks ja sitte kierrätykseen. Ei sen kummempaa.
Traxxas E-Revo@EzRun Max5 Hw 4274Sd | Hpi Savage goes Flux | Axial Exo | Futaba 4PLS

Poissa eetuurr

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4535 : 20.11.14 - klo: 15.08 »
Kiitos!
Team Durango Desc210 ja Axial scx10

Poissa AkR

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4536 : 17.12.14 - klo: 11.57 »
Onkos kukaan törmännyt seuraavanlaiseen ongelmaan?

Minulla on käytössä 4kpl 6s 5ah akkuja joita lataan samaan aikaan rinnan, ongelmana on että jokaisen akun kuudes kenno meinaa ylilatautua eikä akku balansoidu oikein, tällä hetkellä akun ollessa "täynnä" kennot 1-5 ovat 3.99v ja kuudes kenno 4.22v, laturi lopettaa tässä vaiheessa lataamisen.
Olen koittanut balansoida akkuja yksi kerrallaa, tästäkään ei ole apua, akkuja ei ole purettu ikinään alle 3.6v ja uutena kennot oli melkotasaiset(3.77-3.82), nyt latauskertoja on noin 20

Lataus tapahtuu aina tasalatauksena, laturina toimii turnigyn mega 400w v2, (ichargerilla sama ongelma) akut ovat turnigyn 6s5ah 20c

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4537 : 17.12.14 - klo: 21.44 »
Onkos kukaan törmännyt seuraavanlaiseen ongelmaan?

Minulla on käytössä 4kpl 6s 5ah akkuja joita lataan samaan aikaan rinnan, ongelmana on että jokaisen akun kuudes kenno meinaa ylilatautua eikä akku balansoidu oikein, tällä hetkellä akun ollessa "täynnä" kennot 1-5 ovat 3.99v ja kuudes kenno 4.22v, laturi lopettaa tässä vaiheessa lataamisen.
Olen koittanut balansoida akkuja yksi kerrallaa, tästäkään ei ole apua, akkuja ei ole purettu ikinään alle 3.6v ja uutena kennot oli melkotasaiset(3.77-3.82), nyt latauskertoja on noin 20

Lataus tapahtuu aina tasalatauksena, laturina toimii turnigyn mega 400w v2, (ichargerilla sama ongelma) akut ovat turnigyn 6s5ah 20c

Ootko kokeillu millään muulla laturilla?
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4538 : 17.12.14 - klo: 22.01 »
Voiskohan häikkää olla latausjohdoissa? Esim balanserilaudassa?

Poissa Honkkari

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4539 : 17.12.14 - klo: 23.27 »
Onkos kukaan törmännyt seuraavanlaiseen ongelmaan?

Minulla on käytössä 4kpl 6s 5ah akkuja joita lataan samaan aikaan rinnan, ongelmana on että jokaisen akun kuudes kenno meinaa ylilatautua eikä akku balansoidu oikein, tällä hetkellä akun ollessa "täynnä" kennot 1-5 ovat 3.99v ja kuudes kenno 4.22v, laturi lopettaa tässä vaiheessa lataamisen.
Olen koittanut balansoida akkuja yksi kerrallaa, tästäkään ei ole apua, akkuja ei ole purettu ikinään alle 3.6v ja uutena kennot oli melkotasaiset(3.77-3.82), nyt latauskertoja on noin 20

Lataus tapahtuu aina tasalatauksena, laturina toimii turnigyn mega 400w v2, (ichargerilla sama ongelma) akut ovat turnigyn 6s5ah 20c

Tuossahan se lukee , ichargerilla sama ongelma. Kun ajat akut tyhjäksi ( elikkä siis vaikka niin että lipo cut offi tulee vastaan) niin onko silloin kennon jännitteet tasan vai onko silloinkin vipassa kennossa tuo n. 0,2volttia enemmän?
Traxxas E-Revo@EzRun Max5 Hw 4274Sd | Hpi Savage goes Flux | Axial Exo | Futaba 4PLS

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4540 : 17.12.14 - klo: 23.33 »
Siis jollain kolmannella..
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa AkR

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4541 : 18.12.14 - klo: 12.10 »
Nyt on koitettu kolmannellakin laturilla, accucel-8 joka omistajallaan latailee ihan oikein 6s akut.

Tyhjäksi ajettuna kuudennessa kennossa on sen 0,1V muita enemmin jännitettä.

Akut ovat kaksi sarjassa ja kaksi rinnan, eli 44,4 v ja 10Ah

Uusi balanceri lautakin tuli, tämäkin hobbykingiltä, tosin ongelma ei poistu vaikka akkuja lataa yksitellen suoraan laturin tasausliitintä käyttäen, joten en usko että vika on näissä

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4542 : 18.12.14 - klo: 12.59 »
Eikös tossaknäin lataimessa ole erikseen lataus ja balansointi. Kumpaa asetusta olet nyt käyttänyt?
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa VERTICAL

  • Tulokas
    • Profiili
    • VERTICAL Hobby
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4543 : 18.12.14 - klo: 14.18 »
Onkos kukaan törmännyt seuraavanlaiseen ongelmaan?

Minulla on käytössä 4kpl 6s 5ah akkuja joita lataan samaan aikaan rinnan, ongelmana on että jokaisen akun kuudes kenno meinaa ylilatautua eikä akku balansoidu oikein, tällä hetkellä akun ollessa "täynnä" kennot 1-5 ovat 3.99v ja kuudes kenno 4.22v, laturi lopettaa tässä vaiheessa lataamisen.
Olen koittanut balansoida akkuja yksi kerrallaa, tästäkään ei ole apua, akkuja ei ole purettu ikinään alle 3.6v ja uutena kennot oli melkotasaiset(3.77-3.82), nyt latauskertoja on noin 20

Lataus tapahtuu aina tasalatauksena, laturina toimii turnigyn mega 400w v2, (ichargerilla sama ongelma) akut ovat turnigyn 6s5ah 20c

Oletko tarkistanut, että laturi näyttää oikein ?  Näissä on ollut pahoja heittoja jännitteen mittauksessa.  Mittaa erillisellä mittarilla (tai siis näyttikö icharger samaa?).
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1236920&page=7
Sinulla voi olla myös yksi tai useampi kenno viallinen, jolloin rinnanlatauksessa jännite nousee nopeammin. Lataa akut erikseen ja pienellä virralla (n. 0,3A), jolloin balansseri pysyy perässä. Sitten voit purkaa akkuja ja jos jostain kuudennen kennon jännite tippuu nopeammin, on tästä kuudes kenno viallinen. Aikaahan tuo vie..
Rinnanlatauksessa pitäisi aina käyttää tasauslevyjä, joissa on eri pakkojen kennojen jännitteiden eroille suojavastus. Esim. Bantam:in rinnanlatausadaptereissa on nämä vastukset ja jos ne muuttuvat punaiseksi, pitää pakat tasata kennokohtaisesti ennen latausta yhdessä. Nyt jos jokin kenno on viallinen, niin kun ne liitetään rinnan pyrkii jännitteet tasoittumaan ja kennojen välillä voi olla suuria virtoja (ns. ladataan ylivirralla) ja varsinkin jo valmiiksi viallisen kennon kanssa tuo voi olla vaarallista.

Poissa AkR

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4544 : 18.12.14 - klo: 15.33 »
Eikös tossaknäin lataimessa ole erikseen lataus ja balansointi. Kumpaa asetusta olet nyt käyttänyt?

Tasalatauksella aina.


Laturit on kalibroitu ja näyttävät oikein.

Näissä HKn tasauslauidoissa ei olevastuksia tai muutakaan, joten vika voi olla kuitenkin siinä.

Pitää koittaa purkaa tuopta kutosen kennoa jokaisesta ja sen jälkeen tasaladata pakka kerrallaan.

Kiitoksia kaikille vinkeistä!


Poissa Zufee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4545 : 20.12.14 - klo: 21.05 »
Liposuosituksia tähän 1:8 truggyyn.  :azn: Yrittänyt tässä katsellä vaikka ja mitä, mutta näköjään nuo hobbykingin Zippyt eivät mahdu pituutensa takia. 139mm olisi mitta, joten mikä olisi paras hinta/laatu/kapasiteetti lipo tähän.

4S varmasti riittäisi aluksi, mutta pitäisikö suosista laittaa vain 6S.?
Komboksi tulee M6B.

Toki suomalaisia kauppoja on kiva tukea, mutta jos netistä löytyisi oikein mieluisa ulkomainen ja huokea, niin saa nykästä hihasta ja osoittaa kyseinen kauppa.

Hobbykingistä olen katsellut ja silmiin ei osu mitään muuta kuin pienet hinnat, pienet kapasiteetit ja suuret ulkomitat..
Kiitokset vastaajille.


edit. tällainen löyty kyllä kotosuomesta.
« Viimeksi muokattu: 20.12.14 - klo: 21.17 kirjoittanut Zufee »

Paikalla pitsinki

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4546 : 20.12.14 - klo: 21.26 »
Liposuosituksia tähän 1:8 truggyyn.  :azn: Yrittänyt tässä katsellä vaikka ja mitä, mutta näköjään nuo hobbykingin Zippyt eivät mahdu pituutensa takia. 139mm olisi mitta, joten mikä olisi paras hinta/laatu/kapasiteetti lipo tähän.

4S varmasti riittäisi aluksi, mutta pitäisikö suosista laittaa vain 6S.?
Komboksi tulee M6B.

Toki suomalaisia kauppoja on kiva tukea, mutta jos netistä löytyisi oikein mieluisa ulkomainen ja huokea, niin saa nykästä hihasta ja osoittaa kyseinen kauppa.

Hobbykingistä olen katsellut ja silmiin ei osu mitään muuta kuin pienet hinnat, pienet kapasiteetit ja suuret ulkomitat..
Kiitokset vastaajille.


edit. tällainen löyty kyllä kotosuomesta.

Tuossahan olisi tarjouksessa akut http://fi.eurorc.com/product/2671/
Mini M-03x4+muutama muu

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4547 : 20.12.14 - klo: 21.29 »
Liposuosituksia tähän 1:8 truggyyn.  :azn: Yrittänyt tässä katsellä vaikka ja mitä, mutta näköjään nuo hobbykingin Zippyt eivät mahdu pituutensa takia. 139mm olisi mitta, joten mikä olisi paras hinta/laatu/kapasiteetti lipo tähän.

4S varmasti riittäisi aluksi, mutta pitäisikö suosista laittaa vain 6S.?
Komboksi tulee M6B.

Toki suomalaisia kauppoja on kiva tukea, mutta jos netistä löytyisi oikein mieluisa ulkomainen ja huokea, niin saa nykästä hihasta ja osoittaa kyseinen kauppa.

Hobbykingistä olen katsellut ja silmiin ei osu mitään muuta kuin pienet hinnat, pienet kapasiteetit ja suuret ulkomitat..
Kiitokset vastaajille.


edit. tällainen löyty kyllä kotosuomesta.

Näitä on meidän porukoilla ollut. Hinta-laatusuhteeltaan erinomaisia.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15521__Turnigy_5000mAh_4S1P_14_8v_20C_hardcase_pack.html
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4548 : 20.12.14 - klo: 21.49 »
Gensseillä ajelen itse, ei mitään hirveän hintaisia, mutta ihan laatuakkujen maineessa tuntuvat olevan.
http://fi.eurorc.com/product/2336/gens-ace-5000mah-111v-40c-3s1p-hard-case-lipo-battery-pack

Onhan toki ne HK:n Turnigyt ja Zippyt halpoja, mutta jos lähetys jumahtaa tulliin, niin kummasti tulee lisää hintaa niillekkin. Kun ei se toimituskaan niissä nyt niin hirveän halpa (IMHO) ole. Käytännössä kuitenkin 3S HardCaset menee kansainväliseltä varastolta tilattavaksi, niitä kun ei saa EU-varastolta.

Olettaen siis, että 6S-setuppia haetaan.

4S-setuppiin mahtaa vaatia kahden 2S-akun käyttöä? Tässä esim. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__52428__Turnigy_5000mAh_2S_7_4V_60C_Hardcase_Pack_EU_Warehouse_.html aika sikahalpoja.

Jos kotimaasta haluaa tilata, niin edelleen suosittelen Genssejä.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Zufee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4549 : 20.12.14 - klo: 22.06 »
Kiitokset vaihtoehdoista. 4S akuista en tiedä, kuin että mahtaako vaikuttaa kuinka auton ajettavuuteen, kun toispuoleisesti olisi paino jakautunut.
Pitääpä kurkata vielä kerran, jos löytyisi samaan hintaluokkaan 3S akkua, joka sopii myöskin tuohon 139mm mittaan.

Joo, tuo gens ace on käynyt kyllä enemmän kuin kerran mielessä. Mutta niitä on vain yksi varastossa.

Joko 2S+2S tai mielellään 3S+3S

Postikulut taitaa olla siinä 40e kiinasta tilatessa? Eli 80e halvimmillaan.. Tsiisus, kyllä tulee akuille hintaa, kun kotosuomesta saa 5200mah kovakuorista 2S akkua alta 30e..

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4550 : 20.12.14 - klo: 22.17 »
Itse oon sitä mieltä, että niitä akkuja kannattaa kyllä hommata ainakin kaksi settiä, niin ei lopu ajelut ihan heti.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Zufee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4551 : 20.12.14 - klo: 22.22 »
Noniin, Eu varastolta 4kpl 5000mah turnigyt 110e hintaan. Ihan kelpo euromäärä. Hal-valla! :shocked:

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4552 : 20.12.14 - klo: 22.32 »
IMHO neljästä uudesta 2S/ 5000mAh-LiPosta pikkuisen reipas satku ON vähän. Juu, onhan siinä maksajalle maksamista, mutta etpä sinä niitä mistään sen halvemmallakaan saa. Ja vertaappa vaikka samankapasitettisten kotimaan hintoihin. Vinkkinä, että Genssit on vielä kotimaan valikoimassa sieltä edullisemmasta päästä.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Zufee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4553 : 20.12.14 - klo: 22.44 »
No sitä minä tarkoitin! Törkeän halvalla lähtee! 23e kappale!  :grin:

Siis posteineen tuo reipas satku. Ei siis yhtään mitään.

Ja tästä vielä karvan verran isommalla kapasiteetilla, nanotekniikalla ja lähes samalla hintaa  :azn:

Mutta, eipä ole 3S akkuja, mitkä sopisi  :embarrassed:
« Viimeksi muokattu: 20.12.14 - klo: 22.55 kirjoittanut Zufee »

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4554 : 20.12.14 - klo: 23.13 »
Nanot ei käsittääkseni ole sen parempia, kuin perus-Turnigytkään, ainoa plussa on himpun isompi kapasiteetti.

Jep, ne 3S:ät, varsinkin HardCase-versioina tahtoo olla todella harvassa. Itsekkin yrittäny etsiä jotain laadukasta, aikeissa josko vaihtais LRP:hen pikkuisen pienemmän KV:n koneen ja lisäis yhden akkukennon. Tosin nyt alkaa näyttää siltä, että vaihdan ainoastaan 4000KV perus-2pole-Xerunin 4000KV SCT 3656SD-Xeruniin...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Zufee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4555 : 20.12.14 - klo: 23.21 »
Sitten vielä peruskyssäri. Mieluummin iso C arvo, kuin matala. Koskaan ei voi olla liikaa, mutta liian pieni C-arvo ei saa olla? 30C->?

Poissa MiG-77

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4556 : 20.12.14 - klo: 23.44 »
Sitten vielä peruskyssäri. Mieluummin iso C arvo, kuin matala. Koskaan ei voi olla liikaa, mutta liian pieni C-arvo ei saa olla? 30C->?

Akun kapasitettti kerrottuna C-arvolla = amppeerit mitä akku kestää

Esim 5000mA (5A) akku 40C avolla = 5 * 40 = 200

Eli akun pitäisi kestää 200 amppeerin kulutusta. Ylitttyykö tämä riippuu siitä mitä autossasi on asennettuna. Jos joku hirmu mosa, vilkkuvaloja + muuta laitetta jotka virtaa syö samaan aikaan, niin välttämättä ei.

Toki nämä arvot aina ovat valmistajan ilmoituksia (Onko mitään standardia onko tuo hetkellinen kesto vai jatkuva? Jos hetkellinen niin kuinka kauan noin suurta virtää kestää, jne) eikä mielestäni pitäisi sokeasti luottaa. Antavat ne kuitenkin suuntaa mitä akun pitäisi kestää.

Poissa Zufee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4557 : 20.12.14 - klo: 23.54 »
M6B kombo. 150A nopari, 2200kv motti ja ei mitään vilkkuvaloja. Servona savoxin 20kg.  Kiitokset vastauksesta.

Poissa MiG-77

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4558 : 21.12.14 - klo: 00.09 »
M6B kombo. 150A nopari, 2200kv motti ja ei mitään vilkkuvaloja. Servona savoxin 20kg.  Kiitokset vastauksesta.

Samalla setillä käytän gens acen 4S 5800mA 45C akkua -> Ei mitään ongelmia

Noissa C-arvoissa on myös hyvä huomoida sekin, että vaikka sinulla on kaksi eri akkua jotka molemmat kestää sähkön kulutuksen, niin se jossa on korkeampi C-arvo kestää todennäköisesti pidempään (sitä ei käytössä rasiteta niin äärirajoille kuin alhaisemman C-arvon omaavaa akkua). Tämä hypoteesi tietenkin olettaa että molempien akkujen C-arvot on ylipätään mitattu samoilla spekseilla (mitä hyvin vahvasti epäilen eri valmistajien kesken).
« Viimeksi muokattu: 21.12.14 - klo: 00.20 kirjoittanut MiG-77 »

Poissa Zufee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4559 : 21.12.14 - klo: 22.02 »
Mitä eroa:

Vista power duo 2x80w
ja
Vista power duo 2x100w

Molemmat pukkaa kuitenkin ulos 8.0Ah..


Tiedän,tiedän. Tästä on keskusteltu, mutta kun tässä on aikaa katsella näitä vaihtoehtoja, niin silmiin tuppaa pompsahtaa jotain, mistä kysyä :)

Sitten tietenkin, tämä osui kiikariin..CS-Professional X2 Charger, 2 x 10A / 12V -400W-
Eiku hittolainen, tämä vaatiikin virtalähteen..
« Viimeksi muokattu: 21.12.14 - klo: 22.08 kirjoittanut Zufee »