Kirjoittaja Aihe: TJ/TS kustannukset  (Luettu 10622 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« : 28.01.03 - klo: 22.51 »
Sääntömuutosten yhteydessä keskusteltiin paljon kustannusten pienentämisestä etenkin alottelijoitten eli TJ- luokassa. Sen varjolla tehtiin sääntömuutoksia mm ajoajan lyhentäminen. Mutta miten on todellisuudessa?
Kaikki vempaimet ovat samoja kuin TS-luokassa, auto,radio,renkaat, nopeudensäätimet, servot jne. Asioita, joissa TJ-luokka voi tulla halvemmaksi ovat akut ja moottori. Käytännössä kukaan TJ:n huippukuski ei aja vanhoilla ajoakuilla puhumattakaan moottoreista. Puolivuosittain markkinoille tulee uusia tehokkaampia moottoreita (ainakin niin väitetään) ja niitä hankitaan.
Jos olen oikein käsittänyt, viriluokassa ei vastaavaa moottorirulettia tunneta. Haen tässä niitä asioita, missä kohden viriluokka tulee harrastuksena TJ:tä kalliimmaksi sen jälkeen, kun alkuinvestoinnit on tehty?

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #1 : 29.01.03 - klo: 10.43 »
Ainakin renkaita menee ihan eri tahtiin.

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #2 : 29.01.03 - klo: 19.46 »
Aivan oikeasti asia taitaa olla niin, että jos pitää valita kustannusten ja rajoitusten välillä, niin mieluummin halutaan valita mahdollisimman vapaat kädet . Aika pitkälle puheet kustannusten vähentämisestä ovat kosmeettisia lukuunottamatta rengassääntöjä, mikä on hyvä asia.

Voitaisiinko pienoisautoilussa ottaa mallia formuloista? Siellähän tulee voimaan melkoiset rajoitukset, esim samalla moottorilla on ajettava 6 kisaa peräkkäin (muistaakseni).
RC-autoilussa se merkitsisi, että esim 2 moottorilla on pärjättävä koko kausi tai että samoilla akuilla (n kpl)olisi ajettava koko kausi tai että kausi ajettaisiin samalla autonrungolla. Mitä mieltä?

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
rajoitukset
« Vastaus #3 : 29.01.03 - klo: 20.42 »
Kyllä tuo rajoittaminen voisi stanuissa olla mahdollista, mutta ei virissä. Lisäksi valvominen olisi erittäin vaikeaa. Ja loppujen lopuksi erot ois aika samat, kuin rajoittamattakin.

Jenkkityyliset stanukisat ois ehkä se mitä haet. Kisamaksu on suurempi, mutta siihen sisältyy kone,jotka on numeroitu ja saa valita "käsituntumalla" itselleen oman. Ei ole ainakaan suomen sarjakisojen aikataulussa aikaa viritellä koneita jenkkityyliin,joten saatttais olla tasaisempaa. Toisaalta kuskit häviäis kisoista koska osallistmismaksu ois korkee.

Jollain kulkee aina kovempaa kuin toisilla, näin nyt, ja näin aina tulee olemaan.

Nyky Tj-luokassa pärjää ihan varmasti kunhan ajaa puhtaan ajon, ei tarvi olla kymmeniä akkuja ja koneita.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: TJ/TS kustannukset
« Vastaus #4 : 02.02.03 - klo: 15.07 »
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
Sääntömuutosten yhteydessä keskusteltiin paljon kustannusten pienentämisestä etenkin alottelijoitten eli TJ- luokassa. Sen varjolla tehtiin sääntömuutoksia mm ajoajan lyhentäminen. Mutta miten on todellisuudessa?

Erittäin hyvä aihe. On tärkeätä avoimesti arvioida,  miten sääntömuutokset ovat tavoitteissaan toteutuneet.
Tässä ajatuksia vain TJ:n osalta. Eli CAi:n terminologialla ”kinaamista”.

4 minuutin ajoaikamuutoksen taustalla oli hyvä tahto tehdä TJ-10 aikaisempaa halvemmaksi luokaksi kilpailla ja vasta-alkajille helpommaksi sisääntuloluokaksi.

Nykyiset TJ-10:n A- ja osin B-finalistit ovat eräänlainen väliinputoajaryhmä, koska useimmat heistä ovat olleet kilpailutoiminnassa mukana jo aiemminkin. Heidän kohdallaan muutos 4 minuutin eräpituuteen ei käytännössä mitenkään pienennä kustannuksia, koska kilpailuissa käytettävät varusteet, ja ennen kaikkea tottumukset ovat jo entuudestaan olemassa. Akut ovat hyviä 2400 tai 3000mAh, ja moottorin sorvaus tapahtuu yhtä usein kuin ennenkin.
Mutta, tämän ryhmän kannalta sääntömuutosta ei pidä liiemmin arvioida, koska he ovat ”aikansa lapsia” ja siirtyvät vuoden-parin sisällä TS:iin. Muutosta pitää tarkastella enemmän uusien kilpailijoiden kannalta.

Uudelle tulokkaalle ”kilpailukelpoisuuskynnys” on akkujen osalta periaatteessa madaltunut, sillä jopa 1700mAh akku riittää hänelle hyvin 4 min erään. Toinen asia on, onko hyviä 1700 ja 2000mAh akkuja saatavana, oleellisesti halvemmalla, ja vaikka onkin, ostaako TJ:ssa kilpaileva niitä? Kaikki nimittäin puhuu sen puolesta, että kehitys on menossa kohden NiMH-akkuja, joiden kapasiteetti alkaa 3000mAh:sta. Se on luonnollinen suunta niin hinnallisesti, ympäristöongelmien kuin saatavuuskysymystenkin kannalta.
4 minuuttia ajavalla, ”normaaleja akkuja” käyttävällä taas on se ongelma, että akkuun jää 4 min erästä vielä runsaasti latausta, joka on osattava purkaa pois oikealla tavalla. Osaavatko ja ymmärtävätkö vasta-alkajat sen?

Minuuttia lyhyemmän ajoajan sanotaan säästävän moottoria ratkaisevasti. Tämä vähentää sorvaustarvetta, ja on siten hyvä asia. Sorvaustarve ei kuitenkaan poistu, eli myös aloittelevalla kilpailijalla on joko itsellään oltava sorvi, tai kavereita, joilla on.
Aloittelevalla, taskurahabudjetilla ajavalla kilpailijalla on tyypillisesti yksi tai kaksi moottoria pakissaan, joita hän käyttää myös kerhoilloissa. Niissä ajoaika on niin pitkä kuin akussa puhtia riittää, eli 6-10 minuuttia. Ei siis ole erityisen suurta säästäväisyyttä ajaa kisoissa muutaman kerran vuodessa 4 minuutin eriä, kun samalla moottorilla ajetut harjoitteluajot kestävät tuplasti pidempään.

Kaikesta huolimatta, ajatus luokan käyttökulujen halventamisesta ja kilpailutoiminnan aloittamisen helpottamisesta on hyvä.
Alkaneessa FT-sarjassa on runsaasti uusia kilpailijoita, toivottavasti he kertovat kokemuksiaan ja näkemyksiään, onko valittu suunta oikea. Ja myös ajatuksia, miten säännöt, kisojen järjestäjät ja kokeneemmat kisaajat voisivat vielä paremmin huomioida uudet tulokkaat.


Tuossa oli siis ajatelmia ulkopuolisen näkövinkkelistä. Lopuksi gallup-kysymykset omalle tallillemme 4 min ajoajasta:

JuhoK: 5 min oli ehdottomasti parempi.

VesaK/isäpappa: 4 min on parempi, koska kilpailun seuraamisen sietämätön jännitys loppuu vähän aikaisemmin.

VesaK/satunnainen TJ-kuski: 5min on parempi, koska rc-autoilu on hauskaa ja kilpaa ajaminen vielä hauskempaa. 4 minuuttia on ajonautintona aivan liian lyhyt aika. Kehitys kulkee ennemminkin kohti pidempiä eriä kuin lyhyempiä.


Mitäs muut ovat mieltä? Muistakaa, että kisaajien oma mielipide lopulta eniten ratkaisee. Gallup-vastauksia, please.

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #5 : 02.02.03 - klo: 15.21 »
Minun mielestä 5 minuuttia on juuri sopivan mittainen erän pituus, siksi että akkuihin EI jää liikaa virtaa eikä niistä ehdi virta loppua kesken!!

eli

4MIN liian lyhyt ajoaika
5MIN juuri sopivan mittainen erä!
6MIN ongelma onkin että akuista loppuu puhti!!
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa Pexi

  • TamUA
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #6 : 03.02.03 - klo: 12.46 »
Siihen aikaan kun minä opettelin ajamaan ja ajettiin vielä mattoautoilla oli asia niin, että treeneissä harjoitteli viri ajoa eli 8 min eriä ja jos pystyy keskittymään pitemmän ajan kuin varsinainen kisa erä on ei ole ongelmia sitten kisoissa. Polttomoottori autot ovayt siitä hyvä esimerkki että finaalissa pitää keskittyä jopa 45min. Eli jos erät on pidempiä keskittymiskyky harjaantuu, sekä tulee ajometrejä enemmän mikä on todella tärkeää aloittelioille.
Siinä tuli mun mielipide vaikka sitä ei multa kysytty:)
Team XRay

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
..
« Vastaus #7 : 03.02.03 - klo: 13.55 »
Joo, Pexin kanssa samaa mieltä. Silln muutama vuosi takaperin kun PExinkin kanssa stanua 1/12 autoilla ajettiin, sai hyvän pohjan ajorutiinille ja tasaisuudelle, koska treenasi aina hieman pidempää "aikaa" kuin varsinaiset kisaerät ovat. Nykyisinkin pidän ajovirettä yllä 1/12 autoilla touring kisaamisen ohessa. Jos siis pystyt ajamaan 8 minuuttia virheettä, 5minuuttia on "vain pala kakkua".  :wink:

Eikä multakaan kyllä kysytty mitään, vastasin vaan  :lol:
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #8 : 03.02.03 - klo: 15.50 »
Eikös se olis hyvä että ajetaisiin vaikka 10min. ja 5min. kohdalla olisi kaikilla pakollinen akun vaiho eli ns.varikko pysähdys. :lol: . yksin ajamaan tuleet eli ne kellä ei ole erillistä mekaanikoa mukana(isi) eivät kyllä voi osallistua, :(  mutta kuiteski :wink: .
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Re: TJ/TS kustannukset
« Vastaus #9 : 03.02.03 - klo: 17.06 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

Erittäin hyvä aihe. On tärkeätä avoimesti arvioida,  miten sääntömuutokset ovat tavoitteissaan toteutuneet.
Tässä ajatuksia vain TJ:n osalta. Eli CAi:n terminologialla ”kinaamista”.



Eipäs VesaK liioitella  :wink:
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #10 : 03.02.03 - klo: 17.47 »
Lainaus käyttäjältä: "teemu12"
Eikös se olis hyvä että ajetaisiin vaikka 10min. ja 5min. kohdalla olisi kaikilla pakollinen akun vaiho eli ns.varikko pysähdys. :lol: . yksin ajamaan tuleet eli ne kellä ei ole erillistä mekaanikoa mukana(isi) eivät kyllä voi osallistua, :(  mutta kuiteski :wink: .


Toi tuskin olis mahdollista, koska silloin pitäisi akkuja olla taas tuplasti enemmän ellei eriä sitten vähennetä. Ja kun yrittää vaihtaa akut yhtä nopeasti kun formulat tankataan niin luulempa että säätimiä hajoaa joka kisassa, kun johdot menevätkin kiireesti katsottuna väärinpäin (itse ainakin katson 5 min että akkujohdot on oikeinpäin kiinni  8) ).

10:ssä miinuutissa ehtii jo moottorikin kuumeta niin paljon että kori sulaa sen päältä.  (:roll:)

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #11 : 03.02.03 - klo: 18.03 »
On kaksi eri asiaa ajaa 8minuuttia kovaa, ja "ajella" 10-15minuuttia. 8)
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: TJ/TS kustannukset
« Vastaus #12 : 04.02.03 - klo: 10.45 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Eipäs VesaK liioitella  :wink:


Tervehdys, entinen, nykyinen ja tuleva hyvä ystäväni CAi!  :D
Miksi et saman tien laittaisi kommenttejasi ja ajatuksiasi tähän aiheeseen? Olet yksi Suomen parhaista TJ-asiantuntijoista - vielä jonkin aikaa, koska nythän mielenkiintosi kohdistuu jo TS:iin ja polttikseen. Kerro ihmeessä näkemyksiäsi!
Jos kerrot, en lupaa olla mahdollisesti jatkamatta keskustelua, mutta lupaan olla hyökkämättä päälle - jos sinäkin lupaat. Keskustellaan asioista, mutta ei tehdä niistä henkilökohtaisuuksia. Jookos?

BTW, tuossa tuli muuten uusi mielenkiintoinen näkemys 5 minuutin ajoajan puolesta: 5 minuutin sanotaan antavan ihan eri tavalla kisakokemusta ja keskittymisharjoitusta kuin 4 minuuttia.

Ja gallup-vastauksia tarvitaan edelleen: mitä mieltä TJ-kuskit ja -isäpapat olette? 4 vai 5 minuuttia?

Poissa matti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
eristä
« Vastaus #13 : 04.02.03 - klo: 12.12 »
Aloittelevana TJ-kuskina tuo 4 minuuttia tuntuisi paremmalta ainakin kaluston kannalta (=halvempi?), niinkuin tässä on jo tullut ilmi. Eri asia on, miten se ajokokemukseen vaikuttaa. Vesan ja Pexin kommenteissa on varmasti perää.
Kerholla on ajettu 5 minuutin eriä aina Prostock ja ts-luokissa, ja tällaisen jälkeen 4 minuuttia tuntui huomattavasti lyhemmältä. Loppupäässä, siis tuon viimeisen kiistellyn minuutin aikana, auton ominaisuudet alkavat muuttua ihan eri suhteessa, kuin tuossa 4 minuutin erässä 3:sta->4 minuuttiin. Akuista alkaa loppua potku ja mutkat täytyy ajaa eri tyylillä, kuin täysillä akuilla. Lyhyemmässä erässä tätä "romahdusta" ei tule tai sitä ei erota niin selvästi. Ainakin minusta tuntuu siltä.
Onko muuten tuota moottorin kulumista viimeisen minuutin aikana tutkittu, kun siitä on täälläkin ollut puhetta?

EDIT: Kaluston erothan näkyvät selvemmin tuossa 5 minuutin vaihtoehdossa, joten kaluston ja budjetin kannalta 4 min olis parempi. Tästähän ei ole tarkoitus tehdä mitään budjetin venyttämisharjoitus luokkaa aloittelijoille, vaan ajotaitoa kehittävä luokka jossa ajotaito ratkaisee menestyksen?
Masami is back

Poissa Jassu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #14 : 04.02.03 - klo: 12.58 »
Arin mielipide on vankasti 5min kannalla (ja omani), koska nuorethan juuri tarvitsevat ajamista. Moottorien kuluminen viimeisen minuutin kohdalla ei ole sen suurempaa, kuin sen edellisen minuutinkaan kohdalla.
Varsinaiset moottori vauriothan pääsääntöisesti tapahtuvat jo ensimmäisellä minuutilla.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: eristä
« Vastaus #15 : 04.02.03 - klo: 13.01 »
Lainaus käyttäjältä: "matti"
Loppupäässä, siis tuon viimeisen kiistellyn minuutin aikana, auton ominaisuudet alkavat muuttua ihan eri suhteessa, kuin tuossa 4 minuutin erässä 3:sta->4 minuuttiin. Akuista alkaa loppua potku ja mutkat täytyy ajaa eri tyylillä, kuin täysillä akuilla. Lyhyemmässä erässä tätä "romahdusta" ei tule tai sitä ei erota niin selvästi. Ainakin minusta tuntuu siltä.
Onko muuten tuota moottorin kulumista viimeisen minuutin aikana tutkittu, kun siitä on täälläkin ollut puhetta?

Hyviä pointteja, kiitos Matti!

Olen ymmärtänyt moottorin kulumisella tarkoitettavan tässä sitä, että ajon aikana kuumetessaan saattaa se viimeisen minuutin aikana saavuttaa sellaisen lämpötilan ("osaavissa" käsissä jopa pitkälle yli 100°C), joka on vahingollinen moottorin magneeteille. Kuumuushan on magneettien vihollinen.
Luulisin, että asiaa on dynamometrin avulla tutkittukin. Olisi reilua, että tuloksista kerrottaisiin niille, joita asia koskee - ainakin, jos se oli yhtenä syynä ajoaikamuutokseen.

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #16 : 04.02.03 - klo: 13.14 »
mun mielestä 4minuuttia on parempi kun ei tartte jännitää niin kauan.paitsi 5 miinuutissa jännitys kerkeis jo haihtua :lol: ,paitsi akut kerkeis ehkä menetää jo parasta puhtiaan. miten olis 4.5minuuttia :lol:
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #17 : 04.02.03 - klo: 13.27 »
Ei TJ:ssä ole ollut pitkään aikaan akkuongelmia, mutta lyhyemmällä ajoajalla niitä saattaa tulla, koska purkaminen vie runsaasti aikaa ja on vaativampaa. Huipulla käytetään  3300- akkuja. Moottorin kuluminenkin vaikuttaa teoreettiselta.
Kaikenkaikkiaan ole erittäin skeptinen kustannusten pienentämiseen, ainakaan TJ:n kärjen osalta.
Kaluston rajoitus nähdäkseni on ainut konsti vähentää kustannuksia, mutaa sitä tuskin halutaan.

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
noniin
« Vastaus #18 : 04.02.03 - klo: 16.28 »
Aloitteleva TJ kuski kun olen, niin laitanpa kommenttini. Vaikka 5 min kuulostaa aikana paremmalta, luulen, että kalustoni sopii paremmin 4 minuuttiin. 2000mAh, jo kohtuu ikään päässeissä akuissani riittää puhtia mielestäni tyydyttävästi vielä erän viimeiselläkin minuutilla. Voi olla, että puhtia riittäisi vielä pisempäänkin, mutta todennäköisesti erot kalustossa tulisivat selvemmin esiin, joten ainakin tältä osin tunnen olevani paremmassa asemassa 4 min erässä.

Niin ja sorvia kun ei ole käsillä, niin kollektoria en ole sorvailemaan päässyt, ja tuskin tulenkaan sorvailemaan, joten jos 5 min tekee merkittävästi enemmän tuhoa kollektorille kuin 4 min, niin tämäkin tukee 4 min eriä minun osaltani.
Lahti Rock City

Poissa Ismael

  • KUArc
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #19 : 04.02.03 - klo: 18.33 »
Kyllä se 5 min oli mun mielestä parempi. Eroa en ole huomannut muuta kuin lyhyemmässä ajoajassa. Kyllä sitä konetta joutuu sorvailemaan yhtä tiuhaan tahtiin kuin ennenkin että pysyy eräiden perässä :wink: ...

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Re: eristä
« Vastaus #20 : 04.02.03 - klo: 22.56 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Luulisin, että asiaa on dynamometrin avulla tutkittukin. Olisi reilua, että tuloksista kerrottaisiin niille, joita asia koskee - ainakin, jos se oli yhtenä syynä ajoaikamuutokseen.


Kyllä minä asiaa olen hieman tutkinut...
Eräs Green Machine 3 koneemme antoi 20 Amp. vastakuormalla 101W tehoa ja Hyötysuhde oli 68%.
Kun sitten ajoimme k.onetta 12 Amp vastakuormaa vastaan ja ja samalla reaaliajassa mittasimme infrapuna mittarilla kannun ulkolämpötilaa
huomasimme että n. 4 min. kuluessa lämpötila nousi yli 60 asteen niin teho tippui 80 W (12 Amp kuorma) äkisti 50 Amp. samalla hyötysuhde laski 50%:tiin eli energia muuttui nopeasti lämmöksi.
Testin jälkeen kun kone oli jäähtynyt ajoimme taas koneen 20 amp vastakurmalla sorvauksen jälkeen ja teho laski 93 W:tiin.

Eli kaiken A ja O stanussa on pyöreät ajolinjat ja mahdollisimman pitkä välitys. Ei kiihdytyksiä nollasta täyteen vauhtiin.
kone mahd. kylmänä ja akut piikattuna viime tingassa ja Huom. auto kannetaan lähtöviivalle ei ajeta!
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #21 : 04.02.03 - klo: 23.28 »
Cai:

Vihdoinkin tulee sitä testattua tietoa,jota kansa janoaa. Kiitti!
Kaikilla kun ei ole mahdollisuuksia ja kykyä tutkia ja testata koneita.

 :lol:

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #22 : 05.02.03 - klo: 07.03 »
... ja konkreettisia perusteita ajoajan lyhentämisen puolesta. Päätöksellehän kyseltiin aikoinaan syitä. Näitä tietoja olisi pitänyt silloin saada kehiin.

Poissa Jassu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #23 : 05.02.03 - klo: 07.34 »
Samaa mieltä Cain kanssa, mutta muutamia ajatuksia kuitenkin heitän. Dynottaminen niin mukavaa kuin onkin, ei vastaa ajamista esim 4min erää, koska eihän kilpailun aikana tule tasaista rasitusta koneelle vaan on kiihdytystä ja ilman kaasua ajamista. Toiseksi tämä lämpötilahan on ollut suuri ankkurissa ja magneeteissa, jo paljon ennen kannun kuoren kuumenemista. 4min ja 5min vaikutusta todellisuudessa on helppo mitata kellolla ja huomata, ettei kierrosajoissa tapahdu merkittäviä muutoksia edellyttäen että akut riittää.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #24 : 05.02.03 - klo: 09.31 »
Lainaus käyttäjältä: "Jassu"
Samaa mieltä Cain kanssa, mutta muutamia ajatuksia kuitenkin heitän. Dynottaminen niin mukavaa kuin onkin, ei vastaa ajamista esim 4min erää, koska eihän kilpailun aikana tule tasaista rasitusta koneelle vaan on kiihdytystä ja ilman kaasua ajamista. Toiseksi tämä lämpötilahan on ollut suuri ankkurissa ja magneeteissa, jo paljon ennen kannun kuoren kuumenemista. 4min ja 5min vaikutusta todellisuudessa on helppo mitata kellolla ja huomata, ettei kierrosajoissa tapahdu merkittäviä muutoksia edellyttäen että akut riittää.
.
Dynottaminen ei todellakaan vastaa todellista tilannetta, mutta olen yrittänyt miettiä mikä olisi keskimäärärinen kuorma radalla ja sillä tavoin löytää mahdollisimman todenmukainen ympäristö dynolla, jos mahdollista.

Stanu kone antaa eniten tehoa n. 16.000-17.000 kierroksen kohdalla ja 30-32 Amp kuormaa vastaan, kuitenkin tämä tilanne on radalla vain mutkasta kiihdyttäessä. On erittäin tärkeää, että ajetaan pyöreitä linjoja ejolloin kone ei kuumene (32 amp tilanne) ja käytetään ehkä 20 amp aluetta ja 20.000 kierrosaluetta. tämän keskimäärärisen kierroslukualueen voi laskea ratakohtaisesti esim. viime vuoden NM rata Laukaalla keskimääräinen koneen kierrosluku oli n. 18.600/min.

kyse on aloittelijaluokasta ja aloittelijasta  .... osaako hän ajaa pyöreästi ja kiihdyttää konetta tarkasti kuumentamatta sitä ? Joten varmasti viimeinen minuutti on kova koneelle ja magneetit on ns, sököt.
Varmasti kokeneilla kärkipään kuskeilla ei niin käy, kellollahan se selviää, tosin on niilä akuissakin potkua.

Kun kannun pintalämpötila kesken mittauksen nousee 60 asteeseen on ankkurin lämpötila jo lähes 100 astetta.

EDIT: lisäys asiaan liittyen toisen palstan jutustani:
"Snip"
Stanussa koneen jäähdyttäminen on ok.

Ennen ajoa kone jääkaappiin tai jäiden sekaan ja lämpötila pudotetaan alle nollaan.
Akkujen piikkaus juuri ennen lähtöä (6-8 amp)... kone pidetään kylmänä jääsprayllä...Ei ajeta ennen lähtöä metriäkään vaan kannetaan auto lähtöpaikalle, ehkä tippa Peak Power drops:ia kollektoriin ja käsin pyöräytys ja kilpailijat jää ja kauas  . Vaikutus kestää n. 2-3 kierrosta mutta sen jälkeen muut onkin jo puoli kierrosta perässä. Kokemusta on "Snip"
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Siis, voi hyvää päivää
« Vastaus #25 : 05.02.03 - klo: 10.09 »
Stanu huipulla käytetään nyt  3300- akkuja.

Siis, ei voi kun huvittuneena seurata mihin stanu nykyään on mennyt kun noille pojille pitää hommata oikein 3300 akut jotta voi ajaa sen 4 min!!! Eräältä kauppiaalta kun tilasin ko akkuja itselleni, niin häntä suuresti huvitti se että eräät stanua ajavien isipappa tahot tilasivat oikein kiireesti gp3300 akkuja pojilleen etteivät vaan jää ilman - Haloo - Mihin tämän luokan varustelu on menossa? Sitten joku ihmettelee mitkä ovat todelliset kustannukset tj vs. viri ??  Sitäpaitsi ihmettelen myös tiettyjä nimeltä mainitsemattomia stanu poikia jotka on ajaneet ko luokkaa jo vuosia ja jatkavat yhä siinä sivussa varustellen vehkeitään niin kalleilla ja uusimmalla vehkeillä kuin löytyy. Tähän kannanottooni  en odota kenenkään vastausta, kunhan totesin oman mielipiteeni ko asiasta sitä jo pitkään siinä sivusta seuranneena.
Sponsored by own wallet

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #26 : 05.02.03 - klo: 10.23 »
Cruisaaja: Käsitykseni mukaan viime vuoden kärki on noussut TS-luokkaan. Eli Christer, Tenhusen Henkka, Kilpeläisen Tomi ja Turo Mäkinen ??
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa winqqu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #27 : 05.02.03 - klo: 10.37 »
Onko oikeasti niin että junnuluokan ajoajan lyhentämisen taustalla, on akkukustannusten pudottaminen ??

Jos kisaaja on uusien akkujen tarpeessa, niin mistä saa niin huonoja ja halpoja akkuja että ne kelpaavat vain 4 min eriin ??
THR

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #28 : 05.02.03 - klo: 10.47 »
Todella huvittavaa että stanussa käytetään 3300mAh akkuja, luulis että käytettäisiin ne kennot jossa on suurimmat voltit, eikä eniten ajoaikaa... Itse ainakin käyttäisin jotain 2400mAh NiCD akkuja tai sen tyyppistä patteria jos panostaisin stanuun.

Lisäksi vielä 3300-akut nostavat stanussa kustannukset aivan pilviin, kun pitäis olla kunnon purkulaite jolla hallitusti purkaa pois sellaiset 1000-1500mAh niistä hyper-hinnakkaista akuista erän jälkeen... Lamput voi unohtaa jos panostus muutenkin on sellaista että pitää olla uusinta (siis kalleinta) akkuteknologiaa käytössä.

Ja mitä kollektorin sorvaamiseen tulee, niin stanukisoissa varmasti kannattaa sorvata joka erän välissä, oli ajoaika sitten 3min tai 8min.

Auton herkkyys on kaikest huolimatta yksi tärkeimpiä tekiöitä. Jos auto ei rullaa hyvin/herkästi niin sillä on ihan turhaa kyvitella pärjäävänsä stanukisoissa... Moottori irti, ja pikkasen vauhtia autolle. Jos se ei rullaa huoneen toiseen päähän niin siitä vaan herkistelemään...

Off-topiccina mainittakoon että ajoin turengin A8-kisassa TS-10 luokassa suhteellisen hyvällä menestyksellä wanhalla syndicate-ankkurilla (17*2) huonossa kannussa vanhoilla hiilillä ja treeniakuilla (3000HV ja SMH). Silti nopeus oli ihan ok, akut kesti maaliin ja tuloskin tyydytti :) Eikä paras kierrosaikakaan hävennyt muille, päin vastoin...

Tärkein ei ole suurin teho, vaan tiukat, pyöreät ajolinjat JA VIRHEETÖN AJO![/u]

Poissa Ismael

  • KUArc
    • Profiili
TJ/TS kustannukset
« Vastaus #29 : 05.02.03 - klo: 11.55 »
Lainaus
Tärkein ei ole suurin teho, vaan tiukat, pyöreät ajolinjat JA VIRHEETÖN AJO!

I agree. Näin on, pelkällä puhtaalla ajolla saa jo huimia tuloksia ja siinä ajossa on AINA hiomista enemmän tai vähemmän.