Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1493684 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa transewaves

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • http://www.drbennet.blogaaja.fi/start
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4740 : 11.08.16 - klo: 17.26 »
Jos koitan elvyttää 3s lipoa niin pitääkö se silloin ladata siinä nimh moodissa siihen asti että jännite on 9.3V?
Nostatat vaikka 1v kerralla ja testaat lähteekö lataamaan lipo modella.
TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx

Poissa MonsTTer

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • KyPak
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4741 : 09.01.17 - klo: 13.44 »
(o\_!_/o)

Poissa Hiekkamonttu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4742 : 03.02.18 - klo: 21.33 »
Heippahei taas pitkästä aikaa!

Tuli vedettyä autokamat pitkästä aikaa esille, ja kuten muistelinkin, laturi ei toimi kunnolla. Jännitemittari näyttää akkujen olevan täynnä, vaikka ne eivät oikeasti voi olla. Uusi lipolaturi pitäisi hankkia, jotta päästään taas ajoon kiinni. Mitähän tähän maailman aikaan voisitte suositella, mitään hienoa ja kallista en ole tarvimassa? 5A virta riittää mainiosti. Suomalainen kauppa plussaa.
Nykyinen laturi on Kiinasta tilattu Turnigy.
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

Poissa Gona

  • Tulokas
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4743 : 22.03.18 - klo: 07.37 »
Millasia kokemuksia teillä onnoista Turnigyn akuista? Kattelin tossa hobbykingin sivuilta tollasta Turnigy Graphene 6000mah 65c 3s lipo akkua, mut   rupes vaa mietityttämään noiden turvallisuus. Toi on pehmyt kuorinen mut jos vain autoon saan sopimaan ni 3d tulostimella voisin tehdä tohon kuoret tarvittaessa.
Jotenkin vain varsinkin noiden lipo akkujen osalta mietitytttää, et uskaltaako tilata ulkomailta, vaikka tosin varmaan samasta maasta ne suomessa myötävätkin tulee

Lähetetty minun K6000 Pro laitteesta Tapatalkilla


Poissa Ipperu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4744 : 22.03.18 - klo: 07.57 »
Millasia kokemuksia teillä onnoista Turnigyn akuista? Kattelin tossa hobbykingin sivuilta tollasta Turnigy Graphene 6000mah 65c 3s lipo akkua, mut   rupes vaa mietityttämään noiden turvallisuus. Toi on pehmyt kuorinen mut jos vain autoon saan sopimaan ni 3d tulostimella voisin tehdä tohon kuoret tarvittaessa.
Jotenkin vain varsinkin noiden lipo akkujen osalta mietitytttää, et uskaltaako tilata ulkomailta, vaikka tosin varmaan samasta maasta ne suomessa myötävätkin tulee

Lähetetty minun K6000 Pro laitteesta Tapatalkilla

Mulla on pari ollut. Tälläkin hetkellä yksi käytössä. Molemmat kovakuoriset. Toisesta halkesi kuoret ja toinen (5800mah) taipui aika nopeasti, pari vuotta ja Stampede VXL:ssä antoi enää 15 min ajoaikaa kesällä. Akut oli aina varastointijännitteessä säilytyksessä, joten tuskin johtui huonosta pidosta.

Minulla akut tosin olivat turnigy nanotechit eikä graphenet. Ihan ok akkuja ovat, halpoja. Paljon niitä porukat tilaa ja käyttää. Tämä on mutu.

Noi tehdään kaikki Kiinassa, lyödään vaan merkki kylkeen kuka milloinkin on tilaajana. Siksi ajan halvoilla akuilla pääasiassa.

Kaikki lipo akut kannattaa säilyttää paloturvallisesti,joten siitä ei kannata tinkiä oli sitten kuinka kalliit akut tahansa.
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

Poissa nulli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4745 : 23.03.18 - klo: 19.58 »
Pehmeäkuoriset menee vallan mainiosti kunhan kiinnitys on tukeva eikä sepeli pääse hinkkaamaan reikää.

Poissa sk

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4746 : 09.06.18 - klo: 16.54 »
Erikoinen LIPO-akkuongelma, kolme Gens Ace 5800mAh 4S 50C 85.8Wh on lyhyessä ajassa hajonnut samalla tavalla. Akuilla on ajettu hyvin vähän, n. 20 kertaa. Laturit ilmoittavat Cell failure, voltit on 6.22, 3.89, 3.89 tai vastaavia arvoja siiinä 3.4-3.9 välissä. Akut toimivat täysin moitteetta ajossa. Ajeltu se 10 minuuttia, irroitettu suoraan autosta ja eivät ole suostuneet enää latautumaan.

Akuissa ei ole mitään pullistumaa tai muuta. Aluksi epäilin, että ehkä laturi tai mamba monster 2/ESC on viallinen, mutta sitten samasta erästä ollut kolmas akku mikä ei ikinä ole tässä autossa tai laturissa ollut kiinni, hajosi identtisellä tavalla. Senverran näissä on käytön jälkiä, että takuuta on varmasti turha yrittää..

Mitähän täällä on käynnissä? Tästä IMGur linkistä löyty kuvia, resistanssi tietoja, yms. https://imgur.com/a/9v83Fr4

Kaikki vinkit ja ehdotukset otetaan ilomielin vastaan!

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4747 : 09.06.18 - klo: 17.08 »
Pystytkö varmistamaan toisella laiturilla ja toisilla johdoilla sekä balanserilaudalla ettei niissä ole vikaa? Jos ei ole niin akuista on luultavasti yksi balanserijohto irti liitoksistaan liittimessä tai kotelon sisällä.

Poissa sk

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4748 : 09.06.18 - klo: 17.12 »
Pystytkö varmistamaan toisella laiturilla ja toisilla johdoilla sekä balanserilaudalla ettei niissä ole vikaa? Jos ei ole niin akuista on luultavasti yksi balanserijohto irti liitoksistaan liittimessä tai kotelon sisällä.

Unohtui mainita, että radalla kokeiltiin myös akkujen volttimittarilla mikä näyttää eri kennojen voltit ja resistanssit. Antoi samat arvot kuin laturikin, eli viittaisi suoraan tuohon mainitsemaasi akun sisällä/liittimessä olevaan balansserijohdon ongelmaan. En ole itse koskaan akkuja viiltänyt auki, joten tarvii vähän selvittää, kuka täältäpäin sisälle kurkistaisi.

Poissa Eemil2601

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4749 : 30.07.18 - klo: 19.28 »
X
« Viimeksi muokattu: 26.01.19 - klo: 21.10 kirjoittanut Eemil2601 »

Poissa ViljoBash

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4750 : 22.08.19 - klo: 11.14 »
Mitähän lie kävi akuille?
Latasin täyteen ja ajoin tyhjäks,sitten taas lataukseen.Mutta laturi ilmoittaa että se on täynnä eikä suostu lataamaan.Väittää että voltteja olisi 15,6v,mittasin ja siellä oli noin 11v.
Yritin purkaa,ei suostu.Yritin varastoladata,mutta nyt se luulee että siellä on 17,8v!!!Se hetkellisesti väläyttää oikeaa jännitettä kun laittaa kiinni,mutta heti perään vetää sen tappiin ja täynnä.
Akkua on käytetty ehkä 5-10 sykliä,eli käytännössä ihan uusi.Muutenkin latailtu ja käytetty niinkuin kuuluu.Auto ei inahdakkaan tuolla.
Miten tämä on mahdollista,mistä se "ylimääräinen" jännite sinne hyppää?? Onko mitään tehtävissä?

Toinen akku.Laturi sanoo connection error.Tämän nyt ymmärrän että piuhoissa varmaan vika?Mutta mitä piuhuja pitäisi tutkia?Onko tasausjohdoissa vai voiko olla missä vaan??

Laturi lataa tuota viimeistä toimivaa akkua ihan oikein.Ja voltit täsmää,kerrotut vs. mitatut

Ärsyttää,nyt on vaan yks toimiva akku ja toinen noista oli tarkoitettu pojan autoon.

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4751 : 22.08.19 - klo: 11.19 »
Tasausjohdot irti jostain.

Poissa Proo

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4752 : 12.09.19 - klo: 16.35 »
Tuli ostettua tämmönen Wltoysin a979-B lelu. Siinä mukana
1100mah 2s lipo. Eihän tuolla aja kun alle 10minuuttia ja joutuu laturiin kiikuttamaan. Mitenkä paljon lisää ajoaikaa tulee esim. 5200mah 2s lipolla?

Poissa Orkekum

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4753 : 12.09.19 - klo: 23.17 »
Tuli ostettua tämmönen Wltoysin a979-B lelu. Siinä mukana
1100mah 2s lipo. Eihän tuolla aja kun alle 10minuuttia ja joutuu laturiin kiikuttamaan. Mitenkä paljon lisää ajoaikaa tulee esim. 5200mah 2s lipolla?

Suunnilleen 5 kertaa enemmän.
TRX4-Sport, Traxxas Bandit, Traxxas Summit, MST CFX kit Unimog, Himoto 1:18 truggy

Poissa eSATA

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4754 : 14.09.19 - klo: 11.42 »
Tuli ostettua tämmönen Wltoysin a979-B lelu. Siinä mukana
1100mah 2s lipo. Eihän tuolla aja kun alle 10minuuttia ja joutuu laturiin kiikuttamaan. Mitenkä paljon lisää ajoaikaa tulee esim. 5200mah 2s lipolla?

Suuremmalla kapasiteetilla ajaa pidempään, mutta myös latausaika pitenee.
Jos vakioakun lataa mukana tulleella laturilla n. tunnissa, niin 5000 mAh akku samalla laturilla kestää
melkein viisi tuntia. Tämä oletuksella ettei vakiolaturin virtaa voi säätää.
Kannattaa huomata myös isomman akun suurempi koko, eli mahtuuko samaan tilaan kuin
  alkuperäinen. Helpoimmin ajoaikaa saa hankkimalla pari alkuperäisen kaltaista lisäakkua.
Cannondale Scalpel Team Replica

Poissa privy

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4755 : 14.09.19 - klo: 13.12 »
Itsellä on juurikin 5200mAh 2S akkuja käytössä eri autoihin. Aluksi paremman puutteessa jouduin lataamaan kopteri paketin mukana tulleella pikku laturilla. Niissä on yleensä 800mA latausvirta. Halvat laturit joita pakettien mukana tulee, ovat yleensä siis kiinteä 800mA, jos sitäkään käytännössä.

Otin kerran kyseisen akun ja laturin mukaan töihin työpisteen yhteyteen, että pääsisi heti päivän päälle ajamaan. Kaikkiaan 8,5 tuntia ehti kulua, eli kokonainen työpäivä taukoineen ennenkuin valo muuttui vihreäksi. Eli tosiaankin laturi jää auttamatta pieneksi vähänkään suuremmilla akuilla.
« Viimeksi muokattu: 14.09.19 - klo: 13.18 kirjoittanut privy »