Kirjoittaja Aihe: FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007  (Luettu 10813 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
« : 22.01.06 - klo: 19.52 »
Kauden mittaan tulee varmaan monelle mieleen erilaisia parannus-/muutosehdotuksia FinTrack Tour -sarjaan. Aina kun jotain kehitetävää tulee mieleen, kirjoita perusteltu ehdotuksesi tänne, jotta ne löytyvät helposti ensikauden ohjeistoa tehtäessä.

rc-juhis

  • Vieras
FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
« Vastaus #1 : 23.01.06 - klo: 15.23 »
Joo olishan se kiva että stanu ja viri ajaa samana päivänä.
ite kun stanuu ajan niin saishan siinä oppia ja paljon.

ens vuonna sitten :lol:

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
« Vastaus #2 : 23.01.06 - klo: 17.09 »
Lainaus käyttäjältä: "rc-juhis"
Joo olishan se kiva että stanu ja viri ajaa samana päivänä.
ite kun stanuu ajan niin saishan siinä oppia ja paljon.

ens vuonna sitten :lol:


Olen samaa mieltä.
Nyt kun mekkausvastuu on siirtynyt pojalle. Olisi kiva auttaa ja neuvoa  aloittelijoita. Siirtymä lopetettuaan aktiivi harrastamisen järjestäjäpuolelle on ihmeen vähäistä.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

rc-juhis

  • Vieras
FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
« Vastaus #3 : 23.01.06 - klo: 18.34 »
joo. itekkin aika paljon kyselen viri kuskeilta meidän seurassa että mitä täytyy tehdä jne jne......

Poissa ALi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
« Vastaus #4 : 25.01.06 - klo: 13.36 »
Sallitaan ensikaudelle ProStock luokkaan samat vapaasäännön harjattomat moottorit kuin TSM-10 luokkaan mutta vain 4 akkukennolla.

Kollektorin sorvaaminen voisi jo pikkuhiljaa jäädä historiaan...   :roll:

Koko syksyn kun ajeli harjattomalla eikä tarvinnut nysvätä moottorin kanssa tuli harjoituksissa paljon enemmän aikaa keskittyä auton säätämiseen ja itse ajamisen opetteluun.

Tuntuu kuin olisi palannut kivikaudelle kun FinnTrack sarja alkaa ja taas saa palata 'sorvin' ääreen  :mrgreen:
..Captain, we have some problems..
” we have nothing right on the left side and nothing left on the right side”

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
« Vastaus #5 : 31.01.06 - klo: 16.42 »
Ehdotan kaudelle 2007

Jos alkueriä vain kolme, niin silloin yksi huomioidaan.
Jos alkueriä neljä, niin silloin kaksi niistä huomioidaan.

Elikäs aina pysyisi tuo kahden epäonnistumisen mahdollisuus. (vrt. Kapinat 4/6)
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
« Vastaus #6 : 31.01.06 - klo: 17.56 »
Ehdotan kaudelle 2007

-molempien päivien ajosuunta sama, tällöin pito on sillä puolella mutkaa jossa sitä enempi tarvitaan
-lauantaina ajetaan c-12, tss-10 ja tsp-expert
-tsp-expert olisi avoin 17t kisaluokka, johon saavat kaikki osallistua
-sunnuntaina ajetaan tsm ja tsp-10
-kisarata on AINA kaikille uusi, eikä sitä olla ajettu metriäkään ennen kisoja kisaprofiililla
-stanukuskeilta lasketaan paras tulos alkuerissä, c-12,tsp ja tsm kuskeilta 2/4 tai 2/3 tuloksista
-renkaaksi Sorexin 28R, vapaa insertti ja vanne
-samat mittavälineet joka kisassa(siipi, puntari ja korkeusmitat yms)
-nostovuoron suorittamatta jättämisestä hylätään OIKEASTI se paras tulos,eikä vain pelotella sillä.
-ratatuomareihin yritetään OIKEASTI panostaa hankkimalla ja innostamalla uusia henkilöitä tehtäviin..

ja muuta...

-sovitaan yleisesti että turhat naureskelijat ja narisijat eivät osallistu kisoihin tai niiden sääntöihin liittyviin kommentointeihin, jos ei oikeasti ole mitään rakentavaa sanottavaa, ainoastaan valittamista tai jos aihe on " kisoista kahdeksaksi kotiin" tai "kisoihin on liian pitkä matka".

-jokainen kisajärjestävä on velvollinen ilmoittamaan kisasta paikallismediassa, jotta uusia harrastajia saadaan mukaan.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa nikoprkl

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • http://www.teamentisetkuskit.com
FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
« Vastaus #7 : 31.01.06 - klo: 18.24 »
Lainaus käyttäjältä: "ALi"
Sallitaan ensikaudelle ProStock luokkaan samat vapaasäännön harjattomat moottorit kuin TSM-10 luokkaan mutta vain 4 akkukennolla.


Olen ehdottomasti myös harjattomien kannalla, mutta ennemmin sitten sallitaan vain tietyt koneet, kuin tiputetaan kennoja. Ei touringautoja ole suunniteltu 4 kennolle ja tuo 4 kennoa pakottaisi muutenkin liian suuriin muutoksiin. Kyllähän harjattomiakin löytyy montaa eri tehoista, varmasti myös prostockin vauhtiin sopivia.
EuroRC / TEK

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
« Vastaus #8 : 31.01.06 - klo: 18.35 »
Lainaus käyttäjältä: "N|ko"
Lainaus käyttäjältä: "ALi"
Sallitaan ensikaudelle ProStock luokkaan samat vapaasäännön harjattomat moottorit kuin TSM-10 luokkaan mutta vain 4 akkukennolla.


Olen ehdottomasti myös harjattomien kannalla, mutta ennemmin sitten sallitaan vain tietyt koneet, kuin tiputetaan kennoja. Ei touringautoja ole suunniteltu 4 kennolle ja tuo 4 kennoa pakottaisi muutenkin liian suuriin muutoksiin. Kyllähän harjattomiakin löytyy montaa eri tehoista, varmasti myös prostockin vauhtiin sopivia.


ALi:n ehdotus on mielestäni ihan hyvä mutta touring menee 4 kennolla stanun vauhtia, että 5 kennoa olisi siinä parempi mutta silloin saadaan mielenkiintoinen ongelma akkujen kanssa aikaiseksi. Joutuu ostamaan 5 pakettia josta saa 6 ajopakettia joista yksi saattaa olla melkoisen epätasainen.

Vesa ehdotus kisaformaatista, radasta ja ajosuunnasta oli hyvä. Kannatan. Ellei Vesan ehdottama kelpaa, niin seuraava ehdotus on 2 päiväinen kisa, mutta se on tuntunut olevan valitettavan huono idea kaikkien etelän ihmisten mielestä.

Poissa uni

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • Team Entiset Kuskit @ Facebook
FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
« Vastaus #9 : 31.01.06 - klo: 19.01 »
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Ellei Vesan ehdottama kelpaa, niin seuraava ehdotus on 2 päiväinen kisa, mutta se on tuntunut olevan valitettavan huono idea kaikkien etelän ihmisten mielestä.


Sen verran pakko kommentoida että tuo kaksipäiväisyys ei ole niinkään välttämättä kaikille maantieteellinen ongelma kuin myöskin sitä että joillakin on esmes perhe jotka ei välttämäti diggaa siitä että niistä 52 viikonlopusta ollaan toistakymmentä reissussa kokonaan. Ja joillekin se ei edes ole käytännössä mahdollista työjärjestelyiden yms. takia.

Harjattomat koneet myös tiputtaisivat prostockingkin kustannuksia jotka on tällä hetkellä hurjimmillaan pari hiiliä per hiitti tai kaksi..
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

Poissa Jani S

  • Veteraani
    • Profiili
FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
« Vastaus #10 : 31.01.06 - klo: 19.08 »
Ite olisin pro stock harjattoman kannalla myös. Niko idea mielestäni hyvä enkä lähtis 4-5 kennoon tiputtaan akkuja vaan 6 kennolla. Mielestäni pro stock yksityyppi kone esimerkiksi Reedy star1-2, ei varmasti tehoiltaan ole 17 rankempi peli. Harjaton viel helppo ja huoleton ajaa sekä myös tiputtaisi pro stock kuluja. Ei enään koneen tunauksia, sika kalliiden koneiden tilauksia jenkiläst vaan samat myllyt alle ja menoks.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
« Vastaus #11 : 31.01.06 - klo: 19.21 »
Jenkeissähän on ajettu "prostock"-kisoja 8,5t koneilla ihan hyvällä menestyksellä. Novakilta löytyy suoraan 8,5t paketti (säätimineen n. 200 eur) ja tietääkseni LRP:n "1 star" kone on juuri tuo 8,5t. Tehoa noilla on n. 200 wattia mikä vastannee aika hyvin viimeisen päälle viritettyä 17t konetta?

Poissa ALi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
« Vastaus #12 : 31.01.06 - klo: 19.30 »
Tuo on harjattomien käämi rajoitus on parempi ajatus kuin tuo kennojen vähentäminen ProStock luokkaa ajatellen. Autot on kuitenkin suunniteltu (ainakin vielä) kuudelle NiMH kennolle.

Näyttää siltä että valmistajat ovat löytäneet yhteismitalliset määritykset moottoreille jolloin voisi laittaa rajoitukseksi Heulin ehdottamia lukemia.

Mikä vaan on parempi kuin nykyinen. ProStock koneissa alkaa olemaan enemmän työtä kuin viri-luokassa..
..Captain, we have some problems..
” we have nothing right on the left side and nothing left on the right side”

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
« Vastaus #13 : 31.01.06 - klo: 19.44 »
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"
...
-lauantaina ajetaan c-12, tss-10 ja tsp-expert
-tsp-expert olisi avoin 17t kisaluokka, johon saavat kaikki osallistua
....


Muuten Vesan ehdotukset ovat vallan mainioita, mutta itse en kannata tuota tsp-expert luokkaa, silloin olisi periaatteessa "pakko" ruveta laittamaan rahaa 17t ankkuriin/ankkureihin ja pitäisi tulla jo lauantaina treenimielessä kisaamaan kisabaanaa 17t koneilla ja näin ollen mahdollisesti olla yksi yö lisää kisapaikalla(pe-la) kun nykyisellä formaatilla tulee mahdollisesti vain yksi yö. Ennemmin vain noi c12 ja tss-10 ja illaksi treenimahdollisuus tsp ja tsm kuskeille.
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
« Vastaus #14 : 31.01.06 - klo: 19.49 »
8,5 lankainen on siinäkin hyvä vaihtoehto, että se on käytännössä 17 lankainen nykyisellä kytkentätavalla. Virta siis kulkee kahden 8,5 kiekkaisen käämin läpi kerralla (8,5 + 8,5 = 17).

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
« Vastaus #15 : 31.01.06 - klo: 19.58 »
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"


-molempien päivien ajosuunta sama, tällöin pito on sillä puolella mutkaa jossa sitä enempi tarvitaan
-.


- Siis pidossa ei ollut mitään ongelmaa. Ajoiko joku C-12 autolla ulkomutkassa :mrgreen: Tosiasiassa pito jakaantui laajalle alueelle mutkan sisään sekä ulostulo alueelle

- Mediapakosta olen maininnut jo vuosia sitten. Se olisi oltava pakollinen.

- Mieluimmin TSM ja TSS loogisesti lauantaina ja C-12 sekä TSP sunnuntaina. Stanutkin näkisivät virimiesten meininkiä niinkuin on puhuttu. Samalla erät jakautuisivat tasaisemmin.

-Tuomaristo asia on vaikea. Se ei ole helppo tehtävä.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
« Vastaus #16 : 31.01.06 - klo: 20.01 »
Olli sai taas uusien ideoiden kokeilijana hommia: 2006 Kapinoihin ProStock-luokka harjattomilla.

Samalla MMr voisi muuten testata uutta vapauttakin: kilpailun ei tarvitse enää pokkuroida AKK:n sääntöjen kanssa, vaan kansallisia kilpailuita saa vihdoinkin järjestää vapaasti. Aikaisemminhan siitä olisi seurannut lisenssin menetys kisaajilta ja kisajärjestäjän ja toimitsijoiden rankaiseminen.

ProStockin yhtenä visioijana ja puolestapuhujana otan myös kantaa moottorisääntöön: Taidamme juuri nyt elää vaihetta, jossa TSM-luokassa alkaa tapahtua ratkaiseva siirtyminen harjattomiin. ProStock-kisaajia voi kuvailla sanoilla ennakkoluuloton, avarakatseinen, rohkea, kokeilunhaluinen, ja vastaavilla. Heitä ei siksi pitäisi kovin kauaa pidätellä tästä muutoksesta, vaan se pitäisi tehdä niin pian kuin se sopivan moottorityypin määrittelyn ja sääntömuutoksen teknisen toteutuksen puolesta on mahdollista.
Itse suorittaisin prostockilaisten keskuudessa kattavan kyselyn, ja jos enemmistö asiaa kannattaa, tekisin sääntömuutoksen jo kesäkaudelle. Tietenkin siten, että edelleen myös 17t-koneet ovat sallittuja.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
« Vastaus #17 : 31.01.06 - klo: 20.22 »
Puupäät.......  jos ajetaan toisena päivänä eri suuntaan, jälkimmäisenä päivänä aloitettaessa pito on mutkasta lähdössä eikä sisään tulossa, koska sisääntuloon se pito kertyy enempi ku ulostuloon, eikä kumirenkailla pitoa kerry sisään menoon samalla tavalla kuin foameilla.

Ehkä joku tajus.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
« Vastaus #18 : 31.01.06 - klo: 20.55 »
Vesa: kyllä kaikki tajus. Pitoa vaan oli ihan riittävästi.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Hiilettömät prostock luokkaan
« Vastaus #19 : 31.01.06 - klo: 21.09 »
Onko olemassa mitään helppoa keinoa todeta kisapaikalla tuon hiilettömän koneen käämimäärä?

On nimittäin aivan turha luulo, että siitä koneiden virittelystä ja optimaalisen koneen teosta päästäisiin eroon asettamalla esimerkiksi tuo 8,5T raja.

Uskallan tässä ennustaa, että jo kesällä saadaan spekseihin sopivia hiilettömiä koneita käsin tehtynä, eikä merkki ole LRP/Novak.

Mutta tosiaan, kun näiden kahden herran menoa katteli Kuusalla, niin tuli kyllä mieleen onko tossa sorvaamisessa enää yhtään mitään järkeä.  :mrgreen:
---

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
« Vastaus #20 : 31.01.06 - klo: 21.19 »
Cai, pointtina olikin että sisään menossa oli taxiautoilla huomattavasti vähemmän pitoa kuin esim aikaisempina vuosina, mielestäni. Pito ei ollut tasainen läpi mutkan. Tästä aiheutuu ainakin mun mielestä kolaritilanteita, kun tullan mutkaan ja pitoa ei ole tasaisesti vaan autot luistaa... ei tosin niitä tahallisia kolareita edes ajosuunta poista.... Ainakaan mun mielestä kuusaan radalla ei ollut sellainen pito kuin ollaan aikaisempina vuosina totuttu. Tai sitten kaikilla muuten vain autos sladitti, merkkiin katsomatta.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Jani S

  • Veteraani
    • Profiili
FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
« Vastaus #21 : 31.01.06 - klo: 21.20 »
Samaa mieltä Jarkon kans ettei toi käämirajoitus ole mikään kovin järkevä pro stock. Se vain tarkoittais et koneita pitää haalia sieltä sun täältä ja testata kovasti. Ja varmasti tehokkain merkki ei ole LRP/Novak joka noihin spekseihin menee.

Mielestäni harrastelialuokkaan = pro stock olis paras jos olis yks tyyppi harjaton paketti. Edullinen vaihtoehto, eikä tarvis koneita testata repullista ennen kisoja ( vaihtoehtona vois olla vaik Heulin mainitsema Novak ).

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
« Vastaus #22 : 06.02.06 - klo: 09.40 »
Kimmoke tähän tuli ajotapoja koskevasta toisesta keskustelusta sekä omista havainnoista Kuusankoskella launtaina.
Alempana oleva ehdotukseni voitaisiin ottaa käyttöön jo tänä vuonna.

Ajamisen siistimiseen ja mahdollisten epäreilujen otteiden karsimiseen liittyy sekä kunkin kuskin oma vastuu käyttäytymisestä radalla että myös tuomaritoiminta. Painopiste vaihtelee sen mukaan mitä luokkaa/finaalitasoa tarkastellaan.

Kommentoin itse lähinnä stanun vinkkelistä. TSS-10 -luokassa, jota itse seurasin tiiviisti, tilanne on erilainen. Tiimipeliä tai tahallista huonoa käytöstä ei esiinny vaan jokainen ajaa omaa kisaansa. Ongelmat stanun puolella liittyvät lähinnä nuorten kuskien
-ylenpalttiseen kisainnokkuuteen
-vähäiseen kisakokemukseen
sekä
-suuriin nopeuseroihin saman erän sisällä.

Aktiivista ja jämäkkää ratatapahtumien seurantaa ja tarvittaessa tuomaritoimintaa tarvitaan stanussa muistuttamaan sääntöjen mukaisesta ajamistavasta. Selkeällä ja määrätietoisella tuomaroinnilla junioriluokassa rakennetaan vastuullista ja osaavaa ajajakuntaa nopeampiin luokkiin.

Kuusankoskella nimettiin erätuomarit nuorten kisaajien joukosta. Nämä kaverit joutuivat yllättäen vaativaan tehtävään, johon monillakaan ei ollut aikaisempaa kokemusta eikä välttämättä tarkkaa tietoa säännöistäkään. Tältä pohjalta tuomarointia ei käytännössä paljoa tapahtunut, vaikka tarvetta olisi ollut kovastikin.

EHDOTUS:
-minusta ratatuomarina voi toimia myös sellainen juniorikisaajan huoltaja/mekaanikko, jolla on jo kisakokemusta takana, vaikkakaan ei välttämättä kovin paljon radio kädessä. Näin voidaan LISÄTÄ RESURSSEJA TUOMAROINTIIN.
-tuomaroinnin profiilia junioriluokassa tulee nostaa ja tehdä selväksi kaikille kuskeille, että ajamista tarkkaillaan ja sääntöjen vastaiseen ajamiseen puututaan oikeasti.

Kuusankoskella en valitettavasti päässyt seuraamaan sunnuntain kisaa ja kommentoin  siksi näin stanun vinkkelistä.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
« Vastaus #23 : 28.02.06 - klo: 18.32 »
Kommentti sisältää ehdotuksen finaalien eräjakoon liittyen.

Nyt on takana toinen (Ylistaro) sisäkauden kisoista ja ensin pitää todeta selkeä parannus tuomarointilinjassa.
Tuomarointiin oli otettu Pohojanmaalla huomattavasti kauden ensimmäistä kisaa aktiivisempi ote ja ainakin stanussa vaikutukset olivat selkeästi positiivisia. Hyvä näin ja tällä linjalla kannattaisi minusta jatkaa. Jokaisessa kisassa toivottavasti on mukana uusia kuskeja, mutta tarkka linja on tärkeää pitää myös kokeneempien mielessä.

Ylistaron kokemukset pistivät miettimään finaalien eräjakoa. Kisassa noudatettiin voimassaolevaa FTT-ohjeistusta [http://rc10.fi/viewtopic.php?t=14437] finaalijaosta, jonka mukaisesti stanun 16 kuskia jaettiin siis 10 kuskia A-finaaliin ja 6 B-finaaliin.

FTT-ohjeistuksen mukainen eräjako finaaleihin sopii Kuusankosken ja Ylistaron kokemusten perusteella huomattavasti paremmin viriin ja prostockiin kuin stanuun.
Kuusankosken kisan tulosaineiston pohjalta voidaan tehdä seuraava vertailu A-finaalien sisäisistä tasoeroista. Tämä ei ole täydellinen numeroaineisto finaaleista, mutta kertoo tilanteesta hyvin.

1. Ero best lap -ajoissa A-finaaliin osallistuneiden kesken
> stanu         1,16 sek (13,643 vs. 14,805)
> prostock    0,65 sek (12,901 vs. 13,552)
> viri            0,34 sek (12,411 vs. 12,750)

2. Ero erätuloksessa A-finaaliin osallistuneiden kesken
> stanu         25,5 sek / noin 1,8 kierrosta
> prostock      6,0 sek / noin 0,5 kierrosta
> viri              8,1 sek / noin 0,6 kierrosta

3. Kuinka monta kuskia mahtuu erätuloksen perusteella 1 kierroksen sisään
> stanu           5 kuskia 1 kierroksen sisään
> prostock     16     -”-
> viri             21     -”-

Tästä nähdään, että stanun A-finaalissa on laskutavasta riippuen noin 2-4 kertaa suuremmat tasoerot kuin muissa luokissa.

Tiedän hyvin kuinka tärkeää junioreille on päästä mukaan A-finaaliin (tai aikaisempaa omaa suoritusta ylempään finaaliin), mutta sen vastapainona on se millaiseksi koko finaali muodostuu suurten tasoerojen vuoksi. Junnuthan eivät aiheuta ongelmia erässä tahallaan. Jos vahinkoja sattuu, ne ovat seurausta kisajännityksestä, innokkuudesta ja  kokemattomuudesta. Ylistaron ensimmäinen A-finaali oli hyvä osoitus em. asioiden ja tasoerojen vaikutuksesta koko erän tapahtumiin. Opettavainen puhuttelu koko ryhmälle oli ihan paikallaan.

EHDOTUS:
FTT 2006 I ja II osakilpailujen kokemusten ja niitä tukevan yllä olevan vertailun perusteella ehdotan, että stanussa siirryttäisiin jatkossa käyttämään nykyohjeistusta tasaisempaa osallistujien jakoa finaaleihin A/B/C jne. Jos kisassa on mukana 16 kuskia olisi 8 + 8 parempi jako finaaleihin kuin 10 + 6  jne.
Tämän muutoksen voisi toteuttaa jo kuluvalla kaudella 2006.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
« Vastaus #24 : 28.02.06 - klo: 19.24 »
Kannatan yo. ehdotusta. Nyt on paljon uusia kisaajia "liikenteessä" ja kierroksella ohitukset varmasti raastavat hermoja enemmän kuin on tarve :lol:  Kesällä tosin rata on pidempi.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa nihel

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
« Vastaus #25 : 28.02.06 - klo: 20.49 »
Samma här, kannatan ehdotusta.

Olin itse tuomarina viikonloppuna ja mielestäni finaaleissa sattui ja tapahtui koko ajan, jopa liikaa. Ainakin verrattuna viime vuosien A-finaaleihin.  
Ja niinkuin edellä on kirjoitettu, vaihtuvuus on ollut suuri viime vuodesta.

Tämä ei ole pelkästään huono asia, saadaan taas uutta mestarisukupolvea joka on alusta asti oppinut tiukaan kilpailuun. Kuitenkin nopein voittakoon.
Tamiya TRF416|www.racingfactory.fi|HARM SX3 WC Edition|UltimateRacing|Muchmore

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
« Vastaus #26 : 28.02.06 - klo: 21.13 »
Lainaus käyttäjältä: "nihel"


Olin itse tuomarina viikonloppuna ja mielestäni finaaleissa sattui ja tapahtui koko ajan, jopa liikaa. Ainakin verrattuna viime vuosien A-finaaleihin.  
.


Nykyinen Juniori sukupolvi kehittyy ja parin vuoden päästä ajetaan taas lujaa jne...
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
« Vastaus #27 : 28.02.06 - klo: 23.23 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkko"
EHDOTUS:
FTT 2006 I ja II osakilpailujen kokemusten ja niitä tukevan yllä olevan vertailun perusteella ehdotan, että stanussa siirryttäisiin jatkossa käyttämään nykyohjeistusta tasaisempaa osallistujien jakoa finaaleihin A/B/C jne. Jos kisassa on mukana 16 kuskia olisi 8 + 8 parempi jako finaaleihin kuin 10 + 6  jne.
Tämän muutoksen voisi toteuttaa jo kuluvalla kaudella 2006.
Ihan hyvä ehdotus. Stanuissa nuo tasoerot kärjen ja muiden välillä ovat kyllä aina olleet melko suuret. Joten 8 auton maksimikoko finaaleihin (ja alkueriin) olisi varmasti hyvin perusteltu. Aikatauluhan tuosta saattaa joissain tapauksissa hieman venyä, mutta lauantaina se ei ole mikään ongelma.

Lähinnä tähän kaipaisin vielä joidenkin sellaisten kuskien tai mekaanikkojen kommentteja, jotka taistelevat juuri noista finaalin loppupään paikoista.

Poissa petka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
« Vastaus #28 : 01.03.06 - klo: 13.26 »
Jarkko laittoi peliin mielenkiintoisen ehdotuksen, jossa on sekä hyviä että huonoja puolia. Kyseessähän on kuitenkin erittäin suuri muutos, jota tulisi pohtia huolellisesti useammasta näkökulmasta. Tässä joitakin ajatuksia keskustelun jatkoksi.

Kuusakoskella finaalit olivat mielestäni riittävän tasokkaita ja  kaikki kuljettajat mahtuivat hyvin radallle. Ylistarossa oli sitten suurempia ongelmia, johtuen pääasiassa kahdesta eri syystä: Kuljettajia, jotka olivat ajaneet Kuusankosken A-finaalissa oli jäänyt pois (Hiihtolomaviikko + pitkä matka), jolloin erot kierrosajoissa kärjen ja tyven välillä kasvoivat melkoisiksi. Ylistaron rata oli lisäksi mahdutettu 4m kapeampaan tilaan kuin Kuusankoskella ja tämä näkyi rataprofiilissa. Vastapäivään kierrettäessä lähdön jälkeiset kolme mutkaa aiheuttivat kolarisuman kaikissa kolmessa A-finaalissa.

Stanussa eräjakoa pitäsi varmaan miettiä aina kilpailukohtaisesti (ei ehkä aina mahdollista) niin, että otettaisiin huomioon radan koko (leveys ja pituus) ja profiili sekä toisaalta kilpailuun osallistuvien lukumäärä. Kilpailijamäärissä ongelmallisimpia lukuja ovat 17, 25 ja 33 jolloin finaalit näyttäisivät esimerkiksi seuraavilta: 17 osallistujaa (A=7, B=5, C=5), 25 osallistujaa (A=8, B=6, C=6, D=5) ja 33 osallistujaa (A=8, B=6, C=6, D=6, E=5). Nämä siis vain esimerkkejä, jos A-finaaliin tulee maksimissaan 8 osallistujaa.

Saattaisi olla jopa hyvä, että alemmissa finaaleissa olisi vain 5-8 kilpailijaa, niissähän sattuu ja tapahtuu vielä enemmän kuin A-finaaleissa.

Alla joitakin plussia ja miinuksia.

+ A-finaalin taso nousee
+ Sattuman vaikutus tuloksiin pienenee
+ A-finaalissa kalustoa säästyy
+ B-finaalinkin taso nousee

- Moninaisuus pienenee (10 autoa finaalissa luo omaa tunnelmaansa vs. 5-8 auton tynkäfinaali)
- Suurempi kynnys päästä A-finaaliin --> junnuille tärkeä.
- Aikataulu venyy

Tähän kysymykseen löytyy varmasti selkeitäkin mielipiteita, joita olisi hyvä kuulla. Oma tiimimme sopeutuu tilanteen mukaan eli meillä ei ole selkeää kantaa ehdotukseen.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
FinTrack Tour - kehitysehdotuksia kaudelle 2007
« Vastaus #29 : 01.03.06 - klo: 14.01 »
Hyviä pointteja yllä. Nyt kun tarkka ohjeistus on tehty, haluttaisiinkin lisää vapautta kisajärjestäjille.. hmm. :)

Mutta olisiko täysin mahdottomuus jos stanussa myös B-finaali ajaisi kolme finaalia? Ei varmaankaan jäisi niin paljoa harmittamaan silloin jos kuljettaja ei aivan mahtunutkaan 8 kuskin A-finaaliin.
---