Kirjoittaja Aihe: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)  (Luettu 1939834 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa vihku

  • PRCA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5520 : 17.03.14 - klo: 18.44 »
Kumpaa ajattelit käyttää, sensorillista moottoria vai ilman sitä?
Eurorc:llä ei ole noita moottoreita varastossa, eikä hobbylinnassa.
Speed passionissa ei taida olla sensoria kun ei ole mainittu.
Omaan ostin tuon hobbywingin xerunin 10.5 ja hyvin toimi.


Sensorillista. Minun muistaakseni kyllä nuo SP moottorit ovat sensorillisia... Ainakin tuohon ORCAn moottoriin saa hyvin varaosia.
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5521 : 17.03.14 - klo: 18.51 »
SP:n moottorit ovat sensorillisia moottoreita. Tuossa linkki moottoriin:
http://www.rcm.fi/speedpassion-competition-v3-0-brushless-motor-10-5t.html

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa vihku

  • PRCA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5523 : 17.03.14 - klo: 19.09 »
SP:n moottorit ovat sensorillisia moottoreita. Tuossa linkki moottoriin:
http://www.rcm.fi/speedpassion-competition-v3-0-brushless-motor-10-5t.html
Juu näin muistinkin. Mahtaako tuohon saada varaosana roottoria? Ainakin 3.5T-8.5T roottoreita löytyy.


- http://fi.eurorc.com/product/483/hobbywing-xerun-sensored-brushless-motor-105t
Vanha xerun moottori on korvattu uudella v10 moottorilla:
http://www.eurorc.com/product/6073/hobbywing-xerun-v10-competition-motor-105t---black
Juu nuo tiesinkin. Onko nuilla kauheasti eroa esim tehoissa/kaasutuntumassa?
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5524 : 17.03.14 - klo: 19.13 »
Juu nuo tiesinkin. Onko nuilla kauheasti eroa esim tehoissa/kaasutuntumassa?
Moni kisakuskit on vaihtanut v10 moottoriin joilla oli vanha Xerun :) samoin v10 on kelpuutettu myös touring autoihin mm Hara ajaa sillä. Itse en ole v10 moottorilla ajanut, mutta eiköhän tuo puhu puolestaan.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa vihku

  • PRCA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5525 : 17.03.14 - klo: 19.15 »
Juu nuo tiesinkin. Onko nuilla kauheasti eroa esim tehoissa/kaasutuntumassa?
Moni kisakuskit on vaihtanut v10 moottoriin joilla oli vanha Xerun :) samoin v10 on kelpuutettu myös touring autoihin mm Hara ajaa sillä. Itse en ole v10 moottorilla ajanut, mutta eiköhän tuo puhu puolestaan.
Joo okei. Täytyypi miettiä vielä tuotakin moottori vaihtoehtoa!  :wink:
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Poissa tulijyrä

  • KUArc
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5526 : 17.03.14 - klo: 20.11 »
Miten Alturnin servot on kestäneet patterikaseissa?
8.2E-Tron. *ajossa taas*

Poissa romulus1

  • Tulokas
    • Profiili
LiPo akut/viritys Right Knight 1/18
« Vastaus #5527 : 21.03.14 - klo: 22.45 »
Kyseinen peli alkaa käymään alitehoiseksi pojalle. Manuaali suosittelee käyttämään pakkauksen NiMh akkua. Nähdäänkö iso riski hajoamiselle jos laitan 7.4V LiPo akun? Lähinnä nämä tulee mieleen:
- ESC linee suunniteltu harjalliselle moottorille sekä nikkeliakulle. ESCin kytkimet (FETit) ylikuumenee LiPon virrasta? FETit lienee mitoitettu nikkeliakulle, tämä lienee suurin riski.
- Harjallinen motti RC370 ei kestä LiPon isompaa virtaa
- Jännite ei ole ongelma LiPo vs NiMh, eli virrasta tässä on kyse. Toki jos on muita vinkkejä viritykselle niin otetaan vastaan. Servo on jo vaihdettu Turngyn metallirattaiseen...

Vai onko nämä riskit olematomia, ja LiPoa vaan kehiin niin saadaan lisää potkua koneeseen?

Auto oli tämä: http://www.rcm.fi/right-1-18-knight-ep-truck-4wd-2-4g.html



« Viimeksi muokattu: 22.03.14 - klo: 21.14 kirjoittanut romulus1 »
Traxxas 1/16 E-Revo VXL Brushless

Poissa romulus1

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut/viritys Right Knight 1/18
« Vastaus #5528 : 22.03.14 - klo: 21.17 »
Noniin LiPoa tuli kokeiltua tänään ja ei mitään ongelmia ilmaantunut, ainakaan vielä. Poislukien hajonnut alatukivarsi :) Kiihtyvyys parani kyllä selvästi Lipolla.
Traxxas 1/16 E-Revo VXL Brushless

Poissa kiisseli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5529 : 25.03.14 - klo: 12.19 »
Mikä servo olisi järkevin DBX VE 2.0 vakion tilalle? Ajo kohteina on piha ja soramontut. Mieluiten semmonen mikä on nopea hintaa ei tarvitsisi kauheasti olla.
TeamC T8TE V2

Poissa Honkkari

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5530 : 25.03.14 - klo: 12.34 »
Mikähän tuo hintaa ei tarvitsisi kauheasti olla? Helpottaisi valintoja kun servojakin on niin monen erin hintaisia. Esim. sävoxillahan on edullisia servoja.
Traxxas E-Revo@EzRun Max5 Hw 4274Sd | Hpi Savage goes Flux | Axial Exo | Futaba 4PLS

Poissa kiisseli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5531 : 25.03.14 - klo: 13.02 »
Vajaa 60€ olisi erittäin jees.
TeamC T8TE V2




Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Nopari vai akku vika?
« Vastaus #5535 : 31.03.14 - klo: 16.58 »

Harjaton,sensoriton moottori oikkuilee seuraavasti:

Mulla on 4 pötkö LiPoa käytössä samalla autolle,ja ensin 1 akuista
aloitti temppuilun,latauksen jälkeen menee 6min hyvin ja sitten alkaa
hiipumaan.Vauhti hidastuu silmissä vaikka kaasu pohjassa ja n 10-15sek
hiipumisen jälkeen auto nytkähtää ja lähtee taas taydellä voimalla.
5-10sek ja sama toistuu.Ja toistuu.Ja toistuu...

3 muuta akkua toimivat moitteettomasti joten laitoin akuin piikkiin koko
homman.

Kunnes,,,,Tamua Kerhokisassa Mini Compin A-finaalin paalupaikalta teki 2
muuta akkua sama temppuilun.Treenit ja alkuerät meni moitteetta.Aiemmin
oireillut akku oli jätetty kotia.

Mutta Finaaleissa molemmat akut tekivät saman.Toinen 7-7,5 minuutin
kohdilla ja toinen teki 6-7 min kohdilla.

Voiko nopari tehdä tälläistä?
Siinä on kiinni SP:Carbon Pro 2.0(vanha) ja ihmetyttää kovasti kun 4:stä
akusta alkuun AINA yksi ja sama akku teki tuon hyytymisen.
Nyt tuli lopuista toimineista 3:sta akusta kaksi samalle oireyhtymälle.
Viimeistä jäljellä olevaa en ole kokeillut.

2 akuista olin Gens Ace ja 2kpl GM.Ja akut hankittu eri aikoihin.
http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nopari vai akku vika?
« Vastaus #5536 : 01.04.14 - klo: 00.26 »
Onhan akut ladattu balance moodilla aina?
Onko kennojännitteitä mitattu kun vauhti hiipuu?
Noparin virtaliittimen väljyys voi myös aiheuttaa tuota. Eli käytössä liitin lämpenee ja viimein kontakti katoaa.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Nopari vai akku vika?
« Vastaus #5537 : 01.04.14 - klo: 00.36 »
Jos Vato tästä kirjoittaa niin varmasti nuo on jo tarkistettu.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nopari vai akku vika?
« Vastaus #5538 : 01.04.14 - klo: 07.39 »
Samaa mieltä Diese-listin kanssa.Näyttää että liittimessä ongelma, minulla teki Scorpionissa juuri samaa ja liittimen vaihtamalla ongelma katosi.
EXC125

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Nopari vai akku vika?
« Vastaus #5539 : 01.04.14 - klo: 13.11 »
Vaikka olisi kuka kysymässä niin pienetkin arvailut voi auttaa oikeaan suuntaan.
Ja pidän kyllä itseäni keskivertoa huonompana näiden kanssa.

Eniwei,

-On ladattu seka balance että perus LiPo moodilla.Aina ennen treenejä ja kisoja on ladattu balanseroimalla,muuta joka ikisessä latauksessa on kennojännitteet katsottu ennen akun irroitusta.

Ja kisassa+treenissä on joka 2 tai 3 lataus balanseroimalla.


Akkuliittimet on ollut epäilyn alla,kerhokaveri tästä vinkkas.Tuntui jotenki oudolta kun se vika toistaa itseään.
Toisaalta jos vetoaa tärinään niin kovempaa tä'rinää sen luulisi saavan kun "täysrähinä" päällä?

ja kun vauhti hiipuu lähes nollaan niin auto "sammuu" 0.5sek ajaksi ja lähtee täydellä voimalla taas liikenteeseen.
sitten alkaa taas 5-15sek päästä hiipumaan (10-25sek) ja "sammuu",,,jne jne

Noissa on ne Tamiyan liittimet,mutta kaippa ne vois kolvata Vaikka Deansiin ja kokeilla silläkin.

Tuo että ensin teki vain 1 battery,ja aina sama battery kunnes mukaan tuli 2 muuta samoille oireille niin alkas kummastuttamaan.
http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: Nopari vai akku vika?
« Vastaus #5540 : 01.04.14 - klo: 14.04 »
Sen verran ainakin voi kommentoida, että Tamiya liitin on kenties huonoin liitin mitä näihin saa, jos tämän tapaisesta kyse: http://www.hobbypeople.com/shop/images/B9531.jpg

Jos noi kyseessä niin kannattaa ehdottomasti vaihtaa vaikkapa siihen deanssiin tai EC5:seen tai vastaavaan.
« Viimeksi muokattu: 01.04.14 - klo: 20.57 kirjoittanut Lassi »

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nopari vai akku vika?
« Vastaus #5541 : 01.04.14 - klo: 20.55 »
Tarpeeksi kuivunut konkka noparissa saattas vuotaa virtoja, kunnes valokaarella taas polttoleikkaantuu irti. Pitäs kyllä ainakin näissä konkissa olla näkyvissa sellasen kuumenemisen jäljet.
Eikä sellanen noppa jossa tämä vika on, enää toimisi ilman hajua, kun toimintasavua karkailee.

Taas toistan itseäni, mutta tuommoisia täysin kohteettomia toiminnan heikkenemisiä, ja loppumisia tuli taannoin tälläisestäkin syystä:   Vastariin menevän liittimen musta( ruskea) maajohto, ja vain tämä oli löysä!
Koska muut on kireät, ei työntäessä kiinni huomaa. Vasta irroitetun johdon yksinään tökkästessä piikkii huomasi.  Tuo siis mulla jaksoi yhä kääntää servoa, mutta mulla olikin jo konkka eri piikeissä tasaamassa.
Kaasun vertailupiste sen sijaan liitännän kuumetessa ja heiketessä vaelteli. Siis kaasun käsky myös.

Eri autossa oli sama vika mutta konkan tilalla ulkoinen bec. Jälleen ohjaus toimi, mutta kaasu sekoili. Siinä töykki täyskaasu-purskeitakin sekaan.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Jema

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5542 : 01.04.14 - klo: 21.32 »
Mikäköhän voisi olla uudessa orionin vortex pro noparissa vikana kun alkoi kesken ajojen auto hyytyilemään. Aluksi kaikki toimi hyvin, mutta yhtäkkiä kaikilla akuillani auto hyytyilee kesken ajon ja heti pienen paussin jälkeen tehoa on taas normaalisti.. Kaikki juotoksetkin näyttää hyviltä.

Listään vielä että käytössä on isoills yli 60c purkuvirroilla varustetut lipot. Näitä siis useampi eri merkkisiä, mutta tekee kaikilla samaa...

Noparin tuuletin oli huikea. Toimi 3mim ja pimeni  :angry:
« Viimeksi muokattu: 01.04.14 - klo: 21.37 kirjoittanut Jema »
Losi TEN-SCTE

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Nopari vai akku vika?
« Vastaus #5543 : 01.04.14 - klo: 21.34 »
Mulla oli vastaavan tyyppisiä ongelmia kun virtajohto oli tärissyt poikki eristeen alla noparin päässä. Ulkopuolelta johto näytti olevan kunnossa, mutta kun sitä nyki ja taivutteli, niin katkos tuntui selvästi.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5544 : 01.04.14 - klo: 21.36 »
Mikäköhän voisi olla uudessa orionin vortex pro noparissa vikana kun alkoi kesken ajojen auto hyytyilemään. Aluksi kaikki toimi hyvin, mutta yhtäkkiä kaikilla akuillani auto hyytyilee kesken ajon ja heti pienen paussin jälkeen tehoa on taas normaalisti.. Kaikki juotolsetkin näyttää hyviltä.

Mikä asetus lipo-cutofissa?
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa Jema

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5545 : 01.04.14 - klo: 21.38 »
3.0.

Ja kuten sanoin niin tosiaan toimi usean tunnin moitteetta :/

Lisäys: Ongelma tunnistettu.. Kaksi akkua hajosi samana ajokertana. Nyt uusilla akuilla pelaa moitteetta ja vanhoilla Genssin ihanuuksilla pätkii heti.
« Viimeksi muokattu: 02.04.14 - klo: 19.43 kirjoittanut Jema »
Losi TEN-SCTE

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nopari vai akku vika?
« Vastaus #5546 : 02.04.14 - klo: 11.05 »
Ehdottomasti ne tamiya liittimet vaihtoon ensimmäisenä. Luultavasti sen noparin puolen liitin hieman löysä jalämmetessään laajenee niin että kontakti katkeaa. Testinä voi kokeilla että puristaa liitintä hiukan ja sitten testiajo että tekeekö samaa.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Nopari vai akku vika?
« Vastaus #5547 : 02.04.14 - klo: 12.34 »
Nopari on tosiaan SpeedPassion,jossa ei ole konkkaa,ainakaan ulkoisesti.

Nyt on sen verran hyviä vinkkejä tullut että tästä on hyvä lähteä etsimään ongelmaa eteenpäin..

Kiitos ja kerron sitten mikä tuntui auttavan!

http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Nopari vai akku vika?
« Vastaus #5548 : 02.04.14 - klo: 13.07 »
Usein.... tavattoman usein .... käynti RF:llä riittää.... kunhan on lompakko mukana....

-BarbiePappa,Muumipapan veli-
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa Honkkari

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nopari vai akku vika?
« Vastaus #5549 : 02.04.14 - klo: 13.30 »
Onko tos noparissa ylikuumentumissuojaa?
Traxxas E-Revo@EzRun Max5 Hw 4274Sd | Hpi Savage goes Flux | Axial Exo | Futaba 4PLS