Kirjoittaja Aihe: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)  (Luettu 1939470 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1350 : 07.04.10 - klo: 16.26 »
Ajeletko sitten vain yhdellä, vai hommaatko 2 lisää ajelua varten?
Symmetrisen kuormituksen vuoksi käsittelisin yhtäaikaa kuormitettavia koneita yhtäläisesti.

Voi toi kolina olla myös seinältä irronu kestomagneetti.
Se kiskoo, suoraan suhteessa koneesta ulos otettuun voimaan, kiinni pyöriviin sitä magneettia, ja tekee julman ajovastustuksen. Hinkkauskitka selittäisi magnetismin heikkouden. Noparilta otettu voima on taivaissa, jollei nopari poksahdakkin.
Purettuna sitten:
Ilman kuormaa se magneetti on omalla imullaan kiinni kannunseinässä, joten vain kampeamalla huomaa. Etkä tosiaan saa ehjää liimausta hievahtamaankaan. Ko moottorinrunko on silloin peruskäyttäjälle roska, akselin pitäisin varaosana. (Pro:t osaa putsata alustan ja liimata kovalla lukitteella takasin.)

Sellanen kannu on sitte käynyt ennen liimojen irtoamista niin kuumana, että etsisin vikaa myös autosta.
A.   välityksen koosta
B:   voimansiirron välityshukasta
Vastaavassa tilanteessa ihan huulelle asti väljä diffin/pinionin säätö teki tuon mulle:
kiilautumisvoima tuli kitkaan lisää. Mulla paloi nopari siinä. Eikä tämä lisäkitka näy käsin työnnellessä ollenkaan, kun ei ole kiilautumistakaan.Vasta mittaillessa välyksiä, ja tutkiessa puretun kulumia, huomasin. Vaihdoin pyörintäsuunnat e/t sisällönvaihdolla+ shimmasin säätörikoilla, ni sain ajella ehjin kohtaamispinnoin rattaat loppuun ilman voimahukkaa. Opin säätämään  :mrgreen:
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa juhku1

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1351 : 08.04.10 - klo: 22.41 »
Jos noparin specseissä ilmotetaan näin: Amp rating 120, niin onko se minimi, mitä nopari ottaa?
Ex rc harrastaja. Muistakaa olla ostamatta niitä kyosoja.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1352 : 08.04.10 - klo: 22.46 »
Se on maksimi mitä se kestää.

Poissa juhku1

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1353 : 08.04.10 - klo: 22.50 »
No miten sitten vieläkin MMM 2200kv combo liikkuu 5000mah 30C lipoilla?
Siinähän on maksimi 120A ja noilla lipoilla tulee 150A jatkuvaa..?
Ex rc harrastaja. Muistakaa olla ostamatta niitä kyosoja.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1354 : 08.04.10 - klo: 22.57 »
Ei se akku mitenkään rajaa noparia pois vaan käyttämäsi moottori. Jos moottori vie enemmän virtaa kuin akku pystyy luovuttamaan niin akku hajoaa. Jos taas säädin ei ole mitoitettu moottorin viemälle viralle oikein niin säädin hajoaa.

Poissa juhku1

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1355 : 08.04.10 - klo: 23.02 »
Miten se säädin mitoitetaan moottorille sopivaksi?

Siis jos mun moottorin spekseissä lukee että 120A, niin mulla pitää olla saman verran tai mielummin enemmän jatkuvaa virtaa antava lipo?

Siis mitä se noparissa oleva amppeerimäärä sitten tarkoittaa?
« Viimeksi muokattu: 08.04.10 - klo: 23.08 kirjoittanut juhku1 »
Ex rc harrastaja. Muistakaa olla ostamatta niitä kyosoja.

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1356 : 08.04.10 - klo: 23.06 »
Taitaa olla jo pari kertaa kerrottu, mutta kerran vielä ennen ensi kertaa:
1.Moottori ottaa tietyn virran tietyllä jännitteellä (kuormitus vaikuttaa).
2.Jos tämä virta on pienempi, kuin säätimen max. virta niin säädin kestää, jos virta on selvästi isompi niin säädin päästää savut ulos.
3.Akuilta lähtee sen verran virtaa, kuin moottori vaatii. Jos akkujen virranantokyky on pienempi, kuin moottorin vaatima virta niin akku kyykkää eli jännite laskee niin alas, että moottorin ottama virta (virta laskee jännitteen laskiessa) on sama, kuin akun antama virta. Tämä on normaalia NiMH akuilla (kuumenevat kyllä), mutta LiPo:t ei pidä tästä vaan kärsivät, pullistuvat jne.

Esimerkki kotoa:
Virtalähteenä Olkiluoto, sulake 10A ja silti 60W lamppu kestää, kun ainoastaan tämä määrää piirissä kulkevan virran. Ja toinen, 10A sulake, kulutuksena pesukone (2000W) ja tukankuivaaja (2000W) eli yhteensä noin 18A. Tässä tapauksessa vaihdetaan sulaketta pimeässä, kun sulakeen max. virtä ylittyi. Säädin on saman tapaisessa paikassa virtapiirissä, kuin sulake kotona.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1357 : 08.04.10 - klo: 23.10 »
Ylimitoittaminen on turvallisin vaihtoehto, mutta uskoisin tuon paketin olevan ihan toimiva jos ajat 4S-lipoilla. Dataloggeri taitaa olla ainoa luotettava keino saada koneen käyttämät virtamäärät ulos, koska niin moni ulkoinen tekijä vaikuttaa siihen (välitys, ennakko, olosuhteet jne.) eikä niitä voi laskea millään kaavalla.

Poissa juhku1

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1358 : 08.04.10 - klo: 23.29 »
En ole varma älysinkö, mutta kiitti kuitenkin!

Sopiiko tämä tai tämä lipo kaikkiin näihin comboihin:1, 2 ja 3?
Ex rc harrastaja. Muistakaa olla ostamatta niitä kyosoja.

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1359 : 09.04.10 - klo: 06.36 »
Kummatkin lipot sopii kaikkiin kolmeen comboon. -Sami
Jeps

Poissa Cobra

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1360 : 10.04.10 - klo: 00.54 »
Onks se Hobbylinnas oleva 35 A 4300 kv 9T On Road Combo hyvä jos jollain olis kokemuksia tai mitkä välitykset siihen ?
Traxxas Slash

Poissa kynamies

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1361 : 10.04.10 - klo: 02.04 »
Onks se Hobbylinnas oleva 35 A 4300 kv 9T On Road Combo hyvä jos jollain olis kokemuksia tai mitkä välitykset siihen ?

Jos olet sitä 1/10 Slashiin laittamassa, niin unohda tuo kombo. Lähinnä 1/18-1/16-autoille tehtyjä settejä.

Poissa Cobra

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1362 : 10.04.10 - klo: 09.33 »
Eiku oon laittamas 1:10 Touringiin 
Traxxas Slash

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1363 : 10.04.10 - klo: 10.06 »
Tuossa edellä mainitussa combossahan on 380 koon moottori. Nyt haluaisin tietaa onko tämänkin combon moottori 380 kokonen?
http://www.hobbylinna.com/ezrun-combo-road-p-22732.html moottorissa kun ei ole niitä rivoja.
Jos on niin käykös tuo säädin tähän moottoriin  http://www.hobbylinna.com/storm-evolution-p-17451.html?
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1364 : 10.04.10 - klo: 10.20 »
Tuo linkittämäsi combon moottori näyttäisi kuvan perusteella olevan 540 kokoa. Nosramin konetta en kuitenkaan tuohon säätimeen laittaisi, aika rajoilla mennään kestääkö vai ei.

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1365 : 10.04.10 - klo: 10.21 »
Miksi kaikki luulee, että noissa on 380 koon motti 540 koon kuorissa ? Kun tuo 3650 tarkoittaa että moottorin koko on 36mm x 50mm. Itse avasin, niin siellä oli roottori ja käämit kiinni isossa kannussa  :shock:. Ei ollu pikkumottia sisällä. -Sami
Jeps

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1366 : 10.04.10 - klo: 10.28 »
En minä sitä siitä 3650 keksinyt, ajattelin vaan kun tuo toinen Ezrunin motti on 380 kokoa.
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Poissa JHenrikS

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1367 : 11.04.10 - klo: 16.59 »
Tämmönen alottelijan kysymys: Onko ihan normaalia että moottori käy ajaessa melkoisen kuumana?? (auto: rustler xl-5)

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1368 : 11.04.10 - klo: 17.23 »
Jos menee yli sadan asteen niin sitten on kuuma, 80 astettakin tuntuu sormiin kuumalta mutta on ihan sopiva "käyntilämpötila" sähkömoottorille.

Poissa JHenrikS

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1369 : 11.04.10 - klo: 17.42 »
Jos menee yli sadan asteen niin sitten on kuuma, 80 astettakin tuntuu sormiin kuumalta mutta on ihan sopiva "käyntilämpötila" sähkömoottorille.

Kiitti infost.  :smiley:

Poissa kynamies

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1370 : 11.04.10 - klo: 21.41 »
Toivotaan että oikea aihe kysymykseen:
Nyt on Tamiya alkanut temppuilemaan; sähköinä 2s LiPo, SP Exige 2.0 säädin ja SP Sport Tuned V2 4000kV moottori. Auto toimii hyvin noin kaksi minuuttia, joskus vähemmän, joskus enemmän, mutta sen jälkeen alkaa ongelmat. Tehot katoavat, ja tulevat vähän ajan päästä takaisin, joskus jopa vauhdissa. Välillä taas auto pysähtyy kokonaan. Moottorissa ei ole mitään eloa, mutta servo toimii ja noparin tuuletin pyörii. Jos odottelee minuutin, auto toimii taas, kunnes hetken päästä tehot katoavat taas.
Sähköt eivät kuumene, ja olen kokeillut ajaa ilman cut-offia:ei vaikutusta.
Mikä vikana, akku on 20C, eli ei taida tehon puutteeseen kaatua?

Poissa kuvaaja

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1371 : 12.04.10 - klo: 16.45 »
Moro,
Mulla on traxxas stampede harjallinen malli, ilman sähköjä ostettu, kuulalaakeroitu. Laitoin autoon novakin säätimen (ilman lankarajoitusta) ja traxxasin harjallisen moottorin. Ostin sitten 5000mah 8.4V akun ja hyvin kesti vähän aikaa. Ongelmana on, että traxxasin oma moottori hajos tossa rääkissä (eli savut pihalle) :cry:, minkälainen moottori kestäis? Jotain 20-50€ hintaluokkaa. Välitykset on 90T spurri ja 16 hampaan pinjoni.

Kiitokset vastaajille.

Poissa nuudelix

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1372 : 13.04.10 - klo: 14.28 »
Itse moottorihan ei mene miksikään, vaikka autossa olisi minkätahansa kestävä säädin. Moottori ottaa vain sen verran virtaa minkä tarvitsee pyöriäkseen. Noilla välityksillä moottorinkaan ei luulisi joutuneen liian koville, riippu tietenkin ajotyylistä. Oletko koittanut, että toimiiko moottori vielä?

Traxxasin moottorit ovat kyllä ihan kestäviä, että ei muuta kuin uutta putkeen tai harjattomat peliin  :wink:

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1373 : 13.04.10 - klo: 17.18 »
"Kynämies": Lähes vastaavat oireet saa ainakin 2:lla muullakin kuin noparin tai koneen kuumenemisella.
1. Jos bec ylikuumenee (kuten mambamax 14 voltilla tekee) kone, siili on viileet (ja siis päätrankut), mutta komento loppuu. Ihan pienenkin tauon jälkeen ohjaus pelaa, mutta nopari vasta kun se on piitellyt ittensä ylös. Tosiaan piipittelyt, ja "sammuessa" ohjauksen laadun heikkeneminen paljastaa tän. Koska vastarilla oli konkka, ni ohjaus ei täysin seonnut!
2. Tossa 30 euron koneessa oli joskus ollut liikaa välityksiä, mutta luulin sen selvinneen vioittumatta. Se kuitenkin häilyi teholtaan, vähän niinkuin sullakin. Todellisuudessa sen akselin magneettisuus lähes katosi kuormiteltaessa, noparin vaiheenhukkausrajalle.
Häilyily alkoi jo koneen tuntuessa viileätä. Jos väkisten jatkoi, ni kone kuumui, ei muut.
Vihjeestä pistettiin se akseli narussa kuumaan veteen, juuri ja juuri käsi sietää -lämpöön, ruuvi kyljessään. Terve verrokki ei muuttunu mixkään, mutta toi pudotti ruuvin pohjalle jo sillä. (? alle 60C, jos pikanen nosto paljain käsin sai tassun vain hetken punottamaan.) Kylmänä ei merkittävää eroa magneettikentissä. Siitä tuli jääkaapin oveen oiva laskunpidin  :lol:
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Rane1976

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1374 : 13.04.10 - klo: 19.46 »
Tietäjä auttakaa!

Mitä tarkoittaa se että harjaton moottori on esim. 3.5T?   
I Tamiya TRF501x WE I  Futaba 4pk I Racingfactory I

Poissa hpi racing

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1375 : 13.04.10 - klo: 20.24 »
Se tarkoittaa lankamäärää.
| HPI RACING | FUTABA | PRO-LINE | SCHUMACHER | TURNIGY | ULTIMATE RACING | SPEED PASSION | MUCHMORE | TEAM ASSOCIATED
   | HUDY | NOSRAM | ZiPPY |

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1376 : 13.04.10 - klo: 20.27 »
Jos viilataan pilkkua niin se tarkoittaa käämikierrosten määrää eikä lankamäärää  :angel:

Mitä vähemmän käämikierroksia niin sitä enemmän tehoa.

Poissa hpi racing

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1377 : 13.04.10 - klo: 20.42 »
No hyvä että tuokin asia selviyty.
| HPI RACING | FUTABA | PRO-LINE | SCHUMACHER | TURNIGY | ULTIMATE RACING | SPEED PASSION | MUCHMORE | TEAM ASSOCIATED
   | HUDY | NOSRAM | ZiPPY |

Poissa kynamies

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1378 : 13.04.10 - klo: 22.23 »
"Kynämies": Lähes vastaavat oireet saa ainakin 2:lla muullakin kuin noparin tai koneen kuumenemisella.
1. Jos bec ylikuumenee (kuten mambamax 14 voltilla tekee) kone, siili on viileet (ja siis päätrankut), mutta komento loppuu. Ihan pienenkin tauon jälkeen ohjaus pelaa, mutta nopari vasta kun se on piitellyt ittensä ylös. Tosiaan piipittelyt, ja "sammuessa" ohjauksen laadun heikkeneminen paljastaa tän. Koska vastarilla oli konkka, ni ohjaus ei täysin seonnut!
2. Tossa 30 euron koneessa oli joskus ollut liikaa välityksiä, mutta luulin sen selvinneen vioittumatta. Se kuitenkin häilyi teholtaan, vähän niinkuin sullakin. Todellisuudessa sen akselin magneettisuus lähes katosi kuormiteltaessa, noparin vaiheenhukkausrajalle.
Häilyily alkoi jo koneen tuntuessa viileätä. Jos väkisten jatkoi, ni kone kuumui, ei muut.
Vihjeestä pistettiin se akseli narussa kuumaan veteen, juuri ja juuri käsi sietää -lämpöön, ruuvi kyljessään. Terve verrokki ei muuttunu mixkään, mutta toi pudotti ruuvin pohjalle jo sillä. (? alle 60C, jos pikanen nosto paljain käsin sai tassun vain hetken punottamaan.) Kylmänä ei merkittävää eroa magneettikentissä. Siitä tuli jääkaapin oveen oiva laskunpidin  :lol:

Ilmeisesti ainakaan 2-jutussa ei voi tehdä muuta kuin ostaa uuden moottorin, mutta voiko bec-ongelmalle tehdä mitään?
2. ongelma on epätodennäköisempi, kone on tehnyt sitä uudesta asti, ja tähän mennessä sillä on ajettu 2 akullista, eikä kumpaakaan ilman ongelmia.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1379 : 14.04.10 - klo: 08.32 »
Jos viilataan pilkkua niin se tarkoittaa käämikierrosten määrää eikä lankamäärää  :angel:

Mitä vähemmän käämikierroksia niin sitä enemmän tehoa.

Mutta millainen on se puolikas käämikierros?
Flying Calacucco