Kirjoittaja Aihe: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)  (Luettu 1939861 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa FlamingRC

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5820 : 28.09.14 - klo: 10.38 »
Minulla on myöskin 2s 5000mah akku, ja lipo laturi joka ei balansoi. Kolmen latauksen jälkeen akku pullistunut ja ajoaikaa ei enää kuin 2 min, kun ennen oli paljon enemmän. Onko sulla balansoiva laturi?
« Viimeksi muokattu: 28.09.14 - klo: 11.42 kirjoittanut FlamingRC »
Team C Jekyll, Absima AB1, Speed Passion, Dynamite RC, Futaba, LRP...

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5821 : 28.09.14 - klo: 11.01 »
Ritke: Tottakai isommat akut kestää pidempään. Kannattaa tietenkin muistaa, ettei LiPot anna ekalla käyttökerralla ihan täyttä kapasiteettia ja kulutukseenkin vaikuttaa hyvin paljon ajotapa ja rata. Kiihdytys vie aina enemmän akkua, kuin tasakaasulla ajo. Tietenkään hieman vajaa akkukapasiteetti ei selitä akkujen liian nopeaa tyhjenemistä, eikä kyllä useat kiihdytyksetkään. Missään vaan en tosin huomannu, että olisit maininnu niiden kavereidesi käyttämien akkujen kapasiteettejä. Tottakai esim. 10000mAh-akku tarjoaa pidemmän ajo-ajan, kuin 1x3300mAh+1x3700mAh-akut. Onhan siinä kuitenkin kapasiteettiakin jo lähestulkoon sen 3300:sen verran enemmän. Parhaat tavat lisätä ajo-aikaa onkin hommata useampi isompikapasiteettinen akku.

Eli jos kavereillasi on vaikkapa 10000mAh-akut käytössä, niin en olisi huolissani. Jos taas kaverisi ajelevat vaikkapa 6000mAh tai pienemmillä akuilla, niin olisin huolissani. Jos käytössä on näytöllinen LiPo-laturi, niin siitähän näkee näytöltä suora paljonko akut ottaa virtaa vastaan. Ennen latausta kuitenkin on ihan järkevää purkaa akut esim. 3V:n kennojännitteeseen (eli 2S-akulla 6.0V koko akku). Onnistuu ihan älylaturilla.

Yksi selitys voi olla myös esim. noparin korkealla oleva cut-off-jännite. Jos vielä on oikeen kireä kone, joka imaisee suuria virtoja, niin akun kyykkääminen (esim. kiihdytyksen alussa) voi tiputtaa jännitteen helpostikkin alle cut-offin.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Ritke

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5822 : 28.09.14 - klo: 11.59 »
Molemmilla oli alle 6000mAh akut.
Älylaturilla ladatut ja sen mukaan kaikki ok ja minulla cut-off paljon aikaisemmin.
Minulla castlen 7700 +mamba max ja kavereiden kokoonpanot huomattavasti kesymmät.

Sitä meinasinkin että olisiko fiksumpi vaihtaa kesympään kokoonpanoon vai parempiin akkuihin?
Tuon koneen täysiä tehojahan ei pysty käyttämään näillä ajotaidoilla lähellekkään.
Auto niin sanotusti liitää eli ei tarvitse repiä luisuun niin ajotapa on kaasua pumppaava.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5823 : 28.09.14 - klo: 13.21 »
Tehoja voi säätää pienemmälle, eli esimerkiksi 50% tehosta käytössä. Eli välttämättä pelkän ylitehon vuoksi ei tarvi alkaa vaihtamaan pienempitehoista settiä. Noparin säädöistä se hoituu, minä vaan en osaa sitä neuvoa. Aihetta on kuitenkin täällä foorumilla ihan varmasti käsitelty aiemminkin.

Ja sitä cut-offia todennäköisesti voit säätää pienemmälle. IMHO 3.2V on vielä ihan turvallinen 2S-akulla ja 3.0V:akin, kunhan kennojen balanssia vaan muistaa tarkkailla. Ettei vaan mittaa, että tyhjäksi ajetussa akun kokonaisjännite on se 6.0V, koska silloin esimerkiksi toinen kenno voi olla hyvinkin 2.7V ja toinen 3.3V, vaan mittaa, että kumpikin kenno on edes suurinpiirtein sen 3.0V...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Ritke

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5824 : 28.09.14 - klo: 14.06 »
Tehoja on kyllä säädetty pienemmälle.
Cut-off katkasee pelin siinä 7.0V-7.1V kohdilla. Eli sen voisi pudottaa sinne 6.4V?

Itellä on Skyrc e3 laturi missä on balanseri ja sitten samassa talliporukassa on pari älylaturia millä näkee sitten kennojen balanssin.

Täytyy laittaa isompaa akkua tilaukseen.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5825 : 28.09.14 - klo: 20.05 »
Eihän 7.0v ole 2S-LiPolle kuin just hieman alle nimellisen. Ihan hyvin voi puottaa 3.2V/ per kenno, eli 6.4V koko akulla.

Jos tehoja jo puotettu ja vieläkin tuntuu olevan liikaa, niin tokihan miedompaa settiäkin voi laittaa...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Ritke

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5826 : 28.09.14 - klo: 20.15 »
Joo täytyy hankkia se piuha millä tota castlea pystyy muokkaamaan ja tiputtaa cut-off sinne 6.4V.
Tehoja tulee ihan sopivasti tällä hetkellä sitä en rupea laskemaan.

Poissa MikaelY

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5827 : 01.10.14 - klo: 13.52 »
HW xerun v3.1 / Orion vst2 4000kv. MT-4s

Pääsin eilen ensimmäisen kerran testailemaan uutta autoa ja huomasin, auto ei anna rullata ilman kaasua ollenkaan. Drag brake on siis 0% ja kokeilin säätää kaikkea program boxin kanssa. Auton sai rullaamaan vapaasti, kun laittoi brakestrengthin 0%. Tietenkin sen jälkeen ei toimi ohjaimestakaan jarru, sitä mukaan kun lisää % brakestrengthiin, niin jarruttaa ilman kaasua.

Poissa SixStars

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5828 : 01.10.14 - klo: 13.56 »
Onhan nopari ja ohjain kalibroitu ? Eli asetettu täyskaasu-'nollapiste'-täysjarru liipasimelle kun nopari on siinä moodissa jossa noi opetetaan..
Kyosho Fazer EP Subaru, Traxxas Stampedet 2WD + 4WD, Kyosho Jetstream 800 vintagepaatti FOR SALE !, Quanum Nova Pro quadkopteri

Poissa MikaelY

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5829 : 01.10.14 - klo: 14.55 »
Eipä ollut  :grin: No sekin selvisi nyt, seuraavalla kerralla manuaalia tarkemmin tutkien... Kiitokset

Poissa kyoshoman02

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5830 : 03.10.14 - klo: 13.30 »
Kuinka paljon tuollainen hpi firebolt 15t harjallinen kiertää per voltti? Ajatuksena hankkia 7,2v nimhin tilalle tehokkaampi, paljonko paremmalla akulla saa tehoa lisää? Minkälaista akkua kannattaa etsiä?

Poissa Fisu

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5831 : 03.10.14 - klo: 18.15 »
Mitenkä speed passionin 3.0 sarjan moottorit reakoi jos niitä pyörittää 4s akulla. Onko savu taattu heti ensi metreillä? tarjolla olisi ehdokkaina testiin T4.5,6.5,8.5R

Nopari kestää 4s:n

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5832 : 03.10.14 - klo: 22.55 »
Mitenkä speed passionin 3.0 sarjan moottorit reakoi jos niitä pyörittää 4s akulla. Onko savu taattu heti ensi metreillä? tarjolla olisi ehdokkaina testiin T4.5,6.5,8.5R

Nopari kestää 4s:n

4s koneet on kv-arvoltaan yleensä suuruusluokkaa 2000 ja tarkoitettu vähintään 1/8 kokoluokkaan. Ei kannata testailla.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa manlyman

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5833 : 05.10.14 - klo: 14.44 »
Mikähän on lähetinten, vastaanottimien ja ESCien yhteensopivuus? Sen verran tiedän että harjallinen ja harjaton vaatii omanlaiset komponenttinsa.

Mutta entäs lähettimet ja vastaanottimet? Onko esim. Traxxasin TQi yhteensopiva vain oman vastaanottimensa kanssa vai käykö "mikä vain" harjattoman combon vastaanotin?

Entäs ESC? Käykö mikä vain vastaanotin mille vain ESC:lle vai pitääkö olla "samaa komboa"?

Harrastus on nyt siinä vaiheessa että näitä alkaa särkymään = ei malta kosteilla keleillä olla ajelematta. Perinteiset väärän napaisuuden savutkin jo haisteltu ensi kerran (akku hajosi, vastaanotin ryhtyi pätkimään...)

Poissa eSATA

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5834 : 05.10.14 - klo: 14.59 »
2.4 GHz vastarit on merkki ja jopa mallikohtaisia.Esim. Futaballa on erilaisia tekniikoita käytössä (FASST ja FHSS) jotka ei toimi ristii.
Vaikka vastarin päällä olisi sama merkintä niin esim. Futaba ja Sanwa ei toimi ristiin.
Säätimet toimivat kaikkien merkkien kanssa.
Cannondale Scalpel Team Replica

Poissa manlyman

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5835 : 05.10.14 - klo: 16.05 »
2.4 GHz vastarit on merkki ja jopa mallikohtaisia.
Säätimet toimivat kaikkien merkkien kanssa.

Ok tätä vähän uumoilinkin, nuo 2.4ghz teknologiat on ylipäänsä kovin proprietary millä alalla vaan.

No entäs sitten se vastaanottimen kytkentä nopeussäätimeen, onko erilaisia liittimiä vai yksi standardiliitin?

Poissa eSATA

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5836 : 05.10.14 - klo: 16.44 »
Liitintä on kahta tyyppiä.Toisessa on ohjainolake jolloin ei saa väärinpäin.Olakkeen voi veistää pois jolloin taas sopii.Johtojärjestys rupeaa olemaan vakio valk./orans-pun-musta jolloin jos liittimen laittaa väärinpäin niin mitään ei riko,laite ei vain toimi.
Cannondale Scalpel Team Replica

Poissa manlyman

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5837 : 05.10.14 - klo: 17.03 »
Liitintä on kahta tyyppiä.Toisessa on ohjainolake jolloin ei saa väärinpäin.Olakkeen voi veistää pois jolloin taas sopii.Johtojärjestys rupeaa olemaan vakio valk./orans-pun-musta jolloin jos liittimen laittaa väärinpäin niin mitään ei riko,laite ei vain toimi.

Kiitos! Ja ei kun ostelemaan

Poissa Ilari58

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5838 : 08.10.14 - klo: 20.31 »
Tervehdys. Eli ongelma on sellanen että kun nopari on vielä off eli sammuksissa niin sitten kun laitan akun kiinni niin lähtee auto heti täysillä eteenpäin vaikka auto on sammuksissa. Varmaan noparissa joku ongelmana mutta mistähän tällänen johtuis? Kohta kolme vuotta ajettu kunnon rc autoilla eikä kertaakaan ole ollut tällästä tilannetta.
“When I came around the corner, it all went to Hælvette” -Petter Solberg

Poissa carrier

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5839 : 08.10.14 - klo: 20.37 »
Onko sulla erillinen vastariakku tai erillinen BEC? Mulla kanssa nopari käyttäytyi oudosti jos sai servotesterin kautta virtaa vaikka kytkin oli off-asennossa.

Poissa Ilari58

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5840 : 08.10.14 - klo: 20.42 »
Joo erillinen BEC siinä on
“When I came around the corner, it all went to Hælvette” -Petter Solberg

Poissa carrier

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5841 : 08.10.14 - klo: 20.49 »
Varmaan sinuna kokeilisin tekeekö samaa ilman becciä. Ehkä becillä on oma kytkin tai sitten sille voi laittaa jonkun geneerisen kytkimen. En tiedä, onko kovin käytännöllinen ratkaisu, mutta ei heti tule parempaakaan mieleen jos vika tuossa... Ei muuten varmaan kannata hirveästi antaa huutaa noin, ei varmaan vastari / bec tykkää moottorin ottamasta virrasta.

Poissa Ilari58

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5842 : 08.10.14 - klo: 20.53 »
Se vaan tuossa eniten ihmetyttää että auto toimi ja sitten kun laitoin auton osiin ja lisäsin öljyä tasauspyörästöihin ja kasasin takasin niin tekee tuota. Noh täytyy huomenna koittaa kun on enempi aikaa.
“When I came around the corner, it all went to Hælvette” -Petter Solberg

Poissa Ilari58

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5843 : 09.10.14 - klo: 18.46 »
Sain auton taas pelittämään. Tuossa autossa nopari on sellanen pyörivä ja sit autolle oli oma kaasuservo. Tuo kaasuservo pyörittää sitä noparia ja sit taas tottakai se moottoria. Nopari oli jostain syystä lukkiutunut kaasuttamaan valmiiksi ja heti kun laittoi akun kiinni niin auto lähti täysillä eteenpäin. Noh ongelma ratkaistu ja nopari on oikein ja auto toimii  :azn:
“When I came around the corner, it all went to Hælvette” -Petter Solberg

Poissa carrier

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5844 : 09.10.14 - klo: 20.53 »
Eli siis kyseessä olikin joku mekaaninen vastuksilla toimiva "nopeudensäädin"? Olisit heti sanonut, että kyseessä aataminaikainen vastusviritys  :grin:

Poissa temppa.kk

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5845 : 19.10.14 - klo: 14.53 »
Mistä johtuu että tämän moottorin sisältä kuuluu piipitystä? Ajelin sillä ja katkaisin virrat. Sitten käynnistin ne uudelleen ja kuului vaan piipitystä.

http://www.speedpassion.net/eu/productDetails.asp?p=SPST25V2&c=MTR

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5846 : 19.10.14 - klo: 15.28 »
Nopari yrittää viestiä jotain.

Poissa temppa.kk

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5847 : 19.10.14 - klo: 15.43 »
Nopari yrittää viestiä jotain.
Nokun meteli kuuluu moottorista. :tongue: Voisko kastuminen aiheuttaa tollaista?

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5848 : 19.10.14 - klo: 15.48 »
Nopari yrittää viestiä jotain.
Nokun meteli kuuluu moottorista. :tongue: Voisko kastuminen aiheuttaa tollaista?
Noparissa ei ole omaa piipparia. Moottori toimii äänilähteenä.
Kastuminen voi aiheuttaa ihan mitä vaan...

Poissa Henripit

  • Jäsen
    • Profiili
aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5849 : 19.10.14 - klo: 16.06 »
Onko täällä missään rc-sanastoa? Menee nää termit vähän yli hilseen..