Kirjoittaja Aihe: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)  (Luettu 1938754 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leo14

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4470 : 15.09.12 - klo: 16.53 »
Ok

Voiko muuten noparin A luku vaikuttaa jotenkin tohon lämpö juttuun?
« Viimeksi muokattu: 15.09.12 - klo: 19.06 kirjoittanut Leo14 »
Team Durango desc210, Ansmann x2

Poissa Jukis

  • KUArc
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4471 : 15.09.12 - klo: 21.52 »
juurikin se virrankesto vaikuttaa siihen että miten vähästä se rupeaa lämpeämään. jos on korkea virrankesto se tarkoittaa pakosti myös tehokkaampaa lämmönpoistoa.
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

Poissa RC CaR

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Re: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servo
« Vastaus #4472 : 16.09.12 - klo: 13.22 »
Haluaisin uuden moottorin omaan 1/10 autoon mut en oikeen tiiä niitä tehoja kun oon vielä "amatööri". :cheesy: Oma auto kulkee noin 30kh mut haluaisin jotain 45kh. Osaisko joku kertoo ja laittaa linkin tommoseen sähkömoottoriin?

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Re: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servo
« Vastaus #4473 : 16.09.12 - klo: 13.50 »
Haluaisin uuden moottorin omaan 1/10 autoon mut en oikeen tiiä niitä tehoja kun oon vielä "amatööri". :cheesy: Oma auto kulkee noin 30kh mut haluaisin jotain 45kh. Osaisko joku kertoo ja laittaa linkin tommoseen sähkömoottoriin?

Vaikea sanoa kun ei tiedä sitä nykyistä moottoria saati autoa joka sulla on...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa Blaze

  • Veteraani
    • Profiili
Haluaisin uuden moottorin omaan 1/10 autoon mut en oikeen tiiä niitä tehoja kun oon vielä "amatööri". :cheesy: Oma auto kulkee noin 30kh mut haluaisin jotain 45kh. Osaisko joku kertoo ja laittaa linkin tommoseen sähkömoottoriin?

Vaikea sanoa kun ei tiedä sitä nykyistä moottoria saati autoa joka sulla on...
Lrp s10 buggy

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Haluaisin uuden moottorin omaan 1/10 autoon mut en oikeen tiiä niitä tehoja kun oon vielä "amatööri". :cheesy: Oma auto kulkee noin 30kh mut haluaisin jotain 45kh. Osaisko joku kertoo ja laittaa linkin tommoseen sähkömoottoriin?

Vaikea sanoa kun ei tiedä sitä nykyistä moottoria saati autoa joka sulla on...
Lrp s10 buggy

Tuolla auton omassa osiossahan oli viimeisellä sivulla tekniikoita mitä paljon käyttävät. Luultavasti auton vakio nopari ei kestä ainakaan kovin paljon tehokkaampaa moottoria niin järkevin olisi päivittää harjattomat sähköt siihen.

Esimerkiksi tuolla saa kulkuja varmasti riittävästi kun vaan säätää välityksillä vauhdin kohdalleen.
http://fi.eurorc.com/product/2145/hobbywing-ezrun-60a-9t-brushless-combo-b6

Mutta kun tekniikan päivittää niin akut varmasti joutuu vaihtamaan jos ei oo vielä uusittu...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa Blaze

  • Veteraani
    • Profiili
Re: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4476 : 16.09.12 - klo: 14.28 »
Sieltä minäkin löysin että tolla jampalla on toi auto. On kumma jos ei ole ite huomannut.

Poissa Ganja67

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4477 : 16.09.12 - klo: 19.35 »
Noparilta vastarille menee punainen johto
...
Skyrc BEC
Tuossa ainakin on ongelma. Se BEC syöttää vastaaottimeen 5-6V jännitettä ja samaan aikaan se nopeudensäädin puskee ajoakun jännitettä sitä punaista johtoa pitkin. Sitten vastarissa tapahtuu jänniä asioita. :D

Eli:
Sen nopeudensäätimeltä vastaanottimeen menevän johdon vastarin pään liittimen pitäisi olla sellainen purettava ja koottava. Irrottele siitä vastarin pään muoviosasta punaisen johdon liitin. Tuo pitäisi olla mahdollista tehdä niin, että saat sen takaisinkin halutessasi.

Kyllähän minä jossain näinkin semmoisen raapustuksen missä oli pun. johto otettu irti mutten sitten sen kummemmin asiaa pohtinut kun pojalla oli kiire ajamaan  :laugh:
Kiitokset tästä ja minä otan piuhan irti  :wink:

Eipä ollut apua sitten kuitenkaan tästä vaan kaasu/auto ryntäilee välillä miten sattuu.Ohjauksesta en ehtinyt sen kummemmin kattoo et miten menee kun oli hätä saada auto hallintaan jotenkin  :huh: Mitähän tässä voisi seuraavaksi tehdä?

Olen käynyt läpi kaikki johtojen liitokset, testannut osat sulkeakseni pois kaikki mahdolliset vika paikat. Mitatessani jännitteitä(virtoja en jaksanut mittailla kun ei ollut sopivia johtoja) eri akuilla (täydellä ja puolityhjällä) huomasin että jännitteen akussa laskiessa alle 7 voltin(6,8-6,2v) BEC antoi vastarille enää 4,8v. Kuitenkin potkua löytyi vielä kummasti vaikkei sitä vastarille enää riittänytkään. Eli ei ihmekkään että auto toimii miten sattuu mutta käsittääkseni(vaikken näist sähköautoista vielä mitään tiedäkään) akut voi ajaa lähes niin loppuun että auto etenee ryömimällä. Vai olenko väärässä? Niin ja akut oli NiMH. Oisko konkasta jotai apua tohon?
Mad Force,Cen Magnum NX,Kyosho Pure Ten Fazer,Tamiya DF03-Ra

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4478 : 16.09.12 - klo: 19.42 »
Olen käynyt läpi kaikki johtojen liitokset, testannut osat sulkeakseni pois kaikki mahdolliset vika paikat. Mitatessani jännitteitä(virtoja en jaksanut mittailla kun ei ollut sopivia johtoja) eri akuilla (täydellä ja puolityhjällä) huomasin että jännitteen akussa laskiessa alle 7 voltin(6,8-6,2v) BEC antoi vastarille enää 4,8v. Kuitenkin potkua löytyi vielä kummasti vaikkei sitä vastarille enää riittänytkään. Eli ei ihmekkään että auto toimii miten sattuu mutta käsittääkseni(vaikken näist sähköautoista vielä mitään tiedäkään) akut voi ajaa lähes niin loppuun että auto etenee ryömimällä. Vai olenko väärässä? Niin ja akut oli NiMH. Oisko konkasta jotai apua tohon?
Eikös se BEC ole sellainen, josta voi valita 5 tai 6 volttia ulostulojännitettä, kumman olet valinnut? Konkka voi kyllä auttaa.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa RC CaR

  • Jäsen
    • Profiili
Haluaisin uuden moottorin omaan 1/10 autoon mut en oikeen tiiä niitä tehoja kun oon vielä "amatööri". :cheesy: Oma auto kulkee noin 30kh mut haluaisin jotain 45kh. Osaisko joku kertoo ja laittaa linkin tommoseen sähkömoottoriin?

Vaikea sanoa kun ei tiedä sitä nykyistä moottoria saati autoa joka sulla on...
Lrp s10 buggy

Tuolla auton omassa osiossahan oli viimeisellä sivulla tekniikoita mitä paljon käyttävät. Luultavasti auton vakio nopari ei kestä ainakaan kovin paljon tehokkaampaa moottoria niin järkevin olisi päivittää harjattomat sähköt siihen.

Esimerkiksi tuolla saa kulkuja varmasti riittävästi kun vaan säätää välityksillä vauhdin kohdalleen.
http://fi.eurorc.com/product/2145/hobbywing-ezrun-60a-9t-brushless-combo-b6

Mutta kun tekniikan päivittää niin akut varmasti joutuu vaihtamaan jos ei oo vielä uusittu...
kiitti tost ehdotuksesta mut mul ei ihan taida riittää rahat tohon. käytin autoon 135€ enkä viitti käyttää moottoriin melkeen samaa vertaa. (auto kyl oli halpa)  :smiley: vanha moottori on kai numeroltaan 120995.
« Viimeksi muokattu: 16.09.12 - klo: 20.29 kirjoittanut RC CaR »

Poissa Ganja67

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4480 : 16.09.12 - klo: 20.34 »
Olen käynyt läpi kaikki johtojen liitokset, testannut osat sulkeakseni pois kaikki mahdolliset vika paikat. Mitatessani jännitteitä(virtoja en jaksanut mittailla kun ei ollut sopivia johtoja) eri akuilla (täydellä ja puolityhjällä) huomasin että jännitteen akussa laskiessa alle 7 voltin(6,8-6,2v) BEC antoi vastarille enää 4,8v. Kuitenkin potkua löytyi vielä kummasti vaikkei sitä vastarille enää riittänytkään. Eli ei ihmekkään että auto toimii miten sattuu mutta käsittääkseni(vaikken näist sähköautoista vielä mitään tiedäkään) akut voi ajaa lähes niin loppuun että auto etenee ryömimällä. Vai olenko väärässä? Niin ja akut oli NiMH. Oisko konkasta jotai apua tohon?
Eikös se BEC ole sellainen, josta voi valita 5 tai 6 volttia ulostulojännitettä, kumman olet valinnut? Konkka voi kyllä auttaa.

Joo unohtu sanoo et BEC on säädetty 6v. Minkä arvoinen konkka siihen tarttis laittaa? Ja tulihan se vastarin syöttöön plussan ja miinuksen väliin... vai?  :undecided:
Mad Force,Cen Magnum NX,Kyosho Pure Ten Fazer,Tamiya DF03-Ra

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4481 : 16.09.12 - klo: 21.44 »
Joo unohtu sanoo et BEC on säädetty 6v. Minkä arvoinen konkka siihen tarttis laittaa? Ja tulihan se vastarin syöttöön plussan ja miinuksen väliin... vai?  :undecided:
Joo, se tulee vastarin vapaaseen kanavaan. Kirjoittelin aikani kuluksi tällaista:
https://docs.google.com/presentation/pub?id=1x4MSAuyU6Qx-O0qtyj9AFsJPxO7C8jtu5NEy6ZI9BAI&start=false&loop=false&delayms=30000

Mutta itse asiassa, tuli mieleen toinenkin juttu: kuinka paljon saat ajoaikaa siitä akustasi ja mikä sen kapasiteetti on? Jos nimittäin saat nytkin ajettua akun kapasiteetistä ~80% niin ongelman loputon etsiminen ei välttämättä kannata. Rahatkin voi olla viisaampaa laittaa konkan sijasta toiseen akkuun.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa RC CaR

  • Jäsen
    • Profiili
Haluaisin uuden moottorin omaan 1/10 autoon mut en oikeen tiiä niitä tehoja kun oon vielä "amatööri". :cheesy: Oma auto kulkee noin 30kh mut haluaisin jotain 45kh. Osaisko joku kertoo ja laittaa linkin tommoseen sähkömoottoriin?

Vaikea sanoa kun ei tiedä sitä nykyistä moottoria saati autoa joka sulla on...
Lrp s10 buggy

Tuolla auton omassa osiossahan oli viimeisellä sivulla tekniikoita mitä paljon käyttävät. Luultavasti auton vakio nopari ei kestä ainakaan kovin paljon tehokkaampaa moottoria niin järkevin olisi päivittää harjattomat sähköt siihen.

Esimerkiksi tuolla saa kulkuja varmasti riittävästi kun vaan säätää välityksillä vauhdin kohdalleen.
http://fi.eurorc.com/product/2145/hobbywing-ezrun-60a-9t-brushless-combo-b6

Mutta kun tekniikan päivittää niin akut varmasti joutuu vaihtamaan jos ei oo vielä uusittu...
kiitti tost ehdotuksesta mut mul ei ihan taida riittää rahat tohon. käytin autoon 135€ enkä viitti käyttää moottoriin melkeen samaa vertaa. (auto kyl oli halpa)  :smiley: vanha moottori on kai numeroltaan 120995.
muuten voiks joku vielä selventää et tartteeks uuteen moottoriin uuden nopeudensäätimen? Ja mitä siinä pitäis sit lukee muuta kun moottorin nimi ja 1/10?
« Viimeksi muokattu: 17.09.12 - klo: 07.50 kirjoittanut RC CaR »

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Haluaisin uuden moottorin omaan 1/10 autoon mut en oikeen tiiä niitä tehoja kun oon vielä "amatööri". :cheesy: Oma auto kulkee noin 30kh mut haluaisin jotain 45kh. Osaisko joku kertoo ja laittaa linkin tommoseen sähkömoottoriin?

Vaikea sanoa kun ei tiedä sitä nykyistä moottoria saati autoa joka sulla on...
Lrp s10 buggy

Tuolla auton omassa osiossahan oli viimeisellä sivulla tekniikoita mitä paljon käyttävät. Luultavasti auton vakio nopari ei kestä ainakaan kovin paljon tehokkaampaa moottoria niin järkevin olisi päivittää harjattomat sähköt siihen.

Esimerkiksi tuolla saa kulkuja varmasti riittävästi kun vaan säätää välityksillä vauhdin kohdalleen.
http://fi.eurorc.com/product/2145/hobbywing-ezrun-60a-9t-brushless-combo-b6

Mutta kun tekniikan päivittää niin akut varmasti joutuu vaihtamaan jos ei oo vielä uusittu...
kiitti tost ehdotuksesta mut mul ei ihan taida riittää rahat tohon. käytin autoon 135€ enkä viitti käyttää moottoriin melkeen samaa vertaa. (auto kyl oli halpa)  :smiley: vanha moottori on kai numeroltaan 120995.
muuten voiks joku vielä selventää et tartteeks uuteen moottoriin uuden nopeudensäätimen? Ja mitä siinä pitäis sit lukee muuta kun moottorin nimi ja 1/10?

Tuo aiemmin linkittämäni combo sisältää sekä moottorin että nopeudensäätimen. Pelkän moottorin vaihdolla tehokkaampaan aiheuttaa sen että nopeudensäädin suurella todennäköisyydellä ei kestä.

Tuohon blastiin on ihan lrp:n omaakin 30 -> 45km/h päivityspakettia ja siinäkin menee nopari ja moottori uusiksi.

Tuo harjattomaan tekniikkaan siirtyminen vaatii sitten jo akuiltakin tehoa eli jos on vain se alkuperäinen pienikapasiteettinen nimh akku niin joutuu uusimaan senkin.

Toki voit kokeilla siihen max 20T harjallista moottoria joita saa jo suht edullisesti mutta huippunopeus jää toivotusta sekä se akku on taas pullonkaulana. Mutta kerro toki mitä akkuja käytät niin ei tarvi arvuutella.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa RC CaR

  • Jäsen
    • Profiili
Haluaisin uuden moottorin omaan 1/10 autoon mut en oikeen tiiä niitä tehoja kun oon vielä "amatööri". :cheesy: Oma auto kulkee noin 30kh mut haluaisin jotain 45kh. Osaisko joku kertoo ja laittaa linkin tommoseen sähkömoottoriin?

Vaikea sanoa kun ei tiedä sitä nykyistä moottoria saati autoa joka sulla on...
Lrp s10 buggy

Tuolla auton omassa osiossahan oli viimeisellä sivulla tekniikoita mitä paljon käyttävät. Luultavasti auton vakio nopari ei kestä ainakaan kovin paljon tehokkaampaa moottoria niin järkevin olisi päivittää harjattomat sähköt siihen.

Esimerkiksi tuolla saa kulkuja varmasti riittävästi kun vaan säätää välityksillä vauhdin kohdalleen.
http://fi.eurorc.com/product/2145/hobbywing-ezrun-60a-9t-brushless-combo-b6

Mutta kun tekniikan päivittää niin akut varmasti joutuu vaihtamaan jos ei oo vielä uusittu...
kiitti tost ehdotuksesta mut mul ei ihan taida riittää rahat tohon. käytin autoon 135€ enkä viitti käyttää moottoriin melkeen samaa vertaa. (auto kyl oli halpa)  :smiley: vanha moottori on kai numeroltaan 120995.
muuten voiks joku vielä selventää et tartteeks uuteen moottoriin uuden nopeudensäätimen? Ja mitä siinä pitäis sit lukee muuta kun moottorin nimi ja 1/10?

Tuo aiemmin linkittämäni combo sisältää sekä moottorin että nopeudensäätimen. Pelkän moottorin vaihdolla tehokkaampaan aiheuttaa sen että nopeudensäädin suurella todennäköisyydellä ei kestä.

Tuohon blastiin on ihan lrp:n omaakin 30 -> 45km/h päivityspakettia ja siinäkin menee nopari ja moottori uusiksi.

Tuo harjattomaan tekniikkaan siirtyminen vaatii sitten jo akuiltakin tehoa eli jos on vain se alkuperäinen pienikapasiteettinen nimh akku niin joutuu uusimaan senkin.

Toki voit kokeilla siihen max 20T harjallista moottoria joita saa jo suht edullisesti mutta huippunopeus jää toivotusta sekä se akku on taas pullonkaulana. Mutta kerro toki mitä akkuja käytät niin ei tarvi arvuutella.
Käytän NiMH akkua mut aijon vaihtaa sen lähiaikoina LiPo akkuun. ihmettelinkin et videos ja paketis luki "sports tuning 41km/h" ja "pro tuning 60km/h" mut menee 30km/h. Ajattelin ite kyl moottoriks esim. vector X12 modified moottoria et olisko se tehokkaampi mut voitko laittaa linkin niihin "uusiin päivityksiin"?

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Haluaisin uuden moottorin omaan 1/10 autoon mut en oikeen tiiä niitä tehoja kun oon vielä "amatööri". :cheesy: Oma auto kulkee noin 30kh mut haluaisin jotain 45kh. Osaisko joku kertoo ja laittaa linkin tommoseen sähkömoottoriin?

Vaikea sanoa kun ei tiedä sitä nykyistä moottoria saati autoa joka sulla on...
Lrp s10 buggy

Tuolla auton omassa osiossahan oli viimeisellä sivulla tekniikoita mitä paljon käyttävät. Luultavasti auton vakio nopari ei kestä ainakaan kovin paljon tehokkaampaa moottoria niin järkevin olisi päivittää harjattomat sähköt siihen.

Esimerkiksi tuolla saa kulkuja varmasti riittävästi kun vaan säätää välityksillä vauhdin kohdalleen.
http://fi.eurorc.com/product/2145/hobbywing-ezrun-60a-9t-brushless-combo-b6

Mutta kun tekniikan päivittää niin akut varmasti joutuu vaihtamaan jos ei oo vielä uusittu...
kiitti tost ehdotuksesta mut mul ei ihan taida riittää rahat tohon. käytin autoon 135€ enkä viitti käyttää moottoriin melkeen samaa vertaa. (auto kyl oli halpa)  :smiley: vanha moottori on kai numeroltaan 120995.
muuten voiks joku vielä selventää et tartteeks uuteen moottoriin uuden nopeudensäätimen? Ja mitä siinä pitäis sit lukee muuta kun moottorin nimi ja 1/10?

Tuo aiemmin linkittämäni combo sisältää sekä moottorin että nopeudensäätimen. Pelkän moottorin vaihdolla tehokkaampaan aiheuttaa sen että nopeudensäädin suurella todennäköisyydellä ei kestä.

Tuohon blastiin on ihan lrp:n omaakin 30 -> 45km/h päivityspakettia ja siinäkin menee nopari ja moottori uusiksi.

Tuo harjattomaan tekniikkaan siirtyminen vaatii sitten jo akuiltakin tehoa eli jos on vain se alkuperäinen pienikapasiteettinen nimh akku niin joutuu uusimaan senkin.

Toki voit kokeilla siihen max 20T harjallista moottoria joita saa jo suht edullisesti mutta huippunopeus jää toivotusta sekä se akku on taas pullonkaulana. Mutta kerro toki mitä akkuja käytät niin ei tarvi arvuutella.
Käytän NiMH akkua mut aijon vaihtaa sen lähiaikoina LiPo akkuun. ihmettelinkin et videos ja paketis luki "sports tuning 41km/h" ja "pro tuning 60km/h" mut menee 30km/h. Ajattelin ite kyl moottoriks esim. vector X12 modified moottoria et olisko se tehokkaampi mut voitko laittaa linkin niihin "uusiin päivityksiin"?

Tuo vector moottori on myös harjaton eli joutuu vaihtamaan nopeudensäätimen. Tuo aiemmin linkittämäni combo taitaa olla halvin ratkaisu ja sen lisäksi vielä lipoakut sekä niille laturi.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa sonof

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4486 : 17.09.12 - klo: 18.59 »
http://www.rcecho.com/LEOPARD-SKYRC-3930KV-10T-Brushless-Motor-60A-ESC-Speed-Controller-Combo-ME718.html

Siitä halpa moottori + nopari combo, joka on tarpeeksi aloittelijoille. Koodilla "wish2012" sain vielä 5% hinnast pois silloin kun itse tilasin. Käytän itse tuota LRP S10 Blast BX buggyssa ja hyvin kulkee 2S lipoilla. En ole vielä 3S lipoilla testannut, mutta nopari kykenee myös siihen ja sillä luulisi menevän vielä lujempaa.

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4487 : 17.09.12 - klo: 19.25 »
http://www.rcecho.com/LEOPARD-SKYRC-3930KV-10T-Brushless-Motor-60A-ESC-Speed-Controller-Combo-ME718.html

Siitä halpa moottori + nopari combo, joka on tarpeeksi aloittelijoille. Koodilla "wish2012" sain vielä 5% hinnast pois silloin kun itse tilasin. Käytän itse tuota LRP S10 Blast BX buggyssa ja hyvin kulkee 2S lipoilla. En ole vielä 3S lipoilla testannut, mutta nopari kykenee myös siihen ja sillä luulisi menevän vielä lujempaa.

Tuo on periaatteessa vastaava kuin tuo ezrun kombo mutta hieman tehottomammalla moottorilla. Ota sitten 3s akkua kokeillessa huomioon ettei nopari välttämättä kestä sitä tuolla moottorilla offroad käytössä... Ainakin suositusraja on 13T...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa Ganja67

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4488 : 17.09.12 - klo: 22.49 »
Joo unohtu sanoo et BEC on säädetty 6v. Minkä arvoinen konkka siihen tarttis laittaa? Ja tulihan se vastarin syöttöön plussan ja miinuksen väliin... vai?  :undecided:
Joo, se tulee vastarin vapaaseen kanavaan. Kirjoittelin aikani kuluksi tällaista:
https://docs.google.com/presentation/pub?id=1x4MSAuyU6Qx-O0qtyj9AFsJPxO7C8jtu5NEy6ZI9BAI&start=false&loop=false&delayms=30000

Mutta itse asiassa, tuli mieleen toinenkin juttu: kuinka paljon saat ajoaikaa siitä akustasi ja mikä sen kapasiteetti on? Jos nimittäin saat nytkin ajettua akun kapasiteetistä ~80% niin ongelman loputon etsiminen ei välttämättä kannata. Rahatkin voi olla viisaampaa laittaa konkan sijasta toiseen akkuun.

Akut on alle 20 kertaa ladattuja ja toiset 2 on 3300 ja toiset 2 3600mAh. Niiden "ulosantia" ei vielä ole hirveesti ehditty tutkailla kun ovat auto sekä akut meillä olleet niin vähän aikaa. Olet varmaan oikeassa ettei kannata sen kummemmin tohon vikaan tuhlata aikaa eikä rahaa kun kuitenkin olen "päivittämässä" sähköjä heti kun ylimääräistä rahaa siihen on. Tosin eihän noi konkat montaa euroa maksa ettei sen puoleen. Ei siinä "konkkaa" tee vaix pari konkkaa ostaiski.  :wink: Odottelen kauden päättymistä ja jos tärppäis hyvät ja huokeat palikat myyntiosastolta.
Mad Force,Cen Magnum NX,Kyosho Pure Ten Fazer,Tamiya DF03-Ra

Poissa Pisepise

  • Honkala GP
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4489 : 20.09.12 - klo: 12.55 »
Missä vika? Moottori ei reagoi ohjaimeen?

Autona AE SC10, noparina Hobbywing Xerun Sensored Brushless ja motti Hobbywing Xerun Sensored 8.5T .
Radiona Axialin RTR gigaradio.

Aluksi laitoin 3s 55C 2200 mAh lipon nopariin kiinni ja tuuletin läksi pyörimään ja moottori pyöri ja reagoi kaasuun kun radiosta painoin . n. 1min jälkeen tuuletin laski savut ulos. (ja manuaalissa lukee 6v output tuulettimelle. Tekemällä/lukemalla oppii) . Tuulettimen liittimen otin pois ja kokeilin myöhemmin 2s lipolla, eikä tuuletin toiminut.

Sitten 2s lipo kiinni, tarkistin ohjelmointikortilla että asetukset ovat perusasetuksissa, bindasin radion ja calibroin noparin ohjekirjan mukaan. Noparin valot välähtivät calibroinnissa niin kuin pitää. Kun radiosta kaasutan, niin nopariin syttyy punainen LED ja noparista kuuluu mielestäni normaali ääni kun se vastaan ottaa kaasua. Mutta moottori ei vain  pyöri.

Moottorin johdot ovat oikein, 4mm kultaiset bullet-liittimet ja hyvät juotokset  , Sensorin johto on kiinni noparissa ja motissa, Radio testattu. Noparin ohjekirjan troubleshoot osiossa missä motti ei pyöri on vain kohta missä laittaa virrat päälle niin noppaan syttyy punainen ledi, vika olisi silloin radion asetuksissa.

Hajoittiko 3s-lipo moottorin tai noparin?




Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4490 : 20.09.12 - klo: 22.48 »
Missä vika? Moottori ei reagoi ohjaimeen?

Autona AE SC10, noparina Hobbywing Xerun Sensored Brushless ja motti Hobbywing Xerun Sensored 8.5T .
Radiona Axialin RTR gigaradio.

Aluksi laitoin 3s 55C 2200 mAh lipon nopariin kiinni ja tuuletin läksi pyörimään ja moottori pyöri ja reagoi kaasuun kun radiosta painoin . n. 1min jälkeen tuuletin laski savut ulos. (ja manuaalissa lukee 6v output tuulettimelle. Tekemällä/lukemalla oppii) . Tuulettimen liittimen otin pois ja kokeilin myöhemmin 2s lipolla, eikä tuuletin toiminut.

Sitten 2s lipo kiinni, tarkistin ohjelmointikortilla että asetukset ovat perusasetuksissa, bindasin radion ja calibroin noparin ohjekirjan mukaan. Noparin valot välähtivät calibroinnissa niin kuin pitää. Kun radiosta kaasutan, niin nopariin syttyy punainen LED ja noparista kuuluu mielestäni normaali ääni kun se vastaan ottaa kaasua. Mutta moottori ei vain  pyöri.

Moottorin johdot ovat oikein, 4mm kultaiset bullet-liittimet ja hyvät juotokset  , Sensorin johto on kiinni noparissa ja motissa, Radio testattu. Noparin ohjekirjan troubleshoot osiossa missä motti ei pyöri on vain kohta missä laittaa virrat päälle niin noppaan syttyy punainen ledi, vika olisi silloin radion asetuksissa.

Hajoittiko 3s-lipo moottorin tai noparin?

Mikä nopari se nyt tarkalleen ottaen on? Kun kaikki xerunit on sensored brushless nopareita...

Varmista vielä johdotuksen napaisuus kokeilemalla ilman sensorijohtoa vielä. Noparin kyllä kuuluisi mennä sensorittomaan tilaan jos siinä häikkää mutta varmista vielä.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa Pisepise

  • Honkala GP
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4491 : 21.09.12 - klo: 10.12 »



Mikä nopari se nyt tarkalleen ottaen on? Kun kaikki xerunit on sensored brushless nopareita...

Varmista vielä johdotuksen napaisuus kokeilemalla ilman sensorijohtoa vielä. Noparin kyllä kuuluisi mennä sensorittomaan tilaan jos siinä häikkää mutta varmista vielä.

Nopari on tämä
http://fi.eurorc.com/product/131/hobbywing-xerun-60a-esc-v21-ftt

Jatketaan tutkimuksia 2s lipolla, ja kokeilla ilman sensoria, eri johdotuksilla.

Kokeilin eilen toisella radiolla ja vastarilla -> ei muutosta samat oireet.

Mikäli en saa ratkottua ongelmaa viikonlopun aikana niin pittee varmaan lähettää myyjälle tutkittavaksi.

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4492 : 21.09.12 - klo: 10.22 »



Mikä nopari se nyt tarkalleen ottaen on? Kun kaikki xerunit on sensored brushless nopareita...

Varmista vielä johdotuksen napaisuus kokeilemalla ilman sensorijohtoa vielä. Noparin kyllä kuuluisi mennä sensorittomaan tilaan jos siinä häikkää mutta varmista vielä.

Nopari on tämä
http://fi.eurorc.com/product/131/hobbywing-xerun-60a-esc-v21-ftt

Jatketaan tutkimuksia 2s lipolla, ja kokeilla ilman sensoria, eri johdotuksilla.

Kokeilin eilen toisella radiolla ja vastarilla -> ei muutosta samat oireet.

Mikäli en saa ratkottua ongelmaa viikonlopun aikana niin pittee varmaan lähettää myyjälle tutkittavaksi.

Huomasit varmaan ohjekirjasta että 3S akulla tulisi käyttää off-road autossa 17.5T tai tehottomampaa moottoria. On-road raja on 10,5T. Kyllä sen pitäis ilmassa kestää pyörittää mutta jois ajanut olet niin voipi olla ne toimintasavut poistunut myös noparista.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa Pisepise

  • Honkala GP
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4493 : 21.09.12 - klo: 11.55 »
Huomasit varmaan ohjekirjasta että 3S akulla tulisi käyttää off-road autossa 17.5T tai tehottomampaa moottoria. On-road raja on 10,5T. Kyllä sen pitäis ilmassa kestää pyörittää mutta jois ajanut olet niin voipi olla ne toimintasavut poistunut myös noparista.

Huomasin... jälkeenpäin vasta kun tarkemmin luin. Ennen asentelua luin läpi ohjekirjan, mutta eipä jääny mieleen. Pyöritin 3s lipolla työpyödällä pyörät ilmassa n. alle minuutin ajan.

Poissa mattika

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4494 : 22.09.12 - klo: 08.50 »
Ehkä tyhmiä kysymyksiä, mutta kuitenkin...

Mini Infernoon tuli nyt se Orionin optio-combo (4200 kv) ja lipot. ESC:n ohjelmointi onnistui kolmannella kerralla. Ohjaus toimi hienosti. Aluksi auto totteli kaasua, n. minuutin, eteen ja taakse, sitten alkoi pätkiä, ei reagoinut kaasuun, sitten jäi kaasu päälle ja mentiin kovaa päin seinää ja käry nousi. Jäähdyttelin, ohjelmoin uudelleen ja sama juttu kävi.

Nyt siis se tyhmä kysymys: Voiko johtua vaan siitä, että akun liittimenä on Kyoshon pikkuliitin, ei ole päivitetty isompaan? Liitin ainakin kuumeni kovin eikä meinannut irrota... Vai onko ongelmaa/ratkaisua oireista päätellen muuallakin?

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4495 : 22.09.12 - klo: 11.05 »
Ehkä tyhmiä kysymyksiä, mutta kuitenkin...

Mini Infernoon tuli nyt se Orionin optio-combo (4200 kv) ja lipot. ESC:n ohjelmointi onnistui kolmannella kerralla. Ohjaus toimi hienosti. Aluksi auto totteli kaasua, n. minuutin, eteen ja taakse, sitten alkoi pätkiä, ei reagoinut kaasuun, sitten jäi kaasu päälle ja mentiin kovaa päin seinää ja käry nousi. Jäähdyttelin, ohjelmoin uudelleen ja sama juttu kävi.

Nyt siis se tyhmä kysymys: Voiko johtua vaan siitä, että akun liittimenä on Kyoshon pikkuliitin, ei ole päivitetty isompaan? Liitin ainakin kuumeni kovin eikä meinannut irrota... Vai onko ongelmaa/ratkaisua oireista päätellen muuallakin?

Onko megaset vai gigaset radiolaitteet?

Saattaa myös johtua tuosta liittimestä ja ei toimi failsafe tai sitä ei ole...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa mattika

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4496 : 22.09.12 - klo: 11.28 »
Megaset on, onko sillä vaikutusta?

Niin ja ei ole failsafea...

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4497 : 22.09.12 - klo: 13.39 »
Tahtoo nuo megaset radiot ja harjaton tekniikka olla se kirous häiriöille...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa mattika

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4498 : 22.09.12 - klo: 16.29 »
Kiitos tästä. Olen melko aloittelija vielä. Uusi radio on kohta tilauksessa, piti vaan vähän päästä koittamaan kun malttamattomuus iski... 

Poissa Ganja67

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4499 : 22.09.12 - klo: 16.53 »
Ehkä tyhmiä kysymyksiä, mutta kuitenkin...

Mini Infernoon tuli nyt se Orionin optio-combo (4200 kv) ja lipot. ESC:n ohjelmointi onnistui kolmannella kerralla. Ohjaus toimi hienosti. Aluksi auto totteli kaasua, n. minuutin, eteen ja taakse, sitten alkoi pätkiä, ei reagoinut kaasuun, sitten jäi kaasu päälle ja mentiin kovaa päin seinää ja käry nousi. Jäähdyttelin, ohjelmoin uudelleen ja sama juttu kävi.

Nyt siis se tyhmä kysymys: Voiko johtua vaan siitä, että akun liittimenä on Kyoshon pikkuliitin, ei ole päivitetty isompaan? Liitin ainakin kuumeni kovin eikä meinannut irrota... Vai onko ongelmaa/ratkaisua oireista päätellen muuallakin?

Onko megaset vai gigaset radiolaitteet?

Saattaa myös johtua tuosta liittimestä ja ei toimi failsafe tai sitä ei ole...

Minä kun en näistä vielä juurikaan mitään tiedä mutta tuskin toi liittimen kuumentuminen ainakaan radiosta oo johtunut.Häiriöt ehkä.Itselläni on samoja häikkiä ton Tamiyan kanssa joihin vielä ei ole löytynyt varsinaista ongelman aiheuttajaa.Kannattaa etsiä sitä liittimen kuumentumisen aiheuttajaa kun se tuskin korjaantuu radion vaihdolla.Näin minun mielestä mutta viisaammat puhukoot ja korjaavat mikäli olen väärässä  :undecided:
Mad Force,Cen Magnum NX,Kyosho Pure Ten Fazer,Tamiya DF03-Ra