Kirjoittaja Aihe: M-8 pilli 3 kammioiseksi?  (Luettu 11218 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
M-8 pilli 3 kammioiseksi?
« : 15.09.05 - klo: 10.41 »
Tietääkö joku mahdollisesta uudesta (EFRA) säännöstä pilleihin liittyen? Huhuja liikkuu, että jo ensi kaudeksi pitäisi olla 3 kammioinen pilli kilpailukäytössä. Jos näin käy, onko siirtymäaikaa ja päteekö sama heti Suomessa? Tuntuisi kohtuuttomalta näin nopea päätös ja kun ensi kauden kamoja hommailen, niin olisi oleellista tietää tämä asia.

Poissa Timo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
M-8 pilli 3 kammioiseksi?
« Vastaus #1 : 15.09.05 - klo: 11.47 »
Tuskin tulee pätemään Suomessa vielä ensikaudella. Sillä Suomessa saa ajaa vielä FEMCA hyväksytyillä pilleilläkin ja ne ovat olleet pois suljettuja EFRA-kisoista jo jokusen vuoden.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
M-8 pilli 3 kammioiseksi?
« Vastaus #2 : 15.09.05 - klo: 12.33 »
En tunne miten tuo FEMCa pilli vaikuttaa koneeseen, mutta ymmärrykseni mukaan tuo kolmikammioisuus syö koneesta tehoja aika lailla. Mutta hyvä jos sanomasi on tuleva tapa toteuttaa muutos äänettömämpään suuntaan, jota sinänsä kannatan. Ratojen saaminen ihmisasutuksen piiriin helpottuu. Kiitos vastauksesta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
M-8 pilli 3 kammioiseksi?
« Vastaus #3 : 15.09.05 - klo: 16.54 »
En sanoisi että 3 kammiota tehoja pudottaa... saati ääntä.

Vai onko mun auton kulussa ollu jotain vikaa tai pienet äänet.
Kuinkas Josen auton kulkupuoli sitten?

Molemmilla meillä on 3 kammioinen pilli.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
M-8 pilli 3 kammioiseksi?
« Vastaus #4 : 16.09.05 - klo: 10.34 »
Ok. Mikäs kerpeleen idea sitten on kolmikammioittaa noita pillejä jos ei äänikään laske? Ja se muuten mitä olen lukenut liittyy huipputehojen laskuun = korkeat kierrokset. Ja jos oikein muistan/ analysoinut, niin teitin Novarossit on huippuvääntäviä, mutta ei välttämättä nopeimpia suoralla, mutta sillähän ei tunnetusti tässä lajissa ole paljon merkitystä. Ja onko kyseessä moottorilohkon vai pillin ominaisuudesta. Sitä en todellakaan tiedä!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
M-8 pilli 3 kammioiseksi?
« Vastaus #5 : 16.09.05 - klo: 17.01 »
Hmmm... itseasiassa kun nyt hommaa tarkemmin katselin niin meikäläisen muisti on tainnu tehdä kepposen.
Eli eipäs ookkaan 3 kammioinen pilli.
Eli vedetään edellinen höpinä pois.

Käytössä on Novarossin 9901 pilli joka on kierros pilli.
Koneena on P5 joka taas on alavääntävä kone, eli tolla pillillä saa pikkusen lisää yläpotkua. Tohon koneeseen alavääntönen pilli olis jo ihan sairas. Nyt jo riuhtasee heti ku kaasuun koskee ihan perskuleesti.

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
M-8 pilli 3 kammioiseksi?
« Vastaus #6 : 07.11.05 - klo: 17.14 »
Asetan taas kerran koko EFRA:n sun muut pellet naurunalaiseksi :!: Tarkoitus on pudottaa äänitasoa, mutta listassa on esim RB 2020 pilli joka pitää aivan älytöntä rapelia. Minulla on ollut molempia 2 ja 3 kammioisia pillejä. Äänen kovuudessa ei ole suurta eroa. Lisäksi noita 3 kammioisia krossipillejä on todella harvassa. Melkein kaikki on 2 kammioisia.

Noi ukot on yhtä tyhmiä kun saappaat. Eihän ne tajua polttomoottoreista mitään. Sama kuin tämä polttistouring moottorisääntö joka rajoittaa sylinterin porttien lukumäärän kolmeen. PORTTIEN LUKUMÄÄRÄLLÄ EI OLE MITÄÄN TEKEMISTÄ MOOTTORIN TEHOJEN KANSSA IDIOOTIT VAAN AJOITUKSELLA YM!!! Ja esim 5 porttisesta koneesta voi dremelöidä väliseinät pois jolloin se on 3 porttinen. MUA SAPETTAAA :!:

Polttomoottoreille pitäisi saada omat miehet päättämään tekniset säännöt. Ja nämä henkilöt voisivat olla polttomoottoritehtaista, jotta asiasta tajuttaisi jotain. Mulla ei riitä sanat kertomaan kuinka paljon sapettaa kun on noin yksinkertaiset ihmiset päästetty päättämään tämmöisistä asioista :!:  :!:  :!:  :evil:  :evil:


Seuraavaksi rajoitetaan renkaat ja kori kuten touringissa. Toi nyt oli vitsi, mutta se ei ole vitsi että Saksassa jo puuhataan tota rengasrajoitusta. Täysin naurettavaa. Pitääkö tässä lähteä puuhaamaan omaa RC-auto organisaatiota. KYSYN VAAN
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
M-8 pilli 3 kammioiseksi?
« Vastaus #7 : 07.11.05 - klo: 17.29 »
Siinä uusi pillilista:

http://www.efra.se/pages/mufflers.html

Samassa listassa on siis on-road pillit myös.

Ihmetelkää sitä sitten  :evil:
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa Tappi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/hobbyman
M-8 pilli 3 kammioiseksi?
« Vastaus #8 : 07.11.05 - klo: 20.32 »
Vaikka EFRA;n kilpailuissa siirrytäänkin 2006 alusta 3-kammioisiiin pilleihin, niin Suomessa on kahden (2) vuoden siirtymäaika eli 3-kammioiset pillit tulevat pakollisiksi vasta 2008 alusta. Siihen asti saa käyttää nyt hyväksyttyjä 2-kammioisia pillejä 3-kammioisten rinnalla.

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
M-8 pilli 3 kammioiseksi?
« Vastaus #9 : 07.11.05 - klo: 23.21 »
Jotain lohduttavaa sentään.


Mites tuolla MM-kisoissa. Siellä ilmeisesti kelpaa kunhan on vaan joku leima. EFRA, Femca tai mikä vain?
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
M-8 pilli 3 kammioiseksi?
« Vastaus #10 : 07.03.06 - klo: 10.39 »
Alkaa noita 3 kammioisia pillejä olemaan. Pian julkaistaan uusi EFRA pillilista.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
M-8 pilli 3 kammioiseksi?
« Vastaus #11 : 03.11.06 - klo: 10.40 »
Aattelimpas vähän kirjoitella tänne kun toi EFRA kirja sattui lapaseen.


Sanotaan siis että pillin tulee olla EFRA kisoissa EFRA:n hyväksymä 3 kammioinen pilli (oltava tämän vuoden EFRA muffler listassa). EFRA sääntöjen mukaan tämä ei riitä :O Autosta ei saa kaikenkaikkiaan lähteä yli 83 dp ääntä ja mikä tahansa auto voidaan silti äänitarkastaa kesken kilpailun mikäli ääni epäilyttää ja desipelit ei saa mennä yli sen mainitun 83 dp 10 metrin etäisyydellä mitattuna.

Kysyin Carlos Comezilta tästä 3 kammioinen pilli säännöstä ja hän sanoi että EFRA kokouskessa oli vähän väärin käsityksiä kyseisestä aiheesta ja suurin osa ei ees tajunnut mitä koko hommalla tarkoitetaan.

Jänskää :)
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
M-8 pilli 3 kammioiseksi?
« Vastaus #12 : 02.01.07 - klo: 20.07 »
Lainaus käyttäjältä: "Niko"

Seuraavaksi rajoitetaan renkaat ja kori kuten touringissa. Toi nyt oli vitsi, mutta se ei ole vitsi että Saksassa jo puuhataan tota rengasrajoitusta. Täysin naurettavaa. Pitääkö tässä lähteä puuhaamaan omaa RC-auto organisaatiota. KYSYN VAAN


Renkaiden rajoittaminen olisi jo nyt paikallaan. Setti per kisa tyyliin. Samat ukot siellä palkintopallilla olisi silloinkin. Kustannukset vain putoaisi.

Kun kerta ralli ja formulatiimien renkaiden kulutusta rajoitetaan miljoonabudjeteista huolimatta niin ei sen luulisi olevan suuri juttu pienoisautoilussa.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
M-8 pilli 3 kammioiseksi?
« Vastaus #13 : 02.01.07 - klo: 20.32 »
I vaan pitäis aina olla ykstyyppirengas, mahdollisesti 2 eri seosta. Ei välttämättä edes sitä.

Sitten pari settiä alkueriin ja jokaiseen finaaliin uusi setti. Muuten homma ei toimi koska joku voi nousta alhaalta....
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
M-8 pilli 3 kammioiseksi?
« Vastaus #14 : 02.01.07 - klo: 20.49 »
Hieman ongelmalliseks vaan tulee se että jokaisen radan pinta on erilainen.
Myöskin pitää ottaa keli huomioon.
Sekin vielä että monesti rata on saatettu kunnostaa ennen kisaa... joskus taas ei...

On siis kohtalaisen hankala lähteä vetämään suoraa linjausta millä renkaalla saa ajaa.
Ongelmaksi tulee myös renkaiden saatavuus.
Sekään kun ei ole ollut mitenkään vakaalla pohjalla koskaan.

Ja sitäpaitsi...
Kun nyt tarkkoja ollaan niin palkintopallin kuskejen renkaita jos katsellaan niin ei voida tosiaan puhua mistään suuresta kulusta.
Lähes aina on sama rengas.
Pari rataa tekee poikkeuksen joilla jotku käyttävät hieman erilaista rengasta.
Joillain radoilla taas saattaa joku käyttää eri seosta.

Yleisin kuitenkin ylivoimaisesti on Crimefihter M2

Otetaan esimerkiksi kooste omista renkaista kuluneelta kaudelta.

Vantaalla Crime M2... kostealla kelillä Step Up M2
Turussa GRP Grip A seos.
Ulvilassa Crime M2
Salossa alkuerät ajoin Knuckleseilla kokeilun vuoksi ja säästääkseni renkaita. Semit ja finaali Crime M2 (Salon rata kuluttaa rengasta joten finaalin jälkeen lähes sileät)
Imatralla Crime ja kostealla Grip

Tähän kun otetaan huomioon että monessa kisassa käytin alkuerissä edellisessä kisassa ajamiani renkaita ja vasta finaalissa uusia niin rengaskustannukset pysyivät yleensä yhdessä uudessa setissä per kisa.
Ulvilan jäljiltä renkaat olivat kuin uudet, eli niillä ajoin myös seuraavassa kisassa.

Yhteenvetona voidaan laskea nopeasti käytetyt rengassetit:
Crime 4 set
Grip 2 set (molemmat setit vieläkin käytössä... yhdellä setillä olisi pärjännyt mutta teki mieli hifistellä)
Knuckles 1 set (edelleen kuin uudet)
Step Up 2 set (toinen setti sileeks ja toiset edelleen uutta vastaavat)

Näistä monia renkaita käytin myös ulkomailla ja treenaillessani.
Listaa jos katselee niin olisin pärjännyt suomen kisat hienosti läpi 8 rengassetillä... Ja vain 3 eri kuviolla... 2 eri kuviolla mikäli olisi ollut kaikki kisat kuivia.
Tämä siis sisälsi 4xSM kilpailut, 5xHoBao cup ja PM kisat.

En siis mitenkään näe tässä syytä alkaa rajoittamaan renkaita...
Enkä todellakaan ymmärrä miksi jotkut edes vihjailevat polttiskrossin suuriin rengaskuluihin johtuen useista eri renkaista.

On hyvä että on vaihtoehtoja joista jokainen voi kaivaa itselleen parhaiten sopivat renkaat.
Myöskin hyvä että on mahdollista valita rengas radan kuluttavuuden mukaan, säästääkseen niissä rengaskuluissa.

Salon rata (hieman myös Lavanko) kuluttaa rengasta niin paljon että jos ajateltaisiin tilannetta jossa Crime M2 olisi ainoa ajettava rengas, niin alkuerät 1 setti... Pieleen menneen alkuerän jälkeen nousut 1 setti... Riippuen nousujen määrästä semifinaaliin jälleen uusi setti.
Ja mikäli pääsee finaaliin ja aikoo alusta loppuun asti ajaa kovaa niin jäleen 1 setti...
Tämä alkaisi tulla kalliiksi... Onneksi on mahdollisuus valita rengas radan ja kelin mukaan niin pääsee lopulta pienemmällä menekillä. Johtuen siis siitä että näitä toisia renkaita voidaan edelleen käyttää joissain toisissa kisoissa tai sitten ensikaudella samaisissa.

Ajatellaan tosiaan kauhuskenaariota jolloin olisi ainoastaan yksi rengastyyppi käytössä...
Sekin rajoitetulla määrällä.
Esim 2 settiä per kisa.
Ajat alkuerät ja koet ongelmia...
Nousuissa alkaa sujua ja nouset...
Alla edelleen samat renkaat joilla aloitit.
Parin nousun jälkeen vaihdat alle uudet kiekot ja ajat nousun sekä semin...
Pääset jatkoon ja ajat finaalin renkailla jotka sattuu olemaan paremmassa kunnossa.
Verrataan tätä tilanteeseen että ajatkin itsesi alkueristä suoraan semiin.
Alkuerät ja semit samoilla renkailla...
Finaaliin uus setti...

Tällöin paremmilla kuskeilla (ja paremmalla tuurilla) on selkeä etulyöntiasema, koska heidän ajominuuttinsa ovat parhaimmillaan puolet pienemmät.
Rajoittamalla renkaita ei siis paranneta kenenkään mahdollisuuksia pärjätä, vaan jopa mahdollisuuksia huononnetaan.
Eri asia lajeissa jossa ei alkuerien jälkeen nousta.
Turha vetää esim formuloita esimerkiksi koska siellä ajetaan aika-ajot ja jokainen on finaalissa... Toisinsanoen siis samat mahdollisuudet renkaiden suhteen.

Polttiskrossin ykstyyppirengas idealle karu nou nou.

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
M-8 pilli 3 kammioiseksi?
« Vastaus #15 : 02.01.07 - klo: 21.30 »
Itse viimekautena useammissakin kisoissa arvoin alle aluksi "yleisrenkaat" kuten gripit tai crime fighterit. Niillä liukastelin erän-pari kunnes arvoin jotain muuta alle, usein se jokin muu oli paljon parempi. Samoin ajoin kesällä 05 autolla Y tietyn tyyppisillä renkailla tietyllä radalla ja olin erinomaisen tyytyväinen. Viimevuonna autolla x identtiset renkaat samalla radalla eivät istuneet lainkaan hanskaan vaikka setuppi oli hyvinkin samantyylinen. Go figure out.

Kaikki renkaat eivät käy kaikille ajotyyleille, setupeille tai radoille. Jos taas rengas jätetään vapaasti valittavaksi, mutta määrä rajataan, mennään esim. meikäläisen tapauksessa terve edellä puuhun kun mukana olevat fillarit ei toimikkaan. Besides, mikä on sen nopeampi tapa vaikuttaa auton käyttäytymiseen kuin rengaskierros.

Itse olen siis rengasrajoituksia vastaan. Jos jotain halutaan rajoittaa, niin rajataan vaikka käytössä olevien diffien ja iskarien määrä siihen mitä autossa on. Säästyy siinäkin rahaa kun ei "tarvitse" olla toisia osia eri öljyillä pakissa :wink:
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
M-8 pilli 3 kammioiseksi?
« Vastaus #16 : 03.01.07 - klo: 00.19 »
Jostain syystä isoissa kisoissa kaikilla nopeilla on aina samat renkaat vaikka jokaista ruoria veivaa eri jätkä. Saattaa olla kahta eri rengasta riippuen kuskin sponssisuhteesta. Jollain toisella renkaalla ei vaan pääse yhtä lujaa ko radalla ko olosuhteissa.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
M-8 pilli 3 kammioiseksi?
« Vastaus #17 : 03.01.07 - klo: 09.22 »
Järjestäjä tuntee radan ja olosuhteet ja pystyy hyvin asettamaan jonkun rengassäännön. Esim Crime M2 tai GRP Atomic jossain kisassa.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
M-8 pilli 3 kammioiseksi?
« Vastaus #18 : 03.01.07 - klo: 11.03 »
En nyt tarkoita pelkästään renkaiden hankinnasta tulevia säästöjä. Renkaiden pidon parannuttua ja samalla myös eliniän lyhennyttyä on myös tehon tarve kasvanut. Koneista voi ja pitää ottaa enemmän irti, jos haluaa kisoissa pärjätä. Lisääntynyt pito ja teho myös  kuluttaa autoja enemmän. Jos pitoa olisi vähemmän, voisi kisoissa käyttää lussumpia koneita ja pienempiä nitromääriä.

Eli voisihan meillä olla yksityyppirengas, joka olisi "huono" kaikkialla. Kovuus ja kuvio pitäisi vain valita siten, ettei rengas juurikaan huononisi vaikka sillä tultaisiin läpi kaikista nousuista.

Eikä kisaaminen nyt kuitenkaan niin kauhean kurjaa ollut viisi-kymmenen vuotta sitten jolloin samoilla renkailla voi ajaa pari kisaa kierrosaikojen juurikaan kärsimättä.

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
M-8 pilli 3 kammioiseksi?
« Vastaus #19 : 03.01.07 - klo: 12.28 »
Missä välissä kisojen vaatimustaso on noin kovaksi mennyt?. Ilmeisesti a-finalisteilla on jokaiseen hiittiin uudet renkaat, kone piikimmällä kuin laki sallii, nitroa yläkantissa (eihän sitä koskaan katsasteta?) ja mikä pahinta, ohuemmasta lexanista valmistettu kori, joka ei, ikävä kyllä, ole yhtä kulutuskestävä. Pian varmaan ruvetaan veivaamaan myös 300mAh vastariakuilla, jotka säästävät painossa, mutta joka erään pitää laittaa uudet. Titaaniruuvit ovat ehdottomat ja ilman kevennettyjä diffin ulostuloja nauretaan kisapaikalta pihalle.

Eli toivottavasti autojen minimipainoa nostetaan, tankin kokoa pitäisi kasvattaa niin suureksi, etteivät pro-tason mekkarin ja tankkipyssyn omaavat saisi varikon puolella yhtä suurta tasoitusta kuin nykyisin. Yksityyppirenkaat kehiin ja tapetaan muiden maahantuonti, pakotetaan jotkut ajamaan sellaisella renkaalla josta he eivät tykkää, tai eivät haluaisi ostaa. Tarkennetaan valvontaa, ettei kukaan pääse huijaamaan ja kiusataan ihmisiä useilla muilla ilkeillä tavoilla.
...Eikä ne efraleimat jo riitä.

Sitten kun kisoissa ei pysty voitoista ajamaan ilman jotain hypersuper-tuulitunnelikoria ja titaaniruuveja, niin mä lopetan.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
M-8 pilli 3 kammioiseksi?
« Vastaus #20 : 03.01.07 - klo: 12.51 »
Itseasiassa renkaat joilla ajetaan kestää todella hyvin. Alkuerissä ei käytetä mitään superpehmeitä 5min renkaita, vaan ajetaan yleensä samoilla joilla ajetaan 45min tai 60min finaalin.

Ja polttiscrossi on sähköcrossin ohella ainoa luokka jossa voi edelleen voittaa vaikka mm kisat kaupasta ostetulla, ei yhtään viilatulla pannulla.

Eli en näe renkaiden kulutuskestoa tai pannujen tehon tarvetta ongelmana.

Ja monesti huippukuskit eivät hae lisää pitoa renkailla, vaan parempaa tuntumaa epätasaisella radalla.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
M-8 pilli 3 kammioiseksi?
« Vastaus #21 : 03.01.07 - klo: 12.56 »
Ja ihan vaan tiedoksi niin mä ajoin pari ekaa vuotta Julle Pedersenin vanhoilla, siis käytetyillä renkailla (ja autolla). Suomessa menestys ei ole kaluston hinnasta tai renkaiden kuviosta kiinni.

Maailmalla vähän enemmän mutta sielläkin pärjää kaupan kamoilla ja ei tarvi edes olla bling bling uutta ja parasta.

Se tässä luokassa nimenomaan kiehtoo minua. SE ON KUSKISTA KIINNI LOPPUPELISÄ!  (Enemmän kuin muissa luokissa)
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
M-8 pilli 3 kammioiseksi?
« Vastaus #22 : 03.01.07 - klo: 13.15 »
Enpä kannata rengas- tai vastaavia rajoituksia ainakaan nykyisessä tilanteessa. Sami nyt vetele hieman ääripäähän tuossa tarinassa, mustaksi huumoriksi lienee tarkoitettu. JK kyllä myös puhuu asiaa sen puolesta, että tämä laji pysyisi rehtinä urheiluna, jolloin kaluston hinnallinen merkitys ei nouse ainakaan nykyistä kohtuuttomammaksi.

Jerzi on monet kerrat näyttänyt, että järkevällä ajamisella pärjää paremmin kuin meidän muiden koheltamisella. Mielestäni sama pätee vielä tällä hetkellä renkaisiin. Kertaakaan ei ole oma homma kaatunut renkaisiin ja niitäkin on kulunut kisakäytössä max 1 sarja per kisa. Joka tähän ei voi panostaa tämän vertaa, on valitettavasti valinnut väärän lajin. (Siksi minäkään en esim aja vaikka WRC autoa, kun ei rahat riitä!)

Olisiko sama rengas kaikissa kisoissa koko kauden?
Vai jokaiseen kisaan eri rengas? (aina ostettava huomioiden nousujen määrä jo aamulla)

Ja seuraavalla kaudella eri rengas?

Miten logistiikka hoidetaan? Aamulla jaetaan renkaat? Vai pitääkö kauden alussa ostaa x määrä renkaita. Sepäs olisikin halpaa.

Tuskin kauppiaatkaan tykkäisivät tilanteesta, että pitää johonkin kisaan tarjota ja hommata 500 rinkulaa tai ei mitään. En usko, että on kovin mukavaa "businesta" tuollainenkaan. Lähetys myöhässä, niin kisat pilalla. Renkaat kun jääkin hyllyyn on talous kuralla. Sähkiskauppiaat voi valistaa tässä asiassa.

Ja joka haluaa ostaa koko kesäksi treeni- ja kisarenkaat, osta Vegat. Niillä voi ajella koko kesän. Kisoissa voi hävitä pari sijaa, mutta mitäs siitä.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
M-8 pilli 3 kammioiseksi?
« Vastaus #23 : 03.01.07 - klo: 13.36 »
Ei suomessa oikeesti tarvita rengassääntöä, se itseasiassa lisäisi kustannuksia joillekki, koska pitää olla joku tietty rengas, ja sitä ei välttämättä ole pakissa.

Ulkomailla, esim EM ja MM kisoissa se olis hyvä.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa Joel N

  • Veteraani
    • Profiili
M-8 pilli 3 kammioiseksi?
« Vastaus #24 : 03.01.07 - klo: 16.04 »
Itse olen kyllä tätä vastaan, johtuen syistä joita on yllä jo runsaasti mainittu. Omalta kannaltani siis lähinnä tuon asian takia, jonka Jose tuossa kirjoitti, voipi muuten nousta kustannukset ainakin itselläni nykyiseen käytäntöön verrattuna.

Sitäpaitsi väärillä renkailla ajaminen on tuskaa :)
Hong Nor X2-CR PRO --- WERKS --- RC-Garage ---

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
M-8 pilli 3 kammioiseksi?
« Vastaus #25 : 03.01.07 - klo: 17.15 »
Miksi turhaa tehdä tuollaisia sääntöjä? Tämä on krossia kuitenkin.
Eri asia se on ratapuolella jossa säännöillä saadaan merkitsevästi tasaisemmaksi ja aloittamisen kustannuksia alemmas.

Onkos pakoputki ja tankki ainoita missä ollaan tarkempia?
Pakoputkessa en näe mitään muuta ideaa, muutakuin että saadaan kisojen melu pienempänä. Sillä marginaalisesti lisääntyneellä teholla kun ei tee mitään.

 - Hount

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
M-8 pilli 3 kammioiseksi?
« Vastaus #26 : 03.01.07 - klo: 19.48 »
Rengassääntö olis hyvä isoissa ulkomaankisoissa, koska pitää ajaa parhaalla renkaalla, ja nykyisin on niin paljon vaihtoehtoja että joutuu raahaamaan ihan sikana renkaita mukana.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
M-8 pilli 3 kammioiseksi?
« Vastaus #27 : 04.01.07 - klo: 01.27 »
ei pahalla mutta käytin yhdet sarjat koko kauden aikana paitsi viimeinen jyrkkälä koska minun jolly renkaan sisään oli mennyt hirveä kasa savea niin sitä rengasta ei voinnut enää käyttää mutta kenties avaan sen renkaan ja poistan savet ja ajan myös tän kauden niillä.
GRP JOLLY on ollut todellakin kestävä rengas.
saas nähdä miten uudet medial proot toimii kenties 2vuotta niillä ajaa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
M-8 pilli 3 kammioiseksi?
« Vastaus #28 : 04.01.07 - klo: 09.10 »
mut sä ajat kuin yli 65v mummo
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
M-8 pilli 3 kammioiseksi?
« Vastaus #29 : 04.01.07 - klo: 10.08 »
Lainaus käyttäjältä: "JQ"
mut sä ajat kuin yli 65v mummo


en muuten aja :wink:
ajan kuin hidas kilpikonna mutta varmasti. minulle tulee kaatoja koko kauden aikana yhtäpaljon kuin sinulla yhden alkuerän aikana :mrgreen:

Jerzi

PS muuten minkä takia ollaan siirtymässä 3kammioisiin pilleihin, ei se ainakaan ole äänen takia, tippuukos vauhti kenties.
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂