Kirjoittaja Aihe: Uuden juniorisukupolven esiinmarssi  (Luettu 8208 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Uuden juniorisukupolven esiinmarssi
« : 08.12.02 - klo: 18.29 »
Alue8:n kerhocup-kisojen perusteella näyttää siltä, että laji on saanut paljon uusia harrastajia. Tässä keskustelufoorumissakin esiintyy useita uusia tulevaisuuden kykyjä, jotka kai ainakin osittain ovat eri heppuja, kuin A8-kisoissa käyneet.
Tämä on hieno ilmiö, ja toivottavasti muuallakin päin Suomea nähtävissä.


Kaikille isäpapoille, jotka ovat liikkeellä junnujensa kanssa, parit ajatukset omasta kokemuspankista:

- isäpapan on syytä olla juniorin mukana mahdollisimman paljon. Se on sekä velvollisuus että etuoikeus.

- on vaikeata löytää toista lajia, jossa isä ja poika voivat viettää yhtä paljon aikaa yhdessä ja molemmat osallistua siihen. Se on asia, jonka arvo vain kasvaa ajan myötä.

- laji on harrastuksena erittäin hyvä. Se kehittää monenlaisia teknisiä ja auton hallintaan liittyviä taitoja ja tietoja. Mutta vielä arvokkaampia ovat sosiaaliset ja ihmisenä kasvamiseen liittyvät kokemukset ja taidot: kärsivällisyys, johdonmukaisuus, kurinalaisuus, ongelmien ratkaiseminen, toisten huomioonottaminen, pettymysten kokeminen ja hallinta, onnistumisten kokeminen, jne. Siis paljon, paljon muuta kuin vain "ajamista pikkuautolla".

- kuten harrastajakaartin ikäjakaumasta näkyy, harrastuksesta tulee helposti kestävää laatua. Mikä olisi parempi "silta" yli murrosiän kriisien ja arvojen muuttumisten kuin oma hyvä harrastus. Nuorten miesten ajankäytölle löytyy huonompiakin vaihtoehtoja.
Kaikella kunnioituksella kaikkia liikunnallisia lajeja kohtaan kuten jääkiekko ja jalkapallo, valitettavan monien kohdalla niiden harrastaminen päättyy 13-16 ikävuoden vaiheilla.

- lajin suola ovat kilpailut. Niihin osallistumista ei pidä missään vaiheessa epäröidä, vaan mukaan voi tulla jo, kun muutaman kerran on ottanut tuntumaa ajamiseen. Jokainen lajin harrastaja on ollut vasta-alkaja ja osallistunut joskus ensimmäisiin kisoihinsa.
Uusia tulijoita ei arvostella, heitä kunnioitetaan. He ovat lajin tulevaisuus.


Kun FinnTrack-talvisarja kohta alkaa, on ilman muuta oikein osallistua siihen, vaikka takana ei olisi vielä pitkää kokemustakaan. Oma juniorini aloitti FT:ssa noin puolen vuoden ajamisen jälkeen, jolloin olimme molemmat täysin ummikoita. Mutta jälkeenpäin ajatellen olisimme voineet aloittaa jo paljon aikaisemminkin. Syynä olivat ne normaalit arkuus, epäröinti ja tietämättömyys.

Erityisesti nyt on mahdollisimman hyvä hetki aloittaa FT-kisoissa, sillä sääntöjä on juuri muutettu vasta-alkajia suosiviksi. Se jo kertoo paljon: uudet tulokkaat ovat enemmän kuin tervetulleita!


Siis ei muuta kuin pukinkonttiin TJ-moottori, akut (huom. Orion myy nettisivuillan jouluun asti huippuakkuja jopa yli 50% alennuksella), ja "matkaliput" muutamaan FinnTrack-kisaan!

Jos joku haluaisi vaihtaa ajatuksia tai kysellä, otan mielelläni postia vastaan:
vtk@avenet.fi

Poissa mustavihannes

  • Jäsen
    • Profiili
jeps
« Vastaus #1 : 15.12.02 - klo: 04.36 »
Mä ainakin osallistuin heti ekana urani tokaan kisaan...  :shock:

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Uuden juniorisukupolven esiinmarssi
« Vastaus #2 : 15.12.02 - klo: 21.01 »
Ei mennyt meidänkään tiimiltä montaa kuukautta,kun osallistuimme ensimmäisiin kisoihin.
Rohkaisisin myös muita osallistumaan mahdollisimman varhain kisatoimintaan, niissä oppii RC-harrastuksesta kaikkein parhaiten ja nopeiten.
Ei ole häpeä, vaikka kisamenestystä ei heti tulekaan, mutta jo kisarytmin oppiminen on tärkeä asia.
Ja vakioluokassahan kaikki saavat palkinnon.

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Uuden juniorisukupolven esiinmarssi
« Vastaus #3 : 15.12.02 - klo: 22.56 »
Mulla on ollut noin 3 (vai) 2  :?  vuotta toi asson b3 ja en oo sillä kertaakaan ollut kisoissa. Aluksi kun sain sen niin ajoin sillä aika paljon ja ostelin uusia rattaita melkein joka toinen viikko Hitecin vakioservoon.
Sitten ajot vähäksi aikaa lopahti. Sitten kun kaveri sai auton niin ruvettiin käymään rc radalla (radalla on paljon kivempi ajaa kuin pihalla).

Nyt sitten ois tarkotus tulla sinne Turengin alue-8 kisoihin koittamaan ja varmaan sinne Järvempäähän, kesällä sitten tänne Hyvinkään krossikisoihin vakioluokkaan.

Ja eihän siellä haukuta jos häviää, tuskin kovinkaan moni ensimmäisiä kisojaan voittaa.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Kisat...
« Vastaus #4 : 16.12.02 - klo: 09.21 »
Kaikki heti mukaan kisoihin !
Me osallistuttiin ekoihin kisoihin n. 3 kk lajin aloittamisen jälkeen ja oltiin heti ns. koukussa.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa AssoRacing

  • EKpa ry
    • Profiili
    • http://www.saikart.fi/
Uuden juniorisukupolven esiinmarssi
« Vastaus #5 : 16.12.02 - klo: 18.11 »
Joo numerot on "varattu" ja tarkoitus olisi tulla tammikuussa ensinmäisiin FT kisoihin.  kerhostamme (RuKarT) on tulossa 4 uutta kuskia ajamaan TJ luokkaan 8)

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Uuden juniorisukupolven esiinmarssi
« Vastaus #6 : 16.12.02 - klo: 18.56 »
Lainaus käyttäjältä: "AssoRacing"
kerhostamme (RuKarT) on tulossa 4 uutta kuskia ajamaan TJ luokkaan 8)

JEEEEEES !
Hyvä! Löytyykö yhtä cooleja tyyppejä muualta?

Tuossa tuli kisajärjestäjille selkeä signaali: ekakertalaiset on huomioitava aivan erityisesti! Opastusta ja tervetulotoivotuksia pitää olla! Kisakutsusta lähtien.
Monessa FT-kisassa viime kaudella kisojen johto muuten antoikin fiksusti opastusta ja neuvontaa jokaisen "vasta-alkaja -erän" alussa.

Ja kaikki uudet tulokkaat: kisoihin tuleminen ei ole koskaan vaikeata, mutta nyt se on, jos mahdollista, vieläkin helpompaa, kun mukaan on tulossa paljon ekakertalaisia!
Omaa suoritusta ja sijoitusta ei tarvitse jännittää. Tulette näkemään, että TS-10:n A-finaalia myöten tumpulointia löytyy jos milläkin tyylillä. Mukanaolo ja kisafiiliksen kokeminen on pääasia!

Poissa Juho.nordgren

  • Veteraani
    • Profiili
Uuden juniorisukupolven esiinmarssi
« Vastaus #7 : 16.12.02 - klo: 19.03 »
Ööh mä en nyt oiken ymmärtännyt tuota Finntrack sarjassa kisaamista :oops:  Eli tän mä oon ymmärtännyt, että se on sarja ja sarjan voittaja saa paljon kunniaa ja palkintoja.

Mutta jos esim. minä haluaisin osallistua yhteen/kahteen Finntrack kisaan niin pitäiskö minun nyt liittyä sarjaan, että saan kilpailu numeron?

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Uuden juniorisukupolven esiinmarssi
« Vastaus #8 : 16.12.02 - klo: 19.20 »
Lainaus käyttäjältä: "Juho.nordgren"
Ööh mä en nyt oiken ymmärtännyt tuota Finntrack sarjassa kisaamista :oops:  Eli tän mä oon ymmärtännyt, että se on sarja ja sarjan voittaja saa paljon kunniaa ja palkintoja.

Mutta jos esim. minä haluaisin osallistua yhteen/kahteen Finntrack kisaan niin pitäiskö minun nyt liittyä sarjaan, että saan kilpailu numeron?

Juuri tätä pelkäsinkin, että numerointisysteemi lisää uusien tulijoiden tulokynnystä.
Älä välitä numeroinnista. Kun kisakutsu tulee 2-3 viikkoa ennen kisaa, ilmoittaudu siinä olevien ohjeiden mukaan. Järjestäjät huolehtivat numeroinnistasi, ja saat tietää oman numerosi sitten viimeistään paikan päällä. Ei siis tarvitse ottaa mitään stressiä.

Toki voit, jos haluat, lähettää sähköpostia yhteyshenkilölle jo nyt, jolloin saat tietää numerosi etukäteen.

Ainoa asia, joka sinun pitää hoitaa jo etukäteen, on kilpailulisenssi. Sen saa yhden kupongin täyttämisellä ja pienellä maksulla. Kannattaa hoitaa ajoissa.

Voit aivan hyvin käydä vain yhdessä tai kahdessa kisassa. Joka kilpailussa annetaan erikseen palkinnot, vaikka kyseessä onkin kisasarja. Aivan kuten Fomula 1 -kisat. Mutta usko tai älä, kun yhdessä kisassa on käynyt, ei voi olla tulematta uudestaan ja uudestaan...

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Uuden juniorisukupolven esiinmarssi
« Vastaus #9 : 16.12.02 - klo: 19.56 »
Tuleepahan täältä Hyvinkäältäkin sinne Turenkiin ja järvenpäähän 4 uutta krossiautoa kisaamaan, yks meistä oli jo täällä oman kerhon kisoissa ajamassa ja sitten yhestä kaverista en oo ihan varma, mutta 3 meitä pitäis ainakin sinne tulla jos hyvon käy.

Ekat kisat ja jännittää siinä alussa varmaan niin paljon että kadet tärisee ja vaipatkastuu. Ja sitten menee ihan pieleen  :?

Poissa Rc hemmo

  • Veteraani
    • Profiili
Uuden juniorisukupolven esiinmarssi
« Vastaus #10 : 16.12.02 - klo: 21.05 »
Itse olen myös kisoihin mennä(m8), ja hiukkasen pelkään että sitten sohlaan siellä pahasti, ja vähä häpeän ajotaitojani(olen ajanut 20l 3v).
Millois olisi seuraavat m8 kisat, ku just tuli tilattu 200e edesta osia?

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Crossarit
« Vastaus #11 : 16.12.02 - klo: 21.09 »
Pete88: lähetä minulle sähköposti-osoitteesi niin pääset crossiasioiden tiedoitusrinkiin.
Hyvinkäällä luultavasti on n. 5-6 crossikisaa kesällä 2003 !
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
Uuden juniorisukupolven esiinmarssi
« Vastaus #12 : 16.12.02 - klo: 21.15 »
Minäkin olen tulossa Turenkiin ajamaan TJ-10 jos auto on kunnossa. Eilen kun kävin Hiekkaharjussa niin suorat menivät jo ongelmitta ja muutenkin parannus oli todella huomattava verrattuna edelliseen kertaan vaikka käännökset olivat välillä käsijarru käännöksiä kun etu pyörät eivät jarruttaneet. Mitenköhän onnistuu ajaminen radalla jossa on enemmän autoja kuin minä ja pari muuta. Jaetaanko nuo alkuerä paikat arpomalla vai jotenkin kisa sijoitusten perusteella?

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Uuden juniorisukupolven esiinmarssi
« Vastaus #13 : 16.12.02 - klo: 21.30 »
Alkueräpaikat on ainakin aiemmin pyritty jakamaan edellisten kisojen menestysten tai aiempien näyttöjen perusteella. Näin vältytään siltä, ettei nopeimpien tarvitse ohitella alkuerissä hitaampia ja taataan kaikille mahdollisimman tasainen ajo. Tätä käytäntöä on syytä noudattaa myös jatkossa.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Uuden juniorisukupolven esiinmarssi
« Vastaus #14 : 17.12.02 - klo: 13.23 »
Lainaus käyttäjältä: "Pete88"
Ekat kisat ja jännittää siinä alussa varmaan niin paljon että kadet tärisee ja vaipatkastuu. Ja sitten menee ihan pieleen  :?

Jos se ei missään tuntuisi, niin ei kai kisaaminen niin hauskaa ja suosittua olisikaan! Aivan varmasti jännittää jokaista ja rutkasti, riippumatta siitä, miten monta kisaa on takana.
Ja ajo menee yhdellä sun toisella pieleen pelkän jännityksen vuoksi. Olisitpa nähnyt A8-kisojen Pappasarjan ekoja kilpailuja! Itse asiassa olen havainnut, että papoilla tuntuu olevan selvästi repaleisemmat kisahermot kuin junnuilla.

Jokainen tumpuloi. Omat kuperkeikat vain jotenkin tuntuvat nolommilta kuin muiden ja niitä tuntuu aina tapahtuvan varsin usein.
Katsoin tuossa videon LRP Masters-kisasta Saksasta, jossa Juho Levänen nousi kertarysäyksellä koko RC-maailman tietoisuuteen ajamalla toiseksi. Voittokin oli lähellä: viimeisessä ja ratkaisevassa erässä Juho ajoi johtoasemassa aivan erän lopussa mollaan ja menetti pelin. Kenelle tahansa voi siis sattua niin.
No, Juho otti vahingon takaisin voittamalla vähän myöhemmin Euroopan mestaruuden!

FinnTrack-kisoihin kannattaa muuten tulla jo siksikin, että niissä näkee Suomen (ja jopa Euroopan ... koko maailman) parhaiden kuskien kilvanajoa ja työskentelyä. He jos ketkä tietävät, että puuhun noustaan tyvestä päin, ja että jokainen on joskus ollut aloittelija ja osallistunut joskus ekoihin kisoihinsa.

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Uuden juniorisukupolven esiinmarssi
« Vastaus #15 : 17.12.02 - klo: 13.25 »
off topic:
niin ja kun se molla oli vielä liikkunut paikaltaan radalle, koska sitä ei ollut mitenkään kiinnitetty, niin kai siihen nyt voi kuka tahansa törmät...  :wink:
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Uuden juniorisukupolven esiinmarssi
« Vastaus #16 : 17.12.02 - klo: 16.00 »
Vaikka en nyt ihan Euroopan mestaruutta olekaan voittanut, niin silti vielä yli viidentoista vuoden jälkeenkin pieni adrenaliinipitoisuuden nousu on havaittavissa ennen joka lähtöä ja näin pitääkin olla, että pysyy hereillä erän aikana.
-Pekka

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Uuden juniorisukupolven esiinmarssi
« Vastaus #17 : 17.12.02 - klo: 19.49 »
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Vaikka en nyt ihan Euroopan mestaruutta olekaan voittanut, niin silti vielä yli viidentoista vuoden jälkeenkin pieni adrenaliinipitoisuuden nousu on havaittavissa ennen joka lähtöä ja näin pitääkin olla, että pysyy hereillä erän aikana.

Täytynee paljastaa, että jos kenellä, niin radan varrella notkuvalla isäpapalla sydän hakkaa hälyrajan tuntumassa junnun ajoa seuratessa. Lähes kestämätön paikka.
Oma lääkkeeni tähän oli oma osallistuminen kisaan. Onkin muuten pätevä lääke: ei ole aikaa katsoa ja hermoillla kaikkia juniorin eriä, ja jos olisikin, niin niihin osaa suhtautua, kun tietää, miten vaikeata ajaminen kisatilanteessa on.

Nimim. Ajajakorokkeella pääsee helpommalla kuin radan reunalla :mrgreen:

Poissa Juho.nordgren

  • Veteraani
    • Profiili
Uuden juniorisukupolven esiinmarssi
« Vastaus #18 : 17.12.02 - klo: 19.56 »
Okei nyt mä ymmärsin. Missäs tuo eka finntrac kisa ajetaan?

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Uuden juniorisukupolven esiinmarssi
« Vastaus #19 : 17.12.02 - klo: 20.09 »
Lainaus käyttäjältä: "Juho.nordgren"
Okei nyt mä ymmärsin. Missäs tuo eka finntrac kisa ajetaan?

Kuusankoskella, lähellä Kouvolaa. 11. (ja 12.?) tammikuuta. Ensi lauantaista kolmen viikon päästä.
Siitä se taas alkaa, lähes puolen vuoden tauon jälkeen.

btw, ovatko vanhat kisaajat jo saaneet 2003-lisenssejä? Meille ei ole tullut.

Poissa Juho.nordgren

  • Veteraani
    • Profiili
Uuden juniorisukupolven esiinmarssi
« Vastaus #20 : 17.12.02 - klo: 20.51 »
Ainiin ja mistäs sais tuon lisenssin? Paljonko se maksaa?

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Uuden juniorisukupolven esiinmarssi
« Vastaus #21 : 17.12.02 - klo: 22.26 »
Lainaus käyttäjältä: "Juho.nordgren"
Ainiin ja mistäs sais tuon lisenssin? Paljonko se maksaa?

Lisenssi tilataan AKK:sta. Hakukaavake löytyy mm. heidän nettisivuiltaan
http://www.akkry.fi/frame/lomake_fr.htm
Ruksi kohtaan 5, pienoisautoilulisenssi.
Kaavake on vuotta 2002 varten, mutta sitä voi varmasti käyttää 2003 lisenssin hakemiseksikin.

Lisenssi edellyttää kuulumista johonkin kerhoon. Hinta vuodelle 2002 oli 19€.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Uuden juniorisukupolven esiinmarssi
« Vastaus #22 : 17.12.02 - klo: 22.51 »
Mulle tuli paperit viimeviikolla muistaakseni ja olen sen maksanut eli parin viikon päästä pitäis olla valmista... Eli nippa nappa kerkiäisin Kuusankoskelle minne en taida päästä koulu ynnämuiden kiireiden takia.

BTW: Lisenssin hinta on pompsahtanut 24euroon...

Poissa Rc hemmo

  • Veteraani
    • Profiili
Uuden juniorisukupolven esiinmarssi
« Vastaus #23 : 18.12.02 - klo: 06.29 »
Juu niin koska se lisenssi sit kandeis ostaa ens vuoden krossi kisoja nähden, ja sit pitää vielä liittyy seuraankin?

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Lisenssi asiaa...
« Vastaus #24 : 18.12.02 - klo: 08.01 »
Jos ns. "vanhat" kuskit eivät vielä ole saaneet sitä lisenssin maksulappua, kannattaa soittaa AKK:n konttorille Mattilan Liisalle, sillä niiden olisi kyllä pitänyt tulla jo kaikille niille, jotka ovat 2002 lisenssin hommanneet.

Samaten jos on kiire saada lisenssi, niin aina kannattaa soittaa ko. henkilölle ja pyytää puhelimessa oma viitenumero, jolla voi sitten saman tien maksun suorittaa ja odottaa lisenssiä tulevaksi, joka tulee yleensä kahden viikon päästä lisenssin maksusta. Ja lisenssihän tulee hyvällä tuurilla kotiin asti tai sitten se menee seuranne/kerhonne yhteyshenkilölle,  joten kannattaa kysellä sieltä myös...

Ensimmäisissä kilpailuissa olemme aina hyväksyneet kuitin siitä, että lisenssi on maksettu, vaikka säännöt yms. toista sanookin... kyseessä on kuitenkin harrasteurheilu, eikä ole meidän kenenkään vika mikäli lisenssien saaminen joskus kestää, meistä riippumattomista syistä.. joten riittäköön silloin todiste siitä, että se on maksettu..

Jostain syystä lisenssin hinta on noussut 24€, syytä tähän en tiedä.

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
Uuden juniorisukupolven esiinmarssi
« Vastaus #25 : 18.12.02 - klo: 09.09 »
Tuolla kun noita sääntöjä katselin AKK sivuilla huomasin tällaisen kohdan "Radio-ohjauslaitteen on oltava THK:n hyväksymää mallia ja siinä on oltava tyyppihyväksyntätarra kiinnitettynä". Minun Hitecissäni ei kuitenkaan ole tätä hyväksymis tarraa vain ainoastaan tarra jossa lukee: 27 Mhz band CE. Saanko tällä laitteellani osallistua kilpailuihin? Jos en saa niin mistä voin tuon tarran hankkia? Mitä se tulisi maksamaan?

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Uuden juniorisukupolven esiinmarssi
« Vastaus #26 : 18.12.02 - klo: 10.14 »
Lainaus käyttäjältä: "MattiM"
Tuolla kun noita sääntöjä katselin AKK sivuilla huomasin tällaisen kohdan "Radio-ohjauslaitteen on oltava THK:n hyväksymää mallia ja siinä on oltava tyyppihyväksyntätarra kiinnitettynä". Minun Hitecissäni ei kuitenkaan ole tätä hyväksymis tarraa vain ainoastaan tarra jossa lukee: 27 Mhz band CE. Saanko tällä laitteellani osallistua kilpailuihin? Jos en saa niin mistä voin tuon tarran hankkia? Mitä se tulisi maksamaan?

Jos radiosi on Suomesta ostettu, ei ole mitään trabelia, vaan ymmärtääkseni siinä oleva CE-merkintä on vakuutus siitä, että se on yhteiseurooppalaisten vaatimusten mukainen - ja luvallinen.

Itse hain tällaisen erillishyväksynnän kerran radiolle varsin helpolla toimenpiteellä. Sen antoi silloinen Telehallintokeskus.
http://www.ficora.fi

Käymissämme kisoissa ei radioita ole muuten kertaakaan tarkastettu.

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Uuden juniorisukupolven esiinmarssi
« Vastaus #27 : 18.12.02 - klo: 11.55 »
Radiolaitteiden vaatimustenmukaisuuden varmistaminen

                           Radio- ja telepäätelaitedirektiivi 1999/5/EY

                           Radio- ja telepäätelaitedirektiivi 1999/5/EY (R&TTE -direktiivi) on saatettu kansallisesti voimaan radiolaitteiden osalta radiolailla (1015/2001) ja
                           Viestintäviraston määräyksellä 1 B/2001 M. Telepäätelaitteiden osalta direktiivi on saatettu voimaan Viestintäviraston määräyksellä 22 E/2001 M.

                           R&TTE -direktiivin myötä radio- ja telepäätelaitteiden ennakkotarkastus on poistunut ja laitteet saatetaan jatkossa markkinoille valmistajan vakuutuksen
                           perusteella. Joissakin tapauksissa  valmistajan on kuitenkin käännyttävä ilmoitetun tarkastuslaitoksen puoleen radiolähettimen testausohjelman
                           määrittelemiseksi tai valmistajan teknisen dokumentaation arvioimiseksi.

                           Aiemmat tyyppihyväksynnät

                           R&TTE -direktiivin tultua voimaan aiemmat hyväksyntämenettelyt eli kansallinen tyyppihyväksyntä, ns. ERC-hyväksyntä sekä telepäätelaitedirektiivin
                           98/13/EY mukainen menettely ovat poistuneet.

                           Siirtymäaika aikaisempien säännösten mukaisesti hyväksyttyjen laitteiden markkinoille saattamiselle päättyi 7.4.2001. Koska R&TTE -direktiivi koskee vain
                           uusien laiteyksilöiden saattamista yhteisön markkinoille, vanhoja hyväksyttyjä laitteita saa edelleen käyttää ja pitää kaupan.

                           Eräitä kansallisesti tyyppihyväksyttyjä lähettimiä koskevia hyväksymismerkkejä (valvontamaksutarroja) toimitetaan niin kauan, kuin 7.4.2001 mennessä
                           markkinoille saatettuja laitteita on myynnissä Suomessa. Jos kansallisesti hyväksyttyjä lähettimiä myydään 7.4.2001 jälkeen, niissä on edelleen oltava
                           vaadittu hyväksymismerkki. Hyväksymismerkkiä ei vaadita laitteilta, jotka on saatettu markkinoille R&TTE -direktiivin mukaisesti,  telepäätelaitedirektiivin
                           98/13/EY mukaisesti tai ERC-hyväksynnän perusteella.

Lähde: http://www.ficora.fi/suomi/radio/n2400.htm

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Ja ote ensi vuoden sääntökirjasta...
« Vastaus #28 : 18.12.02 - klo: 12.01 »
3.3. RADIOLAITTEET

3.3.1. Viestintäviraston määräykset , radiolaitteet

Radio-ohjauslaitteen on oltava jonkun seuraavassa mainittujen hyväksyntämenettelyjen mukainen.

a) Kansallisen tyyppihyväksyntä, minkä tunnuksena lähettimessä tulee olla THK:n hyväksymismerkkitarra. Tarrassa mainitun tyyppimerkinnän ja taajuusalueen on täsmättävä lähettimen kanssa.

b) ERC:n eli Euroopan Radiokomitean päätöksen mukainen hyväksyntämenettely, minkä tunnuksena lähettimessä on seuraavan sisältöinen merkintä:
Rxxxx SRD 1c tai Rxxxx SRD 8a  (27 MHz taajuusalue)
Rxxxx SRD 1d tai Rxxxx SRD 8c  (40 MHz taajuusalue)
Merkinnässä xxxx tarkoittaa hyväksynnän antaneen tarkastuslaitoksen tunnusnumeroa. Lisäksi lähettimessä tulee olla CE-merkki.

c) Radio- ja telepäätelaitedirektiivin 1999/5/EY mukaiset laitteet.

27 MHz:n lähettimessä  tulee olla seuraavanlainen vaatimustenmukaisuusmerkintä:
CE    tai  
CE xxxx  , missä xxxx on valmistajan käyttämän arviointilaitoksen tunnusnumero.

40 MHz:n lähettimissä tulee olla seuraava merkintä:
CE  tai
CE     tai
CE xxxx  

Lähettimen lisäksi em. merkintä löytyy myös pakkauksesta ja käyttöohjeesta.

Käyttöohjeessa tai sen liitteessä tulee käydä ilmi direktiivin olennaisten vaatimusten täyttyminen, esimerkkinä suomenkielinen mallilause:
[Valmistaja = manufacturer] vakuuttaa täten että [type of equipment =laitteen tyyppimerkintä] tyyppinen laite on direktiivin 1999/5/EY oleellisten vaatimusten ja sitä koskevien direktiivin muiden ehtojen mukainen.

3.3.2. Kauko-ohjaustaajuudet 27 ja 40 MHz taajuusalueilla

27 MHz taajuusalueella on käytettävissä seuraavat taajuudet:
26,825 / 26,845 / 26,865 / 26,885 / 26,905 / 26,925 / 26,935 / 26,945 / 26,995 / 27,045 / 27,095 / 27,145 / 27,195 / 27,255 MHz

40 MHz taajuusalueella on käytettävissä taajuuskaista  40,660 - 40,790 MHz.

3.3.3. Muut määräykset

Ajajan nimi on merkittävä lähettimeen. Vaihdettava jaksoluku (kide) on pakollinen, ilmoittauduttaessa kilpailuihin on ilmoitettava vähintään kolme taajuutta, joista järjestäjä valitsee alkuerässä käytettävän taajuuden, joka ilmoitetaan ajajalle kilpailupaikalla ilmoittautumisen yhteydessä. Finaaleissa voi joutua käyttämään myös muita taajuuksia. Ajajien jaksolukutiedot voivat olla kilpailun aikana salaisia ja vain kilpailunjohdolla on niistä lista.

Taajuusväli on vähintään 10 KHz, 27 MHz alueella (varsinkin vanhoilla AM laitteilla) suositus on vähintään 20 KHz.

Kilpailupaikalla on kaikkia lähettimiä säilytettävä järjestäjän osoittamassa radiosäilössä. Vapaassa harjoituksessa on käytettävä jaksolukumerkkejä ("pinna" antennissa) tai varaustaulua, jotta kaikki harjoitukseen osallistuvat tietävät mitkä jaksot ovat käytössä.

Ajon jälkeen on lähetin palautettava välittömästi säilöön. Lähetintä ei saa käyttää kilpailuerän aikana kuin merkityllä ajajapaikalla ja sen vieminen radalle tai varikolle on kielletty.

Muut radiotaajuiset laitteet kilpailuissa: Radalla, ratavarikolla ja ajajakorokkeella ei saa käyttää muita kuin kilpailun järjestäjän yhteysliikenteeseen tarvitsemia, ja häiriöitä aiheuttamattomiksi todettuja langattomia viestintävälineitä. Huoltovarikolla ja katsomossa GSM, VHF tms. langattomat viestintävälineet on sallittu.

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Uuden juniorisukupolven esiinmarssi
« Vastaus #29 : 19.12.02 - klo: 13.11 »
Kiitos VesaK vinkistä!

Meillä oli ulkomailta hankittu radiolaite, johon sain sähköpostitse tilattua hyväksymistarran, koska laite oli myös Suomessa hyväksytty.
Hyväksymisen suorittaja pyysi tallentamaan yhteystiedot vastaisuuden varalta, joten alla ote vastauksesta kaikille tiedoksi.
Kustannukset hyväksymisestä olivat 3,35e.


Lainaus
Jos sopii, laittakaa yhteystietoni muistiin siltä varalta, että tuliaisia tulee jatkossakin tai että olette muuten hankkimassa radiolaitteita ulkomailta. Kaikkea mahdollista asiaan liittyvää saa ja kannattaa kysyä.
 
Ystävällisin terveisin
 
Kati Heikkinen
Viestintävirasto
Radiohallinto/ Markkinavalvonta
PL 313
00181 Helsinki
Puh. (09) 6966 476
Fax (09) 6966 410
GSM 040 550 7170
kati.heikkinen@ficora.fi
www.ficora.fi