Kirjoittaja Aihe: TJ/TS kustannukset  (Luettu 10639 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa matti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
...
« Vastaus #30 : 05.02.03 - klo: 12.04 »
Lainaus käyttäjältä: "winqqu"
Jos kisaaja on uusien akkujen tarpeessa, niin mistä saa niin huonoja ja halpoja akkuja että ne kelpaavat vain 4 min eriin ??


Ite oon ainaki saanu käytettyjä 2400mAh akkuja todella halvalta entisiltä stanukuskeilta. 10e/kpl ei varmaan oo paha hinta tollasesta parikymmentä kertaa ladatusta akusta. Nicadit tietääkseni potkivat kuitenki paremmin stanussa kuin 3000H-akut.
Mielenkiintoiseksi menee, jos 3300-akkuja pitää stanuun ostaa. Kun tuota erääkin on lyhennetty.
Sorvauksesta on paha mennä sanomaan... Itellä ei oo sorvia, eikä oo ekana ostoslistalla. Kavereilla (onneksi) saa pientä maksua vastaan sorvattua millon haluaa.
Sitä se kilpavarustelu on.
Masami is back

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #31 : 05.02.03 - klo: 12.21 »
minulla on 2kpl3000mah akkuja ja 4kpl 3300 akkuja ja ajan stanua, enkä kuulu lähellekään kärkijoukkoa, mutta miksi ostimme nämä huippu akut? vastaus1: koska haluan ajaa kerholla mahdollisimman pitkään ja nauttia ajosta. vastaus2: minulla oli ennen 2400mah akkuja2kpl jotka sain auton mukana, ne sanoivat työsopimuksensa irti joten hankimme tillalle uudet akut.

mitä mieltä olisite 4.5 minuutin ajoajasta?
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Stanuista vielä
« Vastaus #32 : 05.02.03 - klo: 12.22 »
Cai: Yksikään noista nimistä jotka sinä luettelit ei liittynyt siihen aiemmin mainitsemaani juttuun pojista jotka ovat pesiytyneet stanuun :mrgreen:
Sponsored by own wallet

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #33 : 05.02.03 - klo: 12.52 »
Toisten hankintoihin ja satsaamiseen puuttuminen ei mielestäni ole kovin korrektia. Se on täysin jokaisen oma asia.

Meillä stanua ajetaan 2400mAh:lla, mutta en pidä tuota 3300 mAh-akkuakaan hankintana mitenkään ihmettelyn arvoisena. Luulisin, että niiden hinta ei juuri poikkea 3000mAh:sta(?). Ja 3000mAh taas on saman hintainen tai peräti jo halvempi kuin 2400mAh. Juuri tästä syystä sinänsä hyvää tarkoittava TJ-luokan akkukustannusten alentamistavoite ei toteudu.
Matin linja käyttää hyviä käytettyjä akkuja on hyvä. Se on ollut meidänkin linjamme.

Mitä tulee moottorin lämpenemisaiheeseen, niin on todella hyvä, että siihen saatiin edes vähän faktaa kaiken mutuilun taakse. Mutta tyhmänä on kysyttävä, että eikö samaa ongelmaa ole TS-koneilla, jotka kuluttavat huomattavasti suuremman määrän energiaa? Energiaa, josta kaikki ei suinkaan mene auton liikkeeseen. Kuten eräs arvostettu asiantuntija ilmaisi: "kaikki alle 17-lankaiset ovat modifioituja lämmityslaitteita".

Enkä täysin ymmärrä, voivatko magneetit "löystyä" kerrasta: en ole havainnut selvää tehon laskua koneilla, jotka olivat jatkuvassa 5 minuutin kilpakäytössä ja kuumenneet moneen kertaan ja pahasti. Magnetointeja emme ole suorittaneet kertaakaan. Jos teho laskisi käytössä tapahtuvan kuumenemisen myötä, pitäisi sen näkyä jo yhden kisan kuluessa kaiken aikaa huononevina tuloksina. Mutta kun ei näy. Mikä siis mättää?

Mutta fakta on faktaa. Asiaa olisi hyvä tutkia enemmänkin ja systemaattisesti. Tiedettäisiin enemmän ja luultaisiin vähemmän.

Poissa winqqu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: ...
« Vastaus #34 : 05.02.03 - klo: 13.09 »
Lainaus käyttäjältä: "matti"
10e/kpl ei varmaan oo paha hinta tollasesta parikymmentä kertaa ladatusta akusta.


Ja kun nuo akut hyytyvät voidaankin ehdottaa 3 min eriä.  :mrgreen:
(vitsi)

Tai siirtyä stanussa neljään kennoon, tämäkin on nähty.
THR

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #35 : 05.02.03 - klo: 13.31 »
Magnetismi voi hävitä materiaalista jos tietty kynnyslämpötila ylitetään jolloin kaikki magnetismiin vaihuttavat partikkelit irtoavat siteistään, ja menevät ihanasti sekaisin. Tällöin magnetismi on kertaheitolla gone.

Mitä akkujen hintoihin tulee, niin tässä muutama esimerkki:

Team Corally Akut:
VRS MAX RC2400-Competition  65e
VRS MAX RC2400-Pro Team  79e

VRS MAX Sanyo RC3000HV-Competition  69e
VRS MAX Sanyo RC3000HV-Pro Team  85e

MAX-30 GP3300 - Team Spec 105e

Panasonic Ultra-Metal 3000 - Team Spec 119e

Eli myös tässä valossa käyttäisin itse, jos vakioluokassa kilpailisin, noita 2400mAh akkuja.

Tietenkin akut, kuten muu kalusto on jokaisen oma valinta, mutta jos ostaa uusinta teknologiaa niin ei ainakaan tarvitse äänestää luokan kalleudesta, kun pärjäis paljon edullisemmillankin vehkeillä.

Se nyt vaan on psykologinen juttu, että jos naapurilla on ferrari, niin pitäähän minullakin olla... ISIiiiii osta mulle tollaset....

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #36 : 05.02.03 - klo: 13.49 »
Lainaus käyttäjältä: "Nappe"
Magnetismi voi hävitä materiaalista jos tietty kynnyslämpötila ylitetään jolloin kaikki magnetismiin vaihuttavat partikkelit irtoavat siteistään, ja menevät ihanasti sekaisin. Tällöin magnetismi on kertaheitolla gone.

quote]

Totta ja kyse on taas siitä, mitä haluat, jos haluat, että vehkeet on 10+ kunnossa joka kisoissa ne pitää tzäpätä aina ennen kisaa varmistaaksesi maks. tehon. Tämä on sitä nysväystä parhaimmillaa  :lol:

Samalla lailla ne magneetit häviää viri koneistakin.
10mm ennakkoa ja piiitkä välitys niin varmaa on, että kone ei erän jälkeen ole samassa kunnossa.
Ja ei kun partikkelit riviin tzäppäyksellä ja taas menee lujaa eli kannut saa aina takaisin samaan kuntoon kuin ne oli ostaessa.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Kuluista
« Vastaus #37 : 05.02.03 - klo: 14.12 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Toisten hankintoihin ja satsaamiseen puuttuminen ei mielestäni ole kovin korrektia. Se on täysin jokaisen oma asia.


Mielestäni tuo jos mikä on hyvä tuoda ajatuksena esille niistä paljonpuhutuista "säästöistä" stanussa, koska sinä VesaK ja joku muu olette aina puhuneet tj:stä aloittelija luokkana. Onko sen tuolla edellämainitulla tavalla toteutumismalli tulevaisuudessa?? Meinaan vaan että onko se toiminta malli, että stanun terävimpään a-finaaliin pääsylippu on että pakista löytyy joka kisaan useita uusia dynottuja koneita ja gp3300 akkuja pilvinpimein.

Turha mielestäni on ruokkia enää ajatusta että stanu on vaan aloittelija luokka, jossa pärjää pienellä panoksella ja hyvällä ajotaidolla. Mutta kaikkihan saa itse päättää minkä verran ovat valmiit niistä tinakupeista maksamaan.  

Hommatkaa aina vaan kalleinta mitä löytyy stanuun niin sillä ne kustannukset pysyy hanskassa ja muutkin seuraa perässä tuota varustelukilpailua jos vaan kaikkien innokkaiden isipappojen (pojathan vaan ajaa) lompakko kestää, vai??

No, itse en ole ajanut ko luokkaa enää kahteen vuoteen, joten kaipa te itse tiedätte mitä teette.
Sponsored by own wallet

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #38 : 05.02.03 - klo: 14.20 »
Lainaus käyttäjältä: "Nappe"
Magnetismi voi hävitä materiaalista jos tietty kynnyslämpötila ylitetään jolloin kaikki magnetismiin vaihuttavat partikkelit irtoavat siteistään, ja menevät ihanasti sekaisin. Tällöin magnetismi on kertaheitolla gone.

Mitä akkujen hintoihin tulee, niin tässä muutama esimerkki:

Team Corally Akut:
VRS MAX RC2400-Competition  65e
VRS MAX RC2400-Pro Team  79e

VRS MAX Sanyo RC3000HV-Competition  69e
VRS MAX Sanyo RC3000HV-Pro Team  85e

MAX-30 GP3300 - Team Spec 105e

Panasonic Ultra-Metal 3000 - Team Spec 119e

Jaahas jassoo... ovatkos akut tosiaan noin kalliita! Meilläpäin kallein akku so far on 55€, ja sekin on harvinaisuus. Siitäköhän siis menestys onkin ollut kiinni? :wink: Tämä vain vahvistaa sitä käsitystäni, että hyvien käytettyjen akkujen ostaja säästää tuntuvia summia.

Ihan vakavasti, moneen kertaan toistettu totuus pitää edelleen paikkansa: vasta aivan terävimmässä kärjessä saattaa moottorien ja akkujen eroilla olla merkitystä... jos ollenkaan. Kaikkien muiden kohdalla ajotaito, ajolinjat ja pelkkä tuuri vaikuttavat kertaluokkia enemmän kuin akkujen milliAmpeeritunnit tai testausvoltit.

Muuten, onko olemassa tietoa, missä suunnilleen menee "kynnyslämpötila", jossa magnetoituminen heikkenee? Se ei kai ole mikään terävä lämpötila-alue?

Ja kysymys kaikkien vasta-alkajien puolesta: kuka suorittaa magneettien "zäppäystä" ja mitä se maksaa?

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #39 : 05.02.03 - klo: 14.33 »
Aivan oikein VesaK, ajotaito ja alustan säätö  on yli 90% suorituksesta, loppu on onnea ja muuta.

Uudelleen magnetisointiin tarvittavat laitteet on myyjistä ainoastaan
Yllätys, yllätys kellä muulla kuin RC-PISTEELLÄ. :shock:

He tekevät ko. toimenpidettä itse myymiinsä koneisiin.

Eli kantsii miettiä mistä laitteet ostaa ja myös ns. elinkaarikustannuksia...

Muistaakseni Laukaan Moottori miehillä on myös ko. laite ja sen huomaan poikien autojen kulussa ps. on heillä dynokin !
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #40 : 05.02.03 - klo: 14.39 »
Cruisaaja: Ihan asiaa mietiskelet. Mutta se vain on niin, että harrastajat harrastavat lajia erilaisista lähtökohdista ja erilaisin vakavuusastein. Varmasti tulee aina olemaan paljon eroja rahallisen (samoin kuin ajallisen) satsausten määrissä, luokasta riippumatta. Mutta kaikki mahtuvat hyvin porukkaan. Erilaisuus on rikkautta.

Eivätkä erilaiset harrastamistavat sulje pois sitä totuutta, että ennen kuin ajotaito ja auton säätämisen taito on todella hyvin hanskassa, ei rahallisella satsaamisella ole oikeastaan mitään voitettavissa. Eli pakista löytyvät kalliit vempeleet eivät tuo kenellekään menestystä, mutta huippukuskin pakissa olevat laadukkaat välineet ovat luonnollinen asia. Eiköhän se ole sama TS-luokassakin: taidot ja satsaukset ovat kai jonkinlaisessa suhteessa keskenään jokaisella osaamisen tasolla? Siten, että satsaukset ovat seurausta taitojen kehittymisestä, ei päinvastoin.

Ja lopuksi on kyllä ihan pakko vähän röyhistellä, ja osoittaa heti yksi poikkeus tuohon äskeiseen: olen ostanut itselleni upo-uuden radion!  :mrgreen: (Koska käytettyjä ei ollut markkinoilla)

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #41 : 05.02.03 - klo: 14.49 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Cruisaaja: Ihan asiaa mietiskelet. Mutta se vain on niin, että harrastajat harrastavat lajia erilaisista lähtökohdista ja erilaisin vakavuusastein. Varmasti tulee aina olemaan paljon eroja rahallisen (samoin kuin ajallisen) satsausten määrissä, luokasta riippumatta. Mutta kaikki mahtuvat hyvin porukkaan. Erilaisuus on rikkautta.

Eivätkä erilaiset harrastamistavat sulje pois sitä totuutta, että ennen kuin ajotaito ja auton säätämisen taito on todella hyvin hanskassa, ei rahallisella satsaamisella ole oikeastaan mitään voitettavissa. Eli pakista löytyvät kalliit vempeleet eivät tuo kenellekään menestystä, mutta huippukuskin pakissa olevat laadukkaat välineet ovat luonnollinen asia. Eiköhän se ole sama TS-luokassakin: taidot ja satsaukset ovat kai jonkinlaisessa suhteessa keskenään jokaisella osaamisen tasolla? Siten, että satsaukset ovat seurausta taitojen kehittymisestä, ei päinvastoin.



On ihan kiva muistella Sinun kirjoituksia n. 2 vuotta sitten kontra esim ylläolevaan ja todeta sinun saavuttaneen jonkinlaisen RC-kypsyyden
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Mika M

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
TJ akkupeliä
« Vastaus #42 : 05.02.03 - klo: 14.50 »
Itse jos ajaisin vielä TeeJiitä, niin ajaisin nyt 4 minuutin ajoajan aikoina
esim. seuraavilla akuilla:

esim. Medasec (ilmainen mainostus pojille...)
10-rc1700p
RC1700 NiCd-akku (6), matched
29,50 €

Ja hinta ei todellakaan päätä huimaa ja noilla vetää kyllä helposti 4 minuutttia vakiokoneella ja nuo on ihan äärimmäisen hyviä kennoja nuo RC1700 kennot. Itse vakioaikoinani ajoin RC1700 kenoilla ja pysyivät 2 vuotta lähes uuttavastaavina (sillointällöin ProTrackillä testailin kuntoa. Noissa myös jännite oli aina korkampi myös kuin 2400 akuissa joita myös omistin). Uudet Nimh kennot maksaa 3 kertaa enemmän ja kestää ainakin 3 kertaa lyhyemmän ajan hyväkulkuisina... Ostakaapa stanukuskit kokeeksi edes yksi paketti noita ja kokeilkaa. Varmasti pääsette 4 minuuttia ihan kilpailukykyistä vauhtia.

Tähän kai on pyritty 4 minuutin ajoajalla, mutta kaikkialla vain hypetetään, että tarvii 3300 akkuja stanuun, niin niitä kaikki sitten sokeana ostaa. Ei ole minun lompakosta kyllä pois, mutta silti ihmettelen...

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #43 : 05.02.03 - klo: 14.57 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
...jonkinlaisen RC-kypsyyden

 :D  :D  :D
Jätä vielä se "jonkinlaisen" pois, jätäthän?

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #44 : 05.02.03 - klo: 15.00 »
CAi: Yllätys yllätys, mutta myös Future-RC http://www.rc-kauppa.com tekee kannujen uudelleen magnetointia, eli zäppäystä.

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #45 : 05.02.03 - klo: 15.05 »
VesaK: Oman mielipiteeni jo sanoin ko aiheesta.


Toinen asia:

Cai: Tuo Similän zäppäys hommasta vielä sen verran että ihmetyttää se niitten politiikka: "että teemme toimenpiteen ainoastaan meiltä ostettuihin tuotteisiin" Muistan kysyneeni joskus aikoinaan Erkiltä, että zäpäättekö te akkuja kun teillä on vehkeet? Vastaus kuului: Jos sinun akut on heiltä ostetut GM:n akut niin onnistuu. Vastasin että ei ole, johon Erkki loihe lauseman: EI onnistu!!!! Asiasta ei sen koommin ole tarvinnut keskustella.

Näin jälkeenpäin vaan mietin miksei niille raha kelpaa koska ei niissä muualta ostetuissa tuotteissa lie kovin suuria eroja voi olla Similältä ostettuihin? Aika moni muukin varmaan haluaisi käytää kyseistä palvelumuotoa, mutta jos ei käy niin minkäs teet. Viet sitten muualle missä ei valkata asiakkaita...
Sponsored by own wallet

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Stanu
« Vastaus #46 : 05.02.03 - klo: 15.16 »
Joo, Mikan kanssa ihan samalla linjalla. Liian moni junnu katselee kärkikuskien pakkeja ja pöytiä jotka notkuu ja on täynnä 3300 akkuja.
Uskallanpa väittää, että kuka tahansa TS kärkikuskeista pistäis nykyistä stanuporukkaa päihin ihan 6-0, vaikka ajais 2400 akuilla. Vaikka suomen taso onkin maailman kärkitasoa nykyään.

Näin se on nyt ja tulee aina olemaan. Ajettiinpa omina stanuaikoina virikuskien Expert Cj-12 kisa, jossa paalutulos oli "isoilla pojilla" kierroksen parempi kuin meillä jotka olimme sillon stanukuskeja. Muistaakseni kyseisen kisan stanukärki oli Juho L, Timo R...

Eli siinä vaiheessa kun on ihan varma ettei voi parantaa ajoaan yhtään, voi harkita vähän parempia akkuja. Ajon tasaisuus on oltava luokkaa 0,2-0,3s toleranssissa/5 tai 8 minuuttia.

Ei hyvillä tai huippuakuilla voi korjata radalla tehtyjä virheitä. Ja nykyisten Gp ja muiden 3300 akkujen elinkaari on niin lyhyt, ettei ikuiseen oravanpyörään kannata lähteä. 2400 akuilla sen sijaan ajaa  varmasti 3 kertaisen määrän akullisia. GP:t kun alkavat olla "valmiita" ku mittarissa pari kolmekymmentä latausta....Huipputehotkin tulee vain muutamalla ekalla latauksella. :cry:

Eipä ole kyllä penniäkään kiinni stanutouhuissa, ei siis koske minua. Ajattelin vaan tuoda oman näkemyksen/kokemuksen peliin. :D
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #47 : 05.02.03 - klo: 15.18 »
Lainaus käyttäjältä: "Cruisaaja"

Cai: Tuo Similän zäppäys hommasta vielä sen verran että ihmetyttää se niitten politiikka: "että teemme toimenpiteen ainoastaan meiltä ostettuihin tuotteisiin" Muistan kysyneeni joskus aikoinaan Erkiltä, että zäpäättekö te akkuja kun teillä on vehkeet? Vastaus kuului: Jos sinun akut on heiltä ostetut GM:n akut niin onnistuu. Vastasin että ei ole, johon Erkki loihe lauseman: EI onnistu!!!! Asiasta ei sen koommin ole tarvinnut keskustella.

Näin jälkeenpäin vaan mietin miksei niille raha kelpaa koska ei niissä muualta ostetuissa tuotteissa lie kovin suuria eroja voi olla Similältä ostettuihin? Aika moni muukin varmaan haluaisi käytää kyseistä palvelumuotoa, mutta jos ei käy niin minkäs teet. Viet sitten muualle missä ei valkata asiakkaita...


Tuskin Ferrari tekee mitään McLarenille, ja Toisaalta Veho ei huolla ns. maahantuojan ohi tuomia autoja. Miksi kauppias palvelisi ja hoitaisi muiden liikkeiden puolesta, jos liikkeet eivät itse pysty asiakasta palvelemaan ?

Tosin en ole kuullut että Similä voi AKKUJA zäpätä.

Ja omat moottorit Erkki zäppää veloituksetta !
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa winqqu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #48 : 05.02.03 - klo: 15.22 »
Lainaus käyttäjältä: "Cruisaaja"
Jos sinun akut on heiltä ostetut GM:n akut niin onnistuu.

Tää on just tätä, Ei kannettu vesi kaivossa pysy !!

Mistähän tullaisen Zäppäri -vehkeen saisi ostettua, se ei esim. seuran kimmppaostoksena varmaan kauheita maksaisi ...
THR

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #49 : 05.02.03 - klo: 15.31 »
Lainaus käyttäjältä: "Cruisaaja"
"että teemme toimenpiteen ainoastaan meiltä ostettuihin tuotteisiin" ...


Tuntematta mitenkään ko. toimenpidettä, voisin kuvitella kyseessä olevan enemmänkin palvelutoiminto asiakkaille kuin bisnis. Jos niin on, ymmärrän täysin, ja niin tekisin itsekin, että tarjoaisin palvelua ainoastaan omille asiakkailleni.

Ja miksi kieltää kaupallisuutta, senhän ympärillä lajimme pyörii mitä suurimmassa määrin? "Magnetointipalvelu" on mitä hienoin myynninedistämiskeino. Vaikka ko. liike ei sitä ole missään hyödykseen käyttänytkään. Se vain osoittaa, että palvelu on sille enemmän riesa kuin tulolähde.

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #50 : 05.02.03 - klo: 15.44 »
Kuten jossain jo mainitsinkin niin uusimmat kannut eivät niin kipeästi edes tarvitse zapperia. Kunnollinen zapperi on tehtävä itse jos haluaa että sillä on muutakin kuin psykoloogista apua. Itserakentamalla, pummimalla, suhteita hyväksikäyttämällä varmaankin toimivan zapperin saa ihan muutamalla vanhalla tonnilla. Tuohon zappaamiseen ehkä on herätty vähän myöhään kun vertaa mikä hyöty zapperilla oli vanhoihin kannuihin esim ennen vuotta 2000. Itse mittailin kisakannua tuolla Tampereen fintrack kisassa ja kahdella kannulla ajaen, hieman moottoria erien jälkeen jäähdyttäen kannut palautuivat kun käytin niitä joka toisessa erässä.

Mitä GP akkuihin tulee en ole kyllä huomannut Vesan mainitsemaan tehon alenemista tai lyhyttä käyttöikää. Nyt varmaankin puhutaan siitä että Nimh kennot lopettavat toimintansa kokonaan siinä ennen 500 latausta, kun vanhat Nicadit ottavat ikuisesti latausta tosin huonontuen jokaisella latauksella? Panasonic akut ovat olleet viimeaikoina kuuluisimpia siitä että ajoaika häviää parhaiden latausten jälkeen, vaikka potku säilyy, omissa GP akuissa en ole huomannut sekuttien enkä potkun huononevan edes 10 latauksen jälkeen vaan kisoissakin näyttää tehoja piisaavan.
Mitkään nykyiset akut eivät ole enää parhaimmillaan 30 latauksen jälkeen mutta nimeltä mainiten Josen akkuja kannattaa käydä vertailemassa aina kun omat tuntuvat loppuvan kesken... Poika ajaa "polttiskädellä" RC3000 akuilla kilpaa kovempaa kuin monet kuljettajat upouuslla GP3300 akuilla.  :D

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #51 : 05.02.03 - klo: 15.47 »
Lainaus käyttäjältä: "winqqu"
Mistähän tullaisen Zäppäri -vehkeen saisi ostettua, se ei esim. seuran kimmppaostoksena varmaan kauheita maksaisi ...

Teillä THR:ssä nyt on aina sen verran zäpinää, että siinä enää mitään zäppäreitä tarvita... omasta takaa häiriösignaalit vaan pannuun ja rataa kiertämään.

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #52 : 05.02.03 - klo: 15.53 »
No voi jestas. Miten tähän nyt saatiin Ferrarit ja Macit sotkettua kun ollaan pienoisautoilun saralla ja näitä harrastavia kun ei varmaan ole riesaksi asti kauppiailla täällä Suomenniemellä ja niitä jotka tuota palvelumuotoa tarvitsisi lähinnä kilpailukäyttöä silmälläpitäen vielä vähemmän, mutta ei voi auttaa. No ei voi enää mitään kun jo otin asian puheeksi niin loppukaneettina totean että moottorini magnetoinnin hoitivat jo silloin RC-Future eikä Sakke todellakaan kysynyt mitä kannuja olet kiikuttamassa heille riesaksi :roll:

Btw: Näin autoalaa jo tovin nähneenä voin Cai kertoa sinulle että maanlaajuinen monia eri automerkkejä edustava konserni jossa työskentelen mm. pääkaupunkiseudulla huoltaa varmasti kaikki merkit mitä meille vaan tuodaan ja voidaan räätälöidä palvelu varmasti asiakasta tyydyttävälle tasolle.

BMW Rules
Sponsored by own wallet

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #53 : 05.02.03 - klo: 16.47 »
Vesak: Magnetismin perusoppia:

Luvatta lainattu, lähde: http://www.internetix.fi/opinnot/opintojaksot/5luonnontieteet/fysiikka/fysiikka6/magneett.htm

-------8<---------
Ferromagnetismi

Raudassa, nikkelissä ja koboltissa sekä monissa metalliseoksissa nämä atomaariset magneetit järjestyvät alueiksi, joissa alkeismagneeteilla on sama suunta. Näitä alueita kutsutaan ferromagneettisiksi domeeneiksi tai Blochhin alueiksi. Kun aine joutuu magneettikenttään, kentän suuntaisesti magnetoituneet alueet kasvavat ja vastakkaissuuntaisesti magnetoituneet alueet pienenevät. Näin aineen sisäinen magneettikenttä kasvaa herkästi ulkoisen kentän mukana. Kun ulkoinen kenttä kasvaa riittävästi, pyörähtävät lopulta kaikki alkeismagneetit kentän suuntaisiksi. Näin käyttäytyviä aineita kutsutaan ferromagneettisiksi aineiksi. Muilla aineilla lämpöliike sekoittaa alkeismagneetit niin, että yhtenäisiä alueita ei pääse syntymään. Niissä aineissa magneettikenttä kasvaa vain heikosti. Näitä aineita kutsutaan paramagneettisiksi aineiksi. On myös aineita, joissa ulkoinen magneettikenttä pienenee. Niitä kutsutaan diamagneettisiksi aineiksi.
-------8<---------
Ferromagneettiset aineet muuttuvat paramagneettisiksi, kun lämpötila kasvaa riittävästi. Korkeassa lämpötilassa lämpöliike sekottaa alkeismagneettien suunnat ja yhtenäiset magneettiset alkeisalueet häviävät. Muutoslämpötilaa kutsutaan Curielämpötilaksi (tai Curiepisteeksi). Monet tavallisissa lämpötiloissa paramagneettiset aineet muuttuvat ferromagneettisiksi riittävän alhaisissa lämpötiloissa.
-------8<---------

Lisää textiä on, käykää lukemassa, nuo kappaleet olivat lähinä kiinnostavia kun puhuttiin tuossa lämpöhaitoista.

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #54 : 05.02.03 - klo: 17.04 »
Mitä tuohon Curiepisteeseen tulee, niin tein pienen hakutoimeenpiden yleisesti saatavilla olevalla hakukoneella, ja tuloksena oli vallan mielenkiintoinen sivu. Valitettavasti juuri nyt ei ole aikaa perehtyä noihin saloihin (pitää nimittäin lähtee torppaan treenaa) mutta bongasin sieltä sen Curiepisteen, joka näille (wet-type) magneeteille näyttäisi olevan 450-460°C, joten välitöntä vaaraa ei taida olla, tai sitten kyllä päädyt savuaa ;)

Tässä linkki: http://www.pmc.co.kr/en/products/ferrite_sintered.html


Ongelma ei ole mitä kysyä, vaan miten asettaa kysymyksen ;)

Poissa Jassu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #55 : 06.02.03 - klo: 08.29 »
Kirjoituksesta päätellen Cruisaajalta on jäänyt muutama "munakuppi" hankkimatta ja kauppiaatkin myyneet pelkkää "ei oota". Meillä ainakin akkujen hankinnassa oli seuraavavat pointit:
 -hintaero oli pieni, joten mielummin uudempaa teknologiaa.
 -Näistä akuista toivottavasti jää viriin siirryttäessäkin vielä meille kisa-akut.
Meillä edellisestä akkujen hankinnasta kulunut 1/2 vuotta, jolloin ostimme 2kpl Medasec:in akkuja ja sitä ennen olikin vierähtänyt 1,5 vuotta...
Maininta luokkaan jämähtäneistä hieman hämmästyttää, koska Cai:han luetteli kärjen siirtyneen jo viriin ja kuitenkaan näitä ei kirjoituksessa tarkoitettu, eli keitä sitten? Mielestäni ainakin vaihtuvuus luokassa on ollut nopeaa, ehkä jopa liiankin nopeaa.
Eräässä kirjoituksessa vertailu TS/TJ- kärjen 6-0 erosta on hieman ylilyönti, koska ei 0-4 vuotta harrastaneet voi pärjätä EM/MM tason kavereille, oli akkuina mitkä hyvänsä.
Monelta tuntuu unohtuneen, että TJ-luokka on kilpaluokka siinä missä TS:kin. Sielläkään ei voi antaa etumatkaa toiselle kaluston tai minkään muun suhteen, esim Turengin paalu tuli 0.01 sekunnin erolla. TJ:n kärki olisi aikojen perusteella ollut TS:n A-Finaalissa....
Luokassa opittujen taitojen avulla noustaan TS:ään, joskus jopa kiusallisen korkealle vanhojen partojen kannalta, kuten Cain tiimi on osoittanut.

T:Jari Salminen

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #56 : 06.02.03 - klo: 09.35 »
Keskusteluhan lähti siitä, että kustannuksiltaan on kutakuinkin sama, ajaako TS vai TJ:tä, lukuunottamatta ehkä rengaskuluja. Olen ollut huomaavani, että viriporukka pärjäilee vähemmällä moottorivalikoimalla kuin vakioluokka - tai sitten otos on ollut liian pieni.

Ero virin ja vakion välillä on se, että vakioautot kulkevat hitaammin. Aiemmin virin ongelmana oli akkujen hyytyminen loppukierroksilla, mutta sekin lienee mennyttä aikaa, viimeisiä kierroksia ei enää madella maaliin.

Kysymys on vain siitä, hyväksytäänkö yleisesti, että pärjätäkseen TJ-luokassakin on satsattava menestykseen? Huipulla otetaan pois ne viimeisetkin sekunnit pois, jos se vain rahalla on saatavissa! Viimeisten sekuntien nipistys voi olla todellista tai psyykkistä, mutta lähtöviivalla kaikki pitää olla viimeisen päälle varmaa.

Toistan mitä aiemmin olen todennut, että todellisiin kustannussäästöihin päästään vain kalustorajoituksilla. Kuka sitä valvoo ja onko se käytännössä mahdollista onkin eri asia.

Muuten TJ:stä viriin siirtyminen oli positiivinen kokemus - enää ei ahdista ajatus A-finaaliin pääsystä, voi ottaa rennommin. :lol:


P.S.Muuten pitkästä aikaa mielenkiintoista ja kiitettävän asiallista keskustelua

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Kerran vielä
« Vastaus #57 : 06.02.03 - klo: 11.03 »
Lainaus käyttäjältä: "Jassu"
Kirjoituksesta päätellen Cruisaajalta on jäänyt muutama "munakuppi" hankkimatta ja kauppiaatkin myyneet pelkkää "ei oota"
-Näistä akuista toivottavasti jää viriin siirryttäessäkin vielä meille kisa-akut.
T:Jari Salminen


Omituinen oikoluku mielestäni, mutta ei sen väliä. Osia olen saanut kyllä aina kun on tarvista ollut, jopa useiden eri kauppiaiden taholta, eli jos yhdeltä et saa, niin toiselta kylläkin.


Mitä niihin munakuppeihin tulee, niin niitä on tullut vuosienvarrella sen verran paljon että on vaikka teillekin antaa jos oikein pakottavaa tarvetta ilmenee.

Mukavaa että olette ajatelleet viriin siirtymistä

Hyvää kevään jatkoa teillekin
Sponsored by own wallet

Poissa Jassu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #58 : 06.02.03 - klo: 12.43 »
Samaa mieltä PJEP:n kanssa, harrastuksen hinnan ero varmaan mitätön TJ/TS välillä. Näin tulee jatkumaankin, koska kyse on kuitenkin nopeus- kilpailusta. Sääntömuutokset ainoa keino vaikuttaa lajin hintaan, mutta siinäkin varmaankin löytyy paljon mielipide eroja, jotka varmaan selviää Tumpin kyselystä, muttei varmaankaan ratkea pelkästään sen avulla.

Kuinka kauan ylipitäen "saa ajaa" TJ-luokkaa on mielenkiintoinen asia, koska se meidänkin lyhyellä harrastus jaksolla on tullut monesti esiin?

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #59 : 06.02.03 - klo: 13.18 »
Lainaus käyttäjältä: "Jassu"

Kuinka kauan ylipitäen "saa ajaa" TJ-luokkaa on mielenkiintoinen asia, koska se meidänkin lyhyellä harrastus jaksolla on tullut monesti esiin?


Kenenkään ei pidä tuntea huonoa omaatuntoa siitä, että ajaa TJ-luokassa. Luokassahan voi ajaa niin kauan, kuin se tuntuu kivalta. Ketään ei voida patistaa lajista pois lukuunottamatta AKK:n sääntöjä,jossa sanotaan:

Lainaus
Ajaja joka sijoittuu SM kilpailussa parhaaseen kolmannekseen on saman PA-ryhmän kilpailuissa kahden seuraavan vuoden ajan kilpakuljettaja, eikä saa osallistua tämän ryhmän vakioautojen NM tai sarjakilpailuihin