Kirjoittaja Aihe: kokemuksia harjattomista moottoreista!  (Luettu 607420 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Atte.P

  • Jäsen
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #30 : 11.09.05 - klo: 15.24 »
Voisiko joku tietävä kertoa, että miten saan lehnerini auki kun meni kivi sisään :(

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #31 : 11.09.05 - klo: 20.22 »
Lainaus käyttäjältä: "tumppi91"
Silloin jos se on yli 200 niin saa rahoillensa vastinetta vai?? :D


No, toimivaa ja kunnollista säädin/moottoripakettia, saati sitten akkuja ei alle 200,- saa... Ainakaan, jos on tehot mielessä...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa petka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #32 : 22.09.05 - klo: 10.35 »
Eilen otimme ensituntumaa Novakin uuteen GTB säätimeen. Mootorina oli Novakin SS4300 harjaton, auto Xray FK04.  

Säädintä asennettaessa tuli heti eteen ensimmäinen ongelma, säädin on iso eikä mahdu autoon muuten kuin kääntämällä vastari pystyyn (graupner xs6:n vastari), joka on suurehko sekin. Toinen ongelma ilmeni heti kotona ensitestin yhteydessä, kun kaasutettaessa myös servo nytkähteli hieman  kun autossa oli kiinni tyhjänpuoleinen akku. Radalla ei sitten mitään ongelmia ollut. Ratkaisu em. ongelmaan saatta olla  kondensaattorin asentaminen vastarin kolmoskanavalle (tällaista ohjetta tuli radalta). Kolmas ongelma on johtoviidakko.

Ajoimme tehtaan asetuksilla (poislukien välityssuhde) ja säätimen toiminta oli täysin moitteetonta.  Tehtaan suosittelema välitys SuperSport säätimelle ja SS4300 moottorille on 7.30. Eilen päädyimme lopulta lukemaan 5.91, joka toimi erittäin hyvin.  Ojeen mukaan voi kokeilla 3 pykälää suurempaa pinjonia, mutta käytimme 6 pykälää suurempaa eikä säädin lämmennyt kuin noin 30 asteeseen. Moottorin lämpötila oli noin 70 astetta ajon jälkeen.

Radalla oli samaan aikaan myös toinen harjattomalla moottorilla (Hacker 4-sarja) ja säätimellä (jättimäinen Hacker) varustettu auto.  Pikaisen vertailun yhteenveto: Hackerin pienessä moottorissa on paljon enemmän tehoa, mutta vaikeammin hallittavissa eli Novakin yhdistelmä vaikutti selvästi ajettavammalta. Oikea vertailu oltaisiin saatu, jos olisimme käyttäneet Velociti 6.5 moottoria.

GTB:n ja SS4300 yhdistelmä oli loppujen lopuksi todella vaikuttava. Auto kulki samaan mallin kuin hyvä 17 lankainen virikone eli tehoa oli ruhtinaallisesti stanukuskille. Ajoaika gp3700 akulla oli noin 10 minuuttia.

Jatkamme testejä harjallisella.

Poissa Mika M

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #33 : 22.09.05 - klo: 11.04 »
Tullut itse kans siirryttyä harjattomien aikakaudelle. 1/12 autossa on sphere+reedyn kone (sama kuin LRP) ja touring autossa Novak GTB ja 5.5 moottori.

Touring autoa en ole vielä kokeillut kun eilen systeemin sain, mutta 1/12 autolla tuli viimme lauantai ajeltua.

LRP systeemi toimi mattoautossa mielestäni hyvin. Ajettavuus oli hyvä ja parin akullisen totuttelun jälkeen aloin jopa tykkäämään sen loogisesta kaasu/jarru tuntumasta. Mattoautoilun rullailevalle ajotyylille tuommoinen systeemi sopii hyvin, koska moottorijarrun voi säätää niin pieneksi, että auto todella rullaa hyvin jos niin haluaa. Välitykset oli aika hatusta vedettyjä, mutta meidän pienehköllä radalla ~36mm välitys tuntui riitävältä. Niin tämä siis 4:llä kennolla

Akkujen kesto oli hiukan perinteistä parempi, mutta viimmetalven 3300 akut sain silti halutessa poljettua tyhjäksi 7:30 ajassa. Tosin tuo oli semmoista touring tyylistä ajoa täysillä koko aika. Uusilla 3700 akuilla voi jo melko huoletta polkea 8 minuuttia, mikä muuttaa hiukan mattoautoilun luonnetta. Radalla oli samaan aikaa 12 lankaisella koneella varustettu mattoauto ja kyllä harjaton arviolta hiukan sitä kovempaa meni. Ei tehoero mikään järkyttävä kuitenkaan ollut. Voi tosin olla vielä varaa mm. välityksillä vaikuttaa asiaan.

LRP:n säädin aika matalaprofiilisena sopi aika hyvin 1/12 autoon. Novak:n GTB ei ainakaan tuulettimen kanssa tule mahtumaan mattoauton korin alle. Touring autoon sen sai juuri mahtumaan järkevästi.

Novakissa kun on vielä valtava kondensaattori mukana ja paksut johdot sillekkin, niin on se melkoinen johtohässäkkä.

Tässäpä 1/12 autoilun perusteella +-

+ ihan riitävä teho ainakin harrasteluun ja kenties kisaamiseenkin (aion ajaa tuolla kisatkin talvella jos säännöt sallii, niin sitten näkee)
+ sähköä hieman säästyy
+ moottori toimii joka akullisella ihan samalla tavalla
+ sorvaus ? Mitä se on...
+ LRP systeemi tuntui toimivan 4:llä kennolla ilman vastariakkujakin.

- Piuhojen valtava määrä. Mattoautossa aiheutta hiukan enemmän harmia, kun voi haitata perän toimintaa. Touring autossa vain kosmeettinen haitta.
- Säätimet voisi olla ehkä jopa pienempiä jos ne ei tukisi harjallisiakin koneita ?

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #34 : 23.09.05 - klo: 00.03 »
Lainaus käyttäjältä: "petka"
Radalla oli samaan aikaan myös toinen harjattomalla moottorilla (Hacker 4-sarja) ja säätimellä (jättimäinen Hacker) varustettu auto.  Pikaisen vertailun yhteenveto: Hackerin pienessä moottorissa on paljon enemmän tehoa, mutta vaikeammin hallittavissa eli Novakin yhdistelmä vaikutti selvästi ajettavammalta. Oikea vertailu oltaisiin saatu, jos olisimme käyttäneet Velociti 6.5 moottoria.

Hackerin säätimestä saa rajoitettua tehoja, sillä voi saada autosta "ajettavamman".
Tosin Hackerin moottori on harjattomaksi vähän vääntävä moottori ja siksi ei niin "mukava" ajettava.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #35 : 23.09.05 - klo: 09.51 »
Myös Warrior-säätimestäni rajoitan tehoja miltein aina aika reippaalla kädellä. Yleensä ajan 12 - 17 lankaisen tehoilla, paitsi silloin kun haluan leikkiä tai ajan todella nopealla radalla.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa matöör

  • Jäsen
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #36 : 23.09.05 - klo: 14.01 »
Onko warrior säätimessä valmiina mitään rajoituksia jos ei miten niitä voi laitta?
Stampede LMT Basic 4200

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #37 : 23.09.05 - klo: 17.36 »
Laitampa tänne oman vastaukseni kilpailijoiden kanavalla olevaan topicciin Harjattomat vai hiilettömät ?, koska sinne ei ole oikeuksia vastailla.
Sähkömoottoreissahan puhutaan tosiaan hiiliharjallisista  ja harjattomista moottoreista, eli harjaton on oikea nimitys "hiiletömälle" moottorille.
Tuo "harja" nimitys harjallisissa moottoreissa tulee siitä että niissä on "harjat", oli ne sitten hiiltä tai muuta materiaalia.
Ja jos kieliopista puhutaan koittakaapas "googlettaa" sanalla hiiletön (Mitä saatte vastaukseksi joissa käsiteltäisiin muuta kun lämpövoimaa), ja tehkääpä sama sanalla harjaton (Luulen että tuleepi "muutama" sähkömoottoreihin viittaava artikkeli pesukoneista lähtien).  :wink:
Eli kyllä sana harjaton on vakiinnuttanut paikkansa jo aikoja sitten sähkötekniikassa (Jo kauan ennen RC laitteiden harjattomia)..........
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #38 : 23.09.05 - klo: 21.57 »
Lainaus käyttäjältä: "matöör"
Onko warrior säätimessä valmiina mitään rajoituksia jos ei miten niitä voi laitta?


Warrior säätimessä on tehtaalta tullessaan vain hyvin vähän pehmennystä startissa. Sitä ja montaa muutakin asiaa on mahdollista ohjelmoida PC-ohjelman kanssa, mutta itse hoidan asian niin, että säädän radiostani vain EPA ja EXP asetuksia...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #39 : 24.09.05 - klo: 16.15 »
Eilen kerhoilta:
- ei kertaakaan sorvattu
- ei kertaakaan hiilenjousi lentänyt huollossa
- ei kertaakaakaan uusittu hiiliä, edes "hopeisia"
- ei tarvinnut yöllä huoltaa moottoreita aamuksi Mäntsälän kerhoon

Tänään sama tilanne Mäntsälän kerhon jälkeen........ !
( pl. tuo viimeisen kohdan tarve )

Uusi "ongelma" oli löytää näin viikonloppuna riittävän pieniä pinioneja, ja riittävän suurta isoratasta!
Suurkiitos Joukolle, päästiin treenaamaan!
( stanuissa aikoinaan, ongelma oli päinvastainen  :lol:  )

Kun nyt ei vaan unohtuisi tuo vähäinenkin taito noiden "koksimoottorien" kanssa pelehtimisestä....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #40 : 24.09.05 - klo: 17.57 »
Näin se on. Ihan mukavaa ja huoletonta. Minullakin on kiinni pienin pinioni, pitäisi hommata varmaan suurempi spurri... Moottori kiertää 5300 rpm/v, joten ei sisäradalla kovin suurta pinionia tarvitse :-)

Mites sinulla on Asson diffit kestänyt? Minulla ne teiltä ostetut suli hetkessä, mutta teräksiset on kestänyt.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #41 : 24.09.05 - klo: 19.42 »
Sää olit niin innoissaan silloin, että et varmaan kuunnellut, kun sanoin, että noilla virivirikoneilla ne kannattaa vaihtaa metallisiin.  :roll:

Metallidiffit meillä on muutenkin olleet virikonekäytössä.
Nyt tuntuu siltä, että ne ovat välttämättömät....

Yllätys on ollut tuo moottorin käytös.
Niin samanlainen kuin harjallisessakin.

PS. Enää ei tartte DREMELLiä uusien renkaiden keskisauman poistoon, riittää yksi/kaksi akullista "liipasinhoitoa"........  :lol:
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #42 : 25.09.05 - klo: 09.28 »
Juu, en tarkoittanutkaan, että olisi ollut teidän vika! Kertoo vain lähinnä harjatomien tehoista...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #43 : 25.09.05 - klo: 11.03 »
Juu, en niin tulkinnutkaan.
Tosin, kisapaikoilla autokauppojen tekeminen ei välttämättä ole ostajan, ja myyjän kannalta parasta....
Toivottavasti edes suurin osa puuttuneista tavaroista tuli "jälkilähetyksenä"......

OT:n tää nyt on, mutta hyvä vihje yleensä kaupankäyntiin...

TEHOISTA:
Poika pyysi heti alkuun lisää tehoa.... :shock:
Sanoin että, mietitään sitä sitten, kun saadaan tuo sutiminen loppumaan ennen suoran päätä.... (siis loppupäätä).... :mrgreen:
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #44 : 26.09.05 - klo: 21.22 »
Olisi kiva kuulla myös mielipiteitä muistakin paketeista kuin LRP, Novak ja Nosram. Olisiko jollakin mielipidettä esim. Mtroniksin, Lehnerin, MGM:n, Hackerin säätimistä ja moottoreista. Nämähän on melkeinpä aina sensorittomia. Ja esim. Novak on sensorillinen. Miten tämä käytännössä vaikuttaa toimintaan. Itsellä onkin jo muutamista lyhytaikaisia kokemuksia, mutta olisi mielenkiintoista kuulla muidenkin tuntemuksia. Tossa alla on muutamia esimerkkejä näistä muista säätimistä:

Mtroniks Genesis Pro
http://www.mtroniks.co.uk/mtroniks_SC_products.asp?CategoryID=1&SubCategoryID=6

Lehner
http://www.lehner-motoren.de/

Hacker
http://www.hackerbrushless.com/

MGM Compro TMM 8012-3s PL
http://www.strat.at/produkte/mgm%20steller.htm

Schulze  U-Force 75
http://www.schulze-elektronik-gmbh.de/index_uk.htm

Kontronik Jazz car
http://www.kontronik.com/index2e.htm

Electronic Model.com FLASH PRO CAR 100
http://www.cyclonbrushless.com/cyclon-intro.html

BK-Electronics 9920 WarriorCar
http://www.bk-electronics.com/catalog/product_info.php?cPath=36_56&products_id=333

Onko muita?

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #45 : 26.09.05 - klo: 22.12 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Olisi kiva kuulla myös mielipiteitä muistakin paketeista kuin LRP, Novak ja Nosram. Olisiko jollakin mielipidettä esim. Mtroniksin, Lehnerin, MGM:n, Hackerin säätimistä ja moottoreista. Nämähän on melkeinpä aina sensorittomia. Ja esim. Novak on sensorillinen. Miten tämä käytännössä vaikuttaa toimintaan. Itsellä onkin jo muutamista lyhytaikaisia kokemuksia, mutta olisi mielenkiintoista kuulla muidenkin tuntemuksia. Tossa alla on muutamia esimerkkejä näistä muista säätimistä:

No muutamaa on kokeiltu......
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Mtroniks Genesis Pro
http://www.mtroniks.co.uk/mtroniks_SC_products.asp?CategoryID=1&SubCategoryID=6

Ei kokemusta, hinnaltaan mielenkiintoinen tosin...

Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Lehner
http://www.lehner-motoren.de/

Moottoreita ja säätimiä kokeiltu.
Hintaansa nähden erittäin hyviä.
Moottoreissa plussaa erittäin hyvä vääntö = helppo ajaa.
Säätimien softa tämän hetkistä huippua (Kuulemma virran akkuun takasin syöttö jarrutuksissa mitä ei ole vielä "kipailijoilla", runsaat säätömahdollisuudet sarjakaapelilla)
Kalleimissa moottoreissa tämän hetken paras hyötysuhde, 94%.
Käytettäessä Lehnerin säädintä päästään 90% kokonaishyötysuhteeseen.

Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Hacker
http://www.hackerbrushless.com/

Suht kalliita, säätimissä "ärsyttävä" soft start (Säästää tosin voimansiirtoa).
Moottoreissa ei alavääntöä pahemmin, tehoa löytyy kyllä kierroksilla.

Lainaus käyttäjältä: "l150040"
MGM Compro TMM 8012-3s PL
http://www.strat.at/produkte/mgm%20steller.htm

Muuta en tiedä kuin että säätimet on "softapäivitettyjä" lennokkisäätimiä.
Lennokkipuolella ei ainakaan pidetä kovin laadukkaina säätiminä (Lennkkipuolella ongelmia useiden moottorien kanssa), halpoja tosin ovat.

Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Schulze  U-Force 75
http://www.schulze-elektronik-gmbh.de/index_uk.htm

Pöydällä odottaa testiin pääsyä (Lehnerin 1920/6 koneen kanssa), tämä siitä mielenkiintoinen säädin että käy sekä harjattomille että harjallisille moottoreille (Harjattomilla Max 150A ja harjallisilla Max 300A).
Plussaa jarruvalolähtö, miinuksena kallis (Noin 300€).

Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Kontronik Jazz car
http://www.kontronik.com/index2e.htm

Ei kokemusta, yksi parhaimpia säätimien valmistajia lennokkipuolella (Monet "huippupilotit" luottavat vain Kontronk:iin, niin moottoreissa kuin säätimissä).
Kallis.

Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Electronic Model.com FLASH PRO CAR 100
http://www.cyclonbrushless.com/cyclon-intro.html

Ei kokemusta, tarkoitus olisi myös testata Cyclon:in moottoria myöhemmin.
Ranskalainen valmistaja, tekee erittäin laadukkaita moottoreita ainakin lennokkipuolelle.
Ainkin moottorit ovat edullisia......

Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Onko muita?

Grauner, ei kokemusta http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AA?wgr=851
GRAUPNER INLINE 500Car 7,2 V http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=6532
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Jankka

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #46 : 27.09.05 - klo: 01.07 »
Hackerin autosäätimissä ei ole kuin siinä Sport-versiossa soft-start, Race ja Competition malleissa sitä ei ole ja muistaakseni sitä ei erikseen ainakaan radiolla pystynyt ohjelmoimaan. Hackerin säätimet ovat kuitenkin laadukkaita, helppoja ohjelmoida ja passelin kokoisia melkeimpä autoon kuin autoon, suht hinnakkaita kuitenkin.

Poissa petka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #47 : 27.09.05 - klo: 13.24 »
Lainaus käyttäjältä: "Jankka"
Hackerin säätimet ovat......ja passelin kokoisia melkeimpä autoon kuin autoon,.....

Minusta tuo oli kyllä lähes kivitalon kokoinen kun tutustuin siihen radalla :D

Poissa Jankka

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #48 : 27.09.05 - klo: 16.09 »
Yllä mainittu Schulzen säädin on pieni, Hackerin säädin on isompi, mut silti paljon pienempi kuin Lehnerin,...kaikki riippuu tietenkin siitä mihin vertaa, mut kaikki noista saa autoon sopimaan.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #49 : 28.09.05 - klo: 21.01 »
Näköjään BK-Elektronicsille on tullut 3800mAh kennoja joista saa jatkuvaa 30-35A ja hetkellistä 70A.
Myös valmiiksi maalattuja "turistikoreja". http://www.bk-electronics.com/catalog/index.php


Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa jtnevala

  • Jäsen
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #50 : 07.10.05 - klo: 08.47 »
Lainaus käyttäjältä: "brutales"
Tuosta saat hyvän ja tehokkaan paketin edullisesti:
http://www.bk-electronics.com/catalog/product_info.php?cPath=36_152&products_id=1547


Nyt on kyseinen paketti hommatu ja pettymykseksi wanderer moottorin pitch diameter, eli se mihin pinjoni tulee on liian suuri. Tässä moottorissa tuo pitch diameter on 5mm kun se normaalisti on 3.17mm.

Tosi kiva juttu kun myyvät tätä "autopakettina". Itse en ole ainakaan törmännyt autoon, jossa tarvittaisiin noin suuria pinjoneja, vai tietääkö kukaan mistä sellaisia saa.

Pitää kysyä, josko vaihtaisivat moottorin lehner basiciin.

Hajosi muuten graupner turbomat 5 samaan syssyyn joten tarvitsisin jonkun halvan laturin tilalle.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #51 : 07.10.05 - klo: 09.13 »
Eilen pääsin ottamaan ensituntumaa Mtroniks Genesis Pro pakettiin. http://www.mtroniks.co.uk/mtroniks_SC_products.asp?CategoryID=1&SubCategoryID=6

Seuraavassa olisi hieman kommentteja siitä:

- Ensivaikutelma oli se, että tehoa ja vääntöä on aivan älyttömästi. Koulun liikuntasalin kokoisessa tilassa minulla ei ole mitään mahdollisuuksia käyttää kaikkea reserviä. Auto lähti välittömästi nelipyöräluisuun kaasun painamisen jälkeen. Eli tehoja oli pudotettava reilusti ja kiihtyvyys oli säädettävä maltillisemmalle. Eli Genesis Sport Plus paketti olisi riittänyt varmasti, ja olisi päässyt vielä noin 80 euroa halvemmallakin. Nyt on sitten ainakin reserviä.

- Hurjan väännön takia välityksillä ei tuntunut olevan suurtakaan merkitystä. Auto kulki nätisti suurellakin skaalalla pinjoneita.

- Toinen ongelma, johon törmäsin oli harjallisista niin tutun moottorijarrun puuttuminen. Kului melkoinen tovi aikaa ennen, kun löysin sopivan arvon moottorijarrulle. Tämän jälkeen ajo alkoikin jo hieman luistaa.

- Kyseinen paketti on sensoriton malli toisin kuin Novak ja LRP. Molemmista minulla on lyhyt ajokokemus. Eron näihin huomaa lähinnä siinä, että tämä Mtroniks miettii pysähdyksistä lähdettäessä pienen hetken ennen lähtemistä. Aika on hyvin lyhyt, mutta sen kuitenkin huomaa. Liikkeellä en ainakaan minä pystynyt erottamaan kaasun vasteessa eroja.

- Ajossa säädin lämpenee melkoisesti, mutta ei mitenkään järkyttävän kuumaksi. Akullisen rankan ajon jälkeen säätimessä pystyy juuri ja juuri pitämään sormea ilman tuskaa. Moottori puolestaan ei juurikaan lämmennyt. Tämä ominaisuus taitaa olla kyllä kaikissa säätimissä.

- Kooltaan säädin on nykyisiä harjallisia säätimiä selvästi isompi. Autoon mahduttamisessa ei kuitenkaan tullut mitään ihmeempiä ongelmia.

- Säätimessä on valmiina konkka, joka on valittu tyhmästi. Sen jännitteenkesto on 40 V ja säätimen jännitteen kesto on 9,6 V. Eli seuraavaksi vaihdankin tuon konkan 16 V malliin, niin konkan koko ainakin puolittuu.

- Toinen hassu puoli säätimessä on se, että siinä on sisäisesti Shottky-diodit, mutta tämän lisäksi ulkoisestikin suositellaan asennettavaksi kolme lisää. Nämä tulee paketin mukana ja asentaminen on helppoa, joten ainoa ongelma onkin esteettisyys.

- Säätimen ohjelmointi on yllättävänkin kätevää, kun logiikan vain älyää. Säätö tehdään lähettimellä painelemalla jarrua ja kaasua. Ledit sitten ilmaisee kyseisen säädön aseman.

- Moottori olisi miellyttävämpi, jos siinä olisi asennusjohtojen asemasta juotoskorvakkeet. Kyseiset johdot ovat sen verran hassua materiaalia, että niihin liittimien asennus vaatii kunnon kolvin ja huolellisuutta. Juotoskorvakkeiden tapauksessa asennus olisi ollut helpompi ja liittimiä ei olisi tarvinnut asentaa.

- Säädin aiheuttaa jonkun verran häiriöitä, joten vastari oli siirrettävä ihan noparin kyljestä hieman kauemmaksi.

- Hinta on kohtuullinen. Koko paketti maksaa noin 250 Euroa.

Poissa Jankka

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #52 : 07.10.05 - klo: 09.37 »
jtnevala, täältä löydät pinioneita eri akseli koolla (selaa sivua alas) http://www.finedesignrc.com/cars-trucks.asp , tuolta olen itse tilannut 4mm pinioneita LMT 1920/6-moottoriin.

Poissa Speeder

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #53 : 07.10.05 - klo: 09.44 »
Tehoako??!!  :shock:
http://www.rcpics.net/img/3060

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #54 : 07.10.05 - klo: 10.09 »
jtnevala. Ne on valitettavasti lähettäneet sinulle väärän moottorin, sitä saa 3,17  4 ja 5 mm akseleilla. Minulla on myös tuo suurin, ja siitä on se hyvä puoli, että pysyy pinionit kunnolla paikoillaan. Ongelma vain on se, että niitä 5mm pinioneita ei saa muualta kuin tuolta edellisen viestin linkistä. Minulla on kuitenkin joitakin ylinmääräisiä, joten pistä privaa jos kiinnostaa...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa jtnevala

  • Jäsen
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #55 : 07.10.05 - klo: 18.23 »
Lainaus käyttäjältä: "brutales"
jtnevala. Ne on valitettavasti lähettäneet sinulle väärän moottorin, sitä saa 3,17  4 ja 5 mm akseleilla. Minulla on myös tuo suurin, ja siitä on se hyvä puoli, että pysyy pinionit kunnolla paikoillaan. Ongelma vain on se, että niitä 5mm pinioneita ei saa muualta kuin tuolta edellisen viestin linkistä. Minulla on kuitenkin joitakin ylinmääräisiä, joten pistä privaa jos kiinnostaa...


Sovin tänään bk-electronicsin kanssa, että lähetän moottorin heille takaisin ja saan tilalle lehner basicin.

Hyvä niin, koska kotona on jo kasa pinjoneita ja kaikki on noita 3.17 millimetrin kololla.

Kiitoksia kuitenkin.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #56 : 07.10.05 - klo: 23.16 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Kyseinen paketti on sensoriton malli toisin kuin Novak ja LRP. Molemmista minulla on lyhyt ajokokemus. Eron näihin huomaa lähinnä siinä, että tämä Mtroniks miettii pysähdyksistä lähdettäessä pienen hetken ennen lähtemistä. Aika on hyvin lyhyt, mutta sen kuitenkin huomaa. Liikkeellä en ainakaan minä pystynyt erottamaan kaasun vasteessa eroja.

Tuohon lähtöviiveeseen pystyy joissakin säätimissä vaikuttamaan.
Soft start = lähtee "miettien" pehmeästi..
Medium = lähtee liki miettimättä....
Hard = "runnoo" täydellä "höngällä" kunnes moottori pyörähtää (Siksi monet akut "kyykähtää").
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Ajossa säädin lämpenee melkoisesti, mutta ei mitenkään järkyttävän kuumaksi. Akullisen rankan ajon jälkeen säätimessä pystyy juuri ja juuri pitämään sormea ilman tuskaa. Moottori puolestaan ei juurikaan lämmennyt. Tämä ominaisuus taitaa olla kyllä kaikissa säätimissä.

Niinhän ne tuppaa tekemään jos säädin joutuu "työskentelemään" max ampeerien rajoilla, myös silloin jos ajetaan osakaasulla (Vaikka luulisi asian olevan toisinpäin tuon osakaasun osalta).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa m@sse

  • Veteraani
    • Profiili
    • Max-EV
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #57 : 08.10.05 - klo: 19.47 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Eilen pääsin ottamaan ensituntumaa Mtroniks Genesis Pro pakettiin. http://www.mtroniks.co.uk/mtroniks_SC_products.asp?CategoryID=1&SubCategoryID=6


Mistä noita saa tilattua?
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #58 : 08.10.05 - klo: 20.08 »
Esim. http://www.modelsport.co.uk/

Muitakin paikkoja toki on.

Poissa Teemus.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #59 : 08.10.05 - klo: 22.58 »
OT
Yritin lukea tota sivua, mutta en saanut selvää lähettävätkö UK:n ulkopuolelle. Onko "shaft" suomeksi joku hihna (veto) ?..
Jossakin oli myös sivu joka muunsi £-€ euroksi, mutta en sitä enää muista.

sori nyt kun tää tuli tälle sivulle!
AE RC10T4 ja HBX 4WD Buggy