Kirjoittaja Aihe: renkaiden liimaus  (Luettu 5016 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
renkaiden liimaus
« : 09.12.02 - klo: 21.04 »
kyselisin vähän miten liimaatte renkaanne(tourig renkaat) kun itse olen pilannut 8 renkaat saamalla jollain ihmeellä ne kuhmuralle :oops: . millä liimalla kanattais? minne liimaa laitetaan saumaan vai vanteeseen ja sit rengas vanteelle? hä?
neuvoja kaivataan
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa Tomsson

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
renkaiden liimaus
« Vastaus #1 : 09.12.02 - klo: 21.16 »
8:t renkaat!? Huh!

Laitan yleensä renkaan ensin vanteelle ja sen jälkeen raotan renkaan ja vanteen väliä siten, että siihen on hyvä ujuttaa pisara.
En tiedä sitten mikä on sen oikeammin. Riippuu varmaan myös aika paljon vanteet ja renkaan mallista, mikä systeemi on paras
allekiroitus

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
renkaiden liimaus
« Vastaus #2 : 09.12.02 - klo: 21.26 »
Mä teen/tein samalla tavalla kun Tomsson...
täysii

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
renkaiden liimaus
« Vastaus #3 : 09.12.02 - klo: 21.36 »
mutta millä liimalla, pikaliima(loctite...joku?) joku rengas erikois liima?kenties
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa AssoRacing

  • EKpa ry
    • Profiili
    • http://www.saikart.fi/
renkaiden liimaus
« Vastaus #4 : 09.12.02 - klo: 21.55 »
Hyvä liima on loctite 406
renkaiden liimaamisesta on ollut juttua aijemmin eli kannattaa selata taaksepäin...

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
renkaiden liimaus
« Vastaus #5 : 09.12.02 - klo: 22.14 »
mä oon liimannut ihan tavallisella pikaliimalla paitsi solukumit kontaktiliimalla. hyvin on pysynyt :wink:

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
renkaiden liimaus
« Vastaus #6 : 09.12.02 - klo: 23.00 »
Ja muistakaa liimatessanne käyttää suojalaseja! Kun renkaan reunaa puristaa irti vanteesta liimaa laitettaessa, voi sormen ote lipsahtaa, ja silloin pikaliimaa pärskähtää kaikkialle. Jos sitä menee silmiin, on sairaalaan lähtö edessä.

Poissa Vihrea

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rcee.has.it
renkaiden liimaus
« Vastaus #7 : 10.12.02 - klo: 08.23 »
kiitti vinkistä! en tiennykkään että suojalaseja tarvitaan  :shock:
Galant VR-4

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
renkaiden liimaus
« Vastaus #8 : 11.12.02 - klo: 20.33 »
mä laitoin ihan normaalilla pikaliimalla, hyvin pysyy!

Poissa hensau

  • Jäsen
    • Profiili
renkaiden liimaus
« Vastaus #9 : 15.12.02 - klo: 17.43 »
:mrgreen: Mä taas en liimannu mitenkää. Olin äske ajamas ni lähti kumi puoliks irti vasemmasta takarenkaasta. Kumien liimaus edessä. :mrgreen:
Aalla alkavat  autot rulaa!

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
renkaiden liimaus
« Vastaus #10 : 15.12.02 - klo: 21.46 »
heh, mullakin tolla uudella koneella alphasta on lähteny hienosti 2 kertaa rengas irti, sit kun vähän kaasuttaa ja rengas on huonosti kiinni, niin vanne pyörii renkaan sisällä eikä kulke mihkää  :mrgreen:

Poissa hensau

  • Jäsen
    • Profiili
renkaiden liimaus
« Vastaus #11 : 16.12.02 - klo: 16.13 »
Jaaa  :roll:  :mrgreen:
Sitä vikaa ei mulla oo vielä ollu...
Aalla alkavat  autot rulaa!

Poissa Rc hemmo

  • Veteraani
    • Profiili
renkaiden liimaus
« Vastaus #12 : 16.12.02 - klo: 17.08 »
Itse en enää osta liimattavia renkaita, vaan ostan tehtaalla liimatut, itse kyllä muuten teen saman lailla, kun tomsson.

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
renkaiden liimaus
« Vastaus #13 : 16.12.02 - klo: 17.34 »
kiitti neuvoista :)
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa mustavihannes

  • Jäsen
    • Profiili
Liimaus
« Vastaus #14 : 17.12.02 - klo: 00.03 »
Tälleen ne oikeesti liimataan: touring -ja krossinakki: insertti renkaan sisään hyvin, rengas vanteelle, sitten raotetaan rengasta sen verran että väliin saa VÄHÄN liimaa. Vähäinenkin liimamäärä levittäytyy suurelle osalle vanteen kehää kapillaari-ilmiön ansiosta. Liika liimaa valuu helposti kulutuspinnalle tai inserttiin, joka ei ole hyvä juttu.  Kun yksi sívu on liimattu, renkaan ympäri liimatulle puolelle on hyvä heittää kuminauha painamaan rengasta ja vannetta yhteen. Ja liimana käytettään ihan kunnon pikaliimaa, loctitet yms. ovat huonoja ja kalliita koska tuubi on elämää pienempi ja liima usein paksumpaa kuin rc-käyttöön tehty pikaliima. sitten ODOTETAAN että liima kuivuu, ja pyyhitään paperilla ylimääräiset liimat pois ennenkuin aletaan liimata toista puolta. Muutoin saat autoosi lisävarusteeksi kirjoituspöydän pyörimään renkaan mukana.

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
renkaiden liimaus
« Vastaus #15 : 17.12.02 - klo: 15.25 »
jo alkoi onnistua. mä liimasin ne loctite superatakc
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
renkaiden liimaus
« Vastaus #16 : 17.12.02 - klo: 15.34 »
Joo, tomsson liimaa ainakin renkaat vanteille hyvin! sen huomaa jarvan nykyisestä, tomssonin entisestä pure ten alpha sähköstä  :wink:

Poissa mara

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
renkaiden liimaus
« Vastaus #17 : 17.12.03 - klo: 20.34 »
Voiko tuohon käytää pienoismalli liimaa joka on aika löysää? Mikä on insertti? Onko se sellainen vaahtomuovin tapainen joka laitetaan renkaan sisälle?
Welcome to the Jungle!

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
renkaiden liimaus
« Vastaus #18 : 17.12.03 - klo: 20.45 »
Pienoismalli liiman toiminta perustuu siihen, että pienoismallin 2 osaa yhteen liimauksessa liima ikäänkuin sulattaa muovit toisiinsa, ja tulee kestävä liimaus pienoismalliin. Eli se ei välttämättä ole ihan paras liima... Insertti on renkaan "ilmanpaine" eli juuri tuollanen "vaahtomuovin tapainen"....

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
renkaiden liimaus
« Vastaus #19 : 17.12.03 - klo: 21.26 »
Itse olen käyttänyt ihan renkaiden liimaukseen tarkoitettua Pro-Linen rengasliimaa. On varmasti parempaa, kun normaalit pikaliimat.

Liima on melkein kuin vettä, joten sitä on helppo lirauttaa kumin ja vanteen väliin. varokaa kuitenkin lorauttamasta koko purkillista!

Tuo liima on aika räväkkää jäämään ihoon kiinni. Jos sitä joutuu iholle ja laittaa sormet yhteen, niin liima jämähtää kiinni samantien. Sormet saa kyllä irti, mutta lähtee vähän nahkaa mukana ;)

Liiman hajukaan ei ole mikään mukava. Välillä valuu vedet silmistä kun liimaa renkaita. Hyvin tuuletettu tila ei varmasti olisi pahitteeksi. Kesällä liimaankin kumit yleensä ulkona.

Poissa jhellman

  • Jäsen
    • Profiili
renkaiden liimaus
« Vastaus #20 : 17.12.03 - klo: 22.34 »
HongKongin pikaliima, 3 tuubia = 1 euro.

Toimii hyvin, on varsin vesimäistä eli leviää hyvin ja pitää kohtuullisen nopeasti. Joskus on tarvinnut irroittaa renkaita vanteista, tämä aukeaa kohtuullisesti renkaita hetken keittämällä (varo ettei vanteet sula). Jos sitä on lorahtanyt liikaa, niin sitten keittäminen ei auta, mattoveistä kehiin..

Pikaliimassa lienee pari oleellista asiaa renkaiden liimauksessa;
-tulee pitää rengas vanteella
-mahdollista joskus irrottaakin rikkomatta lopullisesti vannetta

Kaikki toimii ekassa, toinen on hiukan haastellisempi. Honkkarin halpisliima on ekassa mainio, toisessa vain kohtuullinen.

Onko kellään kokemuksia hyvin aikanaan irtoavasta pikaliimasta?

-Juha

Poissa jtp

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
renkaiden liimaus
« Vastaus #21 : 18.12.03 - klo: 00.03 »
Renkaat saa hyvin pois vanteilta upottamalla ne asetoniin ja antamalla liota jonkin aikaa. Liima liukenee pois ja renkaan voi ottaa vanteelta. Tämä on toiminut ainakin solukumirenkailla, mutta nekin olen liimannut pikaliimalla. Kaikki vanteet eivät sitten kestä asetonia, mutta ne mitkä kestää niin ne on hyviä käyttää uudestaan kun ei tarvitse vuolla renkaita irti. Ja varoituksen sana se asetoni on sitten myrkyllistä jotenka sitä on käytettävä varovasti ja hyvin ilmastoidussa tilassa tai mielummin ulkona kunnon kumihanskoin.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
renkaiden liimaus
« Vastaus #22 : 18.12.03 - klo: 00.19 »
Prolinen touringvanteet kestää asetonin.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
renkaiden liimaus
« Vastaus #23 : 18.12.03 - klo: 00.46 »
Jotkut pikaliimat lähtee kohtalaisen hyvin pois saippua-vesipesulla, mutta ei kaikki. Ite olen käyttänyt renkaiden liimaukseen mm. CS:n rengasliimaa ja Flashin uusi rengasliima on aika hyvää tavaraa, se tosin ottaa ainakin mulla enemmän silmiin kuin muut.

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
renkaiden liimaus
« Vastaus #24 : 18.12.03 - klo: 06.58 »
Flash Track on osoittautunut erittäin hyväksi tuotteeksi. Ei ole renkaat pahemmin vanteilta irronneet.
Ennen liimausta pyyhkäisen renkaasta liimauspinnan varmuuden vuoksi Bräkleen puhdistusaineella.

Liimoja pitäisi käsitellä hyvin tuuletetussa tilassa. Voi laittaa esim. puhaltimen hönkimään sivultapäin.

Tosin käryäähän se silloinkin mikäli rengas on kiinni nenässä, onhan se niin tarkkaa touhua.
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory