Kirjoittaja Aihe: HPI Baja 5B  (Luettu 987186 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

juhamatti

  • Vieras
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2280 : 18.03.11 - klo: 21.21 »
Tekiskö tällä kopiolla mitään?
Puolet oikean bajan hinnasta oisi vain.
Tai siis kolmanneksen.,
367€ tämän hetken punnan kurssin mukaan :tongue:
http://www.nitrogenrc.com/Rc-Cars/1-5-Petrol-Rc-Cars/Rc-Car-Shengqi-15Th-Scale-Petrol-Radio-Control-Baja-Buggy

Poissa s4m1

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2281 : 18.03.11 - klo: 21.28 »
Valitettavasti tuohon päälle toimituskulut ja sitten koko roskan päälle suomen alv. niin ei kaukana enää ollakkaan suomen hinnoista, valitettavasti.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2282 : 18.03.11 - klo: 21.51 »
Jos englannista tulloo, niin ku rahasta voi päätellä, mitään alv. hommiahan ei tuu.

Juha matille vielä edellisen sivun alutukivarsista yms... itellä ei ole 3v aikana käyny mielessäkään tuohon paikkaan alumiini. Yhtään alkuperästäkään en oo saanu rikki.

Ja aivan sama ostaako RTR vai SS kitin, paljon on paikkoja mitä pitää parantaa + tehonlisäys operaatio on edessä ennemmin tai myöhemmin.

« Viimeksi muokattu: 18.03.11 - klo: 21.57 kirjoittanut Habaku »
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa rb

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2283 : 18.03.11 - klo: 22.38 »
mitä kaikkia parannuksia vaatii baja että saa kestävän kisoihin.

Poissa -rcmh-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2284 : 18.03.11 - klo: 23.12 »
Tekiskö tällä kopiolla mitään?
Puolet oikean bajan hinnasta oisi vain.
Tai siis kolmanneksen.,
367€ tämän hetken punnan kurssin mukaan :tongue:
http://www.nitrogenrc.com/Rc-Cars/1-5-Petrol-Rc-Cars/Rc-Car-Shengqi-15Th-Scale-Petrol-Radio-Control-Baja-Buggy

En kyllä mitään shenggiä ostais... Jos kopion haluat, niin suosittelen King Motor bajaa.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2285 : 19.03.11 - klo: 14.23 »
Sellanen asiakin tuli tässä mieleen, mitä näihin koneisiin tulee. Että nämähän kiertää suht korkealle, niin varmistaakseen kipinän voimakkuuden sinne ylös asti, kannattaa tulpan kärkiväli tarkastaa.
Eli pienempi kärkiväli = voimakkaampi kipinä suurilla  kierroksilla  :wink:

Mulla on tuossa uusia tulppia 4 kpl ja kaikissa väli on 0,60- 0,62 ja se on turhan iso, kannattaa kokeilla 0,55-0,50. Ite ajan 0,50

Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

juhamatti

  • Vieras
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2286 : 19.03.11 - klo: 19.50 »
Kyllä se varmaan ss malli tulee olemaan minkä ostan, ja ihan aidon hpim tekeleen.
Onhan se niin notta kun halvan kopion ostaa, niin terve eellä puuhun mennään.
Ei viittis tuotakaan rahaa haaskata roskiskamaan.
Minkä valmistajan tulpat teillä on toiminut autoissa parhaiten?
Itellä oli vene ja autopuolella ngkn tulpat jotka toimi parhaiten.
Onko iridium tulppia autoissa kukaan vielä kokeillut?
Venepuolella ainakin häiriötä tuotti sähköihin iridiumit.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2287 : 19.03.11 - klo: 21.07 »
NGk:ta on mulla ollu, ja toimineet hyvin. Kesällä 7, talvella 6. Iridiumit on jääny kauppoihin juurikin häikkä ilmiöiden takia, lukenut siis niistä.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2288 : 20.03.11 - klo: 01.19 »
Kyllä se varmaan ss malli tulee olemaan minkä ostan, ja ihan aidon hpim tekeleen.


Mulla on justiinsa menossa SS:n rakennusurakka, seuraa etenemistä -> Täällä!
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa cube122

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2289 : 21.03.11 - klo: 17.46 »
Näin muutama kuukausi sitten rakentaneena muutama vinkki, osa voi olla itsestäänselvyyksiä mutta laitan nyt kuitankin :)

- KAIKKI metalli/metalli ruuvit SINISELLÄ loctiten lukitteella, paitsi pakoputki.(tarkista ja laita lukite myös imukaulaan!)
- Suojaverkko koneen alle
- Shimmit pyörien akseleihin ja eteenkin KYTKINKELLO/PINJONI yhdistelmään

Paremmat laakerit(sisälsi diffin sisälle messinki holkit korvaavat ja jarrulle) laitoin vielä itse, mutta ei liene pakolliset. Varmaan vielä muutakin olisi, mutta nuo aivan ehdottomasti.

Nauti!

(edit)
Kommentoisin vielä tuohon rakennuspäiväkirjaasi sen verran että akkukonetta en kyllä ensimmäiseen kasaukseen käyttäisi vaan ihan KUNNON työkaluilla vaan käsin. (tietää sitten mitkä kärsii myöhemmin konella laittaa jne. eikä mene jengat kovin monesta paikkaa) :)
« Viimeksi muokattu: 21.03.11 - klo: 18.01 kirjoittanut cube122 »
Baja 5b ss + PL4

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2290 : 21.03.11 - klo: 21.53 »
Kommentoisin vielä tuohon rakennuspäiväkirjaasi sen verran että akkukonetta en kyllä ensimmäiseen kasaukseen käyttäisi vaan ihan KUNNON työkaluilla vaan käsin. (tietää sitten mitkä kärsii myöhemmin konella laittaa jne. eikä mene jengat kovin monesta paikkaa) :)


Yleensä laitan ruuvit käsin paikoilleen ja sitten pidemmät ruuvailut koneella. Momentin saa säädettyä akkukoneesta mutta "löysä" ranne konetta käytettäessä on ihan yhtä hyvä ;) Jengat on toistaiseksi säästyneet.


Tuohon PyöränAkseliShimmausAsiaan meinasin vielä palata kun sopivat shimmit löytyy, on meinaan ihan liikaa päittäisvälystä. Samalla ajattelin korvata etuakseleista sen e-klipsilukituksen, pitkällä tähtäimellä tuo varmasti ongelmia, lisäksi vielä ihan penaalista ne sokat asentaa...    mutta pikkuhiljaa koitan sitä muiden kiireiden lomassa rakennella.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa sampo1770

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2291 : 22.03.11 - klo: 06.39 »
Kommentoisin vielä tuohon rakennuspäiväkirjaasi sen verran että akkukonetta en kyllä ensimmäiseen kasaukseen käyttäisi vaan ihan KUNNON työkaluilla vaan käsin. (tietää sitten mitkä kärsii myöhemmin konella laittaa jne. eikä mene jengat kovin monesta paikkaa) :)


Yleensä laitan ruuvit käsin paikoilleen ja sitten pidemmät ruuvailut koneella. Momentin saa säädettyä akkukoneesta mutta "löysä" ranne konetta käytettäessä on ihan yhtä hyvä ;) Jengat on toistaiseksi säästyneet.


Tuohon PyöränAkseliShimmausAsiaan meinasin vielä palata kun sopivat shimmit löytyy, on meinaan ihan liikaa päittäisvälystä. Samalla ajattelin korvata etuakseleista sen e-klipsilukituksen, pitkällä tähtäimellä tuo varmasti ongelmia, lisäksi vielä ihan penaalista ne sokat asentaa...    mutta pikkuhiljaa koitan sitä muiden kiireiden lomassa rakennella.
   tässä hyvä vaihtoehto etupyörien sokka / välys ongelman ratkaisuun  :cheesy: http://www.rc-car-online-shop.de/lshop,showdetail,17643,e,1300768597-17861,hpi.1297770555,hpi_105612,,Tshowrub--hpi.1297770555,.htm

Poissa cube122

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2292 : 22.03.11 - klo: 09.52 »
Sampo - varmaan ihan hyvä ratkaisu, mutta aika tyyris... Habakukin tuossa aiemmin kertoi loistavan vinkin (5mm kierteet jne.) jos helppo ja halpa modaus kiinnostaa.

Voltage - Ne on sitten samat shimmit mitkä menee pyöränakseleihin, kytkimeen sekä spurriin. Mulla oli kytkyttimessä varmaan 1mm klappia  :shocked: Tietenkin se pyörien shimmaus auttaa tuohon E-klipsu ongelmaan, mutta ei varmasti poista sitä...

Mutta tosiaan, nauti rakentelusta!
« Viimeksi muokattu: 22.03.11 - klo: 09.56 kirjoittanut cube122 »
Baja 5b ss + PL4

Poissa sampo1770

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2293 : 26.03.11 - klo: 09.05 »
tässä astetta tuunatumpi baja  :grin: http://www.youtube.com/watch?v=aH_hmFgT_2E&feature=related videossa pikku lainailuja reident evelistä  :evil: karu esitys  :cheesy:

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2294 : 26.03.11 - klo: 21.19 »
Nätti on. Eihän tuollaisella kehtaa ajaa kuin puhtaalla asfaltilla ettei tule naarmuja.

Poissa rb

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2295 : 26.03.11 - klo: 22.20 »
onko moni tilannu 5sc jo
« Viimeksi muokattu: 27.03.11 - klo: 10.15 kirjoittanut rb »

Poissa cube122

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2296 : 28.03.11 - klo: 17.22 »
Se niistä bustereista...

Jos totta puhutaan niin aika luokaton esitys HPI:ltä, ensimmäinen kunnon ajelu soralla ja asfaltilla ja tässä tulos  :undecided:

Noh nyt noista tuli sitten silcksit jotka kestää arviolta pari kertaa.
Ei sillä ettenkö tuota olisi etukäteen tiennyt, mutta joillekkin voi tulla yllätyksenä.
Asiaan onkin jo korjaus tulossa hostilen muodossa.
Baja 5b ss + PL4

Poissa DIY-man

  • KUArc
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2297 : 28.03.11 - klo: 18.55 »
Juu, tervetuloa "Dirt Busterit tankillisella sileiksi" -kerhoon  :roll: !

Katsopa muuten mitä ohjekirja lausuu noista renkaista ja asfaltista...
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

Poissa cube122

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2298 : 28.03.11 - klo: 19.18 »
En muuten löytänyt mitään mainintaa, vaikka yritin varsin vielä etsiä. Takuu anomus menemään... :evil:
Ettei tosiaan jää kenellekkän epäselväksi niin tässähän tosiaan vaan valmisteltiin noita vanteita uusille kumeille. Eikä noilla sitäpaitsi kyllä koko tankkia ajettu.
Baja 5b ss + PL4

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2299 : 28.03.11 - klo: 20.54 »
Jep, jep. Sama lopputulos oli myös meikäläisellä. Noin 3/4 tankillista asfaltilla ja renkaat moro.

Mäkin löysin manuaalista sen kohdan missä muistaakseni sanottiin että ei sovellu kovalle ajoalustalle. Taidettin jopa mainita asfaltti ja karkea betoni erikseen, tästä en kuitenkaan ole niinkään varma kun tuo muisti on niin ja näin.

Poissa cube122

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2300 : 28.03.11 - klo: 21.36 »
Pojat, pojat sanokaapa mihin nuo aikusten oikeesti ja käsi sydämmellä soveltuu...  :grin:
No se sitä.

Nyt on alkanut himottamaan tuo: http://www.davesmotors.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.7705/.f

Että sais tuon niskaan: http://www.rcbodyshop.fr/bodyshells/bmw-csl.html tai http://www.rcbodyshop.fr/bodyshells/carrosserie-ford-capri-rs2600-kit.html
Baja 5b ss + PL4

Poissa MKE

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2301 : 29.03.11 - klo: 19.15 »
Pojat, pojat sanokaapa mihin nuo aikusten oikeesti ja käsi sydämmellä soveltuu...  :grin:
No se sitä.

Kyllä nuo kestää siinä missä muutkin renkaat. Ja siis ihan savibaanalla ajaessa. Mutta hei, järki käteen. Ei puhtaalle saviradalle tehty rengas kestä asfaltilla ajoa yhtään. Silloin ajetaan slicksillä. Bustersit kestää vallan hyvin hiekalla ja savella. Ihmeellistä kitinää laadusta :shocked:. Itse olen ollut porukalla ajamassa juuri kyseisellä renkaalla 12 tuntia jatkuvaa ajoa, kuumaa, vesisadetta ja mutaa. Pintaa vielä yli puolet jäljellä kumeissa.

 

Poissa cube122

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2302 : 29.03.11 - klo: 20.25 »
Anteeksi kaikille joille tuo ironia/huumori ei auennut....
Tuohon listaan voi sitten vielä lisätä ainakin lumen, eli tietenkin kaikki mikä on pehmeämpää kuin kyseinen kumi.

Täälläpäin kun ei valitettavasti kunnon savibaanaa ole, niin pitää ajella soralla tms. Tuskimpa noilla Mx:llä enää asfaltille menen (vaikka ne paremmin sen kestävätkin). Tietenkin tulee myöhemmin nakit joka pinnalle kunhan persaus kestää  :wink: .

(edit)

Kun sanoit että juuri kyseisillä renkailla, niin väittäisin ilman mitään tietoa että HPI piffasi tuohon enduranceen kovemmalla seoksella olevat busterit. Oikaise jos olen väärässä.
Eikä sitten mitään herneitä  :wink:
« Viimeksi muokattu: 29.03.11 - klo: 21.07 kirjoittanut cube122 »
Baja 5b ss + PL4

Poissa MKE

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2303 : 29.03.11 - klo: 22.02 »
Endurancen kumiseoksista ei varmaa käryä. Melkosen pehmosilta nuo tuntu ainakin. Ola kävi ne lunastamassa ja ei muistaakseni ollut puhetta seoksista. Oltiin köyhät onnellisia, kun saatiin kasa gummeja tosta vaan (tais tuliaisinakin olla jätesäkillinen) :grin:. No ei nyt herneitä sentään..........

Poissa DIY-man

  • KUArc
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2304 : 30.03.11 - klo: 21.33 »

Se kait on yleisesti tilanne monellakin harrastajalla, että joutuu - ainakin aluksi - ajamaan siellä missä sattuu pystymään ja niillä renkailla, mitkä sattuu olemaan. Näinhän se meni mullakin. Ja sekä pehmeät että HD -Busterit meni äkkiä. Mutta mulla ne meni roskiin repeilyn takia aikaisemmin kuin kulumisen vuoksi. Syynä varmasti terävähköt kivet, joita ei tietenkään kunnon radoilla esiinny. Mutta viime syksynä repesi yhdet HD -Busterit ensi lumilla nurmipellolla ajettaessa. Se kyllä ihmetytti, alusta oli mielestäni varsin suopea renkaille. Harmi, ajettavuus oli muuten kyllä aika hyvä.  No, ei mitään, sain rahat takaisin. En ottanut uusia tai erimerkkisiä vastaavia kumeja tilalle, kun alkoi sitten jo jäykempi talvi painamaan päälle ja piti jo siirtyä teräsapuihin...

Dirt Bustereiden jälkeen olen sitten käyttänyt kesällä(kin) Hostilen MX:iä ja ne ovat olleet hyvät ja kestävät mun ajo-olosuhteisiin. Kaksi kesää jo rällätty samoilla nakeilla ja taitaa mennä vielä kolmaskin aika pitkälle.
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

Poissa OklaMokla

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2305 : 01.04.11 - klo: 13.54 »
Hauskaa, tuolla juutuupissa on videoita "Baja 5b help", sitten siinä videossa se heppu pyytää apua ja näyttää että baja ei kulje kunnolla eteenpäin, kommenteissa ehdotetaan tarkastamaan vaihteistoboksin rattaat, sitten sen hemmo kertoo että vei sen rc liikkeeseen korjattavaksi. Sille sanottiin että joku ratas oli menny sileeksi, ja ne oli ottanu 250 dollaria siitä korjauksesta...

Ihme touhua  :shocked:
« Viimeksi muokattu: 01.04.11 - klo: 14.48 kirjoittanut OklaMokla »
129otAd6tFm9YghjjSeMmb8QtdxHMvKdda

Poissa cube122

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2306 : 06.04.11 - klo: 20.35 »
No niin kesä tulee ja auto pitäisi saada asfaltti kuntoon...

Elikkäs näin aluksi auto alas ja jäykempi alusta.
Sanokaapas insinöörit mikä olisi viisain tapa toteuttaa kyseinen toimenpide. Itsellä pyörii päässä parikin vaihtoehtoa eli tuubit iskareihin tai lyhennetyt hd-jouset joka nurkkaan. Alustan pitäisi tietenkin vielä toimiakkin kunnolla.

(En halua vastaukseksi että pistä ne tuubit niin tippuu, vaan ainakin hieman perusteluja ja pohdintaa miksi toinen olisi ainakin teoriassa parempi kuin toinen.)
Baja 5b ss + PL4

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2307 : 06.04.11 - klo: 21.01 »
Itse lähtisin ainakin liikkeelle noilla lyhennetyillä HD-jousilla. Jotenkin tuntuu että jousi vaihtoehto on järkevämpi kuin tuubit. Kokeneemmat saavat jatkaa tästä......

Mistäs muuten kannattaa tilailla bajaan noita lyhyitä HD-jousia, kun itselläkin alkaa asfalttikausi painamaan niskaan? Suunnitteilla olis laittaa nuo HD:t ja nutekin iskarit nurkkiin.

Poissa cube122

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2308 : 06.04.11 - klo: 22.17 »
Davesilta 5 dollaria värilliset 20% jäykemmät (sukat niskaan niin ei haittaa) eli ei paljon mitään, useammat ajattelin tilata niin saa testailla. Itsehän ne täytyy tietenkin lyhennellä.

Itsekkin ajattelin samaa, hienosäädön ja löysät pois sitten toteuttaisi noilla ns. esijännityksen kiristimillä.
Laittakaa ihmeessä muutkin mietteitänne!
Baja 5b ss + PL4

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2309 : 13.04.11 - klo: 19.59 »
JESSSSSSS...

Kesäkausi aloitettu asfalttirenkailla, uudella 29cc koneella, Lauterin kytkimellä ja 19/55 välityksilla.

Komiasti tuntui liikkuvan kiesi ja kumia poltti silleen pihasuttaajalle riittävästi vaikka konetta ei ole sen kummemmin viilailtu.

Ainoa ongelma oli että silloin tällöin kun täyskaasulta pudotti tyhjäkäynnille niin kone sammu (lämmin kone)? Olisko jollain vihjettä mikä tämän aiheuttaa ja jos kaasarin säädöt vaikuttaa asiaan niin kumpaa ruuvia tiukemmalle/löysemmälle?? Niin kaasari on Walbro WT-813.