Kirjoittaja Aihe: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)  (Luettu 1938758 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

juhamatti

  • Vieras
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4260 : 21.07.12 - klo: 21.19 »
Välitys-suhteet.
Miten tai mistä saisi eri välitys-suhteita ja miten ne lasketaan eri autoille/moottoreille?
Mulle menee hermot ton traxxaksen kanssa kun kone käy taas kuumana vaikka se on nyt 4000kv ja välitykset on 19/90 ennakko normeissa, mut silti käy kuumana jo hetken ajon jälkeen.
Eikös se sähkämoottorikin käy liian kuumana jos on liian tihetä välitykset?
Bensamoottorin ainakin saa rikki nopeasti jos hiukan pitempään nauvuttaa tieheällä välityksella tapissaan.
Miten noita välityksiä pitäisi kokeilla jotta saisi sen optimin omalle autolle?
Traxxaksella en tosiaan aja koko ajan kääsu auki, vaan vaihetelevalla kaasulla.
Tuntuu jotta jokainen rc-laite on mua vastaan :shocked:
Nopari on zerun 60A ja moottori on nyt xerun 4000kv, entinen zerun 6000kv toimi paremmin kuin tämä uusi, ja ennakkoa ja näitä muite parametrejä ei ole todellakaan tappiin vedetty.
Miten tuon paketin saisi laitettua niin, jotta ajamisesta pääsis nauttimaan eikä ainaisesta vian selvittelystä.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4261 : 21.07.12 - klo: 21.25 »
Ei kyllä välityksissä pitäis olla vikaa tolle motille. Oiskohan särki? Lämpeääkö heti tyyliin parin minuutin jälkeen vai 15min?

juhamatti

  • Vieras
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4262 : 21.07.12 - klo: 21.27 »
No hiekkamontulla tänään kerkesin ehkä 5-min ajaa ja sit alko hyytyyn..
Pari minuuttia taukoa, tai vähemmän ja taas kulki.
Nopari on ihan viileä, mut kone lämpiää.
Tuskin laparenkaistakaan se johtuu et saa niin paljon pitoa mikä rasittaisi konetta?

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4263 : 21.07.12 - klo: 21.29 »
Jos se on ihan normikokonen pannu niin ei pitäisi kyllä lämmetä laparenkaillakaan. Joku trx:n tuuppi varmaan vai?

Ostikko suomesta uutena? e: siis motin

juhamatti

  • Vieras
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4264 : 21.07.12 - klo: 21.44 »
Normi koon hiiletön moottori se on
ja ostin Suomesta.
Ketuttaa kun ei tiedä mikä siinä on, joku expertti voi kattoo sitä jos Joensuussa ois innokasta??

Poissa nikoprkl

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • http://www.teamentisetkuskit.com
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4265 : 21.07.12 - klo: 21.59 »
Oletko siis 6000kv koneen vaihtamisen 4000kv malliin jälkeen vaihtanut autoon pinjonia isommaksi vai pienemmäksi? Välityksiä kuuluisi selkeästi pidentää, eli pinjonia suurentaa tai muuten ei homma kyllä varmastikaan pelaa.
EuroRC / TEK

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4266 : 21.07.12 - klo: 23.09 »
Eikä tartte... Voi kyllä, mutta jos pienentää niin ei ainakaan kuumana pitäs käydä. Eli tuossa mainitussa skenaariossa (4000kv pannu, trx tuuppi?, 19/90 välit,,2s lipo?) ei pitäisi olla pienintäkään ongelmaa.

Olisin yhteydessä liikkeeseen mistä ostit.

juhamatti

  • Vieras
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4267 : 22.07.12 - klo: 09.37 »
No oisko neuvoa antaa välityksistä?
Mulla ois 86 spurri ja pinioneitakin jokunen pakissa.
Eli Niko prkl meinaat että välitystä lähettäis pidentämään?
Oisko mukana tulleet velineonille tarkoitetut 86/23 jo oikeaan suuntaan?
Entäs tuo 6000kv motti, oisko sille sama resepti sitten?
Sekin kävi 14/90 välityksillä kuumana kuin entinen eukkoni :laugh:
Onko noissa joku optimi välitys yleensä jolla kone saadaan käymään tietyllä lämmöllä?
Vanhoissa hiilellisissä moottori pidettiin viileenä tarpeeksi tiuhalla välityksellä ja ankkurit poltettiin jos liian harva laitettiin.
Näissä hiilettömissä olen keltanokka...

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4268 : 22.07.12 - klo: 09.44 »
No oisko neuvoa antaa välityksistä?
Mulla ois 86 spurri ja pinioneitakin jokunen pakissa.
Eli Niko prkl meinaat että välitystä lähettäis pidentämään?
Oisko mukana tulleet velineonille tarkoitetut 86/23 jo oikeaan suuntaan?
Entäs tuo 6000kv motti, oisko sille sama resepti sitten?
Sekin kävi 14/90 välityksillä kuumana kuin entinen eukkoni :laugh:
Onko noissa joku optimi välitys yleensä jolla kone saadaan käymään tietyllä lämmöllä?
Vanhoissa hiilellisissä moottori pidettiin viileenä tarpeeksi tiuhalla välityksellä ja ankkurit poltettiin jos liian harva laitettiin.
Näissä hiilettömissä olen keltanokka...

Sama idea, eli jos käy liian kuumana niin lyhyempää jos säädin käy kuumana/moottori viilee niin lyhyempää.

Mutta itse huolestuisin jos sinulla on ns hyväksi todetut välitykset moottorille ja vielä kuumenee, oletko tarkistanu vetokaluston, että se pyörii vapaasti?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

juhamatti

  • Vieras
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4269 : 22.07.12 - klo: 14.05 »
Omasta mielestä auto rullaa täysin normaalisti, ei mitään hankausta tms ole.
Vai mitä tuumitte??
Eka filmi ilman pinioni, toinen rattaat paikallaan.
Mun mielestä se vika on nyt välityksissä...
Ajattelin kokeilla 17/86 välitystä.
Tosin jos joku noheva on ja tietää niin voi suositella mulle välityksiä myös, apu olisi tarpeen :wink:
eli tässä filmit analysoitavaksi
rullaavana

rullaavana

pinioni paikallaan

rattaat paikallaan

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4270 : 22.07.12 - klo: 16.37 »
Tuossa on sen verran massaa liikenteessä että vaikea sanoa jarruttaako vai ei, jotain ääntä ainakin tulee jostain. Voipi olla vaihdelaatikko tai sit jotain muuta.

Helpompi on purkaa auto ja käydä läpi kaikki osat että pyörivät vapaasti. kaikki laakerit kannattaa katsoa huolellisesti että ovat ehjiä.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

juhamatti

  • Vieras
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4271 : 22.07.12 - klo: 16.57 »
Ton alumiinisen vaihdelaatikon kun vaihdoin, niin pientä äänt se pitää ja noi cvd vetari, mut hyvin ne renkaat pyörii kun ei ole moottoria vastustamassa ja uudet laakerit on paikallaan..

juhamatti

  • Vieras
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4272 : 22.07.12 - klo: 20.53 »
Diffin purin ja rasvat laitoin silikoniöljyn sijasta, nyt se pyörii pehmeästi kuin cuubalaisen naisen lantio salsan tahtiin :grin:
ja ei rutise enää kuten aikaisemmin, lukkoa ei ole mutta paremmin toimii, joka lienee pääasia.
Antaa sen lukon olla bajassa, se kestää enempi runtua kui nää pienet ja sievät :laugh:

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4273 : 22.07.12 - klo: 21.09 »
No oisko neuvoa antaa välityksistä?
Mulla ois 86 spurri ja pinioneitakin jokunen pakissa.
Eli Niko prkl meinaat että välitystä lähettäis pidentämään?
Oisko mukana tulleet velineonille tarkoitetut 86/23 jo oikeaan suuntaan?
Entäs tuo 6000kv motti, oisko sille sama resepti sitten?
Sekin kävi 14/90 välityksillä kuumana kuin entinen eukkoni :laugh:
Onko noissa joku optimi välitys yleensä jolla kone saadaan käymään tietyllä lämmöllä?
Vanhoissa hiilellisissä moottori pidettiin viileenä tarpeeksi tiuhalla välityksellä ja ankkurit poltettiin jos liian harva laitettiin.
Näissä hiilettömissä olen keltanokka...

Nyt mulla on kyllä joku miehenmentävä aukko tiedoissa jos 14/90:llä olet saanut 6000kv koneen kuumaksi, mutta 19/90 välityksillä et? Jos muut muutttuja on olleet vakiot.

Olen aina elänyt siinä uskossa, että pieni pinjoni ja iso spurri rasittaa moottoria mahdollisimman vähän. Samaan tulokseen väitän tulleeni empiirisillä tutkimuksilla ja maalaisjärjellä pähkäilyn avulla (esimerkkinä vaikka fillari sulla 21 vaihteinen fillari ja polkimien kohdalta pienin ratas ja takaa isoin ratas niin polkeminen on kaikista kevyintä tosin huippunopeuden jäädessä. Kun taas toiseen suuntaan polkijalle tulee suuret rasitteet varsinkin paikalta lähtiessä, mutta huippunopeus huomattavasti isompi).

Joten edelleen olen sitä mieltä, että sulla on viallinen moottori. Toki voi säädinkin olla jotenkin viallinen mistä noista tietää... 4000kv kone tuuppi slässissä toimii ihan mainiosti 19/90 väleillä jos kaikki muu on kunnossa että ei ne niistä välityksistä ole kiinni.

e: Nyt vasta luin niin oliko sulla diffi lukossa? Vaikuttanee asiaan, mutta vaikea ymmärtää miten 6000kv kone sitten ei moisessa tilanteessa olisi paistunut kahta kauheammin...
« Viimeksi muokattu: 22.07.12 - klo: 21.17 kirjoittanut OV »

Poissa ypi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4274 : 22.07.12 - klo: 22.49 »
Kuinka lämpimänä kone todellisuudessa käy? Kone kärsii olla hyvinki 70 astetta joka tuntuu jo sormen päässä polttavalta. Onko moottorissa tuuletin? Jos on mahdollista laittaa tuuletin ja siili niin sillonhan kestää enemmän rasitusta.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4275 : 22.07.12 - klo: 23.36 »
Kuinka lämpimänä kone todellisuudessa käy? Kone kärsii olla hyvinki 70 astetta joka tuntuu jo sormen päässä polttavalta. Onko moottorissa tuuletin? Jos on mahdollista laittaa tuuletin ja siili niin sillonhan kestää enemmän rasitusta.
80 astetta on ihan ok toistuvasti, mutta jos sen yli menee niin on jo syytä tehdä asioita. 70-80 astetta polttaa jo sormesi mutta on ihan ok moottorille. 60 astetta tais olla silleen ettei ole mukava pitää peukaloa moottorilla juuri ollenkaan.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

juhamatti

  • Vieras
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4276 : 23.07.12 - klo: 10.01 »
Joo, voihan se olla niin jotta tuo moottorinlämpötilas on voinut olla noilla paikkeilla, sormeen tosiaan tuntuu jo 80´C jo tosi kuumalta.
Tuo ezrun 5.5t toimii paremmin kuin tuo xerun 8.5t moottori..
Pitänee lainata velipojalta tuota infrapunamittaria ja tarkastella lämpöjä..

juhamatti

  • Vieras
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4277 : 23.07.12 - klo: 10.06 »
No oisko neuvoa antaa välityksistä?
Mulla ois 86 spurri ja pinioneitakin jokunen pakissa.
Eli Niko prkl meinaat että välitystä lähettäis pidentämään?
Oisko mukana tulleet velineonille tarkoitetut 86/23 jo oikeaan suuntaan?
Entäs tuo 6000kv motti, oisko sille sama resepti sitten?
Sekin kävi 14/90 välityksillä kuumana kuin entinen eukkoni :laugh:
Onko noissa joku optimi välitys yleensä jolla kone saadaan käymään tietyllä lämmöllä?
Vanhoissa hiilellisissä moottori pidettiin viileenä tarpeeksi tiuhalla välityksellä ja ankkurit poltettiin jos liian harva laitettiin.
Näissä hiilettömissä olen keltanokka...

Nyt mulla on kyllä joku miehenmentävä aukko tiedoissa jos 14/90:llä olet saanut 6000kv koneen kuumaksi, mutta 19/90 välityksillä et? Jos muut muutttuja on olleet vakiot.

Olen aina elänyt siinä uskossa, että pieni pinjoni ja iso spurri rasittaa moottoria mahdollisimman vähän. Samaan tulokseen väitän tulleeni empiirisillä tutkimuksilla ja maalaisjärjellä pähkäilyn avulla (esimerkkinä vaikka fillari sulla 21 vaihteinen fillari ja polkimien kohdalta pienin ratas ja takaa isoin ratas niin polkeminen on kaikista kevyintä tosin huippunopeuden jäädessä. Kun taas toiseen suuntaan polkijalle tulee suuret rasitteet varsinkin paikalta lähtiessä, mutta huippunopeus huomattavasti isompi).

Joten edelleen olen sitä mieltä, että sulla on viallinen moottori. Toki voi säädinkin olla jotenkin viallinen mistä noista tietää... 4000kv kone tuuppi slässissä toimii ihan mainiosti 19/90 väleillä jos kaikki muu on kunnossa että ei ne niistä välityksistä ole kiinni.

e: Nyt vasta luin niin oliko sulla diffi lukossa? Vaikuttanee asiaan, mutta vaikea ymmärtää miten 6000kv kone sitten ei moisessa tilanteessa olisi paistunut kahta kauheammin...

Joo, tolla 4000kv motilla oli diffi lukossa, tai ei siinä diffissä ollut kuin 15k mämmit, mut lukko se oli.
Hiekkamontulla kävin ajamassa ja hyytyi jo noin 5-minuutin kohdalla auto kun moottori oli niin kuuma ja
välitys oli 19/90.
Moottorimalli siis muuttui myös ezrun mallista xerun malliin, tuolla tuskin on merkitystä, vaikka mun nopeudensäärin on ezrun jossa ei ole sensoripaikkaa jatuo 4000kv on xerun moottori joka on sensorillinen.

juhamatti

  • Vieras
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4278 : 23.07.12 - klo: 10.21 »
Mistä sen voi muuten päätellä että moottori on viallinen?
Tuo xerun 8.5t tosiaan hyytyi jo kättelyssä ja välitykset ei olleen liian harvat(19/90) että se olisi sen takia kuumunut, ja nopeudensäädin oli viileä kun sitä kokeili..
Auto hyytyi noin 4-5 minuutin ajon jälkeen ja 10-15 sekunnin tauon jälkeen taas kulki kuin ei mitään olisi ollut, mutta hyytyi sitten taas kun ajoi pari sekunttia.
Katsoin järkevämmäksi lopettaa ajot ja rueta setvimään ongelmaa...

Mites muuten se vaikuttaa asiaan kun montulla ajelee missä hiekka pöllyää jne jos moottorissa on noi reiät kannussa?
Ezrun mallissa ei ole reikiä ja tuossa xerunissa on?
Voiko hiekka pilata sen moottorin minuuteissa?
Minulle kyllä sanottiin että ei haittaa kun ostin koneen....
« Viimeksi muokattu: 23.07.12 - klo: 10.25 kirjoittanut juhamatti »

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4279 : 23.07.12 - klo: 10.33 »
Mistä sen voi muuten päätellä että moottori on viallinen?
Tuo xerun 8.5t tosiaan hyytyi jo kättelyssä ja välitykset ei olleen liian harvat(19/90) että se olisi sen takia kuumunut, ja nopeudensäädin oli viileä kun sitä kokeili..
Auto hyytyi noin 4-5 minuutin ajon jälkeen ja 10-15 sekunnin tauon jälkeen taas kulki kuin ei mitään olisi ollut, mutta hyytyi sitten taas kun ajoi pari sekunttia.
Katsoin järkevämmäksi lopettaa ajot ja rueta setvimään ongelmaa...

Mites muuten se vaikuttaa asiaan kun montulla ajelee missä hiekka pöllyää jne jos moottorissa on noi reiät kannussa?
Ezrun mallissa ei ole reikiä ja tuossa xerunissa on?
Voiko hiekka pilata sen moottorin minuuteissa?
Minulle kyllä sanottiin että ei haittaa kun ostin koneen....

Kuulostaa kyllä enempi siltä että akuisa loppuu virranantokyky. Tai sitten akun virtaliitin kuumenee ja kosketus katoaa.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

juhamatti

  • Vieras
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4280 : 23.07.12 - klo: 11.07 »
Tuo voi olla myös totta, akku jolla ajoin oli vain 25c, mutta nopariin oli ohjelmoitu punch vain 2 ja maksimi on 9.
Tuota ongelmaa tosin ei ole tullut vastaan tuolla 6000kv moottorilla, vain tällä 4000kv ja heti eka ajokerralla..
En ole sillä nyt sitten ajanut, pitänee testata sen toimivuus vielä..

Poissa väinö

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4281 : 24.07.12 - klo: 19.04 »
Menipä losista taas idler gear.
Mistä sais metallisen tilalle? (suomesta)
Sabelta katoin mut ne tekstit on aika epäselviä :sad:

Poissa Hiekkamonttu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4282 : 24.07.12 - klo: 19.31 »
Googlesta taitaapi löytyä: http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXXGM3 Ei tosin Suomesta.
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

Poissa väinö

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4283 : 24.07.12 - klo: 19.34 »
Joo. amainhobbiessillakin löytyy.
Kummassakohan on halvemmat postikulut?
Suomesta ei taida saada.

Poissa Hiekkamonttu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4284 : 24.07.12 - klo: 19.47 »
Tusin se nyt kummassakaan niin hirveet maksut yhelle gearille ole. Muuta ei voi neuvoa, kun tilattu ei ole koskaan tuolta päin.
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4285 : 24.07.12 - klo: 19.48 »
Joo. amainhobbiessillakin löytyy.
Kummassakohan on halvemmat postikulut?
Suomesta ei taida saada.
Siirrä tuote ostoskoriin, siirry maksamaan, valitse postitusmuoto ja voila hinta näkyy vaikka et ole vielä maksanut penniäkään ja aina voi peruuttaa.

Poissa väinö

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4286 : 24.07.12 - klo: 20.05 »
siinä pitäs kirjautua.
Mut ihan sama kun sabelta saakin niitä. en vaan huomannu :grin:
onneks samisalmela huomas :wink:

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4287 : 26.07.12 - klo: 12.53 »
siinä pitäs kirjautua.
Hmm...
Kirjautua ei tarvitse kuin kerran ja kestää pari minuuttia, mutta ainahan voi kysyä täältä niin vastauksen saa noin vuorokaudessa.
Hieman omatoimisuutta kiitos.

Poissa zebi2

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4288 : 26.07.12 - klo: 19.33 »
Mikä kv-luku on 540-kokoisessa 12-lankaisessa harjallisessa motissa, edes suunnilleen? Tarkoitus olisi miettiä 540-kokoista harjatonta moottoria samankokoisen harjallisen tilalle, ja saisi kiertää mahdollisimman tarkasti yhtä paljon
Stampede 4x4

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4289 : 26.07.12 - klo: 19.38 »
Mikä kv-luku on 540-kokoisessa 12-lankaisessa harjallisessa motissa, edes suunnilleen? Tarkoitus olisi miettiä 540-kokoista harjatonta moottoria samankokoisen harjallisen tilalle, ja saisi kiertää mahdollisimman tarkasti yhtä paljon

Googlesta eka joka löyty niin kiertää 32000rpm eli 4444,44kv
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T