Kirjoittaja Aihe: Bensa-autot  (Luettu 1078180 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mika R

  • Vieras
Bensa-autot
« Vastaus #30 : 06.01.06 - klo: 00.55 »
Lainaus käyttäjältä: "heiksa"
Lainaus käyttäjältä: "4Chassis"
sä et ole tainnut nähdä 1/8 onroad/offroad nitroautoja? niissä vasta sitä vauhtia on..

En ole en...siis livenä  :|


Jep.. kannattaa käydä joskus krossiradalla katsomassa
(Olen kyllä nähnyt useammankin 1/5 ja 1/6 auton sekä asfaltilla ja savella ja ajanutkin niiden kanssa)
Asfaltilla 1/5 autot ajamassa ovat kyllä ihan viihdettä ei siinä mitään vaikka nopeuksissa jäävätkin (1/8 ) polttiksille ja reippaasti
Offroadissa krossarit ovat myös näkemisen arvoisi, voisit hämmästyä ;-)
Hienoa tekniikkaahaan bensa-autoissa on yllin kyllin$$$

Poissa JK Nitro

  • Veteraani
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #31 : 06.01.06 - klo: 01.12 »
Kyllä noissa rc-bensakoneissa täytyy olla jotain ratkaisevaa eroa sahojen koneisiin, kun mulla on tommonen 38cc Stihl-saha, jossa on tehoa "vain" 2.7 heppaa. Tai sitten se teho on haettu kestävyydestä tinkimällä. Joku ketä tietää, niin kertokoon.
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

Poissa heiksa

  • Jäsen
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #32 : 06.01.06 - klo: 13.58 »
ei niissä koneissa ole mitään rakenteellista ero. Kyse on vaan moottorin viritysasteesta. Kyllä moottorisahan moottorista voidaan ottaa enemmän tehoa. Luotettavuus ja kestävyys tietysti kärsii, ja kuluvat osat kuluvat nopeammin. Aika oleellista on myös se, millä kierrosluvulla tuo teho saavutetaan. Pienellä koneella se on korkeammilla kierroksilla, joten vääntömomentti on pienempi kuin isommalla koneella.

Renkaan on lutussa, ja syy lienee siinä et niissä ei ole ilma reikiä. Mietinpä vaan että tekisinkö henkireijät vanteisiin, vai kumeihin?

Reijät kumissa olisi parempi siksi, että silloin renkaiden sisään joutun vesi poistuisti keskipakovoiman avulla. Jos reijät on vanteissa, niin vesi ei renkaan sisältä poistu. Mahtaakohan kumi reijitettynä kestää, vai repeääkö helpommin.
FG Marder - FG Comp

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #33 : 06.01.06 - klo: 14.18 »
RC autoilun perus tietoutta...

Se reikä tulee AINA ja EHDOTTOMASTI kumiin kun on kyseessä auto jolla ajetaan muualla kuin puhtaalla alustalla.

Ei repeä mihinkään tai muutenkaan hajoa.
Tee vaikapa 4 x 3-4 millin reikää keskilinjalle... Pitäisi riittää.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #34 : 06.01.06 - klo: 14.19 »
Edit: Hmmmm tuplapostaus jostain syystä.

Poissa MarkusH

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/markushe/
Bensa-autot
« Vastaus #35 : 06.01.06 - klo: 14.27 »
Jep... Aina reikä kumiin! (Paitsi Touring, matto ym. autot joilla ajetaan puhtaalla alustalla...) Itselläni on Savagessa vain 1 reikä/rengas mutta kyllä se vesi niistäkin pois tulee......... Tosin vasta pienen ajon jälkeen :wink:

Poissa pfohr

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #36 : 08.01.06 - klo: 16.40 »
Lainaus käyttäjältä: "heiksa"
Lainaus käyttäjältä: "jake_"
Semmonen kysymys että minkälaisia kierroslukuja noissa moottoreissa on ? 10 100 ? 15 000 ? 20 000 ?

Ja toinen kysymys: onko noi moottorit jostain vesipumpuista vai ihan rc-autoja varten tehtyjä mosia ?


tuossa on dynossa mitatut teho/vääntökäyrät bensakoneesta http://www.rc-car-online.de/pase260_dyno.jpg

veikkaisin että ovat ihan ns. "paikallismoottoreita" eli yleiskäyttöisiä moottoreita. periaatteessa samanlaisia 2-tahtikoneitahan nämä ovat kuin esim. moottorisahoissa.

Nitro vs. bensa kisat pitänee varmaan pitää joskus jossain. Pienet kiihdytysaika vertailut olis kiva nähdä eri autoista. Taitaa kuitenkin olla parasta jättää nitro vs. bensa väittely ihan eri triidiin kuiteskin  :wink:






Tässä on muuten sun auton moottorin mukainen dyno :)




max torque
 3,32
 date 23-11-2004
 max PS
 5,54
 max rpm
  19265
 
 
 


Ja vakioputkella siinähän on nyt samba kiinni ja sillä putkella saadaan lisää yläaluelle voimaa ja kierroksia.
.Ja tosiaankin mun rahat menee kesäisin prätkiin..tänään kävin molempia lämmittämässä..

Tämä linkki vie moottorin valmistajan sivulle    http://www.zenoah.net/    mutta pascal hollannista on sen virittänyt joka itse ajaa 1/5 touring autoilla kilpaa saksassa.tässä pase-tuning sivut http://www.pase-tuning.com/  tuolla on myös video jossa pascal ajaa itse autoaan http://www.pase-tuning.com/shop/content/artikel.php?artgruppe=68

Mika R

  • Vieras
Bensa-autot
« Vastaus #37 : 08.01.06 - klo: 18.38 »
Heiksa, mainitsit kiihdytyskilpailut..katso nyt alkuun tämä video http://www.rbproducts.com/reportage/results2005/Start%20finale.MPG ja tee sitten johtopäätöksiä :D

Tos on vielä 1/8 offroadia pätkä vuodelta 2005 ..kestää kyl downloadata jonku aikaa
http://www.kyosho.co.jp/web/download/movie/2004prshow/qt/teamkyosho.mov

Poissa pfohr

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #38 : 08.01.06 - klo: 19.05 »
Mikäs kimalaisparvi se tossa edellisen viestissä oli? nitroparvi :)
Täältä sitten niitä "melkein" oikeita autoja voi videoilta katsoa.. http://www.rev-up.us/

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #39 : 08.01.06 - klo: 19.12 »
:lol:  :lol:  :lol:

Ei oo todellista...

Onko tähänkin harrastukseen jo saatu tuo "nää on niitä oikeita autoja... naurettavia noi pikkulelut" vääntö...

Ei oo vaan todellista.

No osallistutaan itekkin tähän kun ei muuta tekemistä oo...

Mitä ne isot renkailla kulkevat moottorisahat oikeen on... Naurettavaa pörinää. Kömpelöitäkin ku mummo metrin lumihangessa.

 :lol:  :lol:  :P

Poissa pfohr

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #40 : 08.01.06 - klo: 19.14 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
:lol:  :lol:  :lol:

Ei oo todellista...

Onko tähänkin harrastukseen jo saatu tuo "nää on niitä oikeita autoja... naurettavia noi pikkulelut" vääntö...

Ei oo vaan todellista.

No osallistutaan itekkin tähän kun ei muuta tekemistä oo...

Mitä ne isot renkailla kulkevat moottorisahat oikeen on... Naurettavaa pörinää. Kömpelöitäkin ku mummo metrin lumihangessa.

 :lol:  :lol:  :P



Joo.. eikun vaan paranee :) eikö nitroautoilijoilla ole muuta tekemistä kun ei pikkupakkasilla voi ajella edes autoilla vaan pitää hyllyissä säilyttää ja tänne kirjoitella.. :)

Joo mulla ei ole enää autoja lainkaan mut joopa joo.. molemmssa nitro ja bensa autoissa on omat hyvät ja huonot puolensa!

Poissa Vanilla

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #41 : 08.01.06 - klo: 19.33 »
kyllä mä ainakin vetelen tuol -15 asteissa :D ihan samanlailla ne mulla on ainakin toiminut! sitten jos valitellaan että moottori kärsii :D niin, kärsii myös se moottorisahan moottori :D:D
jos jokin asia on varma, nii se on täysin varma.

Poissa pfohr

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #42 : 08.01.06 - klo: 19.39 »
Lainaus käyttäjältä: "Vanilla"
kyllä mä ainakin vetelen tuol -15 asteissa :D ihan samanlailla ne mulla on ainakin toiminut! sitten jos valitellaan että moottori kärsii :D niin, kärsii myös se moottorisahan moottori :D:D


Kärsiihän se mutta minulla oli ajatuksena se että bensa autolla ajat SAMOILLA SÄÄDÖILLÄ kesät/talvet :)
Ei sammuile turhia ja on muutenkin halvempaa harrastaa ja turvallisempaa kun ei ole nitromyrkkyjä tankissa.mulla ainaki savage ja genesis olivat leluja fg:hen verrattuna.Mut tämä on mun mielipide. Jos joskus rupeen uudelleen harastamaan ostan bensa-auton suoraan.

Poissa Juuzmo

  • Veteraani
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #43 : 08.01.06 - klo: 20.04 »
Lainaus käyttäjältä: "pfohr"
Lainaus käyttäjältä: "Vanilla"
kyllä mä ainakin vetelen tuol -15 asteissa :D ihan samanlailla ne mulla on ainakin toiminut! sitten jos valitellaan että moottori kärsii :D niin, kärsii myös se moottorisahan moottori :D:D


Kärsiihän se mutta minulla oli ajatuksena se että bensa autolla ajat SAMOILLA SÄÄDÖILLÄ kesät/talvet :)
Ei sammuile turhia ja on muutenkin halvempaa harrastaa ja turvallisempaa kun ei ole nitromyrkkyjä tankissa.mulla ainaki savage ja genesis olivat leluja fg:hen verrattuna.Mut tämä on mun mielipide. Jos joskus rupeen uudelleen harastamaan ostan bensa-auton suoraan.
Kyllähän ne entiset on leluja nyt kun sulla ei ole niitä enään,olisko ollu sama mielipide sillon ku sulla oli savage tai genesis?Niin ja tosta säätämisestä sen verran että ei se nyt paljoon voi vaatia et aina ajon alussa ottaa ruuvimeisseliä käteen ja pyörittelee yhtä ruuvia?Mulla ei ainakaan talvella ole -10 pakkasissa sammuillu yhtään sen enempää ja koneessa on puristuksia vieläkin saman verran ku syksyllä ennen pakkasten tulemista.
RB,the power of champions.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #44 : 08.01.06 - klo: 20.05 »
Lainaus käyttäjältä: "pfohr"
Joo.. eikun vaan paranee :) eikö nitroautoilijoilla ole muuta tekemistä kun ei pikkupakkasilla voi ajella edes autoilla vaan pitää hyllyissä säilyttää ja tänne kirjoitella.. :)

Joo mulla ei ole enää autoja lainkaan mut joopa joo.. molemmssa nitro ja bensa autoissa on omat hyvät ja huonot puolensa!


No jos luit tekstini niin huomaat että ei ole muuta tekemistä...

Ja ehkä joku saattoi asian huumorilla ymmärtääkkin... Vai eikö???

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #45 : 08.01.06 - klo: 20.07 »
Lainaus käyttäjältä: "pfohr"
Kärsiihän se mutta minulla oli ajatuksena se että bensa autolla ajat SAMOILLA SÄÄDÖILLÄ kesät/talvet :)
Ei sammuile turhia ja on muutenkin halvempaa harrastaa ja turvallisempaa kun ei ole nitromyrkkyjä tankissa.mulla ainaki savage ja genesis olivat leluja fg:hen verrattuna.Mut tämä on mun mielipide. Jos joskus rupeen uudelleen harastamaan ostan bensa-auton suoraan.



Tässä se ero huomataankin näköjään... Joku leikkii leluilla ja toiset ajaa tosissaan kilpaa kilpureilla.

Tää harrastus kun ei vaan rajotu siihen pihasuddailuun  :wink:

Mika R

  • Vieras
Bensa-autot
« Vastaus #46 : 08.01.06 - klo: 23.58 »
Jep..näin on, radalla ajetaan, ei suditella ;-)

Tosiaan mun aiemman postauksen tarkoitus oli vain kertoa miltä nitroautot näyttää/tuntuu jos asiaa ei tunne ja käytännössä se tarkoittaa ettei bensa-autoja ja nitro autoja voi oiekin laittaa viivalle, ero on käsittäkseni niin  suuri.. bigger ei aina ole better ja kummassakin on puolensa..isot autot asfaltilla ovat ihan siistiä katsottavaa, isojen offroadia en olekaan nähnyt niin että olis useampi auto

Poissa pfohr

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #47 : 09.01.06 - klo: 00.07 »
Mitä isompi aina parempi :)
Ja huumorilla minä nämä tämän foorumin jutut olen aina ottanutkin :)
On hoke sulla paras auto ja tiedät kaiken eikä tartte enää vastailla :)
Ymmärrän kyllä miksi monet on sanoneet että rc10.fi ei voi mielipiteitään esittää avoimesti eikä huumorilla..
En vaan jaksanut enää leikkiä..mulla on muutakin tekemistä..mut kivaa oli..vkl laitettiin 1:1 jäärata-autoon uusi paremmin virtaava kansi jne.. meneeaika nääs nyt muutenkin..

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #48 : 09.01.06 - klo: 00.15 »
Äläny heittäydy hölmöks...

En tiedä kaikkea jne päläpäläpälä...

Huumorilla tässä itsekkin liikkeellä ollaan niinkuin heti asiasta mainitsin...
Nykyään meikäläisen huumoritaso täällä olkaa vaan olemaan aikalailla nollassa koska valtaosa on jo viestiensä tasolla sen tuonut julki että täällä ei huumoria sallita.
Eli parempi ottaa kaikki viestit samantien tosissaan, ellei sitä ole selvästi ilmaistu että huumori on kyseessä.

Sinun viestistäsi huumori ei edelleenkään tule ilmi vaan jopa ivallisesti suoraan minua kohti sanailet.

Poissa pfohr

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #49 : 09.01.06 - klo: 00.16 »
Niin ja ennemmin minä ajelisin sellaisella jossa dynossa on mitattu oikeet hepat esim. 6hv kuin sellaisella josta ilmoitetaan 5hv ja tulee ulos 1.8hv.. sen muuten huomaa kun on ollut bensa,sähkö ja nitroautoja että bensa on paras.
:)

Poissa pfohr

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #50 : 09.01.06 - klo: 00.20 »
Joo mut ajelkaa vaan..käyn välillä taas katselemassa mitä tänne kuuluu.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #51 : 09.01.06 - klo: 00.24 »
Kisakoneiden ilmoitetut lukemat pitävät paikkaansa...

Ja ihan totta...
Usko nyt vaan että tää harrastus ei rajoitu kesämökkipärtsäilyyn...

Sinä karusti sanottuna leikit isolla lelulla...

Moni muu ajaa vakavasti kilpaa nitroautoilla...
Moni jopa tienaa leipänsä sillä...

Ja nythän tässä juuri mentiin siihen mitä ansinmäisessä viestissäni sanoin...

Jos sinä pidät autoasi parhaana sinun pihasuditteluihin niin se ei todellakaan tarkoita että kyseinen auto olisi yhtään sen parempi kuin muutkaan... Itseasiassa polttomoottorikäyttöisistä autoista nimeneomaa 1:8 krossarit ovat ylivoimaisesti kehittyneimpiä autoja tahopainosuhteen, ajo-ominaisuuksien, kestävyyden ja kaiken muunkin suhteen.
Tietysti koska niitä kehitetään päivittäin.

Poissa waltt

  • Veteraani
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #52 : 09.01.06 - klo: 00.34 »
Joo ja meiän Äiti tekee parempaa ruokaa kuin teiän Äiti...
MAKUASIA!
Jospa se auto on paras auto pihasuditteluun Kyseiselle henkilölle? Mistä tykkää, mihin käyttää jne...
Aika uskomatonta...

Tästä se lähti:
"Mikäs kimalaisparvi se tossa edellisen viestissä oli? nitroparvi  :)"

Saattaa olla vähän sekavaa, mutta laitetaan unen piikkiin... :mrgreen:
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #53 : 09.01.06 - klo: 00.45 »
Lue viestit edes läpi...

Juuri viittasin siihen että kyseinen auto on paras hänen tarpeisiinsa...

Nimenomaan uskomatonta.

Poissa pfohr

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #54 : 09.01.06 - klo: 00.57 »
Onko hoke tai muut krossarin suosijat koskaan itse ajaneet pasen virittämällä fg:llä? jos eivät niin oisin jo ihan hiljaa.
moniko krossari heittää nyrkin kokosia kiven murkuloita jäisestä maasta sellasella vauhdilla että menee peltiseinä jumalattomille plommoille :)
SIINÄ PUHUU VOIMA SILLOIN!!

Siitä minä välitän enkä mistään muusta en nopeudesta vaan siitä että sonta/sepeli lentää ja jaksaa vääntää vaikka mutapellossa syksyllä.
En moiti krossiautoja ollenkaan olihan tuokin marder ns. krossi ilman etuvetoa jonka siihenkin saa fg:ltä keväällä.
Et sellasta.ÖITÄ!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #55 : 09.01.06 - klo: 01.14 »
:lol:

No johan on kireetä...

En ole mikään krossarin suosija sen enempää kuin että sillä suht vakavasti kilpailen sekä suomessa että ulkomailla...

En ole ajanut viritetyllä FG:llä... Mielellään kokeilisin mikäli siihen mahdollisuus olisi...

En minäkään vähättele isoja monsuja... Jos haluaa huvikseen siellätäällä suddailla ja harrastaa niin tottakai... Hienoa että milenkiintoinen harrastus kiinnostaa.

Toinkin vain ilmi asian että ikäväkyllä kyseiset isot autot rajautuvat tähän "leikkimiseen" (huom heittomerkit.

Krossareilla ajetaan kisaa maailmanlaajuisesti ja tosiaan moni tienaa leipänsä pelkällä ajamisella...
Sillä on huvittavaa lukea alentavia kommentteja...

Ja tähdennetään nyt että koko hommahan taas lähti liikkeelle huumorista (joka ei ollut täysin selkeästi pelkkää huumoria) ja minä vastasin siihen huumorilla hymiöiden kanssa höystettynä...

Harrastakaa kaikki sitä mistä eniten pidätte, mutta polttomoottorikäyttöisten maastoautojen kuninkuusluokan "halveksiminen" on vähintäänkin surkuhupaisaa...  :mrgreen:

Poissa pfohr

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #56 : 09.01.06 - klo: 11.16 »
Ai ei fg autoilla ajeta muka mm ja em kisoja?
Katteleppa Hoke netistä kun sulla on sitä aikaa nyt pakkasilla istua sisällä niitä saatat löytää esim. fg ja carson touring,formula ja off-road luokat :)
Ja kun fg katalookia selailet niin huomaat että myös mardereilla ajetaan kisoja..eli ei se ole mikään pihasudittelu rassi :)
Jos et tuollaista asiaa tiennyt niin on sunkin rc-harrastus mennyt päin honkia..

http://www.rc-car-online.de/htstarteng.htm ja tuolla fg katalooki ja kuvat 10,11,76,77,102,103,104,105,106,107,203. onkohan minun silmissäni sitten vikaa mut mun mielestä noissa kuvissa ei esiinny pihasudittelua?

Poissa Vanilla

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #57 : 09.01.06 - klo: 11.27 »
Lainaus käyttäjältä: "pfohr"
Onko hoke tai muut krossarin suosijat koskaan itse ajaneet pasen virittämällä fg:llä? jos eivät niin oisin jo ihan hiljaa.
moniko krossari heittää nyrkin kokosia kiven murkuloita jäisestä maasta sellasella vauhdilla että menee peltiseinä jumalattomille plommoille :)
SIINÄ PUHUU VOIMA SILLOIN!!


Mutta pelkkähän pasen virittämä moottori on 7.5 kertaa isompi kuin krossarin kone :D ja jos toi 3.5kuutioinen(vaikkapa 2.75HP) olisi 26cc niin tehoa olisikin reilu 20HP :D ja vielä kun krossarin koko olisi 1:5 tai 6:teen niin eiköhän ne NYRKIN kokoiset kivet lentelis  :lol:
jos jokin asia on varma, nii se on täysin varma.

Poissa pfohr

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #58 : 09.01.06 - klo: 11.31 »
Lainaus käyttäjältä: "Vanilla"
Lainaus käyttäjältä: "pfohr"
Onko hoke tai muut krossarin suosijat koskaan itse ajaneet pasen virittämällä fg:llä? jos eivät niin oisin jo ihan hiljaa.
moniko krossari heittää nyrkin kokosia kiven murkuloita jäisestä maasta sellasella vauhdilla että menee peltiseinä jumalattomille plommoille :)
SIINÄ PUHUU VOIMA SILLOIN!!


Mutta pelkkähän pasen virittämä moottori on 7.5 kertaa isompi kuin krossarin kone :D ja jos toi 3.5kuutioinen(vaikkapa 2.75HP) olisi 26cc niin tehoa olisikin reilu 20HP :D ja vielä kun krossarin koko olisi 1:5 tai 6:teen niin eiköhän ne NYRKIN kokoiset kivet lentelis  :lol:


Jossittelua.. silloin se ei voisi olla nitromoottori :)

Poissa Vanilla

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #59 : 09.01.06 - klo: 11.50 »
mikä estää sen olevan nitromoottori?
jos jokin asia on varma, nii se on täysin varma.