Kirjoittaja Aihe: Bensa-autot  (Luettu 1082134 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kimantero

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2700 : 24.04.10 - klo: 01.42 »
kokeile jos kytkinkello pyörii käsin pyöritettynä vapaasti niin epäilisin että kytkimen jousi on ottanut lopputilin jos ei pyöri niin kytkinkello on soikea tai kellon ja kytkimen välissä on jotain sinne kuulumatonta.

Ps. korjatkaa jos olen väärässä. oon ihtekki vielä aloittelija :grin:

Poissa Sammy__80__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2701 : 24.04.10 - klo: 10.06 »
moro

Toi vika viittaa lähes 100%  siihen että kytkimenjousi on mennyt poikki ja kytkinkengät ottaa kokoajan kytkinkelloon kun moottori on käynnissä " kokemusta on "  :azn:

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2702 : 24.04.10 - klo: 14.14 »
Juu, ei merkin paremmuus vääntämällä selviä.

Itse tykkään Tiinasta, mutta Matti ei...
/ Jere Siirilä

timberjack

  • Vieras
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2703 : 24.04.10 - klo: 21.37 »
Mulla on taas asiat niin hyvin että tykkään F annista, H ilkasta sekä M artasta yhtäpaljon  :grin:

Poissa juhaj

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2704 : 24.04.10 - klo: 22.52 »
moro

Toi vika viittaa lähes 100%  siihen että kytkimenjousi on mennyt poikki ja kytkinkengät ottaa kokoajan kytkinkelloon kun moottori on käynnissä " kokemusta on "  :azn:

joo kytkinkellosta jousi poikki, mistä sais uuden kun selailin kauppoja, niin en löytänyt kun racingfactoryltä toho kokoluokkaa ja seki oli kisa kelloon.
team academy gv2 pro/Losi mini lst2/fs racing king kong 30cc  http://rc10.fi/index.php?topic=49283.0

Poissa monster_rc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2705 : 25.04.10 - klo: 01.51 »
Esim. Elfving Racing http://mcdfoorumi.suntuubi.com/?cat=25 ja jos on paikoillaan FS:n oma 30cc kone niin normaali kytkinjousi riittää.

Myös hobbylinna myy näitä http://www.hobbylinna.com/clutch-spring6000-rpm2pcs-p-15704.html tässä toinen http://www.hobbylinna.com/clutch-springg230-1pce-p-323.html ja muitakin löytyy.

Noissa FS:n autoissa saattaa olla ehkä hiukan eri näköinen se kytkinjousi mutta kyllä noiden muidenkin merkkien kytkinjousi siihen sopii esim. FG, HPI jne...

Itselläni oli samanlainen auto ja laitoin normaalia kireämmän jousen mutta tuo FS:n kone ottaa niin laiskasti kierroksia, että kytkinkengät sulaa koska ei ota tarpeeksi nopeasti kiinni kytkinkelloon ja kytkin piti kunnolla vasta kaasu pohjassa.
MCD Baja1000 Competition MYYTY!

Poissa Majuri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2706 : 26.04.10 - klo: 08.28 »
FS:ään sopii melkein mikä jousi vain koska se konehan on 26 kuutioinen CY:n kopio. Vaikka ilmoittavat että on kolmekymppinen niin ei ole, on mitattu.
Oli sama ongelma että kytkimet ei tahtoneet kestää ja vika on tosiaan siinä että ottaa kierrokset niin laiskasti ettei kytkin ota kunnolla kiinni vaan polttaa kengät.
Varsinkin FS:n omalla tehoputkella tekee sen, ei alavääntöä, ottaa vasta kierroksia  mutta alaosa puuttuu
Toiset tekee mitä osaa , mie teen mitä haluan
Mahdoton vie hieman enemmän aikaa

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2707 : 26.04.10 - klo: 08.58 »
Kylmästi vaan hpi 8000rpm jousi kiinni.

Toisesta kioskista löytyy myös 11500rpm jousi.

Ja sit toki on säädettävät lisäksi.
/ Jere Siirilä

Poissa jaan

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.large-scale-finland.eu
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2708 : 26.04.10 - klo: 13.06 »
Lauterbach kytkin on ainakin sellainen mitä uskaltaisin suositella. Toki hinnaltaan "suolainen" vakioon nähden.

Tämä kannattaa säätää n.6000rpm, kuullut kentällä ja puskaradioista juttua, että kulunut nopeasti joillakin, itse tahkonut tuollaisella jo hyvinkin paljon.
Lieneekö vedättäessä olevan heikohko siinä vaiheessa ja lämmetessään palat kuluu ja jää ottamaan kiinni.

Vakio kytkimen kanssa 8000rpm kytkin nelivetoisissa toimii hienosti, mutta samaan tilaukseen kannattaa ottaa palatkin jo varalle, koska kuluvat vitsikkään nopeasti :grin:
Jos ajaa noin jerrykannullisen kesässä, niin sitten ei ole mitään hätää ja jos ei polje autoa kuin viimeistä päivää:laugh:

http://www.davesmotors.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.2423/.f


Poissa 41287710

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2709 : 05.05.10 - klo: 21.21 »
Laitoin FG monsteriin hydrayliset levtjarrut.

-Mitä nestettä kentes noissa käytetään?

-Tarviiko ns jarrusylinteri kuin paljon voimaa servolta että jarrut saadaan tehokkaaksi?

-ilmailin jarrut tuossa ihan jarrunesteellä ja mielestäni todella heikko tehoisesti toimi. Eli onko jarruneste liian paksua noin pieniin komponentteihin?

-kiitos vinkeistä-

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2710 : 05.05.10 - klo: 21.25 »
En osaa suoraan vastata kysymyksiisi, mutta:

Mutta eikö jarrujen mukana tullut a) ohjekirjaa, b) öljyä?

Jos ostit käytettynä, niin sitten erikseen.
Mutta sitte kannattas lähestyä googlea/kauppiasta tiedon/öljyn saatavuuden suhteen.
/ Jere Siirilä

Poissa 41287710

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2711 : 05.05.10 - klo: 21.37 »
käytettynä ostin, ei tullut ohjeita.

maguran sarja.

Poissa Dummvee

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2712 : 05.05.10 - klo: 21.54 »
Eli Maguran setti kyseessä.

Alunperin tuossa on tullut mukana FG:n oma hydrauliikkaöljypullo ( varaosakoodi Fg09452, tuolla kun tilaat Hobbylinnasta, niin pitäisi tulla ), vetoisuus 50 ml. Tosin hinta voi olla suolainen, itse en tiedä, kun tullut mukana jarrusetissä, samoin täyttöruisku, mutta tavallinen apteekista saatava injektioruisku ajaa saman asian, soviteletkun venttiilille saa pätkästä polttoaineletkua.

Itse omat jarruni olen tuolla tökötillä täyttänyt, mutta tiedän parin kaverin käyttäneen hyvällä menestyksellä ihan tavallista rypsiöljyä ja samalla tavalla toimivat, itse en ole vielä kokeillut, mutta pitää lähiaikoina testata.

Servoille voimaksi valmistaja ilmoittaa muistaakseni, että joku kuutisen kiloa riittää hydraulijarruille. Omassa tapauksessa etu- sekä takajarruja käskyttävät yli 10kg vääntävät Futabat, ovat muistona mekaanisten levyjen käytön ajalta, kun piti olla enemmän jerkkua.
Yleensä hydraulisia käyttävillä FG kuskeilla ainakin offipuolella on vähintään 10kg vääntävät mallit olleet käytössä, enkä uskalla ottaa kantaa itse kokeilematta, kuinka hyvin setti nappaisi kiinni esim. Futaban S3010:llä (vääntö 6kg 6v) ajossa ja miten jarruvoima riittää.

Ja tuo viimeinen kysymys, jarrunestettä en ole myöskään kokeillut, enkä kuullut kenenkään kokeilleen onnistuneesti, joten voi olla virtaukseltaan sopimatonta tuohon käyttöön. Kokeile siis aluksi ihan tuota rypsiöljyä ja tarkista myös samalla, etteivät letkut tai venttiilit vuoda ja sitä kautta hukkaa painetta pihalle.

Toivottavasti tästä olisi edes yhtään apua alkuun.

EDIT: Tuossa linkki tehtaan pdf-muodossa oleviin räjäytyskuviin, hydraulijarrujen ohjeita kahdetkin kappaleet, eli imuroi tuolta omalle koneelle ja tutki rauhassa.
« Viimeksi muokattu: 05.05.10 - klo: 23.06 kirjoittanut Dummvee »
FGCLUB.NET kantamuumi / www.raisionua.fi.
Miksi vääntää foorumilla urpojen kanssa aidanseipäistä, kun voi ajaa ulkona?

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2713 : 05.05.10 - klo: 22.18 »
Ja muistetaan sitten että kaikissa jarruissa ei todellakaan saa käyttää jarrunestettä, ollenkaan. Syy heikkoon jarruvoimaan saattaa löytyä turvonneista tiivisteistä tms.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa 41287710

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2714 : 10.05.10 - klo: 20.39 »
En ole kyllä ollenkaan tyytyväinen noihin jarruihin. Onko muilla noita maguran sarjoja fg autoissa? Ilmannu olen niin penteleesti sitikan nesteellä mutta kun jarrua painaa niin lista avaimella aika kevyesti pyörittää hexin päästä.

servona on futaban 15kg ja vastarin akkuna 5400mah eli siitä ei pitäs olla kiinni.
jotku kun puhuvat että pysähtyy  kun seinään niin kaukana siitä toi kyllä on.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2715 : 10.05.10 - klo: 20.42 »
Henkilökohtaisesti itse koen 1:5 autossa tommoset 15kg tms servot puolet liian vähän vääntäväksi, mutta mielipiteitä toki on useita.

Noista sun jarruseteistä ei ole itsellä kokemusta.
Tulee mieleen:

- joko servo liia nuhanen.
- o-renkaat/muut tiivisteet pilalla.
- ilmaus huonona.
- radion säädöt.
- servon mekaaninen säätö suhteessa jarruvärkkeihin.
- muuten vaan huonot jarrut.
/ Jere Siirilä

Poissa 41287710

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2716 : 10.05.10 - klo: 20.53 »
Henkilökohtaisesti itse koen 1:5 autossa tommoset 15kg tms servot puolet liian vähän vääntäväksi, mutta mielipiteitä toki on useita.

Noista sun jarruseteistä ei ole itsellä kokemusta.
Tulee mieleen:

- joko servo liia nuhanen.
- o-renkaat/muut tiivisteet pilalla.
- ilmaus huonona.
- radion säädöt.
- servon mekaaninen säätö suhteessa jarruvärkkeihin.
- muuten vaan huonot jarrut.

Onko teillä servo pitkälläkin vipuvarrella joka siirtää voiman sylinterille vai servon juuresta?

Poissa Dummvee

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2717 : 11.05.10 - klo: 01.38 »
Servovarsien pituus: vakiokokoiset alumiiniset FG:n omat Futaban-yhteensopivat siivet, toinen reikä sisältä laskien autosta varmistettuna, siiven päästä sahattu kappale pois, ettei hinkkaa radiotilan roiskesuojaan kääntyessään. Sama temppu tehty etu- ja takajarrujen servoille, sylinterit radiolevyn takana telineissä ja vastarikotelo näiden välissä poikittain.
Näin siis Magurat asennettu omassa offissani.


Tietämättä jarrujesi kunnosta enempää paha sanoa, missä niissä voisi olla vika sitten.
- vuotavat letkut ?
- vuotavat venttiilit ?
- kuluneet osat / tiivisteet, että hukkaa paineet pihalle ?
- toimiiko tuo citikan hydrauliikkaöljy oikeasti tässä käytössä, vai aiheuttiko jarrunesteen käyttö vuotoja / vikaa jonnekin ?
- osia kulunut ?
- kuluneet jarrupalat tai levyt ?
- osien asennuksessa jokin "moka" / puute ?

Ilmaukseen oikein mitään pätevää kikkaa osaa antaa, itse painan hitaasti soppaa sisälle ruiskulla,kunnes ulos tulee kuplimatonta tavaraa. Tämän joutunut tekemään pari kertaa ajokauden aikana ja rauhallisesti kun tavaraa on työntänyt sisälle, niin saanut toimimaan ja vähemmän tulee hävikkiä ulos turhaan valutettuna öljynä.
Ja kyllä auto hyvin pistää hanttiin jarrut päällä yrittäessä työnnellä, ei paras mahdollinen pitovoima verrattuna vaijerijarruihin, mutta silti kohtuullinen / hyvä.

- Kun käytetyistä osista kyse, niin paha sanoa mitään varmaa tietoa, joten paras vaihtoehto, vaikka rankalle tuntuukin on purkaa nuo jarrut tarvittaessa osiin ja katsoa, että onko osissa vikaa tai kulumaa, tai puuttuuko jotain asennusosia kokoonpanosta / koottu väärin.
Oletko kysynyt aiemmalta omistajalta, miten hänellä jarrut toimivat ja miten hän oli ne asentanut?

Itse en tähän tämän enempää osaa neuvoa antaa asiassa tietämättä, miten olet nuo jarrut autoosi asentanut. Jos offimalli kyseessä, niin näihinhän tehdas ei ole alunperin ajatellut noita jarruja edes asennettavan, vaan telineet ovat alunperin ratamalliin tarkoitetut ja offiin joutuu rakentamaan omat pukit jarrusylintereille.

EDIT: Itse olen omat Magurani hankkinut käytettyinä kaveriltani, hänellä nuo olivat olleet kiinni FG:n Bajassa ja toimivat. Itse askartelin jarrut kiinni tässä talven aikana, offin pohjalevyssä on reiät radiolevyn takana ja niihin sylinterit on sovitettuina. Tosin, sylinterien kiinnitystolpat muokkailin jostain TeknoRC:n Revon radiokotelo / tankinpidikesetin osista, niin sai sopivan korkuiset tolpat, mutta "viilailua" ja säätämistä oli silti, että sai nuo oikealle korkeudelle ja sylinterin käyttötankojen liikeradat oikeiksi. Aikaa meni ja paljon, mutta kyllä  nuo sai toimimaan, vaikkeivät osat enää olekaan samat kuin tehtaan setissä ratamalliin tulleet.
Ei siis ole mikään suoraan paketista olevilla osilla toteutettu ja osat sai myös käydä läpi ja ostaa uusia tiivisteitä, kun toinen sylinteri vuosi  hieman hukaten paineita ja pyörän puolella venttiili päästi juurestaan nesteitä pihalle. Piti siis käydä kaikki osat läpi ja tehdä samalla jarruremontti.

BTW, kumman mallin Magurat kyseessä, laatikkopumppumalliset sylinterit, vai uudemmat saksivarret? Oma kokemus rajoittuu noihin vanhempiin laatikkomallisiin sekä Collareihin, tosin jälkimmäiset eivät kylläkään ole itselläni offikäytössä.
Paras olisi tietysti, jos pääset näyttämään tuota asennustasi luonnossa jollekin kokeneelle harrastajalle, kuin yrittää näin nakuttelemalla täällä auttaa asiassa.

Ja toivon mukaan joku enemmän näiden jarrujen kanssa tekemisissä ollut harrastaja astuisi esiin ja antaisi vinkkejä ja kokemuksia käytöstä sekä säätämisestä. 1:5 ratapuolella kun noita jarruja on ollut pitkään jo käytössä ja kokemuksia luulisi tuolta puolen olevan myös jopa kisakäytöstä.
Itse en 1:5 rataversioilla kilpaa aja ja ensimmäinen ratamalli hankittu pari vuotta sitten käytettynä, eikä sopivien ratojen puutteessa asuinalueeltani ja sen lähistöltä ole tullut juuri ajettua ja sikäli hankittua vielä paljoa kokemusta käytöstä, etenkään näistä Maguran malleista.
Siksi omat vinkit puutteelliset  :embarrassed: .
Toivottavasti kokeneemmilta löytyisi enemmän kokemuksia.
« Viimeksi muokattu: 11.05.10 - klo: 10.13 kirjoittanut Dummvee »
FGCLUB.NET kantamuumi / www.raisionua.fi.
Miksi vääntää foorumilla urpojen kanssa aidanseipäistä, kun voi ajaa ulkona?

Poissa tonij

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2718 : 13.05.10 - klo: 09.30 »
oisko kellää hyvää vinkkiä miten alottaa kaasarin säädöt.
mitkä on ne lähtökohdat mistä aloittais?
kone on 29cc.
auto mcd ja kaasari on walbro.
« Viimeksi muokattu: 13.05.10 - klo: 09.34 kirjoittanut tonij »
TRKMANS racing

Poissa Koiranputki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2719 : 13.05.10 - klo: 10.01 »
oisko kellää hyvää vinkkiä miten alottaa kaasarin säädöt.
mitkä on ne lähtökohdat mistä aloittais?
kone on 29cc.
auto mcd ja kaasari on walbro.
Tehdas säädöt ovat L= 1,25 ja H= 1,5 kierrosta auki. Noista on hyvä lähteä liikkeelle.
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Poissa tonij

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2720 : 13.05.10 - klo: 10.36 »
oisko kellää hyvää vinkkiä miten alottaa kaasarin säädöt.
mitkä on ne lähtökohdat mistä aloittais?
kone on 29cc.
auto mcd ja kaasari on walbro.
Tehdas säädöt ovat L= 1,25 ja H= 1,5 kierrosta auki. Noista on hyvä lähteä liikkeelle.

nolo kysymys...et kumpi niistä on l ja kumpi h?  :embarrassed:
TRKMANS racing

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2721 : 13.05.10 - klo: 10.48 »
Kuollaksenikaan en muista kumpi oli kumpi, mut pitäs kyllä olla kaasarissa ittessään merkattuna, jos vähä putsailet....


edit:
Bajan manuskasta:


edit #2:
« Viimeksi muokattu: 13.05.10 - klo: 11.07 kirjoittanut jesi »
/ Jere Siirilä

Poissa sjos

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2722 : 13.05.10 - klo: 10.57 »
Mulo ilmansutarin pualeinen H ja koneen pualeinen luannollisesti sitten L.
son loppu ny.

Poissa jeippo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2723 : 15.05.10 - klo: 22.38 »
Tein jo uutta topiccia ja kehotettiin kysyyn täältä tämmöstä, eli kumpi ois suositeltavampi / parempi: Cy:n 30,5cc moottori jossa kaasari ja alakerta eli koko setti periaatteessa, vaiko Zenoahin joku 26-7cc koko setti?? Tai jos jollain jotain samaan hintaluokkaan (200-300e kuluineen) sopivaa moottoria jossain tiedossa niin linkkiä vaan mistä kannattaa tilata..tai muutenki mistä kannattais tilata sit kumpi nuista mun vaihtoehdoista ois parempi.

Onko eroa ottaako 2 vai 4 pulttisella pytyn kiinnityksellä? Ja sit vielä, löytyykö harm bx-2:seen viri pilliä jostain kohtuu hintaan?
Harm bx-2 ja kaikki uusiks

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2724 : 16.05.10 - klo: 13.12 »
Morot bensakuskeille! Moni on saattanut tän linkin löytääkin tuolta HPI BAJA FORUMILTA. Mutta aattelin laittaa tänne, jos siitä jollekin on hyötyä.
Tässä on juttua walpron kaasarista ja säätöohje jota itse käytän.

Siitä vaan säätämään ja ottamaan iloirti vermeistä, oikeesti  :wink:

http://tech.flygsw.org/walbro_tuneup.htm
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa Sammy__80__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2725 : 17.05.10 - klo: 01.09 »
On kyllä joku jaksanu värkätä kun tollasen on laittanu  :azn: tollasta vois joskus kokeilla ihan harastuksen vuoksi  :grin:

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2726 : 22.05.10 - klo: 12.05 »
Nyt tarttis helppiä. Ekaa kertaa ottamassa tuollasta parempaa kytkintä irti, mutta tota... mites tuon kans pitäs toimia. Ei oikeen ymmärä millä tai miten tuota nyt uskaltaa vääntää :roll:

Kyseessä siis 4-pala kytkin mallia elcon.

Kaikki jotka tietää ja on värkänny näiden kanssa auttakaa miestä mäessä, ettei vaan mene särki kun on ne hermot.., vasara jne...  :p
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa tonij

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2727 : 22.05.10 - klo: 18.31 »
tyhmä kysymys mut mitä toi samba tarkoittaa...tehariko?

http://www.youtube.com/watch?v=Ydhlcgj6b5Q&feature=related
TRKMANS racing

Poissa Hpi_savage

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2728 : 22.05.10 - klo: 18.40 »
Tiedoissahan lukee "+ samba tuned pipe
HPI Savage X/Kyosho DST   Nosram/HPI/Kyosho

Poissa Gatling

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #2729 : 26.05.10 - klo: 16.41 »
Tietääkö teistä kukaan miten tuo etanolia sisältävä bensa tulee toimimaan bensa-autoissa, enkä tarkoita 1:1 kokoluokan autoissa!

http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiini/
HPI E-Firestorm Flux | Tamiya Mini M03