Kirjoittaja Aihe: Rataprofiili  (Luettu 3452 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Rataprofiili
« : 14.01.03 - klo: 11.42 »
Kävin katsomassa MK eskilstunan sivuilla Markus Vässmarin ottamia DHI-cup 2003 kuvia ( http://quicknet.se/mkeskil/bilder/dhi_030113/index_2.htm ) ja huomasin että rata on varsin syheröinen, jopa vastaava kuin Mäntsälän Kapina rata.
Kuusankoski oli huomattavasti jouheammaksi tehty.
Miten radat yleensä euroopassa ? Onko Kuusankoski euroopan tasollakin erittäin ajettava (?) rata ? Miten olisi kv-kisa Kuusankoskella 2004-5 8)

Kuskejahan on kahta lajia: jotkut haluaa mikkihiirtä toiset laakeeta rataa... :wink:

Mäntsälän rata FT:ssä tulee olemaan sitä Kuusankosken laakeeta mallia 8)
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Rataprofiili
« Vastaus #1 : 14.01.03 - klo: 12.20 »
Väittäisin että tuo DHI rata on erittäin vauhdikas, vaikka näyttää kuvissa yllättävän paljon tiukemmalta, kuin Kuusankosken rata. Pidon määrä on niin paljon korkeampi johtuen monipäiväisistä kisoista ja isosta porukasta, jotta kapeammallakin radalla vauhti pysyy korkeana.

Mäntsälän edellinen kisabaana juuri liukkaudellaan ja tiukoilla mutkilla vei vauhdin pois ja mikä tuossa DHI radassa on juuri sitä hyvää, ei kovavauhtisen suoran päästä löydy liian tiukkaa mutkaa, vaan pyöreämpi pidempi mutka, jossa vauhti laskee alas ja sen jälkeen vasta tuo tiukempi shikaani. Jokaisen kohdan pyöreys myös tekee radasta jouhevamman ajaa, eikä kulusta tule töksähtelevää.

Kuusankoskella mattojen teippaukset olivat mallikaat, ainakin viimevuonna DHI radalla(sama muoto muuten) teipit heittivät autoja katsomoon ilman, että kuski kerkesi mitenkään estää tätä.

Vaikka pidän Kuusankosken kokonaisuutta tähän asti parhaimpaan joukkoon kuuluvana todettakoon, että kotirata mahtuisi Kuusankosken varikolle sisältäen tiukkoja mutkia toistensa perään, mutta DHI tyyppisesti rakennettuna ja korkealla pidolla, CAi kyllä tietää mitä tarkoitan...

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Rataprofiili
« Vastaus #2 : 14.01.03 - klo: 12.25 »
Off-topic: Kuten DHI Cupin ja kaikkien kv-kilpailujen erä- ja tuloslistoista näkyy, Suomi-poikien kansallisuus on aina se vanha Soviet Finland, SF.
Jokohan siitä on yli kymmenen vuotta, kun kansallisuustunnus on virallisesti muutettu FIN:ksi? En yhtäkkiä muista rc-kisojen lisäksi mitään muuta elämän alaa, missä SF vielä esiintyisi yhtä sitkeästi.

Te, jotka kierrätte kisoja Suomen rajojen ulkopuolella, korjatkaa ihmeessä kansallisuustunnuksenne jo ilmoittautuessanne. Siten, että järjestäjille tulee oikein tietoon, mikä on pois muodista ja mikä ei.

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Rataprofiili
« Vastaus #3 : 14.01.03 - klo: 13.07 »
Maalaisjärjellä ajatellen eikö ole hyvä, että radassa on myös hitaampia kohtia - se aiheuttaa enemmän miettimistä säätöjen suhteen.

Poissa Juho

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • www.rc10.com
Rataprofiili
« Vastaus #4 : 14.01.03 - klo: 16.24 »
CAi: Pidetään mielessä että DHI cup rata oli kaksi kertaa leveämpi ja kaksi kertaa pitävämpi kuin Mäntsälän rata ;)
Kuvat ehkä vääristää tota vähän.

PJEP: Mikä tahansa puukenkä toimii radalla, jossa ei ole vauhtia/pitoa lainkaan, erot syntyy nopeissa mutkissa.
Associated/Reedy/Sanwa/Pro-Line/Protoform/V-Dezing/RC-Trim

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Rataprofiili
« Vastaus #5 : 14.01.03 - klo: 23.37 »
Lainaus käyttäjältä: "Juho"
CAi: Pidetään mielessä että DHI cup rata oli kaksi kertaa leveämpi ja kaksi kertaa pitävämpi kuin Mäntsälän rata ;)
Kuvat ehkä vääristää tota vähän.

PJEP: Mikä tahansa puukenkä toimii radalla, jossa ei ole vauhtia/pitoa lainkaan, erot syntyy nopeissa mutkissa.


Ei ole tullut käytyä Tanskan maalla eli kuvat hämäsi  
Ehkä päästään joskus ajaan sinne  8)
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Rataprofiili
« Vastaus #6 : 16.01.03 - klo: 13.17 »
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"

Kuusankoskella mattojen teippaukset olivat mallikaat, ainakin viimevuonna DHI radalla(sama muoto muuten) teipit heittivät autoja katsomoon ilman, että kuski kerkesi mitenkään estää tätä.


Idea teipata matot altapäin on hyvä kyllä, mutta Kuusankoskella oli paikoin mattojen välissä rakoa useita senttejä mikä tahtoi aiheuttaa kaatumista kun siihen sopivasti osui. Mutta toisaalta ne paikat eivät yleensä olleet ajolinjalla joten kuskin vika jos niihin osui...

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Rataprofiili
« Vastaus #7 : 16.01.03 - klo: 14.26 »
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"

Kuusankoskella mattojen teippaukset olivat mallikaat, ainakin viimevuonna DHI radalla(sama muoto muuten) teipit heittivät autoja katsomoon ilman, että kuski kerkesi mitenkään estää tätä.


Idea teipata matot altapäin on hyvä kyllä, mutta Kuusankoskella oli paikoin mattojen välissä rakoa useita senttejä mikä tahtoi aiheuttaa kaatumista kun siihen sopivasti osui. Mutta toisaalta ne paikat eivät yleensä olleet ajolinjalla joten kuskin vika jos niihin osui...


No ei siellä kyllä useita senttejä rakoa ollu missään! Tosissaan kun saatiin matot vasta viikkoa ennen kisaa, ei keritty tuota teippaamista tarpeeksi testaamaan. Jatkossa uskoisin, että (kisoissa) teippaamme kaikki saumat kakspuolisella alta päin. Nuo maton päälle tulevat teipit on aina ongelma. Varsinkin kun tehdään kaksi metriä leveästä matosta 2,5 - 3m leveää rataa.

Ihan kuriositeettina voisi mainita, että kisaradan teippibudjetti oli reilu 200 euroa ja radan rakentamiseen aikaa kului 4 hengeltä n. 4,5h, joten ihan joka kerhoon ei tommosta pysty kyllä rakentamaan.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Rataprofiili
« Vastaus #8 : 16.01.03 - klo: 14.37 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
No ei siellä kyllä useita senttejä rakoa ollu missään! Tosissaan kun saatiin matot vasta viikkoa ennen kisaa, ei keritty tuota teippaamista tarpeeksi testaamaan. Jatkossa uskoisin, että (kisoissa) teippaamme kaikki saumat kakspuolisella alta päin. Nuo maton päälle tulevat teipit on aina ongelma. Varsinkin kun tehdään kaksi metriä leveästä matosta 2,5 - 3m leveää rataa.

Ihan kuriositeettina voisi mainita, että kisaradan teippibudjetti oli reilu 200 euroa ja radan rakentamiseen aikaa kului 4 hengeltä n. 4,5h, joten ihan joka kerhoon ei tommosta pysty kyllä rakentamaan.


No ehkä hiukka liiottelin, mutta ainakin parissa paikassa oli rako joka välillä vähän tökki, etenkin vasemmassa alanurkassa, siitä joku muukin oli samaa mieltä että maton sauma siellä aiheutti kaatumista. Oulussahan on rataa tehty tuolla tyylillä jo pitkälle toista vuotta joten on tuohon törmätty. Aikamoinen budjetti on kyllä ollut. Oikaisuesteistä muuten sen verran että ne oli aika hyvät, vielä kun panostaa sen verran että viistoaa vähän reunoja niin niistä voi ajaa tyylillä yli ilman että auto hyppää pahasti.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Rataprofiili
« Vastaus #9 : 16.01.03 - klo: 14.47 »
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Oikaisuesteistä muuten sen verran että ne oli aika hyvät, vielä kun panostaa sen verran että viistoaa vähän reunoja niin niistä voi ajaa tyylillä yli ilman että auto hyppää pahasti.


Jep. Mun mielestä se radan puoleinen viiste oli jo ihan hyvä, mutta niiden kanttareiden päissä ollut oli vähän liian jyrkkä. Joka tapauksessa paljon kalustoystävällisemmät, kun ne perinteiset valkoset hyppyrit.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Rataprofiili
« Vastaus #10 : 16.01.03 - klo: 14.57 »
Itse asiassa en ite edes kattonu lähempää niitä kanttareita, joku vaan sano ettei niitä ole viistetty :-) Mutta aika rajun tuntuiset oli... Meillä oli viime keväänä eräillä messuilla pahvista tehdyt vissiinkin epoksilla päällystetyt kanttarit jotka oli todella loivat, hieman liiankin loivat, mutta niitten yli pystyi ajamaan todella tyylikkään näköisesti eikä auto edes hypännyt. Ne oli ilmeisesti työläät tehdä, mutta hienon näköiset ja mukavat ajaa. Tässä pari mallikuvaa radalta:
http://www.geocities.com/oulurcracing/aORCRInfoACC20022492.html
http://www.geocities.com/oulurcracing/aORCRInfoACC20022478.html

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Rataprofiili
« Vastaus #11 : 16.01.03 - klo: 15.05 »
Sehän siinä just on, kun niiden pitäis olla semmoset, että tekee oikomisen kannattamattomaks, mut ei kuitenkaan heitä autoa kiertoradalle tai muuten hajota (tyyliin kakkosnelonen naulattu lattiaan kiinni).

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Rataprofiili
« Vastaus #12 : 16.01.03 - klo: 15.36 »
Mun mielestä olis hienoja semmoset kanttarit joista pystyy ajaan noin puolen auton verran yli ilman haittaa, mutta sitten siinä olis hieman rankaisevampi "este" jos oikoo enemmän...

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Rataprofiili
« Vastaus #13 : 16.01.03 - klo: 15.39 »
Kyllä täytyy väittää että ne Kuusankosken oikaisu esteet oli viistetty ihan pätevästi ja olivat juuri asiansa ajavia, päälle ei kannattanut ajaa, mutta sisemmät pyörät pysyi halutessaan nostamaan mollan reunalle. Myöskin teippaus oli onnistunutta. Todettakoon että DHI kupin teippaukset ovan noin auton levyisiä ja tilanteesta riippuen pitävämpiä tai liukkaampia kuin matto ympärillä...

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Rataprofiili
« Vastaus #14 : 16.01.03 - klo: 15.53 »
Kyllähän ne tehtävänsä teki, se on sanottava. Ollaan taas tämän aiheen kimpussa että mikä ajaa asiansa ja mikä on näyttävää. Ainakin meidän kerholla keskusteltu aihe... Ja oli teippauksetkin tehty hyvin. Tietääkseni ei matot ainakaan liikkunu yhtään kahden päivän aikana eikä aikataulut venyny radan korjauksen takia.

Poissa Juho

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • www.rc10.com
Rataprofiili
« Vastaus #15 : 16.01.03 - klo: 16.17 »
Teppo: Tänä vuonna DHI cupissa käytettiin maalarinteippiä, joka sekin heitti jonkin verran autoja katsomoon, muttei sentään ihan niin paljon kuin viime vuonna.

Suomessa käytetään monessa paikassa sellaisia valkoisia pyramidimollia, joista auto lentää riittävän pitkälle. Asiaa ei auta se että mollia on yleensä n. yksi per mutka :)
Isoissa kisoissa on usein mutkat tehty pitkästä mollarivistä ja mollat ovat usein metallia tms, joten ne pysyvät paikallaan teippaamatta. Kuusankosken esteet näyttää kuvissa ihan päteviltä.
Associated/Reedy/Sanwa/Pro-Line/Protoform/V-Dezing/RC-Trim