Kirjoittaja Aihe: Q: Moottorin huollosta  (Luettu 1542 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TapHaap

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/topaz.tattoo/
Q: Moottorin huollosta
« : 17.12.02 - klo: 15.00 »
Kertokaapas viisaat ankkurin oikeista päittäisvälyksistä, laitetaanko "näppituntumalla" vai onko oikein ohje-arvoja?
Entäs kun shimmiprikkoja on metallia ja teflonia, mitä, mihin ja miksi?
Muuta huomioitavaa moottorien huollon yhteydessä?

---Tapsa---
#### Tapsa ####
## nick:Biker62 ##

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Q: Moottorin huollosta
« Vastaus #1 : 17.12.02 - klo: 15.45 »
Ei sillä materiaalilla niin ole väliä. Tietysti huoltotöitä aina helpottaa, jos ne shimmit eivät ole ferromagneettisia. Ankkuri shimmataan yleensä näppituntumalla 'sopivaksi'. Välystä täytyy olla siis sen verran että sen vielä sormin tuntee vaivatta. Liian tiukka ankkuri voi muuten alkaa jarruttamaan lämmetessään. Tärkeää  :roll:  on myös shimmata ankkuri jotakuinkin keskelle magneettikenttää. Tämä on se kohta, johon se itse haluaa hakeutua pyöriessään.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Q: Moottorin huollosta
« Vastaus #2 : 17.12.02 - klo: 15.47 »
En ole kenenkään koskaan kuullut sanovan tarkkaa arvoa välykselle. Aina on puhuttu siitä, että sitä pitää olla, mutta mahdollisimman vähän. Olisikohan sopiva arvo jotain 0,2 mm (heitetty hatusta).

Aluksi asenna moottori ilman prikkoja. Pidä moottoria vaakasuorassa ja katso mihin ankkuri tuppaa jäämään kun liikutat ankkuria. Lisää prikkoja siten,että ankkuri pysyy tässä keskiasennossa. Tässä ei tarvitse olla aivan täsmällinen, eli yksi prikka väärässä päässä ei vaikuta hirveästi, jos prikat on ohuita. Kollektoripäässä ensimmäinen prikka on aina pakeliittiprikka tai teflonprikka (ei johtava), joka estää virran etenemisen. Muut prikat on yleensä näitä metallisia. Kun moottoria huoltaa kannattaa pitää nämä prikat järjestyksessä, jotta ne voi vain heittää paikoilleen kootessa.