Kirjoittaja Aihe: "Pirkka topic" eli kotikonsteja pihasudittelijalle  (Luettu 23792 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Eli tänne voisi laittaa eräänlaisia kotikonsteja eri asioiden hoitoon. kaikilla kun ei ole varaa ostaa viimisenpäälle vehkeitä ja laitteita. eli mitä vaan olet keksinyt miten teet kotikonstein.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa Jose.92

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/rctaipalsaari
"Pirkka topic" eli kotikonsteja pihasudittelijalle
« Vastaus #1 : 16.08.06 - klo: 08.07 »
Itelleni just tulee virtapaneelin komponentit postissa. Oisha se ollu ihan irveesti se 20egee laittaa siihen paneeliin :lol:  Onhan se hauska rakennella myös
Ei kiroilulla rajaa, kun savagella ajaa! Ihminen syö ja kakkii!

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
"Pirkka topic" eli kotikonsteja pihasudittelijalle
« Vastaus #2 : 16.08.06 - klo: 08.09 »
Nippusiteillä ja teipillä tukivarret läjään :?
Ilmapallosta vesi/pöly suoja vastarin, noparin, servon ja koneen päälle.
Axial SCX 10 TR

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
"Pirkka topic" eli kotikonsteja pihasudittelijalle
« Vastaus #3 : 16.08.06 - klo: 11.15 »
Just tämmösiä :P , Itellä meni rikki tuo osa joka pitää servosarven oikealla kohdalla , pelkkä pikaliima ei pitäny joten lisäsin nippusiteen ympärille ja jo toimii. Toissa päivänä alkoi kollektori kiiltää kun vauvan pylly ku pyörätti black & deckeril ja 1000 hiomapaperil.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa Sakkeri91

  • Veteraani
    • Profiili
"Pirkka topic" eli kotikonsteja pihasudittelijalle
« Vastaus #4 : 16.08.06 - klo: 19.53 »
RC18:sen ylätukivarren pallokuppi halki, tukivarsi poikki pihdeillä ja kolvilla sulatetaan siihen kiinni uusi pallokuppi iskarin alapallokupista.

Hyvin kesti :mrgreen:

Poissa juzo

  • Jäsen
    • Profiili
"Pirkka topic" eli kotikonsteja pihasudittelijalle
« Vastaus #5 : 06.09.06 - klo: 17.33 »
ite en meinannu saada autoo käyntiin niin potkulaudasta eturengas porakoneeseen kiinni ja sillä lisää vauhtii vauhtipyörälle ja kappas kappas auto käynnisty
"jotain epämääräistä"

Poissa m@sse

  • Veteraani
    • Profiili
    • Max-EV
"Pirkka topic" eli kotikonsteja pihasudittelijalle
« Vastaus #6 : 06.09.06 - klo: 19.22 »
Abiko-liittimistä hyvät liittimet sulaneiden Tamiyaliittimien tilalle. Tosin ne kannattaa juottaa eikä puristaa kiinni ;)
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
"Pirkka topic" eli kotikonsteja pihasudittelijalle
« Vastaus #7 : 06.09.06 - klo: 20.59 »
Samaa vikaa m@ssen kanssa  :lol:
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa jaan

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.large-scale-finland.eu
"Pirkka topic" eli kotikonsteja pihasudittelijalle
« Vastaus #8 : 06.09.06 - klo: 21.25 »
Kun rotostratti meni joskus rikki tein seuraavaa.
Vanha akkukone jossa kaksi nopeutta. Teipillä kaksi akkukenno pakettia
porakoneeseen kiinni kytketään 14.4 volttiin niin vanha 9.6v kone alkoi kiertää tarpeeksi. Akkukoneessa on momentti että ei hajoittanut mitään.

Poissa Jrx

  • Jäsen
    • Profiili
"Pirkka topic" eli kotikonsteja pihasudittelijalle
« Vastaus #9 : 07.09.06 - klo: 17.16 »
Lainaus käyttäjältä: "m@sse"
Abiko-liittimistä hyvät liittimet sulaneiden Tamiyaliittimien tilalle. Tosin ne kannattaa juottaa eikä puristaa kiinni ;)
Abikosta tuli mieleen, että onko joku pellepeloton mitannu abikon resistanssia, kun se on juottamalla kiinni.

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
"Pirkka topic" eli kotikonsteja pihasudittelijalle
« Vastaus #10 : 07.09.06 - klo: 18.30 »
No eipä oo tullu mitattua , kun en vielä oo ees juottan. Kerkesin ajaa noin 10min ennenku nopari sano poks  :|
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa m@sse

  • Veteraani
    • Profiili
    • Max-EV
"Pirkka topic" eli kotikonsteja pihasudittelijalle
« Vastaus #11 : 07.09.06 - klo: 19.15 »
Lainaus käyttäjältä: "Jrx"
Lainaus käyttäjältä: "m@sse"
Abiko-liittimistä hyvät liittimet sulaneiden Tamiyaliittimien tilalle. Tosin ne kannattaa juottaa eikä puristaa kiinni ;)
Abikosta tuli mieleen, että onko joku pellepeloton mitannu abikon resistanssia, kun se on juottamalla kiinni.


Mutuna heittäsin, että pihasudittelijalla ei mitään merkitystä mutta kisa-autoissa voi olla merkittäväkin ero esim corallyihin verrattuna. :)
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: "Pirkka topic" eli kotikonsteja pihasudittelijalle
« Vastaus #12 : 18.02.08 - klo: 15.03 »
Tässä olisi seuraavanlainen "pirkka" niksi polttoaineen suodattimeen. Suodattimen ympärille voi laittaa kutistesukan joka estää suodattimen kiertymisen auki tärinästä. Erittäin helppo ja varma konsti. Ehkäisee koneen salakavalan karkaamisen laihalle ja jopa konerikon!! Yhteensopiva viritys myös PRO-kuskeille  :wink:

Poissa Pikkuveli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: "Pirkka topic" eli kotikonsteja pihasudittelijalle
« Vastaus #13 : 16.03.08 - klo: 20.03 »
Ilmansuodattimen (putki) ja kaasarinluistin väliin vahva/monta kumilenkkiä. Korvaa fail-safen ja jos virrat katkeaa jostakin syystä fail-safe ei toimi, mutta kumilenkki toimii.  :cool:
Hobbylinna,RC Sabe,Atala RC,Iso-Hepa,JP-Nitro Racing

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: "Pirkka topic" eli kotikonsteja pihasudittelijalle
« Vastaus #14 : 16.03.08 - klo: 21.32 »
Deans liittimen kolvaaminen tuntui alkuun tosi hankalalle. Akkuporalla ja 1,5 mm terällä reikä liittimeen, tina tarttu paaaljon helpommin ja johtimen kiinnittäminen onnistuu ilman voimasanoja.
Flying Calacucco

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: "Pirkka topic" eli kotikonsteja pihasudittelijalle
« Vastaus #15 : 17.03.08 - klo: 14.21 »
Liittimestä hienolla hiekkapaperilla hioo pinnan (kultauksen) rikki niin tina tarttuu paaaljon paremmin  :wink:
Axial SCX 10 TR

Poissa Boltsi

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.elisanet.fi/petteri.lamminen/index.html
Vs: "Pirkka topic" eli kotikonsteja pihasudittelijalle
« Vastaus #16 : 17.03.08 - klo: 16.54 »
Tai sitten hankitte vaan kunnon kolvin ja tinaa...
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: "Pirkka topic" eli kotikonsteja pihasudittelijalle
« Vastaus #17 : 17.03.08 - klo: 21.18 »
Tai sitten hankitte vaan kunnon kolvin ja tinaa...

Juuri näin. Wellerin kaasukolvi ja hopeatinalla juotokset onnistuu ilman kikkailuja. Monesti syynä on liian tehoton/kylmä kolvi sekä ´huonolaatuinen tina.
Kylätason RC-kuski.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: "Pirkka topic" eli kotikonsteja pihasudittelijalle
« Vastaus #18 : 17.03.08 - klo: 21.38 »
Tai sitten hankitte vaan kunnon kolvin ja tinaa...

Juuri näin. Wellerin kaasukolvi ja hopeatinalla juotokset onnistuu ilman kikkailuja. Monesti syynä on liian tehoton/kylmä kolvi sekä ´huonolaatuinen tina.

Tai yksinkertaisesti ammattitaidon kolvaaja, kuten minun tapauksessani. Siksihän näitä Pirkka-sukkahousu-konsteja pitää keksiä, kun asioita ei osaa tehdä oikein ja kunnolla  :huh:
Flying Calacucco

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: "Pirkka topic" eli kotikonsteja pihasudittelijalle
« Vastaus #19 : 17.03.08 - klo: 21.39 »
Ei tarvi kaasukolveja. 80-100W:n perus-sähkökolveilla tinattu 33mm2 autohifikaapeliinkin kullattuja rengasliittimiä. Ja ihan perus-elektroniikkatinalla. Mistään hopeatinasta ollu tietoakaan. Joku RC-autoissa käytetyt 1.5-2.5mm2 virtakaapelit ja Deanssin liittimet on vielä sentäs kesyä kamaa siihen verrattuna. Te ette vaan taida osata.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa 5R

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: "Pirkka topic" eli kotikonsteja pihasudittelijalle
« Vastaus #20 : 17.03.08 - klo: 21.43 »
Jaa, ite olen kolvailtu Deansseja 100w kolvilla, ja meinas liitttimet sulaa. Ja oli vielä ammattilaiskolvaaja. Sano että on malliltaan hankalat kolvata.
Traxxas Rustler MM 5700

Poissa mkuu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: "Pirkka topic" eli kotikonsteja pihasudittelijalle
« Vastaus #21 : 17.03.08 - klo: 21.49 »
niin no oon tähän saakka saanu ihan hyvin juotettua noita deansejä 25 W kolvilla, perus radiotinaa ja santapaperilla hiukan pintaa rikki. Ei mitenkään hankala, mut jätäpä pinta rikkomatta.

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: "Pirkka topic" eli kotikonsteja pihasudittelijalle
« Vastaus #22 : 17.03.08 - klo: 21.51 »
Mul meni ilman ongelmia deans liittimen kolvaus robinhuudin tinalla ja 40w kolvilla. Enkä mitää kultauksia hionu / poraillu.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: "Pirkka topic" eli kotikonsteja pihasudittelijalle
« Vastaus #23 : 17.03.08 - klo: 21.53 »
Jaa, ite olen kolvailtu Deansseja 100w kolvilla, ja meinas liitttimet sulaa. Ja oli vielä ammattilaiskolvaaja. Sano että on malliltaan hankalat kolvata.

Niin siis en tietenkään tarkoittanut, että niitä Deansseja pitäisi 100W:n kolvilla mennä tinaileen. Niille riittää pienempitehoinenkin kolvi. Ehkä kuitenkaan en millään 25wattisella menis niitä kuitenkaan kolvaileen. Sellainen 40wattinen voisi olla aika sopiva.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: "Pirkka topic" eli kotikonsteja pihasudittelijalle
« Vastaus #24 : 17.03.08 - klo: 22.01 »
Otsikon mukaan tässä topicissa oli enemmänkin kyse "Pirkka"-konsteista, ei siitä millä kolvilla ja tinalla se parhaiten ja oikeaoppisimmin tehdään.

Itse ainakin olen surkea tinuri, mutta tuo reikien poraaminen auttoi minua saamaan johtimet kiinni littimiin ja siitä syystä sen vihjeeksi tänne kirjoitin. Jos osaa oikeaoppiset kolvaamisen salat ei diinnssejäkään tarvitse porailla tai hioa, se on varma. Ei autoonkaan laiteta tuulettajan hihnan paikalle sukkahousuja jos oikea hihna on tarjolla, vaikka näin nimenomaan Pirkka niksissä kehoitetaan.
Flying Calacucco

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: "Pirkka topic" eli kotikonsteja pihasudittelijalle
« Vastaus #25 : 17.03.08 - klo: 22.29 »
Otsikon mukaan tässä topicissa oli enemmänkin kyse "Pirkka"-konsteista, ei siitä millä kolvilla ja tinalla se parhaiten ja oikeaoppisimmin tehdään.

Niin olikin. Satuimpa nyt kuitenkin ottamaan tuohon tinausasiaan kantaa...

No joo, kotikonsteja? Niin noh joihinkin polttiskoneisiin, ainakin joissain RTR-seteissä käytettyihin .15-.18-kokoluokkasiin, saa tehtyä kätevästi itsekkin pakoaukon tiivisteen tiivistepaperista. Tiivistepaperi vain pakokäyrän moottoripuolen päätä vasten. Sitten naputellaan esim. kiintoavaimen lenkkipäällä tiivisteen ääriviivat ja reikä näkyviin ja esim. matto- tai askarteluveitsellä leikataan tiiviste muotoonsa.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: "Pirkka topic" eli kotikonsteja pihasudittelijalle
« Vastaus #26 : 18.03.08 - klo: 09.35 »
Iskari- ja diffiöljyjen blandaus.

Esimerkki: Tulee tilanne, että tarvitset suunnilleen WD35 (asso) iskariöljyä ja juurikin se puteli on lähes tyhjä. Hyllystäsi kuitenkin löytyy 20 ja 50.
- Käy hakemassa apteekista suurikapasiteettinen injektioruisku, miel. 20ml tai suurempi.
- Imaise ruiskuun 5ml WD20 ja 5ml WD50 öljyjä ja vedä lopuksi mäntä 20ml kohdalle.
- Hölskytä hieman ja ruuttaa sekoitus tyhjään WD35 puteliin.
Myöskin muut seokset on mahdollisia, prosenttilaskulla saat selville tarvitsemiesi seosten summittaiset arvot. Ruiskun nokkaan jää aina hieman öljyä, joten kannattaa samalla kertaa ostaa iskari- ja diffiöljyille omat ruiskut.
Huomaa, että useimmissa öljyputeleissa on pienireikäinen "välikorkki" joka irtoaa veitsellä avittamalla. Silikoniöljy on helpointa puhdistaa käsistä saippualla, työpöydältä esim. puhdistusprayllä.

Tällä konstilla on mahdollista pitää varastossa vain tiettyjä öljyjä, teoriassa kahdella iskariöljyllä siis pärjää. Laskentakaava pätee vain suurilla sekoitusosuuksilla. Kovin pienellä määrällä toista laatua öljyjen WD-arvot saattavat heittää häränpyllyä koska silikoniöljyjen viskositeetti ei muutu aivan samassa suhteessa sekoitussuhteen kanssa. Muista myös, että ohje pätee vain saman merkkisten öljyjen sekoittamiseen keskenään.

Iskariöljyjen sekoitussuhteita valmiiksi laskettuina noin-arvoina (suluissa määrät 20ml sekoitusruiskua varten, eli 10ml määrälle):
64%WD20/36%WD50 ~WD25 (6,4ml/3,6ml)
57%WD20/43%WD50 ~WD30 (5,7ml/4,3ml)
50%WD20/50%WD50 ~WD35 (5ml/5ml)
43%WD20/57%WD50 ~WD40 (4,3ml/5,7ml)
36%WD20/64%WD50 ~WD45 (3,6ml/6,4ml)
Keskiverto 1:8 krossarin iskarin tilavuus on noin 4-5ml. Yleensä valmistajat ilmoittavat iskariensa tarkan tilavuuden.

Lähes sama pätee diffiöljyihin mutta niissä arvot ovat vielä enemmän harhaanjohtavia ja siksi kannattaa testata ensin mikä on lopputulos. Siksi en ainakaan itse käytä kovin radikaaleja sekoitussuhteita. Diffiöljyistä ei mun käsittääkseni pysty laskemaan kaavan mukaisia sekoitussuhteita, mutta olen joskus kokeillut ja todennut vertaamalla sekoitettujen öljyjen arvot.
Diffien tilavuudesta ei minulla ole arviota, mutta veikkaan tavallisen spider-diffin olevan noin 2,5ml. Korjatkaa jos tiedätte tarkemmin.
Pari esimerkkiä joita olen käyttänyt (tulokset on vertailuarvoja):
60%2000/40%7000 ~3000
50%2000/50%7000 ~4000
40%2000/60%7000 ~5000

Eihän tässä koko hommassa mitään järkeä ole, mutta on nää itteni pari kertaa pelastanu kun on ollu mahis lähtee radalle, kaupat on kaukana ja huollon yhteydessä oon saanu laittaa ees vähän sinnepäin olevat öljyt vehkeisiin.  :tongue:

Poissa suzuki1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: "Pirkka topic" eli kotikonsteja pihasudittelijalle
« Vastaus #27 : 05.04.08 - klo: 14.01 »
Auton rungosta on menny muovinen kierre väljäks ja ruuvi ei pysy kunnolla kiinni.Saako korjattua mitenkään?

Poissa Toni N

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: "Pirkka topic" eli kotikonsteja pihasudittelijalle
« Vastaus #28 : 05.04.08 - klo: 14.04 »
Laita tippa pikaliimaa lukitteeksi.
Tyhjä

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: "Pirkka topic" eli kotikonsteja pihasudittelijalle
« Vastaus #29 : 05.04.08 - klo: 14.36 »
Ite kokeillu pikaliimaa ja muuten kyllä ihan pätevää, mutta kun ois kiva saada ruuvi joskus irtikin... tuli meinaan lohkare muovia messissä ku ruuvia irrotin.  Jos vastaavaa tapahtuu jatkossa niin ajattelin kokeilla täyttää reiän esim. epoksiliimalla, porata uuden reiän ja tehdä kierteet kierretapilla.