Kirjoittaja Aihe: OS:iin uudet sisukset :/  (Luettu 4976 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tomsson

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
OS:iin uudet sisukset :/
« : 19.11.02 - klo: 19.59 »
Mistäköhän voisi tilata OS RZ21 99:iin uuden sylinterin ja männän? Olisiko Hobbypeople hyvä paikka, vai saako sieltä edes? Kysyn nyt etukäteen kun alan huomenna soittelemaan, niin tietää että ei turhaan soittele paikkoihin.

Kirjoittelinkin täällä jossain joskus kuinka tuosta minun USA-1:stä meni välitysratas sileäksi motin kiinnitysten pettäessä. Aloin tuossa sitten autoa pistämään paloiksi ja puunaamaan sitä ratasta odotellessa. Ajattelin samalla tsiigata missä kunnossa kone mahtaa olla. Vähän kun se on turhan isolla tyhjäkäyntiä käynytkin. Jostain jäänyt päähän, että kone on väljähkö jos mäntä menee kevyehkösti sylinterin pinnan kanssa tasan? No kun olisi edes niin kireä, mäntä menee koko sylinterin läpi sen ihmeemmin voimailematta  :shock:. Shokki oli melkoinen kun olin pitänyt konetta ihan hyväkuntoisena. Kanki ja akseli on kyllä ihan timmejä paikkoihinsa joten ei tarvi niihin sijoittaa, laakeritkin on oikein hyvässä kunnossa. Eli mäntä ja sylinteri hommattava, ei viitsi kasata noilla osilla enään :)
Näin siinä sitten kävi kun osti auton ilman että testasi sitä ensin..


Edit 1.01: Pistin oikein kuvan sivuillekin.
allekiroitus

Poissa AssoRacing

  • EKpa ry
    • Profiili
    • http://www.saikart.fi/
OS:iin uudet sisukset :/
« Vastaus #1 : 19.11.02 - klo: 20.06 »
O.S.:n Saat putken ja männän Suomen Lennokki Liikkeestä... (Helsinki)

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
OS:iin uudet sisukset :/
« Vastaus #2 : 19.11.02 - klo: 20.10 »
jos suomen lennokista tilaat ni soita, mailiin vastaaminen kestää!!!

hobbypeoplesta mä tilaisin. niillä toimii mailikin.

huom.!!! tilaa samalla myös kiertokanki! se ei maksa paljon mutta jos vanha menee poikki niin se maksaa! se pitäis vaihtaa kerran ennen sisuskalujen vaihtoa ja sisuskalujen vaihdon yhteydessä.

Poissa Maajussi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: OS:iin uudet sisukset :/
« Vastaus #3 : 20.11.02 - klo: 21.12 »
Minulla mäntä menee  tasan sylinteriputken kanssa. Ei oo vielä niin paljoa kulunut, mutta vaihtoon on menossa. Mutta joo. Helsingin hobby Pointissa sanottiin että ei tarvi vaihtaa kuin pelkkä mäntä. :shock: Eikös se sylinteriputki ja kiertokanki pidä myös vaihtaa? (tai sit ymmärsin väärin) :wink:
| HoBao | STS |  JR | Futaba | Medial Pro

Poissa Tomsson

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
OS:iin uudet sisukset :/
« Vastaus #4 : 20.11.02 - klo: 21.19 »
No OSsiin ei ainakaan saa kuin settejä joissa on mäntä ja sylinteri samassa. Erikseen ei tietääkseni saa.
Tuosta kiertokangen uusimisesta voidaan olla montaa mieltä, mutta minun mielestäni se on turhaa mikäli ei ole kulumia missään. Menin mokoman tilaamaan tohkeissani kunnes hokasin, että miksi ihmeessä? :shock: Ja ei nyt enään kehtaa ilmoittaa ja perua, ties vaikka tilaus olisi jo tehty.
Noo, rahaa se vaan on :)
On muuten varmaan aika maukkaan voitot kun metallinkappaleista nyhdetään tuollaisia hintoja.
allekiroitus

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
OS:iin uudet sisukset :/
« Vastaus #5 : 20.11.02 - klo: 21.28 »
heh, mä ehotin kaverille että rupee tekeen siinä työn ohessa mäntiä ja sylinteri putkia kun on  niin kovat hinnat moissilla metalli osilla, kun mettalli pajassa on töissä :lol: muuten kyllä, mutta ei ole niin pieniä laiteta tai jotain :roll:
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
OS:iin uudet sisukset :/
« Vastaus #6 : 20.11.02 - klo: 21.45 »
Tomsson ei siinä nyt tietenkään ole jälkiä jos se ois vaikka menossa poikki. voit kuvitella millaista jälkeä se tekee sopivaan paikkaan päästessään. sen jälkeen on koko kone uusiks.
ainahan eri mieltä saa olla :roll:

Poissa Tomsson

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
OS:iin uudet sisukset :/
« Vastaus #7 : 20.11.02 - klo: 22.09 »
Määrittele: Menossa poikki.
Tottakai jos joku murtuma tms. on (joka kyllä jo kuulostaa uskomattomalta), tai tappiaukot kuluneet, mutta muuten ei oikein ole mitään järkeen käypää syytä vaihtaa. Tai ainakaan minä en näe sitä vaihtoa tässä minun tapauksessa aiheelliseksi. Eri asiahan toki on jos joku über kauppasetä sanoo, vai onko?  :)

Sittenhän saa olla kokoajan pelko takaraivossa koska vehkeet hajoaa.
Ei se nyt ihan niin ole, kaikkeen ei voi varautua.
allekiroitus

Poissa Timo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
OS:iin uudet sisukset :/
« Vastaus #8 : 20.11.02 - klo: 22.55 »
Kiertokangen hajoamis riski kasvaa radikaalisti viiden ajetun litran jälkeen jälkeen. Etenkin rata-autoissa. Krossiautoissa vaihtaisin kiertokangen siinä 10l tietämissä. Krossiautoissa kiertokanki ei joudu niin lujille, kuin rata-autoissa, jossa pito on aivan toistaluokkaa. Ja pito lisää kiertokangen rasitusta, sillä moottorin teho saadaan välitettyä rataan paremmin. Ja ensimmäinen lenkki tehon siirtämisessä rataan on kiertokanki. Kiertokangen vaihto pitää koneen myös käyntivarmempana ja kuluttaa vähemmän kampiakselintappia.
Ennen, kuin vaihtaa kiertokangen niin olisi hyvä mitata kampiakselintappi ja varmistua, että se ei ole kulunnut alle minimirajan. Muuten kiertokangen vaihtamisesta ei ole mitään hyötyä. RB:n moottoreilla kampiakselintapin minimi halkaisija on 5,02mm.

Poissa Tomsson

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
OS:iin uudet sisukset :/
« Vastaus #9 : 20.11.02 - klo: 23.14 »
Aivan niin, pitää varmasti paikkansa.
Vaihdon syy siis on juurikin tuo tappireiän väljyys, jos kuluma siis on kangessa. Siis kun klappia on enemmän kuin saisi, niin tokihan siitä aiheutuva tärinä hajottaa äkkiä valetun kiertokangen. Tuossa omassa koneessa sovittelin kankea akseliin ja vaikea on sanoa miten paljon sitä väljyyttä oli, totaalisen jämptiltä kyllä tuntui. Vielä kun olisi jokin hieman työntömittaa tarkempi apuväline niin päästäisiin noihin .1mm> mittaustuloksiin.
Mutta kai Ossista vielä hyvä tulee kun kerran tuli sitten se kiertokankikin tilattua.
allekiroitus

Poissa Maajussi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: OS:iin uudet sisukset :/
« Vastaus #10 : 22.11.02 - klo: 15.43 »
Lainaus käyttäjältä: "Maajussi"
Minulla mäntä menee  tasan sylinteriputken kanssa. Ei oo vielä niin paljoa kulunut, mutta vaihtoon on menossa. Mutta joo. Helsingin hobby Pointissa sanottiin että ei tarvi vaihtaa kuin pelkkä mäntä. :shock: Eikös se sylinteriputki ja kiertokanki pidä myös vaihtaa? (tai sit ymmärsin väärin) :wink:


Tuohon korjaus, siis Helsingin Pro hobyssä sanottiin ettei tartte ku mäntä vaihtaa. Tuo jäi hieman vaivaamaan, kun olen ymmärtänyt et jos mäntä on kulunut niin silloin myös sylinteriputki pitää vaihtaa. Pitääkö se sylinteriputki vaihtaa?? Ja mistä näkee onko se kulunut?
| HoBao | STS |  JR | Futaba | Medial Pro

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
OS:iin uudet sisukset :/
« Vastaus #11 : 22.11.02 - klo: 18.07 »
en oo kuullu että pelkää mäntää myytäis missään... eli kyllä pitää vaihtaa molemmat

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
OS:iin uudet sisukset :/
« Vastaus #12 : 22.11.02 - klo: 20.34 »
No en mäkään oo nähny myytävän niitä erikseen, atalan pussissa ainakin oli yhdessä...31E

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
OS:iin uudet sisukset :/
« Vastaus #13 : 23.11.02 - klo: 13.56 »
Sylinteriputkea ja mäntää ei saa miltään merkiltä erikseen, sillä männät valitaan ainakin CMB:n ja Ossin tehtaalla sylinterikohtaisesti, siten että ne varmasti sopivat.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND