Kirjoittaja Aihe: Rc offroadia maastossa ( Monsut, Crossit ja Stadiumit )  (Luettu 2718 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Kaikki varmasti tietävät mitä Offroad on, maastossa ajamista rc autoilla, eli tavallaan taito ajelua kaikenlaisessa ns. "rösöisessä" maastossa, joka ei todellakaan ole mitään tasaista vaan epätasaista.

Hyviä esimerkkejä ovat kalliot, maastopolut, kivikot, hiekkakasat ym..
Onko suomessa jossain tälläisiä harraste ryhmiä, jotka ajavat Offroadia, mutta eivät mitään rata ajelua?

Yleensä rc:stä tulee mieleen autot, joilla ajetaan jonkunlaista rataa ympäri esim. crosseilla pomppuisaa crossirataa, touringeilla asfalttirataa, mattoautoilla matoilla jne..

Onko tampereen lähistöllä porukkaa, jotka ajavat Offroadia autoillaan?

Poissa 94antti

  • Tulokas
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/na94
Ei
« Vastaus #1 : 03.04.06 - klo: 14.43 »
Ei sellasia ole kun tietääkseni kempeleessä.... siis sielä on erittäin hyvä paikka ja minulla on oma rc jengi jossa on tyyppejä ja kilpaillaan maastossa, radalla ja kaikenlaisissa paikoissa.    :twisted:  :P  :!:

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Eikö?
« Vastaus #2 : 03.04.06 - klo: 15.00 »
Joo, kyllä maastossa ajajia löytyy, mutta ei niitä loppujen lopuksi montaa ole. Itse ajetaan Ruutanassa porukan kanssa kisoja maastossa.

Poissa "Matson"

  • Jäsen
    • Profiili
Rc offroadia maastossa ( Monsut, Crossit ja Stadiumit )
« Vastaus #3 : 03.04.06 - klo: 17.23 »
Kuten tiedät on maastossa aika hankala ajaa ilman tasauspyörästön lukkoja/lukkoa.
Riippuu toki mitä tarkoitetaan maastolla.
Onko itselläsi jotakin lukkoja tasauspyörästössä?
Jos on kerrotko miten olet rakentanut sellaisen?

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Rc offroadia maastossa ( Monsut, Crossit ja Stadiumit )
« Vastaus #4 : 04.04.06 - klo: 00.01 »
Ulvilassahan oli ekojen monsterikisojen aikana trial rata onkohan purettu/tuhottu?

Kävin kaverin kanssa kerran ajelemassa (viime syksynä, siksi vasta kerran)
yhen paikallisen laskettelumäen takana LST:llä, sielä meni aivan sairaan
mahtava ja sopivan vaativa "hill climb" polku ja kelikin oli sopivan kostee,
ettei menny mäennousu liian helpoks.

ps. kaverin piti raahata veljensä kuvaamaan, mutta ikävä kyllä ei näkyny
kuvaajaa, olis tullu huippu video kunnon maastoajelusta.
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
OffRoad
« Vastaus #5 : 04.04.06 - klo: 09.11 »
Maastolla tarkoitan ainakin itse, sellaisia paikkoja, jossa ei tasaisella juurikaam ajeta ollenkaan. Kalliot ovat hyvä esimerkki, sekä hiekkakuopat ja kaikenlaiset luontopolut tai korkealla olevat paikat, jossa maaston tasaisuus vaihtelee hyvi paljon, kiviä, mutaa, hiekkaa, nurmea, kalliota jne.. Mutta maastoajossa ei ajeta mitään rataa montaa kertaa ympäri vaan ajetaan taidolla tietyn tolppien välistä ja radalla on myös mahdollisesti tolppien välityksellä narut, langat, tai muut vastaavat, jotka ovat ajettavan radan rajoja.

Itselläni on lukot Kyoshon Big Brutessa, eräs kaverini teki ne siihen, joten niitä en ole itse tehnyt, mutta sen verran osaan sanoa, että joitakin lukottomissa autoissa olevia rattaita otetaan pois ja jotkut rattaat tavallaan lukitaan, jonka ansiosta syntyy autoon lukot. Itse olen rakentanut Maruin FD Shoguniin lukko perän. Mutta siis lukot ovat maastossa erittäin hyvät, mutta ajamme kilpaa lukottomillakin autoilla maastossa ja ne pärjäävät ihan hyvin. Esimerkiksi: ajelen Traxxasin Rustlerilla ja Hawk 2 maastossa ja ne ovat lukottomia ja menevät pirun hyvin, kun ovat noita Stadium Truckeja. Stadiumit pärjäävät koko vuodenajan ympäri hyvin kilpailuissa, mutta kesällä monsterit ovat parempia, mutta talvella heikompia.

Juu, noilla poluilla ajaminen on tosiaan mielenkiintoista, kunhan ei ole liian helppoa rataa, itse ajelleen tietyn joukon kanssa kilpailuja maastossa erilaisissa paikoissa ja parhaimmillaan autoja on sellaset 15. Toki osa niistä saman hengen autoja, mutta mitä enemmän autoja sitä mielenkiintoisempaa kilpailua on tiedossa. 2WD ja 4WD autoille on oma luokkansa tietysti.

Suomessa ei tosiaan taida olla paljoa OffRoadia ajavia, sellaisia jotka ajavat maastossa kilpaa. Mutta te jotka ajatte, niin millaisissa maastoissa olette ajaneet? Millaisilla ja millä autoilla?

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Rc offroadia maastossa ( Monsut, Crossit ja Stadiumit )
« Vastaus #6 : 04.04.06 - klo: 13.02 »
Oliskohan sulla kuvaa tästä ns. maastosta, jossa lukottomalla takapotkulla etenet?
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Kuvia?
« Vastaus #7 : 04.04.06 - klo: 14.27 »
Joo, kuvia on vaikka kuinka, mutta en saa niitä tälle sivulle. Jos haluat niin voin toki senddiä meilitse sulle. Lukottomilla pärjää ihan hyvin vaikessakin maasto-olosuhteissa.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Rc offroadia maastossa ( Monsut, Crossit ja Stadiumit )
« Vastaus #8 : 17.05.06 - klo: 09.18 »
Oma reiskani  ei ole crawleri, mutta tuntuu tuo kiipeevän vaikka puuhun.

- 8x iskarit sopivan löysinä.
- piikkimonsterirenkaat.
- aluvetarit.
- diffit lukittuna.

Reiskassahan ei ole keskellä diffiä, pinjoni menee suoraan spurriin joka on taasen kardaanissa kiinni, joten se on "kemppi" jo luonnostaan.
Diffit purin palasiksi pöydälle, heitin kuulat roskiin, putsasin kaikki rasvasta cleanerilla pois, hetipitijumiliimaa Tarpeeksi, lautaset nippuun ja ruuvi apinamomenttiin. Lopputuloksena on tietty oikea 100% neliveto =)

Kääntäessä toi toki "murtaa" ja puskee aivan helevatusti, mutta se on lukotetun vehkeen murhe aina. (sanomalehti lattialle, auto päälle, renkaat linkkuun ja hieman kaasua, vääntää koko lehden ihan rusinaksi =)
Tuo ominaisuus ei haittaa em. tyylilajin ajoa mitenkään, jos kaahaileen niin sillon tuo ei oikeen rokkaa, radalla varmasti jäis avoimella voimansiirrolla oleville autoille 10-0.
/ Jere Siirilä