Kirjoittaja Aihe: Mitä mieltä hiilettömistä moteista?  (Luettu 74070 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Otsomaani

  • Vieras
Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« : 28.01.03 - klo: 19.15 »
Mitäs mieltä te täällä forumissa olette näistä hiilettömistä moottori sydeemeistä? Onhan se ihan hyvä kun ainut kuluva osa periaatteessa on laakerit. Nämä moottorit kyllä tulevat olemaan huonompi juttu hiilten valmistajille ja toinen huono juttu on että normaalit noparit ei toimi.
Niin että ostaisitteko tämmöisen kun tulee myyntiin (yleisesti) (onhan niitä jo myynnissä mutta pitää hankkia jostain...) ja pitäisikö nämä sallia samaan luokkaan kuin hiilelliset moottorit?  Oscar Jansenin mukaan hiilettömät ovat tehokkaampia, siis kahdesta -hiiletön ja hiilellinen- yhtä moni kierroksisesta.

Olisi kiva vähän lukea mielipiteitä.

Poissa matti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
...
« Vastaus #1 : 28.01.03 - klo: 19.19 »
Oishan tuo kiva, jos kaudeksi tarttis ostaa vaan yks motti. Hintaahan noilla on aikalailla, kun noparit menis uusiksi. Pitemmän päälle varmastikkin hinta laskee ja teho paranee vielä. Kunhan vain jostain maasta lähtis "villitys" liikkeelle.
Lennokeissahan noi valtaa alaa aika tavalla.
Masami is back

Poissa Gonzo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Minä ainakin ostan...
« Vastaus #2 : 28.01.03 - klo: 20.16 »
...heti kun hinnat on järkevät.

Olishan se kiva ajella koko kesä irroittamatta moottoria, mä kun en vieläkään tykkää siitä kolvin käytöstä.
Niistä kierroksista sen verran, että ainakin Orionin harjattomat moottorit on ainoastaan nimetty sen mukaan mitä hiilimoottoria ne suunnilleen vastaa. Kisailuun tulisi varmasti ihan omat sääntönsä/rajoituksensa.
Timppa

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« Vastaus #3 : 28.01.03 - klo: 22.35 »
Juu, tuollaista meinasin jo ostaa kesäksi, kun en oikein tykkää tuosta hiilien polttelusta. Ongelmana on vain se, että Orionin pannut eivät ole vielä markkinoilla, Modeltech ei myy vanhaa sarjaa enää ja uutta saa odottaa (piti olla viime vuoden loppupuolella valmis). Novak nyt on oma tarinansa, niiltähän moottori piti tulla jo joskus pari vuotta sitten. Eli jäljelle jää Aveox (tjsp), jolla on kyllä automalli, mutta jotenkin en siitä paljoa innostu, sekä GM. Lähetinkin postia RC-Pisteelle, josta Aino kertoi GM:n hiilettömän sekä säätimen maksavan yhteensä hieman yli 500 euroa. Sillä saa paljon hiiliä ja ankkureita.

Mutta, odotan mielenkiinnolla mihin Orionin sekä Modeltechin moottori-säädin paketit ovat hinnoiteltu, sitten kun niitä rupeaa jostain saamaan.

Kilpailemiseenhan tuollainen sopisi äärimmäisen hyvin. Olisi (kerrankin) helppo valvoa sitä, millä moottorilla porukka ajaa, mutta niin kauan kun kansainvälisellä tasolla ei hiilettömillä kilpailla, on Suomeen turhaa edes suunnitella sellaista luokkaa. Rahallinen panostus on kuitenkin huomattavan suuri ja harrastajia ei tässä maassa ole niin paljoa, että luokkia voitaisin perustaa "tuosta vaan".

Mutta siis, itse olen ostamassa heti hiiletöntä, kun hinta on kohdallaan.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa Mre

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.remonen.net
Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« Vastaus #4 : 29.01.03 - klo: 08.43 »
Tulee ja tappaa perinteiset moottorit (vrt. vinyyli vs. CD) kunhan hinnat laskevat järkevälle tasolle. Tekniikka on vasta tulollaan, joka näkyy siinä että suurin osa moottorivalmistajista myy "promiswarea" (eli luvataan mutta ei ole toimittaa).

P.S. nuoriso: älkää kysykö mikä on vinyyli  :mrgreen:
What! Me Worry? - Alfred E. Neumann

Poissa HessuH

  • Jäsen
    • Profiili
hiilettömät moottorit
« Vastaus #5 : 29.01.03 - klo: 09.51 »
Kyllähän tuollaisella ajelisi, ainakin moottorikustannukset pienenevät pidemmän päälle.

Säätimistä ja niiden toiminnasta kestosta autokäytössä ei varmaan ole paljoa kokemuksia joten se on pieni arvoitus.

Oheisesta linkistä löytyy myös autokäyttöön tarkoitettuja laitteita ja varmaan kuvassa oleva vanha RC 10 liikkuu aika vihaiseen jos koneesta väännetään kaikki luvatut 700w tehoa :wink:
http://www.rumrunnerhobbies.com/basic_series.htm

Säädin ja moottori näyttäisivät olevan yhteensä n.260$

Eli kun hinnat ovat suomessa tuolla tasolla ja jossain on todennut että tekniikka toimii ja kestää niin kyllä menee hankintaan vaikka ei kisakäyttöön heti kävisikään.

Poissa Mre

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.remonen.net
Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« Vastaus #6 : 29.01.03 - klo: 10.16 »
Jenkeissä harjattomia on käytetty jo aika laajasti (?) mm. monsterien kanssa. Laitteiden huonosta kestosta ei ole paikallisilla foorumeilla näkynyt ainakaan mitään kommenttia, joten tekniikka ilmeisesti kestää.

E-Maxxia on toteutettu sekä yhdellä että kahdella moottorilla, paras näkemäni GPS:llä mitatuksi väitetty nopeus oli 57MPH (n. 92kmh) eikä sitä kukaan niillä foorumeilla ainakaan epäillyt tai kiistänyt.

Ainakin monsterikäytössä harjattoman hankinta generoi sitten vielä lisäksi voimansiirron uusimisen (metalliset kardaanit, järeämpi vaihteisto ja tasauspyörästö), joten kokonaisuudessaan esim. E-Maxxin virittäminen harjattomalle tulisi maksamaan n. 1000$ (moottori + säädin n. 600 + muut viriosat).
What! Me Worry? - Alfred E. Neumann

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« Vastaus #7 : 29.01.03 - klo: 10.41 »
Noita "Modeltechin" uusia koneita on ollut jo kauan saatavana. Syy hipsuihin on se, että Modeltech ei niitä valmista vaan välittää ainoastaan omalla nimellä. Valmistajalta niitä uusia on saanut jo vuoden verran. Tuolata löytyy sama mylly (C40 sarja):
http://www.hacker-motor.com/deutsch/

Otsomaani

  • Vieras
Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« Vastaus #8 : 29.01.03 - klo: 14.25 »
Team Orionin koneiden magneetit kuulemma huomattiin vääränlaisiksi ja ne pitäisi uusia ennen kuin alettaisiiin myymään. Orionin Top Talkista löytyy aika paljon tietoa tästä Orionin systeemistä.

http://www.team-orion.com/toptalk/showflat.php?Cat=&Board=UBB2&Number=7940&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1

Poissa nici

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« Vastaus #9 : 30.01.03 - klo: 14.16 »

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« Vastaus #10 : 11.01.04 - klo: 01.03 »
Lainaus käyttäjältä: "solar4"
Juu, tuollaista meinasin jo ostaa kesäksi, kun en oikein tykkää tuosta hiilien polttelusta. Ongelmana on vain se, että Orionin pannut eivät ole vielä markkinoilla, Modeltech ei myy vanhaa sarjaa enää ja uutta saa odottaa (piti olla viime vuoden loppupuolella valmis). Novak nyt on oma tarinansa, niiltähän moottori piti tulla jo joskus pari vuotta sitten. Eli jäljelle jää Aveox (tjsp), jolla on kyllä automalli, mutta jotenkin en siitä paljoa innostu, sekä GM. Lähetinkin postia RC-Pisteelle, josta Aino kertoi GM:n hiilettömän sekä säätimen maksavan yhteensä hieman yli 500 euroa. Sillä saa paljon hiiliä ja ankkureita.

Mutta, odotan mielenkiinnolla mihin Orionin sekä Modeltechin moottori-säädin paketit ovat hinnoiteltu, sitten kun niitä rupeaa jostain saamaan.

Kilpailemiseenhan tuollainen sopisi äärimmäisen hyvin. Olisi (kerrankin) helppo valvoa sitä, millä moottorilla porukka ajaa, mutta niin kauan kun kansainvälisellä tasolla ei hiilettömillä kilpailla, on Suomeen turhaa edes suunnitella sellaista luokkaa. Rahallinen panostus on kuitenkin huomattavan suuri ja harrastajia ei tässä maassa ole niin paljoa, että luokkia voitaisin perustaa "tuosta vaan".

Mutta siis, itse olen ostamassa heti hiiletöntä, kun hinta on kohdallaan.


Ajattelin nostaa tämän aiheen "ylös" koska paljon on tapahtunut vuoden sisällä.
Luin tuossa juuri aiheen "TJ/TS kustannukset" ja tuli mieleen että tässähän on oiva kohde harjattomille moottoreille.
Esim tällaiseen tarkoitukseen kävisi Model Motorsin  MINI AC1215/16 (48g) joka maksaa 74€ ja säätimeksi Jetin Advance 30-3P jonka hinta on 79€ (Kärkkäinen Oy).
Akkuina vois käyttää lennokeista tuttuja LiPolymeeri akkuja jolloin kaikenlainen "kikkailu" (Pushed, zapped ja matched) jäisi pois.
Säänöksi voisi laittaa että kennomäärä olis max 2 (yht 7.4v) jolloinka esim 2100 mAh (86g) pakan hinnaksi tulisi 51€ (Printec Hobby).
LiPolymeeri akuissa on myös se ylivoimainen etu etteivät ne "pode" muisti-ilmiötä jolloin niiden "välityhjentäminen" on tarpeetonta.
Paremmasta hyötysuhteesta ja keventymisestä johtuen ajo aika on tällaisella "setupilla" on ainakin 10min, eli pitäisi olla riitävä?
Vaikkakin tämäisen moottorin suorituskyky ei ole "huippua" autokäytössa niin keventynyt paino (Ainakin puoli kiloa) antaa paljon anteeksi.
Moottoreista vielä että niitähän vois olla muitakin "hyväksyttyjä" niinkuin lennokipuolella on Nordik ja FAI luokissakin, esim painoraja (Nehän kun ovat melkein pelkkää kuparia, alumiiniä ja magneetteja).
Vielä kun laitetaan jokaisen auton akkukaapeliin 2kpl 10A normisulaketta rinnan (Autoissa käytettäviä muovisia esim) niin eiköhän tällä saataisi tasainen ryhmä autoja radalle.
Tässä tietysti järjestäjä toimittaisi sulakkeet ettei niilläkään päästäisi "kikkailemaan", ja kaksi rinnan sen takia että eliminoitaisiin pienet laadun vaihtelut.
Jokainen kilpailija tietty itse ottaa yhteisestä laatikosta ko sulakkeet ennen kilpailua ja asentaa ne paikalleen.
Säätimistä vielä sen verta että esim pitäisi olla kiinteällä ennakolla (Ei ajon aikana säätyvä) mutta saisi olla kuitenkin säädettävissä (Halvempia).
Käsittäkseni lennokkien säätimet kävisivät vallan hyvin mikäli olen oikein ymmärtänyt niin kilpailuissahan pakkia ei saa olla/käyttää?
Näillä eväillä päästäisiin eroon vaikeista moottorin huolloista/säädöistä eikä akutkaan olisi ylivoimainen investointi?
Olisikohan tässä mitään ideaa?
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
Jaa
« Vastaus #11 : 11.01.04 - klo: 10.11 »
Ensimmäisenä tulee mieleen moottorin haukkaamat virrat, ollaanko samoissa lukemissa, kuin esim nykyinen vakioluokan moottori (oisko ~150W, korjatkaa tietäväisemmät)? Sitten säädin, onko säätimessä tehokas jarru tosiaan, vaikka on lennokkisäädin? Harjattomassa kun ei ole moottorijarrua vastaavasti, kuin harjallisessa, niin jarru todellakin tulee tarpeeseen.

Sitten, paikaltaan lähtö. Ainakin kesällä, omaa liidokkia ekoja kertoja lennellessä, totesin seuraavan seikan: Jos isken kaasuhanikan täysille nollasta sekunnin murto-osassa, kyykkää säädin ja kaasua joutuu käyttämään nollassa. Akkuina normaalit sub-c kennot, eli akuista ei homma kiinni. Harrastajakumppanit sanoivat ilmiön olevan normaali, eli kaasu pitää hissukseen rontata täysille. Säätimenä 35A jeti, voimalaitteena 600:n suoraveto.

Eli, nyt tullaan siihen, että: Kun autolla lähdetään paikaltaan, lähettäjän päästäessä kuskit liikkeelle tuupataan kaasu täysille hetkessä. Piikkivirrat ovat erittäin isoja niissä tilanteissa ja kiihdytyksessä ylipäätään isommat. Onko säädin suunniteltu tällaisiin tilanteisiin?

Sitten akut. Vaikka LiPoja laitettaisiin 2s2p, kestävätkö nekään virtoja? Pelkästään kaksi kennoa sarjassa ei voi kestää. Akkutekniikan vaihtaminen ei varmaankaan tule kyseeseen, vaikka harjattomat kuvioihin saataisiin. Autoharrastajat ja etenkin elektroniikkakauppiaat ovat niin vannoutuneita NiMh-faneja, että johan heillä menisi pasmat vallan sekaisin  :wink: Ja kyllähän se tulisi erittäin kalliiksi jokaisen uusia sekä laturit, että akut.

Ja niin, LiPoissa epäilyttää vielä tuo maksimi 1C latausvirta. Tiedä sitten onko se vain turha suositus (Annetaanhan NiCdeillekin jotain lataussuosituksia, jotka ovat kaukana totuudesta), mutta kisoissa akut pitää saada nopeasti tulille. Ainakaan omaa LiPo-pakkaani en ole isommilla virroilla uskaltanut ladata =)

Mutta, yhteenvetona, minun mielestäni harjattomat olisivat erittäin tervetullut uudistus myös autoihin. Aika on kypsä, kunhan byrokratiapuoli saadaan kuntoon.. :D
Lahti Rock City

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Re: Jaa
« Vastaus #12 : 11.01.04 - klo: 13.10 »
Lainaus käyttäjältä: "hellgren"
Ensimmäisenä tulee mieleen moottorin haukkaamat virrat, ollaanko samoissa lukemissa, kuin esim nykyinen vakioluokan moottori (oisko ~150W, korjatkaa tietäväisemmät)? Sitten säädin, onko säätimessä tehokas jarru tosiaan, vaikka on lennokkisäädin? Harjattomassa kun ei ole moottorijarrua vastaavasti, kuin harjallisessa, niin jarru todellakin tulee tarpeeseen.


Näissä harjattomien säätimissä on kylläkin jarrut jotka saa on/off asentoon, tosin lennokkikäytössa on yleisesti pois päältä mutta "liidarikäytössa" päällä koska niissä käytetään taittuvalapaisia potkureita.
Itselläni on Castelen säädin ja siinä on neljä moodia jarrulle (Autokäyttöön tosin kaksi käyttökelpista, hard ja soft).
Hard asennossa se pitää moottorin paikallaan magnetisoimalla staattorin ja käsin koittamalla potkurista pistää suht hyvin "hanttiin". :D

Lainaus käyttäjältä: "hellgren"

Sitten, paikaltaan lähtö. Ainakin kesällä, omaa liidokkia ekoja kertoja lennellessä, totesin seuraavan seikan: Jos isken kaasuhanikan täysille nollasta sekunnin murto-osassa, kyykkää säädin ja kaasua joutuu käyttämään nollassa. Akkuina normaalit sub-c kennot, eli akuista ei homma kiinni. Harrastajakumppanit sanoivat ilmiön olevan normaali, eli kaasu pitää hissukseen rontata täysille. Säätimenä 35A jeti, voimalaitteena 600:n suoraveto.


Voi olla että se on säätimesi "ominaisuus" koska itselläni on kaksi harjallisen säädintä, Robben ja GWSsän joilla ei ko ominaisuutta ole.
Tosin säätimesi "oire" viittaa siihen että kyseinen 35A ylitetään hetkellisesti ja säädin "puhaltaa pelin poikki".
Castelin "harjaton" säädin vain vilkuttaa vastaavassa tapauksessa lediä ja rajoittaa virtaa, vaikkakin itselläni on 25A kestävä säädin niin piikkejä se kestää 40A asti.

Lainaus käyttäjältä: "hellgren"

Eli, nyt tullaan siihen, että: Kun autolla lähdetään paikaltaan, lähettäjän päästäessä kuskit liikkeelle tuupataan kaasu täysille hetkessä. Piikkivirrat ovat erittäin isoja niissä tilanteissa ja kiihdytyksessä ylipäätään isommat. Onko säädin suunniteltu tällaisiin tilanteisiin?


Pitäisi toimia, esim helikopterikäytössa käytetään soft start moodia jotta ei kulutettasi/hajoitettaisi voimansiirtoa, tässähän kanssa aikamoiset roottoreiden massat pitää saada liikkeelle suht nopeasti.
Onhan nyt jo samoja säätimiä auto ja lennokikäyttöön, tosin sätimen ohjelmisto on vain erillainen (Kontronik).

Lainaus käyttäjältä: "hellgren"

Sitten akut. Vaikka LiPoja laitettaisiin 2s2p, kestävätkö nekään virtoja? Pelkästään kaksi kennoa sarjassa ei voi kestää. Akkutekniikan vaihtaminen ei varmaankaan tule kyseeseen, vaikka harjattomat kuvioihin saataisiin. Autoharrastajat ja etenkin elektroniikkakauppiaat ovat niin vannoutuneita NiMh-faneja, että johan heillä menisi pasmat vallan sekaisin  :wink: Ja kyllähän se tulisi erittäin kalliiksi jokaisen uusia sekä laturit, että akut.


LiPo akuista vielä sen verta että olen mitannut omat Kokam kennoni ja esim 1500HD antaa 14A hetkellisesti ja jatkuvaa 12A kun taas 2100 (Ei HD) antaa 17A hetkellisesti ja 16A jatkuvaa.
Näillä näkymin pitäisi 3300 kennoista irrota yli 20A jatkuvaa joka pitäisi riittää noin 130W tehoiselle harjattomalle, pitää tietysti muistaa että vaikka tehoa on pikkuisen vähemmän niin tehopainosuhde ei paljonkaan muutu (Puoli kiloa "jousilta" pois).
Esim E-Tec kennojen max purkuvirta on 10C, tosin niitä ei ole kuin 1200 mAh saatavana tällä hetkellä (Odotellaan isompia. :D).

Lainaus käyttäjältä: "hellgren"

Ja niin, LiPoissa epäilyttää vielä tuo maksimi 1C latausvirta. Tiedä sitten onko se vain turha suositus (Annetaanhan NiCdeillekin jotain lataussuosituksia, jotka ovat kaukana totuudesta), mutta kisoissa akut pitää saada nopeasti tulille. Ainakaan omaa LiPo-pakkaani en ole isommilla virroilla uskaltanut ladata =)


LiPo akkujen latausprosessihan on erillainen kuin NiCd/NiMh akkujen ja pelkkään "C" arvoon ei kannata tuijottaa.
Esim oma 2100 "pakkani" latautuu tyhjästä täyteen noin tunnissa ja 90% noin puoli tuntia.
Tästä "vajaalatauksesta" ei ole pahemmin haittaa (Ei sitä muisti ilmiötä akulla) muutakuin pienentyneenä ajoaikana.
LiPoly akuilla on myös se hyvä puoli että "virtaa" riittää lähes loppuun asti (Noin 10% kun on jäljellä) tehojen silti "katoamatta" jännitteen laskun myötä (Tulee monasti kiire "vetää" kone alas).
Toisin kuin kokelemallani NiCD/NiMh akuilla tehojen putoaminen alkaa jo noin 50% kohdalla jolloin koneesta tulee "laiskempi"!

Lainaus Lennokit netistä "Kelataksemme lisää perusasioita: latausvirran pienentäminen ei litiumkennojen kohdalla lisää turvallisuutta lainkaan. Ajatus on peräisin NiCd/NiMH -puolelta.

Litiumlataus perustuu CC-CV / Constant Current - Constant Voltage /vakiovirta - vakiojännite menetelmään. Lyijyakuilla on sivumennen sanottuna juuri sama latausmetodi.

Asettamasi 1,5A pysyy vakiona A- eli CC -osan loppuun. A-osalla jännite nousee kolmesta voltista 4,2 volttiin/kenno.

B eli CV-osalle laturi vaihtaa kun jännite saavuttaa tuon 4,2V/kenno. Juuri tuo 4,2V on tässä tapauksessa se CV eli vakiojännite. Se pidetään vakiona latausvirtaa pienentämällä, ts. latausvirta alkaa pudota 1,5A:sta alaspäin. Kenno on täynnä kun latausvirta putoaa 100-50mA tienoille. "

LiPo laturitkaan eivät enään hirveitä maksa (Alkaen 25€) mutta kunnollinen laturi millä lataa NiCd/MiMh sekä LiPolymeerit maksaa 96€!
Lainaus Hobbylinnan hinnastosta "12V laturi, jossa kaksi erillistä latauspiiriä. Lataa NiCd(1-8), NiMH(1-8), LI-Ion(1-3kennoa) ja Li-Po(1-3kennoa) akut.
Erittäin monipuolinen ja helppokäyttöinen laturi edulliseen hintaan.
Hobbico Quick Field Charger MKII á 69.00 EUR"

Lainaus käyttäjältä: "hellgren"

Mutta, yhteenvetona, minun mielestäni harjattomat olisivat erittäin tervetullut uudistus myös autoihin. Aika on kypsä, kunhan byrokratiapuoli saadaan kuntoon.. :D


Enkä minä yritä "väkisin" ajaa LiPolymeerejä autoihin vaan ajatuksena on juuri tuo "akkupelin" lopettaminen.
Toinen etu on kustannus säästö, nämä LiPolyt eivät "väsy" niin nopeasti latauskertojen lisääntyessä oikein käytettynä.
Tosin näilläkin on "akilleen kantapää", jos kennojännite laskee alle 2.5v on kennon "kuolema" todennäköinen.
Yleensä tähän on vaikea päästä muutenkuin "unohtamalla" akkukaapelit kiinni säätimeen pitkäksi ajaksi, koska ajamalla tehot ovat jo pudonneet niin alas ei ole edes mieltä "kruisailla" enään.
Tietenkin voitaisiin pysyä "hyväksytyissä" kennotyypeissä tyyliin "SANYO 2400 NiCad" ja kaikki Pushed, zapped ja matched olisi kiellettyä (Tosin voisi olla erittäin vaikea valvoa, eikä akkupakan hinnalakaan olisi paljon eroa LiPolymeereihin).

EDIT Niin lopuksi vielä, onko joku kenties punninnut akku (Mitä nyt yleensä käytetään, onko 3300 mAh?), säädin ja moottoriyhdistelmän painon?
Ehdottamalla yhdistelmällä kun vastaava paino on 200g (Akku 3300 mAh 7.7v 130g, säädin noin 25g ja moottori 48g) ilman kaapeleita ja liittimiä?
Eli mitenkä käy tehopainosuhteen, mennäänkö "huonommalle" puolelle?
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
No juu
« Vastaus #13 : 11.01.04 - klo: 13.51 »
Vastattavaa ja kommentoitavaa alkaa olla jo niin paljon, että melkeenpä asiaan voisi tarkemmin palata siinä vaiheessa, kun käytännön kokeet on tehty hypoteesien tueksi  :)


Kommentoin kuitenkin seuraavaa:


"Toisin kuin kokelemallani NiCD/NiMh akuilla tehojen putoaminen alkaa jo noin 50% kohdalla jolloin koneesta tulee "laiskempi"!"


Lennokkifoorumillakin on todettu, että autopuolella ollaan reilusti edellä lennokkimiehiä NiCd/NiMh tekniikassa, siis nimenomaan autopuolen sub-c kennoissa:

Kennot ovat valikoituja (tekijöistä, jotka valikointiin vaikuttavat, voisi joku asiaa paremmin tunteva tänne kommentoimaan), jolloinka 6-kennon satsissa kaikki kennot ovat mahdollisimman identtiset. Tällöin kennot myös käyttäytyvät lähes identtisesti purettaessa. Lisäksi, kennot käytetään tasauspurkulaitteessa, jolloin jokainen kenno purkautuu samaan arvoon. Ladattaessa vältytään siis ylilataukselta ja kaikkia kennoja aletaan purkaa samasta pisteestä. No edellämainittuhan oli siis teoriaa, mutta käytännössä ei tuosta kauaksi jäädä.

Tällä päästään siihen, että purkukäyrät ovat erittäin hyvän näköisiä valikoiduilla, hyvin hoidetuilla 6 kennon paketeilla. Jännite pysyy varsin tasaisena ja akku loppuu kuin seinään. Tietysti, ajan mittaan akku ei pysy uudenveroisena.

Mutta, tähänkin asiaan voisi ehkäpä puuttua joku kisakuski vielä tarkemmin.

Tosin, viimeisen päälle olevat kennot ovat myös kalliita. Autokäyttöön suunnattuja GP3300 ei saakaan 6,60e/kenno. 6 kennon pakettihinnat pyörivät ~100e kieppeillä, tietty halvemmallakin saa.

Mutta, jos Stampedeen saisit LiPo-pakan käyttöön, niin odotan mielenkiinnolla tuloksia  :wink:
Lahti Rock City

Poissa eSATA

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« Vastaus #14 : 11.01.04 - klo: 19.28 »
Kokamin Li-Po akkuja on tullut kokeiltua n.17-lankaisen moottorin kanssa;ajoaika n.12-15 min.Ei ihmeenpää potkua,mutta tasaisen tappavaa menoa.11x2 Corally moottorilla ei potku riittänyt;ei anna tarpeeksi virtaa.Akku kaksi kennoa sarjassa,pitäisi varmaan koettaa kaksi sarjaan-kaksi rinnan.
Cannondale Scalpel Team Replica

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« Vastaus #15 : 11.01.04 - klo: 19.36 »
Lainaus käyttäjältä: "eSATA"
Kokamin Li-Po akkuja on tullut kokeiltua n.17-lankaisen moottorin kanssa;ajoaika n.12-15 min.Ei ihmeenpää potkua,mutta tasaisen tappavaa menoa.11x2 Corally moottorilla ei potku riittänyt;ei anna tarpeeksi virtaa.Akku kaksi kennoa sarjassa,pitäisi varmaan koettaa kaksi sarjaan-kaksi rinnan.


Hienoa! Millasella autolla olet testannut? Miten kennojen lämpötila? Mitään paisumista tms. ei varmaan tapahtunut? =) Säädin ei katkaissut virtoja missään vaiheessa?
Lahti Rock City

Poissa eSATA

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« Vastaus #16 : 11.01.04 - klo: 19.44 »
Edelliseen viitaten:-Autona HPI RS4 Pro2 turisti
                              -Moottori tavallinen hiilellinen
                               -Säädin GM V-12
Löysemmällä moottorilla akut eivät lämmenneet lainkaan,kireämmällä suunnilleen saman verran kuin Ni-cd:t eli tuntuivat selvästi lämpimiltä.
Cannondale Scalpel Team Replica

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« Vastaus #17 : 12.01.04 - klo: 22.57 »
Tuosta tuli otettua kuvakin taannoin, "jokusen" maitorauhaskuvan jälkeen sellainen levyltä löytyikin. http://solar4.hellfish.org/lipo.jpg

Hitto, onneksi opintotuella ei paljoa heräteostoksia tehdä, rupesi jo heräämään ajatus tuosta Hackerin C40 -moottorista (150eur), sille sopivasta säätimestä ja lipoista. Mattoautossa siis..
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« Vastaus #18 : 13.01.04 - klo: 00.34 »
Jenkkien Novak kisassa on ajettu hiilettömillä tourinkivehkeillä kisaa. Tulokset ovat kyllä aika rajuja luettavia ainakin vielä, tietenkin kuskitkin varmasti eritasoisia ko. kisassa perinteisissä luokissa vs. hiiletön luokka..

Tavalliset hiilelliset virimyllyt hakkas hiilettömät reilulla 2,3s/kierros...!!! :|
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« Vastaus #19 : 13.01.04 - klo: 01.22 »
Eikös nuo Novakin hiilettömät luonnehdittu yleensäkin sport-tason moottoreiksi? Eli tehoa ei pitänytkään löytyä mahdottomasti. Sääli sinänsä, sitä minä just hiilettömältä toivon.
Ymmärrettävää sikäli, että jenkkien moottorimarkkinat (tai siis katetaalat) taitavat olla juuri noissa miedoissa virimoottoreissa, joten Novak on siinä mielessä tähdännyt hiilettömän moottorinsa markkinasaumaan.

Mitä itse olen nähnyt tuolla Modeltechin/Hackerin(?) vanhemman sarjan koneella varustetun auton radalla, siitä kyllä tuntui paukkua löytyvän.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« Vastaus #20 : 13.01.04 - klo: 02.21 »
Joo itsekin olen lueskellut tuosta Novakin harjattomasta, ei häävi tehoiltaan (196W) ollakseen 540 kokoluokan moottori.
Periaatteessa tuon kokoisessa harjattomassa pitäisi olla 2-3 kertainen teho Novakin "esitykseen" verrattuna vielä noin 80% hyötysuhteella.
Moottorin teknisissä tiedoissa kylläkin kerrotaan että on käytetty neodyymi magneetteja, mutta ei minkä "tehoisia" (Näitäkin on jo montaa "sukupolvea" joista yleisin on N45)!
Joko moottorin käämitys on vääränlainen tai staattorin täyttöaste on huono?
No noita harjattomia moottoreitahan "putkahtelee" jokaiselta valmistajalta nykyään, nekun ovat myös helpompia valmistaa kuin harjalliset vastineensa (Monet "sorvailevat" niitä tätä nykyään itse)!
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=176989
http://goldeneye.ethz.ch/motoren/electric/cdrom/index_EN/
http://homepages.enterprise.net/jayjay/cdrom_motors.htm
Parempi pysyä valmistajissa joilla on pidempiaikainen kokemus ko moottoreista niin ei tule ostettua "sikaa säkissä". :D

Edit Niin tuo NOMAC näyttääkin jo paremmalta! http://www.nomac.nl/ec/brushless-evaluatie.htm
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa nici

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« Vastaus #21 : 13.01.04 - klo: 14.49 »
En nyt menis novakia haukkumaan.. Ei tuo kone varmaan hidas kumminkaan ole, eikä sitä ole tarkoitettu korvaamaan nykyisiä virimotteja kisoissa. Helppo ostos, ei tarvitse tehdä julmetusti hakua siitä mikä säädin sopii mihinkin ja mikä moottori pitäs hankkia ja oisko sittenkin jotain parempaa mottia tai jos toi toinen säädin toimiskin paremmin.. Käy vaan kaupasta hakemassa, ei ehkä paras paketti mutta helppo ja tietää saavansa toimivaa tavaraa. Sitten jos enemmän tehoa haluaa niin onhan se HV-mottikin olemassa, joka on tarkoitettu kahdelle akulle. Ja onhan siinä hv-setissä pakillinen säädinkin :) Itte ajattelin että jos tässä nyt ailakis joksus kisaamaan taas niin hankkis harjattoman treeneihin ja ajais sitten kisat salittuilla koneilla.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« Vastaus #22 : 14.01.04 - klo: 01.02 »
Lainaus käyttäjältä: "nici"
En nyt menis novakia haukkumaan.. Ei tuo kone varmaan hidas kumminkaan ole, eikä sitä ole tarkoitettu korvaamaan nykyisiä virimotteja kisoissa. Helppo ostos, ei tarvitse tehdä julmetusti hakua siitä mikä säädin sopii mihinkin ja mikä moottori pitäs hankkia ja oisko sittenkin jotain parempaa mottia tai jos toi toinen säädin toimiskin paremmin.. Käy vaan kaupasta hakemassa, ei ehkä paras paketti mutta helppo ja tietää saavansa toimivaa tavaraa. Sitten jos enemmän tehoa haluaa niin onhan se HV-mottikin olemassa, joka on tarkoitettu kahdelle akulle. Ja onhan siinä hv-setissä pakillinen säädinkin :) Itte ajattelin että jos tässä nyt ailakis joksus kisaamaan taas niin hankkis harjattoman treeneihin ja ajais sitten kisat salittuilla koneilla.


No ei tarkoitus ollut haukkua Novakin harjatonta mutta sen hinnalla (Noin 250$) saa jo paljon parempia harjattomia, esim Lehner 4200 Basic josta irtoaa 600W / 45A virroilla ja on kanssa 540 kokoluokan moottori (Alle 150$!).  http://www.finedesignrc.com/lehnerspecs.htm
Tiedä mikä on Novakin hyötysuhde mutta näillä tehoilla (Alle 200W) pitäisi virrat olla 15A-17A paikkeilla jotta moottori olisi hyvä (Silloin pitäisi toimia LiPoly akuillakin moitteetomasti)!
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« Vastaus #23 : 14.01.04 - klo: 01.18 »
Tuota jäin päivällä miettimään, että mikäli Novakilla on hyvä hyötysuhde, pitäisi akkujen keston olla myös kovin pitkä.. Mattoautokäytössä kiehtova ajatus tuo, 3300mAh akut ja suht' matalatehoinen moottori. Harmi vain että solukumin pito heikkenee suuresti ajoajan pidentyessä.

Ja mikä siihen Novakin dissaamiseen tulee, kuten itse sanoin Ymmärrettävää sikäli, että jenkkien moottorimarkkinat (tai siis katetaalat) taitavat olla juuri noissa miedoissa virimoottoreissa, joten Novak on siinä mielessä tähdännyt hiilettömän moottorinsa markkinasaumaan. Eli sen enempää mielipidettä mulla ei tosta moottorista ole, ainakaan ennen kun olen nähnyt puolueettoman testin siitä. RC Car / RC Car Action lehtien testien puolueettomuutta voi vain arvuutella, varsinkin jos seuraavalla aukeamalla on Novakin iso mainos..

Onko Novakilla myynnissä/suunnitteilla jokin tehokkaampi, hiilellistä 10-12 lankaista tehoiltaan vastaava malli?
Entä mitä kuuluu Orionin hiilettömälle, onko markkinoilla näkynyt mitään?

Ja Hermanni, onko tietoa tämänhetken hiilettömien säätimien kestosta autokäytössä? Aikaisemmathan lämpenivät ja lämpökatkaisivat, elleivät peräti menneet rikki melko helposti, varsinkin jos antoi enemmän runtua touring tms. moottoria rasittavammalla autolla.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« Vastaus #24 : 14.01.04 - klo: 02.36 »
Lainaus käyttäjältä: "solar4"

Onko Novakilla myynnissä/suunnitteilla jokin tehokkaampi, hiilellistä 10-12 lankaista tehoiltaan vastaava malli?
Entä mitä kuuluu Orionin hiilettömälle, onko markkinoilla näkynyt mitään?


Novakilla ei näyttäisi olevan kuin kaksi mallia harjattomista, toinen on tosin suuremmille (Kuin 6) kennomäärille ja siten ei olikein kelvollinen autokäyttöön (Tosin onhan "monstereissa" tilaa).
http://www.teamnovak.com/products/MOTOR/

Team Orionin tilanne näyttää samalta, eli tehokkaammat ovat vain suuremmille kennomäärillä olevia malleja. http://www.teamorion.com/products/motors_brl.asp

Lainaus käyttäjältä: "solar4"
Ja Hermanni, onko tietoa tämänhetken hiilettömien säätimien kestosta autokäytössä? Aikaisemmathan lämpenivät ja lämpökatkaisivat, elleivät peräti menneet rikki melko helposti, varsinkin jos antoi enemmän runtua touring tms. moottoria rasittavammalla autolla.


No uskoisin ainakin että Hacke Masterin säätimet ovat "takuuvarmoja", ainakin lennokkikäytössa ei ole vastaan tullut niiden hajoamisia muutakuin akun navat ristiin kytkettäessä.
Toisekseen itsellänikin on nuo kestänyt (Siis Castlen säätimet) vaikkakin on ollut moottori "jumissa" kaasua lisättäessä (Viimeksi pari päivää siiten kun sain uuden radion niin menin vääntämään servo reverseä kaasulta, kone ampaisi liikkeelle ja jäi potkuristaan "jumiin" sohvaa vasten kaasu täysillä! :D).
Toisaalta säätimen lämpiäminenhän kertoo vain sen huonosta hyötysuhteesta/fettien riittämättömastä mitoituksesta.
Esim Kontronikin FAI säädin kestää 18 kennoa ja 200A jatkuvaa virtaa, silti se painaa noin 40g eikä tarvitse ylimääräistä jäähdytystä (On kutistesukan sisällä)!
Nyt on itsellä tilauksessa Kontronikin BEAT 70 CAR säädin niin saadaan vähän testiäkin aikaiseksi.
Kontronik tekee tällä hetkellä kehittyneimmät säätimet harjattomien puolella ja niissä on esim kuormituksen/kierrosten mukaan säätyvä ennakko, sekä säädin "nuuskii" moottorin ominaisuudet ja tekee asetukset automaattisesti.
Muilla valmistajilla on kiinteäennäkkoiset säätimet, tosin se ennakko on säädettävissä joissakin malleissa mutta ei "ajon" aikana niinkuin Kontronikilla.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« Vastaus #25 : 14.01.04 - klo: 11.33 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"

No ei tarkoitus ollut haukkua Novakin harjatonta mutta sen hinnalla (Noin 250$) saa jo paljon parempia harjattomia, esim Lehner 4200 Basic josta irtoaa 600W / 45A virroilla ja on kanssa 540 kokoluokan moottori (Alle 150$!).  http://www.finedesignrc.com/lehnerspecs.htm
Tiedä mikä on Novakin hyötysuhde mutta näillä tehoilla (Alle 200W) pitäisi virrat olla 15A-17A paikkeilla jotta moottori olisi hyvä (Silloin pitäisi toimia LiPoly akuillakin moitteetomasti)!


Muistetaas nyt kuitenkin se, että akusta otettu sähköinen teho on jännitteen ja virran tulo. Eli jos akussa on 7.2 V ja virtaa otetaan 45A, niin silloin akusta tulee 324W tehoa. Tällöin mikään moottori maailmassa ei voi sillä virralla tuottaa tätä enempää tehoa!
Jos sitten moottorista halutaan tuo 200W tehoa ja hyötysuhde olisi vaikka 85%, niin virtaa siihen tarvitaan 33A.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« Vastaus #26 : 14.01.04 - klo: 14.23 »
Lainaus käyttäjältä: "JesseT"
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"

No ei tarkoitus ollut haukkua Novakin harjatonta mutta sen hinnalla (Noin 250$) saa jo paljon parempia harjattomia, esim Lehner 4200 Basic josta irtoaa 600W / 45A virroilla ja on kanssa 540 kokoluokan moottori (Alle 150$!).  http://www.finedesignrc.com/lehnerspecs.htm
Tiedä mikä on Novakin hyötysuhde mutta näillä tehoilla (Alle 200W) pitäisi virrat olla 15A-17A paikkeilla jotta moottori olisi hyvä (Silloin pitäisi toimia LiPoly akuillakin moitteetomasti)!


Muistetaas nyt kuitenkin se, että akusta otettu sähköinen teho on jännitteen ja virran tulo. Eli jos akussa on 7.2 V ja virtaa otetaan 45A, niin silloin akusta tulee 324W tehoa. Tällöin mikään moottori maailmassa ei voi sillä virralla tuottaa tätä enempää tehoa!
Jos sitten moottorista halutaan tuo 200W tehoa ja hyötysuhde olisi vaikka 85%, niin virtaa siihen tarvitaan 33A.


Näinhän se on!
Joo kun tarkkaan lukee Lehnerin speksit niin ilmoitettu kennomäärä on 6-8, tuo (Tarkotaa tietysti 8 kennolla mitattuna.  :? )!
Tosin silläkin jännitteellä (9,6v) jää uupumaan toistasataa wattia tehoa, näyttää siltä että valmistajat ilmoittelavat noita suurimpia tehoja miten parhaaksi näkevät.
Siis esim akkupakka "kuumana" laturista jolloinka kennojännite on yli 1,2v, se kertaa 8 niin hetkellisesti kyseinen teho voikin olla saavutettu ("Mutua")?
Esim Jeti Phasor 15-3 (Ei mikään huippumoottori kuitenkaan) antaa 6v/33A virralla ulos 202W! http://www.mft.nu/elmotortest/jeti_15-3.htm
Tuo onkin jo sitten mitattua "dataa" (MFT julkaisema testi) eikä valmistajan ilmottamia moottorin speksejä. :D
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« Vastaus #27 : 14.01.04 - klo: 14.56 »
Yleensä nuo huippuvirrat on kuitenkin aika paljon suurempia kun mutkasta lähdetään "lämä tiskissä". Sellainen 100A voi hyvin virrata aina hetkellisesti perinteisillä moottoreilla.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« Vastaus #28 : 16.01.04 - klo: 20.38 »
Lainaus käyttäjältä: "JesseT"
Yleensä nuo huippuvirrat on kuitenkin aika paljon suurempia kun mutkasta lähdetään "lämä tiskissä". Sellainen 100A voi hyvin virrata aina hetkellisesti perinteisillä moottoreilla.


Lueskelin tuossa lennokit netistä että kokamilla olisi jo 3400mAh kenno testissä josta sais 70A jatkuvaa ja piikeissä enemmänkin.
Parit tollaset rinnan niin (Siis 2*2) 140A jatkuvaa olis kova sana (Painas noin 280g) ja kapasiteettiä 6800mAh!
Tosin tosta pakasta sais todennäköisesti pulittaa 200€ Suomessa. :(
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« Vastaus #29 : 21.01.04 - klo: 23.09 »
No niin nyt on tilattuna Lehner 4200 Basic ja Warrior säädin.
Sain tarjouksen Hacker C40 S8 moottoristakin mutta hinta arvio oli suomessa 180€ ja kontronikin säädin 259€, eli yhteensä 439€!!!!!
Nyt sain Lehnerin "setin" (Moottori + säädin) 221,23€, eli varsin kohtuulinen hinta vielä! http://shop.hobby-land.de/default.php
Toivottavasti toimitus ei kestä ikuisuuksia jotta pääsen testailemaan "paketin" toimivuutta.
Yksi asia tässä mietityttää että mitenkäs saan mitattua huippuvirrat?
Lennokeissa kun se on yksinkertaista, pidetään kone paikallaan sopivaksi valitulla potkurilla ja laitetaan "hanat auki".
Eli ainoa konsti mikä tulee mieleen että auto "seinää vasten" ja kaasu pohjaan, siitä sitten virtamittarilla katsomaan mitä ampeerit näyttää?
Parempia ehdotuksia?
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.