Kirjoittaja Aihe: Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?  (Luettu 18202 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #60 : 06.02.03 - klo: 20.40 »
Could Start  :roll:  mitähän mä tänne oon taas soherrellu  :)

Juu, kyllä laturi näyttää itselataamansa virran ja aloittaa laskunsa aina alusta jos lataus keskeytetään.
Mutta tuskin niihin akkuihin sitä 500mAh:ia jää jos ne on purkulevyssä yöyn yli olleet..ja ovat varmasti tyhjät.

APK ja muut kenellä on sama laturi niin lataatteko akkujanne ikinä Power-Flex:llä ? Ja onko siitä hyötyä ?

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #61 : 06.02.03 - klo: 23.37 »
Power Flexiä vain ja ainostaan Ni-Cd akuille, eipä ole tullut ko moodia käytettyä varmaan kahteen vuoteen koska enpä ole Ni-Cd:ja omistanut enään niin kauaan aikaan. Ei missää nimessä Ni-MH:lle suositeltava akkujen latausmoodi!

Ni-Cd:lle on hyötyä, se (n pitäisi ainakin) poistaa niiden muisti-ilmiötä, ja silloin tällöin käytettynä (sanotaanko nyt vaikka joka 10 lataus) se pidentää akun käyttöikää, sekä ns. huippusuorituskykyä. Näin ainakin periaatteessa, ja silloin kun Power-Flex on Suomeenkin rantautunut se on ollut ns. "kovin juttu".
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #62 : 07.02.03 - klo: 07.32 »
Lainaus käyttäjältä: "Pete88"

Tässä vähän tuloksia:

kun akkua oli ladattu 25min niin laturin mukaan akkuun oli mennyt kapasiteettia 1150mAh ja 30 minuutin jälkeen 1380mAh.
Kun akku oli lataantunut siihen oli laturin mukaan mennyt 1730mAh.
Aikaa lataukseen meni 4 amppeerilla 38 minuuttia.



Minä ostin pulsarin ja sillä kun lataan vaikka 2400Mah akkuja se nättää että sinne on mennyt virtaa latauksen loputtua N.  2500mah
se on mun tietääkseni ihan normaalia, mut tos peten laturis on kyl joku juttu aika perssiellään!!


minun kantani asiasta!
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa nici

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
TEKIN BC112a
« Vastaus #63 : 10.02.03 - klo: 17.58 »
Eli vielä tuosta TEKIN BC112a laturista että onko se pakko päivittää että voi ladata nimh-akkuja?  :oops: vai pitääkö tyytyä nicd-akkuihin?  :| älkääkä sanoko että lue tämä topicci, olen lukenu tän jo pari kertaa läpi.
kiitoksia.

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #64 : 10.02.03 - klo: 18.02 »
nici: lueppa viel kerran :D
täysii

Poissa nici

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #65 : 10.02.03 - klo: 18.23 »
juu lukee että ei ole ongelmia nimh-akkujen lataamisessa jos on päivitetty mutta ei että onko se mahdotonta?  mut juu.. kattotaan jos kuukkeli auttaisi..

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #66 : 10.02.03 - klo: 18.30 »
Mites nici näyttääkö sulla A/HR-toiminto oikein kapasiteetin, vai hakeeko se sullakin metsälle päin ?

Poissa nici

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #67 : 10.02.03 - klo: 18.38 »
eipä ole laturia vielä kuin vasta parin päivän päästä ja pitäs powerikin hankkia eli menee vielä jonkin aikaa kunnes pääsee kokeilemaan... googlella etin mutta ei löytyny mitään selvää vastausta... jossakin sanottiin että voi ladata nimh-akkuja, jossakin sanottiin että ei ja jossakin että tarpeeksi pienellä ampeerereilla voi... :?: mulla on tuossa atx-virtalähde joka väittää olevansa 12V/8A enkä saanut selvää että kannattaako rakentaa pc-poweri, joku sanoo että kannattaa ja toinen väittää että tappaa vielä ittensä? aika paljon kysymyksiä tulee nyt juu mutta on ollut parin vuoden tauko kun viimeksi ajoin touringia ja oli "oikea" laturi ja huimat sanyon 1700mah akut... mut eiköhän tämä tästä pikkuhiljaa..  :D

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #68 : 10.02.03 - klo: 18.50 »
Kyllä niitä voi ladata ja niihin virta menee, mutta ongelma taitaa olla latauksen katkaisussa.  Jos laturi ei ole tarkoitettu metalli-hydridi akuille niin saattaa ne silloin ylilatautua.

En tiedä sitten saisko lataukset onnistumaan normaalisti jos katkasis latauksen itse manuaalisesti. Siinä vaan on se että on vähän noloa ja vaarallista jos akut poksahtaa alakerrassa sillävälin kun on ajelemassa  :)

Onko niin että Ni-Mh akkuja ladataan pienemmillä virroilla kuin Ni-Cd akku yleensä ?

Otsomaani

  • Vieras
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #69 : 10.02.03 - klo: 19.02 »

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: TEKIN BC112a
« Vastaus #70 : 11.02.03 - klo: 12.59 »
Lainaus käyttäjältä: "nici"
Eli vielä tuosta TEKIN BC112a laturista että onko se pakko päivittää että voi ladata nimh-akkuja?  :oops: vai pitääkö tyytyä nicd-akkuihin?  :| älkääkä sanoko että lue tämä topicci, olen lukenu tän jo pari kertaa läpi.
kiitoksia.

Meillä ladataan NiMH-akut Tekinin BC112:lla. Hyvin pelaa, ja osaa katkaista just oikein. Siitähän ainoastaan on kysymys, minkälainen laturin delta peak -katkaisu on asetuksiltaan, muuten sähkö on samanlaista laturista riippumatta (poislukien erilaiset akkujen virkistysmoodit).

Akun lämpötilan nousua on helppo seurata sellaisella sisä/ulkolämpömittarilla, joita löytyy jokaisen marketin autotarvikeosastolta. Sellainen, jossa on johdon päässä muovipallukkaan valettu "ulkolämpötila-anturi", ja maksaa alle 10€.
Anturi mahtuu juuri sopivasti akun alle kahden kennon väliin. Akun ja anturin alla on hyvä pitää jotakin lämpöä eristävää, ettei alustan lämpötila vaikuta anturin antamaan lukemaan.

Olen testannut tuon viritelmän kunnollisella termoparilla, ja lukemat ovat 1° tarkkuudella samat. Ja Tekin katkaisee, kun anturit näyttävät 42-44°C.
Hyvin pian oppii omilla hyppysilläänkin "lukemaan" lämpötilan niin, että mittariakaan ei enää tarvita.

Poissa nici

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #71 : 11.02.03 - klo: 16.22 »
vesa--> eli voi ladata ilman päivitystä. kiitoksia  :D mut vielä pitää poweri ostaa taikka tehdä että pääsee latailemaan...

Poissa nici

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #72 : 14.02.03 - klo: 00.07 »
nyt on sitten poweri eli voipi ladata akkuja :) tuon jonkun mainitseman Graupnerin powerin kävin lunastamassa ilmailuliiton putiikista...  luulin jo että mulla on ongelma kun laturi antoi EC2 koodia mutta kokeilin toisella akulla ja selvisi että eka oli jo ladattu :lol: mitä asetuksia kannattaa sitten pitää ladatessa 3000mah nimh akkuja? nyt on power-flex off-tilassa ja trickle on 0.00V koska jostain olin lukevinani että nimh-akut kannattaa ottaa laturista heti pois kun ne on täynnä eikä jättää ylläpito-lataukseen? niin ja laturi on siis mallia tekin bc112a :) mitään suosituksia monella ampeerilla kannattaa ladata? varmaan lukee jossakin tässä topicissa mut... :wink: ainoa mikä puuttuu että saan auton ajokuntoon on tuumakokoiset kuusiokolot.. biltsusta ei saa 10 vuoden takuulla tuumakokoisia, "normaalin" kokoiset 10 avuoden takuulla on mulla kestänyt vuosia ilman mitään ongelmia eli suosittelen.niin ja mites vielä sellasen asian laita on että kun nämä akut on säilytetty tasauspurettuina(ei minun toimesta onneksi...) ja tässä oli huimat 0.01V laturin mukaan tyhjänä...   :?  akku on ollut lämmin koko latauksen ajan, ei kuuma mutta kättä vasten lämmin. onko se nyt sitten hyvä vai huono asia? edit:  jeesch, kun aikaa oli kulunut tunti 15 minuuttia 3A latauksella niin laturin a/hr näyttää 3.76 eli 3760mah on ladannut, en sit tiedä paljon akussa on todellisuudessa...  niin ja akun jännite oli 9.19V kun se alkoi lämmetä kohtalaisen nopeasti niin otin ja keskeytin latauksen eli onko tuo millanen arvo team corallyn matchatuille GT powers 3000r akulle? 1.188V lukee neljässä kennossa ja 1.187V kahdessa... bilteman halpis yleismitari näyttäisi että kennoissa on 1.40-1,42V, vaikka lukema heittää niin ainakin vaikuttaisi siltä että on tasaisesti latautunut? ja kiitos vielä jos joku todellakin viitsii vastata näihin kysymyksiin ja vielä jotain ehkä kommentoidakkin  :D

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #73 : 14.02.03 - klo: 06.54 »
En nyt noista arvoista tiedä mutta multa löytyy noita akkuja. Ne munkin akut oli ihan samalla tavalla tasapurettuja. Minullakaan ei lataus katkennut muutenkuin noin 5-10 valepiikkiä ensimmäisellä puolella tunnilla ja sen jälkeen 40-50min latausta jonka jälkeen katkasin kun akkuja koskiessa sormia rupesi polttamaan. Latausvirta se sama kolme amppeeria. Sun kannattaisi ladata varmaan sillä kolmella amppeerilla joku tunti ja sit purkaa akku ja kokeilla uudelleen. Mulla ainakin sen jälkeen on käynyt enää kerran noin kun akku oli vähän yli kaksi viikkoa
tyhjän panttina.

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #74 : 14.02.03 - klo: 07.28 »
offtopiccia:



kysymyksiä koskien pulsaria!

mitä nämä suraavat toiminnot tarkoittavat ja mitä ne tekevät akulle!


Linear, Flex ja trickle
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #75 : 14.02.03 - klo: 10.34 »
Nuo Pulsarin jutut on kerrottu käyttöohjeessa.

Poissa testi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #76 : 19.02.03 - klo: 17.10 »
Paras laturi on mallia itse rakennettu , eikä osat tule paljoankaan maksamaan , alle 50 € laskeskelin saisi seuraavan laisilla toiminnoilla :

-Virta 0-5A
-Jännite 0-16 ( riippuu muuntajan jännästä )
-Virran rajoituksella
-Lineaarisella latauksella ja delta peakillä ( en varma tästä hienosta termistä mutta kun lyö kyseisen kaltaisen laturin kiinni oskuun niin se on aika tiheää piikkiä 5 voltin paikkeilla on alareuna ja yläreuna 20 voltin .
Näin on .

Poissa nici

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #77 : 19.02.03 - klo: 19.48 »
Tämä  Graupnerin poweri taitaa olla aikalailla sama kuin LRPn poweri... kuvista voisi ainakin olettaa kyseessä olevan lähes sama laite
tiedoista sen verran että graupner antaa 10A ja 12-14V(säädettävä), LRP antaa 12A ja 13.8V(ei lue onko säädettävä) hintaa on graupnerilla 94€ ja LRP maksaa kivat 152€...  :shock:  :lol: ihan vain ajattelin mainita...

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #78 : 19.02.03 - klo: 21.23 »
Kyllähän toi LRP:n merkki maksaa  tossa jo sen 58 euroa  :lol:

Otsomaani

  • Vieras
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #79 : 19.02.03 - klo: 23.04 »
Niin, ja myös ''Blue is better'' pitää muistaa :lol:

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #80 : 19.02.03 - klo: 23.25 »
Niin ja täytyy muistaa että lrp:n sininen on se väri joka nostaa sen tuotteen omille euro luvuille :mrgreen:
Sponsored by own wallet

Poissa testi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #81 : 20.02.03 - klo: 10.28 »
Arvaampa ettei ketään kiinnosta sen kytkentä kaavio ..
Näin on .

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #82 : 20.02.03 - klo: 11.57 »
mua kyl kiinnostais jos sul on semmonen
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa testi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #83 : 20.02.03 - klo: 16.34 »
En kai sitä muuten olisi kertonnut jos en tietäsi . Pitää vielä puhtaaksi saakka piirtää , prototyyppi on ollut aikaisemmin lataamassa hehkun akkukennoa .
Näin on .

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #84 : 22.02.03 - klo: 15.00 »
sanokaa äkkiä joku 230v laturi joka antaa yli 4a mutta maksais alle 100€ ja sais suomesta :D ?
täysii

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #85 : 22.02.03 - klo: 19.25 »
CS Space Charger (delta-peak, 0,1 - 5,5A) 117,00 €

Eli siitä sitten tinkaamaan 17 euroa hinnasta pois Medasecin pojilta  :wink:

Poissa Mre

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.remonen.net
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #86 : 22.02.03 - klo: 19.29 »
Ei riitä 17€. Feenovi sanoi "alle 100€". Eli siis on tingattava vähintään 17.03€, jolloin loppusumma pyöristyy 99,95€ tai maksettava pankkikortilla, jolloin loppusummaa ei pyöristetä. Tällöin riittää 17,01€ tinkaaminen.  :D

Mitä, kuka sanoi että tää on OT:ta????
What! Me Worry? - Alfred E. Neumann

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #87 : 22.02.03 - klo: 19.43 »
onko tosta cs laturis mihinkään se maksaa vaivaset 60€ ? Vai mul on nyt tommonen mirage ja kisaamaan/kerhoon olen menossa et kai sil miragel voi kuitenkin ladata kyl sil pärjään! :D
täysii

Poissa nici

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #88 : 23.02.03 - klo: 02.20 »
voihan sitä miragella ladata :) mulla on tekin bc112a sekä mirage, molempia käytän..