Kirjoittaja Aihe: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)  (Luettu 1932903 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Shogunmarui

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #180 : 15.01.09 - klo: 22.59 »
Mitä sinä olet tässä asiassa tuollaista sanomaan onko helsingissä pakkasta? Ei! Paiskoinko autoa? EN! Auto on kolme päivää vanha ehkä sinun sietäisi katsoa peiliin! Ajoin siis ihan normaalisti autolla ja koneeseen hajoamisvaiheessa ei päässyt vettä tms...
http://fmi.fi/saa/paikalli.html?place=Helsinki On siellä hesassa pakkasta. :p
Oho! No ei tuola kylmä ole :p
~ TC4 ~ Hacker C40 12T,3500kv ~ MaxAmps LiPo ~ 6s, 22,2v ~ Kontronic Jazz 40 ~
Jato 3.3 ~ T.T UNO and others...

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #181 : 15.01.09 - klo: 23.05 »

Lainaus
http://fmi.fi/saa/paikalli.html?place=Helsinki On siellä hesassa pakkasta. :p


No on se nyt kumma...  Ei täällä ennen tätä päivää pakkasia paljon ole esiintyny, etenkään päivällä kun normaalisti ajetaan. Ei ainakaan täällä Itä-Helsingissä...

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #182 : 16.01.09 - klo: 20.45 »
Kumma se vaan on että ensimmäinen rustlerista valittaja jos oikein muistan.
Paiskominen riippuu sanojasta, normaali on laaja määritelmä. Olis varmaan kannattanut lukea etukäteen tietoa autosta ja sen heikoista paikoista.
Muovi jonkun verran haurastuu iän myötä, mutta tuo päivämäärä ei niin paljoa vaikuta.

En tiiä miksi, mutta jostakin syystä tulee mieleen että vika olisi käyttäjässä, ehkä jostakin jutusta menneisyydessä. No, koitappa ratkaista asia.
Jere M

Poissa laban

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #183 : 16.01.09 - klo: 21.04 »
terve

ostin ebaysta yhdellä punnalla jonkun äärimmäisen halppis noparin. en huomannut katsoa että kuvassa ei ollut virtajohtoa vastaanottimelle, millä konstilla mun pitäisi laittaa virtaa vastaanottimeen? Toimisko jos vetäis virtajohdon kiinni tuohon akkuliittimeen ja siitä vastariin?

kyseessä on tämän näköinen vehje, musta tosin:


Poissa joska

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #184 : 16.01.09 - klo: 21.11 »
kyllä tossa kuvassa on virtajohto vastaanottimeen
tamiya TT01 rockstar subaru imbreza
spektrum dx3.0

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #185 : 16.01.09 - klo: 22.39 »
Lainaus
en huomannut katsoa että kuvassa ei ollut virtajohtoa vastaanottimelle

Ajattelitko sellaista 'ylimääräistä' virtapiuhaa, minkä esimerkiksi Tamiyan TEU101BK tarvitsee toimiakseen?

Jos tuossa ei sitä ylimääräistä kaksijohtoista virtapiuhaa ole, niin pitäisi ruokkia vastaria tuon kolmijohtoisen kautta - näin yleensä.  Vastarisi saa siis kyllä virtaa, ilman ylimääräisiä virtaliittimiä tms.  Kokeile vaikka.

Poissa RealTaste

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #186 : 16.01.09 - klo: 22.48 »
ja virtajohdossa näyttää olevan tamiya liitin kun tarkasti katsoo.
Kyosho Inferno 7.5Kyosho mini-z monsterTraxxas rustler (mamba sidewinder 5700)

Poissa laban

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #187 : 17.01.09 - klo: 16.54 »
Lainaus
en huomannut katsoa että kuvassa ei ollut virtajohtoa vastaanottimelle

Ajattelitko sellaista 'ylimääräistä' virtapiuhaa, minkä esimerkiksi Tamiyan TEU101BK tarvitsee toimiakseen?

jeps, tuo se oli :) en vaan heti päässyt kokeilemaan niin rupesin ihmettelemään, itselläni just tuo tamiyan nopari on ainut elektroninen nopari joka mulla on ollut aiemmin. toimi aivan hyvin tuo 1$ nopari, suosittelen jos haluaa todella halvalla johonkin projektiin niin noita on ebay täynnä! jarrua tossa ei itsessään ole, ainakaan samanlaista kuin tossa tamiyassa. pitäis vissiin olla ohjaimessa joku jarruohjelma sit..

Poissa apt93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #188 : 17.01.09 - klo: 19.27 »
Mikä on tällä hetkellä yleisesti paras nopari 1/8 monsuille ja trukeille jos ajetaan 4-6s lipoilla? Mamba monsterista oon lukenu että joillakin hajonnu aika helposti. entä sitten Lt-6s-150a? hajooko sekin helposti? Vai oisko joku MGM:n nopari hyvä? vai nouseeko sitten niitten noparien hinnat jo sitten 300e+?Vielä en oo mitään autoo rakentamassa mutta hankiskelen tääsä vähän taustatietoa jos sitten joskus tekiskin...

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #189 : 17.01.09 - klo: 19.33 »
Onnellinen mambamonsterin omistaja täällä kehuu  :cool:

Jossain on varmaan sitte sen märkyyden asteen raja, muttei ole ittelle kostanut ..

Kesyt kiinakoneet saattaa ylivälitettyinä vuorostaan poxua saamaansa KÄSKYYN  :lol:, mutta Feigaot/BK:t on sen kestäny mitä voi odottaa.
(siis pois lukien selvät väärinkäytöt, huolimattomuudet jne)

Ja kun on kerran säätänyt kivaksi 4S akuilla ni ei enää helposti tyydy 3S , joissa tuntus se 100% tuottavan kesymmän hypyn/lähtökiihyn , jostain syystä  :wink:

edit:
6S lipot  taas painaa äkkiä enempi ku säästit amppeeri-kuormituksesta, koon pienetämisellä sait vähemmän ajoaikaa per akkusetti.
Vielä 1 riesa: isot voltit vaatii pieni-KV-lukusen koneen (paljon lankakierroksia) ettei kierrosluku mene taivaisiin. Semmonen kone kiihtyy usein rauhallisemmin kuin "kuuma" isoamppeerinen
« Viimeksi muokattu: 17.01.09 - klo: 23.46 kirjoittanut 4wdkanootti »
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa apt93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #190 : 18.01.09 - klo: 15.26 »
No oisko sitten järkevämpää käyttää 4s lipoja? auto kyllä liikkuis niillkin jo melkein tarpeeksi. Huolettaa vaan jos 4s:n meno ja meininki ei riitäkkään. Vaikka 6s:llä pitää sästää ampeerien määrässä niin ajoaikaahan tulee siltäosin lisää kun ei voi ajaa kaasu pohjassa kokoaikaan. &s olis paljon mielenkiintosempi. Ainoa huolenaihe on että kestääkö se nopari sitten jos mamba monster tulee. Eikös se ollut vieläpä nii että pienempi kv:inen moottori vie vähemmän virtaa?

Esim.
Kummalla setillä ajaa kauemmin ja kumpi moottori lämpeää enemmän?

1.
6s lipo, 1600kv moottori

2.
4s lipo, 2400kv moottori

välitykset on molemmissa samat. ja ajetaan vaikka 5000mah akuilla
« Viimeksi muokattu: 18.01.09 - klo: 15.35 kirjoittanut apt93 »

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #191 : 18.01.09 - klo: 16.15 »
Ykkössetillä ajat kauemmin ja kakkosella kone lämpiää enemmän.
Virrankulutus vähemmän kiertävällä moottorilla on pienempi, joten isommilla jännitteillä saadaan parempi ajoaika ja viileämmin käyvä kone. Tämä tietysti edellyttää että moottorin kierrokset ajossa pysyvät järkevissä rajoissa, n.35k.

Taisin tämän ImpaktRC:n sivuilta löytyvän moottorinvalintataulukon jo laittaa aikaisemminkin, mutta laitetaan vielä.



Poissa apt93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #192 : 18.01.09 - klo: 16.31 »
Eli ykkösvaihtoehto olis järkevämpi? No nyt jos sitä moottori alkais kattonn nii varmaan paras vaihtoehtä olis joku feigaon moottori. Löyty 2 vaihtoehtoa: 540 XL10 ja XL11. Ton listan mukaan XL11 olis siis järkevämpi. Mutta sehän riippuu myös auton painosta. vääntävämmän koneeen kannsahan voi sitten käyttään isompaa välitystä.
Mikä olis nyt sitten kaikkein järkevimmät moottori ja nopari vaihtoehdot?
Ku mamba epäilyttää liikaa.

Oon tässä vesi kielellä katellu tuubista Örtsin pommitus videoita ja varmaan teen hyper st:stä jos nyt tulee tehtyä. hyvin näyttää kyllä kulkevan 4s:läkin.
« Viimeksi muokattu: 18.01.09 - klo: 16.36 kirjoittanut apt93 »

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #193 : 18.01.09 - klo: 16.53 »
Ykkösvaihtoehtoa suosittelen.
Ei nuo vaan tunnu ikuisuuksia kestävän mitkään. Minulla meni viimeksi juuri Feigao 540XL10 ja sitä ennen pääsi savut siitä LT-6S-150A noparista.

Monsteri Mamba (tai sen 2200 Combo/Lehner 1950/Neu 1515/Medusa) kiinnostaa kyllä, mutta en uskalla talveksi noita hommata.
Joku noista uudemmista MGM:n Z-sarjalaisista hydro-versiona voisi mennä noparina talvella ihan täydestä, TMM 8025-3 Car/Boat Z-SERIES tai TMM 12025-3 Car/Boat Z-SERIES moottorin vaatimuksista riippuen.

vastaus edittiin:
Juu kyllä se Hobaokin neljällä kennolla ja XL07 Feigaolla kulkee, mutta kuumana käy kuin kiuas. Kesällä ei voi ajaa akkua yhtämittaa ilman jäähdyttelytaukoja. Parhaimmillaan (pahimmillaan) mitattiin kannun päästä muistaakseni 113 astetta... 
« Viimeksi muokattu: 18.01.09 - klo: 16.58 kirjoittanut Janezki »

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #194 : 18.01.09 - klo: 17.04 »
En tykkää parametreistä joissa kokonaisenergiamäärä kyydissä ei ole sama....
saadakseen saman verran energiaa mukaan 14.8 volttisella pitäisi saada olla 7,5 A kyydissään !
Ja täähän halusi verrattavan samoilla akuilla ja samoilla välityksillä, joten konevalinnat kv luvun kanssa tasotettuina?
---
1.
6s lipo, 1600kv moottori
laskelma
6s=22.2 VOLT  nimellisjännite kuormnitettuna
silla toi kone antaa 35520 rpm valikon lähin kone feigaolla  siis 10 lankanen
 feigao XL10 lankasena sietää enää 65A läpi
? eli osa monsterin ämpärimäärästä pitää rajottaa punchilla pois?
toisaalta saattaa sietääkkin ne pienet piikit ku kiihdyttää.
1443 wattia siis
paperilla
---
tai lehnerin kone
1940/5  65 A kuormalla
2240/9 100 A kuormalla
2280/5 160 A kuormalla


MUTU sanoo että tää ottaa kiekkaa hitaammin mutta
vääntää sitkeästi alemmalla kiekallaan = tavallaan pito säilyy 
kuka sanoo ettei huippunopeutta pääse käyttämään?
4,7 MINSAA ON AJON URKUPOHJA-VASTE
TAI MITKÄ KEVYEMMÄT VOIMANSIIRRON OSAT VIELÄ TÄLLÄ KIIHTYVYYDELLÄ KESTÄÄ
----------------------------------------------------------------------------------------
2.
4s lipo, 2400kv moottori
4s=14,8 volt
35520 rpm
  feigao XL07  on specsattu 95 A
1406 w on nimellistehonsa
tästä tiedän että sietää hetkittäin monsterin tyrkyttämiä tehoja,
           JOS lämmöt saa pysymään kurisa
Räyhäävä tempo saa pidon kivasti irti mutta hehon hallinta on vaativampaa.
kuka sanoo ettei kiihtyvyyttä pääse käyttämään?
TAI MITKÄ KEVYEMMÄT VOIMANSIIRRON OSAT VIELÄ TÄLLÄ TEHOLLA KESTÄÄ
---
tai lehnerin kone
1950/5 65 A kuormalla
2230/8 100 A kuormalla
2240/6 160 A kuormalla

---------------------------------------------------------------------------------------------
välitykset on molemmissa samat. ja ajetaan vaikka 5000mah akuilla
5A * 22,2 volt =111 wattia tunnin ajan =
4,6  MINSAA OLIS URKUPOHJA-VASTE VALINNAN 1. SETILLÄ

VASTAAN

5 A * 14,8 volt = 74 wattia tunnin ajan
mutta paketti on myös  1/3 kevyempi !
3,1 MINSAA OLIS URKUPOHJA-VASTE VALINNAN 2. SETILLÄ ILMAN ENERGIAN-KOMPENSOINTIA

vastaava määrä energiaa kyydissä olisi 7,5 A kennoilla !
SILLOIN - -4,7 MINSAA ON AJON URKUPOHJA-VASTE ENERGIAMÄÄRÄ KOMPENSOITUNA
kuka sanoo nyt sitten että
 AJAAKO MILLÄ RADALLA SAMAN 1/3 OSAA KOVEMPAA KUN ON KEVYEMPIKIN

MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2


Poissa Latezki_

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #196 : 22.01.09 - klo: 01.34 »
Mitä eroa on "inrunner" ja "outrunner" moottoreilla?
Entä riittääkö NiMh akuissa potkua esim. sidewinder harjattomaan settiin?

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #197 : 22.01.09 - klo: 01.55 »
Mitä eroa on "inrunner" ja "outrunner" moottoreilla?
Entä riittääkö NiMh akuissa potkua esim. sidewinder harjattomaan settiin?

Tuolta selviää..

Hyvissä nimheissä riittää kyllä potku, mutta hinta on lähes sama kun lipoilla, elinikä huomattavasti lyhyempi ja käyttö vaivalloisempaa.. Niin, ja ajoajatkin lyhyempiä.

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #198 : 22.01.09 - klo: 02.01 »
Mitä eroa on "inrunner" ja "outrunner" moottoreilla?

Outrunner = ulkopyörijä.

englanniksi: http://en.wikipedia.org/wiki/Outrunner

Käytetään lähinnä lennokkimaailmassa, mutta yleistynyt myös jonkin verran autokäyttöön.

Suurin osahan autopuolella on inrunnereita eli sisäpyörijöitä.

Ulkopyörijä:
Lainaus
Tälläisessä moottorissa pyörivä osa on moottorin keskipisteen uloin osa. Moottorin tunnistaa siitä että rumpua tai kehää voi pyörittää erikseen muusta. Käämit ovat ulkopyörijässä keskellä ja kestomagneetit ulkokehällä. Ulkopyörijän etuna sisäpyörijään verrattuna on suurempi vääntö, joten yleensä erillistä alennusvaihdetta ei tarvita.

Tuosta videosta kohdalta 1:43 näkee 'hieman': http://www.youtube.com/watch?v=sDL4KDqFvR0

Sisäpyörijä:
Lainaus
Tälläisessä moottorissa pyörivä osa on moottorin keskipisteen sisin osa. Sisäpyörijässä magneetit ovat siis keskellä ja käämi ulkokehällä.

Poissa Latezki_

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #199 : 22.01.09 - klo: 02.09 »
Kiitos! :) nyt tuli siis selväksi tämäkin asia...

Poissa kimes

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #200 : 24.01.09 - klo: 23.34 »
kysymys 1 : tarvitaanko sensorikaapeli moottorin ja noparin välille,kun mulla ei sellasta ollu mukana vaikka noparin ohjeis luki et se toimitetaan moottorin mukana!
säädin on LRP Sphere Competition TC Spec ja moottori LRP Vector X12 6.5T!
kysymys 2 : tarviiko kyseiseen moottoriin kolvata diodi jota tuli mukana? luin tuolt et tarvii jos säätimes ei oo pakki, mutta tosa on must ohjeiden perusteella!

   

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #201 : 25.01.09 - klo: 00.12 »
Tarvii sensoripiuhan, kaikkien koneitten mukana ei tuu sitä. Diodista en oo varma, ei niitä vissiin kisakuskeilla ole?
Jere M

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #202 : 25.01.09 - klo: 01.29 »
Diodia taidetaan käyttää vain silloin, kun käytetään harjallista moottoria, ja noparissa ei ole ollenkaan pakkia.
Viisaimmat korjailkoot.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa RealTaste

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #203 : 28.01.09 - klo: 16.44 »
Eli Jos olisi vaikka 4000kv moottori ja ajaa s3 lipolla niin olisiko painon kannalta järkevämpää laittaa s2lipo ja 6000kv moottori. Paino ainakin pienenee pienemmän akun ansiosta. Mutta mitä muuta eroa tuolla muutoksella on?  :smiley:

Kyosho Inferno 7.5Kyosho mini-z monsterTraxxas rustler (mamba sidewinder 5700)

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #204 : 29.01.09 - klo: 01.09 »
Ajattelimpa kysäistä, että minkä ikäisiä nykyajan noparit ovat kun niitä käytetään oikein ? Kuluvatko noparit ja puhdistatteko/huollatteko säätimiänne mitenkään?
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #205 : 29.01.09 - klo: 11.41 »
Jos pölyssä ajaa usein niin ei haittaisi vaikka puhdistaisi joskus. Ei ne iäisyyksiin kestä, hiilettömissä tietää että säädin on loppu kun siitä nousee savu. Häiriöt voi varoittaa ennakkoon.
Jere M

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #206 : 31.01.09 - klo: 10.04 »
Sisäinen vastus feteissä kasvaa aina lopulta. mitä viileämpänä onnistut pitämään (lue puhallin) sitä hitaammin sisäinen vastus kasvaa. Vastuksen kasvu taas kuumentaa vielä lisää... sitten se tärkeä toiminta-savu karkaa.
En ole koskaan nähnyt ( tietokonemaailmassa nähtyä) toiminta-aika-odotus -infoa nopareissa  :mrgreen:
Olishan se kiva verrata vaikka palvelinkovalevyjen 600.000h käyttötuntimäärään  :police:

OFFT?
Tosin olen saanut hiilellisen yli 100€ noparin poksahtamaan myyntikaupan pihalle alle 30 sekunnin käyttöikäisenä
(, kun oli jäänyt ennakon säätö sen verran kesken että kannunpää pyöri...)
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa matti1983

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #207 : 14.02.09 - klo: 16.35 »
En tiedä tuleeko tämä nyt oikeaan paikkaan mutta kiinnostaisi tietää että voiko harjatonta konetta todeta jotenkin mittaamalla ehjäksi/risaksi? noparista tuli toiminta savut pihalle ja ois kiva tietää menikö kone samalla. :grin:
sc18, serpent srx8gt, awesomatix A700L,

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #208 : 14.02.09 - klo: 18.32 »
Kotikonstein voi mitata vain pari asiaa:
- Vastuksen analogisella (viisari-)mittarilla, joka näyttää noi sadasosa-ohmit liki oikein. Nestekidemittareissa useimmiten ei kalibrointi riitä...
- Jos vuotoa runkoon ei tule tuplavolteilla mittateholla, ei ehkä tule kuormsassa käyttötehoilla/-jännitteilläkään.
- akselin tasapaino suunnilleen
- tällä on löydetty kerran vika: kosteusmittari kertoi käämistön imeneen vedet ja oikokytkevän sitten kun vesi höyrystyy umpitilassa

Mittaamatta jää
- saatu magneettikenttä per vaihe - rautaan
- kestomagneetin kentän voima lepolämmössä ja käyttölämpöisenä....
- magneettivuon säröisyys (alkavat murtumat kestomagneetissa)
- magneetin liimaus akseliin

Menee siis kokeiluksi toisella noparilla. Se näyttää noi kaikki, jos käyttöympäristö on tuttu, mihin verrata...
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa matti1983

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #209 : 14.02.09 - klo: 22.03 »
Kotikonstein voi mitata vain pari asiaa:
- Vastuksen analogisella (viisari-)mittarilla, joka näyttää noi sadasosa-ohmit liki oikein. Nestekidemittareissa useimmiten ei kalibrointi riitä...
- Jos vuotoa runkoon ei tule tuplavolteilla mittateholla, ei ehkä tule kuormsassa käyttötehoilla/-jännitteilläkään.
- akselin tasapaino suunnilleen
- tällä on löydetty kerran vika: kosteusmittari kertoi käämistön imeneen vedet ja oikokytkevän sitten kun vesi höyrystyy umpitilassa

Mittaamatta jää
- saatu magneettikenttä per vaihe - rautaan
- kestomagneetin kentän voima lepolämmössä ja käyttölämpöisenä....
- magneettivuon säröisyys (alkavat murtumat kestomagneetissa)
- magneetin liimaus akseliin

Menee siis kokeiluksi toisella noparilla. Se näyttää noi kaikki, jos käyttöympäristö on tuttu, mihin verrata...


Lähinnä sen takia ajattelin mittailla että ei uusi nopari hajoaisi heti sen takia että koneessa olisi vikaa.
sc18, serpent srx8gt, awesomatix A700L,