Kirjoittaja Aihe: Tapahtuipas viikonloppuna (juttua 17t-koneella ajelusta)  (Luettu 7472 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Ajattelinpa vaan kirjottaa kun on ollut paljon juttua tuosta ProStockista. Eli ajeltiin tuossa viikonloppuna kerholla treeniä 17t-koneilla turistilla kun on taas ens viikonloppuna jännä kerhoskaba noilla. Tärkein mitä ajattelin nyt sanoa on se että ittellä ei tällä hetkellä ole muita akkuja kuin Pana SMH:ta ja niillä siis ajelin. Ajoimme toisen kaverin kanssa "alkueriä". Eräällä akulla ajettuamme yhden erän, kävimme katsomassa tulokset ja laitoimme uuden laskennan käyntiin ja ajoimme autoon koskematta samoilla akuilla toisen erän heti perään. Mikä minua eniten tässä ihmetytti oli se että itse tykitin päivän nopeimmiksi jääneet kierrokset heti tuon toisen erän alkuun ja koko erätuloskin oli päivän toiseksi paras, eli akku riitti kahteen peräkkäiseen erään ja vielä kovalla vauhdilla. Rata oli kyllä semmoinen mitä monet kutsuvat mikkihiireksi, mutta meidän saliin ei paljon muuta saa... Paitsi ovaalin... Päivän lopuksi ajoin yhden akullisen 12-lankaisella eikä kierrosaika ollu kuitenkaan kuin noin 0,3s nopeampi kuin 17-lankaisella eli niilläkin pääsee lujaa...

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Tapahtuipas viikonloppuna (juttua 17t-koneella ajelusta)
« Vastaus #1 : 26.11.02 - klo: 11.04 »
Onhan se monesti huomattu että vauhti nousee kun auto saa "jäähtyä"
parikymmentä sekuntia. Mistä lie johtunee?

(Ilmiön huomaa myös esim. mollasta mollaan ajamisena kun välillä joutuu odottamaan nostajaa...)
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa matti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
...
« Vastaus #2 : 26.11.02 - klo: 11.29 »
Oisko kuskin jäähtymisellä 20 sekunnissa mitään vaikutusta? :wink:
Masami is back

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Tapahtuipas viikonloppuna (juttua 17t-koneella ajelusta)
« Vastaus #3 : 26.11.02 - klo: 13.17 »
Mietittiin sitä ja päädyttiin että akut antaa paremmin potkua hetken kun ne on kuitenkin lämpimat mutta levänny hetken...

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Tapahtuipas viikonloppuna (juttua 17t-koneella ajelusta)
« Vastaus #4 : 26.11.02 - klo: 13.58 »
Ilmeisesti akkujen jännite-erot tasoittuu ja lämpö jakaantuu niin sähkölaitteissa kuin renkaissakin.
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa hoj

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.geocities.com/oulurcracing/
Ajankäyttö?
« Vastaus #5 : 26.11.02 - klo: 15.01 »
Kerroppa Yippo miten kauan meni siitä hetkestä kun vetäisit akut irti laturista ja aloit ajamaan ekaa erää? Oliko tämä alun "viive" pidempi vai lyhyempi kuin tauko kahden erän välissä?

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Tapahtuipas viikonloppuna (juttua 17t-koneella ajelusta)
« Vastaus #6 : 26.11.02 - klo: 15.25 »
Joo, olihan siinä välissä kyllä aikaa että ei ollu ihan tuore akku...

Poissa hoj

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.geocities.com/oulurcracing/
kysymyksen takana
« Vastaus #7 : 26.11.02 - klo: 15.52 »
Edellisen kysymykseni takana oli se, että jos viive erien välissä olisi ollut pitkä olisivat kennot ehtineet jäähtymään lähes huoneenlämpöön. 17-lankainen kone kun ei juurikaan kokemamme perusteella lämmitä akkukennostoa teknisellä radalla (=lyhyt välitys) viiden minuutin erän aikana.

Jos taas ensimmäisessä erässä olisit ottanut vasta ladatut ja kuumat akut suoraan autoosi olisit menettänyt ehkä jotain, koska kuumat akut eivät luovuta tehoa niin hyvin kuin huoneenlämpöiset.

Em. Teoria on totta, mutta ei sovellu selitykseksi, koska ilmeisesti ajoit myös ensimmäisen erän lähes huoneenlämpöisillä kennoilla.

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Tapahtuipas viikonloppuna (juttua 17t-koneella ajelusta)
« Vastaus #8 : 26.11.02 - klo: 16.00 »
täällä kun noista akkujen lämmöistä keskustellaan niin kuinka lämpimänä akut voi laittaa lataukseen? vai voiko heti ajon jälkeen

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Tapahtuipas viikonloppuna (juttua 17t-koneella ajelusta)
« Vastaus #9 : 26.11.02 - klo: 16.00 »
Eka erässä oli akut varmaan ihan huoneenlämpösiä ellei vähän viileämpiäkin koska minähän lataan aina tuulettimen päällä ja erien väli oli tosiaankin vain sen verran että käytiin kattoon tuloksen, nollattiin ja uus laskenta päälle ja heti menoksi. Ne nopeat kierrokset siihen alkuun ei sinänsä ole mikään ihmetyksen aihe, mutta että riitti akut vielä niin pitkälle että pystyi ajamaan toisen erän perään kokonaan niin lujaa...

Menipäs muuten oululaisten keskinäiseksi jutusteluksi :-)

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Tapahtuipas viikonloppuna (juttua 17t-koneella ajelusta)
« Vastaus #10 : 26.11.02 - klo: 16.02 »
Lainaus käyttäjältä: "RChullu"
täällä kun noista akkujen lämmöistä keskustellaan niin kuinka lämpimänä akut voi laittaa lataukseen? vai voiko heti ajon jälkeen


Ei voi. Tai voi mutta ne kärsii. Akut pitää jäähdyttää huoneenlämpöön ennen uutta latausta ja sittenkään ei mieluummin enempää kuin 2 latausta/päivä...

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Tapahtuipas viikonloppuna (juttua 17t-koneella ajelusta)
« Vastaus #11 : 26.11.02 - klo: 16.04 »
Kiitos yippo!



Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Menipäs muuten oululaisten keskinäiseksi jutusteluksi :-)


eipäs mennytkään :mrgreen:

Poissa apo

  • Jäsen
    • Profiili
Tapahtuipas viikonloppuna (juttua 17t-koneella ajelusta)
« Vastaus #12 : 26.11.02 - klo: 16.22 »
tosta akkujen latauksesta: kerroit että lataat tuulettimen päällä. eikös sillä tavalla akut ylilataannnu koska, delta-peak katkasussahan jännite alkaa tippua lämpötilan nousun seurauksena. ja silloin jännite ei laskekaan niin nopeasti kuin ilman tuuletinta!?

korjatkaa jos olen väärässä!

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Tapahtuipas viikonloppuna (juttua 17t-koneella ajelusta)
« Vastaus #13 : 26.11.02 - klo: 17.00 »
Kyllä se kai on niinpäin että se lämmönnousu on seuraus akun täyttymisestä ja siksi yksi tapa akun latauksen katkaisuun. Tuulettimen päällä ladatessa akut vaan piikkaa pienemmässä lämmössä... Riippuu tietenkin tuulettimista ja akuista. Kyllä mulla lähelle 42C yleensä lämmöt noissa akuissa nousee, mutta toisaalta jotkut akut piikkaa jo selvästi alle 40C...

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Tapahtuipas viikonloppuna (juttua 17t-koneella ajelusta)
« Vastaus #14 : 26.11.02 - klo: 17.21 »
tollaset halpis laturit kun ei katkaise sitä lämmön mukaan niin eikös sitä voi ihan hyvin ladata tuulettimen päällä?

saattaapi olla kyllä enemmän tarpeen että pitää laturia tuulettimen päällä :wink:

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Tapahtuipas viikonloppuna (juttua 17t-koneella ajelusta)
« Vastaus #15 : 26.11.02 - klo: 17.47 »
Voi ladata tuulettimen päällä. Ja kannattaa sitä laturiakin jäähdyttää jos se kuumenee liikaa... Lisää tuulettimia hakeen vaan kaupasta...

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Tapahtuipas viikonloppuna (juttua 17t-koneella ajelusta)
« Vastaus #16 : 26.11.02 - klo: 18.18 »
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Voi ladata tuulettimen päällä. Ja kannattaa sitä laturiakin jäähdyttää jos se kuumenee liikaa... Lisää tuulettimia hakeen vaan kaupasta...


niin se kai pitää hakee toinen tuuletin :?  pitääkin ottaa isoin tuuletin mitä löytyy :P  
tai no, kai toi yks mulle riittää... perjaatteessa tarttis olla öö... monta tuuletinta... moottorille, laturille, laturin muuntjalle sekä muutama akuille... mut ei nyt taida ihan olla tarpeen... kun ei tota rahaakan kasva puissa...

toi laturi kyllä kuumenee liikaa!

Poissa Vihrea

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rcee.has.it
Tapahtuipas viikonloppuna (juttua 17t-koneella ajelusta)
« Vastaus #17 : 26.11.02 - klo: 18.45 »
varsinkin mulla!  :D

Turbomat 4, kuumenee aivan tolkuttomasti...
Galant VR-4

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Tapahtuipas viikonloppuna (juttua 17t-koneella ajelusta)
« Vastaus #18 : 26.11.02 - klo: 20.22 »
apo: Ei tainnut pojat ymmärtää sua... Itse en uskalla väittämääsi kommentoida, kun en ole ihan varma oletko väärässä vai et.

Poissa korimaali

  • Jäsen
    • Profiili
Tapahtuipas viikonloppuna (juttua 17t-koneella ajelusta)
« Vastaus #19 : 26.11.02 - klo: 21.48 »
Vihrea: mää arvasin että se sun turha-matti 4 on ihan surkee! :wink:
ja rapa roiskuu

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Tapahtuipas viikonloppuna (juttua 17t-koneella ajelusta)
« Vastaus #20 : 26.11.02 - klo: 22.09 »
Niin siitä lataamisesta vielä. Kyllähän se lämpeneminen ja jännite on varmaan kytköksissä mutta se riippuu ihan olosuhteista ja laturista että ylilataantuuko akku. Ja käyttäjästäkin. Ite tein esim sen virheen viime keväänä mattoSMien yhteydessä ajetussa touring-kisassa että siellä hallissahan ei ollut mitenkään lämmin eli ilman lämpötila oli about 10C. Kun latasin silloin pelkästään lämpökatakaisulla ja kaikkiin akkuihin meni aina 4000mAh, vaikka normaalisti meni noin 3400. Sitten kuin siirryin peak katkaisuun se kyllä katkaisi kohtuu normaaleissa arvoissa. Tavallaanhan se tuuletin vain avittaa lämmön siirtymistä ladattavasta akusta jolloin peak jännite tulee vastaan alemmalla lämpötilalla, jos lataat pelkästään lämmöllä niin silloin saat tuulettimen päällä menemään akkuun enemmän virtaa, mutta se tulee todennäköisesti enimmäkseen ulos lämpönä latausvaiheessa eli siitä ei ole ajossa hyötyä. On varmaan myös tilanteita että jos lataat peak&lämpö-katkaisulla että hieman lataat yli mutta tuskin kuitenkaan paljon.

Ei kovin selkeää tekstiä mutta toivottavasti joku pointti löytyy tuosta tekstistä...

Poissa hoj

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.geocities.com/oulurcracing/
Jäähdytys
« Vastaus #21 : 27.11.02 - klo: 13.52 »
Jos NiCd/NiMH-akkuja joutuu jäähdyttämään varaamisen aikana, on varausvirta liian korkea ja epäsuotuisa akkujen jatkuvan hyvinvoinnin kannalta.

Kun akku ylivarautuu, energia ei enää sitoudu akun kemiaan, vaan akku alkaa lämmetä. Luonnollisesti lämpeneminen on sitä kovempaa ja nopeampaa, mitä suurempi varausvirta on.

Ylivaraaminen on akuille vahingollista. Akkujen ylivaraaminen edistää akkujen ennenaikaista vanhenemista ja aiheuttaa akkujen muistiefektin kehittymisen.

Jäähdyttämällä akkujen pintaa tuskin voi auttaa ongelmaa paitsi, että pintalämpötila säilyy matalampana.

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
lämpeneminen
« Vastaus #22 : 27.11.02 - klo: 15.55 »
apo:n ajatus/miete ilmeisesti oli seuraava: aiheuttaako akun lämpeneminen myös latausjännitteen laskun?

en ole itse miettinyt asiaa koskaan tuolta kannalta, yhteys lämmöllä ja jännitehuipulla on luonnollisesti olemassa. akun saavuttaessa täyden latauskapasiteettinsa (maksimi latausjännitteensä) lämmöt nousevat ja jännite kääntyy laskuun. ylimääräinen lataaminen vie latausjännitettä edelleen alaspäin ja muuttaa ylimääräisen latausenergian (ylimääräisen "latauskapasiteetin") lämmöksi, josta ei ole mitään hyötyä.

mutta muuttaako lämpeneminen akun sisäistä resistanssia niin, että se samalla aiheuttaisi jännitteen laskun? vai kuinka resistanssi (ja kiderakenne) latauksen aikana muuttuu, suora yhteys jännitteeseen? jesse mittamies, mittarit käteen.

testaapa yipposamalla akulla latauksia niin, että ensimmäisellä kerralla lataan akun ilman jäähdytystä ja lopetat esim. 50 mV jännitepudotuksesta. otat jännitteen ja lämpötilan ylös, purat ja säilöt akun samalla tavalla kuin aiemminkin. seuraavalla kerralla teet samanlaisen latauksen tuulettimen kanssa ja ota arvot muistiin. eli vaikuttaako akun lämpötila akun maksimi latausjännitteeseen?

hoj, mitä tarkoitit latausvirran ollessa liian korkea, jos akkuja jäähdytetään latauksen aikana? virtahan on vakio. se ei muutu, vaikka akun lämpötila nousee.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Re: lämpeneminen
« Vastaus #23 : 27.11.02 - klo: 16.01 »
Lainaus käyttäjältä: "m.e."
testaapa yippo samalla akulla latauksia niin, että ensimmäisellä kerralla lataan akun ilman jäähdytystä ja lopetat esim. 50 mV jännitepudotuksesta. otat jännitteen ja lämpötilan ylös, purat ja säilöt akun samalla tavalla kuin aiemminkin. seuraavalla kerralla teet samanlaisen latauksen tuulettimen kanssa ja ota arvot muistiin. eli vaikuttaako akun lämpötila akun maksimi latausjännitteeseen?


Eli lataan tällä viikolla treeneissä ilman tuuletinta koska olen viimeisen puoli vuotta kirjannut katkaisujännitteet, lämmöt ja kapasiteetit ylös jos laturi antaa ne kaikki...  Kerron tuloksia sunnuntaina jos muista latailla ilman tuuletinta... :-)

Poissa hoj

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.geocities.com/oulurcracing/
Re: lämpeneminen
« Vastaus #24 : 27.11.02 - klo: 17.05 »
Lainaus käyttäjältä: "m.e."

hoj, mitä tarkoitit latausvirran ollessa liian korkea, jos akkuja jäähdytetään latauksen aikana? virtahan on vakio. se ei muutu, vaikka akun lämpötila nousee.


Tarkoitan sitä, että vakiolatausvirta on asetettu liian suureksi laturin säädöistä. Eli esim. 5 A:n latausvirta lämmitää akut, mutta jos 4 A:n virta ei lämmitä akkuja, on se parempi virranasetus akun käyttöiän kannalta. Maksimilatausvirran arvona kannattaa pitää sitä arvoa joka ei vielä mainittavasti lämmitä akkuja.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Re: lämpeneminen
« Vastaus #25 : 27.11.02 - klo: 17.15 »
Lainaus käyttäjältä: "hoj"
Lainaus käyttäjältä: "m.e."

hoj, mitä tarkoitit latausvirran ollessa liian korkea, jos akkuja jäähdytetään latauksen aikana? virtahan on vakio. se ei muutu, vaikka akun lämpötila nousee.


Tarkoitan sitä, että vakiolatausvirta on asetettu liian suureksi laturin säädöistä. Eli esim. 5 A:n latausvirta lämmitää akut, mutta jos 4 A:n virta ei lämmitä akkuja, on se parempi virranasetus akun käyttöiän kannalta. Maksimilatausvirran arvona kannattaa pitää sitä arvoa joka ei vielä mainittavasti lämmitä akkuja.


Mutta jos taas ajetaan kilpaa, niin käyttöikä on sivuseikka. Paras "potku" ratkaisee.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Re: lämpeneminen
« Vastaus #26 : 02.12.02 - klo: 17.30 »
Lainaus käyttäjältä: "m.e."
testaapa yipposamalla akulla latauksia niin, että ensimmäisellä kerralla lataan akun ilman jäähdytystä ja lopetat esim. 50 mV jännitepudotuksesta. otat jännitteen ja lämpötilan ylös, purat ja säilöt akun samalla tavalla kuin aiemminkin. seuraavalla kerralla teet samanlaisen latauksen tuulettimen kanssa ja ota arvot muistiin. eli vaikuttaako akun lämpötila akun maksimi latausjännitteeseen?


No nyt muistan kirjoittaa. Tämmöisen johtopäätöksen tein vaikka tulokset ovatkin vain muutamasta akusta mutta trendi näytti siltä että mAh meni akkuihin vähemmän, piikkausjännite laski ja lämpötila oli korkeampi. Eli juurikin sitä mitä saattoi ennustaa. Poikkeuksia toki oli mutta...

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
akkujen latailusta...
« Vastaus #27 : 04.12.02 - klo: 19.40 »
testailiinpa tuossa sitten matcherillä akkujen latailua tuulettimen kanssa ja ilman. jäähdytettyihin kennoihin menee n. 10-15 % enemmän latausta samoilla latausspecseillä, latausjännite myös kohoaa hieman korkeammaksi (0,01-0,02 V). laskennallisesti (aika & virta) akut ovat täynnä jos silloin, kun jäähdyttämättömillä kennoilla lataus päättyy "piikistä". eli jäähdytettyihin kennoihin pusketaan väkisin tuo 10-15 % ylimääräistä latausta... ei hyvä.

purkamiseen toimenpide vaikutti seuraavasti:
jäähdytettyjen kennojen purkujännite putosi (0,01-0,02 V) ja IR ("sisäinen vastus") nousi vastaavasti ylemmäksi. eli suuri purkuvirta ei meinannut mahtua millään ulos kennosta... =) purkuaika oli jonkin verran lyhempi kuin ilman jäähdytystä ladattujen kennojen

-> en suosittele latailua jäähdytyksen kanssa.

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Tapahtuipas viikonloppuna (juttua 17t-koneella ajelusta)
« Vastaus #28 : 04.12.02 - klo: 21.53 »
Jos lataa Delta Peak:illa ja pitää tuuletinta akkujen alla niin haitaako se mitään ?