Kirjoittaja Aihe: Mikä on paras vaiko kone kisaamiseen hinta/laatu  (Luettu 1481 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa associatedtc3

  • Tulokas
    • Profiili
no olen alottamassa kisailemista Tj-10 sarjassa ja jos joku vois sanoo mikä on siihen sarjaan paras vakio mylly ku vaihtoehtoja riittää:GM,Reedy
,Orion,Integy ja paljon muita... millä sitä sitten ajelis

Poissa Juho.nordgren

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä on paras vaiko kone kisaamiseen hinta/laatu
« Vastaus #1 : 21.12.02 - klo: 19.48 »
Pikku linnut olivat laulaneet, että Thirnity P2K olis aika hyvä.

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Mikä on paras vaiko kone kisaamiseen hinta/laatu
« Vastaus #2 : 21.12.02 - klo: 20.12 »
Jos olet aloittelemassa vakioluokassa, voisin sanoa että melkein mikä tahansa moottori käy. Rata on opittava ensin ajamaan puhtaasti läpi eli mollakosketuksia tai kaatoja ei saa tulla. Vasta sen jälkeen kun on opittu ajamaan rata vauhdilla läpi, voidaan pieniä eroja saavuttaa moottoreilla.
Mikä moottori on paras, sitä tuskin kukaan pystyy sanomaan. Samoissa moottoreissakin on yksilöitten välillä eroja. Miten löytää hyvä yksilö, se on paljon hyvästä säkästä kiinni. Aina ne mitatut (dynotut) arvotkaan eivät kerro totuutta.
Voittoja on ajettu eri merkeillä. Voisin luetella niitä, jotka ovat olleet menestyksiä omassa tiimissämme, mutta turha on aloittaa huutoäänestystä. "Yksi tykkää tyttärestä , toinen äidistä."

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä on paras vaiko kone kisaamiseen hinta/laatu
« Vastaus #3 : 21.12.02 - klo: 22.56 »
PJEP kertoi totuuden: ajotaito ratkaisee aloittelijatasolla ja vielä pitkään sen jälkeenkin ziljoona kertaa enemmän kuin erot moottorien tehossa. Sitä ei ehkä ymmärrä, kun ajaa pihaa/katua/mattoa edestakaisin. Mutta kun oikealla radalla yrittää pysyä kokeneempien perässä, joilla on allaan "huonompi" moottori, alkaa ymmärtää, mitä käsite "ajotaito" tarkoittaa.

Itse tunnustan häviäväni mennen tullen TJ-kuskeille ajaessani lähes TS-luokan tehoisella ProStock-koneella. Miksikö? Siksi, että vaikka saan pääsuoralla kahden metrin etumatkan suuremmalla tehollani, häviän radan mutkaosuudeella kolme metriä ajotaidossani. Puhumattakaan jatkuvista ajovirheistä, joita tekee jokainen. Sitä enemmän, mitä kokemattomampi on.

TJ-moottorista saa tehoa parhaimmillaan noin 130W. Vaihteluja on, mutta ne ovat pieniä, suurimmillaankin ehkä 10% luokkaa. ProStock-moottorin teho on lähes 200W eli 50% enemmän. Ja sillä en siis pärjää TJ-kuskille, joka osaa ajaa.

Jos sama osaava kuski ajaa "hyvällä" ja "huonolla" TJ-moottorilla, moottorien erot vaikuttavat millä tahansa sisäradalla kierrosaikoihin ehkä 0,2 sekuntia.
Ajotaidosta ja -varmuudesta aiheutuva ero kierrosajoissa on TJ:n top5:n sisällä jo kaksinkertainen, top10:n sisällä jo 1 sekunnin luokkaa, ja top20 sisällä jopa 2-3 sekuntia, eli jopa yli kymmenkertainen moottorin merkitykseen verrattuna.

Ei siis kannata ottaa stressiä moottoreista, vaan kannattaa harjoitella mutkien ajoa!