Kirjoittaja Aihe: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)  (Luettu 1934759 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa RCJanne

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #300 : 26.07.09 - klo: 00.57 »
Hei antakkee linkkejä mistä sais ostettuu noparin jossa ei ole lankarajoituksia!

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI

Poissa Hedgehog

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #302 : 26.07.09 - klo: 22.11 »
edelleenkin sidewider siinä ei lanka rajoitusta kaasu/jarru modella :afro:
Kiristä ne perk,,, pyörän mutterit ajon jälkeen.

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #303 : 26.07.09 - klo: 23.21 »
Kysymys ihan perusasioista liittyen harjallisiin moottoreihin. Mitä eroa käytännössä on esim. 17x2T ja 17T lankaisilla moottoreilla? Nopeasti ajatellen tuplalankaisessa on tupla teho, mutta näin ei varmaankaan ole. Ja miten noppareiden lankarajat menee noiden tuplalankaisten kanssa?

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #304 : 26.07.09 - klo: 23.25 »
17x2 viittaa hiilikoneeseen, 17t puolestaan hiilettömään. Hiilikoneissa ensimmäinen luku ilmoittaa montako käämikierrosta koneessa on (vähemmän = tehokkaampi), toinen luku puolestaan montako lankaa koneessa on (riippuu monesta asiasta mutta yleensä x1 tehokkain koska voidaan käyttää yhtä paksua lankaa monen ohuen sijasta = enemmän pinta-alaa).

Poissa HuoH

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #305 : 27.07.09 - klo: 15.15 »
Terve,miten tuon sidewinderin pystyy kalibroimaan uudestaan?

EDIT:sain toimimaan.
« Viimeksi muokattu: 27.07.09 - klo: 16.46 kirjoittanut HuoH »
O.S. Engines|Spektrum|Savöx|Sanwa|LRP|JQ-Products

Poissa Hedgehog

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #306 : 28.07.09 - klo: 07.03 »
koneen päässä kahdet vierekkäiset kiinitys reijät, Mootori pukkiin. ennakon säätö vai miksi vierekkäiset kiinitys reijät? Gm purple Bull 17x2 kone kyseessä.
« Viimeksi muokattu: 28.07.09 - klo: 16.22 kirjoittanut Hedgehog »
Kiristä ne perk,,, pyörän mutterit ajon jälkeen.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #307 : 28.07.09 - klo: 08.07 »
Hedgehog: Riippuu kumpi pää; joko koneen kiinnitysreiät auton moottoripukkiin tai sitten noi mainitsemasi päädyn ruuvit. Tuolla on ohjeet mm. ennakon säätämiseen: http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/sahkomoottori/sahkomoottori.html

Poissa Hedgehog

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #308 : 28.07.09 - klo: 16.07 »
siis tätä päätä koneesta, tarkoitin, toisesta päästä ei ennakkoa saa säädettyä  :shock:
Tuo linkki kyllä loistava  :grin: Talletettu suosikkeihin.
Eli toisin sanoen tästä koneesta ei ennakkoa säädetä  :undecided:
Vaikka ohjeista moisen kuvan sain, Kiitos vastauksesta!!
« Viimeksi muokattu: 28.07.09 - klo: 16.19 kirjoittanut Hedgehog »
Kiristä ne perk,,, pyörän mutterit ajon jälkeen.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #309 : 28.07.09 - klo: 16.10 »
Lue noi linkittämäni AP:n RC-sivut niin 99% sun esittämiin kysymyksiin saat suoraan vastauksen. Noilla tarkoittamallasi ruuvin rei´illä saa koneen kahteen eri asentoon, ruuvit ruuvataan aina ristikkäisiin reikiin.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #310 : 28.07.09 - klo: 17.51 »
Hedgehog: Kyllä tuossa GM:n koneessa näyttäisi olevan ennakon säätö.

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #311 : 28.07.09 - klo: 19.11 »
Otsikon mukaan nämä akkukysymykset ei varsinaisesti kuulu tänne mutta mutta, olisi pikku probleema. Onnistuuko kennojännitteiden mittaus yleismittarilla balanceliittimestä sillätavalla että kun siinä on esim 2s1p tapauksessa punainen johto ja kaksi mustaa niin mittarin punainen punaiseen ja musta mustaan ja sitten siihen toiseen. Näyttää nyt sillätavalla hurjia arvoja (4,14v ja 8.34V) Tuntuu että nyt mittaustavassa on joku bugi tai sitten kohta akut lentää taivaaseen. Kyseessä se Ecpowerin 15C/4000mAh akku.
On nyt kaksi kertaa ladattu sillä Turnigy Accucel-6 50W 5A Balancer laturilla sillä balancer modella 1.0A virralla.
Niitä on näköjään erityisiä kennomittareita myynnissä, vaatiiko se sen kenties?
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #312 : 28.07.09 - klo: 19.16 »
LRP:n lipossa liittimet menee noin:


Yleismittarilla on helppo mitata kennojen jännitteet, reunasta reunaan saa koko paketin jännitteen (esim. 8V), plussasta keskelle ykköskennon jännitteen ja miinuksesta keskelle kakkoskennon jännitteen.

Periaatteessa homma toimii balanseriliittimestä samaan malliin jos löydät vaan riittävän pienen kärjen mikä menee liittimeen.

Poissa Hedgehog

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #313 : 28.07.09 - klo: 19.19 »
Hedgehog: Kyllä tuossa GM:n koneessa näyttäisi olevan ennakon säätö.
Osaisiko joku sitte mahdollisesti neuvoa kuis ko koneeseen tehdään ennakon säätö kun hiili pääty on kiinteä.  :shock:
Kiristä ne perk,,, pyörän mutterit ajon jälkeen.

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #314 : 28.07.09 - klo: 19.19 »
Eipä tuosta kannata huolestua...yhden lipokennon jännite ei saisi ylittää 4,2 voltin jännitettä (joissain lähteissä sanotaan 4,22 volttia), ja siten koko kahden kennon akun jännite pitäisi aina pysyä alle 8,4 voltin. Akussasi tilanne näyttäisi siis ihan normaalilta. Nuo sadasosavolttien erot kennojen jännitteessä ei ole huolestuttavia, koska todennäköisesti jännitemittarin mittaustarkkuus on luokkaa 5 %.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #315 : 28.07.09 - klo: 19.24 »
Osaisiko joku sitte mahdollisesti neuvoa kuis ko koneeseen tehdään ennakon säätö kun hiili pääty on kiinteä.  :shock:

Niin siis tuollahan ne ohjeet edelleen on: http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/sahkomoottori/sahkomoottori.html#ennakko

Koneita on sekä kiinteällä päädyllä (vakiokoneet ja jotkut miedot viritetyt) että säädettävällä (melkein kaikki viritetyt koneet). Ohjeet koskee vain jälkimmäisiä, ensimmäisellä ennakko on aina yksi ja sama.

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #316 : 28.07.09 - klo: 19.55 »
Onnistuuko kennojännitteiden mittaus yleismittarilla balanceliittimestä sillätavalla että kun siinä on esim 2s1p tapauksessa punainen johto ja kaksi mustaa niin mittarin punainen punaiseen ja musta mustaan ja sitten siihen toiseen. Näyttää nyt sillätavalla hurjia arvoja (4,14v ja 8.34V) Tuntuu että nyt mittaustavassa on joku bugi?
Tuosta kennojenmittauksesta senverran että kiitos taas. En uskaltanut alkuun laittaa mittaria muuta kun väri väriin mutta tuolla heulin systeemillä tuli hyvät arvot. Mietin jos tulisi oikosulku mikä ei lipon tapauksessa ilmeisesti olisi hyvä juttu

Edit: Niin tuo oma lainaus oli nimenomaan se väärä tapa
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa Hedgehog

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #317 : 28.07.09 - klo: 20.27 »
Joo luin kyllä. 3 kertaan. Nyt vain näyttää siltä asiakasta taas kusetaan toi mun kone on kiinteällä päädyllä eli sitä ei tarvii säätää. Tuskin konee asento pukkissa mitää vaikutaa. Kiitos kuintenkin kärsivällisyydestä.
Kiristä ne perk,,, pyörän mutterit ajon jälkeen.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #318 : 28.07.09 - klo: 22.44 »
Nyt vain näyttää siltä asiakasta taas kusetaan toi mun kone on kiinteällä päädyllä eli sitä ei tarvii säätää.

Tuota konetta muistelen meilläkin olleen sekä kiinteällä, että säädettävällä päädyllä.
Miksi pitäisi ennakkoa säätää????

Se, että ei olisi ennakon säätöä, ei merkitse sitä, etteikö siinä ole ennakkoa.... ja varmasti on riittävästi, moottorin ominaisuuksiin nähden.

Suurin haitta kiinteästä päädystä on siinä, että kollektorin sorvaus ei onnistu.
Tai onnistuu, jos on sellainen ulosvetäjä jollainen meilläkin oli aikoinaan.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Hedgehog

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #319 : 29.07.09 - klo: 04.12 »
Lämpö ongelman takia olisin pienentänyt ennakkoa. Kun tt-01 autossa ei voi käyttää juuri muuta kuin vakio välitystä. No kohta laitamme 9.5-6.5 harjatonta jos muu ei  auta =)
Kiristä ne perk,,, pyörän mutterit ajon jälkeen.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #320 : 29.07.09 - klo: 10.07 »
Lämpö ongelman takia olisin pienentänyt ennakkoa.

Eipä tullut moinen mieleen.... yleensä kun halutaan suurentaa sitä

Ajatuksesi on todella järkevä!!!!

Niinhän se nykyään on, että hiiletön huoleton on niin vaivaton.

Joudutko siinäkin valitsemaan vain yhden välityksen.... eli tuleeko moottorin valinnasta todella haastavaa (?)
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Hedgehog

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #321 : 29.07.09 - klo: 19.04 »
Tällainen pelko on olemassa, 19/61 kun on kevein välitys mitä on tarjolla tt01.seen. Joku kv 4600-5700 ja 7.2 nimh tai 2s lipolla virran syöttö. Perus ongelma taitaa olla kuintenkin tuon muoviPulkkan paino ja raskas voiman siirto. Joo laakerit on kyllä. Tuuletinsiiliä en ole vielä pääsyt testaamaan tositoimissa, mikä sen vaikutus lämpöön.
Kiristä ne perk,,, pyörän mutterit ajon jälkeen.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #322 : 30.07.09 - klo: 22.51 »
Tilasin asso RC18T 1/18 klooni autooni harjattoman: http://www.swanghobby.com/hobbywing-ezrun-18t-2030-5200kv-sensorless-brushless-motor-18a-c-272-p-1-pr-789.html

Nyt pitäs kaveriksi laittaa tulemaan spurreja ja pinoneja. Mutta mitä? Vakiona tossa on 14 hampainen. Spurrin hammastuksesta ei mitään hajua. Entä onko sillä mitään seksuaalista merkitystä onko se alumiinia vai 'titaania'? Lähinnä onko ne oikeasti titaania ja kestääkö kauemmin? Ja onko halvampaa paikkaa tilata noita rattaita kuin: http://www.liquidrc.com/index.php?main_page=index&cPath=236662_170

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #323 : 30.07.09 - klo: 23.35 »
^ Myös hammasjako on aika tärkeä tieto spurreja/pinjoneita tilatessa.
Ts. molemmissa pitää olla sama jako. Yleisin jako on varmaan 48P.
Kannattaa varmaan tarkistaa tuokin ennenkuin tilaat mitään, eri jaolla olevat rattaat ei luonnollisesti oikein futaa keskenään.
Lainaus Ari-Pekan sivuilta:

Lainaus
Hammasjako (Pitch): Luku, joka kertoo yleensä montako hammasta on halkaisijaltaan tuuman hammasrattaalla. Mitä suurempi luku on sitä pienemmät hampaat ovat ja sitä tiheämmässä ne ovat.

Tuollasessa autossa voisin kuvitella että muovi ratasmateriaalina ajaa asiansa passelisti.
Ja näissä asioissa tulee se kuuluisa perhosefekti, kun vahvistat yhtä paikkaa, jostain muualta napsahtaa seuraavaksi.

Liquidia en ite voi suositella, halvat postikulut mutta siihen se sitten jääkin.
Monilla täällä ollu aika paljon ongelmia kyseisen kaupan kanssa.
Mutta toisaalta, moni on tehny paljon ostoksia tuolta, joten..
« Viimeksi muokattu: 30.07.09 - klo: 23.41 kirjoittanut HMS77 »
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #324 : 30.07.09 - klo: 23.41 »
Vai näin on näreet :/. Mikä sitten olis vastaava paikka mistä sais näitä halpoja rattaita ilman tai pienillä pk:lla?

Tuosta jaosta ei tosiaan ole aavistustakaan kai se on sama kuin vakio rc18t:ssä eli tuo 48p. Spurri onkin muovia ja muovisen sellasen ajattelin tilata kun muut osat pyörille on metallia niin vaihtelee sitten tuota spurria ennemmin kuin muita. Pinioni on taas varmaan alumiinia tjsp, mutta eipä sitten kyllä tuollakaan ole väliä kun pitää sen spurrin muovisena niin eiköhän se muovi sieltä aina ensimmäisenä korkkaa.

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #325 : 30.07.09 - klo: 23.43 »
^ Niin no jos ei ole tietoa jaosta, niin tilaat sitten molemmat, sekä pinjonin että spurrin samalla jaolla, problem solved.
Edelleen, Liquid on todella suosittu paikka, mutta ite olen karsastanu sitä kun sieltä on kuulunu myöskin kummia tuon tavarantoimituksen suhteen.
Pyöritä toki onnenpyörää ja kokeile saatko vokaalin vai veikö rosvo p**rkele kaiken..  :wink:
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #326 : 30.07.09 - klo: 23.59 »
Noniin noinhan se menis. Mulla on jo tilaus sinne sisällä ja 3 muuhunkin paikkaan, mutta kerpeleet ottaa ja kestää nämä ulkoilman tilaukset aina sen viikon kaks minimissä ja sitten jos pitää tilata jotain lisää tai joku väärä niin taas pari viikkoa. Mutta eipä sitä muuta voi kun halvalla pitää saada :). Lähin rc liike taitaa olla 70km päässä niin ei sitä sinnekkään aina viite mennä hakemaan hilua ja tuskin sieltäkään kaikeka löytyy ja sitten pitää taas odotella että sinne tulee jne.

e: Tilasin Tower hobbiessilta noita pinioneja ja spurreja ja jotain muuta pikku hilua. Tuli laskettua vähän. 75e RTR paketti ja nyt tilannut päälle 250$:llä sälää siihen hmmmm... Järkeä? Ei. Niinkun ei yleensäkään mulla.

Muita hyviä esimerkkejä atk puolelta keväällä ostin 30" tietokoneen näytön. Piti vaihtaa näyttis sen takia. Ostin 4870x2:n en viitsinyt maksaa muutamaa kymppiä lisää paremmalla jäähyllä varustetusta. Sitten piti laittaa vesijäähyä kun kortin tuuletin huutaa kuin pieni possu teuraalla. Enkä tietenkään tilannut kaikkia kerralla samasta paikasta vaan sieltä täältä ja 250e meni siihen hupiin. Järkeä? Ei. Nytkin olisin saanut tolla kokonaissummalla jonkun passelin 1/10 auton. No joo kai se pitää sitten repiä tästä kaikki hupi irti kun kerran on tullut maksamaan vähän enemmän kun piti.

Niin aiheeseen takas tilasin 10,14(vakio) ja 18 pinionit ja 55 hampaisia spurreja kulutukseen. Sitten kokeiluksi 60 hampaisen. Lähinnä hakusessa, että jos laitan tuon 18T:n ja 60T:n niin eikös sitten pitäisi olla paras huippunopeus ja laiskin kiihtyvyys? Vai olenko tajunnut nuo ratas hommat ihan päin jotain? Jotenkin kiehtoo vaan se luku minkä sais sinne gepsin näyttöön :). Mulla on tulossa tähän myös 1/10 nakit ja sovittimet niille. Pitäiskö tuonkin muuten vaikuttaa huippunopeuteen? Ainakin ite ku tuumaa niin isompi halkasija vs pienempi niin pitäs huippunopeus taas kasvaa.

Meni nyt ehkä vähän ohi aiheen, mutta ei paljon kun voimansiirrossa pysyttiin.  :roll:
« Viimeksi muokattu: 31.07.09 - klo: 01.59 kirjoittanut OV »

Poissa TLCfani

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #327 : 31.07.09 - klo: 09.11 »
Mulla on jo tilaus sinne sisällä ja 3 muuhunkin paikkaan, mutta kerpeleet ottaa ja kestää nämä ulkoilman tilaukset aina sen viikon kaks minimissä
Mulla on vaan hyviä kokemuksia liquidistä, ja pikku jutut tulee tuolla nimellisellä postikululla viikossa kotilaatikkoon.

Jotku suomalaiset liikkeet ottaa kuukauden toimitusaikoja, ku nettikaupassa olevia tavaroita ei ookkaan varastossa, toisilta taas paketit on seuraavana päivänä perillä, ja postikuluthan suomen sisällä on kalliit.

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #328 : 31.07.09 - klo: 09.59 »
Mulla on jo tilaus sinne sisällä ja 3 muuhunkin paikkaan, mutta kerpeleet ottaa ja kestää nämä ulkoilman tilaukset aina sen viikon kaks minimissä
Mulla on vaan hyviä kokemuksia liquidistä, ja pikku jutut tulee tuolla nimellisellä postikululla viikossa kotilaatikkoon.

Jotku suomalaiset liikkeet ottaa kuukauden toimitusaikoja, ku nettikaupassa olevia tavaroita ei ookkaan varastossa, toisilta taas paketit on seuraavana päivänä perillä, ja postikuluthan suomen sisällä on kalliit.

Mulla on myös kaikki liquidin tilaukset (n. 10 kpl) olleet aika tasan tarkkaa viikossa postilaatikossa. Ei olisi tosin uutta sekään, jos Suomen päässä jaettais noita väärin, mutta vielä ei ole omaa kokemusta, miten liike toimii ongelmatapauksissa.

Ja ei kannata antaa tuon melkein ilmaisen toimituksen hämätä. Noi oikeat toimituskuluthan on sisällytetty tonne tuotteiden hintoihin. Mitä painavampi/arvokkaampi tuote, sen enemmän siinä on monesti hintaa verrattuna muihin jenkkikauppoihin.

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #329 : 31.07.09 - klo: 10.15 »

e: Tilasin Tower hobbiessilta noita pinioneja ja spurreja ja jotain muuta pikku hilua. Tuli laskettua vähän. 75e RTR paketti ja nyt tilannut päälle 250$:llä sälää siihen hmmmm... Järkeä? Ei. Niinkun ei yleensäkään mulla.

Etpä oo ainoa. Mut tää yhdestä heräteostoksesta alkanut harrastus vie kohta henk.koht. konkurssiin.  :embarrassed:

Lainaus
Niin aiheeseen takas tilasin 10,14(vakio) ja 18 pinionit ja 55 hampaisia spurreja kulutukseen. Sitten kokeiluksi 60 hampaisen. Lähinnä hakusessa, että jos laitan tuon 18T:n ja 60T:n niin eikös sitten pitäisi olla paras huippunopeus ja laiskin kiihtyvyys? Vai olenko tajunnut nuo ratas hommat ihan päin jotain? Jotenkin kiehtoo vaan se luku minkä sais sinne gepsin näyttöön :). Mulla on tulossa tähän myös 1/10 nakit ja sovittimet niille. Pitäiskö tuonkin muuten vaikuttaa huippunopeuteen? Ainakin ite ku tuumaa niin isompi halkasija vs pienempi niin pitäs huippunopeus taas kasvaa.

Meni nyt ehkä vähän ohi aiheen, mutta ei paljon kun voimansiirrossa pysyttiin.  :roll:

Mitä isompi pinjoni ja pienempi spurri, sen suurempi välitys. Myös isommat nakit suurentaa välitystä. Ja välityksen kasvaessa kasvaa myös huiput ainakin teoriassa. Jossain vaiheessa tulee kuitenkin vastaan piste,  jossa kone ei jaksa. Kannattaa noilla pitkillä välityksillä testaillessa seurata niitä koneen lämpöjä aika tarkasti. Liian pitkillä välityksillä poltat vaan motin.

Noilla rattailla pisin välitys saadaan 18t ja 55t yhdistelmällä.