Kirjoittaja Aihe: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)  (Luettu 1934676 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa P.R

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5040 : 02.05.13 - klo: 23.24 »
Kiitos Allu ja Pasi vinkeistä.. Täytyy kattoo noi ja kolvata johdot uudestaan..

Ps. Pasi..vähän kaipaisin wj:ssä kovaa kilpakumppaniani... :wink:

Mjoo arvoin siinä että lähtiskö vai ei mutta laiskuus iski kuitenkin :laugh:
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5041 : 04.05.13 - klo: 20.55 »
Tervehdys.

Aika kultasi muistoja ja tuli hankittua ihka ensimmäinen sähkö rc auto.

Auto olisi tuo allekirjoituksessakin majaileva hpi apache c1 flux. Tilasin skyrc:n e6650 laturin ja gens acen 5000mah 4s lipon. Säädin ilmeisesti on sama kuin mamba max pro jolloin peroaatteessa voi käyttää 6s akkuja. Ajattelin kuitenkin tyytyä 4s akkuihin kahden 2s sijaan.

Tarvisisin hieman sivistystä koskien akun purkuvirtaa osoittavaa C - arvoa.  Tilaamassani akussa purkuvirta on 40C. Paljonko tuon auton sähköt kestää. Orionillahan on akkuja jopa 90C purkuvirralla ja jotkut akut antavat hetkellisesti jopa 150c:tä.

Olenko jo tehnyt turhan ostoksen, auttakaa tietämätöntä.

-Lerppu
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5042 : 04.05.13 - klo: 20.59 »
Tarvisisin hieman sivistystä koskien akun purkuvirtaa osoittavaa C - arvoa.  Tilaamassani akussa purkuvirta on 40C. Paljonko tuon auton sähköt kestää. Orionillahan on akkuja jopa 90C purkuvirralla.

Olenko jo tehnyt turhan ostoksen, auttakaa tietämätöntä.

-Lerppu
Moottori ottaa virtaa, akku antaa virtaa. Eli liian hyvällä akulla et voi rikkoa autoa, mutta liian huonolla voit rikkoa akun tai sähköt. Ei pitäisi olla mitään ongelmaa käyttää autoa tolla akulla jos säädin tosiaan kestää 4-6s akkuja.

Orionin akut ovat merkitty hetkellisillä C arvoilla. Gens Ace ilmoittaa jatkuvan C arvon niinkuin suurinosa merkeistä paria poikkeusta lukuunottamatta.

jatkuva x2=hetkellinen. Eli 40C akun hetkellinen C arvo on 80C
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5043 : 04.05.13 - klo: 21.35 »
Kiitoksia vastauksesta. Hpi siis lupaa tuon 4s käytön mutta 6s taisi olla jo niin ja näin moottorin osalta.

Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5044 : 04.05.13 - klo: 21.37 »
Kiitoksia vastauksesta. Hpi siis lupaa tuon 4s käytön mutta 6s taisi olla jo niin ja näin moottorin osalta.
Yleensä se 4s on paljon hauskempi, monet autot menevät ajokelvottomiksi 6s:llä kun tekevät vaan voltteja kun sopiva moottori 6s:lle on jotain 1100 ja 1400kv välillä.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5045 : 04.05.13 - klo: 21.54 »
Selvä tämä. Yksi vaarallinen ja holtiton bensa norsu riittää minulle. Ei pientä autoa ole enää mukava ajaa jos se on lähdössä kuuhun koko ajan.  :azn:

Tehoa saa ja pitää olla mutta järkevissä määrin.  :wink:
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Poissa Manskus

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5046 : 04.05.13 - klo: 22.07 »
Ongelmani on että akussa on 4mm bullet liitin ja noparissa deans liitin niin mistä saisi adapterin ostettua siihen välille?

Poissa kenzu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5047 : 04.05.13 - klo: 22.18 »
Ongelmani on että akussa on 4mm bullet liitin ja noparissa deans liitin niin mistä saisi adapterin ostettua siihen välille?
Laturin/lataus piuha varmaan käy. Jos ei itse halua tehdä.
Esim. http://fi.eurorc.com/product/2665/zeppin-racing-banana-male-to-t-plug-female-adapter
Varmista vaan että on 4mm..
« Viimeksi muokattu: 04.05.13 - klo: 22.26 kirjoittanut kenzu »
Hpi Savage XL Flux (8S) Castle XL2 & 780KV, Team Durango DESC410R Castle MMM & 2200KV, Traxxas E-Revo 1/16

Poissa junuoti

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5048 : 08.05.13 - klo: 23.22 »
nyt olis pari aloittelevan aasin kysymystä. ensinnäkin autona Slash ja vakio nopari vxl-3s ja orkkis 3v vanha ohjain moottoriks ostin Hpi flux vektorin 4000kv harjattoman myllyn, noparin ja myllyn a b c ei vastanneet toisiaan vaan meni niillä pakkia, haittaks kun oon arponut johdot ristiin rastiin ja nyt kulkee, eli kärsiikö mylly. toinen kysymys kun tolla nyt vetelen täydellä kaasulla niin vehje tökkii, eli ihankuin joku rajoitin hakkais päälle mikä avuksi 2s lipoilla vedellään. 
kiitos ja anteeks

Poissa HLuomanen

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5049 : 09.05.13 - klo: 00.49 »
Ei haittaa ABC johtojen sekoitus sensorittomassa systeemissä, oletan että et ole vxl-3s:ään sensorijohtoa kytkenyt. On juurikin hyvä kytkeä johdot niin että saa moottorin pyörimään oikeaan suuntaan  :grin:!

jos meno tökkii täyskaasulla niin virta ei riitä. Joko akku ei anna sitä mitä moottori/nopari pyytää, tai jossakin on huono liitos (pieni tehollinen poikkipinta-ala, tavalla tai toisella) joka rajoittaa suurempien virtojen kulkua. Silmämääräistä tarkastelua, lämpöjen tunnustelua liitoksista ja palaneen käryn haistelua suosittelen. Ongelma voi olla myös akun sisäisissä liitoksissa, eli toisella akulla pitää kokeilla.
Kauhavan UA, Short Course 2WD (SC2-10) harrastelija vuodesta 2010

Poissa s.heinonen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5050 : 09.05.13 - klo: 02.30 »
lisäys vielä tohon johto järjestykseen: B johtoa eli keskimmäistä ei saa sekoittaa, se hajottaa koneen. eli pyörimis suuntaa vaihdetaan vain reunimmaisilla A ja C johdoila.

Mulla on kans toi vektor 4000 pikku E-Revossa mutta säätimenä on castlen sidewinder, eikä muuten lämpene kumpikaan suurilla väleillä.

Ja mulla oli kans tommonen "pätkimis" ongelma E-Maxxissa joka esiintyi vain pakittaessa ja vika oli siinä että oli ohjaimesta ABS päällä, mutta jos sulla junuoti on 3v vanha ohjain ni siinä tuskin on ABS:sää?
Traxxas Summit / HPI Savage

Poissa junuoti

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5051 : 09.05.13 - klo: 13.00 »
kiitoksia vastauksista, mulla kaks identtistä 5000ma 7,2 2s lipoa jolla molemmilla tota tökkimistä tapahtuu, jos menen akku ostoksille kestääko toi vxl-3s 3s lipoa.

Poissa lamppu8

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5052 : 09.05.13 - klo: 13.19 »
lisäys vielä tohon johto järjestykseen: B johtoa eli keskimmäistä ei saa sekoittaa, se hajottaa koneen. eli pyörimis suuntaa vaihdetaan vain reunimmaisilla A ja C johdoila.

Keskimmäisen- tai B-johdonkaan paikalla ei ole mitään väliä. Kunhan moottori pyörii oikeaan suuntaan voi sensorittomassa moottorissa kaikki johdot olla missä järjestyksessä tahansa.

Poissa junuoti

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5053 : 09.05.13 - klo: 13.59 »
ohjaimena mulla tosiaan toi traxxasin 2238 malli, eli ei kait ole sitä abs toimintoa tai en ainakaan ohjekirjasta löytänyt..

Poissa Manskus

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5054 : 09.05.13 - klo: 20.06 »
Äskön olin ajamassa ja sensorijohto oli lähtenyt irti ja mennyt renkaiden väliin kesken ajon eli täysin tuhoutunut. Niin onko se sensorijohto pakollinen kun kyllä se auto toimi vaikka kesken ajon oli lähtenyt irti.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5055 : 09.05.13 - klo: 20.40 »
Äskön olin ajamassa ja sensorijohto oli lähtenyt irti ja mennyt renkaiden väliin kesken ajon eli täysin tuhoutunut. Niin onko se sensorijohto pakollinen kun kyllä se auto toimi vaikka kesken ajon oli lähtenyt irti.

Ei ole pakollinen. Osa säätimistä toimii ilman sensorinjohtoa. Liikkeellelähtö saattaa olla hieman nykivämpää ja kaasutuntuma epämääräisempi.

Poissa Manskus

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5056 : 09.05.13 - klo: 20.44 »
Jaa, no itse en huomannut mitään eroa mutta eihän se mitään haittaa :grin:

Poissa HLuomanen

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5057 : 10.05.13 - klo: 23.46 »
ohjaimena mulla tosiaan toi traxxasin 2238 malli, eli ei kait ole sitä abs toimintoa tai en ainakaan ohjekirjasta löytänyt..
Radiosi "Braking percentage"-ominaisuus saa aikaan ABS-efektiä. VXL-3s kestää 3S-lipoa, mutta uskoisin ratkaisun tuohon pätkimisongelmaan löytyvän noparin ja moottorin väliltä tai akkujohdosta jos ongelma kerran esiintyy kahdella eri akulla ja oletan että akut on vähintään 25C. Itselläni pätki joskus vastaavasti, ja ratkaisu löytyi muistaakseni moottorijohtojen liitoksista, siellä oli säikeitä poikki tms. .
Kauhavan UA, Short Course 2WD (SC2-10) harrastelija vuodesta 2010

Poissa vihku

  • PRCA
    • Profiili
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5059 : 11.05.13 - klo: 10.45 »
Olisiko tämä akku: http://fi.eurorc.com/product/1365/gens-ace-4000mah-222v-25c-lipo-battery-pack
hyvä 1/8 buggyyn?

Nopari? Motti? Selvännäkijöitä ei olla ei..
Tuo on kuitenkin 6S lipo joten vaatii myös noparilta ja motilta paljon.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa vihku

  • PRCA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5060 : 11.05.13 - klo: 12.18 »
Olisiko tämä akku: http://fi.eurorc.com/product/1365/gens-ace-4000mah-222v-25c-lipo-battery-pack
hyvä 1/8 buggyyn?

Nopari? Motti? Selvännäkijöitä ei olla ei..
Tuo on kuitenkin 6S lipo joten vaatii myös noparilta ja motilta paljon.

Hobbywing M6C combo.
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Poissa s.heinonen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5061 : 12.05.13 - klo: 02.49 »
lisäys vielä tohon johto järjestykseen: B johtoa eli keskimmäistä ei saa sekoittaa, se hajottaa koneen. eli pyörimis suuntaa vaihdetaan vain reunimmaisilla A ja C johdoila.

Keskimmäisen- tai B-johdonkaan paikalla ei ole mitään väliä. Kunhan moottori pyörii oikeaan suuntaan voi sensorittomassa moottorissa kaikki johdot olla missä järjestyksessä tahansa.

yks kaveri joka mulle myi koneen ja säätimen ni sano et älä ikinä laita B johtoa (eli keskimmäistä) esim. A paikalle. Nuo harjattomat ovat askelmoottorin tyyppisiä moottoreita joilla pyörimis suuntaa vaihdetaan vaihtamalla reunimmaisten johtojen paikkaa eli moottorin B johto pitää mennä säätimen B johtoon.
joskus tuota kokeilin niin että B johto oli A:ssa ja A johto B:ssä ja C oli ihan C:ssä ja kun painoin kaasua ni lähti ihan hirvee ujellus ja moottori pyöri raskaasti ja ton jälkeen en ole sitä kokeillut. Ja joku samantyyppimen ilmiö tapahtuu myös jos yks johto on irti.
Traxxas Summit / HPI Savage

Poissa lamppu8

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5062 : 12.05.13 - klo: 10.34 »
yks kaveri joka mulle myi koneen ja säätimen ni sano et älä ikinä laita B johtoa (eli keskimmäistä) esim. A paikalle. Nuo harjattomat ovat askelmoottorin tyyppisiä moottoreita joilla pyörimis suuntaa vaihdetaan vaihtamalla reunimmaisten johtojen paikkaa eli moottorin B johto pitää mennä säätimen B johtoon.
joskus tuota kokeilin niin että B johto oli A:ssa ja A johto B:ssä ja C oli ihan C:ssä ja kun painoin kaasua ni lähti ihan hirvee ujellus ja moottori pyöri raskaasti ja ton jälkeen en ole sitä kokeillut. Ja joku samantyyppimen ilmiö tapahtuu myös jos yks johto on irti.

Ok, uskon että näin on käynyt, mutta kyseessä on ennemminkin poikkeustapaus kuin yleispätevä sääntö. Epäselvässä tilanteessa kannattaa katsoa mitä noparin manuaalissa sanotaan.

Jos on asiastaan varma, niin Castle ja Hobbywing ovat sen kokoluokan valmistajia, että ilmoittamalla manuaalissa olevasta kriittisestä virheestä paluupostissa luultavasti on odotetavissa muutakin kuin sähköposti tai tarra. Mikäli väite B-/keskijohdon paikasta on oikea, täysin manuaalin mukaisella johdotuksella voitaisiin helposti aiheuttaa ongelmia ja laitteiden rikkoutumisia, joka taasen turhaan heikentää valmistajien mainetta ja sitä kautta myyntiä.

HW Xerun 150A:
B) Sensorless brushless motor wiring
When using brushless motor without Hall Sensor, the #A, #B, #C wires of the ESC can be connected with the motor wires freely (without any sequence). If the motor runs in the opposite direction, please swap any two wire connections.
http://www.hobbywing.com/uploadfiles/sx/file/manual/HW-09-80.pdf

Castle Mamba Max:
Kohdassa Brushless motor wiring:
After the calibration process below, it may be necessary to swap two of the three
motor wires to provide the correct motor rotation when forward throttle is given.
There is no polarity on the three ESC-to-motor wires, so no worries about which
one from the ESC goes to which one on the motor.
http://www.castlecreations.com/support/documents/Mamba%20Max%20User%20Guide.pdf


Poissa s.heinonen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5063 : 12.05.13 - klo: 17.37 »
joo o olit oikeassa :wink: Kokeilin tossa vaihella pikku repolaisen johtoja (jossa siis castle sidewinder ja Hpi Vektor 4000). laitoin siis A johdon B johtoon ja C oli siis C:ssä ja sit kokeilin myös laittaa B johdon C:hen ja A oli A:ssa ja molemmissa tapauksissa renkaat pyöri pakkia. Mut ihan salee joskus ku tota kokelin ni moottori vaan huus ja pyöri raskaasti, se tais olla Toron säätimellä ja HPI Tork 2200kv motilla.
Traxxas Summit / HPI Savage

Poissa JJL

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5064 : 12.05.13 - klo: 22.06 »
Ongelma:

9v pojan mielestä jonkin aikaa ajossa ollut LRP s10 twister truggy on nyt liian hidas ja laiska. Olen tutkaillut eri vaihtoehtoja ja olen edelleen yhtä sekaisin kuin pojan näyttäessä kuvastoja. Auto siis tällä hetkellä ihan orkkis kunnossa, huiput ehkä 30-35kmh ja kiihtyvyys kehno. Ajo pihasudittelua ja omalla piharadalla ajelua + satunnaista hiekkamontuilla käyntiä.

Tavoite:

Lisää kiihtyvyyttä ja lisää huippuja, molempia sopivasti mutta ei liikaa. Joten about 15kmh? lisää huippuja ja parempi kiihtyvyys.

Mitä tilalle? Tehokkaampaa hiilikonetta? Harjatonta? Jos harjatonta niin millä spekseillä tavoitteet täyttyvät? Jos osia jää yli niin niistä rakennellaan pikkuveljelle autoa...

Kiitos.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5065 : 12.05.13 - klo: 22.14 »
Ongelma:

9v pojan mielestä jonkin aikaa ajossa ollut LRP s10 twister truggy on nyt liian hidas ja laiska. Olen tutkaillut eri vaihtoehtoja ja olen edelleen yhtä sekaisin kuin pojan näyttäessä kuvastoja. Auto siis tällä hetkellä ihan orkkis kunnossa, huiput ehkä 30-35kmh ja kiihtyvyys kehno. Ajo pihasudittelua ja omalla piharadalla ajelua + satunnaista hiekkamontuilla käyntiä.

Tavoite:

Lisää kiihtyvyyttä ja lisää huippuja, molempia sopivasti mutta ei liikaa. Joten about 15kmh? lisää huippuja ja parempi kiihtyvyys.

Mitä tilalle? Tehokkaampaa hiilikonetta? Harjatonta? Jos harjatonta niin millä spekseillä tavoitteet täyttyvät? Jos osia jää yli niin niistä rakennellaan pikkuveljelle autoa...

Kiitos.
Veikkaisin että lipoakut ja vähän pidempi välitys voisi olla toimiva vaihtoehto jos toi moottori ja säädin kestää.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa JJL

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5066 : 12.05.13 - klo: 22.33 »
Veikkaisin että lipoakut ja vähän pidempi välitys voisi olla toimiva vaihtoehto jos toi moottori ja säädin kestää.

Nykyinen nopari on LRP AI runner reverse v2, jännitteen puolesta pitäisi kestää mutta lipo cut off puuttuu:

- Set-up: automatic
- Fail Safe System: yes
- Voltage Input: 4.8 - 7.4V
- Type: Forward / Reverse
- Typical Voltage Drop @20A: 0.152V
- Waterproof: yes
- BEC: 5.0V/1.0A
- Dimension: 26.0 x 26.0 x 15.7mm
- Weight (without wires): 19.0g
- Rated Current (at 7.2V): 92A
- Rec. Motor limit (at 7.2V): over 18 turns

Poissa Manskus

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5067 : 12.05.13 - klo: 22.42 »
Niin mutta eiks sen voi ostaa erikseen?

Poissa Hanski82

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5068 : 14.05.13 - klo: 18.15 »
Mistähän kannattaisi vikaa etsiä kun auto pätkäsee kun laittaa kaasun nopeasti pohjaan? Joskus tekee enemmän ja toisinaan vähemmän.
-Luulin becin kyykkäävän ja laitoin ulkoisen muttei auttanut asiaan. Kondensaattori saattaa hivenen auttaa.
-Kokeiltu useammalla sensoripiuhalla.
-3S akulla pätki kokoajan.
-Joutokset ja johdot OK

Noparina LRP Ix8
Motti  Novak ballastic 550 4.5T
Ihan perus servo.
Akku Gens Ace 2S 5000mah 65C
Radio HK GT2

EDIT: Ongelma ratkaistu. Moottorin sensori oli löysällä ennakot oli hieman pielessä  :embarrassed:
« Viimeksi muokattu: 14.05.13 - klo: 19.22 kirjoittanut Hanski82 »

Poissa mage1234

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5069 : 14.05.13 - klo: 20.06 »
mahtaako haitata kun ajan minun autolla (stampedella johon on harjaton tekniikka ja moottorina on gm  raicining pro brusless moottori ja nopari on team orion vorteks r10.niin 30 minuutin jälkeen moottori on tulikuuma niin voinko jatka? ajamista vai   pitääkö tehdä jotakin. vaihdoin jo pinionin 4 hammasta pienemmäksi eikäse vaikuta kuumeniseen ollenkaan. eli haittaako kuumenimen?