Racing Factory

Kirjoittaja Aihe: Nestekaasumoottori ja nestekaasutrukki  (Luettu 4710 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tapsa92

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Nestekaasumoottori ja nestekaasutrukki
« : 05.05.06 - klo: 21.27 »
Tuli jännä kysymys mieleen, että miten nestekaasumoottori toimii, siis minkälainen sen toimintaperiaate on? Se olis edullinen moottori ratkaisu oikeisiin 1:1 autoihin, jos vaan sais tietää miten se toimii. Kertokaa!
- Tapsa

Poissa JK Nitro

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Nestekaasumoottori ja nestekaasutrukki
« Vastaus #1 : 05.05.06 - klo: 22.06 »
Nestekaasumoottorit toimivat yleensä esim. trukeissa molemmilla polttoaineilla, nestekaasulla ja bensiinillä. Erot taitaa löytyä ainoastaan kaksoispolttoaineensyötössä. Olen itse ajanut tovin tämännäköisellä työkseni ja siinä juuri puhutaan "dual fuel systems":tä. Polttoaineen käytön vaihtamisen pystyy tekemään vaikka lennossa, kytkintä vaan kääntää, pieni nykäsy ja meno jatkuu.

http://www.toyotaforklift.com/products/toyota_lift_trucks/productline/7icc_8_15500.aspx
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

Poissa tapsa92

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Nestekaasumoottori ja nestekaasutrukki
« Vastaus #2 : 05.05.06 - klo: 22.22 »
Juu, kiitos infosta :) Eräs henkilö oli tosi kiinnostunut tosta nestekaasumoottorista, ja halusi tietää että miten toimii, kun hän ei tiedä, niin kysyin sen puolesta täällä. Hän aikoo tehdä itse tollasen ainoastaan nestekaasulla toimivan moottorin 1:1 autoon, eli hän ei aino käyttää kuin yhtä polttoainetta. Onkos tossa nestekaasumoottorin rakenteessa eroja tavallisiin auton moottoreihin, esim. dieselmoottoreihin? Jos on, niin mitä eroja?
- Tapsa

Poissa JK Nitro

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Nestekaasumoottori ja nestekaasutrukki
« Vastaus #3 : 06.05.06 - klo: 00.30 »
Dieselmoottoriin on varmasti liikaa eroja, lieko jo pelkkä korkeampi puristussuhde aiheuttaa ennenaikaista sytytystä. Parempi aihio lienee bensiinimoottori, eroista en osaa tarkkaan sanoa,mutta en usko että eroa on juurikaan muussa kuin polttoaineen syötössä. Asiaa kannattaa kysyä vaikka jostain trukkeja huoltavasta liikkeestä. Tässä Toyotan huoltopisteet: http://www.toyotatrukit.fi/yhteystiedot/yhteystiedot.html
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

Poissa tapsa92

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Nestekaasumoottori ja nestekaasutrukki
« Vastaus #4 : 06.05.06 - klo: 01.15 »
Ok :) Pitääpä sanoa että kyselee noista toyotan huoltopisteistä lisää, jos ei saa muualta tietoa :roll:
- Tapsa

Poissa Hermanni

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.helminen.info
Nestekaasumoottori ja nestekaasutrukki
« Vastaus #5 : 06.05.06 - klo: 10.12 »
80 luvulla Kuopiossa valmistettiin nestekaasuladoja, aivan oikein ladoja.
Ne ei oikeastaan eronneet tavallisesta mallista muutoin kuin että moottorissa kaasuttimen ja imusarjan välissä oli (Nestekaasu) höyrystin.
Tuossa höyrystimessä on venttiili joka annosteli kaasua imusarjaan kaasupolkimen asennon mukaan, ilmamäärää sääteli edelleen alkuperäinen kaasutin.
Tuollaien ratkaisu oli siksi että nestekaasulla autoa ei saanut pakkasella käyntiin vaan se käynnistettiin kylmällä ilmalla normaalisti bensiinillä (Moottorin ja höyrystimen lämmetessä siirryttiin nestekaasuun).
Järjestelmässä oli vielä paineentasausventtiili nestekaasulle ja kojelaudassa nestekaasu / bensiiniventtiilit.
Tekniikan maailma joskus testasikin ko ladaa ja huomioita oli että tehot hivenen putosi, plussaa oli että moottori pysyi puhtaana (Tm:än mukaan moottorin sisuskalut olivat kuin uudet ajon jäljiltä).
Yllätys yllätys, verotaja tappoi nämäkin todella nopeasti mätkäisemällä näille nestekaasuautoille dieselveron niskaan. :(
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.