Kirjoittaja Aihe: Kysymys finaalien pistelaskusta  (Luettu 4824 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Kysymys finaalien pistelaskusta
« : 04.09.05 - klo: 22.45 »
Mitäs mieltä tästä ajatuksesta?

Kisojen aika-ajot ovat se varsinainen näytön paikka ja suoritusten näyttämö. Suurin osa päiväähän kulutetaan finaalierän ja sen lähtöruudun selvillesaamiseksi.
Tiedetään toisaalta, että mitä kauemmas A-finaalista edetään, sitä varmemmin lähtöruudun numerolla ei ole merkitystä finaalien lopputulokseen. TS:n B-finaalissa nyt jonkin verran, koska siellähän paalupaikka ja finaalien 1. sija on varattu kaimapojalle 8)

Siis, mitäs jos alkuerien sijoitus kussakin erässä laskettaisiin mukaan lopputuloksiin ikään kuin yhtenä finaalieränä? Näin saataisiin B+ erillekin kolme finaalierää, joista huonoin jätetään huomioimatta. Ja näin tulisi se neljän kovan alkuerän ja kisan pitkän alkuosan työpanos huomioiduksi.

Juu, tiedän, että tämä käytäntö ei olisi yhdenmukainen muun maailman kanssa. Enkä tosissani usko, että se voi milloinkaan toteutua. Mutta eikös ajatuksessa ole järkeä?

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Kysymys finaalien pistelaskusta
« Vastaus #1 : 04.09.05 - klo: 23.41 »
Eli siis lähtöruutu finaalissa laskettaisiin yhdeksi "sijoitukseksi" ja kaksi muuta tulisi sitten ajamalla?

Ihan mielenkiintoinen idea.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Kysymys finaalien pistelaskusta
« Vastaus #2 : 05.09.05 - klo: 09.21 »
? :roll:  :twisted:  :twisted:  ?
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa artov

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kysymys finaalien pistelaskusta
« Vastaus #3 : 05.09.05 - klo: 13.36 »
Tuossa on kyllä ideaa...Koko päivän työ kun helposti menee hukkaan eka mutkas:)

Poissa petka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kysymys finaalien pistelaskusta
« Vastaus #4 : 05.09.05 - klo: 23.19 »
Hieno ajatus. Tuolla systeemillä peli muuttuu reilummaksi niissä kisoissa, joissa on kahden finaalin systeemi.

Tiimimme on käytännössäkin kokenut tuon kahden finaalin anteeksiantamattomuuden kauden ensimmäisissä FT osakilpailuissa, joissa starttasimme B-finaalin paalulta ja kolarien seurauksena keskeytys ja sijoituspisteitä 10 ja kuskin mieli maassa, kun ei ole enää mahdollisuuksia parantaa.

Uskon, että ainakin TSS-luokkaan mainio uudistusehdotus. Hyvä VesaK.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Kysymys finaalien pistelaskusta
« Vastaus #5 : 09.09.05 - klo: 18.01 »
Kiitos kommentoineille.
Laitoin ajatuksen finaalien pistelaskusta myös "testatakseni" nyky-Foorumin keskustelukykyä ja kisaajien aktiivisuutta/passiivisuutta.

Vaan eipä tuo kummoiselta näytä. Lukukertoja tällä hetkellä 350 paikkeilla, 4 kommenttia.

Finaalien pistelaskutapa koskettaa jokaista, joka kisoissa käy. Ja siihen luulisi jokaiselta löytyvän jonkinlaisen mielipiteen. Taitaa olla liian vaikeata tai rasittavaa?

Poissa nikoprkl

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • http://www.teamentisetkuskit.com
Kysymys finaalien pistelaskusta
« Vastaus #6 : 09.09.05 - klo: 18.30 »
Rasittavaa tai ei, mutta aina ne säännöt on kaikille samat. laskettiinpa ne pisteet sitten miten tahansa. Ihan omasta ajosta se kaikki loppujen lopuksi kuitenkin kiinni on.
EuroRC / TEK

Poissa Toke

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kysymys finaalien pistelaskusta
« Vastaus #7 : 14.09.05 - klo: 11.58 »
Ihan mielenkiintoinen ja keskustelun arvoinen idea.
Mitä ihmiset sitten pitävät ajauksesta, että finaaleissa alkuerien merkitys nousisi. Alkueräthän ovat kelloa vastaan ajettuja tuloksia, finaaleissa ajetaan mies miestä vastaan. Miten tämä ero vaikuttaisi?

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Kysymys finaalien pistelaskusta
« Vastaus #8 : 14.09.05 - klo: 14.47 »
Meillä on kokemusta vain stanussa kisaamisesta ja olen Petkan kanssa samoilla linjoilla.
Jos junnukuskilla menee toinen kahdesta (B tai C) finaalista vaikkapa kaverin törttöilyn vuoksi pieleen, se ottaa tunnetasolla tosi koville. Samalla rapautuu koko kisan tulos.

Näin junnunäkökulmasta ja kokemuksella tuo ehdotettu laskentatapa tuntuisi hyvältä parannukselta.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Mika M

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kysymys finaalien pistelaskusta
« Vastaus #9 : 14.09.05 - klo: 15.19 »
Semmosen puute tuossa olisi, että kisan voitto  olisi usein ratkaistu jo yhden finaalin jälkeen. Paalupaikkamies voittaa ekan finaalin ja se on siinä... Tosin jollain on mahd. tasapisteisiin voittamalla seuraavat joten vielä riippuu millä sitten ratkaistaan järjestys.

Mutta eiköhän ajeta erikseen alkuerät ja finaalit. Sehän on mukavaa kun on ikäänkuin kaksi erityyppistä kisaa samana päivänä.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Kysymys finaalien pistelaskusta
« Vastaus #10 : 14.09.05 - klo: 15.25 »
Oikea ratkaisu tähän ongelmaan olisi, että ajetaan kaikki finaalit yhtä monta kertaa. Tämä olisi mielestäni ainoa kaikille reilu tapa.
---

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Kysymys finaalien pistelaskusta
« Vastaus #11 : 14.09.05 - klo: 15.26 »
Olisikohan mahdollista kokeilla tätä systeemiä jo esim. Mäntsälän Kapinoissa ja tehdä sitten päätös?
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Kysymys finaalien pistelaskusta
« Vastaus #12 : 14.09.05 - klo: 16.27 »
Lainaus käyttäjältä: "Jukka"
Olisikohan mahdollista kokeilla tätä systeemiä jo esim. Mäntsälän Kapinoissa ja tehdä sitten päätös?


Jeps, jeps. Mäntsälässähän on kokeiltu monia uusia juttuja mm. eräharjoituksen korvaaminen 4. alkuerällä.

Laitetaan harkintaan!
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Kysymys finaalien pistelaskusta
« Vastaus #13 : 15.09.05 - klo: 17.35 »
Ajatusta aikanaan maistellessani näin sen oikeastaan vain sellaisiin finaalieriin soveltuvana, jotka ajavat kaksi kertaa. Siis B+.

A-finaalit ajavat 3 kertaa, joten heillä tulosaineiston "luotettavuus" on parempi. Ja koska kansainvälinen käytäntökään ei tunne alkuerien huomioimista loppusijoitusta laskettaessa, ei se mielestäni sovi A-finaaliin ainakaan TS-10 luokassa.

TSS-10:n B+ erät olisivat kaikkein oikeimpia paikkoja soveltaa laskutapaa. Ainakin sitä voisi kokeilla?

Muistaakseni Mäntsälän Kapinat ajaa kaikki finaalit 3-kertaisina? Jos niin on, ei sekään taida olla oikea paikka kokeilulle.

Poissa petka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kysymys finaalien pistelaskusta
« Vastaus #14 : 15.09.05 - klo: 23.09 »
Minustakin ajatus soveltuu ehdottomasti ainoastaan kisoihin/luokkiin/finaaleihin B+, joissa ajetaan kaksi finalia, mutta niihin tämä sopiikin mainiosti.

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Kysymys finaalien pistelaskusta
« Vastaus #15 : 21.09.05 - klo: 10.53 »
Eikun joo, huonoin piti jättää pois...

Idea sinänsä on ihan hyvä, mutta tämä ajaa käytännössä vain finaalin kärkeen sijoittuneiden etua, ja tekevät asian työläämmäksi huonommin sijoittuneille, kun kärkikuljettajien ei oikeastaan tarvis kuin onnistua kerran turvatakseen hyvän finaalituloksen... Huonommalta puoliskolta lähtevien taas pitää taistella ikäänkuin pohjalla olisi yksi keskeytys jo valmiiksi...
Ja kun kaikki ei voi lähteä paalulta vaikka kuinka hyvin ajais :(

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Kysymys finaalien pistelaskusta
« Vastaus #16 : 21.09.05 - klo: 13.11 »
Se on hyvä näkökohta.

Ajattelin ideaa sorvatessani silleen, että varsinainen "työ" kisoissa tehdään alkuerissä. Niitä on meillä nykyisin 4kpl, ja kisapäivästä suurin osa kulutetaan niihin. Alkuerien tulos on jo yhdenlainen, mahdollisimman totuudenmukainen paremmuusjärjestys.

Kun sitten ajetaan finaalit, kärkipaikkojen osalta koko päivän työ voi mennä lähes hukkaan jopa jo ensimmäisessä mutkassa, liian innokkaan takapuskurimiehen vuoksi. Aika usein näin tapahtuukin, nimenomaan TSS-luokassa. Se jos mikä on epäoikeudenmukaista, onhan hyvä kärkipaikka ansaittu todellisilla näytöillä, eikä tuurilla.
(Sivumennen sanoen, meillä on edelleen aivan liian lyhyet lähtöruutujen välit, vrt. viimeisin FT Hyvinkäällä)

Takaruutujen autojen mahdollisuudet eivät kieltämättä tästä laskentatavasta parane, mutta täytyy muistaa, mikä heidän sijoituksiaan nostaisi: hyvä tuuri, eli etupään autojen epäonni. Kumpaa painotetaan enemmän, tuuria vai näyttöjä? Jos tuuria, niin se tapahtuu aina kärkimiesten tappioksi ja häntäpään miesten eduksi. Onko se oikein?

Esimerkki isosta LRP Masters kisasta. Kaikki ajavat muistaakseni 5 alkuerää, mutta B+ finaaleja ajetaan ainoastaan kerran. Siellä on jo aivan kohtuutonta, että yhden ainoan erän hyvä/huono tuuri voittaa sen, mikä on saavutettu kahtena päivänä aika-ajoissa.
Sama formaattihan on meilläkin, lievennettynä siten, että B+ erät ajavat kaksi kertaa.

Lisää mielipiteitä!

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kysymys finaalien pistelaskusta
« Vastaus #17 : 23.09.05 - klo: 21.31 »
Kuulosti aluksi hyvältä idealta, mutta. Jos lähtöpaikka lasketaan lopputuloksiin, niin B,C, ... finaalit voidaan ajaa yksinkertaisina, kun sen jälkeen alkaa olla jo järjestyskin selvillä. Säästyy aikaa ja päästään aikaisemmin kotiin. Vai mikä se pääasia olikaan? Mun mielestä kaikki finaalit pitäisi ajaa kolmeen kertaan.  Alkaiskohan tähän olla mahdollisuus kun touringissa ajetaan 2 luokkaa/pv. Vähennetäänkö alkueriä, kolmeen.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Kysymys finaalien pistelaskusta
« Vastaus #18 : 04.10.05 - klo: 10.34 »
Niin, ajatuksissani oli tietysti myös että kaikki eivät mahdu kärkijoukkoihin alkuerissä, jos nyt vaikka käy niin onnettomasti että alkuerissä ei oikein saa autoa vielä täydelliseen setuppiin, tai radalla tapahtuu touring-maista tönimistä, tai joutuu yksinkertaisesti ajaa alkuerät hitaassa erässä, näinollen alkueräsijoitukseski mahdollisesti tulee joku huonommalla puoliskolla oleva paikka, vaikka periaatteessa voisi/osaisi ajaa kovempaakin, jos tilaa vaan tulis... Tuolta onkin sitten toivotonta lähteä ajamaan finaalin voitosta, kun kärkikuskien ei tarvi kun varmistaa yhden finaalin hyvän tuloksen, ja homma olis pulkassa.
Kyllähän kärkipaikaltakin lähtevän kuljettajan pitää pystyä kahteen hyvään suoritukseen FINAALISSA jossa ihan oikeasti ajetaan kilpaa...

Otetaan myös huomioon, että esimerkiksi hyvinkäällä ensimmäiset 20 kuljettajaa taisi olla samalla kierroksella, joten erot ovat monesti todella pienet ensimmäisen ja viimeisen välillä finaalissa, ja sijoitus ratkaistaan vasta finaalissa ajmalla.

Olishan RC-autoilu tylsää jos ajettais kuten formulat, koko erä tasaisessa letkassa ilman mitään tapahtumia. Kohta voitais jättää finaalit kokonaan pois ;)

Ja tosiasiahan on, että touringissa tönitään ihan liikaa (osittain liikayrittämisen tuloksena, osittain tahallaan), kyseessähän ei ole kontaktilaji...