Kirjoittaja Aihe: Kysymys "Moottori Guruille"  (Luettu 6377 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TapHaap

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/topaz.tattoo/
Kysymys "Moottori Guruille"
« : 02.12.02 - klo: 21.12 »
Moottori on LRP Fusion 7x3.
Millainen hiili / jousiyhdistelmä antaisi maximitehon dragsterikäyttöä ajatellen.
Eli kestävyydestä ei niin väliä kunhan saa 2 -3 kiihdytystä / hiilet.
Entäs ajoitus kiihdytystä ajatellen.
Projektisivu:
http://www.saunalahti.fi/~tat2supp/Dragster.html

--Tapsa--
#### Tapsa ####
## nick:Biker62 ##

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Kysymys "Moottori Guruille"
« Vastaus #1 : 02.12.02 - klo: 21.35 »
Luulisin että niin jäykät jouset kun löydät ja mahdollisimman suuret hiilet mahdollisimman suurella hopeapitoisuudella...

Poissa TapHaap

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/topaz.tattoo/
Kysymys "Moottori Guruille"
« Vastaus #2 : 02.12.02 - klo: 21.55 »
Muistelin nähneeni joissain hiilissä 2 johtoa/hiili maalaisjärjellä ajatellen virtaa kulkisi enemmän sellaisissa.
Siis hopeapitoinen hiili - oliskos valmistaja / malliehdotuksia?

--Tapsa--
#### Tapsa ####
## nick:Biker62 ##

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
hiilet ym.
« Vastaus #3 : 02.12.02 - klo: 22.39 »
kuten Yippo sanoi, seiskalankainen tarvitsee kyllä suhteellisen kireää hiilen jousta, jottei hiilet lähde pomppimaan (kipinöimään) kiinhdytyksessä. monellako kennolla aiot kiihdytellä? 10-12 kpl...

jokaisella kone- (hiili-) merkillä löytyy ainakin 4%/6% hopeahiiltä.  merkillä ei ole väliä, kaikki hiilet tulevat yhdeltä suurelta valmistajalta, pussittajia on vain enemmän...

kaksi johtoa/hiili on enemmänkin myyntikikka, kuin todellinen hyöty. ei siitä varmaankaan haittaa ole, mutta ei juuri hyötyäkään. erittäin suuri osa virrasta kulkee aina hiilikanavan reunoja pitkin, joten kannattaa kiinnittää huomiota hiilikanavien ja hiilien väliseen puhtaaseen ja riittävän tiukkaan kontaktipintaan.

Poissa TapHaap

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/topaz.tattoo/
Kysymys "Moottori Guruille"
« Vastaus #4 : 02.12.02 - klo: 22.58 »
6-10:llä kennolla olen ajatellut tehdä tuon systeemin kun on käytössä tuo Novakin Cyclon säädin (speksien mukaan se kestää sen) vai olisiko parempia tarkoitukseen sopivia säätimiä tyrkyllä?
Rapakon takana näyttävät käyttävän jopa 16 kennoisia zydeemeitä  :shock:
Onko kukaan kokeillut Suomessa rakentaa moisia härveleitä?
Jenkeissä tuntuu olevan tuo kiihdyttely kovinkin suosittua:
Olisikohan tästä uusi "laji " suomeen" :shock:

http://www.bolink.com/drag/

http://www.bolink.com/kits4.html
#### Tapsa ####
## nick:Biker62 ##

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Kysymys "Moottori Guruille"
« Vastaus #5 : 03.12.02 - klo: 08.55 »
Vaikka en olekaan mikään moottoriguru, niin kommentoin kuitenkin. Yllä tulikin melkein kaikki asiat jo käsiteltyä.

Seitsemänkierroksinen moottori on niin kireä, että siihen ei taida oikein löytyäkään liian kireitä jousia, mutta kireämpi jousi lisää myös kitkaa. Periaatteessa jäykillä jousilla saavutetaan lisää vääntöä kierrosten kustannuksella. Vastaavasti löysemmillä jousilla saavutetaan suurempi kierrosluku väännön kustannuksella. Miinuspuolella voisi kokeilla hieman löysempää jousta kuin pluspuolella.

Plussa puolella kannattaa käyttää mahdollisimman kovia ja hopeapitoisia hiiliä, mikä tulikin jo sanottua. Hopeahiili kuluttaa kollektoria kovuutensa takia enemmän (lisää huoltoa), mutta sillä ei tainnut olla merkitystä. Miinuspuolella voisi kokeilla hiili/grafiittipitoisempaa hiiltä, joka voitelee kollektoria. Tällä voi saavuttaa hieman lisää kierroksia. Lisää kierroksia saa myös "serrated" -hiilillä. Vastaavsti tasaisilla hiilillä saa enemmän voimaa.

Luonnollisestikin on selvää, että kollektori on pidettävä puhtaana. Eli sitä on sorvattava ja ajettava sisään usein. Myöskin hiiliä on putsattava ja vaihdettava melko usein. Lisäksi magneettien uudelleen magnetointia voi harkita, jos moottori on hiemankin vanhempi.

Oikean yhdistelmän löytämiseen ei taida auttaa kuin kokeileminen käytännössä tai dynossa, koska jokainen moottori on yksilö, joten kaikkiin moottoreihin ei ole samoja parhaita asetuksia ja komponentteja. Ajoitusta ei myöskään voi sanoa suoralta kädeltä. Suuntaviivana voisi sanoa, että ajoitus pitää olla suuri, mutta siinäkin on löydettävissä jokin moottorikohtainen optimiarvo. Siis liika-ajoitus heikentää myöskin suorituskykyä.

Toivottavasti tästä oli jotain apua ja asiavirheitä ei jäänyt.

Poissa Juho.nordgren

  • Veteraani
    • Profiili
Kysymys "Moottori Guruille"
« Vastaus #6 : 03.12.02 - klo: 10.37 »
Suomalaisilla THR:n jäsenillä näytää olevan vähän samanlainen projekti. Katso lisää http://thr.g-ion.com/ niillä näytää olevan käytössä lennoki säädin.

Poissa Vihrea

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rcee.has.it
Kysymys "Moottori Guruille"
« Vastaus #7 : 03.12.02 - klo: 13.28 »
oho... aikas moinen toi uus projekti niil.
Galant VR-4

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Kysymys "Moottori Guruille"
« Vastaus #8 : 03.12.02 - klo: 14.35 »
Sen verran voin kommentoida, että harva virikone kestää niin paljon kierroksia, kuin mitä esim. kymmenellä kennolla saa aikaan. Käämit helposti ns. lähtevät liikenteeseen ja sitten tulee rumaa jälkeä.

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Kiihdytysajoista
« Vastaus #9 : 03.12.02 - klo: 16.38 »
Lainaus käyttäjältä: "JesseT"
Sen verran voin kommentoida, että harva virikone kestää niin paljon kierroksia, kuin mitä esim. kymmenellä kennolla saa aikaan. Käämit helposti ns. lähtevät liikenteeseen ja sitten tulee rumaa jälkeä.


Tuli aikoinaan seurattua noita dragster kisoja mm. virtasalmella ja näin kun pari mottia kirjaimellisesti räjähti startissa, joten tommoistahan se voi olla oikeestikin, että voi olla motti/hiitti. Tulee vähän autenttisuutta hommaan :mrgreen:
Sponsored by own wallet

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Kysymys "Moottori Guruille"
« Vastaus #10 : 03.12.02 - klo: 21.39 »
Olen joskus aikoinaan kokeillut hieman 10 kennolla ajamista 2wd krossarilla. Moottorina toimi 10x2 reedy moottori jossa oli "iso" kollektori ja laydown hiilet. Kiihtyvyyden sijaan tavoiteltiin korkeaa huippunopeutta...
10 kennoa tekee moottorin ominaisuuksista käsittämättömän paljon erilaisen... Jännite mahdollistaa niin suuren välityksen kun löytyy... silti vääntö on niin mahtava että auto lähtee kuin tykinsuusta ja rullaa kevyesti pitäen moottorin viileänä...

Mielestäni 7-kierroksista sopivampi voisi olla 10-12 lankainen jossa langat pysyvät pakassa kiinni ja suurempi jännite mahdollistaa pidemmän välityksen jos sitä nyt kiihdytyksessä sitten kaivataan...
Eli jäykät hiilenjouset, vähän ennakkoa, kovimmat hiilet ja riittävä välitys mikä estää liian kiertämisen moottorissa olisi minun ehdotus... Oma moottorini näytti uudelta useammankin vedon jälkeen.

Omat testini sujuivat 7 kennoa 75km/h kunnes rengas räjähti... kovemmat renkaat ja 10 kennoa ampui kuin tykinsuusta 0-100km/h ja huippunopeus 120km/h niin lievään ala kuin ylämäkeen.. taisi tulla vähän ilmanvastus vastaan ja välityskin tuntui lyhyelle... ohjattavuus oli järkyttävä... radiosta kääntyminen oli lähes nollassa mutta auto haki lähes tieltä ulos pienen ohjausliikkeen seurauksena... seuraava tavoite asettui tuonne 150km/h paikkeille mutta väliin on yritykset jääneet pari viimeistä vuotta...

Väittiäisin että se 7-lankainen ampuu noin 2 sekunttia kovaa jos välitys on liian lyhyt.. Orion sivuilla oli hyvä juttu Japanin mestaruus kisoista joissa ajettiin isolla radalla 7-8 kiekkasilla kilpaa ja ongelmaa oli käämien ja hiilien kanssa. Pidempi välitys, jäykemmät jouset ja vähemmän ennakkoa oli suunta parempaan toimintaan noin kireillä koneilla...

Katselin tuota nopeusprojektia jossa tavoite oli 140km/h.. väittäisin että tuolla kennomäärällä lastenleikkiä suoralla radalla..kunhan ei ole liiaksi ilmanvastusta. Velodromilla taitaa loppua pitokesken ja rumannäköistä romua tulee kaikesta mitä autossa on mukana... saako osallistua nopeuden tavoitteluun jos mittaaja on kerran tulossa paikalle.. autojahan kerkeää viel rakentaa...  8)

Poissa winqqu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kysymys "Moottori Guruille"
« Vastaus #11 : 04.12.02 - klo: 09.38 »
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
... saako osallistua nopeuden tavoitteluun jos mittaaja on kerran tulossa paikalle..


Se olisi enemmän kuin suotavaa sillä, kilttien poliisi-setien houkutteleminen radan varrelle mittaushommiin osoittautui aika mutkikkaaksi tehtäväksi. Porukalla se onnistuisi helpommin normaalin /c.een nuolemisen ohella. Ja tunnetustihan joukossa krhm..******* tiivistyy.

Aikaa virittelyyn siis on ja keväällä päästään tositoimiin. Velodromille emme kerinneet tänä vuonna testaamaan, ja muilta siellä ajaneilta kuulin että pitoa on mahdoton löytää. Foumeilla kuulemma ei kannata edes yrittää. Onko vinkkejä, kumipyörät mattoautoon..??

Malmin lentokentällä onnistuu (ainakin viimeksi) varhain sunnuntai aamuisin ennenkuin kenttä on söndagsöppet purjekoneille.

Tuo moottoreiden kusahtaminen taitaa olla nopeustavoittelijoiden arkipäivää, mekin poltimme jo kolmesta ankkurista käämit  :mrgreen: . Uudet käämitykset vaan vanhoihin annkureihin ja uudestaan ensi kerralla. Tuollainen uudelleenkäämitetty ankkuri kestää noin 30 sek. mutta sehän riittää ...
THR

Poissa winqqu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
proto
« Vastaus #12 : 04.12.02 - klo: 09.45 »
Tuossa muuten linkki erään kahelin projektisivuille.

http://www.geocities.com/dave_beeby/index.html

.
THR

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
Kysymys "Moottori Guruille"
« Vastaus #13 : 04.12.02 - klo: 15.51 »
mikä on protoformin netti osote? ja mistä sait tietää(kenties protoformin sivuilta?) tomosesta "top fuel"kopasta?
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Kysymys "Moottori Guruille"
« Vastaus #14 : 04.12.02 - klo: 15.53 »
Joo kyl tolla jampalla on ollut laitteet ja aikaa... varmaan tekis mukavaa ajaa ekalla vedolla toi velodromin seinään tuhannen palasiks...  :mrgreen:

Poissa TapHaap

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/topaz.tattoo/
Kysymys "Moottori Guruille"
« Vastaus #15 : 04.12.02 - klo: 16.11 »
Lainaus käyttäjältä: "teemu12"
mikä on protoformin netti osote? ja mistä sait tietää(kenties protoformin sivuilta?) tomosesta "top fuel"kopasta?


Osoitteita:
http://www.pro-lineracing.com/flash/pfhome.html

http://www.bolink.com/home.html
#### Tapsa ####
## nick:Biker62 ##

Poissa TapHaap

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/topaz.tattoo/
Alustaa pitäis aloitella.....
« Vastaus #16 : 04.12.02 - klo: 21.20 »
P......le on hukkunut se paikka mistä saa ostaa tuohon dragsteriin sopivaa alustalevyä.
Voisikos joku joka muistaa niin jeesata tässä.
Tarve olisi 130 x 400mm ja paksuus n. 1-1,5mm.
Lasikuitu tai hiilikuitulevynä.
Ei jaksa vielä alkaa taivuttelemaan alumiiniputkea (vaikkakin sekin on suunnitelmissa).

tapio.haapalahti@nokia.com
#### Tapsa ####
## nick:Biker62 ##

Poissa Gonzo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Löysin tälläsen ketjun...
« Vastaus #17 : 05.12.02 - klo: 12.31 »
Timppa

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
Kysymys "Moottori Guruille"
« Vastaus #18 : 05.12.02 - klo: 14.39 »
toimii; miks et ite kokeillu :?:
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa TapHaap

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/topaz.tattoo/
#### Tapsa ####
## nick:Biker62 ##

Poissa TapHaap

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/topaz.tattoo/
Päivitystä
« Vastaus #20 : 07.12.02 - klo: 18.54 »
Sivuille päivitetty viimeisin vaihe:
http://www.saunalahti.fi/~tat2supp/Dragster.html

Moottoria ei oikeestaan voi dynottaa,
koska en tiedä vielä auton lopullista kokonaismassaa.
Kokeilemalla (ja ankkureita räjäyttämällä) homma etenee.
#### Tapsa ####
## nick:Biker62 ##

Poissa TapHaap

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/topaz.tattoo/
Kysymys "Moottori Guruille"
« Vastaus #21 : 09.12.02 - klo: 11.04 »
Lainaus käyttäjältä: "viksma-a"
onks kellään radis-dragster videoita, ois muuten aika kiva seurata vähän niitten menoo.
TapHaap: otappa videokuvaa sun dragsterista toiminnassa , näkis vähän et mimmonen peli se oikein on!!


Täältä löytyy "sweedu-Petterien" omia videoita:
http://www.welcome.to/mtfa/

Omaa materiaalia tulee sivuilleni kun on jotain kuvattavaa.
#### Tapsa ####
## nick:Biker62 ##

Poissa TapHaap

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/topaz.tattoo/
Hiilistä
« Vastaus #22 : 12.12.02 - klo: 01.45 »
No kertokaapas sitten ne mahd. hopeapitoiset hiilet + puolelle (ja kuka myy)?
Myös sitä - puolen hiiltä voisi suositella (ja kuka myy)?

--Tapsa--
http://www.saunalahti.fi/~tat2supp/Dragster.html
#### Tapsa ####
## nick:Biker62 ##

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Kysymys "Moottori Guruille"
« Vastaus #23 : 16.12.02 - klo: 10.02 »
Parhaimpien hiilien löytämiseen ei taida auttaa muu kuin raaka kokeilu. Kannattaa varmaankin aloittaa samoilla hiilillä molemmilla puolilla (=vähemmän monimutkaisuustekijöitä), koska hyöty on kuitenkin melko pieni. Lisäksi on hyvä muistaa, että samoja hiiliä voi saada usealla eri merkillä.

Minulla ei ole kokemusta kiihdytysautoilusta, mutta ohessa on muutama hiilivaihtoehto. Jos nyt oikein muistan niin Trinityn 4383(nt) voisi olla tarkoitukseesi sopiva hiili. Integylläkin on 6% hopeahiili (M2005). Nämä molemmat taitaa olla kuitenkin "serrated" -hiiliä, mutta voihan olla, että vastaavalla seoksella löytyy myös muita pintakuvioita. Voisihan sitä koittaa myös esim. Corallyn Silver -hiiltä (30550). Toivottavasti näillä pääsee edes alkuun kokeilussa.