Kirjoittaja Aihe: Ongelma T-maxxin jarrun(tai oikeestaan kaasarin) kanssa??  (Luettu 1969 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa O.D.

  • Tulokas
    • Profiili
Osaisko joku kokeneempi auttaa mua tämmösen pikku ongelman kannsa...eli suht uuden(1kk) T-Maxxin (2.5) kanssa on eteen tullut seuraava ongelma...Tyhjäkäynnillähän kaasari on hieman(n. 1mm) auki jotta kone pysyy käynnissä, nyt kuitenkin käy niin, että jarrutettaessa servolta tulevat vivut "painavatkin" kaasarin lähes kokonaan kiinni, jolloin (tietysti) kone sammuu. Muuten normaalisti ajon aikana auto käy, kiihtyy ja reagoi kaasuun/jarruun hyvin.
Nyt pyydän apua, Teiltä kokeneemmilta. Mitä tehdä???

Kiitos jo valmiiksi...

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Ongelma T-maxxin jarrun(tai oikeestaan kaasarin) kanssa??
« Vastaus #1 : 10.09.06 - klo: 16.39 »
Väärin säädetty. Säädä mekaanisesti linkeistä ja kaasarista tyhjäkäynti ruuvista eikä radiosta.

Tarkemmat ohjeet säätämistä varten löydät foorumilta.
Axial SCX 10 TR

Poissa O.D.

  • Tulokas
    • Profiili
Ongelma T-maxxin jarrun(tai oikeestaan kaasarin) kanssa??
« Vastaus #2 : 10.09.06 - klo: 16.50 »
Oon säätänytkin ruuveista koneen toiminnan ja "yrittänyt" säätää niistä servolta tulevista linkestä??(tai niistä vivuista...termistö hakusessa). Traxxasin sivuilla neuvottiin säätämään kaasu/jarru linkki niin että palautin jousi on hieman kasassa(puristuksissa) servojen ollessa "nolla" asennossa eli virran kytkemisen(ohjain ja auto) jälkeen. Nyt sitten jarrutettaessa servo painuu tätä palautinjousta vastaan ja ilmeisesti siinä on jännitettä liikaa koska se painaa kaasarin kiinni. Olen kokeillut useampaa eri palautusjousen "kireyttä" jopa niin ettei siinä oo jännitettä ollenkaan.
Tai sit oon vaan onneton tumpelo(paljon mahd.) ;)

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Ongelma T-maxxin jarrun(tai oikeestaan kaasarin) kanssa??
« Vastaus #3 : 10.09.06 - klo: 16.55 »
ÄSH...

Nolla asennolla EI tarkoiteta virrat pois päältä olemista, vaan sitä asentoa missä vivusto on sillon kun et koske kaasuun.

Säädä siis kaasun keskikohta siten että palautusjousi painuu hieman kasaan, kaasari painuu varmasti aivan pohjaan saakka ja linkistössä on pieni välys kaasuun päin.
Eli kun kaasu on neutraalissa niin tarvitsee hieman painaa kaasua ennenkuin itse kaasun vivusto lähtee liikkumaan.

Ja loppuun vielä varmistus kun näissä tilanteissa aina alkaa vänkä.
Eli nyt sitten oikeasti teet niinkuin sanoin, ilman minkäänlaisia vastaansanomisia tai mitään epäilyksiä.
Piste.

Poissa O.D.

  • Tulokas
    • Profiili
Ongelma T-maxxin jarrun(tai oikeestaan kaasarin) kanssa??
« Vastaus #4 : 10.09.06 - klo: 16.59 »
ÖÖh...

Siis oon kykent virran PÄÄLLE...koskematta kaasuun tai mihinkään muuhunkaan. Ja linkissä ON pieni välys niin että linkki ei liiku heti kaasuun koskettaessa.

Sorry jos selitän asiat hankalasti...ekaa kertaa neuvoa kysyn! ;) kun ei oot tota autoakaan ollut vielä kauaa.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Ongelma T-maxxin jarrun(tai oikeestaan kaasarin) kanssa??
« Vastaus #5 : 10.09.06 - klo: 17.01 »
Jos olet tuolla tavalla säätänyt niin sillon kaasarin luisti ei liiku yhtään mihinkään vaikka pumppaisit jarrua.
Mikäli liikkuu niin linkistö on päin prrrssttä.

Poissa O.D.

  • Tulokas
    • Profiili
Ongelma T-maxxin jarrun(tai oikeestaan kaasarin) kanssa??
« Vastaus #6 : 10.09.06 - klo: 17.14 »
No sitä minäkin oon mieltä...mutta se asia mikä mättää on se palautin jousi...jos kiristän sen niin, että se on hieman puristuksissa(lue kasassa) ja painan jarrua, servo painaa jousta lisää kasaan. Jousen painuessa kassan lisää sen työntövoima työntää linkkiä taaksepäin, eli puristaa kaasarin kiinni. Koitin äsken niin, että palautinjousella oli n. 0,5cm välystä siihen itse servoon, jappun painaminen ei puristanut kaasaria kiinni, mutta eipä se jousi mitään kyllä palauttanutkaan...

Kiitos kuitenkin kärsivällisyydestä...yritän saada sen jotenkin pelittämään...

Poissa O.D.

  • Tulokas
    • Profiili
Ongelma T-maxxin jarrun(tai oikeestaan kaasarin) kanssa??
« Vastaus #7 : 10.09.06 - klo: 17.16 »
No sitä minäkin oon mieltä...mutta se asia mikä mättää on se palautin jousi...jos kiristän sen niin, että se on hieman puristuksissa(lue kasassa) ja painan jarrua, servo painaa jousta lisää kasaan. Jousen painuessa kassan lisää sen työntövoima työntää linkkiä taaksepäin, eli puristaa kaasarin kiinni. Koitin äsken niin, että palautinjousella oli n. 0,5cm välystä siihen itse servoon, jappun painaminen ei puristanut kaasaria kiinni, mutta eipä se jousi mitään kyllä palauttanutkaan...

Kiitos kuitenkin kärsivällisyydestä...yritän saada sen jotenkin pelittämään...

Poissa camshaft6

  • Veteraani
    • Profiili
Ongelma T-maxxin jarrun(tai oikeestaan kaasarin) kanssa??
« Vastaus #8 : 10.09.06 - klo: 17.24 »
Säädä kaasuttimen tyhjäkäynti ruuvista niin ,että kaasutin ei suljeudu kokonaan vaikka servo yrittääkin sitä painaa.
[corally rdx][speedpassion gt2.0 lpf]
[gm10,5][eurgle 2,4ghz] [zippy lipo]

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Ongelma T-maxxin jarrun(tai oikeestaan kaasarin) kanssa??
« Vastaus #9 : 10.09.06 - klo: 17.25 »
Ei tää oo todellista...
Säädä se halvatun jousi nytten niin että se painuu sopivasti kasaan...
Eli niin paljon että kaasarin luisti on pohjassa asti kaasun ollessa neutraali asennossa.

Kun kaasua ei paineta niin tietenkin se kaasari on niin sisällä kuin menee.
Sen miten paljon kurkku jää auki, riippuu tyhjäkäyntiruuvista.

Ei tän nyt pitäis olla taas näin vaikeeta.

Poissa O.D.

  • Tulokas
    • Profiili
Ongelma T-maxxin jarrun(tai oikeestaan kaasarin) kanssa??
« Vastaus #10 : 10.09.06 - klo: 17.32 »
Hoke, kiitos kärsivällisyydestä...tyhjäkäyntiruuvi...PLING! eli se oli ihan v**uralaan... ;) Yritän näitä juttuja opetella...kaikki vastaantuleva on vaan viel uutta! Tältä foorumilta on kyllä aiemminkin löytänyt vinkkejä kiitokset siitä!

(tyhmä pää...ni siitä "kärsii" muutkin) ;)

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Ongelma T-maxxin jarrun(tai oikeestaan kaasarin) kanssa??
« Vastaus #11 : 10.09.06 - klo: 17.41 »
Jätin tuon tyhjäkäyntiruuvin aivan tarkoituksella aikaisemmin mainitsematta, jotta säätäisit nyt heti oikein sen linkin.

Eli palautusjousen täytyy painaa niin hyvin luistia sisään että vaikka säätää tyhjäkäyntiruuvista kurkun aivan umpeen niin jousi painaa sen kurkun umpeen.

ELi jousen täytyy olla kohtalaisen kireellä jotta se varmasti palautuu aina neutraaliin. Mikäli kaasu ei palaudu kunnolla niin moottorin säätäminen on lähes mahdotonta kun jokatoisella kaasutuksella jääkin kurkku puolimilliä eri asentoon.

Poissa O.D.

  • Tulokas
    • Profiili
Ongelma T-maxxin jarrun(tai oikeestaan kaasarin) kanssa??
« Vastaus #12 : 10.09.06 - klo: 17.47 »
Do Dii...kyllähän tää tästä näyttäiskin iloksi muuttuvan!!! ;) Jaahas...taidankin painua pihalle hakee säätöjä OIKEESTI kohalleen!

Hoke...kiitti!