Kirjoittaja Aihe: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)  (Luettu 1934961 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ipperu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6510 : 17.10.17 - klo: 16.28 »
Kun en ole noihin perehtynyt, niin osaako tällainen perus kaveri laitella tuon kiinni? Tai siis pärjääkö pienellä maalaisjärjellä? Oikeisiin autoihin on kyllä tehty korinvaihtoja ja muuta mukavaa. Ja onko niin että niin isoa 2s lipoa kun löytyy kiinni vaan?

Osaat varmasti. Tuo yhdistetään akun balanserikaapeliin, eikä tarvi enemmän toimenpiteitä.
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

Poissa eSATA

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6511 : 17.10.17 - klo: 20.07 »
Ja Lipo akku tarvitsee laturin joka kykenee lataamaan Lipoja.
Cannondale Scalpel Team Replica

Poissa buubaa

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6512 : 09.11.17 - klo: 22.09 »
https://www.hobbylinna.fi/tuote/motor-540-blx-3600kv-borstlos-4-polig/AR390060/

Mikä nopari ois hyvä tälle moottorille? Eikös tossa hinnassa oo vähän häikkää?  :roll:

Poissa starship

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6513 : 09.12.17 - klo: 11.42 »
Hei. Ensimmäinen auto laitettu tilaukseen ja päähän tulvii kauhiasti kysymyksiä.
http://www.hobbyfactory.fi/bundle/1/arrma-kraton-6s-2018-4wd-blx-18-rtr

Eli tuo paketti tulossa minulle ja 10v pojalle,varikkona toimii varmaankin pojan koulupöytä kun ei sillä muutakaan käyttöä näköjään ole. :sad:

-Kun saan paketin onko kaikki suht ajovalmista/turvallista esim. akun lataukseen (pystynkö tekemään jotain väärin)? Varmaan suomenkielisiä ohjeita ei ole ja aika huonosti tuo englantikin taittuu.

-Turvallisuus. Varmaan kannattaa ottaa akku aina piiloon että poika ei saa itse päähänsä latailla/lähteä ajelemaan? Itseäkin vähän hirvittää pitääkö mittailla jotain,onko niin fiksu laturi että väärin en osaa käyttää enkä pysty auton sähköjäkään oikkariin saamaan?

-Työkalut. Mitähän tarvitsen,mökiltä pitää napata matkaan pientä meisselisarjaa sun muuta,mutta esim.rasvat onko jotain erityistä "kuivarasva spray" tai muuta mitä kannattaa käyttää? Ei kyllä oikein hajua mitä edes kannattaa rasvailla.

-Puhdistus/kuivaus/jälkihuolto. Ajojen jälkeen kannattaa varmaan jotain tehdä ja jollain sutia kivet/lumet vai voisiko paineilmaakin käyttää? Olisi mökillä säiliötön "mölykompressori"

-Säädöt. Niin niitäkin taitaa löytyä ohjaimesta jousista ja ties mistä,ei ole ikeen hajua mitä mikäkin nupikka tekee,onko ne tehdasasetuksilla suht balassissa tai tarkkoja,kannattaako esim. kuvata missä säädöt ovat olleet että saa ne takaisin?

Tuommosia pieniä kysymyksiä nyt alkuun huh :roll:
Ihan tuommosia suoranaisia käyttöönotto/säätöjen esittely videoihin en kyllä ole törmännyt.

Ei nyt tarvitse mitään ooppusta ruveta kirjoittamaan,mutta jos foorumilaisilla jotain vinkkejä tai ohjeita vaikka yhteenkin kysymykseen kerrallaan niin yritän tässä sisäistää asioita parhaani mukaan.

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6514 : 09.12.17 - klo: 12.26 »
Vastaukset boldattuna  :azn:

Hei. Ensimmäinen auto laitettu tilaukseen ja päähän tulvii kauhiasti kysymyksiä.
http://www.hobbyfactory.fi/bundle/1/arrma-kraton-6s-2018-4wd-blx-18-rtr

Eli tuo paketti tulossa minulle ja 10v pojalle,varikkona toimii varmaankin pojan koulupöytä kun ei sillä muutakaan käyttöä näköjään ole. :sad:

-Kun saan paketin onko kaikki suht ajovalmista/turvallista esim. akun lataukseen (pystynkö tekemään jotain väärin)? Varmaan suomenkielisiä ohjeita ei ole ja aika huonosti tuo englantikin taittuu.

Akun latauksessa tulee aina käyttää LiPo Balance ohjelmaa. Kun laitat akun laturiin niin sinun pitää kytkeä sekä latausjohto että balanserijohto joka on akussa kiinni. Kun ne molemmat on kytketty laturi osaa varoittaa jos on vääriä asetuksia. Mutta laturin asetukset. LiPo Balance: 4s 14.8V, 5.2A. Kun sulla on noi arvot ei pitäisi olla mitään ongelmaa.

-Turvallisuus. Varmaan kannattaa ottaa akku aina piiloon että poika ei saa itse päähänsä latailla/lähteä ajelemaan? Itseäkin vähän hirvittää pitääkö mittailla jotain,onko niin fiksu laturi että väärin en osaa käyttää enkä pysty auton sähköjäkään oikkariin saamaan?

Jos on LiPo Balance ohjelma ja molemmat johdot on kytketty niin ei pitäs olla mahdollista käyttää väärin. LiPo pussi on ihan fiksu jos haluaa paramman mielenrauhan

-Työkalut. Mitähän tarvitsen,mökiltä pitää napata matkaan pientä meisselisarjaa sun muuta,mutta esim.rasvat onko jotain erityistä "kuivarasva spray" tai muuta mitä kannattaa käyttää? Ei kyllä oikein hajua mitä edes kannattaa rasvailla.

Autossa tulee mukaan perus työkalut mitä tarvitset. Ne työkalut mitä yleensä tarvii on 1,5mm hex, 2,0mm hex ja 2,5mm hex avaimet. Sitten kun ei enää jaksa ruuvailla L-avaimilla kannattaa hankki laadukkaat ruuvarit esim RC liikkeistä.

-Puhdistus/kuivaus/jälkihuolto. Ajojen jälkeen kannattaa varmaan jotain tehdä ja jollain sutia kivet/lumet vai voisiko paineilmaakin käyttää? Olisi mökillä säiliötön "mölykompressori"

Pölyt voi puhaltaa kompressorilla. Jos on tosi likainen voi pestä vedellä jonka jälkeen kantsii kuivata hyvin ja rasvata auto esim WD-40:llä. Vetareita voi rasvata grafiittirasvalla ja laakereita voi öljytä laakeriöljyllä jos haluaa pitää auton parhaassa mahdollisessa kunnossa

-Säädöt. Niin niitäkin taitaa löytyä ohjaimesta jousista ja ties mistä,ei ole ikeen hajua mitä mikäkin nupikka tekee,onko ne tehdasasetuksilla suht balassissa tai tarkkoja,kannattaako esim. kuvata missä säädöt ovat olleet että saa ne takaisin?

Tehdassäädöt ovat tosi hyvät, tuksin tarvitsee säätää. MUTTA: tehojen rajoitus on suositeltavaa. Eli voit ohjaimesta vähentää tehoja jotta ajaminen on aluksi helpompaa

Tuommosia pieniä kysymyksiä nyt alkuun huh :roll:
Ihan tuommosia suoranaisia käyttöönotto/säätöjen esittely videoihin en kyllä ole törmännyt.

Ei nyt tarvitse mitään ooppusta ruveta kirjoittamaan,mutta jos foorumilaisilla jotain vinkkejä tai ohjeita vaikka yhteenkin kysymykseen kerrallaan niin yritän tässä sisäistää asioita parhaani mukaan.

Kannattaa myös mahdollisimman usein tarkistaa ettei ruuvit ole löystyneet(saattaa tapahtua alussa) ja kannattaa tarkistaa ettei renkaanliimaukset irtoile ja mikäli irtoilee kannattaa heti lopettaa ajo ja paikkailla pikaliimalla tai rengasliimalla.


Kantsii kysyä vaan lisää jos jotain jäi epäselväksi  :azn:
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa greatbusta

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6515 : 12.12.17 - klo: 17.57 »
Hankinnassa ensimmäinen oikea rc-auto pojalle (ja itselle). Harkinnassa tällä hetkellä Arrma Granite tai Traxxas Stampede, jotka lienee aika turvallisia valintoja ja 2wd versiona. Onko vielä muita hyviä vaihtoehtoja? Arrma on edullisempi ja sisältää verkkovirtalaturin. Traxxasta taas löytyisi kaupasta, mikä on aika tärkeä juttu kun joululahjaksi tulee. Haussa lähinnä ajon hauskuus ja huolettomuus. Onko asioita jotka kääntäisivät vaakaa jompaan kumpaan suuntaan, tai kolmanteen?

Poissa Ipperu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6516 : 12.12.17 - klo: 19.27 »
Hankinnassa ensimmäinen oikea rc-auto pojalle (ja itselle). Harkinnassa tällä hetkellä Arrma Granite tai Traxxas Stampede, jotka lienee aika turvallisia valintoja ja 2wd versiona. Onko vielä muita hyviä vaihtoehtoja? Arrma on edullisempi ja sisältää verkkovirtalaturin. Traxxasta taas löytyisi kaupasta, mikä on aika tärkeä juttu kun joululahjaksi tulee. Haussa lähinnä ajon hauskuus ja huolettomuus. Onko asioita jotka kääntäisivät vaakaa jompaan kumpaan suuntaan, tai kolmanteen?

Molemmat hyviä vaihtoehtoja. Laittaisin vielä Slashin ja Rustlerin Traxxasilta tuohon kasaan. Kannattaa hommata 2s Lipo-akku itsellesi ja älylaturi joka lataa sekä nimh-akkuja että lipo-akkuja. Lipolla tulee vauhtia ja ajoaikaa mukavasti lisää. Ps. Kohta Nimim. Maxxi kirjoittaa miksi kannattaa valita Arrma... :laugh:
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

Poissa Ipperu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6517 : 12.12.17 - klo: 19.54 »
Hankinnassa ensimmäinen oikea rc-auto pojalle (ja itselle). Harkinnassa tällä hetkellä Arrma Granite tai Traxxas Stampede, jotka lienee aika turvallisia valintoja ja 2wd versiona. Onko vielä muita hyviä vaihtoehtoja? Arrma on edullisempi ja sisältää verkkovirtalaturin. Traxxasta taas löytyisi kaupasta, mikä on aika tärkeä juttu kun joululahjaksi tulee. Haussa lähinnä ajon hauskuus ja huolettomuus. Onko asioita jotka kääntäisivät vaakaa jompaan kumpaan suuntaan, tai kolmanteen?

Molemmat hyviä vaihtoehtoja. Laittaisin vielä Slashin ja Rustlerin Traxxasilta tuohon kasaan. Kannattaa hommata 2s Lipo-akku itsellesi ja älylaturi joka lataa sekä nimh-akkuja että lipo-akkuja. Lipolla tulee vauhtia ja ajoaikaa mukavasti lisää. Ps. Kohta Nimim. Maxxi kirjoittaa miksi kannattaa valita Arrma... :laugh:

Arrma Granitessa on heikko kohta nuo joustintornit. Pakkaavat katkeamaan helposti, jos auto tippuu katolleen. Stampede on taas korkea painopisteensä vuoksi vähän kiikkerä,  hontelo ja  puskeva ajettava. Talvella menee hyvin vain suoraan. Ps. Neliveto tuo vähän enemmän särmää ajettavuuteen Stampedessa, mutta se on jo ihan eri auto alustaltaankin.
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6518 : 13.12.17 - klo: 15.04 »
Molemmat hyviä vaihtoehtoja, kannattaa valita se joka sopii parmmin ulkonäköön/budjettiin/Paikalliseen liikeeseen/mitä tahansa mutta molemmat ovat hyviä vaihtoehtoja. Lisäisin vielä tohon Arrma Granite Voltagen joka on juuri julkaistu ja vieläkin edullisempi vaihtoehto  :wink: Toki sekä Stampedesta että Granitesta löytyy myös nelivetoversiot johon kannattaa myös tutstua, kaikki hyviä vaihtoehtoja  :azn:
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa greatbusta

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6519 : 13.12.17 - klo: 19.21 »
Arrma Granite Voltage vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta. Sellainen menee varmaan hankintaan ensi viikolla. Mitä huonompaa tuossa on verrattuna Megaan? Ilmeisesti voltage syö ihan normaaleja li-ion 18650 akkuja, eli akut halpoja. Pitääkö tuohon käyttää suojattuja vai suojaamattomia akkuja ja ilmeisesti vaatii ”nännilliset” akut.

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6520 : 13.12.17 - klo: 21.24 »
Arrma Granite Voltage vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta. Sellainen menee varmaan hankintaan ensi viikolla. Mitä huonompaa tuossa on verrattuna Megaan? Ilmeisesti voltage syö ihan normaaleja li-ion 18650 akkuja, eli akut halpoja. Pitääkö tuohon käyttää suojattuja vai suojaamattomia akkuja ja ilmeisesti vaatii ”nännilliset” akut.
Radio on ehkä enemmän aloittelijalle soveltuva ja vastari on integroitu nopariin. Moottori on spekseiltään karvan verran hitaampi. Ajettavuudeltaan veikkaan että on parempi ja veikkaan että se on aloittelijalle helpompi käyttää  :smiley:

Syö normaaleja 18650 Li-Ion akkuja mutta voi myös käyttää normaaleja 2S akkuja tai NiMh akkuja ilman ongelmaa
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa tyui

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6521 : 25.01.18 - klo: 13.10 »
Terve,
Olen hankkimassa kaksi kappaletta RC4WD:n Yota 1/5 etuakseleita erääseen robottiprojektiin. Mistä saisin hankittua tai koottua akseleille ohjaustangot? RC4WD ei myy niitä kyseiselle akselille, enkä itse tiedä mitään RC-autojen rakentamisesta.
Kiitos vastauksista!
Linkki akseliin: http://store.rc4wd.com/The-Ultimate-Scale-Yota-15-Axle-Front-Black_p_534.html

Poissa Tiedemies

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6522 : 02.02.18 - klo: 19.35 »
Moro,

Ostin pojalle Stampeden nelivedon. Antenni on kärsinyt jo hieman vahinkoa (antennin päässä oleva osa irtosi) ja kantavuus on heikko. Onko niin, ettei voi tehdä muuta kuin ostaa uusi vastaanotin? Nykyinen on https://www.hobbylinna.fi/tuote/mottagare-micro-tqi/426519/?keywords=426519+ Onko tuolle vaihtoehtoa? Toisin sanoen, onko parempia ja sopivatko ne suoraan Traxxakseen?

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6523 : 02.02.18 - klo: 20.40 »
Voit kokeilla kuoria antennin päästä uloimpia kerroksia siten että sisintä ohutta osaa jää yhtä pitkä pätkä näkyviin kuin alkuperäisessä antennissa. Tuossa jotain ohjetta jossa on mainittu joku yleinen pituuskin sille näkyvälle ohuelle osalle.
https://oscarliang.com/repair-2-4ghz-antenna-rx/
Pelkkä antenni on uusittavissa.
« Viimeksi muokattu: 02.02.18 - klo: 20.46 kirjoittanut topcat »

Poissa Saab.96

  • Tulokas
    • Profiili
    • Omat kotisivut
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6524 : 27.02.18 - klo: 14.04 »
Tuli ostettua LRP S10 Twister 2 MT Limited Edition auto tuolta Hobbylinnasta. Heidän ilmoituksen mukaan
Lainaus
Kestää myös päivitysmoottorin, joten myöhemmin päivitettävissä vieläkin nopeammaksi
Ja että vakioakulla ajoaika noin 10 min.

Kiinnostaisi tietää että miten tuohon saisi pidemmän ajoajan ka ehkä lisää tehoa?
Tässä linkki tuon auton tietoihin: https://www.hobbylinna.fi/tuote/lrp-s10-twister-2-mt-limited-edition/120811LE/

SAIRASTAN. VARMASTI. SAABISMIA.

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6525 : 27.02.18 - klo: 15.04 »
Tuli ostettua LRP S10 Twister 2 MT Limited Edition auto tuolta Hobbylinnasta. Heidän ilmoituksen mukaan
Lainaus
Kestää myös päivitysmoottorin, joten myöhemmin päivitettävissä vieläkin nopeammaksi
Ja että vakioakulla ajoaika noin 10 min.

Kiinnostaisi tietää että miten tuohon saisi pidemmän ajoajan ka ehkä lisää tehoa?
Tässä linkki tuon auton tietoihin: https://www.hobbylinna.fi/tuote/lrp-s10-twister-2-mt-limited-edition/120811LE/
Helpoimmalla saat menemällä linkkisi osoittamaan kauppaan ja kysyt sieltä suoraan zätistä.
Käytännössä itse ostaisin tuohon autoon:
* 1 - 2 akkua (Vaihtaa akun kun tyhjä) Lipolla toki löytyy heti ruutia sekä kulkua lisää (tosin en tiedä toimiiko toi auto Lipoilla ?
* Laturi edellä mainituille.

Mikäli alat jotain muuta tekemään niin yht.äkkiä siihen uppoaa vino pino rahaa.

Poissa Omenanraato

  • Jäsen
    • Profiili
aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6526 : 13.04.18 - klo: 11.12 »
En nyt oikein sopivampaa ketjua löytänyt, kun jostain syystä tapatalkilla haku ei toiminut ollenkaan.

Mulla on TRX4:n ja pistin siihen eilen uuden ohjausservon, kun alkuperäinen antautui. Lisäsin myös Castlen BEC:in.
Ajatuksena oli tehdä sama kytkentä, kuin mikä mulla on Wraithissa, eli jätän noparin hoitamaan oman BECin kautta moottoria ja muita servoja. Tämä BEC on vain ohjausta ja tulevaa vinssiä varten.

Eli jätin muuten sähköt ennalleen, mutta akulta tulee virta toki uudelle BECille, mutta servon virtapiuhat menee BEC:ille ja servon ohjauspiuha menee yksin vastarille. BEC:n vastaavan piuhan poistin käytöstä.

Kaivoin tähän havainnollistamaan Googlesta vielä kaavion:
http://i80.photobucket.com/albums/j161/justinart24/12-15-20103-44-21PM.png

Kaikki toimii sikäli ok. Ongelma on vain ajoittainen sekoilu. Lähinnä kun renkaat käännettynä oikealle ja painan pakkia. Silloin renkaat saattaa mennä suoraksi ja palautua takaisin.
Jos heitän vaihteiston isolle puolelle ja pakitan samalla kääntäen, saattaa auto kääntyä jopa päinvastaiseen suuntaan.

Hitaassa crawligissa ongelmaa ei ole ja selkeästi häiriöä/sekoilu tulee kaasun rajummasta painalluksesta.

Akkuina 5200mAh 3S 40C akut. Luulisi tuon 40C riittävän tuolle combolle, vai johtuuko sekoilu kytkennästä? Wraithissa ei vastaavalla kytkennällä ole ollut ongelmia. Siellä castlen nopari, spektrumin vastari ja hobbykingin halpis BEC.

Poissa Gona

  • Tulokas
    • Profiili
aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6527 : 09.05.18 - klo: 20.10 »
Missähän mättää kun nopparista (hobbywing wp-sc8) lipo cut-off on määritetty 3.3v, mutta noppari heittää kaasun pois kun akussa olis vielä jokaisessa kennossa n.3.7v jäljellä. Aina on tehnyt tota et katkasee liian aikaisin.
Vanhalla akulla katko myös kesken ajon puolelle teholle hetkeksi, mutta vika taisi olla vaan huonokuntosessa akussa.

Ps. Noppariin ei löydy firmis paivityksiä eli sekään ei auta.

Lähetetty minun K6000 Pro laitteesta Tapatalkilla


Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6528 : 10.05.18 - klo: 19.31 »
Missähän mättää kun nopparista (hobbywing wp-sc8) lipo cut-off on määritetty 3.3v, mutta noppari heittää kaasun pois kun akussa olis vielä jokaisessa kennossa n.3.7v jäljellä.

Kun sieltä akusta otetaan virtaa sen jännite laskee. Sitten, kun sieltä ei enää oteta virtaa, se jännite nousee takaisin. Eli nopari voi kiihdytyksen aikana havaita jännitteen, joka on alle 3.3V ja sitten kun pysäytät auton ja mittaat, se onkin 3.7V.

Jos et saa akusta kaikkea irti, laita cut-off alemmas. Kyllä sen varmaan voi laittaa vaikka 3.1V:hen ja katsoa muuttuko mikään.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa manyk

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6529 : 04.06.18 - klo: 22.06 »
Paljonkohan HPI Blitz Flux tasoinen auto tarvitsee virtaa moottorin pyörittämiseen? On siis auto. josta akku rikki ja säädettävällä verkkovirtalähteellä oli tarkoitus kokeilla, toimiiko auto muuten. Jännite säädetty samaksi, mitä akussa oli eli 7,4V. Eturenkaat kääntyi, mutta heti kun kaasua hipaisi, niin virtalähteen virtaraja tuli vastaan ja jännite tipahti. Virtalähde antaa 5A. Eli viekö moottori renkaat ilmassa ja kaasua minimaalisen vähän painaessa jo yli 5A vai voiko olettaa jotain olevan autossa rikki?

Poissa tvih

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6530 : 05.06.18 - klo: 00.57 »
Eipä kai se mahdotonta ole että 5A ylittyy, isoin piikki tulee yleensä juurikin "liikkeelle lähtiessä", vaikka sitten olisikin ilmassa ja kaasun määrä vähäinen. Eli kannattaa vaan jostain yrittää saada vaikka lainaan akku kunnon testiä varten. Toki yksi vaihtoehto virtakulutuksen vähentämiseen olisi irrottaa moottorista pinioni (tai muuten moottori irti autosta), jolloin moottori pyörisi ilman vastusta. Mutta tällöin pitää olla todella varovainen varsinkin jos on sensorittomat sähköt, liikaa kaasua ilman vastusta niin kärähtää.

Poissa aakoskin

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6531 : 05.06.18 - klo: 21.05 »
Jos pitäisi rakentaa wanhasta autosta M2-10 yhteensopiva/"laillinen", niin osaako joku suositella jotain ihan perussettiä moottorille/nopeudensäätimelle/akulle alkuun. Verkkokauppoja kun katsoo niin tarjonta on aika runsasta eikä oikein tiedä mitä pitäisi hakea. Mikä ihmeen sensori? Varmaan mielellään ilman, eli yksinkertaisuutta arvostan.
Tamiya Sand Scorcher - Team Associated RC10 Classic/Andy's/MIP/Houge/A&L/Stealth/World's/B6.2D - Airtronics/Sanwa 27MHz/40MHz/2.4GHz - MaastoCup 1987-1988 - Maastosarja 2020-... - Vintage/Modern

Poissa tvih

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6532 : 06.06.18 - klo: 00.58 »
1/10-koossa sensori on yleensä hyvä olla, ei tule nykimistä hitaammilla vauhdeilla. Se on siis käytännössä vaan yksi piuha lisää moottorin ja nopeudensäätimen välille. Mutta itse voisin suositella kohtuuhintaiseksi sähkösetiksi esim. seuraavaa:
Nopeudensäädin: http://fi.eurorc.com/product/14385/hobbywing-quicrun-120a-nopeudensaadin---sensorillinen
Moottori: http://fi.eurorc.com/product/14259/hobbywing-quicrun-harjaton-moottori-3650-sd-g2---85t

Nopeudensäätimessä ei tosin ole vaihdettavaa moottorin pyörimissuuntaa, riippuu autosta tarvitseeko sitä. Käänteiskalibroinnilla ongelman voi osittain ohittaa, mutta eihän se kovin eleganttia ole.

Akut tuppaan tilaamaan Hobbykingiltä kun tulee edulliseksi ja toimivat hyvin. Toki sieltä noita sähköjäkin saa. Mutta tarkka akkumalli sitten riippuu autosta, käyttääkö shortya vai mitä.

Poissa aakoskin

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6533 : 06.06.18 - klo: 23.42 »
En pelkää hintaa vaan enemmäkin sitä että tilaan/rakennan jotain joka ei olekaan sääntöjen mukaista... Kun pikaisesti katselin sääntöjä siellä näytti olevan jopa määräyksiä johdotukseen/liittimiin?!

Aika monimutkaiseksi homma mennyt kun nopeudensäätimessäkin pitää pyöriä softaa. Tuossa näytti olevan jarru/pakki säädöt olevan ohjelmoitavissa; kuinka kauan nuo ohjelmoinnit säilyvät muistissa? Ja mitään päivitysmahdollisuuksia ei näemmä ole, joten laitetta ei voi edes mitenkään korjata jos siellä joku bugi on.
Tamiya Sand Scorcher - Team Associated RC10 Classic/Andy's/MIP/Houge/A&L/Stealth/World's/B6.2D - Airtronics/Sanwa 27MHz/40MHz/2.4GHz - MaastoCup 1987-1988 - Maastosarja 2020-... - Vintage/Modern

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6534 : 06.06.18 - klo: 23.45 »
Voi nopareiden softia päivittää. Sitä tehdään aika yleisesti.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Tony_L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6535 : 07.06.18 - klo: 00.00 »
En pelkää hintaa vaan enemmäkin sitä että tilaan/rakennan jotain joka ei olekaan sääntöjen mukaista... Kun pikaisesti katselin sääntöjä siellä näytti olevan jopa määräyksiä johdotukseen/liittimiin?!

Aika monimutkaiseksi homma mennyt kun nopeudensäätimessäkin pitää pyöriä softaa. Tuossa näytti olevan jarru/pakki säädöt olevan ohjelmoitavissa; kuinka kauan nuo ohjelmoinnit säilyvät muistissa? Ja mitään päivitysmahdollisuuksia ei näemmä ole, joten laitetta ei voi edes mitenkään korjata jos siellä joku bugi on.

Säännöt sähköjen osalta on täysin vapaat kunhan on autoon sopivat. Eli 1/10 autojen moottori ja nopari. 7.5t - 10.5t väliltä kun valitsee koneen niin tuupissa pärjää. Nopareissa on softaa ja monissa nopareissa on kymmeniä erilaisia säätöjä tehojen, jarrujen yms muokkaukseen. Erillisellä ohjelmointiboxilla pystyy helpoiten,säätöjä tekemään. Säädöt pysyy muistissa niin kauan kun niitä käy muuttamassa.
Team associated RC8B3.1

Poissa tvih

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6536 : 07.06.18 - klo: 00.08 »
En pelkää hintaa vaan enemmäkin sitä että tilaan/rakennan jotain joka ei olekaan sääntöjen mukaista... Kun pikaisesti katselin sääntöjä siellä näytti olevan jopa määräyksiä johdotukseen/liittimiin?!

Aika monimutkaiseksi homma mennyt kun nopeudensäätimessäkin pitää pyöriä softaa. Tuossa näytti olevan jarru/pakki säädöt olevan ohjelmoitavissa; kuinka kauan nuo ohjelmoinnit säilyvät muistissa? Ja mitään päivitysmahdollisuuksia ei näemmä ole, joten laitetta ei voi edes mitenkään korjata jos siellä joku bugi on.
Noi krossisäännöt on loppujen lopuksi aika löyhät - siis sikäli, että sensorillisissakin melkein mitä Suomestakin kaupasta saa niin kyllä luvallista on sääntöjen puitteissa kunhan pysyy oikeassa kokoluokassa. Johdotussäännöt muistaisin lähinnä vaikuttavan sensorillisissa että on ne tietyllä tavalla, mutta ei niitä millään muulla tavalla edes voi laittaa. No, joka tapauksessa, ehdottamani setti on ihan asiallinen vaikkei hintaa pelkäisikään. En nyt ole varma saako Quicruneissa softaa päivitettyä, mutta monissa muissa nopareissa ainakin. Mutta harvoinpa noissa oikeasti niin pahoja bugeja on muutenkaan. Ohjelmoinnit säilyy kyllä "ikuisesti" jos ei jotain vikaa ole.

Poissa aakoskin

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6537 : 07.06.18 - klo: 00.30 »
Ok, kiitos kaikille neuvoista. Pitänee vaan aloittaa jollakin. Tuo softapäivitys tuli esiin kun lukaisin tuon QuicRunin speksejä ja siellä on "Firmware Upgrade: Not Supported".
Tamiya Sand Scorcher - Team Associated RC10 Classic/Andy's/MIP/Houge/A&L/Stealth/World's/B6.2D - Airtronics/Sanwa 27MHz/40MHz/2.4GHz - MaastoCup 1987-1988 - Maastosarja 2020-... - Vintage/Modern

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6538 : 07.06.18 - klo: 06.44 »
En pelkää hintaa vaan enemmäkin sitä että tilaan/rakennan jotain joka ei olekaan sääntöjen mukaista... Kun pikaisesti katselin sääntöjä siellä näytti olevan jopa määräyksiä johdotukseen/liittimiin?!

Aika monimutkaiseksi homma mennyt kun nopeudensäätimessäkin pitää pyöriä softaa. Tuossa näytti olevan jarru/pakki säädöt olevan ohjelmoitavissa; kuinka kauan nuo ohjelmoinnit säilyvät muistissa? Ja mitään päivitysmahdollisuuksia ei näemmä ole, joten laitetta ei voi edes mitenkään korjata jos siellä joku bugi on.

Jos hinta ei ole ongelma niin kannattaa suosiolla jättää noi halvat säätimet ja moottorit hyllyyn. Harrastaminen on moninverroin mukavampaa ja helpompaa, kun hommaa suoraan kunnon vehkeet. :wink:
Kunnon vehkeistä voi saada jotain rahaa takaisinkin, jos niistä haluaa eroon.
Tota ohjelmointia ei kannata jännittää, se on helppoa. Jos hobbywingin laitteet kiinnostaa, ota yhteyttä
Eurorc:hen vastaavat nopeasti ja asiantuntevasti sähköposti tiedusteluihin.
Eurorc - Tamiya Lunch Box - Blackfoot -  Avante BS - Arrowmax - Halko - Hobbywing - Highest - Futaba

Poissa tvih

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6539 : 07.06.18 - klo: 14.22 »
Harrastaminen on myös monin verroin halvempaa jos hajoaa se kohtuuhintainen vehje eikä se kallis... kokemusta on, mullakin hajonnut toistaiseksi enemmän niitä kalliimpia, kolminumeroisia summia maksaneita nopareita :wink: Eikä nuo QuicRunit muutenkaan mitään susia ole, hyviä valintoja hintatietoiselle jos ei ole pakottavaa tarvetta laajemmille ohjelmointimahdollisuuksille. Mulla on tuuppicorrissa juuri tuo Quicrun 120A, ja ainoa ongelma on ollut vähän outo low voltage cutoff - jos sen säätää 3.4 volttiin niin auto alkaa pätkimään kun akkua on vielä puolet jäljellä, mutta kun antaa olla 3.0 voltissa niin no problems, jättää akun silloin tuonne n. 3.4-3.5 volttiin.

En siis tietenkään sano että olis jotenkin väärin ostaa joku hintavampi malli, kunhan itse tietää ettei suotta maksa "turhasta", tai ei haittaa vaikka maksaisikin. Minä tuon usein keskusteluissa esiin näitä kohtuuhintaisia ratkaisuja (varsinkin kun nytkin alkuun muotoiltiin tarve "perussetiksi"), koska maailmallakin paljon nähnyt kun aloittelijat harmittelee harrastuksen korkeaa hintaa - no kyllä kai, kun joku on usuttanut ostamaan sen 300 maksavan ESC-moottori-kombon ja satasen servon heti ekaan autoon, toki M12-ratilla ja satkun/kappale akuilla höystettynä... :wink: Muakin korpeaa välillä vielä melkein neljä vuotta myöhemmin kun ekaan autoon meni ihan hemmetisti enemmän rahaa (lue: sähköjen, radion ja akun puolesta yli tuplasti) kuin olisi ollut tarpeen, jos olisin tiennyt paremmin mitä olin ostamassa enkä olisi mennyt "myyntipuheiden" mukaan. Joo, olen pitkä"vihainen"... :laugh: