Kirjoittaja Aihe: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)  (Luettu 1941707 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa tulijyrä

  • KUArc
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5580 : 15.04.14 - klo: 11.32 »
Onko sensorijohdot  moottori kohtaisia vai voiko niitä vaihdella keskenään?
Xerunin m6b sarjan johto on liki 20cm. Pitkä ja tilalle ajattelin laittaa 44.2 assossa olleen johdon kun se on 10cm. Näyttävät kyllä samoilta, ajattelin asiaa virran keston ja toiminnan kannalta, xerunin johdossa on merkintä DC -300V. Lyhyessä ei lue mitään.
8.2E-Tron. *ajossa taas*

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Nopari vai akku vika?
« Vastaus #5581 : 16.04.14 - klo: 00.44 »
Kiitokset neuvoista!Vika saatiin korjattua.
Deans liittimet pakoilleen ja ongelmat menneen talven lumia.

http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5582 : 16.04.14 - klo: 10.58 »
Onko sensorijohdot  moottori kohtaisia vai voiko niitä vaihdella keskenään?
Xerunin m6b sarjan johto on liki 20cm. Pitkä ja tilalle ajattelin laittaa 44.2 assossa olleen johdon kun se on 10cm. Näyttävät kyllä samoilta, ajattelin asiaa virran keston ja toiminnan kannalta, xerunin johdossa on merkintä DC -300V. Lyhyessä ei lue mitään.

Sopivat ristiin jos liittimet samat. Ei noista mitään suuria virtoja kulje läpi.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa mcly

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nopari vai akku vika?
« Vastaus #5583 : 16.04.14 - klo: 12.05 »
Kiitokset neuvoista!Vika saatiin korjattua.
Deans liittimet pakoilleen ja ongelmat menneen talven lumia.
Hyvä että vika selvisi  :wink:

Siirsin aiheen tänne..
« Viimeksi muokattu: 16.04.14 - klo: 12.56 kirjoittanut mcly »
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

Poissa tulijyrä

  • KUArc
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5584 : 16.04.14 - klo: 13.40 »
Onko sensorijohdot  moottori kohtaisia vai voiko niitä vaihdella keskenään?
Xerunin m6b sarjan johto on liki 20cm. Pitkä ja tilalle ajattelin laittaa 44.2 assossa olleen johdon kun se on 10cm. Näyttävät kyllä samoilta, ajattelin asiaa virran keston ja toiminnan kannalta, xerunin johdossa on merkintä DC -300V. Lyhyessä ei lue mitään.
Sopivat ristiin jos liittimet samat. Ei noista mitään suuria virtoja kulje läpi.
Selvä, kiitoksia.
8.2E-Tron. *ajossa taas*

Poissa Yanah01

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5585 : 17.04.14 - klo: 07.45 »
Jos minulla on NiMh-akkuja käyttävä auto (Himoto 1/10 Spatha) niin voinko käyttää autossa myös LiPo-akkuja samoilla volteilla?

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5586 : 17.04.14 - klo: 09.38 »
Jos minulla on NiMh-akkuja käyttävä auto (Himoto 1/10 Spatha) niin voinko käyttää autossa myös LiPo-akkuja samoilla volteilla?

Voit. Jotenkin sinun kuitenkin pitää huolehtia ettei lipojen jännite pääse liian alas. Useimmissa nopareissa on tuohon funktio mutta tuon voi järjestää erilliselläkin jännitevahdilla. Eli lue auton manuaali. Paitsi että ainakaan tässä manuaalissa ei kerrota asiasta. Ota yhteys myyjään.

Poissa Jonttula

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5587 : 17.04.14 - klo: 12.10 »
Tämä sopinee parhaiten tänne niin en aloittele uutta ketjua.

Kaverilla tuollainen axial exo terra buggy. Hän asenteli sihen jonkun turnigyn ~15 kilosen servon ohjaukseen. Sähköinä hobbywingin 120a sensorillinen nopari ja tenshockin 4000kv sensorimotti. Vanhalla kiinaservolla toimi ok, mutta nytten alkoi parin sekunnin katomiset. Voisiko tämä turnigy vaan olla liian virtasyöppö. Ajateltiin koittaa konkkaa vastariin, mutta nyt pitäisi tietää minkälainen sihen riittäisi? Itselläni olisi pussillinen uusia 16v 1000uf konkkia pakissa. Ovatko arvoltaan turhan pieniä? Valmiina myytiin 1800uf konkkia. Mitä mieltä ollaan? Riittäisikö 1000uf? Kertokaa mitä itse olette todenneet hyväksi.

Poissa Master Calgar

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
    • Kultasepäksi käy tieni
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5588 : 17.04.14 - klo: 20.05 »
Xerunin tuo sct pro combo autossa (slash 4x4) ja koko vehje kyykkää jatkuvasti. Olen nyt kokeillut neljällä eri akulla (7000mAh 50C 2s) ja kaikilla sama vika.

Liittimet näyttävät olevan tukevasti kiinni, kun niitä on vetkuteltu, eikä päällisin puolin tunnu olevan mitään vikaa, mutta autonromu se ei vaan jaksa 10 sekuntia kauempaa.

Säätöjä noparista olen koittanut muutella myös, mutta turhaan...

Lieneekö nyt kyseessä yksinkertaisesti p*skana oleva nopari vai mistähän sitä vikaa lähtisi hakemaan... Auttakaa harmistunutta :P
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Poissa kyoshodbx

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5589 : 17.04.14 - klo: 21.11 »
Xerunin tuo sct pro combo autossa (slash 4x4) ja koko vehje kyykkää jatkuvasti. Olen nyt kokeillut neljällä eri akulla (7000mAh 50C 2s) ja kaikilla sama vika.

Liittimet näyttävät olevan tukevasti kiinni, kun niitä on vetkuteltu, eikä päällisin puolin tunnu olevan mitään vikaa, mutta autonromu se ei vaan jaksa 10 sekuntia kauempaa.

Säätöjä noparista olen koittanut muutella myös, mutta turhaan...

Lieneekö nyt kyseessä yksinkertaisesti p*skana oleva nopari vai mistähän sitä vikaa lähtisi hakemaan... Auttakaa harmistunutta :P

vastaava vika meillä korjautui akunliitinten vaihdolla.vanhat oli tiukat mutta kuluneet.eli kultaus hijoutunut pois.tosin eri merkkinen oli nopari

Poissa Master Calgar

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
    • Kultasepäksi käy tieni
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5590 : 17.04.14 - klo: 21.23 »
Xerunin tuo sct pro combo autossa (slash 4x4) ja koko vehje kyykkää jatkuvasti. Olen nyt kokeillut neljällä eri akulla (7000mAh 50C 2s) ja kaikilla sama vika.

Liittimet näyttävät olevan tukevasti kiinni, kun niitä on vetkuteltu, eikä päällisin puolin tunnu olevan mitään vikaa, mutta autonromu se ei vaan jaksa 10 sekuntia kauempaa.

Säätöjä noparista olen koittanut muutella myös, mutta turhaan...

Lieneekö nyt kyseessä yksinkertaisesti p*skana oleva nopari vai mistähän sitä vikaa lähtisi hakemaan... Auttakaa harmistunutta :P

vastaava vika meillä korjautui akunliitinten vaihdolla.vanhat oli tiukat mutta kuluneet.eli kultaus hijoutunut pois.tosin eri merkkinen oli nopari

Tuo vois olla kyllä yks vaihtoehto... Ei kai sekään haittaa tekis, jos nuo vanhat 12awg (?) johdot vaihtais isompiin 10 versioihin? Pääsis virta kulkemaan vähän paremmin, vai onko tuossa niin eroa? :P
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Poissa Master Calgar

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
    • Kultasepäksi käy tieni
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5591 : 19.04.14 - klo: 22.48 »
Täysin uusi kysymys nyt...

Kun katselin että turisteihin tulee tuonne tss10:iin ilmeisesti joku oma combonsa tälle vuodelle (jos nyt oikein ymmärsin) niin tuo orionin nopari on turistissa vähän tyhjän panttina tällä hetkellä (kun muutenkaan pääse sillä juuri ajelemaan)...

Nopari siis on Orionin Vortex R10 Pro (ORI65102) ja sitä kaavailin tuohon lässykkään hobbywingin tilalle. Eikös tuo nopari kuitenkin ihan hyvin pitäisi kommunikoida tuon Hobbywingin Xerunin ( tämä siis kyseessä http://fi.eurorc.com/product/2303/hobbywing-xerun-3656sd-4700kv-sct ) kanssa?
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Poissa wiced

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5592 : 20.04.14 - klo: 15.19 »
Äkkiä luettua en nyt heti löytänyt mitään vastaavaa kysymystä. En tiedä sit johtuuko siitä että on ihan peruskysymyksiä  :grin: Mutta tosiaan ostin tuossa noin puolivuotta sitten tuollaisen http://traxxas.com/products/models/othermodels/7005slash1164x42011 ja sen kanssa tullut hieman pihalla ajeltua. Aika lähinnä menee tuolla puolustusvoimain tehtävissä vielä mutta kuulemma pitäisi joskus meikäläisenkin kotiutua tj60  :laugh: Nyt on lähinnä kiinostanut tuo RC menopeli hieman enemmän ja kiinostusta hieman sen sisältöön ja mitä kaikkea on mahdollista tuolle tehdä. Tässä viikonloppuna käväisin American Car Showssa ja pääsin siellä kokeilemaan hieman tasokkaampaa 1/10 drifteriä. Auton omistaja näytti hieman lähemmin autoa ja tuli todettua että kyllähän noita pääsee muokkaamaan miljoonilla eri yhdistelmillä. Kotiini päästyä otin hieman selvää asioista, mitä kaikkea olisi mahdollista omalla menopelillä tehdä ja päädyin tähän ongelmaan. Mistä sitä tietää että minkä laista tukivartta/kartaania lähtee tilaamaan :shocked: Lähinnä siis kiinostaisi tietää että millä perusteilla etsii osia vaikka kyseiseen traxxasiin taikka jos alkaa aivan uutta drifteriä rakentaa niin mistä sitä lähtee rakentaa? Enemmän tullut työskenneltyy noiden 1:1 autojen kanssa joten ei ole tuo "ammattisanasto" vielä hallussa ja olisi mukava jos joku kertoisi noista sanoista. Suoraa vastausta tähän ei varmaan ole kun ei suoraa kysymstäkään taida olla joten kiitos ja valmiiksi jos joku osaa valaista minua tässä rc autoilussa koska mielenkiintoa löytyy!

Poissa Yanah01

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5593 : 20.04.14 - klo: 19.58 »
Kestääkö tuo Spatha enemmänkin voltteja!? (Esim. 11,1 V)

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5594 : 20.04.14 - klo: 22.21 »
Äkkiä luettua en nyt heti löytänyt mitään vastaavaa kysymystä. En tiedä sit johtuuko siitä että on ihan peruskysymyksiä  :grin: Mutta tosiaan ostin tuossa noin puolivuotta sitten tuollaisen http://traxxas.com/products/models/othermodels/7005slash1164x42011 ja sen kanssa tullut hieman pihalla ajeltua. Aika lähinnä menee tuolla puolustusvoimain tehtävissä vielä mutta kuulemma pitäisi joskus meikäläisenkin kotiutua tj60  :laugh: Nyt on lähinnä kiinostanut tuo RC menopeli hieman enemmän ja kiinostusta hieman sen sisältöön ja mitä kaikkea on mahdollista tuolle tehdä. Tässä viikonloppuna käväisin American Car Showssa ja pääsin siellä kokeilemaan hieman tasokkaampaa 1/10 drifteriä. Auton omistaja näytti hieman lähemmin autoa ja tuli todettua että kyllähän noita pääsee muokkaamaan miljoonilla eri yhdistelmillä. Kotiini päästyä otin hieman selvää asioista, mitä kaikkea olisi mahdollista omalla menopelillä tehdä ja päädyin tähän ongelmaan. Mistä sitä tietää että minkä laista tukivartta/kartaania lähtee tilaamaan :shocked: Lähinnä siis kiinostaisi tietää että millä perusteilla etsii osia vaikka kyseiseen traxxasiin taikka jos alkaa aivan uutta drifteriä rakentaa niin mistä sitä lähtee rakentaa? Enemmän tullut työskenneltyy noiden 1:1 autojen kanssa joten ei ole tuo "ammattisanasto" vielä hallussa ja olisi mukava jos joku kertoisi noista sanoista. Suoraa vastausta tähän ei varmaan ole kun ei suoraa kysymstäkään taida olla joten kiitos ja valmiiksi jos joku osaa valaista minua tässä rc autoilussa koska mielenkiintoa löytyy!

Tervetuloa harrastuksen pariin!

Tälle autolle on oma keskustelusäie täällä.
Luettavaa on enemmän kuin tarpeeksi jo tuossa. Maailmalta löytyy useita foorumeita joilta löytyy sitten lisääkin tietoa.
Osia kannattaa etsiä osanumeroilla, jotka löytyvät räjäytyskuvista (exploded views).

Ei muuta kun perehtymään aiheeseen ja jatkossa kysymykset auton omaan keskustelusäikeeseen niin pysyy foorumilla aiheet jotenkin järjestyksessä.

Poissa magge

  • Tulokas
    • Profiili
kumpi kanattaa?
« Vastaus #5595 : 26.04.14 - klo: 21.00 »
eli kumpi näistä olisi parempi, luotettavampi, ja kestävämpi combo? ja mikä olisi hyvä suht halpa servo näille?

http://www.hobbylinna.fi/tuote/mamba-micro-pro-1:18th-12v-extreme-car-esc-w-0808/CC010-0059-12/

http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=19_21_261&products_id=26473

ja kuinka paljon tehossa eroa?

Poissa tulijyrä

  • KUArc
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5596 : 01.05.14 - klo: 18.39 »
Savoxin servo 1256 alkaa inisemään kun mankan laittaa päälle ja renkaat on suorassa, onko normaalia?
Erittäin pienellä ratin liikkeellä ininä saattaa lakata hetkeksi.
Mankka on sanwa mt4 ja vastari 471.
8.2E-Tron. *ajossa taas*

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5597 : 01.05.14 - klo: 18.41 »
Savoxin servo 1256 alkaa inisemään kun mankan laittaa päälle ja renkaat on suorassa, onko normaalia?
Erittäin pienellä ratin liikkeellä ininä saattaa lakata hetkeksi.
Mankka on sanwa mt4 ja vastari 471.

Viittais siihen että ohjaus ahdistaa jostain ihan pikkuisen. Eli ei servo jaksa niin pientä liikettä korjata ja jää inisemään paikoilleen.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa tulijyrä

  • KUArc
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5598 : 01.05.14 - klo: 18.49 »
Savoxin servo 1256 alkaa inisemään kun mankan laittaa päälle ja renkaat on suorassa, onko normaalia?
Erittäin pienellä ratin liikkeellä ininä saattaa lakata hetkeksi.
Mankka on sanwa mt4 ja vastari 471.

Viittais siihen että ohjaus ahdistaa jostain ihan pikkuisen. Eli ei servo jaksa niin pientä liikettä korjata ja jää inisemään paikoilleen.
Renkaat on suorassa ja saattaa silti inistä.
8.2E-Tron. *ajossa taas*

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5599 : 01.05.14 - klo: 19.10 »
Servo ei sitä tajua ja luulee ettei saa keskitettyä. Ei haittaa mitään, joidenkin digitaaliservojen "ominaisuus".

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5600 : 01.05.14 - klo: 19.37 »
Servo ei sitä tajua ja luulee ettei saa keskitettyä. Ei haittaa mitään, joidenkin digitaaliservojen "ominaisuus".

on itseasiassa digitaalisäädön ominaisuus, täydellistä keskipistettä ei koskaan löydy vaan jää oskiloimaan 0 kummallekkin puolelle. Analooginen säätö taas pystyy tähän minkä takia analoogista säätöä käytetään vieläkin paljon teollisuudessa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa tulijyrä

  • KUArc
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5601 : 02.05.14 - klo: 10.00 »
Ok, kiitoksia vastauksista.
8.2E-Tron. *ajossa taas*

Poissa Mapi80

  • Tulokas
    • Profiili
Veneen ESC autoon. Toimiiko?
« Vastaus #5602 : 03.05.14 - klo: 11.44 »
Otsikon mukaista asiaa lähdin tiedustelemaan, kun tuntuvat olevan paremmin saatavilla ja edullisempia nuo +100A ESC venepuolelta kuin autopuolelta.


Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Veneen ESC autoon. Toimiiko?
« Vastaus #5603 : 03.05.14 - klo: 11.46 »
Toimii, mut jäähdytyksen kans tulee ongelmii jos ei jäähyvä vaihda. Noi vene noparit ku jäähtyy vedellä.

Poissa ylikar-h

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Veneen ESC autoon. Toimiiko?
« Vastaus #5604 : 03.05.14 - klo: 12.36 »
Mites toi  jarru, muistan joskus lukeneeni jostain, että veneen säätimen jarrutus ei ole kovinkaan tehokas, ja sen takia ei sovellu autokäyttöön ?

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Veneen ESC autoon. Toimiiko?
« Vastaus #5605 : 03.05.14 - klo: 13.50 »
Lähtemiset:
Kun vene lähtee liikkeelle, saa kone ottaa heti reippaasti kierroksia, vasta momentti ottaa voimaa ja kiihdyttää venettä. Autossa nopari kohtaa koko auton massan jo ennnen minkäänlaista liikettä, joten segmenttikohtaiset virrat kasvaa, tai niitä hallitaan elektronisesti. Sitten vähän hellittää, kun auton paino liikkuu.

Jarruttamiset:
Kun veneestä hellää valmiilla vauhdilla kaasun, propelli pysähtyy, tai pyörii vähän vain.  Suhteellisen vähän vaikuttaa veneen kokonaispaino asiaan. Edes "jarru" ei auta veneen vauhtiin nopeasti, vaan pitää pyörittää potkuria eri suuntaan, pakittaa, saadakseen todella äkkiä jarrutettua. Tuottaa eri suuntaan liikkuvan veden massaero.

Auto taas omaa ihan toisenlaista pitoa: kone pyörii melkein samaa vauhtia yhä, vaikka helläät kaasun.
Koko auton massa tuo dynamon tapaan lisää energiaa moottorille. Jarrutetaessa tätä, massa*vauhti ,-tuomaa energiaa muuteteaan lämmöksi. Autonopareissa pitää jarrujen vuoksi olla tiedossa jarrutettava massa suunnilleen, rajoitettu  se. Joka tapauksessa volttien ja piikkiamppeerien siedossa on jarru huomioitava.

Venenopari autossa ei siedä niin isoa määrää jarrutuksessa hukattavaa energiaa. Vaihtoehtoisesti ei pakkia, ja mekaaninen jarru servolla. Pelastaa jarrutukset, mutta ei auta lähtöihin.
Lähdöissä saattaisi teoreettisesti auttaa polttiskoneitten kytkin, joka yhdistää voiman kulutukseen vasta korkeammille kierrosluvuille päästyä. Menee vaan sähkömoottorin suurin etu - lähtövääntö - hukkaan.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa The_Henkka

  • Tulokas
    • Profiili
Moottorin, noparin ja akun mitoitus?
« Vastaus #5606 : 03.05.14 - klo: 21.49 »
Terve,

Ensi alkuun, jos tämä on turhaa toistoa, niin poistakaa topikki, olen koittanut tarkempaa "aloittelin" ohjetta tähän etsiä ja en siinä ole kovin hyvin onnistunut, mutta voi hyvin olla että olen ollut niin puusilmä jottei ole osunut silmiin.

Muistia pitäisi siis virkistää harrastuksen kanssa, ja nyt pitäisi osia tilailla vanhoihin autoihin.

Miten siis päätän minkä moottorin, noparin ja akun valitsen jotta paketti toimii harmoniassa?

- Moottorin kv kertoo sen paljonko kierroksia on, per akun kenno?
- Akun C-arvo kertoo paljonko ampeereita irtoaa? (Ah x c-arvo?)
- Noparin pitäisi tässä välissä pystyä hoitamaan homma palamatta...

eli, Olkiluodosta tulee virtaa, sähkövatkain syö sitä ja sulakkeen pitäisi pysyä ehjänä jotta homma rokkaa!

Esim. Mulla olisi siis varastossa pari 3S 11.1V 6000mah akkua joissa ilmoitetaan 25-50C (Nano-tech)

Jos haluan näitä akkuja käyttää jossain autoistani, niin mitä irtoelementtejä tai komboja uskallan ostaa?

Tottakai moottoriin ja nopariin vaikuttaa auton tyyppikin, mutta miten saan tähän jonkun järjen suunnitella osia tai komboja jotka pelaa yhteen paketin kanssa?

Kiitoksia jo etukäteen!


Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Moottorin, noparin ja akun mitoitus?
« Vastaus #5607 : 03.05.14 - klo: 22.26 »
Terve,

Ensi alkuun, jos tämä on turhaa toistoa, niin poistakaa topikki, olen koittanut tarkempaa "aloittelin" ohjetta tähän etsiä ja en siinä ole kovin hyvin onnistunut, mutta voi hyvin olla että olen ollut niin puusilmä jottei ole osunut silmiin.

Muistia pitäisi siis virkistää harrastuksen kanssa, ja nyt pitäisi osia tilailla vanhoihin autoihin.

Miten siis päätän minkä moottorin, noparin ja akun valitsen jotta paketti toimii harmoniassa?

- Moottorin kv kertoo sen paljonko kierroksia on, per akun kenno?
- Akun C-arvo kertoo paljonko ampeereita irtoaa? (Ah x c-arvo?)
- Noparin pitäisi tässä välissä pystyä hoitamaan homma palamatta...

eli, Olkiluodosta tulee virtaa, sähkövatkain syö sitä ja sulakkeen pitäisi pysyä ehjänä jotta homma rokkaa!

Esim. Mulla olisi siis varastossa pari 3S 11.1V 6000mah akkua joissa ilmoitetaan 25-50C (Nano-tech)

Jos haluan näitä akkuja käyttää jossain autoistani, niin mitä irtoelementtejä tai komboja uskallan ostaa?

Tottakai moottoriin ja nopariin vaikuttaa auton tyyppikin, mutta miten saan tähän jonkun järjen suunnitella osia tai komboja jotka pelaa yhteen paketin kanssa?

Kiitoksia jo etukäteen!

Moottori ottaa sen mitä ottaa, noparin pitää pystyä antamaan hiukan enemmän kuin moottori ottaa ja akun vielä hiukan enemmän.

Mainitsemasi akku antaa jatkuvaa n. 150A, joten sopiva nopari on esim. 120A ja sillä saa tehoja 3S akulla n. 1,3 kW, joka riittää kohtuullisesti 1/8 kokoluokan autoihin asti. 4WD 1/10 korreja ajetaan usein 2S akuilla ja n. 4000 kv koneella.

Kotimaisilta rc-liikkeiltä löytyy esim. Hobbywingin 120A komboja 2000-4000 kv koneilla. 2000 kv koneita ajetaan yleensä 4S akuilla ja 4000 kv koneita 2-3S akuilla.

Auttaisi suunnattomasti jos antaisit vähän vinkkiä mitä autoja on mielessä.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa The_Henkka

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Moottorin, noparin ja akun mitoitus?
« Vastaus #5608 : 04.05.14 - klo: 01.16 »
Kiitos vastauksesta!

Tarkennuksena kysymykseeni moottorin mitoituksesta, eli miten moottorista pitää päätellä se ampeerimäärä, kun aika monesti ilmoitetaan vaan kv-arvo, ja vielä muutamissa  tapauksissa "lankamäärä", muttei välttämättä ampeerimäärää?

Voinko käyttää olemassa olevia akkujani myös esim. 80A-kombon kanssa jos se 3S-akut kelpuuttaa?


Tällä hetkellä autoina löytyisi ainakin Kyosho DBX-VE ja Yokomo MR4-TC.

Kyoshossa on paikallaan hobbykingin 150A säädin (taitaa olla tämä: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__45493__Hobby_King_150A_High_performance_Brushless_Car_ESC_EU_warehouse_.html ), moottoria en tarkemmin nyt muista mutta joku väärin mitoitettu 4,5R moottori se oli...

Nyt kun tuon paketin kaivoin kaapista, niin auto ei suostu liikahtamaan eteen, eikä taakse. Nopari kyllä tunnistaa kaasun koska valo reagoi kaasuun, mutta auto ei laakahdakaan. Ohjelmointi kortilla koitin noparin asetuksia käydä läpi, mutten mitään ihmeellistä löytänyt.. Yokomossa ei ole tällä hetkellä tekniikkaa.
Siksi kävi mielessä että jos olisi päivittänyt molempien autojen tekniikan uuteen.

Mutta koska ajelen näillä autoilla lähinnä omaksi ilokseni kotipihalla, yms. niin VOIMAA saisi olla reilusti, mielellään liikaakin, koska se on hauskaa! :)

Kyoshossa oli paikallaan siis jonkin aikaa tuo samainen nopari + laatikoista löytynyt Novakin Velocity 3.5R / 10500kv motti ja akkuina nuo 3S:ät.. Sen kanssa leikkiminen oli aika hubaa! ;)
Tosin motti oli tuossa autossa melkoisessä väärinkäytössä, kun ei ollut tuollaiseen edes tarkoitette..


Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Moottorin, noparin ja akun mitoitus?
« Vastaus #5609 : 04.05.14 - klo: 09.59 »
Kiitos vastauksesta!

Tarkennuksena kysymykseeni moottorin mitoituksesta, eli miten moottorista pitää päätellä se ampeerimäärä, kun aika monesti ilmoitetaan vaan kv-arvo, ja vielä muutamissa  tapauksissa "lankamäärä", muttei välttämättä ampeerimäärää?

Voinko käyttää olemassa olevia akkujani myös esim. 80A-kombon kanssa jos se 3S-akut kelpuuttaa?


Tällä hetkellä autoina löytyisi ainakin Kyosho DBX-VE ja Yokomo MR4-TC.

Kyoshossa on paikallaan hobbykingin 150A säädin (taitaa olla tämä: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__45493__Hobby_King_150A_High_performance_Brushless_Car_ESC_EU_warehouse_.html ), moottoria en tarkemmin nyt muista mutta joku väärin mitoitettu 4,5R moottori se oli...

Nyt kun tuon paketin kaivoin kaapista, niin auto ei suostu liikahtamaan eteen, eikä taakse. Nopari kyllä tunnistaa kaasun koska valo reagoi kaasuun, mutta auto ei laakahdakaan. Ohjelmointi kortilla koitin noparin asetuksia käydä läpi, mutten mitään ihmeellistä löytänyt.. Yokomossa ei ole tällä hetkellä tekniikkaa.
Siksi kävi mielessä että jos olisi päivittänyt molempien autojen tekniikan uuteen.

Mutta koska ajelen näillä autoilla lähinnä omaksi ilokseni kotipihalla, yms. niin VOIMAA saisi olla reilusti, mielellään liikaakin, koska se on hauskaa! :)

Kyoshossa oli paikallaan siis jonkin aikaa tuo samainen nopari + laatikoista löytynyt Novakin Velocity 3.5R / 10500kv motti ja akkuina nuo 3S:ät.. Sen kanssa leikkiminen oli aika hubaa! ;)
Tosin motti oli tuossa autossa melkoisessä väärinkäytössä, kun ei ollut tuollaiseen edes tarkoitette..

Moottorin arvoja täytyy joskus kaivella netin syövereistä.

Hobbykingin ilmoittaa yleenä kaikki tarvittavat tiedot.

Mainitut akut antaa enemmän kuin 80A, joten noparin puolesta ok.

Kyoshossa on vakiona n. 2800 kv moottori jolla se kulkee 3S akulla vähintään riittävästi.

Sopiva setti Kyoshoon esim Hobbykingiltä olisi seuraava:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__28377__Hobbyking_X_Car_120A_Brushless_Car_ESC_sensored_sensorless_.html

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24428__Turnigy_TrackStar_SCT_5_5T_Sensored_Brushless_Motor_3750KV_550_size_.html

Yokomon osalta pitäisi sinun googlata mitä moottoreita niissä on käytetty.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10