Racing Factory

Kirjoittaja Aihe: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)  (Luettu 1309526 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6300 : 02.10.15 - klo: 10.12 »
Jep. Laturista loppuu teho kesken ja se ei jaksa ladata 4s akkua noin isolla latausvirralla.
Laturi näyttää lupaavan tehoksi 80 W.
 80 W tekee 4 s akulla maksimi latausvirraksi 80/(3,8*4)=5,2A.

Kummaa ettei laturi suostu aloittamaan latausta vaikka latausvirta olisi asetuksissa laitettu  "liian suureksi".
Omat laturit alkaa lataamaan vaikka olisi miten iso virta asetuksissa. Latauksen aikana virta vaan ei nouse tehon suoman maksimin yli.

4s akku on täyteen ladattuna 4*4,2V.

Poissa Joukahainen

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6301 : 02.10.15 - klo: 11.34 »
Jep. Laturista loppuu teho kesken ja se ei jaksa ladata 4s akkua noin isolla latausvirralla.
Laturi näyttää lupaavan tehoksi 80 W.
 80 W tekee 4 s akulla maksimi latausvirraksi 80/(3,8*4)=5,2A.

Kummaa ettei laturi suostu aloittamaan latausta vaikka latausvirta olisi asetuksissa laitettu  "liian suureksi".
Omat laturit alkaa lataamaan vaikka olisi miten iso virta asetuksissa. Latauksen aikana virta vaan ei nouse tehon suoman maksimin yli.

4s akku on täyteen ladattuna 4*4,2V.

Joo laturi ei suostunut lähtemään lataamaan edes 3.0A virralla mitä kokeilin. Vasta tuolla 2.0A:lla lähti puskemaan ja laturin mukaan se täytti sen juuri täyteen tuolla 4*4.2V lukemilla.

Nyt sitten vaan iski vika että nopari sammuttaa itse itsenä n. 20-30sec jäkeen tai ei lähde aina edes kunnolla päälle. Juotokset tehty + ja - uudestaan tehokkaalla kolvilla ja muutkin liitokset tarkasteltu ja tuntuvat olevan OK. vikaa vaan ei taho löytyä  :angry:

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6302 : 03.10.15 - klo: 15.28 »
Jep. Laturista loppuu teho kesken ja se ei jaksa ladata 4s akkua noin isolla latausvirralla.
Laturi näyttää lupaavan tehoksi 80 W.
 80 W tekee 4 s akulla maksimi latausvirraksi 80/(3,8*4)=5,2A.

Kummaa ettei laturi suostu aloittamaan latausta vaikka latausvirta olisi asetuksissa laitettu  "liian suureksi".
Omat laturit alkaa lataamaan vaikka olisi miten iso virta asetuksissa. Latauksen aikana virta vaan ei nouse tehon suoman maksimin yli.

4s akku on täyteen ladattuna 4*4,2V.

Joo laturi ei suostunut lähtemään lataamaan edes 3.0A virralla mitä kokeilin. Vasta tuolla 2.0A:lla lähti puskemaan ja laturin mukaan se täytti sen juuri täyteen tuolla 4*4.2V lukemilla.

Nyt sitten vaan iski vika että nopari sammuttaa itse itsenä n. 20-30sec jäkeen tai ei lähde aina edes kunnolla päälle. Juotokset tehty + ja - uudestaan tehokkaalla kolvilla ja muutkin liitokset tarkasteltu ja tuntuvat olevan OK. vikaa vaan ei taho löytyä  :angry:
Kyllä tossa laturissa taitaa olla joku ongelma jos se ei suostu lataamaan yli 2A:lla... 80W pitäisi riittää noin viiden ampeerin latausvirtaan!
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa s.heinonen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6303 : 06.10.15 - klo: 22.43 »
Kertotaa miksi kävi näin? Eli tuo konkka posahti?


Eka kävi niin että kun paino kaasun pohjaan niin hetken pyöri ja sit loppu ja säädin vilkutti punaista valoa. Ja kaikki johdot lämpeni paljon, etenkin moottorin johdot, moottori taas ei lämmennyt paljoa eikä itse säädin. Moottorin liittimet olivat niin kuumat että vesi kiehui siinä, en sitten ajoissa osannut lopettaa ja kun jatkoin niin tuolle konkalle kävi noin :sad: Mutta säädin toimii edelleen niinkuin pitää eli what the fuck? Olettaisin että säädin ei enää toimi jos konkka posahtaa...
Voiko tämä muuten johtua myös liian pitkistä moottorin johdoista? Tuossa vielä kuva kyseisestä virityksestä:


PS. itsellä ei aika eikä enää kiinnostus riitä korjaamaan tuota säädintä, joten jos joku sen haluu korjata jotain maksua vastaan niin jos laittais yyveetä, kiitos. Tai voi olla että siirryn vaan noihin autoihin kun ei noi veneet tahdo toimia niin voin tuon säätimen myydä halvalla pois...
Traxxas Summit (Tekin T8 1350kv & HobbyWing Xerun), Traxxas E-Maxx (HPI Blur & Castle neu 1520 1600kv), Traxxas 1/16 E-Revo VXL (Castle SideWinder & HPI Vektor 4000kv).

Poissa Pyry 82

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6304 : 17.10.15 - klo: 19.46 »
Moi! Miten käytetään lipo cutoffia? Nopeuden säätimenä harjallinen wp 1040. Noparin  merkinnöissä on joku rev jonka pitää olla päällä kun lipoa käytetään. Nopari kestää max. 11.1v lipo. Mikä tuo rev on tai mistä sitä käytetään?
« Viimeksi muokattu: 19.10.15 - klo: 14.54 kirjoittanut Pyry 82 »
Kyosho DBX VE 2.0
Traxxas Slash 2WD

Poissa toddy

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6305 : 19.10.15 - klo: 13.53 »
Kertokaa mitä on mennyt rikki vai onko mitään. Kun yritin laittaa wraithiani päälle niin noparista vilkkui vihreä valo ja kuului eka piippaus  ja ohjaus toimi normaalisti mutta sitten ei tullut toista piippausta ollenkaan ja kun painoi kaasua niin mitään ei tapahtunut ja samoin pakilla ei tapahtunut mitään muuta kuin noparissa vilkkui punainen valo
« Viimeksi muokattu: 19.10.15 - klo: 14.02 kirjoittanut toddy »
Wraitti ja Exo

Poissa Januzki

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6306 : 29.10.15 - klo: 16.51 »
Tuli hankittua ensimmäinen oikea rc-auto. Nyt nopeudensäädin vilkuttaa kaikkia ledejä punaisena. Onko tuo merkki, että akku liian tyhjä? Nop. säädin on Turnigy trackstar turbo (cut-off päällä) ja akku 2s lipo.

Auto pysähtyi kerrasta ja valot syttyivät. Toisella akulla meno alkoi hiipumaan hiljalleen.

Ei ole laturia vielä, niin en saa ladattua akkua ja varmistettua onko vika akussa...

Poissa Ipperu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6307 : 29.10.15 - klo: 17.51 »
Hommaa laturi. Lipo-cut off voi katkaista virran todella nopeasti tai sitten hiivuttamalla.  Itse lopetan ajon aina heti kun meno alkaa hiipumaan selvästi.
Trx Stampede 4x4 VXL | Trx Slash 2wd TSM | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

Poissa toddy

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6308 : 01.11.15 - klo: 14.09 »
Miten axial ae-2 nopeudensäätimen saa nollattua että voi ohjelmoida uudestaan?
Wraitti ja Exo

Poissa jode

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6309 : 03.11.15 - klo: 12.59 »
Tällainen kysymys:

Associated tc6.2 1/10 tuoring on tullut rakenneltua. dx4r lähetin, esc ja novakin moottori. Miten / mistä saisin säädettyä pakin.. tai edes jarrut :D

Kiitos jo etukäteen.

- jokaim

Poissa tangoteam

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6310 : 04.11.15 - klo: 15.04 »
Poitsulla ensimmäisenä RC kamppeena tällainen Rally legends - auto
http://www.miniland.fi/product/1412/fiat-131-abarth-alitalia-malen-ajovalmis-110-radio-ohjattava

Ajettu on matolla, asfaltilla ja sorallakin ja komiasti toimi laite vuoden verran. Hauskaa on ollut jo koko rahan edestä!

Auto seisoi muutaman kuukauden ja nyt tullut ihmeellinen vika. Kiihdystys ja jarrutus ja peruutus toimii ok mutta käännettessa vasemmalle, auto kiihdyttää itsestään ja oikealle käännettäessä heittää pakin päälle ja peruuttaa täysiä.
Apuja kaipaillaan... onko ohjain kenties vioittunut vai mistä vikaa voisi lähteä etsimään? Saako ohjaimen /auton säädöt jotenkin palautettua tehdasasetuksille?

Ohjaimena on tämä paketin mukana tullut halpismalli:
http://www.miniland.fi/product/1712/radio-24ghz-3-kanavainen-15-muistipaikkaa

Kiitos jo etukäteen jos joku osaa/ehtii vastailemaan.

-Marko ja Esko-

Poissa xsaara1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6311 : 15.11.15 - klo: 18.02 »
Mikä mättää, nelkku krossari kyseessä 6.5t motilla 120A noparilla (G-force) motti kuumenee julmetusti ja ilmeisesti noparikin, kun meno loppuu max n. 10 min ajon jälkeen...Välitykset pitäisi olla ihan ok... Voimansiirtokin pelaa ihan herkästi, eli ei siinäkään pitäisi vian olla...Vai onkohan selitys tuossa mun combon merkissä..?  :laugh: Oletin että tuo ois vieny vähän pirteemminkin tota autoa, mutta sainkin sitte tollasen laiskimuksen joka vielä polttaa kaupanpäälle sormetkin... :angry: Säädöt kylläkin "tehdas asetuksissa" kun ei tullut mukana tuota ohjelmointikorttia, (tilattu on)
xray xb4 17, Agama A215 sve

Poissa iippo777

  • Aluevalvoja
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6312 : 15.11.15 - klo: 18.43 »
Saa kokeneemmat oikaista minua, mutta itse olen tänä vuonna yhden motin "polttanut" samalla tavalla eli ajoin tuuppi corrilla tyhmyyttäni yhden koneen tuohon samaan tilaan, eli kuumaksi ja kunnes meno stoppasi. Heitin koneen roskiin ja ostin uuden. Kokeneemmat varmaankin kertoo mitä kaikkea se voi sieltä tuhota.

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6313 : 15.11.15 - klo: 18.57 »
6.5t kone lämpiää väkisinkin aika paljon nelkku krossarissa. Hieman helpostusta voi saadaa tekemällä koriin ilmanottoaukkoja.

Noparia ja moottoria säätämällä saa tehoja ja lämpöjä säädettyä. Kannattaa kokeilla eri säätöjä varovasti kuitenkin polttamatta konetta tai noparia. Ennakon säädöllä saa tehoja sekä lämpöjä säädettyä. Yleensä enemmän ennakkoa tarkoittaa enemmän tehoa ja enemmän lämpöä, mutta monesti ennakkoa lisäämällä lämmöt laskee. Yleensä löytyy joku "sweetspotti".

Eri moottorit ja noparit lämpiää erillailla, jotkut enemmän jotkut vähemmän. Itsellä ei ole G-Forcesta mitään kokemusta joten en osaa ottaa kantaa merkkiin. 6.5t koneessa on ihan varmasti tarpeeksi tehoja jos kaikki on kunnossa  :smiley:
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa Rc-Navetta

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Rc-Navetan Verkkokauppa
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6314 : 15.11.15 - klo: 20.23 »
Mikä mättää, nelkku krossari kyseessä 6.5t motilla 120A noparilla (G-force) motti kuumenee julmetusti ja ilmeisesti noparikin, kun meno loppuu max n. 10 min ajon jälkeen...Välitykset pitäisi olla ihan ok... Voimansiirtokin pelaa ihan herkästi, eli ei siinäkään pitäisi vian olla...Vai onkohan selitys tuossa mun combon merkissä..?  :laugh: Oletin että tuo ois vieny vähän pirteemminkin tota autoa, mutta sainkin sitte tollasen laiskimuksen joka vielä polttaa kaupanpäälle sormetkin... :angry: Säädöt kylläkin "tehdas asetuksissa" kun ei tullut mukana tuota ohjelmointikorttia, (tilattu on)

Aikaslailla pitäisikin lämmetä, mut jäin miettiin mikä auto sul on? Kokemuksesta tiedän et tuollainen 540 kokoluokan kone lämpiää isoissa nelkkukrosseissa ihan mukavasti(liikaakin, merkistä riippumatta). Ihan jopa 1/10 kokoluokan banzerwagen-luokan sc autossa(Uusissa malleissa, jotka perustuu 1/8 kokoluokan krossiin). Niissä pitäisi olla siis pitkä kannuinen kone, jotta vääntöä olisi enemmän käytössä.


Terkuin
Jarno
Sanwa - OS-Engines - Hobao - HongNor - Himoto - Savöx - Axial - Byron fuels - G-Force - Gens Ace - Traxxas - Tamiya - SAB
www.rckauppa.fi

Poissa xsaara1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6315 : 15.11.15 - klo: 21.22 »
Auto on yokomo bmax4...Tuossa autoa ihmetellessäni mietin, että tuo nopari saattaa olla kyllä turhan ahtaassa paikassa, kylki ohjaus servossa kiinni, eli puhaltimen ilma ei ehkä kierrä ihan niinkuin on ajateltu...Täytyy vaihtaa konkkien ja noparin paikkaa, niin saan sen noparin kauemmas siitä servosta. Ensiviikolla tulossa myös vähän väljempi koppa, niin eiköhän siellä rupea ilma kiertämään...Tehoja tosiaan saa varmaan justeerattua kunhan se kortti tulee...
Sapetti vaan, kun ekalla bunkkeri  reissulla ei ajosta tullut mitään, kun auto poti melko vahvaa kaatumatautia...Jousien vaihdon ja vakaajien asennuksen jälkeen, bunkkerin reissu 2. Autoa ei enään saanut mutkissa nurin vaikka yritti, eli kaikki vaikutti lupaavalta, että pääsis oikeen hakemaan vähän setuppia, mutta sitten iski tämä lämpö ongelma...Mutta tämä on sitten vissiin sitä motor sporttia, vai miten se oli :laugh:
xray xb4 17, Agama A215 sve

Poissa Marcuss

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6316 : 05.12.15 - klo: 13.03 »
Moi.

Onko halpis vs laatumerkin nopareilla ja moottoreilla eroa ajettavuudessa ?
Välillä nopareista ja moottoreista sanotaan että ovat smootheja niin ovatko nämä kalliimmat laatutuotteet helpompia ajaa vai tuleeko laatuero luotettavuudesta tms ?

Itsellä on käytettynä tullut Orcan combo, tekisi mieli tehokkaampaa konetta nykyisen 9,5:n tilalle (b-max4 iii).

Edit: PS jos jollain olisi pk-seudulla tai bunkkerissa orcan kapulaa niin voisi kokeilla saisiko noparin säädöillä tosta moottorista vähän enemmän tehoa irti.

« Viimeksi muokattu: 05.12.15 - klo: 15.29 kirjoittanut Marcuss »

Poissa VTEC

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6317 : 06.12.15 - klo: 12.01 »
miten kaliproidaan nopeuden säädin himoto eambassa?
Tekno EB410, Hongnor X3 ja Intech ERSC10 4x4
Youtube Kanava: https://www.youtube.com/channel/UC08uZiWtJ7b5MHZiEqAjUZQ

Poissa Toomi

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6318 : 14.12.15 - klo: 18.50 »
miten kaliproidaan nopeuden säädin himoto eambassa?

Jos sulla on kyseiseen vekottimeen ohjekirja niin sieltä löytyy luultavasti ohjeet.
Jos taas ei niin Googleen, himoto esc kalibration, löytyy ohjekirja Pdf. muodossa ja muutakin keskustelua auton sähköistä.

Näin saat varmasti nopeiten vastauksen.

Poissa Traxxas slayer

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6319 : 30.12.15 - klo: 23.47 »
Pojalla on kanssa eamba. Mistä löytäs tähän sellasen hiilikoneen mikä kestäs tuon 2s minkä tuo nopari kestää eamban oma kone sulaa kolmannen akun jälkeen noin vaikka niin kehutaan kestävän 2s ajot. Eikä oo edes välityksiä vakiosta vaihdettu. Tuossa selatessani löysin kyllä kärkkäiseltä tuollaisen 1/10 tarkoitetun combon tais olla joku black magic tai joku vastaava ja hintakin oli ihan siedettävä kun nyt on kyse viikonloppu ajeluista ja muutaman satkun auto niin ei viittis ihan ylettömiä sijoitta. Eli siis kysymys kuuluu kannattaako ostaa tuollainen combo tai mistä löytys järkevä harjallinen kestävä moottori?
Slayer Revo3.3 ja E-Revo

Poissa VTEC

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6320 : 31.12.15 - klo: 08.01 »
Pojalla on kanssa eamba. Mistä löytäs tähän sellasen hiilikoneen mikä kestäs tuon 2s minkä tuo nopari kestää eamban oma kone sulaa kolmannen akun jälkeen noin vaikka niin kehutaan kestävän 2s ajot. Eikä oo edes välityksiä vakiosta vaihdettu. Tuossa selatessani löysin kyllä kärkkäiseltä tuollaisen 1/10 tarkoitetun combon tais olla joku black magic tai joku vastaava ja hintakin oli ihan siedettävä kun nyt on kyse viikonloppu ajeluista ja muutaman satkun auto niin ei viittis ihan ylettömiä sijoitta. Eli siis kysymys kuuluu kannattaako ostaa tuollainen combo tai mistä löytys järkevä harjallinen kestävä moottori?






jos hankitte autoon Nimh 4500 akun se on minun tietääkseni sama asia.
(mutta en ole varma)
ite oon tossa eambassa käyttäny tota Nimh 4500 akkua ja hyvin kulkee
(nopeus siis 40 km/h)
eikö tuo vakio kone himoto 540 kw kestä lipo 2s akkua
Tekno EB410, Hongnor X3 ja Intech ERSC10 4x4
Youtube Kanava: https://www.youtube.com/channel/UC08uZiWtJ7b5MHZiEqAjUZQ

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6321 : 31.12.15 - klo: 08.38 »
Pojalla on kanssa eamba. Mistä löytäs tähän sellasen hiilikoneen mikä kestäs tuon 2s minkä tuo nopari kestää eamban oma kone sulaa kolmannen akun jälkeen noin vaikka niin kehutaan kestävän 2s ajot. Eikä oo edes välityksiä vakiosta vaihdettu. Tuossa selatessani löysin kyllä kärkkäiseltä tuollaisen 1/10 tarkoitetun combon tais olla joku black magic tai joku vastaava ja hintakin oli ihan siedettävä kun nyt on kyse viikonloppu ajeluista ja muutaman satkun auto niin ei viittis ihan ylettömiä sijoitta. Eli siis kysymys kuuluu kannattaako ostaa tuollainen combo tai mistä löytys järkevä harjallinen kestävä moottori?

Pidemmän päälle kannattaa vaihtaa harjattomaan tekniikkaan. Hiilikoneiden elinikä on yleensä lyhyehkö mutta harvoin kuitenkaan noin lyhyt kuin mainitsit. Toisaalta tuon kombon hinnalla saa 2-6 kpl harjallisia koneita.   
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa Traxxas slayer

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6322 : 31.12.15 - klo: 10.49 »
Niin nyt taas tullaan siihen perustavaan kysymykseen mitäs etuja on harjallisessa ja mitä harjattomassa?
Slayer Revo3.3 ja E-Revo

Poissa Ipperu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6323 : 31.12.15 - klo: 11.02 »
Pojalla on kanssa eamba. Mistä löytäs tähän sellasen hiilikoneen mikä kestäs tuon 2s minkä tuo nopari kestää eamban oma kone sulaa kolmannen akun jälkeen noin vaikka niin kehutaan kestävän 2s ajot. Eikä oo edes välityksiä vakiosta vaihdettu. Tuossa selatessani löysin kyllä kärkkäiseltä tuollaisen 1/10 tarkoitetun combon tais olla joku black magic tai joku vastaava ja hintakin oli ihan siedettävä kun nyt on kyse viikonloppu ajeluista ja muutaman satkun auto niin ei viittis ihan ylettömiä sijoitta. Eli siis kysymys kuuluu kannattaako ostaa tuollainen combo tai mistä löytys järkevä harjallinen kestävä moottori?

Traxxasin Titan 12t (huom.550 kone) ainakin kestää 2s lipoja ja samoiten HPI Firebolt 15T. Hinnan "järkevyydestä" en tiedä  , mutta ainakin harjattomia halvempi. Kannattaa tsekata tuo myyntipalsta -voi löytyä edeullisestikin. Tarkista välitykset,  voivat olla noissa "kiinapeleissä" pitkät. Pienempää pinionia ja isompaa  spurria kehiin tarvittaessa. Nopeus voi vähän kärsiä, mutta eipähän tule lämpöongelmia.
Trx Stampede 4x4 VXL | Trx Slash 2wd TSM | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6324 : 31.12.15 - klo: 12.47 »
Pojalla on kanssa eamba. Mistä löytäs tähän sellasen hiilikoneen mikä kestäs tuon 2s minkä tuo nopari kestää eamban oma kone sulaa kolmannen akun jälkeen noin vaikka niin kehutaan kestävän 2s ajot. Eikä oo edes välityksiä vakiosta vaihdettu. Tuossa selatessani löysin kyllä kärkkäiseltä tuollaisen 1/10 tarkoitetun combon tais olla joku black magic tai joku vastaava ja hintakin oli ihan siedettävä kun nyt on kyse viikonloppu ajeluista ja muutaman satkun auto niin ei viittis ihan ylettömiä sijoitta. Eli siis kysymys kuuluu kannattaako ostaa tuollainen combo tai mistä löytys järkevä harjallinen kestävä moottori?


jos hankitte autoon Nimh 4500 akun se on minun tietääkseni sama asia.
(mutta en ole varma)
ite oon tossa eambassa käyttäny tota Nimh 4500 akkua ja hyvin kulkee
(nopeus siis 40 km/h)
eikö tuo vakio kone himoto 540 kw kestä lipo 2s akkua

Akun kapasiteetilla ei ole mitään tekemistä auton kulkuun.
Se on vain ns. suurempi tankki, eli vaikuttaa vain ajoaikaan.

2S LiPo akussa on korkeampi jännite, eli enemmän tehoa jne.
« Viimeksi muokattu: 31.12.15 - klo: 19.23 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa Ipperu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6325 : 31.12.15 - klo: 14.08 »
Pojalla on kanssa eamba. Mistä löytäs tähän sellasen hiilikoneen mikä kestäs tuon 2s minkä tuo nopari kestää eamban oma kone sulaa kolmannen akun jälkeen noin vaikka niin kehutaan kestävän 2s ajot. Eikä oo edes välityksiä vakiosta vaihdettu. Tuossa selatessani löysin kyllä kärkkäiseltä tuollaisen 1/10 tarkoitetun combon tais olla joku black magic tai joku vastaava ja hintakin oli ihan siedettävä kun nyt on kyse viikonloppu ajeluista ja muutaman satkun auto niin ei viittis ihan ylettömiä sijoitta. Eli siis kysymys kuuluu kannattaako ostaa tuollainen combo tai mistä löytys järkevä harjallinen kestävä moottori?



Akun kapasiteetilla ei ole mitään tekemistä auton kulkuun.
Se on vain ns. suurempi tankki, eli vaikuttaa vain ajoaikaan.

2S LiPo akussa on korkeampi jännite, eli enemmän tehoa jne.





jos hankitte autoon Nimh 4500 akun se on minun tietääkseni sama asia.
(mutta en ole varma)
ite oon tossa eambassa käyttäny tota Nimh 4500 akkua ja hyvin kulkee
(nopeus siis 40 km/h)
eikö tuo vakio kone himoto 540 kw kestä lipo 2s akkua

Aiheen vierestä hieman *HOKE*:lle kysymys: Miksi 8,4 v Nimh akku ei kuljeta autoa samalla voimalla ja nopeudella kuin 7,4 v 2s Lipo-akku. Jännitehän on kuitenkin korkeampi..? Onko se Lipoakun energiatiheydestä kiinni vai mistä johtunee..?
Trx Stampede 4x4 VXL | Trx Slash 2wd TSM | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6326 : 31.12.15 - klo: 17.58 »
Rohkenen vastata että nimhakun todellinen jännite kuorman alla putoaa enemmän kuin lipoakun jolloin alemman nimellisjännitteen omaava lipoakku tuntuu käytännössä tehokkaammalta.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6327 : 31.12.15 - klo: 19.32 »
Lähinnä vastasin tuohon 4500mAh asiaan.

On aivan turha puhua kapasiteetista.
"Hankkikaa 4500mAh akku niin kulkee / on sama asia"

Kapasiteetilla ei ole kulkupuolen kanssa muuta tekemistä kuin se miten pitkään se akku kestää.

Hieman huomaamattani mainitsin korkeamman jännitteen kun en huomioinut että puhe oli Traxxas autosta missä yleisesti tulee 8.4V NiMh akku.

Silti 2S LiPo on tehokkaampi, eikä suurempi kapasiteetti kuskaa autoa kovempaa.

LiPo vs. NiMh tehoeroon erittäin yksinkertaistettu vastaus.
Parempi virranantokyky.

7.4V LiPo kuljettaa autoa tehokkaammin kuin 8.4V NiMh varsinkin mitä tehokkaammasta (virtasyöpömmästä) moottorista on kyse.
« Viimeksi muokattu: 31.12.15 - klo: 19.37 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa sakucee

  • Uusi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6328 : 18.01.16 - klo: 20.53 »
Kaivanko verta nenästä jos tungen Hobbywing xtreme stockin ESCin ja  Hobbywing 8.5t 4000kv motti yhdistelmän 4wd krossiin (Uusi Schmacher, Xray tai Durango)?

Kiitos ja anteeks

Poissa lameli

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6329 : 22.01.16 - klo: 19.05 »
Hep, mitä tuulettimia (30x30mm) tai mistä olette hankkineet säätimelle (MM2) Tuo alkuperäinen rikkoutui aika nopeasti ja uusi samanlainen myös lähes heti. Kerran olen ostanut jonkin LRP:een ropellin, mutta siinä oli todella lyhyt johto eikä yltänyt lähellekkää vastaanotinta josta virran saisi. Kaikki tuulettimet mitä olen katsellut verkkokaupoista suomesta ovat tuolla lyhyellä virtajohdolla. Johdon pituus pitäisi olla jotain 200mm. Apuja jos tietoa löytyy ongelmaan.