Eli vielä tuosta TEKIN BC112a laturista että onko se pakko päivittää että voi ladata nimh-akkuja? :oops: vai pitääkö tyytyä nicd-akkuihin? :| älkääkä sanoko että lue tämä topicci, olen lukenu tän jo pari kertaa läpi.
kiitoksia.
Meillä ladataan NiMH-akut Tekinin BC112:lla. Hyvin pelaa, ja osaa katkaista just oikein. Siitähän ainoastaan on kysymys, minkälainen laturin delta peak -katkaisu on asetuksiltaan, muuten sähkö on samanlaista laturista riippumatta (poislukien erilaiset akkujen virkistysmoodit).
Akun lämpötilan nousua on helppo seurata sellaisella sisä/ulkolämpömittarilla, joita löytyy jokaisen marketin autotarvikeosastolta. Sellainen, jossa on johdon päässä muovipallukkaan valettu "ulkolämpötila-anturi", ja maksaa alle 10€.
Anturi mahtuu juuri sopivasti akun alle kahden kennon väliin. Akun ja anturin alla on hyvä pitää jotakin lämpöä eristävää, ettei alustan lämpötila vaikuta anturin antamaan lukemaan.
Olen testannut tuon viritelmän kunnollisella termoparilla, ja lukemat ovat 1° tarkkuudella samat. Ja Tekin katkaisee, kun anturit näyttävät 42-44°C.
Hyvin pian oppii omilla hyppysilläänkin "lukemaan" lämpötilan niin, että mittariakaan ei enää tarvita.