Kirjoittaja Aihe: Keskustelua kytkinlaakereista  (Luettu 10637 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Keskustelua kytkinlaakereista
« Vastaus #30 : 09.11.06 - klo: 19.21 »
On kyllä, mutta ei ainut. Voi pyytää jotain toista Modea hoitamaan sellaisen topicin, joka ärsyttää henkilökohtaisella tasolla.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Keskustelua kytkinlaakereista
« Vastaus #31 : 09.11.06 - klo: 19.29 »
Mulle käy raide kuin raide, modet kyllä nakkaa lukkoa kun kiireiltään kerkeävät, itse en ainakaan jaksa verisesti loukkaantua, jos täällä vähän molemminpuolinen kenttädissi lentää. Sehän pitää mielen vireänä.

Kun Mika nyt toisen foorumin päätti tähän mukaan vetää ja siellä ilmaisin närkästykseni tuohon yv:llä hoidettavan asian setvimiseen yleisellä foorumilla. Ja ettei malta olla klikkaamatta? Jos sitä ei kertaakaan klikkaa ei näe josko siellä olisi vahingossa jotain asiaa.
Olen monta kertaa tehnyt selväksi, en ole toisen foorumin moderaattori ollut enää pitkään aikaan. Ylläpito vain ei syystä tai toisesta ole titteleitä poistellut.

Kun lainaat minun viestiäni ja puhut hampaisiin ottamisesta, niin kannattaa olla tarkkana. Tulkitsen siis että viittaat myös minuun, mutta jos luet tätä topikkia, niin montako minun viestiäni täällä on, ennenkö Mika otti minut toisen foorumin juttujen takia puheeksi hieman negatiivisessa yhteydessä.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa Team PSR

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC-laakereiden erikoisliike
Keskustelua kytkinlaakereista
« Vastaus #32 : 09.11.06 - klo: 19.44 »
Jos vielä palataan aiheeseen. Tosiasiahan on, ettei Mika ollut tyytyväinen laakereihimme Turussa. Kauppiaana tästä voi todeta joko "voi voi, ikävä juttu", tai sitten "katsotaan, onko jotain tehtävissä". Vain jälkimmäinen toteamus tuo mukanaan edistystä.

Olimme oikeasti harmissamme siitä, että kahdella kaverilla laakerit eivät yhdellä radalla toimineet. Se, että ne ne ovat toimineet Mikalla ja Kallellakin muualla ja muilla kuskeilla Turussakin ei muuta sitä, etteivät ne Mikalla toimineet.

Jos Mikan ja Kallen ajotapa ei suosi Jyrkkälässä puolikeraamisia laakereita kytkimissä, niin pitääkö Mikan ja Kallen muuttaa ajotapaansa vai meidän kauppiaina tarjota jotain muuta?

Ajattelimme tarjota jotain muuta; kevääksi tilaamme erikoissarjan, KaMiJyrkkälä-edition nimeltään. Näitten laakereiden voiteluaineen lämmönkesto on 282 celsiusta, joten näistä ei kiehuva rasva pullauta ihan heti suojuksia ulos.

Koska asioissa täytyy tehdä kompromisseja, niin näitä ei sitten kannata pestä vedellä, koska näiden vedenkesto-ominaisuudet ovat huonommat kuin nykyisten laakereiden.

Näitä laakereita saa ensi kesänä käyttää vain Turussa. Joten Kalle ja Mika, ensi kesänä kummallekin on varattu 2 kappaletta KaMiJyrkkälä-edition laakereita koekäyttöön. Jos vielä hajoaa, niin sitten kustannan teille peilit. Ja ostan yhden itsellenikin.

Hoke, jos köhää on, niin kuuma rommitoti auttaa :) Sinun pitää olla kunnossa Englantiin!

RC-autoilu menee hienoksi, kun joka radalle tehdään omat laakerit tukemaan kilpailijoiden menestystä taisteltaessa viimeisistä sekunnin tuhannesosista :mrgreen:
www.jp-nitroracing.com, RC-laakereiden erikoisliike

Poissa JK Nitro

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelua kytkinlaakereista
« Vastaus #33 : 09.11.06 - klo: 19.48 »
Kun tässä on hyvä aihe esillä, mutta tuppaa karkaamaan hiukka sivuraiteelle, niin...

Paikalla nyt on ainakin pitkän kokemuksen ja osaamisen omaavia krossaajia, niin olisi hieno asia, jos joku jaksaisi skriivata ylös ne tärkeimmät asiat, jolla saadaan ne laakerit kestämään, oli ne sitten metalli/kumisuojattuja teräskuulalaakereita tai metalli/keraaminen hybridilaakereita.

Omalla kohalla on ollut myös laakerien kestämättömyyttä, kyseessä ollut kumi- ja metallisuojattuja ns. tavallisia laakereita. Pari ensimmäistä laakeriparia toimivat ihan jees (kaluston ollessa kaikki uutta) n. 2 litran jälkeen ne olivat vieläkin kunnossa olevan olosia, tosin hieman kuivan olosia käsissä pyörittäessä. Seuraavat pari settiä menivätkin perin nopeasti, vajaan litran ajon jälkeen, Turku openissa kävikin täystuho sitten, laakereitten pettäessä täysin.
Kaikki oli omaa syytä ja osaamattomuutta/tietämättömyyttä/kokemattomuutta, kun en osannut epäillä laakereiden aiheuttavan omituista sammuilua.

Jälkimmäisessä Turku Openissa Nikon säädettyä moottorini kohalleen, hän epäili takalaakerivikaa (epäsointu ääni moottorin käydessä). Siittä otin onkeeni ja purin koneen ja totesin asian olevan justiisa näin, välystä oli takalaakerissa ja etulaakerikin oli kostunut parilla edellisellä ajolla, uutta tilalle ja moottori on taas kasassa.

Yhtälö sopeisi kovin hyvin ainakin Hoken vastaavaan tapaukseen.

Itellä oli tuolloin myös Turbo Slide carbon paloilla ja se tosiaan kulkikin, vaikkei laakereista ollut kuin rippeet jäljellä, spurri ja kello kylläkin olivat ikävän näkösiä, oli ne kuitenkin saaneet turpaansa jo n. 40 min..

Elikkä, mitä ne olisivat ne asiat, joilla saadaan kytkinlaakerit kestämään?
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Keskustelua kytkinlaakereista
« Vastaus #34 : 09.11.06 - klo: 19.49 »
Elekeehän nyt alkako tästä henkilökohtaista vääntämään...

Kuten Sami sanoi... Kenttädissi...

Haluan myös painottaa että sitähän tämä on...
puolin ja toisin dissailua joka pitää tosiaan mielen virkeenä enkä ainakaan itse ota yhtään nokkiini koko asiasta...

Saatiinpahan tarkemminottaen jopa ihan kunnon perinpohjanen keskustelu aikaiseksi... Eikövain?

Ja tosiaan... Mika ei ole millään tavoin otettu hampaisiin.
Ehei... Kun hän taas vihdoin pääsee kisaamaan niin varmasti heitämme huulta keskenämme ihan rentomielisesti.

Tänään olen ollut kipeänä kotona ja foorumin sanailu toi piristystä päivääni oikein todenteolla... Varmasti myös montaa muuta tämä sanailu virkisti taas pitkästä aikaa.
Ja kuten jo mainitsin... saimmepahan taas jopa ihan kunnon asiaakin tähän topikkiin... Sitä tuskin olisi syntynyt ilman provosoivia heittoja puolin ja toisin...  :wink:

Yhteenvetona siis: Asiaa poijjaat... täähän oli taas pitkästä aikaa hauskaa...
Noniin.. ja kaikki saa taas nauraa omille ja toisten jutuille...
Naureskellaan kun tavataan. 8)

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Keskustelua kytkinlaakereista
« Vastaus #35 : 09.11.06 - klo: 21.40 »
Ennenkuin gestapo ehtii hätiin:

1. Kaikki laakerit eivät kestä edes kokonaista kisaa. Sellaisia ei tarvi käyttää.
Useimmat kuitenkin kestävät kisan helposti ja vielä toisen päälle.

2. Itse asennan uudet laakerit kisaan, siis ensimmäiseen treeniin, ja laitan uudet sit semiin.

3. Laakerit kestää paremmin kun: välys on hyvä (pieni edes-takas liike) ja etenkin rattaat on suorat toisiin nähden.

4. Runko ei flexaa liikaa kellon kohdalla

5. Uusista laakereista voi irrota rasvaa joka aiheuttaa sen et kytkin luistaa. Rasva palaa pois läpin tai kahden sisällä. Sitä voi nopeuttaa painamalla autoa maahan ja kaasuttamalla.

6. Itse käytän Ultimaten keraamisia laakereita koska ne kestää varmasti kisan ja niistä ei lähde sitä rasvaa, ainakaan paljoa.....eli heitän ne huoletta autoon kisassa.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Mika R

  • Vieras
Keskustelua kytkinlaakereista
« Vastaus #36 : 09.11.06 - klo: 22.51 »
Yeah, kuulostaa hyvältä. Otetaan oppia noista vinkeistä ja kysellään laakereiden perään taas mestoilla, tänks Pekka!

Hokelle, näin tehdään

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Keskustelua kytkinlaakereista
« Vastaus #37 : 10.11.06 - klo: 10.19 »
Yksi muuttuja on jäänyt mainitsematta, nimittäin epäkesko diffin hammasratas. Tai paremminkin muistamani tapaus oli muotopuoli. Sillä iskurilla hajosi laakerit suit sait sukkelaan.

Onkos sillä väliä, että mihinkä kohtaan diffin ratas on suhteessa kellon rattaaseen siis aksiaalisuunnassa?

Mitäs jos kytkinlavat ovat kuluneet epätasaisesti, niin keskittääkö kytkinlavat kytkinkellon suoraan ja keskelle vai vinoon ja epäkeskeisesti? Ja onko sillä merkitystä laakerin kulumiseen?

Siis kuluuko kytkinlaakeri kun se pyörii vai silloin kun se on paikallaan, mutta ottaa hammasrattaiden iskuja vastaan?

PCR: "Puolikeraamiset laakerimme tehdään ISO 9001 certifioidussa tehtaassa, joten laatuongelmia ei ole." Pari tuollaista järjestelmää tehneenä en voi yhtyä tuohon lausuntoon eikä se näy myöskään minun mekkauksissani. Tuo standardi ei ota kantaa laadun absoluuttiseen hyvyyteen vaan "pyrkimykseen parempaan". Jos taas puhuttaisiin vaikka Fordin Q101 standardista tai sen seuraajasta PPAP, niin sitten se jo jotain takaisikin. Siinä kun tarvitsee myös todistaa tekemisensä hyvyys. Siis tehdään oikein - ei tarkastamalla.

Poissa Team PSR

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC-laakereiden erikoisliike
Keskustelua kytkinlaakereista
« Vastaus #38 : 10.11.06 - klo: 14.23 »
edit
www.jp-nitroracing.com, RC-laakereiden erikoisliike

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
Keskustelua kytkinlaakereista
« Vastaus #39 : 10.11.06 - klo: 15.25 »
Optiimaalista on myös että pääratas on kytkinkellon rattaaseen nähden keskellä.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa Tounison

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/tounison/
Keskustelua kytkinlaakereista
« Vastaus #40 : 10.11.06 - klo: 16.28 »
Lainaus käyttäjältä: "Team PSR"
Kiitoksia Tuukka. Olemme sinisilmäisesti uskoneet ISO-certifikaatin takaavan tuotteiden laadun. Olemme olleet tyhmiä.

Eikö tuukka tuonut tuon iso standartin tarkoituksen ilmi ? Ei haukkunut mitään.

Lainaus käyttäjältä: "Team PSR"
Laakerikauppa on nappikauppaa. Tilauksen pitää olla tuhansia kappaleita, jotta hinta saadaan alas. Sitten niitä myydään kappaleittain asiakkaille. Yhden tilauksen myyntiaika on yli vuoden. Tilaukset maksetaan etukäteen, haetaan työaikana tullipostista, maksetaan alvi ja tulli ennenkuin yhtäkään laakeria on myyty, kirjanpito, varaston ylläpito, pääoman sitominen pitkäksi ajaksi ym., ei kovin tuottavaa meidän hinnoillamme.

Eikö kaikki kaupan käynti ole tämmöistä? toiset isommalla panoksella, toiset pienellä?

Lainaus käyttäjältä: "Team PSR"
Kun sitten laakeri hajoaa, niin 3 megan kuvat foorumille, että puoli autoa meni p****si, kun oli niin huonot laakerit. Eikä myyjä korvannut.

Eikö joka osasta löydy tälläinen kuva jo ? Itse en löytänyt kyllä tästä topicista laakerin kuvaa, sokea ehkä.

Lainaus käyttäjältä: "Team PSR"
Keskustelu avasi silmämme, olemme nähneet valon. Kun laskimme eilen panokset suhteessa tuottoon, niin ei hommassa ole taloudellisesti ollut koskaan järkeä. Miksi siis pahoittaa mielensä muutaman euron tähden. Ei laakerit Suomesta lopu vaikka me emme niitä enää toisikaan. Ainakin toissa vuonna tavallisia kytkinlaakereita sai Laakeritukusta 7 euroa kappale. Olen varma, että niitä saa sieltä edelleen.

Tämä ei ole katkeraa tilitystä, vaan perustuu kylmiin, taloudellisiin faktoihin!

Tästä menee kait kiitos jollekin Helsinkiläiselle "täydellisen äänen tavoittelijalle".

Poissa -PM-

  • SaloUA
    • Profiili
l
« Vastaus #41 : 26.12.06 - klo: 23.59 »
ne on mun mielestä ihan hyvät ne 60 senttii maksavat. laittaa vaan kisoihin uudet ja finaaliin uudet jos sinne asti pääsee. helppoa, eikä oo muistaakseni hajonnut kesken kisan.
-JQ Products- BULLITT -Piranha- -Hobby Factory-

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Keskustelua kytkinlaakereista
« Vastaus #42 : 27.12.06 - klo: 02.32 »
Keraamiset ennen kisaa... Kisan jälkeen treenit yms...
Tai mikäli ei treenaile kisojen välissä niin tarkistus että rullaa ja ajan vielä seuraavankin kisan...

Tämä siis keraamisilla.
Ja samoilla toivottavasti ajan ensikaudellakin...

Poissa Tounison

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/tounison/
Re: l
« Vastaus #43 : 27.12.06 - klo: 15.33 »
Lainaus käyttäjältä: "MP_777"
ne on mun mielestä ihan hyvät ne 60 senttii maksavat. laittaa vaan kisoihin uudet ja finaaliin uudet jos sinne asti pääsee. helppoa, eikä oo muistaakseni hajonnut kesken kisan.

Mahtaako näitä 60 senaatin laakereita saada vielä ko.putiikista. Ei ole ainakaan sivuilla enää :cry:

Poissa moukari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Racers Group Finland
Keskustelua kytkinlaakereista
« Vastaus #44 : 27.12.06 - klo: 15.52 »
Kannattaa varmaan soittaa Jartsalle ja kysyä.
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Poissa rala.p

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelua kytkinlaakereista
« Vastaus #45 : 27.12.06 - klo: 16.26 »
Eilen kyselin jartsalta tuota laakeri asiaa ja sain tällaisen vastauksen.
Lainaus
Tällä hetkellä 8x16x6 ja 5x10x4 laakerit ovat pois sivuiltamme koska
edellisessä erässä oli joku virhe, (vaihdoimme tehdasta) mutta
ensivuoden alussa saamme lisää entistä parempia laakereita ja vieläpä
samaan edulliseen hintaan!
Inferno Kanai 3, Ultima st, nitro blizzard, Asso TC3 FT ja racer

Poissa *JoOnAs

  • Jäsen
    • Profiili
Keskustelua kytkinlaakereista
« Vastaus #46 : 28.12.06 - klo: 21.49 »
Pari viikkoo sitte laitoin uudet kytkinlaakerit ja unohtu pari prikkaa sieltä välistä ni haittaakohan se? :|

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Keskustelua kytkinlaakereista
« Vastaus #47 : 28.12.06 - klo: 22.01 »
Ei haittaa jos välys kellossa ei ole liian suuri! Millin liikevara on ihan hyvä!

Ja tosiaan noista laakereista sen verran että ensivuodenalussa on meille tulossa omia brandi laakereita. Sekä laakeri settejä eri autoihin. Pyrimme myös laajentamaan laakeri valikoimaa niin että jokaiseen tunnetumpaan autoon löytyy laakerit!

Mika R

  • Vieras
Keskustelua kytkinlaakereista
« Vastaus #48 : 28.12.06 - klo: 22.02 »
ne prikat on vaan kellon shimmausta varten kohilleen, ei se laakereihin oikeestaan vaikuta, ole huoleti