Kirjoittaja Aihe: Ajotavat, tiimipeli  (Luettu 7509 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Ajotavat, tiimipeli
« : 04.02.06 - klo: 10.44 »
Olen kuullut niin monelta suunnalta turhautumisesta ajotapojen kehitykseen kisoissamme, että nostan kissan nyt kokonaan pöydälle. Tarkoituksena on saada aikaan rakentava ja ilman puhdistava keskustelu, ei lietsoa vihanpurkauksia tai vielä pahenevaa umpisolmua. Kerron suoraan, että monien huipputason kisaajien mielestä Corally-tiimi syyllistyy liian usein kanssakilpailijoidensa tahalliseen kilkkaukseen. Kuusan kisa sai monen jo lähelle kiehumapistettä.

Koska Corally-tiimissä on paljon ajajia, on vielä täsmennettävä, että tässä yhteydessä olen kuullut puhuttavan Sakesta ja Teemu S:sta. Tiimin ykkös-touringkuskia Simoa taas pidetään yleisesti herrasmieskisaajana "vastustajiensakin" taholla. Kenties ei pitäisikään puhua tiimistä, vaan kisaajista?

Voisi olla hyvä, että pojat kertoisivat ajatuksiaan ja tuntemuksiaan. Samoin muut. Siihen on nyt hyvä tilaisuus.

Agressiivinen ajotapa ei yleensä, ainakaan huipputasolla synny tyhjästä, vaan todennäköisesti takana on vastaavanlaisia kokemuksia muiden kisaajien taholta, jotka sitten pikku hiljaa purkautuvat "vastaan samalla mitalla" -fiiliksinä? Ja silloinhan asetelma kierteen syntymiseen onkin valmis. Olivatko Kuusalla koetut tapahtumat vain seurausta jostakin? Mistä, toivottavasti pojat kertovat sen suoraan.

Corally-tiimillä on aivan erityinen arvonsa suomalaiselle pienoisautoilulle, paitsi menestyksekkäiden ja kokeneiden jäsentensä ansiosta, myös autojen kehittäjinä: tiimin nykyiset kaupalliset mallit ovat pitkälle juuri Suomen Corally-tiimin kehitystyön tulosta, ja se on näissä piireissä todella ainutlaatuinen asia. Mutta onko tiimin menestys myös synnyttänyt perisuomalaista kateutta? Itse toivon heille vilpittömästi menestystä niin kilparadoilla kuin kaupallisilla automarkkinoillakin.

En ole lainkaan varma, onko yhteisömme kypsä keskustelemaan asiasta rakentavasti, avoimesti ja julkisesti. Mutta pian se se nähdään.
Nyt tarvittaisiin pari rakentavaa jatkopuheenvuoroa. Myös suorat avautumiset ovat oikein. Aloittavatko Heuli ja Vesa?
Olkaa hyvät.

Poissa artov

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ajotavat, tiimipeli
« Vastaus #1 : 04.02.06 - klo: 19.44 »
Nyt kun itsellä on ajohommat jäänyt aika vähälle viime aikoina, niin en  ota tähän kantaa, mutta voi olla ettei kukaan uskalla kommentoida aihetta. Kuitenkin on kyse aika kovista syytöksistä :?:

Sakke on yksi Suomen kaikkien aikojen parhaista kuskeista eikä yhden kisan takia ole varmaankaan syytä järjestää mitään torikokousta. Palautettahan voi toki antaa....

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Ajotavat, tiimipeli
« Vastaus #2 : 05.02.06 - klo: 19.16 »
Kyllähän edellämainittua käytöstä on saanut todeta sattuneen omalle kohdalle viime kisoissa sekä monien muidenkin kohdalle viime kisoissa ja viimevuosina. Kuten VesaK jo kirjoittikin, tarkoituksena ei ole lietsoa joukkohysteriaa tai aiheuttaa liikoja negatiivisia väristyksiä kenellekkään, vaan saada jotain "rotia" ajokäyttyäytymiseen.

Kilpailu kovenee ja panokset myös. Se on selvää... Kolareita sattuu kisatilanteissa, mutta on varsin ikävää todeta että yleensä kolareissa on osapuolena aina samat kaverit. Ei huipputasolla ole varaa kolaroida, eikä vahinkoja satu noin aina samoille tyypeille, juurikin niinpäin että tuo epäonninen osapuoli on aina eri henkilö mutta kolarista hyötyvä yleensä sama.

Tiedän, että tästä asiasta on keskusteltu jo VUOSIA useiden kilpakumppaneiden kesken, hei haloo, mulla on kavereita myös muiden merkkien edustajista..aika outoa kateellisten maassa... Mutta mitään penalteja tai muutosta käytöksessä ei ole tapahtunut. Useat hyvät kaverini kisoissa ovat olleet aika turhautuneita, koska mahdollisuus ajaa voitosta tai kärkisijoista pelataan pois usein varsin ovelasti... Taktikointi on ihan ok, mutta selvää likaista peliä on ollut jopa suuressa määrin muutamissa Suomenkin kisoissa. Eräs näistä 2003 Mäntsälän Kapinat. Totesin itsekkin saman viime kisoissa, enkä ensimmäistä kertaa. Mutta toivottavasti viimeistä kertaa.

Ehkä eniten ihmetyttää että Suomen virin taso on erittäin kova ja täällä silti tapahtuu tällaista. Uskon että tiimipeli on oleellista isoissa kisoissa mutta ainakin minä kyseenalaistan sellaisten kuskien ajotaidon jos tarvitsee muiden apuun turvautua että saadaan se sijoitus paremmaksi. Tai ehkä en itse vain osaa ajaa, kun tällaista tapahtuu. Ehkä kaveritkaan eivät osaa ajaa koska joutuvat kolareihin. Ehkä kaverit eivät pärjää jos eivät hakeudu kolareihin....No miten vaan. Ei kuitenkaan ruveta liikaa kärjistämään.

Muillakin on asiaan sanottavaa, sen tiedän, joten saa kertoa vapaasti. Jotain penaltia tästä mulle itelle nyt tulee varmaankin...:)  koska sana ei ole vapaa ja asioista ei voi keskustella niiden oikeilla nimillä...  Siis meillä Suomessa. Otan nyt kuitenki riskin tässäkin asiassa.

Reilua kisaamista on ajetu useita kisoja kaikkia kuskeja vastaan mutta toivon että reilu kisaaminen jatkuu myös tulevaisuudessa kaikissa kisoissa, että todelliset sijoitukset ratkasitaan ajamalla ei ajamalla päälle.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Ajotavat, tiimipeli
« Vastaus #3 : 05.02.06 - klo: 20.40 »
Lukukerroista päätellen melko kiinnostava aihe, mutta kovin vähän esiintyy uskallusta osallistua keskusteluun. Niinhän se on, antaa muiden tehdä tämäkin työ minun puolestani, piilosta on kivampi kurkistella. Vesalle iso käsi, että hän uskaltaa erottua siitä passiivisesta massasta, jolla on mielipiteitä ainoastaan pensaan takana.

Nyt on tilaisuus sanoa, painaako mieltä jokin. Jos ei paina, hyvä niin.
Kannattaa muistaa, että mikäli aihetta ei nyt käsitellä kunnolla, tilanne voi vain pahentua: kaikkia tölväyksiä, keneltä tahansa, katsotaan varmasti tarkasti ja tulkitaan herkästi tahalliseksi peliksi, vaikka kyse olisikin vain vahingoista. Sen sijaan, jos asia puhutaan nyt valmiiksi ja sovitaan, kaikenlaiset tölväisyt on helpompaa ymmärtää tahattomiksi vahingoiksi. Nyt tarvitaan toistemme ymmärtämistä ja hyvää tahtoa, ja niitä ei synny muuten kuin avoimella keskustelulla. Valinta on teidän, hyvät kisaajat - onko teistä siihen?


artov:
En ole syyttänyt ketään mistään.
Vaikka Sakke on yksi kaikkien aikojen parhaista kuskeista, ei hänkään voi olla kritiikin ulkopuolella, jos siihen on aihetta. Päinvastoin: kokeneimmilta ja osaavimmilta kuskeilta voidaan jopa odottaa enemmän.

Poissa OttoL

  • Veteraani
    • Profiili
Ajotavat, tiimipeli
« Vastaus #4 : 05.02.06 - klo: 20.46 »
Saataisiinko silloin tahalliset peräänajot pois jos laitetaan isompi rangaistus peräänajosta? Mutta ongelmanahan on ollut, että niitä rangaistuksia ei ole jaettu. Mutta silloin, jos olisi isompi rangaistus peräänajosta niin osa tahallisista peräänajoista voisi jäädä pois ison rangaistuksen pelossa, eikö? :roll:  :|

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
Ajotavat, tiimipeli
« Vastaus #5 : 05.02.06 - klo: 21.35 »
Mielenkiintoinen aihe on noussut puheeksi ja kiinnitin asiaan kyllä huomiota Kuusankoskella. Erittäin hyvä, että asiasta puhutaan. Asiasta Vesan kanssa jutelleena, niin tarkoitushan tässä ei ole ketään syyllistää vaan, että saadaan ajotapa tulevaisuudessa siistimmäksi.

Oma näkemys on se, että kilpailunjohto/ratatuomarit eivät yksinkertaisesti uskalla antaa stoppareita. En halua tällä syyllistää näitä henkilöitä, koska tiedän omasta kokemuksesta kuinka vaikeaa on antaa tuomio, jos vähänkään epävarma asiasta. Pointti mitä ajan takaa löytyy nimenomaan rangaistuksen antamisen periaatteesta. Rangaistuksen antaminen pitäisi omasta mielestäni antaa sillä perusteella, että jos esim peräänajo tapahtuu, niin automaattisesti stoppari, jos ei jää odottamaan (tämäkin kuitenkin huomioidaan). Se, että onko peräänajo tahallinen vai tahaton on mielestäni epäoleellinen kysymys, kun mietitään stopparin antamista. Kuljettaja on tehnyt virhearvion ja siitä rangaistaan. Mikäli kilpailunjohto toteaa, että on tapahtunut tiimipeliä tai peräänajoilla on haettu selkeästi tiimin etua, niin silloin täytyy asiasta tehdä tarvittavat johtopäätökset ja viedä asia eteenpäin.

Mutta nyt ajatuksia peliin kaikilta ja ehdotuksia asiasta, joko tuomarointi käytäntöön tai muuten vaan asiaan liittyvää...
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Ajotavat, tiimipeli
« Vastaus #6 : 05.02.06 - klo: 21.50 »
Lainaus käyttäjältä: "Stratofan"
Saataisiinko silloin tahalliset peräänajot pois jos laitetaan isompi rangaistus peräänajosta? Mutta ongelmanahan on ollut, että niitä rangaistuksia ei ole jaettu. Mutta silloin, jos olisi isompi rangaistus peräänajosta niin osa tahallisista peräänajoista voisi jäädä pois ison rangaistuksen pelossa, eikö? :roll:  :|

TSM:n A-finaalissa ei perinteisesti ole tuomareita, jotka uskaltaisivat tehdä yhtään mitään. Yhdenlainen oire sekin. Niinpä kisan täytyy perustua reiluun peliin. Ja koska siitä on alkanut olla puutetta, tämä topikki on aukaistu.

Nähdäkseni pallo on aika pitkälle nyt heitetty Corally-tiimin ja Saken suuntaan. Se voidaan myös heittää toisaallekin. Mutta ensin olisi hyvä saada Corally-tiimin suunnalta jossakin muodossa jotakin vastinetta. Hiljaisuus ei ainakaan vähennä ennakkoluuloja. Jos Sakella ei nyt ole mahdollisuutta osallistua, varmasti joku voi hänen puolestaan ilmoittaa, onko vastinetta luvassa.

Yritän edelleen saada keskustelua syntymään, sillä olen ihan varma, että Corally-tiimillä on oma näkemyksensä asioista. Vaikka ne olisivatkin kiusallisia muille kisaajille tai tiimeille, asiat pitää saada esille, että pyykki tulee pestyä.

Suora kysymys Sakke: mitä haluat sanoa A-finaalin törmäyksistäsi Vesan ja Heulin kanssa?
Sen verran otan kantaa myös oman näkemäni perusteella, että mielestäni Teemu S. on kanssakilpailijoilleen selityksen velkaa C-finaalin ajoistaan.

Ketään ei tietenkään voi pakottaa osallistumaan keskusteluun tai selittämään tapahtumia. Mutta vaikeneminenkin on yhdenlainen kannanotto siitä, halutaanko nykyisen tilanteen jatkuvan.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Ajotavat, tiimipeli
« Vastaus #7 : 06.02.06 - klo: 00.00 »
Jotta tahalliset kolaroinnit saataisiin pois, tarvisimme tuomareita, jotka näkee, ymmärtää näkemänsä ja uskaltaa puuttua vilppeihin. Kaikki koiruudet pitäisi saada alusta asti pois ja linjan tulisi pitää loppuun asti.

Ongelma kuitenkin on saada tällaisia tuomareita kisoihin. Oikeastaan ongelma on saada minkäänlaisia tuomareita kisoihin. Tuomarin tehtävä on sellainen, että siinä ei ole olemassa oikeastaan minkäänlaista porkkanaa. Jos hyvin menee, niin "saat olla rauhassa", mutta jokaisesta virheestä saat varmasti kuulla kunniasi enemmän ja vähemmän rakentavalla tavalla ;).

Viimeksi valvojapäivillä oli puhetta tuomarikoulutuksen järjestämisestä. Tarvetta varmasti olisi, mutta mistä nämä koulutettavat tuomarit? Jos tähän on jollain tarjota jotain hyviä vinkkejä, niin niitä otetaan suurella lämmöllä vastaan.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Ajotavat, tiimipeli
« Vastaus #8 : 06.02.06 - klo: 07.34 »
Spif ja Cale: Tuomaritoiminnasta vastauksen hakeminen on järjestöjyrä-johdon politiikkaa: kun paperilla asiat ovat hyvin, niin kaikki on hyvin.

Älkää johdattako keskustelua väärään suuntaan. Tuomaritoiminta toki liittyy aiheeseen, mutta nyt ei ole kyse vain siitä. Te olette kisaajia itsekin, ja ymmärtänette asian vallan hyvin.

Kyse on siitä, että käyttäytyminen radalla on mennyt epäreiluksi, ja tiimipelin merkkejä on nähtävissä. Eikä sitä saada kuriin tuomaroinnilla, vaan asianosaisten pitää kertoa, mistä kenkä puristaa, ja lyödä kättä päälle, että nyt se on loppu. Tämä voi tapahtua vaikka pienemmissäkin piireissä, mutta niin kauan kun niin ei ole tapahtunut, aihe pyöriköön julkisesti.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Ajotavat, tiimipeli
« Vastaus #9 : 06.02.06 - klo: 09.39 »
Ajamisen siistimiseen ja mahdollisten epäreilujen otteiden karsimiseen liittyy sekä kunkin kuskin oma vastuu käyttäytymisestä radalla että myös tuomaritoiminta. Painopiste vaihtelee sen mukaan mitä luokkaa/finaalitasoa tarkastellaan.

Edellä olevan kirjoittelun tuoreimpana taustana ovat tapahtumat virissä ja C-12 -luokassa Kuusankoskella. Näiden luokkien kärkipäässä todellakin PITÄISI homman hoitua kypsien kisaajien kesken pelisääntöjä noudattaen. Jos ei, niin avoin keskustelu on paikallaan.

Stanun puolella tilanne on erilainen. Ettei tämän keskustelun fokus häivene laitan tähän liittyvän Stanu-puolen kommentin keskusteluun "Kehitysehdotuksia kaudelle 2007".
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Ajotavat, tiimipeli
« Vastaus #10 : 06.02.06 - klo: 10.34 »
Korjattakoon että C-12 luokassa törkeää ajotapaa en ole ainakaan itse huomannut kenenkään osalta suomen kisoissa päälleajoina tms. Syy tähän on ettei autoilla voi ottaa kontaktia. Tiimipeliä sen sijaan on aina ollut enempi tai vähempi.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Ajotavat, tiimipeli
« Vastaus #11 : 06.02.06 - klo: 11.58 »
Heitän kehiin kysymykset tiimeille ja kärkipään kuskeille:

1. Oletko tarvittaessa valmis ilmastonraikastuskeskusteluun, jossa paineet puretaan ja fiilikset sanotaan suoraan? Mutta jonka jälkeen kenelläkään ei enää saa olla menneistä mitään hampaankolossa.

2. Oletko valmis sitoutumaan siihen, että peli on tästä lähtien reilua?

Kuka tahansa, joka katsoo edustavansa tiimejä, Xray, Corally, Asso,… tai olevansa asianosainen, saa mielellään vastata. Toivottavasti näemme iltaan mennessä oikean vastaustulvan.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Ajotavat, tiimipeli
« Vastaus #12 : 06.02.06 - klo: 13.58 »
Nopean puhelin palaverin jälkeen vastaan Asso tiimin puolesta.
- Christer
- Juho
- Jouko

1. Olemme tottakai valmiita.
2. Olemme valmiita sitoutumaan.

Mikäli virin A-fin ajokulttuurin tulee muuttua. Se tulee ehdottomasti tapahtua sisältäpäin.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Ajotavat, tiimipeli
« Vastaus #13 : 06.02.06 - klo: 17.25 »
Itse en ole asianosainen edellisen kilpailun tapahtumissa, eikä tuo kärkipään kuljettajakaan taida tuoreimpien tulosten mukaan oikein minuun päteä.

Mutta kannatan ehdottomasti kaikkea, millä saadaan ajamista siistimmäksi.

Eli:

1. Olen valmis keskusteluun.

2. Olen luonnollisesti valmis sitoutumaan reiluun peliin. Reilu peli on toki omassa ajamisessani itsestäänselvyys aina kilpaillessa.

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ajotavat, tiimipeli
« Vastaus #14 : 07.02.06 - klo: 00.22 »
Pitkästä aikaa vierailulla sivuilla ja ahdistavalta tuntuu varsinkin tämä Vesan lausahdus:
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"

Muillakin on asiaan sanottavaa, sen tiedän, joten saa kertoa vapaasti. Jotain penaltia tästä mulle itelle nyt tulee varmaankin...:)  koska sana ei ole vapaa ja asioista ei voi keskustella niiden oikeilla nimillä...  Siis meillä Suomessa. Otan nyt kuitenki riskin tässäkin asiassa.


Toivottavasti näissä piireissä ei suhtauduta sanavapauteen samalla tavalla, kuin tanskalaiseen sananvapauteen muualla maailmassa!!!

Olisikohan nykytekniikan aikana mahdollista videoida kisa ja perustaa videotuomarin virka, joka nauhalta antaisi tuomion epäselvissä tilanteissa joko kisan aikana tai sen jälkeen.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Ajotavat, tiimipeli
« Vastaus #15 : 07.02.06 - klo: 08.15 »
Mielestäni viriluokassa voisi ottaa ihan selvän rangaistuskäytännön. Jos ajaa päälle, saa automaattisesti stop-and-go rangaistuksen paitsi, jos edellä ajava on SELVÄSTI aiheuttanut kolarin. Eipä olisi sen jälkeen paljonkaan kellään sanomista. Kyllä viriluokan kuljettajalla pitää olla jo sen verran ajotaitoa, että suurimman osan kolaritilanteista pystyy välttään. Tämä systeemi tekisi myös tuomarin työstä helpomman.

Stanussa voisi sitten olla hieman lempeämpi ja tuomita vain tahalliset kolarit. Vaikka kaikista kolareista ei tulisikaan rangaistusta, pitäisin hyvänä, että tuomarit pitäisivät vielä puhuttelun kolaroineille kuljettajille erän jälkeen.

Poissa artov

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ajotavat, tiimipeli
« Vastaus #16 : 07.02.06 - klo: 16.38 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Mielestäni viriluokassa voisi ottaa ihan selvän rangaistuskäytännön. Jos ajaa päälle, saa automaattisesti stop-and-go rangaistuksen paitsi, jos edellä ajava on SELVÄSTI aiheuttanut kolarin. Eipä olisi sen jälkeen paljonkaan kellään sanomista. Kyllä viriluokan kuljettajalla pitää olla jo sen verran ajotaitoa, että suurimman osan kolaritilanteista pystyy välttään. Tämä systeemi tekisi myös tuomarin työstä helpomman.

Stanussa voisi sitten olla hieman lempeämpi ja tuomita vain tahalliset kolarit. Vaikka kaikista kolareista ei tulisikaan rangaistusta, pitäisin hyvänä, että tuomarit pitäisivät vielä puhuttelun kolaroineille kuljettajille erän jälkeen.


Eikö tämä ole ollut se käytäntö tähänkin mennessä... Tuomarin vain täytyy uskaltaa sanoa auton numero kuuluttajalle tai kilpailun tuomarille.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Ajotavat, tiimipeli
« Vastaus #17 : 07.02.06 - klo: 16.55 »
Taitaa nykyinen käytäntö se, ettei tuomiota tule, jos tuomari ei näe erittäin painavaa syytä sille. Toiste päin pitäisi olla. Tuomarin pitää sanoa jotain, ettei tuomiota tule. Muuten tulisi automaattisesti.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Ajotavat, tiimipeli
« Vastaus #18 : 10.02.06 - klo: 23.52 »
Harmi, että sekin vähä keskustelu, mikä on syntynyt, on mennyt pikkuisen vikasuuntaan. Tuomarointi on toki tärkeä aihe, mutta tässä topicissa on kyse syvällisemmästä asiasta, ajotapojen ja kisaamisen moraalista. Sillä kisaamisen tasolla, mistä nyt on kysymys, kisaamisen pitää perustua reiluun peliin. Minkään maailman tuomarointi ei ole tähän asiaan ratkaisu, vaan ratkaisun pitää lähteä kisaajista itsestään. Kisaaja, joka ei siihen ole valmis, kertoo paljon itsestään ja tiimistään. Valinta on jokaisen oma.

On hämmästyttävää, että ainoastaan Asso-tiimi sekä Mr Cale ovat julkisesti ilmoittaneet olevansa valmiit keskusteluun asiasta ja sitoutumaan reiluun peliin. Kun taas he, joiden vuoksi aihe nyt on esillä, eivät halua sanoa mitään. Haluavatko he jatkaa entiseen malliin? Tältä se ainakin näyttää. Onhan se yhdenlainen ratkaisu sekin, tosin laihanlainen.

Myös Kuusalla kolhituiksi tulleiden kommentit loistavat poissaolollaan. Ilmeisesti he eivät pitäneetkään asiaa keskustelun arvoisena, mitä vähän ihmettelen. Vai aikovatko he jättää itselleen mahdollisuuden antaa samalla mitalla takaisin?

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Ajotavat, tiimipeli
« Vastaus #19 : 12.02.06 - klo: 11.21 »
Vielä loppukommentti, sitten asia voi omalta osaltani päättyä.

Ensinnäkin, miksi aloitin aiheen. Siksi, että näin ja kuulin Kuusankosken kisan jälkeen paljon huolta siitä, että kisaamisen reiluus on edelleen menossa huonoon suuntaan. Satuin myös itse näkemään kisassa toistuvaa ja ilmeisen tahallista kanssakisaajien törkeätä kilkkaamista. Koska tunnen lajia muutaman vuoden ajalta katsojana ja huoltajana ja itsekin kilpailleena, katsoin jonkinlaiseksi kansalaisvelvollisuudekseni nostaa aiheen esiin, koska siihen oli selvästi kasvavaa painetta.
"Uhrauduin", koska itselläni ei ole mitään menetettävää. Valitettavasti lajin henki on sellainen, että jouduin kyllä miettimään, mitä seurauksia tästä tällä kertaa koituu. Kisaajien oikeuksien puolustamisesta on ennenkin ansainnut kilpailu-, huoltaja- ja toimitsijakieltoja, ja uhkauksia oman pojan sulkemisesta pois kilpailuista.

Toiseksi, miksi kisaajat ja tiimit eivät halua julkisesti sitoutua reiluun peliin, nyt kun siihen on tilaisuus? Sitä voi vain ihmetellä, ja siitä voi jokainen vetää omat johtopäätöksensä. Itse olisin välittömästi ilmoittautunut reilun pelin kannattajaksi, sillä jonkin merkin tai tiimin mannekiinina katsoisin jopa olevani sen velkaa kaikille niille, jotka suorituksiani seuraavat.

Kolmanneksi, kenen olisi pitänyt nostaa aihe esille? Ei kenenkäänkö, että törkeily saisi vapaasti jatkua ja lisääntyä? Mielestäni asia olisi pitänyt nostaa pöydälle jo ajat sitten, lajiryhmän toimesta. Ymmärtääkseni juuri sitä varten meillä jonkinlainen lajiryhmä on, että se huolehtii kilpailutoiminnan järjestyksestä, ja puuttuu asioihin myös spontaanisti, kun aihetta on.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Ajotavat, tiimipeli
« Vastaus #20 : 12.02.06 - klo: 14.00 »
Pienellä viiveellä omaki reply, treenaaminen verottaa vastausaikaa..

1. Olen valmis keskustelemaan aiheesta.

2. Omasta puolestani olen aina reilua peliä noudattanut radalla koska se on itsestäänselvyys, joten jatkan samaa rataa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC