Kirjoittaja Aihe: SARJASÄÄNNÖT - Touring Rally-10 / TSR-10 2006  (Luettu 1978 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa KyPak

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
SARJASÄÄNNÖT - Touring Rally-10 / TSR-10 2006
« : 25.04.06 - klo: 12.30 »
TOURING RALLY-10 / TSR-10
Säännöt 2006



Kuva: (c) 2005 Veini Mäkinen

Touring Rally on nopeuskilpailu Touringautoilla radalla, joka on kovapintainen (asfaltti/öljysora/betoni tai vastaava). Varsinaisia hyppyreitä ei radalle saa rakentaa mutta loivat autoa keventävät kohoumat sekä korkeuserot ovat jopa suositeltavia.

SÄÄNNÖT

KORI

Ainoastaan 1/10 mittakaavan MM-Rallisarjan (vuodesta 1990 eteenpäin WRC ja A-ryhmä) korit ovat sallittuja. Korit tulee säilyttää mahdollisimman esikuvan mukaisina.  Toisin sanoen korin helmat tulee leikata siten, ettei esim. puskureita poisteta. Eli koreissa tulee olla puskurit tai etuspoileri ja takahelma selkeästi näkyvissä. Ylimääräisiä reikiä korikiinnitystä, antennia tai ”ponderia”  lukuunottamatta ei sallita. Siiven tulee olla kiinni korissa esikuvan mukaisessa paikassa.

MITAT
Pituus: (esikuvan mukainen)
Leveys: max .200 mm ( jos kori kapeampi, pyörät saavat tulla korin ulkopuolelle eli korin ei tarvitse peittää renkaita.)
Akseliväli: max. 273 mm
Korkeus: min. 130 mm
Maavara: min. 10 mm (alustalevyn alapinnasta mitattuna)
Minimipaino: 1500 g
Siiven pinta-ala: max. 4000 mm2 (siiven leveys x  siipijänteen pituus)
Siiven sivulevyt: max. 25 mm korkea ja max. siipijänteen pituus. Pätee silloin jos siiven kiinnitys koriin on toteutettu muualta, kuin sivulevyistä.
Siiven takaylitys: max. 10 mm
Siiven on oltava esikuvan mukaisessa paikassa kattolinjan alapuolella (myös sivulevyt).
Siiven saa siis rakentaa vaikka uusiksi oheiset mitat huomioiden.

MOOTTORI
Harjallinen:
EFRA-luokiteltu 05 -viritetty sähkömoottori. Samarium-koboltti, neodyymi tms. harvinaiset maametallimagneetit on kielletty. Moottorin laakerointi, ennakko ja päätykappaleen kiinnitys ovat vapaat. Käämikierroksien lukumäärä vapaa.

Harjaton:
EFRA-luokiteltu harjaton sähkömoottori sallittu.

AJOAKUT
Pienoisautojen kilpailusäännöt 2006 (3.5.5.)

RENKAAT
LRP (tai Nosram) VTEC 27R 24 mm Competition Slick (sama rengas kuin touring-luokissa). Renkaita saatavilla useilta eri jälleenmyyjiltä.

Take Off CS 27 (viimevuoden kisarengas). Tämän renkaan käyttö sallitaan vielä kesän osakilpailuissa.

Renkaiden käsittely pitoaineilla tai muilla kemikaaleilla on kielletty.

MUUT RAKENNEMÄÄRÄYKSET
Pienoisautojen kilpailusäännöt 2006  (3.5.8.)

AJOKAAVIO

Rallicross-tyyppinen (perinteinen)

Alkuerät ja finaalit 3 min. joko aikana tai kierroksina. Vähintään 3 alkueräkierrosta joista n. 2/3, 2/4, 3/5, 3/6 parasta alkueräkierroksen tulosta lasketaan pisteillä; eräkierroksen voittaja 1 piste, toiseksi paras 2 pistettä jne. Lähdöstä poisjääneille annetaan viimeistä sijaa (eräkierroksella)  vastaavat pisteet. Vähiten pisteitä alkuerien jälkeen kerännyt on A-finaalin paalulla jne. Tasapisteissä ratkaisee ensin paras sijoitus. Jos sijoituset ovat samat, ratkaisee ensimmäisen alkuerän tulos, jos sama (keskeytys), niin toisen jne. Alkueristä osa voidaan ajattaa ajosuuntaa muuttaen tai myös vaihtaen rataprofiilia. Asiasta on mainittava kilpailukutsussa sekä selvennettävä kisapaikalla ilmoitustaululla kuvin sekä ohjaajakokouksessa.

Finaalit ajetaan 8:lla tai 6:lla ajajalla riippuen radasta ja osallistujamäärästä (ilmoitetaan ohjaajakokouksessa) ja nousufinaaleina siten, että 2 finaalin parasta nousee seuraavaan finaaliin. Finaalien väli väh. 15 min. A-finaali ajetaan kaksinkertaisena ja samalla pistesysteemillä kuin alkuerät. Tasapisteissä ratkaisee ensin parempi aika sen jälkeen toiseksi paras aika ja viimeiseksi lähtöpaikka.

Erikoiskoe-tyyppinen
Kilpailu muodostuu n. 12 erikoiskokeesta. Erikoiskokeet ajetaan yksi auto kerrallaan ja oikean rallin tapaan 1-4 erikoiskokeen jaksoissa ilman huoltoa. Kilpailija ajaa kaikki jaksoon kuuluvat erikoiskokeet peräkkäin. Jaksojen välillä on huolto- ja akkujen lataustauko. Erikoiskokeiden tulee olla pituudeltaan ajallisesti 30s - 3 min ja ne jaetaan jaksoihin siten, että yhden jakson yhteenlasketuksi ek-ajoajaksi muodostuu n. 3 minuuttia. Erikoiskokeiden tulee olla yksinkertaisia (esim. tietty määrä kierroksia jollain tietyllä rataprofiililla), joten erillisiä kartanlukijoita ei tarvita.
Tulokset muodostuvat joko siten, että erikoiskokeilta jaetaan sijoituspisteet rallicross-ajotavan mukaan tai "isojen autojen" tyyliin laskemalla kaikkien erikoiskokeiden ajat yhteen. Aikakilpailussa erikoiskokeen keskeyttämään joutuneelle kuljettajalle annetaan erikoiskokeen hitain aika + 5-10s riippuen erikoiskokeen pituudesta.

Kilpailussa käytettävä ajotapa ilmoitetaan kilpailukutsussa.

AUTOJEN NUMEROINTI
Korin molempiin kylkiin tulee akselien väliin jäävälle alueelle jättää 45 x 60 mm (korkeus x leveys) tila kilpailijan numerotarraa varten. Kilpailun järjestäjä jakaa jokaiselle kilpailijalle 3 paria numerotarroja. Numerot määräytyvät viimekauden sarjasijoitusten mukaan (lista ohessa). Uudet kilpailijat voivat varata numeronsa sähköpostitse kypak@luukku.com.

KILPAILUNUMEROT 2006
1 Veini Mäkinen JärvSRK
2 Kalle Lehto KyPak
3 Ismo Vuorinen KyPak
4 Pekka Heikkilä MäntsMK
5 Mikko Pyhältö TUA  
6 Jesse Kähkönen SRC
7 Jani Hovi HyUA
8 Sami Sinisalo TUA
9 Pekka Reittilä JärvSRK
10 Miika Kaukovalta JärvSRK
11 Jomi Pulli KyPak
12 Mari Pyhältö TUA
13 Heikki Helenius PoSUA
14 Kai Jansson KyPak
15 Jouko Laine TUA
16 Jyri Similä SRC


KyPak Ralli -sarja 2006
Touring Rallyssa ajetaan kaudella 2006 viisi osakilpailua käsittävä KyPak Ralli -sarja. Lopputuloksiin lasketaan pisteet 4/5. Sarjan voittajalle on luvassa "Punainen Paroni" -kiertopalkinto vuodeksi palkintokaappia komistamaan. Pokaali on kiertanyt vuodesta 2001 ja aikaisempien voittajien nimet on kaiverrettuna pokaaliin. Sarjapisteitä osakilpailuissa jaetaan seuraavasti: 50,45 40, 36, 32, 29, 26, 24, 22, 20, 18, 16, 14, 12, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1

Sarjan aikaisemmat voittajat:
2001 Veini Mäkinen VAU
2002 Kalle Lehto KyPak
2003 Kalle Lehto KyPak
2004 Kalle Lehto KyPak
2005 Veini Mäkinen JärvSRK

KILPAILUKALENTERI
Kilpailukalenteri koostuu kahdesta kilpailuviikonlopusta kesällä ja lokakussaa ajettavasta sisäkilpailusta. Kilpailuviikonloppuina lauantain kilpailu on mahdollisuuksien mukaan tarkoitus aloittaa n. puolilta päivin, jolloin pitkämatkalaiset selviävät yhdellä yöpymisellä (ja paikalliset saa nukkua pitkään :) ).

la 1.7. Ralli 1 (EK), Kuusankoski
su 2.7. Ralli 2 (Rallicross), Kuusankoski
la 19.8. Ralli 3 (EK), Kuusankoski
su 20.8. Ralli 4 (Rallicross), Kuusankoski
la 14.10. Ralli 5 (Mattoralli), Kuusankoski (sisäkilpailu)

ILMOITTAUTUMINEN
Kaikista kilpailuista julkaistaan kilpailukutsu rc10.fi foorumilla n. 3 viikkoa ennen kilpailua. Ilmoittautumismaksu on kesän kilpailuissa 20 €/yksittäinen kilpailu tai 30 €/kilpailuviikonloppu. Rallin ensikertalaiset voivat osallistua kauden kaikkiin kilpailuihin puoleen hintaan!

Tervetuloa mukaan :!:

* * *
Edit 6.5.: Kilpailija lisätty
Edit 26.6.: Kilpailija lisätty
Edit 27.6.: Kilpailija lisätty
Edit 9.8.: Kilpailija lisätty
Edit 14.8.: Kilpailija lisätty