Kirjoittaja Aihe: 3300 mAh 1,2v NiMh Sanyo Schumacher akku kennot  (Luettu 4918 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mesi

  • Tulokas
    • Profiili
3300 mAh 1,2v NiMh Sanyo Schumacher akku kennot
« : 27.12.02 - klo: 23.19 »
mulla on kuusi mainittua kennoa joista haluaisin tehdä pötkö akun!
Ostin netistä racing-cars sivulta osia schumacher cougar 2 works autoon osia, ja samalla tuli huolimattomasti ostettua nuo kennot ja vähän muutakin!Kun ostin akun luulin ostavani pötkö akun mutta voinko enää saada niistä pötkö akun!
-voiko niin tehdä?
-jos voi niin voisitko antaa ohjeen?
-jos ei niin voiko ne vaikka pistää myyntiin? :oops:

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
3300 mAh 1,2v NiMh Sanyo Schumacher akku kennot
« Vastaus #1 : 28.12.02 - klo: 07.54 »
irtokennoista ajoakut nimenomaan tehdään. sun täytyy nyt ostaa siihen juotos sillat ja liittimet. ja juottaa vaan yhteen. ja sarjaan siis juotetaan.

tolleen kun teet akun siitä tulee tuhat kertaa parempi ku pötköakku. että siitä vaan purkaamaan pötköakkujas ja tamiyan liittimet hemmettiin :wink:
osta corallyt.

eli akuista tulee tällaisia:







Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
3300 mAh 1,2v NiMh Sanyo Schumacher akku kennot
« Vastaus #2 : 29.12.02 - klo: 12.08 »
Sä käytät nyt varmaankin niitä pötköakkuja eli tälläisia:


Ja rc hullu tarkoittaa tällaisia akkuja:


Mäkin käytin pötköakkuja harrastuksen alussa ja niissä on se hyvä puoli että ne on yleensä paketoitu jonkinlaiseen muovikalvoon joka estä niitä likaantumasta/kastumastä ja ennenkaikkea menemästä oikosulkuun.

Ja sitten taas irtokennoista kasatut akut jotka yleensä vähän pidemmälle harrastuksessa edetessä alkaa tulla aiheellisiksi. Irtokennot ovat joksenkin paremmin virtaa johtavia ja parempia mutta maksavat enemmän ja jos laitat nopeuden säätimen johdot ladattuihin akkuihin väärimpäin, niin on melko varmaa että nopeudensäädin hajoaa. Ja irtokennoja pystyy myös tasauspurkamaan, kun taas pötköakkuja ei..

Pystyt tekemään niistä pötköakut, laitat kennot vaan samanlaiseen järjestykseen kun muissakin pötköakuissa. Kannattaa varmaan laittaa jonkinlainen  välikappale kennojen väliin koska niitä on vaikea/melkeen mahdoton tinata toisiinsa noin kiinni. Ja muista että kennot menevät +-+-+-+-+- ettet vaan laita niitä oikosulkuun. Kun olet kennot tinannut pötköön niin ostat jostain sellaiset tamia liittimet kuin muissakin akuissa ja tinaat  ne akkuihin kiinni (muista katsoa että - ja + menevät liittimeen samalla tavalla kuin muissakin akuissa, ettei tule taaskaan oikosulkua). Ja lopuksi voit laittaa vaikka kutistemuovia kennojen päälle suojaamaan niitä.

Poissa mesi

  • Tulokas
    • Profiili
3300 mAh 1,2v NiMh Sanyo Schumacher akku kennot
« Vastaus #3 : 29.12.02 - klo: 20.40 »
K I I T O S 8)

Poissa mesi

  • Tulokas
    • Profiili
3300 mAh 1,2v NiMh Sanyo Schumacher akku kennot
« Vastaus #4 : 30.12.02 - klo: 13.36 »
miks tos irtokennuakku kuvassa on kaks johtoa jotka yhdistää noi puoliskot :?:

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
3300 mAh 1,2v NiMh Sanyo Schumacher akku kennot
« Vastaus #5 : 30.12.02 - klo: 13.58 »
Lainaus käyttäjältä: "mesi"
miks tos irtokennuakku kuvassa on kaks johtoa jotka yhdistää noi puoliskot :?:


Esim. monissa touring- ja mattoautoissa akku ei ole kokonaisuudessan yhdessä paikkaa. Se voi olla esim. sijoitettu painopisteen optimoimiseksi kolmen kennon sarjaoissa eri puolille autoa. Tämän vapaamman sijoittelun mahdollistamiseksi tarvitaan tuo hyppylanka. Kahdella johtoa on haettu vain pienempää johdon vastusta.

Katso seuraavia linkkejä, niin ymmärrät helpommin.

http://www.rc10.com/shusting/CatalogHub/kitspecs_12l3/kit12l3.htm
http://www.corallyusa.com/istar.asp?a=6&id=COR00152!COR&csurl=%2FiStar%2Easp%3Fa%3D29
http://www.corallyusa.com/istar.asp?a=6&id=COR00050!COR&csurl=%2FiStar%2Easp%3Fa%3D29

Tuossa viimeisessä on vain neljä kennoa, mutta idea on sama.

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
3300 mAh 1,2v NiMh Sanyo Schumacher akku kennot
« Vastaus #6 : 30.12.02 - klo: 17.45 »
ja ne on helppo laittaa pakkiin säilytettäväksi...

Poissa Mre

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.remonen.net
3300 mAh 1,2v NiMh Sanyo Schumacher akku kennot
« Vastaus #7 : 03.01.03 - klo: 18.29 »
Lainaus
Mäkin käytin pötköakkuja harrastuksen alussa ja niissä on se hyvä puoli että ne on yleensä paketoitu jonkinlaiseen muovikalvoon joka estä niitä likaantumasta/kastumastä ja ennenkaikkea menemästä oikosulkuun.


Tämän olen lukenut jostain muualtakin. Mikä estää laittamasta itse tehtyä akkupakettia vielä kutistemuovin sisään? Tuskin niitä irtokennoja nyt päivittäin irrotellaan ja tinaillaan uudelleen  :?
What! Me Worry? - Alfred E. Neumann

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
3300 mAh 1,2v NiMh Sanyo Schumacher akku kennot
« Vastaus #8 : 03.01.03 - klo: 19.30 »
Lainaus käyttäjältä: "mesi"
miks tos irtokennuakku kuvassa on kaks johtoa jotka yhdistää noi puoliskot :?:


Tossa kuvassa on kyllä vaan yks johto. Se "toinen" on varjo. Kahta johtoa voi toki käyttää -> muutama gramma enemmän painoa, mutta pienempi vastus...

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
3300 mAh 1,2v NiMh Sanyo Schumacher akku kennot
« Vastaus #9 : 03.01.03 - klo: 20.17 »
Lainaus käyttäjältä: "Mre"
Lainaus
Mäkin käytin pötköakkuja harrastuksen alussa ja niissä on se hyvä puoli että ne on yleensä paketoitu jonkinlaiseen muovikalvoon joka estä niitä likaantumasta/kastumastä ja ennenkaikkea menemästä oikosulkuun.


Tämän olen lukenut jostain muualtakin. Mikä estää laittamasta itse tehtyä akkupakettia vielä kutistemuovin sisään? Tuskin niitä irtokennoja nyt päivittäin irrotellaan ja tinaillaan uudelleen  :?


Kukaan itseään kunnioittava RC-autoilija ei niitä kutistemuoveja käytä, koska ne painaa ja akut lämpiää enemmän.

Poissa Mre

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.remonen.net
3300 mAh 1,2v NiMh Sanyo Schumacher akku kennot
« Vastaus #10 : 03.01.03 - klo: 20.43 »
Ööö... tota  :roll:

OK, akut lämpenee ehkä hieman enemmän, mutta VARMASTI kutistemuovi ei lisää auton painoa niin paljon että sen vaikutus suorituskykyyn on mitattavissa. Jos painon säästö on noin tarkkaa, niin pitää jättää kori maalaamatta, ottaa sähköjohdoista eristeet pois, tms. On noin 1000 muuta paikkaa jossa painoa voi säästää enemmän kuin kutistemuovissa. Enemmän tuntuu että syy jättää akut paketoimatta on siinä, että se näyttää coolimmalta  :mrgreen:

Mutta ei tästä aiheesta sotaa kannata aloittaa. Voihan liittimet peittää vaikka teipillä, tms.
What! Me Worry? - Alfred E. Neumann

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
3300 mAh 1,2v NiMh Sanyo Schumacher akku kennot
« Vastaus #11 : 03.01.03 - klo: 20.58 »
Lainaus käyttäjältä: "Mre"
Ööö... tota  :roll:

OK, akut lämpenee ehkä hieman enemmän, mutta VARMASTI kutistemuovi ei lisää auton painoa niin paljon että sen vaikutus suorituskykyyn on mitattavissa. Jos painon säästö on noin tarkkaa, niin pitää jättää kori maalaamatta, ottaa sähköjohdoista eristeet pois, tms. On noin 1000 muuta paikkaa jossa painoa voi säästää enemmän kuin kutistemuovissa. Enemmän tuntuu että syy jättää akut paketoimatta on siinä, että se näyttää coolimmalta  :mrgreen:

Mutta ei tästä aiheesta sotaa kannata aloittaa. Voihan liittimet peittää vaikka teipillä, tms.


Eristeitä johdoista ei voi poistaa, koska se olisi kaluston kannalta aivan liian vaarallista. Ajoaika voitaisiin mitata sekunneissa. Korit maalataan vain sen tähden, koska säännöt sen määrää. Tottakai nekin mahdollisimman ohuesti ja kevyesti. Kaikkialta muualta on kilpa-autoista paino onkin otettu käytännölliseen minimiin.

Kennojen lämpiämiseen tuolla kutistemuovilla on kuitenkin dramaattisia vaikutuksia, jotka heijastuvat välittömästi suorituskyvyssä ja ajan myötä akun käyttöiässä. Se että niistä tulee vielä lisää painoakin on vain "piste i:n päällä". Eli kutistemuoveja ei jätetä laittamatta siksi että akut näyttäisivät "viileemmiltä" vaan siksi että akut olisivat oikeasti viileempiä!

Poissa Mre

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.remonen.net
3300 mAh 1,2v NiMh Sanyo Schumacher akku kennot
« Vastaus #12 : 03.01.03 - klo: 21.48 »
Lainaus
Kennojen lämpiämiseen tuolla kutistemuovilla on kuitenkin dramaattisia vaikutuksia


Right. Häikäistyin niin tuosta painonsäästöstä, että aloin puhumaan läpiä päähäni.  :oops:

Kuitenkin väitän edelleen, ettei kutistemuovi lisää painoa niin että se olisi mitattavissa kierrosajoissa. Jo pelkästään akkupaketin kokoamisessa käytetty tina, johtimien pituus & valitut liittimet vaikuttavat kokonaispainoon enemmän. Toisaalta asia on juuri niinkuin sanoit: kutistemuovi ei tuo mitään hyötyä, joten se on turhaa painoa. Period.

Harrasteautoilussa tilanne onkin sitten vähän toinen: lasten kanssa takapihalla pulatessa kutistemuoviin pakatut akut kestävät pidempään.
What! Me Worry? - Alfred E. Neumann

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
3300 mAh 1,2v NiMh Sanyo Schumacher akku kennot
« Vastaus #13 : 04.01.03 - klo: 10.17 »
tämä ei varsinaisesti liity tähän topicciin, mutta käytättekö vaan yhtä johtoa akkun keskellä, vaiko kahta ?

Saako kahdellä johdolla paljonkin paremmin virtaa ulos ?

Poissa transewaves

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • http://www.drbennet.blogaaja.fi/start
1 vai kahta johtoa akun keskellä.
« Vastaus #14 : 28.01.03 - klo: 00.22 »
Käytä kolmea johtoa.
TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Re: 1 vai kahta johtoa akun keskellä.
« Vastaus #15 : 28.01.03 - klo: 20.48 »
Lainaus käyttäjältä: "transewaves"
Käytä kolmea johtoa.

 :shock:  en ole kovin monella nähnyt 3 johtoa akkujen keskellä.
Onko sulla itselläsi 3 johtoa ?
Perustele vähän.

Poissa matti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
...
« Vastaus #16 : 28.01.03 - klo: 23.00 »
Pete, tais olla tällä transsiaallolla vaan tollanen heitto tuo kolmen piuhan juttu. Ite käytän edelleenkin yhtä johtoa, niinkuin kaikki kerholaisetkin täällä Oulussa. En ainakaan oo nähny yhtään akkua livenä toiminassa, jossa olis kaksi tai jopa kolme noita keskipiuhaa ollu.
Masami is back

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
3300 mAh 1,2v NiMh Sanyo Schumacher akku kennot
« Vastaus #17 : 29.01.03 - klo: 17.04 »
Niimpä. Kyllä se 1 johto tarpeeksi virtaa kuljettaa, ja 3 johdostahan tulisi jo aika iso määrä ylipainoa  :mrgreen:

Otsomaani

  • Vieras
3300 mAh 1,2v NiMh Sanyo Schumacher akku kennot
« Vastaus #18 : 29.01.03 - klo: 18.07 »
Niin mutta niistä johdoista voisi ottaa kumit pois päältä :lol:

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
3300 mAh 1,2v NiMh Sanyo Schumacher akku kennot
« Vastaus #19 : 03.02.03 - klo: 08.45 »
Lainaus käyttäjältä: "Otsomaani"
Niin mutta niistä johdoista voisi ottaa kumit pois päältä :lol:


...jotta näkisi mitä tapahtuu, kun aiheutetaan kunnon oikosulku. Onko tuloksena tulipalo, sähköosien tuhoutuminen, muoviosien sulaminen vai joku muu mielenkiintoinen tapahtuma?  :shock:

Otsomaani

  • Vieras
3300 mAh 1,2v NiMh Sanyo Schumacher akku kennot
« Vastaus #20 : 03.02.03 - klo: 17.31 »
Se oli vitsi... Olenhan minä ''kaikkea pitää kokeilla'' mielellä yhen vanhan surkean akun kerran oikosulkuun pistäny :mrgreen: . Muoviin suli reikiä ja johtojen päällyste myös suli, savuakin nousi ihan hauskasti :lol: . Mutta kuinkas siitä oikosulku tulee jos välijohdosta puuttuu päällyste, kun miten se voi aiheuttaa sen että navat saavat yhteyden toisiinsa??? :?