Kirjoittaja Aihe: Nelivedot krossipuolelle  (Luettu 39784 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa moti

  • Veteraani
    • Profiili
    • Motin Garage
Nelivedot krossipuolelle
« : 23.12.05 - klo: 21.56 »
Eli lähinnä kaipaan itseäni viisaammilta tietoutta ja kokemuksia. Vuoden toikkaroinnin jälkeen takavetokrossin rinnalle tekisi mieli ostaa nelivetoinen vipeltäjä.

Malleja katsastaessani olen löytänyt kolme varteenotettavaa vaihtoehtoa: Losi xxx-4, Kyosho (uusi)Lazer zx-5 ja Yokomo MR-4BC..  Näistä ainoana Kyosho on keppivetoinen ja molemmat Yokomo ja Losi ovat hihnalla.. Onko käytännössä huomattu mitään erityisiä etuja tai haittoja? Ainakin Losin aikaisemmassa mallissa xx-4 tuli todettua kuinka rassaavaa on vaihtaa hihnoja kun kuluvat lian tai ajotuntien takia.

Ko. asiasta kun saisi tänne tietoutta ja kokemuksia niin ainakin itse olisin kiitollinen. Nämä kolme mallia lähinnä sen takia että näitä saa varmasti suomesta kuten varaosiakin eli harrastaminen olisi helppoa..  Jos on vielä joku malli jota en ole huomannut niin tuokaa toki sekin esille.

Tässä vielä linkit näiden kolmen mallin sivuille
kyosho:
http://www.kyosho.co.jp/web/products/car_bike/buggy/ep4wdracing/laser_zx5/laser_zx5-e.html

Losi:
http://www.teamlosi.com/Products/Default.aspx?ProdID=LOSA0015

Yokomo:
http://yokomousa.com/newproducts/pict_kit/MRBCS1pict.htm

virtanen
Hobao \ GMade \  Xray \ JQ \ Xpress
        https://motingarage.com/

Poissa tumppi91

  • Veteraani
    • Profiili
Nelivedot krossipuolelle
« Vastaus #1 : 23.12.05 - klo: 22.07 »
Yokomossa on yllättävän paljaaksi jäänyt tuo hihna sinne menee kiviä varmaan aika helposti. :roll:  Omasta mielestäni krossit pitäisi olla kardaani vetoisia ja touringit hihnavetoisia.Tosin tuossa losin autossa tuo hihna on aika hyvin suojattu eli sinne ei paljoakaan mitään kiviä/hiekkaa pääse.Noista valitsisin tuon xxx-4 :wink:

Poissa Atte.P

  • Jäsen
    • Profiili
Nelivedot krossipuolelle
« Vastaus #2 : 23.12.05 - klo: 22.15 »
Ite valitsisin varmaan kyoshon, joka onkin tarkoitus ostaa jossain vaiheessa, Niin ja mulla oli yks hihnavetonen vanhempi lazer ja en voi todellakaan suositella, kiviä siellä kiviä täällä ja hetken päästä on rattaa sileet.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Nelivedot krossipuolelle
« Vastaus #3 : 23.12.05 - klo: 23.16 »
Yokomon uusin ja vielä tulossa (kevääksi) oleva malli on:

http://rczone.net/modules.php?name=News&file=article&sid=695

Ja on samalla minun henk. koht. suosikki noista.
---

Poissa Jankka

  • Veteraani
    • Profiili
Nelivedot krossipuolelle
« Vastaus #4 : 23.12.05 - klo: 23.25 »
Mikä **ttu noita suunnittelijoita oikein riivaa kun pitää remmivetoo tunkee krossariin????,... keppivetonen ilman muuta krossiin.

Poissa pcu

  • Veteraani
    • Profiili
Nelivedot krossipuolelle
« Vastaus #5 : 24.12.05 - klo: 07.46 »
Eipä tuo hihna paljoa vaikuta ajamiseen ainakaan yokomossa, ajeltiin koko viime kesä yokomon 4wd crossarilla radalla,mökillä,ties missä eikä yhtäkään hihnaa ole mennyt rikki.

Poissa Jankka

  • Veteraani
    • Profiili
Nelivedot krossipuolelle
« Vastaus #6 : 24.12.05 - klo: 11.00 »
Kylläkän se on päivänselvä asia, et toi remmiveto on todella arka kiville ja muulle roinalle. Herkempi se varmasti on kuin keppiveto, mut remmit kuuluu touringiin ei krossiin.

Poissa finnleo

  • Jäsen
    • Profiili
Nelivedot krossipuolelle
« Vastaus #7 : 24.12.05 - klo: 11.06 »
Voin kanssa kokemuksesta kertoa jos aikoo harjattomilla ajaa niin remmit on vieläkin kovemalla, ja samoin
lautastyyppiset luistokytkimet (Slipperit).

nm. pinollinen katkenneita takaremmiä, sekä yksi sulanut spurri.
REVO

Poissa Lusikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Nelivedot krossipuolelle
« Vastaus #8 : 24.12.05 - klo: 12.33 »
Lainaus käyttäjältä: "Jankka"
Kylläkän se on päivänselvä asia, et toi remmiveto on todella arka kiville ja muulle roinalle. Herkempi se varmasti on kuin keppiveto, mut remmit kuuluu touringiin ei krossiin.


Losin XXX4 on valmiiksi melko tiivis ja sen saa helposti lähes täysin tiiviiksi ja ei hihnat pauku. Onhan keppiveto tosi kiva, mutta varmasti saa hihnan toimimaan krossissakin.
XXX-4 / XXX-CR

Poissa Atte.P

  • Jäsen
    • Profiili
Nelivedot krossipuolelle
« Vastaus #9 : 24.12.05 - klo: 12.35 »
Lainaus käyttäjältä: "Lusikka"
Lainaus käyttäjältä: "Jankka"
Kylläkän se on päivänselvä asia, et toi remmiveto on todella arka kiville ja muulle roinalle. Herkempi se varmasti on kuin keppiveto, mut remmit kuuluu touringiin ei krossiin.


Losin XXX4 on valmiiksi melko tiivis ja sen saa helposti lähes täysin tiiviiksi ja ei hihnat pauku. Onhan keppiveto tosi kiva, mutta varmasti saa hihnan toimimaan krossissakin.
Niin harvoimpa sitä kukaan omaa autoaan haukkuu  :shock:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Nelivedot krossipuolelle
« Vastaus #10 : 24.12.05 - klo: 12.52 »
Mä vaan ihmettelen miksi nykyään ollaan niin mielettömästi hihnaa vastaan...

Ennen ei ollut kuin pari keppivetosta sähkökrossia joilla ajettiin kisaa. Kaikki muut oli remmillä ja nekin vieläpä hyvin avoimia.

Ajoalustat ei ollu todellakaan savea josta ei haittaavaa tavaraa tule, vaan ihan urheilukenttien/ koulunpihojen / leikkipuistojen maasta tuttua SORAA...

Miksi soralla hihna toimi hyvin, mutta nykuisillä saviradoilla millin kokonen jyvä hajottaakin auton???

Miksi yleensäkkään huippu valmistajat vielä tekee hihnavetoisia autoja jos ne on niin herkkiä???

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Nelivedot krossipuolelle
« Vastaus #11 : 24.12.05 - klo: 13.06 »
Asiaa :mrgreen: (lainattu -90 luvun suomalaisesta sketsi sarjasta)
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Jankka

  • Veteraani
    • Profiili
Nelivedot krossipuolelle
« Vastaus #12 : 24.12.05 - klo: 13.57 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Miksi yleensäkkään huippu valmistajat vielä tekee hihnavetoisia autoja jos ne on niin herkkiä???


Tätä kyllä kovasti ihmettelen et mikä helvetin idea on laittaa krossariin remmiä, koska se on aivan varmaa että remmi ja vetopyörät ovat arempia kiville kuin kardaani. Ainakin normaali krossarin ostajalle keppivetoinen on mielestäni parempi ostos.
 
 Ennen remmit ovatkin varmaan kestäneet paremmin, koska  voimaa ei ole ollut niin paljoa käytössä kuin tänäpäivänä ja ajoajat ovat olleet lyhyempiä. Nykyään varsinkin harjattomat moottorit kyllä repivät remmiä siihen malliin et niitä saa olla jatkuvasti vaihtamassa. Itselläni ei ole kokemusta kuin kahdesta remmivetoisesta autosta ja se riitti, sen jälkeen autot ovat olleet keppivetoisia.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Nelivedot krossipuolelle
« Vastaus #13 : 24.12.05 - klo: 14.31 »
Jos puhutaan pihasudittelusta niin silloin nuo viestiketjun alussa olevat autot kannattaa jokainen unohtaa samantien.

Jos taas puhutaan nelivetokrossareilla kisaamisesta niin siellä hihna toimii vähintäänkin yhtä hyvin kuin keppi...

Enkä nyt sanois että 10 vuotta takaperin käytettävät tehot niin mielettömästi oli matalammat...

Ja jos siihen mennään niin onhan materiaalitkin jo kymmenessä vuodessa kehittyneet niin paljon että on kestävyys parantunut.

Itse ajan mahdollisesti kesällä hyvinkäällä kisan yli 10 vuotta vanhalla Yokomolla ja tulen todistamaan että täysin avoimella hihnavedolla ei tule mitään ongelmia.

Soralla ajoin tuollakin autolla pari vuotta ilman yhtäkään hihna/hihnapyörä ongelmaa...
Vetareiden väliin ne kivet kyllä meni ja jumitti voimansiirron, mutta sillä ei olekkaan mitään tekemistä sen kanssa kuinka veto on välitetty tasauspyörästöille.

Mutta kuten jo sanoin.
Jos meinaa oikeasti kisaa ajaa niin nuo kolme on erittäin hyviä vaihtoehtoja... Jos aikoo vaan pihasuditella niin miksi ihmeessä pitää sitten ostaa huippukilpuri?

Moniko ostaa kilpa-auton kauppareissuja varten??

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Nelivedot krossipuolelle
« Vastaus #14 : 24.12.05 - klo: 15.15 »
Itse ajoin kesällä Schumacherin CAT3000:lla kahdet kisat parhaalla mahdollisella menestyksellä. Vaikka keskeytyksiä tulikin niin yksikään ei johtunut hihnojen tai hihnapyörien hajoamisesta.
Ensimmäisillä akuilla oli ongelmia takadiffikotelon kanssa kun se tuppas keräämään pieniä kiviä sisäänsä ja se söi hihnapyörän. Pienellä modifikaatiolla siitäkin selvis eikä ongelmia sen jälkeen ollut.
Ensi kesänä ois tarkoitus hyppyyttää kissaa niin usein kuin vaan mahdollista.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa Äijä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Nelivedot krossipuolelle
« Vastaus #15 : 24.12.05 - klo: 19.20 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Moniko ostaa kilpa-auton kauppareissuja varten??


Minä ostaisin jos olisi rahaa  :mrgreen:   Eikai se haittaa vaikka pihasuditteluun ostaakin vähän paremman auton jos kerran on täpäkkää?
"Power is nothing, without control."

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Nelivedot krossipuolelle
« Vastaus #16 : 24.12.05 - klo: 19.26 »
Tamiya top force rules -06 (huom keppi veto,tai paremmin sanottu rautatanko veto)
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Mika R

  • Vieras
Nelivedot krossipuolelle
« Vastaus #17 : 24.12.05 - klo: 21.27 »
Lainaus käyttäjältä: "Äijä"
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Moniko ostaa kilpa-auton kauppareissuja varten??


Minä ostaisin jos olisi rahaa  :mrgreen:   Eikai se haittaa vaikka pihasuditteluun ostaakin vähän paremman auton jos kerran on täpäkkää?


Se on pätäkkää sir :D

Poissa moti

  • Veteraani
    • Profiili
    • Motin Garage
Nelivedot krossipuolelle
« Vastaus #18 : 24.12.05 - klo: 23.23 »
OT:
HEHEHEH... Omat henk. koht raha-asiat ei teille kuulu mut sen verran valaisen ettei rahaa ole ja opiskelija olen tällä hetkellä. Mutta miksi pitäisi ostaa sitten joku halpa 4wd korjauskierteeseen jos kerran haluaa hyvän ja nopean auton? ?

Eikä auto ole pihasuditteluun tulossa vaan omaksi iloksi radoille.. mutta se että en jaksa/osaa on syy siihen miksi en kisoja aja/kierrä. Vai miten te nyt määrittelette sen koska voi ostaa hyvän auton?

Autoihin palatakseni niin itsellä ei ole kokemuksia kuin hihnallisista nelivedoista ensin oli Kyoshon midi joka oli toteutettu hihnalla ja tälla autolla tuli ajettua erittäin paljon.Toinen auto on Losin xx-4 jolla myös tuli ajettua paljon. xx-4:n kohdalla en tiedä mikä siinä sitten mättäsi kun hihnoja sai olla kokoajan vaihtamassa vaikka vetopuolen tiivisti kunnolla.Ja mielessa on käynyt juuri se että luulisi nyt keppi vedon olevan yksinkertaisempi ja huoltovapaampi kuin hihnan, mutta ilmeisesti ero ei voi sitten loppujenlopuksi olla suuri koska isotmerkit rakentavat silti hihnalla. Tosin onhan osa syynä se että yleensä krossipuolen 4wd on johdannainen touringista ja näin helpompi/nopeampi suunnitella kun on jotain mistä aloittaa/jatkaa

Seuraan innolla keskustelua ja kevään aikana teen päätöksen minkä ostan..Losi tietysti polttelee kun nyt on jo hyllyssä kaksi odottamassa kesää, mutta sitten jos joku muu on selvästi parempi niin sitten joutuu sijoittamaan vieraaseen merkkiin..
Hobao \ GMade \  Xray \ JQ \ Xpress
        https://motingarage.com/

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Nelivedot krossipuolelle
« Vastaus #19 : 25.12.05 - klo: 01.04 »
eli jos ratavehjettä kerta suunnittelet niin aivan sama onko siinä hihnaveto...
Losista kuullut vain positiivista...

Tuohon että krossari olis johdennainen touringista...

Muistan kun ensinmäiset touring autot tuli markkinoille kun Yokomon touring oli vain ja ainoastaan lyhyemmillä tukivarsilla oleva krossari lyhkäsillä iskareilla.

Eli ei vaan ole turistista johdannainen auto.

Poissa finnleo

  • Jäsen
    • Profiili
Nelivedot krossipuolelle
« Vastaus #20 : 25.12.05 - klo: 10.19 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"

Muistan kun ensinmäiset touring autot tuli markkinoille kun Yokomon touring oli vain ja ainoastaan lyhyemmillä tukivarsilla oleva krossari lyhkäsillä iskareilla.


Kyllähän sitä nykyisin toistepäin kehittelyä tapahtuu, HPI'n RS4 MT (Okei, truggy, mutta kuitenkin) olisi kuulemma ollut turistin pohjalta
otettu kehittelyyn. Toinen on myös Academyn SB, ja SB V2, jotka ovat lähes täysin samaa rakennetta saman firman STR-4
touringin kanssa, tukivarret ja iskaritornit vain erit ja sitten tietenkin SB'stä otettu slipperi pois.

Academy pitäisi kait ottaa seuraavaan muunnosprojektiin ihan mielenkiinnosta.
REVO

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Nelivedot krossipuolelle
« Vastaus #21 : 25.12.05 - klo: 18.13 »
Hihnan puolesta:

* paino saadaan haluttuun paikkaan autossa, toisin kuin kepin kanssa
* ei torque steeringiä kuten kepin kanssa
* voimansiirto saadaan kestävämmäksi, sillä hihna joustaa aina vähän (slipperi huomioitu)
* diffit pystytään tekemään paremmin, sillä tilaa on käytettävissä enemmän

Kepin puolesta:

* ehkä vähän vähemmän saa varautua pikkukivien aiheuttamaan tuhoon  :lol:


PS. sitä Losin hihnaa tuskin kannattaa yleistää muihin valmistajiin.

PS2. tässä vielä nätti keppiveto: http://www.oople.com/rc/photos/reviewx10/index.html
---

Poissa Tjs

  • Jäsen
    • Profiili
Nelivedot krossipuolelle
« Vastaus #22 : 28.01.06 - klo: 12.12 »

..hym..

...fugly?...

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Nelivedot krossipuolelle
« Vastaus #23 : 28.01.06 - klo: 12.24 »
Niin kuin finnleo tuossa totesi, remmivetoa ei kannata hommata harjattomalle moottorille pihasuditteluun.
Itsellä yhdestä kokemusta, pari akullista ja takaremmi aina selvä, kyseessä ei kuitenkaan ollut kuin 350W teholuokan harjaton.
En tiedä sitten onko HPI:n remmit niin luokatonta kamaa kun siihen tahtiin rapsahtelivat, autossa oli kuitenkin erillinen sisäkori suojaamassa teknikkaa!
Oma päätökseni, ei remmivetoa enään ikinä......
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Lusikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Nelivedot krossipuolelle
« Vastaus #24 : 28.01.06 - klo: 13.42 »
Lainaus käyttäjältä: "Tjs"

..hym..

...fugly?...

Toi oli Losin epäonnistunu nolo kokeilu, jota ei tulla näillä näkymin näkemään markkinoilla. Toi pääsi kai b-finaaliin worldseissa, mutta oli kuulemma surkea ajettava ja muutenkin huono.
XXX-4 / XXX-CR

Poissa chevrolet

  • Tulokas
    • Profiili
Nelivedot krossipuolelle
« Vastaus #25 : 28.01.06 - klo: 14.13 »
Moniko ostaa kilpa-auton kauppareissuja varten??[/quote]

Ei monikaan, kun ei ole rahaa.

Poissa turtle

  • Veteraani
    • Profiili
Nelivedot krossipuolelle
« Vastaus #26 : 05.02.06 - klo: 10.20 »
Mitäköhän tämä uusi tamiya tulee suurinpiirtein maksamaan..

http://www.tamiyausa.com/product/item.php?product-id=58370


Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Nelivedot krossipuolelle
« Vastaus #27 : 05.02.06 - klo: 15.55 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Niin kuin finnleo tuossa totesi, remmivetoa ei kannata hommata harjattomalle moottorille pihasuditteluun.
Itsellä yhdestä kokemusta, pari akullista ja takaremmi aina selvä, kyseessä ei kuitenkaan ollut kuin 350W teholuokan harjaton.


On tietty hyvä, että on näin selvät mielipiteet. :) Noh, kantsii kuitenkin kattoo kuinka leveät hihnat tossa Yokomon autossa on. Lisäksi voisin uskaltaa väittää, että C-8 auton moottorin tehot yltävät tuohon 350W tasoon ja kyllä niissä remmit kestää huolimatta siitä, että oman lisärasituksen tuo parempi radan pito.

Myöskään leluautojen vertailussa ei voi olettaa, että koko paketti olisi tehty hyvin; toisessa voi katketa takahihna helposti ja toisessa kardaanin ulostulot.
---

Poissa ade

  • Jäsen
    • Profiili
Nelivedot krossipuolelle
« Vastaus #28 : 06.02.06 - klo: 16.09 »
Kyllä ainakin Losi XXX-4:n hihnat harjatonta moottoria kestää.

Ite ajelin viime kesät XXX-4:lla jossa oli moottorina Lehnerin Basic 4200. Mitään ongelmia ei ollut, kunhan laitteli vähän teippiä hihna systeemin aroimmille paikoille, ettei hiekkaa pääse sisään.

Hihna lähti vain kerran irti, ja sekin tapahtui liian kovasti pakitettaessa.

Vakio hihna systeemi kesti hyvin, mutta itse päivitin sen Heavy-Duty Drive Belt Kitillä.

Poissa Joonas.O

  • Tiim Lahti
    • Profiili
Nelivedot krossipuolelle
« Vastaus #29 : 06.02.06 - klo: 16.39 »
Mut kardaani on silti parempi :mrgreen:
|Sekanen Hamsteri Racing Manager|S-Grafix|