Kirjoittaja Aihe: O.S Moottorit, V-SPEC jne  (Luettu 240292 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
O.S Moottorit, V-SPEC jne
« : 02.11.06 - klo: 13.43 »
Moi,

Olisi kysymys magnesium jäähdytyskansista. Ossissa on kuulema. Missään muussa ei ole, niin en tiennyt mistä kysyisin tätä, koska OS topicci laitettiin lukkoon.

Kysymys kuuluu, miksi se on parempi, hintaeroa kuitenkin on jonkunverran. Ainakin kevyempi. Mitä muuta, mites lämmöjohtokyky?
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Mika R

  • Vieras
O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #1 : 02.11.06 - klo: 13.50 »
Poika, sä alat oppia :D

Laita vielä otsikoksi V-Spec

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #2 : 02.11.06 - klo: 14.04 »
Huonompihan tuo näyttäisi olevan kuin alumiinilla, http://personal.inet.fi/private/teijo.jalonen/metallit.htm mukaan...

Taitaa olla niitä pippelinvenytysjuttuja koko magnesiumkannet...

On se gooooooogle ihmeellinen... :)
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Mika R

  • Vieras
O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #3 : 02.11.06 - klo: 14.06 »
Jos muistan lukeneeni Pavidista (niinkuin arvaten M8 miehet ovat neo-buggysta lukeneet) niin paino tuossa oli olennaisin tekijä vai mitä? Ei lämmönjohtavuus tmv

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #4 : 02.11.06 - klo: 14.10 »
aika pieni ero, eli lähinna sit painon takia. Saman tai jopa paremman jäähtyvyyden saa varmaan magnesiumkannella sen takia että siitä voi tehdä isomma kuin vakio alumiinikannesta, ja se on kuitenkin kevyempi.

Enemmän pinta-alaa, jäähtyy paremmin.

MM-kisoissa Ossi kuskit testasivat normaalia ja magnesium kantta ja magnesium kansi oli melko lähellä normaalia, pannu kävi noin 10 astetta viileämpänä.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Mika R

  • Vieras
O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #5 : 02.11.06 - klo: 14.12 »
Mielenkiintoista. Ehkä muutkin alkavat tehdä näitä...

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #6 : 02.11.06 - klo: 14.15 »
Onkos tuo kansi palotilaan saakka? Jokainen rajapinta on nimittäin hyvä eriste. Siis yksi osainen on parempi kuin kaksi osainen, jos muuten ovat samanlaisia.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #7 : 02.11.06 - klo: 14.17 »
on mielestäni. Odotan innolla ensimmäistä magnesium pannua, kansi ja runko magnesiumista. ainakin kevyt....Mutta toimiiko?
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa Dustbin

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/dustbin/kuvat/
O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #8 : 02.11.06 - klo: 14.29 »
Krossipyörissähän on tehty jo kauan moottoreita magnesiumista.. Kestävyys on magnesiumilla heikompi mutta potentiaalia kyllä löytyy.
XRAY T1FK'05 + SS8.5 PRO, HoBao Hyper 7 + V-spec

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #9 : 02.11.06 - klo: 14.55 »
Kansi ei ole ns yhtäpuuta. Siis normaaliin tapaan löytyy erillinen kansinappi joka on alumiinia. Tämä siksi että automoottorissa on aika epäkäytännöllistä mikäli kansi on yksiosainen. Esimerkiksi kun haluat irroittaa jäähdytyskannen puhdistusta varten voi moottorin sisään mennä radalla touhutessa likaa.


Kuten JQ jo mainitsikin, magnesium ei sinänsä johda lämpöä paremmin. Kevyemmän painon takia voidaan tehdä suurempi kansi ja saadaan ainakin sama jäähdytysteho. Kevyemmällä jäähdytyskannella saavutetaan matalampi painopiste. Jäähdytyskansi on suhteessa aika suuri paino ja suhteelisen ylhäällä.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #10 : 02.11.06 - klo: 15.00 »
Runko voitaisi noin periaatteessa valmistaa magnesiumista. Ainoa kulutuksen kohde on kampiakselireikä. Tähänkin on ratkaisuna olemassa esimerkiksi kovapinnoitettu alumiiniholkki. Magnesiumilla olisi ko tarkoitukseen riittävästi lämmönjohtokykyä. Ongelmana on vaan vaikea valmistu ja tämän takia kallis hinta. Magnesiumia koneistettaessa syntyy paloherkkää pölyä.



Muuten on aika pieni merkitys sillä onko jäähdytyskansi yhtä puuta vai ei. Varsinkin kun näissä pienoismoottoreissa voidaan saavuttaa riittävä jäähdytys ilman ko hankalaa yksiosaista jäähdytyskanttakin.

Niin ja yksiosainen jäähdytyskansi/palotila on muuten edullisempi valmistaa.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa Tounison

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/tounison/
O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #11 : 03.11.06 - klo: 10.07 »
Minkälaisia ajoaikoja kuskit on saanut näillä ossin moottoreilla kisoissa? Normi kannella ja magnesiumilla?

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #12 : 03.11.06 - klo: 10.14 »
En tiedä paljonko Speed V-Specissä kestää tankki, mutta siitä olen varma että O.S. on kisapannuista vähäruokaisin kuten on puhuttu. Unohdin tankata Hokelle viimeisessä SM:ässä ja tankkaus meni sinne 9 min 45 sec paikkeille eikä ehtinyt löpö loppua  :mrgreen: Löpöä näytti olevan viel jonkun verran joten tankkasin lopun kisaa 9 min 30 kohdalla. Turussa viimeisessä HoBao Cupissa tankkasin myös 9 - 9.30. Eli vois sanoo että tankki kestää sen 9 minuuttia. En usko että magnesium kannella on merkitystä PA kulutukseen.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Mika R

  • Vieras
O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #13 : 03.11.06 - klo: 10.23 »
Pitkä aika tankillisella

Ei ole kuin 5 vuotta siitä ku yleisesti haukuttiin täällä forumillakin OSsin pannut huonoiks. Aikamoista kehitystä on tapahtunut ku nyt kilvan kehutaan :D

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #14 : 03.11.06 - klo: 10.58 »
Ei siitä noin kauaa oo.


O.S. teki vuonna 2002 moottorin nimeltä 2002 21 VZ-B (P) polttiskrossiin. Ko konetta tehtiin vain vuosi vuosina 2002-2003 koska se oli aivan susi. Syynä tähän oli sylinterissä kromin sijaan käytettävä uusi pinnoitus nicasil. Moottorin oli ajettu loppuun 5-15 litrassa.

2002 21 VZ-B (P)



Edeltävät 21 RZ-V01B (P) ja 21 RZ-V99B (P) olivat yksiä markkinoiden suosituimpia koneita johtuen pitkästä iästä ja helposta säädettävyydestä.

21 RZ-V99B (P)


21 RZ-V01B (P)




Vuonna 2004 O.S. palasi takaisin kromipinnoitukseen ja julkaisi 21 VZB V-Spec:in. Ko konetta valmistetaan vieläkin. Vain pieniä muutoksia on moottoriin tullut.

Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Mika R

  • Vieras
O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #15 : 03.11.06 - klo: 11.06 »
Enpä päässyt forumin haulla takaisin vuoteen 2001 asti mutta silloin testailin noita OSseja (varmaan ainoana täällä forumilla rata-autoihin liittyen) ja eipä niiden maine kovin kummoinen ollut. Kyse ei kylläkään ollut polttiskrossista enkä ajanut silloin kisaa, kunhan harrastelin kuten nykyisinkin..Ei mulla ollut oikein vertailupohjaa mutta OS RX 2,5cc oli ainakin hulvattoman tehokas pata.

Poissa Bagi

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://adf.ly/46GqR
O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #16 : 03.11.06 - klo: 11.09 »
Oisko ossilla mitään Edullista "perus"moottoria (.21)

vai kannattaako suosiolla ostaa vaan tommonen kisamotti




ööh öööh    

Kaikki käyttäjästä Mika R
   
Liittynyt:     26 Kes 2002
LRP / GO / HOBAO http://adf.ly/46GqR

Mika R

  • Vieras
O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #17 : 03.11.06 - klo: 11.11 »
Ai no, sen takia en päässyt niihin aikoihin :D Hehe

Kesällä 2001 kuitenkin muistaakseni aloitin..No voin muistaa väärin, mulla oli veneitä siinä ennen autoja ja mm. ulkolaita OS
No kohta on 2007 joten "melkein 5 vuotta sitten" ;-)

OS RG .21 perusmoottori ja edullinen

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #18 : 03.11.06 - klo: 11.18 »
OS 21 RG:n valmistus lopetettiin. Tilalle tulee nyt uusi edullinen moottori 21 VG.





Noista 2,5cc pannuista mulla ei ole kauheasti tietoa muuta kuin että O.S. käytti nicasil pinnoitusta kaikissa automoottoreissa ja käyttivät ulkolaita venemoottorissakin ainakin viime vuoteen asti. Veneessä se jostain syystä toimii paremmin. Muuten sitä O.S. ulkolaitamoottoria käytetään aika paljon Suomessa.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Mika R

  • Vieras
O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #19 : 03.11.06 - klo: 12.34 »
Niinhän se olikin että RG väistyi tuon uudemman tieltä

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #20 : 03.11.06 - klo: 13.07 »
Mika sä et näköjään tajua yhtään mitään näistä laitteista. 5 vuotta sitten ossin pannut just olikin helvetin hyviä. Sitten tuli notkahdus, noin 2003-2004, mutta nyt ne näyttää tasa pelittävän. Älä kirjoita sellaisista asioista joista et tiedä yhtään mitään.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #21 : 03.11.06 - klo: 13.52 »
Voisin tässä heittää omia kokemuksia V-Spec koneesta, niillä kun on tullut räplättyä jo parisen vuotta.

Plussat
+ Erittäin vähäruokainen, pillistä riippuen. Hobaon EFRA pilli, Nosramin 2025 ja OSsin omat toimii erinomaisesti, VEGAn pillikin toimii mutta kuluttaa hieman enemmän fuilia. 9min ajoaika on helposti saavutettavissa 8mm kurkulla, nimim. 7mm kurkku tulis tarpeeseen :D

+ Erittäin hyvä säätövaste, moottori helppo säätää.

+ Toimintavarmuus, jos sammuu niin syy löytyy yleensä joko säädöistä (liian rikkaalla) tai viallisesta tulpasta. (Siis jos moottori on ylipäänsä syynä sammumiseen)

+ Tehokäyrä on tasainen.

...ja sitten ne pienet heikkoudet joihin on tullut törmättyä.
jos kone lämpeää tuonne 130C tienoille kisan aikana on melkoisen todennäköistä että tankille tullessa P3 tulppa sanoo sopimuksen irti. Tietysti tähän auttaa se että säätää finaaleihin koneen hieman rikkaammalle. Onneksi OSsilta on tulossa P4 tulppa...

Takalaakeri ei ole kovin pitkäikäinen, itse olen vaihtanut sen noin gallonan jälkeen BOCA Bearingin valmisteeseen jotka ovat kestäneet pitempään kuin muu pata. BOCAn laakereilla koneeseen viitsii vaihtaa pelkät sisukalutkin...    ...jos olen oikein ymmärtänyt OS on vaihtamassa laakerin parempaan...

Kiertokangen alalenkin voitelu on normaalisti hoidettu eritavalla kuin muissa koneissa. OSsissa öljyreikä on kampiakselissa; itse olen silti vielä porannut kiertokankeen öljyreijän. Alalenkin käyttöikä suurin piirtein kaksinkertaistuu tällä toimenpiteellä.

Sitten vielä huomionarvoisen sellainen että ainakin V-Spec eroaa koneen puristuksilta italialaisvalmisteisiin siinä että koneesta "katoaa" puristukset noin gallonan parin jälkeen. Tämä ei tarkoita että kone olisi loppu vaan silloin kone on parhaimmillaan. Viimekaudella ajoin yhdellä koneella noin 6 gallonaa johon vaihdoin gallonan kohdalla BOCAn laakerit. 6 gallonan jälkeen kone ei lähtenyt kovin hyvin käymään lämpimänä mutta kun lähti niin kävi ja kukku. Tämän koneen runko taitaa olla tällä hetkellä Artolla, en tiedä mitä on sille tehnyt ;)

Mielenkiinnolla odotan tuota SPEED mallia, yksi sellainen pitää kisakäyttöön hommata. Sinikantisilla voi sitten rullata ne reenit...   :mrgreen:
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Mika R

  • Vieras
O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #22 : 03.11.06 - klo: 14.13 »
Lainaus käyttäjältä: "JQ"
Mika sä et näköjään tajua yhtään mitään näistä laitteista. 5 vuotta sitten ossin pannut just olikin helvetin hyviä. Sitten tuli notkahdus, noin 2003-2004, mutta nyt ne näyttää tasa pelittävän. Älä kirjoita sellaisista asioista joista et tiedä yhtään mitään.


Oho

Mun kokemus vastaa tätä - sanoinhan että 5 vuotta sitten minusta olivat hyviä mutta täällä forumilla kukaan ei niitä just kehunut. Lähinnä ihmeteltiin että mikä helvetin OS. Ja nyt on nostetta ihan eri tavalla.

Ollin pyynnöstä muokattu... JQ, oikea asenne...

edit: typo korjattu

Poissa *Wimmu*

  • Veteraani
    • Profiili
O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #23 : 03.11.06 - klo: 17.29 »
Lainaus käyttäjältä: "HVoltage"
Hobao pilli
Mihin unohdit Hongnorin pillin??
 :D
The

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #24 : 03.11.06 - klo: 19.23 »
Lainaus käyttäjältä: "Vimmu"
Lainaus käyttäjältä: "HVoltage"
Hobao pilli
Mihin unohdit Hongnorin pillin??
 :D


Ei oo HN:n pilliä tullu testattua :( Oon kyllä tilannu sellasta kesästä asti  :wink:
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #25 : 04.11.06 - klo: 12.03 »
Ruottaalaset ajaa sillä. On kuulemma hyvä.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa moukari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Racers Group Finland
O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #26 : 04.11.06 - klo: 19.49 »
Lainaus käyttäjältä: "HVoltage"
Lainaus käyttäjältä: "Vimmu"
Lainaus käyttäjältä: "HVoltage"
Hobao pilli
Mihin unohdit Hongnorin pillin??
 :D


Ei oo HN:n pilliä tullu testattua :( Oon kyllä tilannu sellasta kesästä asti  :wink:

Laitahan yhteys tietoo yv:nä ni eiköhän sulle Hong Norin EFRA 2047  Pilli saada järjestymään ihan kotimaasta
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Mika R

  • Vieras
O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #27 : 10.11.06 - klo: 09.18 »
Sopisiko tämä paremmin tänne O.S moottorit osioon koska siitähän tässä on kyse vaikka nelitahti onkin -

Eli sain ton kasaan eilen ja flektin asennettua, koeajoa vaille valmis. Poistin onboard glown koska nyt tämä alkaa vaikuttaa kilpa-autolta kun sain jäähdytyksen kuntoon. Jarrun linkit pitää vielä lyhentää koska nyt osuvat flektiin. Ei pitäisi olla ongelma. Tankin paikkaa on vähän sijoitettu eteenpäin ja tehty custom tuki flektille.




Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #28 : 10.11.06 - klo: 09.44 »
On kyllä hieno peli tuo, ja vielä nelari...! Jos joskus saan itseni innostumaan noista nitrolaitteista niin tommonen se olla pittää....! Laitahan "murinoista" videoa jossain vaiheessa.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Mika R

  • Vieras
O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #29 : 10.11.06 - klo: 10.32 »
Kiitti - Livenä moottori käynnissä toi on nätti ku sika pienenä joten laitan videoo kun sää siirtyy plussan puolelle
Toistan sen minkä aikasemminkin että todella sääli että OS ei saanut näitä riittävästi kaupaksi pitääkseen homman elossa autopuolella. Ehkä vielä joskus..

Alkaa jälleen innostua tuota kisaamis ajatuksesta tällä, vaikka sitten edes treenien muodossa jos "virallisiin" kisoihin tuo ei kelpaa.
Hauska päästä kokeilee onko mitään jakoa kisakireiden kakstahtien kanssa. Etua vois tuoda tuo pitkä tankkausväli, mutta jos joka läpillä jää niin eihän se sitten kauheesti auta. Toinen vois olla että jos ei ylikuumene niin käy kuin junan vessa.

Kevyeen rata-ajoon ja suditteeluunhan nuo ovat mukavia kun ääni ei ole kimakka vaan matalampaa mörinää. Ei haittaa naapureitakaan pahemmin, jos sivummalla pärrää. Ei tuokaan nyt aivan äänetön ole.