Kirjoittaja Aihe: kokemuksia harjattomista moottoreista!  (Luettu 607383 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #90 : 15.10.05 - klo: 20.53 »
Lainaus käyttäjältä: "artov"
Joo, jarkko varmaan tarkoitti, ettei tarvi vielä kisahommissa harjattomia vielä käyttää(saa nähdä), eikä siellä käytetä Lipo-akkuja... :wink:

Joo aivätkä nykyiset NiMh kennot mahdollistakkaan paljon yli 200W jatkuvaa tehoa (Hetkellinen on eri juttu paljonko kestää "kyykähtämättä"), jotenka niin kauan kun ajetaan nykyisilla NiMh kennoilla ei kannata paljon suuremmista tehoista haaveilla.
Esim GP 3300 NiMh kennollehan luvataan vain 20A jatkuvaa, 20Ax7,2vx0.9 = 129,6W, ja "mäzätyille" ja "zäpätyille" GP 3300 mAh kennoille 30A josta tulee tuo noin alle 200W........
Itse olen enimmäkseen testaillut lehnerin 4200 Basic konetta (ottaa 55A, eli 7,2v akulla antaa noin 356W) ja GP 3300 kennoista tulee "rapeita" parinkymmenen ajokerran jälkeen (Tosin kennotkin kuumenee erittäin paljon jotenka "hukkateho" on ollut myös suuri).
Ainut suuri etu harjattomilla kilpailtaessa on tuo suuri hyötysuhde (Sen lisäksi että moottori ei tarvitse huoltoa), sen avulla pystytään käyttämään akut paremmin "hyödyksi".

EDIT
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Joo-o, en nyt ymmärrä tätä vertailua taaskaan... Kyllähän noi hiilellisetkin koneet menee aivan törkeesti jos kennoja lisätään samaa tahtia kuin lelu-hiilettömiin säätimiin tarvii, että ne toimii. Joku järki nyt käteen
 :?:

Yritinkin edellä "sanoa" että ei se kennomäärästä kiinni ole, vain niiden antamista ampeereista.
Toisekseen näitä harjattomia on vaikea verrata keveissä "turistiautoissa", eri asia kun "pultataan" harjallinen ja harjaton kiinni esim E-Maxiin niin silloin nähdään todelliset erot paremmin.
Lelu-hiilettömiin, tuota en ymmärtänyt (En ainakaan Nikoissa tms ole niihin törmännyt)?  :?:
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Ja joo, talvi näyttää mihin noi LRP/Novak riittää, Novakia en ole vielä nähnyt livenä, mutta LRP:llä näyttäisi ehtivän 12 lankaisten vauhtiin. Toisaalta meidän pidoilla ja renkailla noi tehot ei välttämättä niin paljon ratkaise.

Käsittääkseni ne on samoja moottoreita, säätimissä onkin sitten vähän eroja........
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #91 : 15.10.05 - klo: 21.20 »
Mistähän ne "300W" tehot sitten saadaan noihin Novakin ja LRP:n hiilettömiin ja myös hiilellisiin koneisiin jos ei noista GP-akuista? Kannattaisiko välillä kokeilla käytäntöäkin, eikä vaan lukea LiPo-mainoksia?
---

Poissa Jrx

  • Jäsen
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #92 : 15.10.05 - klo: 21.25 »
Tuohon nykimisongelmaan on ratkaisu, että kytkee 10 voltin, 2200 mikrofaradin konkan, säätimen kolminapaisen kaapelin + ja - johtojen väliin. Meinaan että hävis kokonaan nykimisongelma Lehner Basic XL 4200 motilla, Warrior 9018 säätimella ja 6kpl GP 3300 kennoilla.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #93 : 15.10.05 - klo: 21.27 »
Ei mulla muuta asiaa ole, kuin että tänään kerholla yhdellä kuskilla oli Novakin harjaton kone, ja sen tyypin auto kulki aika kivasti sillä motilla :) . Siinä oli pieni jäähdytin, jota ihmettelin, koska nopari lämpenee aika kivasti, varmaankin :roll: .
- Tapsa

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #94 : 15.10.05 - klo: 21.31 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Mistähän ne "300W" tehot sitten saadaan noihin Novakin ja LRP:n hiilettömiin ja myös hiilellisiin koneisiin jos ei noista GP-akuista? Kannattaisiko välillä kokeilla käytäntöäkin, eikä vaan lukea LiPo-mainoksia?

Siinäpä se saadaanko, ei ainakaan 6 kennolla (Kerro minulle NiMh kennot jotka kestää 40A jatkuvaa).
Enkä lue LiPo mainoksia, vaan tuo tieto on akkuvalmistajilta (Suosittelisin sinulle lukemista akkuvalmistajien speksejä)!
Jos luet vanhoja viestejäni niin ehkä huomaat että puhun kokemuksesta harjattomien kohdalla enemän kuin moni muu tällä foorumilla!
Esim BK-Elecrtonicsillä on Intellect 3800 NiMh kennoja jotka antaa 30A-35A jatkuvaa ja hetkellistä 70A, tosin niillähän ei saa ajaa kilpaa koska eivät ole hyväksyttyjä! Klikkaa shop, kennot on etusivulla http://www.bk-electronics.com/
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #95 : 15.10.05 - klo: 21.40 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"

Siinäpä se saadaanko, ei ainakaan 6 kennolla (Kerro minulle NiMh kennot jotka kestää 40A jatkuvaa).


Nykyisin lähes kaikki akkumätseritkin mätsää 35A, joten eiköhän sieltä se 40A tule myös jatkuvana.

Ja ihan turha takertua tohon "jatkuvaa" sanaan, en usko että hiilellisillä ajetaan sen enempää kaasu pohjassa kuin hiilettömilläkään:)

Edittinä vielä noista IB3800.. Vegasin kisoissa niillä just ajettiin (ja USA:ssa saa ajaa muutenkin) ja eivät pärjänneet GP:lle ainakaan siinä mielessä, että olisivat mitään luokkaa voittaneet?

EDIT2: niin koneet olivat Vegasissa vapaat myös, eikä top kyNpeissä hiilettömiä näkynyt? Valmistajien salaliitto vai mikä? Olisihan nyt luullut että kaiken tän 1000W hypetyksen jälkeen niillä hiilettömillä mentäis oikeesti kovempaa?
---

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #96 : 15.10.05 - klo: 22.49 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"

Nykyisin lähes kaikki akkumätseritkin mätsää 35A, joten eiköhän sieltä se 40A tule myös jatkuvana.

Ja ihan turha takertua tohon "jatkuvaa" sanaan, en usko että hiilellisillä ajetaan sen enempää kaasu pohjassa kuin hiilettömilläkään:)

Edittinä vielä noista IB3800.. Vegasin kisoissa niillä just ajettiin (ja USA:ssa saa ajaa muutenkin) ja eivät pärjänneet GP:lle ainakaan siinä mielessä, että olisivat mitään luokkaa voittaneet?


Siksi "takerruin" tuohon jatkuvaan virranantoon koska niillä "tavallisilla" kennoilla ei saa tehokkaampia harjattomia edes liikkeelle tyydyttävästi (Nykimättä), ja ajossa kennot kuumenee niin että kutistesukan sulaa ja repeilee kennojen päältä (Tietäisittepä montako kertaa olen saanut antaa "apuja" kysymyksiin, miksi nykii, miksi ei kulje, miksi pätkii, jne).
Tuo 40A tuntuu olevan maksimi hetkellistä jonka nuo "käsittelemättömät" GP 3300 NiMh akut kestävät (Toimii vielä hyvin Lehnerin 3100 Basic moottorin kanssa, mutta ei esim 4200 Basicin).
Parhaat NiMh kennoni olenkin ostanut "FAI" lennättäjiltä, he "käsittelevät" kennonsa ja käyttävät akkua "pahimmillaan" vain kolmeen "repäisyyn" taivaalle (Akun "elinikä" heillä pari minuuttia yli 100A virralla), sen jälkeen laittavat akut "kierrätykseen" (Myyvät eteenpäin tai jättävät "treeniakuksi", kilpailla niillä ei enään koska paras "puhti" on jo kennoista pois).
Joten kallista heilläkin on EM ja MM tasolla kilpailtaessa......
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa tumppi91

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #97 : 16.10.05 - klo: 12.53 »
No onko sitten harjaton ja hiiletön sama asia??tuskin :oops:

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #98 : 16.10.05 - klo: 12.57 »
Lainaus käyttäjältä: "tumppi91"
No onko sitten harjaton ja hiiletön sama asia??tuskin :oops:

Harjaton ja hiiletön tarkoittavat samaa asiaa.
EDIT: http://rc10.fi/viewtopic.php?t=13282

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #99 : 16.10.05 - klo: 17.38 »
jarkkom, kannattaa lukea säännöt läpi, silloin ymmärtää, mistä kiikastaa kisoissa harjattomilla. Oletko nähnyt tehokasta harjatonta kunnon akuilla? Kommenteistasi päätellen et. Tehoero on oikeasti huima, kunhan koneelle vain saadaan virtaa riittävästi. Se, että sillä ei ole juurikaan väliä Turistin kanssa, johtuu ainakin minulla, ettei ajotaidot riitä sitä hyödyntämään. Itse rajoitankin tehon todella reilusti jotta auto kestää hanskassa. Kisoissa harjattomat kärsii virtapulasta, eli tehoja olisi jos saisi vain virtaa akuista. Harjallisilla tuota ongelmaa ei ole, kun ei niitä tehojakaan ole.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #100 : 16.10.05 - klo: 20.07 »
Lainaus käyttäjältä: "brutales"
jarkkom, kannattaa lukea säännöt läpi, silloin ymmärtää, mistä kiikastaa kisoissa harjattomilla.


En ymmärrä. Selvitätkö?

Lainaus käyttäjältä: "brutales"
Oletko nähnyt tehokasta harjatonta kunnon akuilla? Kommenteistasi päätellen et. Tehoero on oikeasti huima, kunhan koneelle vain saadaan virtaa riittävästi.


Kuten jo yllä sanoin, hiilelliset menee myös aivan eri tavalla kun virtaa on enemmän  :shock:

Oletko itse nähnyt miten "tehokas" hiilellinen kulkee kunnon akuilla (nimh) ? Ilmeisesti et, kun tästä pitää vieläkin jauhaa.

PS. ei mulla ole mitään hiilettömiä vastaan, mutta kummaksun tätä perätöntä kirjoittelua.
---

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #101 : 16.10.05 - klo: 20.10 »
Lainaus käyttäjältä: "brutales"
Kisoissa harjattomat kärsii virtapulasta, eli tehoja olisi jos saisi vain virtaa akuista. Harjallisilla tuota ongelmaa ei ole, kun ei niitä tehojakaan ole.


Ja siis aivan uskomatonta? Jos hiilellinen kone kulkee kovempaa (antaa enemmän tehoa) kuin hiiletön samoilla akuilla, niin voit huoletta täällä kailottaa että hiilellisissä ei ole tehoja?  :D
---

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #102 : 16.10.05 - klo: 21.01 »
Olen nähnyt tehokkaita harjallisia ihan oikeasti käytössä, ei siitä ole kyse. Mutta sinä et ole nähnyt tehokasta harjatonta ajossa, siitä olen varma, koska muuten et moista kirjottaisi. TTKoo ilmaisi asian aika mukavasti, kun ensi kertaa pääsivät kokeilemaan, sutiminen ei loppunut edes suoran päässä... Minulta suli ensimmäisillä ajokerroilla Asson TC4 takadiffi, siis suli ihan jumiin asti...

Pyysit selvitystä, harjattomilla on se ongelma kisasäännöissä, että moottoritehoa ei ole rajoitettu moottorisäännöillä vaan akuilla. Harjallisissa se ei ole kovin suuri ongelma, sillä moottorit ei kykene ottamaan niin paljoa virtaa, että sitä pitäisi rajoittaa akkujen rikkoontumisen pelossa. Harjattomilla se vain on todellinen ongelma, siis sääntöjen puitteissa. Silloin on käytettävä pienitehoista moottoria joka ei ota virtaa enempää kuin akut antaa. Eli, no viittaamasi 1000w moottorit ei toimi noilla vakioakuilla, vaan vaatisi LiPoakut ja niitä ei sallita kisoissa. Hermanni tuossa ylempänä koetti sinulle myös osaltaan valaista asiaa, mutta ilmeisesti luetun ymmärtäminen on heikossa?? Harjattoman säätimen tietokone buuttaa jännitteen laskettua liian alas, siksi se on paljon herkempi liian vähän virtaa ulos antaville akuille...

Hiilelliset menee kyllä ihan kivasti, mutta tosiasia vain on, että niistä ei parhaimmillakaan saa edes 300w akselitehona, harjattomilla tuo on vielä kevyttä kauraa. Vaikka harjattomilla on huomattavasti parempi hyötysuhde, niin silti ne sinun mainitsemasi hyvät akut ( NiMh ) tippuu polvilleen, kun niistä yritetään repiä vaikka 3 sek kiihdytyksen ajaksi yli 100A virtoja, tehokaskaan harjallinen ei paista niitä akkuja niinkuin tehokas harjaton.

Sinullakun ei tunnu olevan mitään harjattomia vastaan, niin suosittelen lämpimästi ottamaan yhteyttä johonkin lähellä asuvaan henkilöön, jolla on joku kunnollinen harjaton paketti autossa kiinni. Saat varmaan kokeilla autoa ja jos koet vielä sen jälkeen, että sinun harjallinen pieksee sen tehoissa, niin kerro se sitten meille kaikille, niin voimme ihmetellä porukalla.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #103 : 16.10.05 - klo: 21.29 »
Lainaus käyttäjältä: "brutales"
Mutta sinä et ole nähnyt tehokasta harjatonta ajossa, siitä olen varma, koska muuten et moista kirjottaisi. TTKoo ilmaisi asian aika mukavasti, kun ensi kertaa pääsivät kokeilemaan, sutiminen ei loppunut edes suoran päässä... Minulta suli ensimmäisillä ajokerroilla Asson TC4 takadiffi, siis suli ihan jumiin asti...


Olen nimenomaan nähnyt tuon LRP värkin ja se meni samat kuin 12 lankainen hiilellinen. TC4 diffi nyt sulaa kiinni millä koneella tahansa...

Lainaus käyttäjältä: "brutales"

Pyysit selvitystä, harjattomilla on se ongelma kisasäännöissä, että moottoritehoa ei ole rajoitettu moottorisäännöillä vaan akuilla. Harjallisissa se ei ole kovin suuri ongelma, sillä moottorit ei kykene ottamaan niin paljoa virtaa, että sitä pitäisi rajoittaa akkujen rikkoontumisen pelossa.


Kertaus on opintojen äiti. Tällä hetkellä kisakäytön hiilelliset antaa enemmän tehoja kuin kisakäytön hiilettömät. Ja kyllä, myös ne hiilettömät koneet on sääntöjen mukaan rajattu. Niistä ei vaan tule samoja tehoja ulos kuin hiilellisistä tällä hetkellä.

Lainaus käyttäjältä: "brutales"

Harjattomilla se vain on todellinen ongelma, siis sääntöjen puitteissa. Silloin on käytettävä pienitehoista moottoria joka ei ota virtaa enempää kuin akut antaa. Eli, no viittaamasi 1000w moottorit ei toimi noilla vakioakuilla, vaan vaatisi LiPoakut ja niitä ei sallita kisoissa. Hermanni tuossa ylempänä koetti sinulle myös osaltaan valaista asiaa, mutta ilmeisesti luetun ymmärtäminen on heikossa?? Harjattoman säätimen tietokone buuttaa jännitteen laskettua liian alas, siksi se on paljon herkempi liian vähän virtaa ulos antaville akuille...


Kenellähän se luetun ymmärtäminen on hukassa. Näyttäisi, että et ole edes lukenut tekstejäni. Kertaus on opintojen äiti toinen osa. 540 koon hiilellinen kone menee kovempaa kuin tän hetkiset 540 koon hiilettömät. Turha jankata niistä LiPoista ja suuremmista koneista. Kai nyt ymmärrät (jälleen), että ei ole järkeä verrata eri kokoisia ja eri akuilla olevia systeemeitä.

Lainaus käyttäjältä: "brutales"

Sinullakun ei tunnu olevan mitään harjattomia vastaan, niin suosittelen lämpimästi ottamaan yhteyttä johonkin lähellä asuvaan henkilöön, jolla on joku kunnollinen harjaton paketti autossa kiinni.


Lue yltä, nähty jo.
---

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #104 : 16.10.05 - klo: 22.21 »
Kuules jarkkom, ne Nosran-LPR-Novak koneet kannattaa "unohtaa" jos puhutaan tehokkaista harjattomista, niissä kun ei ole tehoja pahemmin (Joissakin vähemmän kuin tehokkaissa harjallisissa ja parhaissakin vain hivenen enemmän).
Sanoisin että et olen nähnyt vielä kunnon harjattomia ja tuo outo väitteesi että harjallisista saisi enemmän tehoa (Varsinkin jos käytetään samallaisia akkuja) ei todellakaan pidä paikkaansa.
Suosittelisin "dynottamaan" muutaman harjallisen ja mittaamaan samalla moottorin ottamat ampeerit, tiedän että yllätyt huonosta hyötysuhteesta jos tuon teet.
Jopa huonoimmissa "kiinalaisissa" harjattomissa hyötysuhde on yli 85% (Yleensä kuitenkin 90% tai yli).
Harjallisten moottoreiden ongelma nimittäin on juuri tuo että jos tehoa halutaan ottaa moottorista, se tulee osittain vieläpä hyötysuhteen kustannuksella (Kaikki moottorin lämpö on "harakoille" menetettyä tehoa, ne ei todellakaan kuljeta autoa....).
Väittäisin jopa että jos verrataan 250W akselitehoista harjallista ja harjatonta konetta keskenään, on harjattoman ottoteho 25% pienempi!
Niin kuin itsekkin sanoit Kertaus on opintojen äiti. Tällä hetkellä kisakäytön hiilelliset antaa enemmän tehoja kuin kisakäytön hiilettömät. Ja kyllä, myös ne hiilettömät koneet on sääntöjen mukaan rajattu. Niistä ei vaan tule samoja tehoja ulos kuin hiilellisistä tällä hetkellä
Tuosta selviää että et ole ilmeisemmin nähnyt "kunnon" harjattomia "työssä", ja onhan ne harjattomat todellakin rajattu säännöissä muttei mihinkään Novakin "sukulaisiin".
Alla EFRA:n "sääntökirjasta" kohdasta harjattomat.... http://www.efra.se/news/download/2005-02-02_IFMAR%20Postal%20vote%20Electric.pdf

RESULTS OF IFMAR POSTAL VOTES OF 17 12 2004 (contd.)  2. 2. 2005
 
Wire sequence must be as follows:
Pin #1 - Black wire ground potential
Pin #2 - orange wire phase C
Pin #3 - white wire phase B
Pin #4 - green wire phase A
Pin #5 - blue wire temp control, 10 k Thermistor referenced to ground potential
Pin #6 - red wire + 5.0 volts d.c. +/- 10%.
Compatible speed control must use the 6 position JST header part number X-6B-ZR-SMX-TF (where the X denotes the style of
the header), or equivalent.
- The power connector has to be clearly marked A, B, C.
A for phase A
B for phase B
C for phase C
d) `05` size specifications
Can:
Overall maximum diameter is 36.02mm measured at whatever point yields the maximum dimension, excluding solder tabs or
lead wires. Overall minimum diameter is 34.00mm measured at whatever point yields the minimum dimension, excluding
solder tabs or lead wires. Maximum length is 53.00mm measured from the mounting face of the motor to the furthest most
point of the end bell, not including solder tabs, lead wires or original manufacturer’s logo or name. Minimum length is
50.00mm measured from the mounting face of the motor to the furthest most point of the end bell, not including solder tabs,
lead wires or original manufacturer’s logo or name. Motor mounting holes must be on 1.00- inch (25.40mm) centres.
Stack/Stator:
Stack minimum length 19.30mm, maximum 21.00mm. Stack inside diameter minimum 12.50mm, maximum 16.00mm. If a
stack is used then it must be continuous. The laminations have to be one after the other without anything in between. The
thickness of the stack plates is 0.35 +/- 0.05mm. All laminations must be of the same material.
Winding:
Only three slot (phase) “Y” wound stators are permitted. No delta wound stators allowed. Only circular (round) pure copper
wire permitted. No turn limit.
Rotor:
Shaft diameter must be 0.125 inches (3.175mm). Only one piece, two pole bonded Neodymium or Ferrite magnetic rotors are
permitted. Magnet minimum length 23.00mm, maximum 27.00mm. Magnet minimum diameter 12.00mm, maximum 5.50mm.
e) All motors must have the original manufacturer’s logo or name moulded into the end bell.
f) A minimum of two thousand (2000) brushless motors must be available at the time of approval. A minimum of three hundred
(300) brushless motors must have been sold to at least three (3) distributors or hobby shops or OEM’s at the time of submittal.
The manufacturer has to provide an address of a hobby shop or the like, that any driver who wishes to obtain these motors at
the time of the approval can do so. No hybrid (mixing of parts from approved brushless motors) allowed.


No totuus on että "autoväki" on vielä "harjottelijoita" harjattomien saralla verrattuna lennokkiväkeen (Heillä on jo parin kolmen vuoden "etumatka" harjattomien käytössä), jos käyt esim lennokit.netin foorumilla kysymässä / väittämässä edellä mainisemiasi asioita kuulet kyllä "murskaavan" tuomion harjallisten moottoreiden osalta.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #105 : 16.10.05 - klo: 22.31 »
EFRAn säännöt harjattomien kohdalta ovat todennäköisesti menossa uusiksi, koska nykysäännön mukaisilla harjattomilla ei pärjää vapaakäämisille harjallisille (kilpailuolosuhteissa). Muutoksia on ehdotettu mm. pakan ja magneettien pituuksiin sekä käämityksiin.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #106 : 16.10.05 - klo: 22.33 »
Hermanni, näillä kuitenkin ajetaan ja näin ne faktat ovat. Olen myös kuullut, että noissa kisa-hiilettömissä on joku patenttihässäkkä ja täten parhaita ratkaisuja ei saada kisakäyttöön... vielä. Ja johan itsekin laskit, että nykyakuilla on mahdollista saada noin 300W tehot kuten saadaankin hiilellisissä koneissa.

Mutta samaa mieltä ollaan, että tehoja saa hyötysuhteen kustannuksella. :)

PS34. olen hommaamassa tuota Novakin 5,5 kieppistä c-12 mattoautoon ja mikäs sillä ajaessa touringiakin kun ei tarvi huoltaa.
---

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #107 : 16.10.05 - klo: 23.29 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
EFRAn säännöt harjattomien kohdalta ovat todennäköisesti menossa uusiksi, koska nykysäännön mukaisilla harjattomilla ei pärjää vapaakäämisille harjallisille (kilpailuolosuhteissa). Muutoksia on ehdotettu mm. pakan ja magneettien pituuksiin sekä käämityksiin.

Eli tuleeko olemaan "maailmalla" kahdet säännöt, EFRA ja ROAR/IFMAR (Eli jäädäänkö taas "takapajulaksi" sääntöjen osalta)?
Tuon tiesinkin ettei "jakoa" ole harjallisilla harjattomille tehoissa, jo 300 kokoluokan harjattomista moottoreista "puristetaan" tuo 250W.
Jos tulee niin kummaa soutamista ja huopaamista tuo on, ja "pudottaa" jo osan hyväksytyistä moottoreista listalta pois (Varsinkin kun muualla ajetaan jo harjattomilla.
Ilmeiseti esim Team Orionin Vortex.....

Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Hermanni, näillä kuitenkin ajetaan ja näin ne faktat ovat
Olen myös kuullut, että noissa kisa-hiilettömissä on joku patenttihässäkkä ja täten parhaita ratkaisuja ei saada kisakäyttöön... vielä. Ja johan itsekin laskit, että nykyakuilla on mahdollista saada noin 300W tehot kuten saadaankin hiilellisissä koneissa.

Mutta samaa mieltä ollaan, että tehoja saa hyötysuhteen kustannuksella. :)
.

Joo, mutta jutun "juoni" on siinä että harjattomalla on mahdollista samoilla akuilla "puristaa" noin neljännes enemmän tehoa moottorista.  :wink:
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
PS34. olen hommaamassa tuota Novakin 5,5 kieppistä c-12 mattoautoon ja mikäs sillä ajaessa touringiakin kun ei tarvi huoltaa.

Älä vielä osta, sitten kun tuo mitä Mr Cale tuossa edellä sanoi (sääntömuutoksista) tulee voimaan niin sen jälkeen vasta (Moottorin arvo voi olla ihan toista onko hyväksytty kilpakäyttöön vai ei).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #108 : 16.10.05 - klo: 23.41 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"

Joo, mutta jutun "juoni" on siinä että harjattomalla on mahdollista samoilla akuilla "puristaa" noin neljännes enemmän tehoa moottorista.  :wink:


Tätä odotellessa...

Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
PS34. olen hommaamassa tuota Novakin 5,5 kieppistä c-12 mattoautoon ja mikäs sillä ajaessa touringiakin kun ei tarvi huoltaa.

Älä vielä osta, sitten kun tuo mitä Mr Cale tuossa edellä sanoi (sääntömuutoksista) tulee voimaan niin sen jälkeen vasta (Moottorin arvo voi olla ihan toista onko hyväksytty kilpakäyttöön vai ei).


No ei se Novak nyt niin huono ole sentään ja noi EFRAn säännöt ei ihan heti astu voimaan.

Asiasta kuudenteen, Mike Lufaso ajoi USA:n kansallisissa c-12 luokan voittoon LRP Spherellä ja jollain protokoneella. Kulki muka aivan hulluna, liekö ensimakua tuohon sääntömuutokseen?
---

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #109 : 16.10.05 - klo: 23.48 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
No ei se Novak nyt niin huono ole sentään ja noi EFRAn säännöt ei ihan heti astu voimaan.

No ei se huono ole, hyötysuhde on kohdillaan (Pidempi ajo aika verrattuna harjallisiin) mutta tehokas se ei ole.
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Asiasta kuudenteen, Mike Lufaso ajoi USA:n kansallisissa c-12 luokan voittoon LRP Spherellä ja jollain protokoneella. Kulki muka aivan hulluna, liekö ensimakua tuohon sääntömuutokseen?

Enpä usko jos EFRA säännöt muuttuu että ROAR/IMAR säännöt enään muuttuisi, jotenka "jenkit" ajavat todennäköisesti samolla konella / säännöilä edelleen (Niinkuin kirjoitinkin, jäätäisiin "takapajulaksi").
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #110 : 16.10.05 - klo: 23.51 »
Eli siis EFRAn vuosittaiseen sääntökokoukseen on useat maat tehneet yhteisen ehdotuksia harjattomien koneiden speksien muuttamiseksi. Mahdotonta sanoa, meneekö ehdotus läpi ja jos menee, niin missä muodossa. Mutta tästä äänestetään Brysselissä muutaman viikon kuluttua. Ja todennäköisesti lopullisessa säännössä IFMARin kanssa tehdään yhteistyötä. Toisaalta onhan EFRAlla ollut omat säännöt harjallisissakin koneissa...

Nykyisessä säännössä on mm. pakan ja magneettien pituudet määritelty siten, että moottorit eivät toimi parhaalla mahdollisella hyötysuhteella. Tästä syystä moottorit ylikuumenevat. Lisäksi Y-käämin rinnalle haluttaisiin sallia delta-käämi. Ja mitä tuohon Jarkon mainitsemaan Novakin pakettiin tulee, niin se ei nyt ehdotetuilla muutoksilla muutu laittomaksi kilpailukäytössä sillä ehdotetut muutokset "löysentävät" rajoituksia.

Ja nykysäännön ongelma on siis todellakin se, että sääntöjen mukaisilla  harjattomilla ei pärjää vapaakäämisille harjallisille  :shock: . Tavoite on saada kilpailijat ja harrastajat siirtymään harjattomiin koneisiin, mutta nykysääntö ei rohkaise siihen.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #111 : 17.10.05 - klo: 00.04 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Eli siis EFRAn vuosittaiseen sääntökokoukseen on useat maat tehneet yhteisen ehdotuksia harjattomien koneiden speksien muuttamiseksi. Mahdotonta sanoa, meneekö ehdotus läpi ja jos menee, niin missä muodossa. Mutta tästä äänestetään Brysselissä muutaman viikon kuluttua. Ja todennäköisesti lopullisessa säännössä IFMARin kanssa tehdään yhteistyötä. Toisaalta onhan EFRAlla ollut omat säännöt harjallisissakin koneissa...

Nykyisessä säännössä on mm. pakan ja magneettien pituudet määritelty siten, että moottorit eivät toimi parhaalla mahdollisella hyötysuhteella. Tästä syystä moottorit ylikuumenevat. Lisäksi Y-käämin rinnalle haluttaisiin sallia delta-käämi. Ja mitä tuohon Jarkon mainitsemaan Novakin pakettiin tulee, niin se ei nyt ehdotetuilla muutoksilla muutu laittomaksi kilpailukäytössä sillä ehdotetut muutokset "löysentävät" rajoituksia.

Ja nykysäännön ongelma on siis todellakin se, että sääntöjen mukaisilla  harjattomilla ei pärjää vapaakäämisille harjallisille  :shock: . Tavoite on saada kilpailijat ja harrastajat siirtymään harjattomiin koneisiin, mutta nykysääntö ei rohkaise siihen.


No nyt ymmärrän miksi "automiehille" on jäänyt "paha maku" ja ennakkoluulot harjattomia kohtaan (Mitä olenkin seurannut, on harjattomat moottorit olleet nimen omaan Novak - Nosram - LRP koneita joilla on kilpailtu).
Totta että parhaat harjattomat eivät lämpiä nimeksikään (Nyt ihmettelenkin tuota Novak - Nosram - LRP:n ilmoittamaa hyötysuhdetta, 92% ja lämpiää. Pötypuhettako?).
Vaikka itse en kilpaa ajakkaan, on mielestäni harjattomat tervetullut "säästökohde".
EDIT.
Nykyäänhän saa harjattoman "setin" parin sadan euron hintaluokkaan, se ei ole paljon jos vertaa hinta tasoa parempiin harjallisiin moottoreihin ja säätimiin (Yleensähän "pakissa" ja mukana on vielä hiiliä, jousia, vara ankkuri ja kollektorisorvi. Kaikki nuo jää harjattomien myötä pois).
Itse en ole omistanut tuota Novakin tai sen "sukulaisten" harjattomia juuri siksi että tehot niissä eivät ole olleet "kohdillaan" (Mitä siis valmistaja lupaa), koska olen jo ajanut tarpeeksi samantehoisilla koneilla (Eikä ne tunnu kyllä miltään).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #112 : 17.10.05 - klo: 08.35 »
Tämä kinastelu on ollut huvittavaa seurattavaa, mutta koko ajan on puhuttu vain huipputehosta. On melkoisen lapsellista olettaa, että tämä on ainoa tekijä, mikä vaikuttaa harjattomien moottorien käyttöön autoissa.

Harjattomien vallankumous on selvästikin tullut lennokkipuolen kautta RC-autoihin. Lennokkipuolella moottorit ja säätimet on saatu jo toimimaan jopa loistavasti. Valitettavasti Novakin GTB ja LRP:n Sphere säätimet omine moottoreineen ovat ensimmäiset kohtuullisen hyvin autokäytössä toimivat paketit. Nämä on ollut markkinoilla kuitenkin todella lyhyen aikaa. Lisäksi nämäkään tuskin on vielä lähelläkään optimaalisia ohjelmistoltaan ja rakenteeltaan. Lennokkipuolen säätimet tai niistä suoraan periytetyt säätimet ja moottorit eivät kuitenkaan toimi kuin pihasudittelussa. Eli sillä "miljoonan" kilowatin teholla ei tehdä yhtään mitää, jos sitä tehoa ei pystytä hallitsemaan.

Sitä paitsi en usko, että syy harjattomiin siirtymiseen on tehon puute. Uskon, että harjallisista moottoreista saadaan nykyään aivan riittäviä tehoja pikkuautoihin. Ennemminkin syy voi olla kustannuksissa ja vähemmässä huoltotarpeessa.

Sitten on aivan toisarvoista lähteä tässä vaiheessa puhumaan LiPo-akuista yms. Totuus on kuitenkin se, että autopuolella käytössä on NiMh-akut ja moottorien ja säätimien on toimittava näillä.

Toinen mielenkiintoinen väite oli se, ettei harjallisella 540-kokoisella moottorilla pystytä rasittaa akkua sen äärirajoille. Itsekin olen joku vuosi sitten omistanut harjallisen 540-kokoisen 6-kieppisen koneen (ei laillinen), jolla todellakin keitettiin akkuja. Kyseiset akut olivat huippuluokan Panasonicin 3000 mAh akkuja. Nämä eivät vastaa ihan nykypäivän akkuja, mutta eivät kuitenkaan ole kovinkaan paljon heikompia.

Ja lopuksi täytyy mainita, että olen siirtynyt jo harjattomiin laitteisiin kokeiltuani viittää eri säädintä ja kuutta eri konetta. Tällä hetkellä käytössä on Novakin GTB -paketti. Sphere oli myös lähellä valintaa, mutta näistä toinen oli valittava. Muut kolme säädintä oli Mtroniks, Hacker ja Schulze.

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #113 : 17.10.05 - klo: 09.20 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
vauhti ei riitä 8-lankaisten vauhtiin.. Ja esimerkiksi noi 8-lankaset saa kulkemaan liian kovaa jo pienellä ennakolla ja pitkäkestoisilla hiilillä. Tällöin huollon tarve putoaa rankasti.

Mutta pihasuditteluun ehdottomasti hiiletön ratkaisu.


Tuo kohta mielestäni oli heitto harjattomien tehottomuuden suuntaan. Auton vauhti ja kiihtyvyys määräytyy pitkälti teho/painosuhteesta, etenkin kun tässä tapauksessa verrataan samanlaisia autoja. Eli, kyse on likimain ainoastaan tehoista ja vääntöalueesta. Edelleen voin lyödä vaikka 500,- vetoa, että jos jarkkom tuo oman 8-lankaisensa ja minä oman harjattoman Assoni vaikka tuohon FK-radan suoralle, ja kokeillaan kummassa on voimaa kiihdyttää auto ensimmäisenä 200m suoran päähän, niin minä kävelen 1000,- taskussa kotiin.

Sikäli olet oikeassa, että tehot ja etenkin tehokkaiden  harjattomien tehot on turhia touring-radalle minun ajotaidoilla, ja senhän myönsinkin jossain viestissä. Mutta, tehoa on helppo rajoittaa ohjelmoimalla, mutta lisää sitä ei saa enempää kuin mitä paketti pystyy antamaan.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #114 : 17.10.05 - klo: 09.52 »
Unohtuikin mainita vielä se seikka, että tässäkin aiheessa puhutaan kahdesta eri nopeudesta. Toiset puhuu hanakasti absoluuttisesta loppunopeudesta ja toiset kierrosajoista tietyllä radalla.  Kiihdytysautoilu ja rata-autoilu nyt vaan ovat aivan eri lajit. Miksiköhän oikeissa kiihdytys autoissa ja vaikka DTM-luokan autoissa on aivan erilaiset moottorit. Säännöt tietenkin määrää tätä, mutta senkin lisäksi. Kiihdytysauton moottoria on sellaisenaan aivan turha ruuvata rata-auton nokalle. Lähtösuora kyllä mentäisiin lujaa, mutta entä sitten ensimmäisessä mutkassa. Pätkää siteeraten: "Minä vain kysyn?". Tässä viestissä en sitten ottanut mitään kantaa harjallisiin ja harjattomiin moottoreihin. Viesti kohdistuu pelkästään tuohon nopeuden määritelmään.

Tämä keskusteluhan on melkein yhtä hedelmällistä, kuin kiistellä onko bensa- vai dieselmoottori parempi. Toisaalta tämähän on aivan selvää. Diesel on huomattavasti parempi.  :wink:

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #115 : 17.10.05 - klo: 11.30 »
Näinhän se asia on, mutta on aika turhaa myös spekuloida asiaa niin, että oltiin kerhokisoissa ja minun auto oli nopeampi 8-lankaisella kuin jonkun toisen jollain muulla moottorilla. Asia ei ole läheskään moottorista riippuvainen, enemmän vaikuttaa kuski, auto ja sen säädöt. Vaikutuksensa on myös radalla, syheröllä moottoritehon merkitys häviää kun taas nopealla baanalla tarvitaan voimaa. Kiihdytyksessä suurin paino tulee moottorin tehoille, siksi se on ainut jotakuinkin helposti toteutettavissa oleva konsti vertailla eri moottorien tehoja.
 Myös pyytäisin huomioimaan, kuka tämän "hedelmällisen" keskustelun aloitti.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #116 : 17.10.05 - klo: 11.34 »
Ja keskustelua sekottaa vielä lisää se, että meitä kisakuskeja kiinnostaa todellakin ainoastaan kilpailusääntöjen mukaiset harjattomat ja harjalliset.  :wink:

Ei paljoa "tuhannen watin lehnerit ja lipot" asiaa auta.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #117 : 17.10.05 - klo: 11.56 »
Lainaus käyttäjältä: "brutales"
Myös pyytäisin huomioimaan, kuka tämän "hedelmällisen" keskustelun aloitti.


Taisi olla jarkkom seuraavalla tekstillä

Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Tää on taas tää selkee kokemus mikä puhuu. En kiellä etteikö noi hiilettömät olisi tulossa, mutta minkä teet jos ajettavuutta ei ole tai vauhti ei riitä 8-lankaisten vauhtiin.. Ja esimerkiksi noi 8-lankaset saa kulkemaan liian kovaa jo pienellä ennakolla ja pitkäkestoisilla hiilillä. Tällöin huollon tarve putoaa rankasti.


Vaikka tuossa sanotaankin sana "vauhti", jotenkin ymmärtäisin, että ajettavuus ja kierrosaika eivät vastaa harjallisia moottoreita. Rivien välistä voisi tulkita, että tässä puhutaan laillisista kisavehkeistä. Onhan niitä laittomia hiilellisiäkin koneita.

Melkeinpä heti tämän jälkeen hypättiinkin sitten niihin LiPo akkuihin ja kilowatin harjattomiin moottoreihin. Eli soppa oli valmis, kun toinen puhuu kilparata-autoilun näkökulmasta ja toinen melkeinpä lennokkipuolen näkökulmasta. Näitä nyt ei vaan oikein pysty yhdistämään.

Olen edelleenkin sitä mieltä, että tehoa löytyy molemmista aivan tarpeeksi. Ongelmana on ollut se ajettavuus, jossa ainakin vielä harjaton puoli on jäljessä. Toisin voi olla jo ensi viikolla. Kehitys on harjattomalla puolella valtavan nopea.

Lainaus käyttäjältä: "brutales"
on aika turhaa myös spekuloida asiaa niin, että oltiin kerhokisoissa ja minun auto oli nopeampi 8-lankaisella kuin jonkun toisen jollain muulla moottorilla.
Oleellista on kuitenkin se, että huippukuski kiertää sen radan tällä hetkellä nopeammin käyttämällä laillista harjallista konetta kuin laillista harjatonta konetta. Pihasudittelussa se harjaton paketti on aivan ehdoton valinta, jos raha ei tule esteeksi.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #118 : 17.10.05 - klo: 12.35 »
Osallistun keskusteluun nyt senverran, kun tavallaan olen mukaan päässyt jo aiemmalla kirjoituksellani.

l150040 tuossa jo valottikin edellä asiaa.
Näköjään meillä on tuo samainen harjaton, kuin Hänelläkin!

Kun meidän kuski on yleensäkin tien alussa virikoneilla, niin harjallisten ja harjattomien kanssa tapahtunut tutustuminen tehokkaampiin koneisiin ovat tapahtuneet miltei yhtäaikaa.
Niimpä nyt onkin omanlainen kokemus asiasta.

Totta on, että kun junnu kokeili harjatonta ensi kerran, luuli ettei ole tehoa tarpeeksi.
Pyörät kun löivät sutia aivan turhaan!
Kun kokemusta on tullut lisää, ollaan saatu tuota muutettua ajettavampaan suuntaan.

Lähtökohta harjattoman hankintaan oli kaksijakoinen:
- halu olla alusta asti saamassa kokemusta niistä, koska suunta näyttää sinnepäin menevän
- saada ainakin harjoituksiin kustannukset minimoitua

Kun junnu nyt osallistui rallisarjaan, ja siellä ajettiin eilen mattoralli, kuitenkin harjalisilla moottoreilla, sääntöjen mukaan

Junnulla oli nyt käytössä taatusti riittävän tehokas harjallinen moottori.

Koska koko kausi oli opettelua ko. lajiin, niin oli helppo eilen tehdä kokeiluja tuolla moottorilla.
Oli lähtöjä, jossa auto näytti seisovan paikallaan, kun muut lähtivät.
Auto suti jo paikallaan, ennenkuin lähti liikkeelle kuin "tykinpiipusta"

Selvennykseksi, rallissa pitoaineen ja renkaanlämmittimien käyttö on kielletty!

Oli lähtö, jossa juniorin auto oli noilla tehoilla miltei optimivälityksellinen/ oikealla ennakolla
B-finaali, ja jos Mr Cale sattui katsomaan, niin silloin oli helpoin ajettavakin, vai mitä kokeneemman silmä kertoi ( ? )

Aivan sama "kamppailu" käytiin kerhossa tuon harjattoman kanssa, mutta kun välitykset saatiin "kohdalleen", sekä hyödynnettyä systeemin ohjelmia, alkoi siitäkin tulla "ajettava"

Johtopäätökseni:
- molemmilla saa tehoa riittävästi
- molemmilla joutuu opiskelemaan, jotta on kisakäytössä "ajettava"
- harjallisessakin eilen pysyi kollektori kirkkaana useita akullisia, kun ennakko oli pieni, ja välitykset sopivat (toki erätkin olivat "vain" 3 min.)

Olen usein sanonut: "Tehoa pitäisi olla niin paljon, ettei sitä tarvitsisi koskaan käyttää kokonaan!"

Viime aikoina en ole tuota enää sanonut, aika on mennyt kummasti tuon loppuosan käytäntöön soveltamiseen!  :lol:

Sovitaan, ettei tässäkään keskustelussa ole voittajia/häviäjiä, koska niin moni keskustelee omista erlaisista lähtökohdistaan.
Nekin on tuotu hyvin esiin kunkin suunnalta.

Toivoakseni omani tuli ymmärrettävästi esitettyä!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #119 : 17.10.05 - klo: 12.56 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"

Ja nykysäännön ongelma on siis todellakin se, että sääntöjen mukaisilla  harjattomilla ei pärjää vapaakäämisille harjallisille  :shock: . Tavoite on saada kilpailijat ja harrastajat siirtymään harjattomiin koneisiin, mutta nykysääntö ei rohkaise siihen.


Entäpä jos säännöissä sallittaisiin harjallisissa edelleenkin "vain" 12 t.  ?
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.