Kirjoittaja Aihe: Aloittaminen aina hankalaa  (Luettu 4012 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Fridek

  • Tulokas
    • Profiili
Aloittaminen aina hankalaa
« : 10.12.02 - klo: 14.57 »
Jos sinulla on 600-650 euroo kaytossa asson touring sahkoautopakettiin ja laitteisiin niin miten ne sijoittaisit...?  :?  Olisiko parempi ostaa heti suoraan factory paketti vai perus racing ?

Entapa vaikka esim. nopari mita mielta olette NOVAK GT7 tai ohjaimesta Hitec Lynx 40 Mhz (AM vai FM mita eroa? FM kai parempi?) Mita eroa em. ohjaimessa on verrattuna C4 RACE rattiradioon?

Seka akkuja varmaan taytyy olla ainakin 3 (settia) Mita suositellaan?
Moottoreja stanun lisaksi kai ainakin 17 Pro stockiin...?
Laturi pitas varmaan olla hyva, koska se on joltakin osin lajin "suola"? Onko mielipiteita esim. ASSOCIATED REEDY QUASAR Pro charger

Ja entapa jos aluksi unohtaisin kaikki naa hyvat osat ja keskittys vain peruspaketin yllapitoon...???  :|

Vai pitasko ostaa Team paketti pikku herkuila? Factory paketti perus kamoilla? vai Racing paketti "runsailla herkuilla" :?:

Tietenkin asioilla on monta mielipidetta.... mutta niita on hyva aluksi miettia ennen kun laittaa moisen limpun rahaa kiinni tavaroihin... :wink:

Maailmalla ei ole A ja O kaytossa  :oops:

Poissa Vihrea

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rcee.has.it
Aloittaminen aina hankalaa
« Vastaus #1 : 10.12.02 - klo: 15.03 »
ehkä se Team paketti olisi hyvä ja pikku herkuilla  :)

koska jos alotat lajia niin tuskin alat heti kisailemaan ihan SM tasoa... tai siis, niin. koska Factory team on jo aika viri palikoilla varustettu.

tai sitten racing paketti ja kaikilla herkuilla. sitten myöhemmin voit päivitellä katsos autoasi... :|
Galant VR-4

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
hmm
« Vastaus #2 : 10.12.02 - klo: 15.19 »
No tuosta päivittelystä.. Jos peruskaaraa alkaa päivittään FT:hen, esimerkiksi, niin pitkä penni menee.. Eli siinä vaiheessa kun päivitys tulee tarpeeseen, niin auto tulee ehkä myytyä ja ostettua FT. Joten jos rahaa on niin mielestäni kannattaa heti satsata vaikka tuohon FT:hen, jos tuntuu että siihen tarvetta on. Rahaa säästyy kun ostaa tarpeisiinsa sopivan kaluston samantien.

Tosin jos uutena ostat kaiken ja runkona on asson FT, niin sähköjen kanssa hintaa tulee varmastikin enemmän kuin tuo 600-650€, sähköistä tietysti riippuen.

Lisäys:

Harkitsisin vakavasti käytettyä kalustoa.
Lahti Rock City

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Aloittaminen aina hankalaa
« Vastaus #3 : 10.12.02 - klo: 15.32 »
Tietenkin aluksi pitäisi päättää ostaako uutta vai käytettyä. Yleensä käytetty huippulaite maksaa vähemmän kuin uusi keskinkertainen laite. Esim. 100 Eurolla saa muutaman vuoden vanhoja huippunopeudensäätimiä ja 50-70 Eurolla saa huippuservoja. Luultavasti tuleva elinkaari on uuden keskinkertaisen ja käytetyn huippulaitteen kohdalla sama. Kannattaa melkein ostella huippukuskeilta huippulaitteita, jolloin ei harrastus ainakaan laitteiden puolesta kärsi. Nämä ovat yleensä vähintäänkin hyvin pidettyjä ja vähän käytettyjä.

Yleissääntönä minä noudattaisin aluksi kultaista keskitietä. Eli valitsisin hyväksi havaittuja riittävän hyviä varusteita. Esim. valitsisin sen Team version. Suorituskyvyssä ja kestävyydessä Factory Teamiin verrattuna ei ole kovinkaan suurta eroa, mutta lompakko ohenee huomattavasti vähemmän.

Samoin luulenpa, että pärjäät melko pitkälle esim. Novak Atom/Dually:lla tai jollakin vastaavalla. Hyvä valinta voisi olla RC-Pisteen myymä GM V12, joka täyttää melkein jokaisen tarpeet ja on hinnaltaan vähintäänkin edullinen (150 Euroa).

Servoon kannattaa panostaa jo aluksi, jottei ajonautinto kärsi. Servon tulee olla riittävän nopea (esim. < 0,10 sek.) ja mielellään metallirattainen (kestävyys).

Radiossa kannattaa panostaa ehdottomasti FM-versioon, jolloin esim. häiriöitä on vähemmän. Jos samalla radiolla on tarkoitus ohjata useampia laitteita, kannattaa valita malli useammalla muistipaikalla, jolloin eri laitteiden säädöt säilyy muistissa. Eli valitaan esim. Hitec Lynx 3D.

Siinä olen samaa mieltä, että laturin kohdalla ei kannata kovinkaan paljon säästellä. Hyvät ja kelvolliset laturit maksavat vähintään 100 Euroa. Tässä hyvä valinta voisi olla Medasec:in myymä Space Charger (Pro), joka on huomattavasti mainitsemaasi laturia halvempi, mutta ominaisuudet piisaa kuitenkin melko pitkälle.

Poissa TapHaap

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/topaz.tattoo/
Suosittelisin ostamaan käytetyn
« Vastaus #4 : 10.12.02 - klo: 15.35 »
Suosittelisin ostamaan käytetyn joltain "tehdaskuskilta".
Veljekset Ahoniemi ( CORALLY ) jne.
Saat paljon varaosia ja vielä enemmän kullan arvoista opastusta!
Pro kuskien kalusto on nimittäin todella hyvälaatuista oli merkki mikä hyvänsä!
#### Tapsa ####
## nick:Biker62 ##

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Aloittaminen aina hankalaa
« Vastaus #5 : 10.12.02 - klo: 15.36 »
Minä itse aloitin asson basic kitillä ja hyvin oon sillä tähän asti pärjännyt , se on noin 3v vanha ja kun sain sen en tajunnut näistä vielä mitään.

Olen vaihtanut omaan autooni takavetarit niihin MIPin parempiin (mitkä on team ja factor-teamissa) ja autoon otin kuulalaakerit jo silloin kun se ostettiin. Jos ostaa auton missä on liukulaakerit vakiona niin suosittelin vaihtamaan ne kuulalaakeroituihin, koska ne hyrräävät paljon kevyemmin ja nostavat hieman huippunopeuksia yms..

Tollasella ihan perus radiolla pärjää ihan mainiosti. Toi hitecin FM ratti ei maksaa paljoakaan tuota AM versiota enempää ja FM kantaa enemmän eikä ota häiriöitä niin herkästi. Tuosta C4 racesta ei mulla ole kokemuksia.

Ja nopari ja laturi on sellaisia mihin kannattais varmaankin sijoittaa, itse aloitin halvoilla ja huonoilla , mutta kumminkin toimivilla vehkeillä.

Tietysti se harmittaa enemmän jos ostat 150 euroa maksavan säätimen ja saat sen vahingossa rikki kytkemällä akkujohdot väärinpäin.

Mutta kun ostaa heti hyvat osat niin ei niitä tarvi sitten olla taas ostamassa uusia parempia kun alkavat esim: kisat kinnostamaan.

Tua Reedyn laturikin on varmasti hyvä, siinä on mm. 20 A  purku ominaisuus, 6.5 A maksimi latausvirta, sen kun tökkää suoraan pistorasiaan niin toimii (ei tarvitse erillistä virtalähdettä), siinä on jonkinlaiset akun hoito/tarkistus ohjelmat en niistä enempää tiedä.

Factory tiimi on kaiketi melkeen kokonaan hiilikuitua ja aloitellessa ajelee yleensä vähän muuallekkin kuin sinne minne pitäisi ja hiilikuitu osat napsahtavat helpommin poikki kuin normaalit. Minulla ei ole koskaan asson b3:sta katkennut mikään tukivarsi  :shock:

Akkuja pari kappaletta tai vähän enemmänkin. Moottorilla ei ole mitään väliä, vot ostaa minkä tehoisen vaan, mutta jos kisaamaan aijot mennä niin vakioluokassa sinulla täytyy olla ROAR hyväksytty 27 kääminen kone, kun taas viriluokassa saa olla mikä vaan kone (krossissa muistaakseni sai käyttää 10 käämisiin koneisiin asti ja touringissa 12 käämiseen) eli touring kisoissa ei saa käyttää esim: 7 käämistä konetta..

Näitä tietoja saa korjailla jos on mennyt ihan metsään !

Poissa AssoRacing

  • EKpa ry
    • Profiili
    • http://www.saikart.fi/
Aloittaminen aina hankalaa
« Vastaus #6 : 10.12.02 - klo: 20.03 »
Joo toi Reedyn laturi on hyvä...

Poissa Vihrea

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rcee.has.it
Aloittaminen aina hankalaa
« Vastaus #7 : 10.12.02 - klo: 20.19 »
hmm. kertokaas mistä noita reedyn latureita saa ? hintaa... kuvia ?

saako suomesta ?!
Galant VR-4

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Aloittaminen aina hankalaa
« Vastaus #8 : 10.12.02 - klo: 21.35 »
siinä oon samaa mieltä että käytettyä kalustoa vaan huippukuskeilta

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Aloittaminen aina hankalaa
« Vastaus #9 : 10.12.02 - klo: 21.57 »
Tota Reedyn laturia saa Rc-pisteeltä ja maksaa noin 300 €
Rc-pisteen kotisivuilla ei ole laturista mitään tietoja koska se on aika uusi, mutta alla TeamAssoiated:in sivuilta hauttua tietoa laturista:

http://www.teamassociated.com/shusting/CatalogHub/reedy/new/charger.htm


Poissa Turhala

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/~turhala
Individualisti
« Vastaus #10 : 12.12.02 - klo: 20.43 »
Yksi vaihtoehto on unohtaa kultaiset keskitiet ja tehdä oma ratkaisunsa:
Ensinnäkin, osta hyvä radio, jossa on kunnon säädöt kaasulle.
Toisekseen, älä hanki perinteisiä moottoreita ja noparia, vaan hiiletön moottori ja sille nopari.

Etuja ratkaisusta olisi harjoittelussa:
+ hiiletön moottori on lähes häiriövapaa
+ et joudu jatkuvasti rassaamaan moottoria, ajat samalla myllyllä kesät talvet kaikki ei-kisatoiminnat
+ tulee pitkällä tähtäimellä halvemmaksikin, kun et joudu uusimaan moottoreita
+ saat pidemmät ajoajat
+ radion kaasun säädöillä voit säätää, kuinka tehokkaalla myllyllä haluat ajaa milläkin akullisella

Ja haittapuolia:
- hankintakustannukset korkeat. En tiedä, paljonko sellainen tulisi maksamaan, joten en arvaakaan mitään
- kisailua varten joudut kuitenkin hankkimaan perinteisiä moottoreita + noparin
- varmasti auto on jonkin verran erilainen ajaa hiilettömällä koneella kuin perinteisellä hiilellisellä ratkaisulla, joten vaikea sanoa, kuinka sopiva se olisi kisaharjoittelua varten

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Aloittaminen aina hankalaa
« Vastaus #11 : 12.12.02 - klo: 21.03 »
Ei noi hiilettömät moottorit ja noparit ihan halpoja ole, mutta ei ne sen enempää maksa kuin kisa säädin ja kisakone yhteensä. Esim. Novakin hiilettömän moottorin ja sen ohjaimen taitaa saada alle 300 Euron maailmalta. Suomen hintaa en uskalla arvata.

Eli siitä vain kokeilemaan  :D

Poissa Fridek

  • Tulokas
    • Profiili
Miten tehas kuskeihin saa kontaktia???
« Vastaus #12 : 16.12.02 - klo: 15.42 »
No jos vakavasti harkitsisin ostaa kaytettyja vehkeita niin miten niihin tehas kuskeihin saa yhteyden???  

Varmaan tama on hyva paikka siihen?  :P  
Mutta varmaan niillakin on vain rajallinen maara myytavaa kalustoa, eli kai mun pitaa siltikin varmaan jotain uutta ostaa :?:  

Toi asson uusi laturi vaikuttaa hyvalta... Mutta hinta myos...!

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Aloittaminen aina hankalaa
« Vastaus #13 : 16.12.02 - klo: 17.09 »
LRP:een Quadra Charger on kanssa yks hyvä laturi, hoitelee myös Ni-Mh akut. Ja saat ainakin 100€ halvemmalla !

http://www.power-racing.net/modules.php?op=modload&name=webshop&file=index¤t_op=showp&pid=41250

Ja Power Racingistä saa tuota mallia.

ps: mistäpäin itäeurooppaa kirjoittelet (mistä maasta) ?  :wink:

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Aloittaminen aina hankalaa
« Vastaus #14 : 16.12.02 - klo: 18.34 »
Reedyssä on käsitykseni mukaan virtalähde mukana samassa paketissa, miten on LRP:n laturin kanssa?

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Aloittaminen aina hankalaa
« Vastaus #15 : 16.12.02 - klo: 19.05 »
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
Reedyssä on käsitykseni mukaan virtalähde mukana samassa paketissa, miten on LRP:n laturin kanssa?


virtalähde on.

Poissa Fridek

  • Tulokas
    • Profiili
Ei asiaan kuuluva huomautus
« Vastaus #16 : 16.12.02 - klo: 19.58 »
Asustelen tallahetkella Tsekin maalla.. Ostravassa lahella puolan ja slovakian rajaa.... :D