Kirjoittaja Aihe: Ajovalot ledeistä ?  (Luettu 92663 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Patrik

  • Tulokas
    • Profiili
Ajovalot ledeistä ?
« : 09.02.03 - klo: 09.15 »
Kävipä mielessäni että onko kukaan rakentanut valkoisista ledeistä autoonsa ajovaloja ? Valkoisen ledin kynnysjännite on noin 3,5V joten sarjassa niille riittäisi akun antama jännite. Mikä olisi paras tapa saada ne näkymään korin sisältä? Pieni maalamaton alue valojen kohdallako?

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
Re: Ajovalot ledeistä ?
« Vastaus #1 : 09.02.03 - klo: 09.58 »
Lainaus käyttäjältä: "Patrik"
Kävipä mielessäni että onko kukaan rakentanut valkoisista ledeistä autoonsa ajovaloja ? Valkoisen ledin kynnysjännite on noin 3,5V joten sarjassa niille riittäisi akun antama jännite. Mikä olisi paras tapa saada ne näkymään korin sisältä? Pieni maalamaton alue valojen kohdallako?


Itse olen rakentanut pariinkin autoon sopivan etuvalosetin Hongkong-tavaratalon kauppaamista avaimenperälampuista, hintaa oli ainakin taannoin euron kipale. Hinta on aika edukas siihen nähden että esim. Partcossa pelkkä ledi maksaa jo enemmän, ja avaimenperissä tuli mukana luonnollisesti nappiparistojakin. Laitoin ledit rinnan ja piuhat niistä toisen avaimenperän rasiaan. Olen siinä onnellisessa asemassa ettei näiden pienten paristojen tuoma muutama lisägramma vaikuta pihasudittelun laatuun, joten ruuvasin (Clod Busterissa on muovikoppa) ko. paristonpidikkeen korin sisäpintaan ja ledit tökkäsin etumaskin umpioihin, joihin ne menivät niinkin tarkasti että painaessa kuului siisti napsaus. Piuhaan lopuksi pieni katkaisin.

Grammavaakaa ei ole käytössä, mutta konstruktio on kyllä niin kevyt kuin se erillisellä virtalähteellä voi olla. Kun paristot hiipuvat, mikä ottaa varmasti vielä tovin, vaihdan yli jääneestä avaimenperästä uudet ja tämän jälkeen aletaan miettimään ajoakusta otettavaa virtaa. Kylläpä tuli pitkä selostus yksinkertaisesta aiheesta.
XC - Poor boys Bruiser

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
Ajovalot ledeistä ?
« Vastaus #2 : 09.02.03 - klo: 12.05 »
No joo, mäkin kävin ostamassa tossa pari kuukautta sitten ledit, prhanan kalliita, valkoset kirkkaat 3 euroa kipale ja punaiset 50snt kipale! noh, eli ostin kirkkaita 2kpl ja punaisia 2. Olishan nuo onnistunut, mutta tulihan ne kärväytettyä  :mrgreen:  :cry:. Umpiotkin tein itse, ne nyt ei olleet vaikeet. ongelma vaan oli se että piti ottaa pure tenin korista maalipintaa pois, ja eihän siitä mitään tullut, liian huonosti läpi näkyi. kaippa tuommoset joskus pitää uudestaan vääntää, perhana kun meni vaan rahaa hukkaan:(. kivahan noita sähköhommia on väännellä, mutta tää ledien teko meni kyllä suoraan sanoen päin tervettä, mitään ammattitaitoa ei sillon vielä ollut  :mrgreen:

Poissa turtle

  • Veteraani
    • Profiili
Ajovalot ledeistä ?
« Vastaus #3 : 09.02.03 - klo: 12.20 »
valoista...

multakin löytyy itsekasattu ledisetti 1:10 ralliautooni sekä HPI:n valmistamat valot Micro RS4:een, kumpiakaan en ole vielä laittanut kiinni.

Microssa olen jättänyt korin etu- ja takavalojen kohdalta läpinäkyväksi ja tarkoitus on rakentaan sisäpuolelle muoviset "umpiot" joihin sitten kiinnitän ledit. Isommassa 1:10 autossa varmaankin vain poraan reiät koriin valojen kohdalle ja liimaan ledit paikalleen.

Ajattelin myös rakentaa radion 3:n kanavaan systeemin, jolloin sähköt tulee ledeihin sieltä ja pystyisin kytkemään valot päälle ja pois suoraan lähettimestä. Joku kertoi tehneensä tuollaisen systeemin käyttämällä osia vanhasta servosta, mutta onnistuu se varmaan muutenkin, jos tietää mitä tekee...

Poissa Seppo K

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.kotikone.fi/kongas/RC_Harraste/index_f.htm
Valojen rakentaminen
« Vastaus #4 : 09.02.03 - klo: 14.02 »
Tässä yksi rakennelma Subarussa - voit saada siitä jotain vinkkejä:
http://www.geocities.com/kongasss/Subaru/Valot.htm

Arising Star:ssa on ja Four Star:in tulee radiolla kytkettävät laskeutumisvalot. Kytkentäkuvat tulee sivuille piakkoin. Kytkentään tarvitaan yksi flip-flop -piiri ja muutama oheiskomponentti - ei tarvita vanhoja servoja.
Samalla kytkennällä voit vapaalla vastarin kanavalla saada valot kytketyksi autoonkin.
Seppo K

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
Re: Valojen rakentaminen
« Vastaus #5 : 09.02.03 - klo: 16.22 »
Lainaus käyttäjältä: "Seppo K"
Tässä yksi rakennelma - voit saada siitä jotain vinkkejä:
http://www.geocities.com/kongasss/Subaru/Valot.htm


Tuossa on kyllä tyylikkäästi toteutettu malli, huolellinen suunnittelu palkitaan.
XC - Poor boys Bruiser

Poissa Patrik

  • Tulokas
    • Profiili
Ajovalot ledeistä ?
« Vastaus #6 : 10.02.03 - klo: 09.36 »
Todella hienot ohjeet valoille ! Itse kuitenkin taidan aloittaa vain ajovaloista.

Poissa mini-z-freak

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ajovalot ledeistä ?
« Vastaus #7 : 10.02.03 - klo: 10.07 »
Access to this site will be restored within an hour. Please try again later.

Geocities rokkaa kybällä. Kokeillaanpa huomenna uudestaan :lol:
Mini-Z | Mini-Z F1 | Mini-Z Overland |Micro RS4 | Wave Chopper | DigiQ

Poissa Clod+T2

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/tuvasa
Ajovalot ledeistä ?
« Vastaus #8 : 30.10.03 - klo: 20.23 »
Minulla on jonkunlainen lamppupatentti Clod busterin etuvaloissa, taitavat olla MagLiten polttimot mitkä sinne on porattu, ja sit 2 1.5 volttista patteria virransyöttöö ja lamput rinnakkain :mrgreen: . Valoteho....no..noniinno :mrgreen:  :roll: . No näkeepähä mihinpäin se keula sojottaa :mrgreen:
T2 harjattomana, Clodi myyty :(

Poissa R/C hirmu

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.koti.mbnet.fi/tanu-89
Ajovalot ledeistä ?
« Vastaus #9 : 30.10.03 - klo: 21.08 »
entä jos auton maalaisi ''heikosti'' ja valaisisi sen sitten sisältä.
ThunderTiger EB4 S2 pro / hyper port8
Uudet kotisivut avattu: www.koti.mbnet.fi/tanu-89

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Ajovalot ledeistä ?
« Vastaus #10 : 30.10.03 - klo: 21.15 »
Joo mulla Tos Kyoshon Trackeris kans kirkkaat ledit ostin Bebekistä muistaakseni 1.5e kipale aika kallista mutta on ne kirkkaatkin.   Tein myös jarruvalot jumbo isoista ledeistä ne syttyvät aina kun painaa jarrua/pakkia. lavalla on pieni katkasia upotettu katkasia mistä saa päälle ja 9v laitettu koriin kiinni palaa pirun pitkään toll ysi voltilla jarruvalot ottavat virtansa ajoakusta Tossa kuvia siitä ja videokin valotehosta :D
http://koti.phnet.fi/lassi/rc-tavaraa/jaahas/ Minusta valot onnistuivat hyvin en sitten tiedä kuinka hienoja teillä on kun ei toi geocities toiminu ees :D

Poissa Ville Vainio

  • Veteraani
    • Profiili
    • Vilkutin.1g.fi
Ajovalot ledeistä ?
« Vastaus #11 : 04.11.03 - klo: 00.58 »
Lainaus käyttäjältä: "TeMe The RC man"
No joo, mäkin kävin ostamassa tossa pari kuukautta sitten ledit, prhanan kalliita, valkoset kirkkaat 3 euroa kipale ja punaiset 50snt kipale! noh, eli ostin kirkkaita 2kpl ja punaisia 2. Olishan nuo onnistunut, mutta tulihan ne kärväytettyä  :mrgreen:  :cry:. Umpiotkin tein itse, ne nyt ei olleet vaikeet. ongelma vaan oli se että piti ottaa pure tenin korista maalipintaa pois, ja eihän siitä mitään tullut, liian huonosti läpi näkyi. kaippa tuommoset joskus pitää uudestaan vääntää, perhana kun meni vaan rahaa hukkaan:(. kivahan noita sähköhommia on väännellä, mutta tää ledien teko meni kyllä suoraan sanoen päin tervettä, mitään ammattitaitoa ei sillon vielä ollut  :mrgreen:



Minkä takia ihmiset rupee, jotain maaleje poistamaan vie vaan tehoa, jos leksanin läpi joutuu valaseen...

koppaan reika johon ledi kiinnitetään liimalla, eikös se niin käy?

tarvii, ettiä savagesta paikka valoille, kunhan saan auton. Kertokaa jos on hyviä valoja mitkä kävis valmiiks polttis käyttööön.
Kyosho Inferno MP9e

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Ajovalot ledeistä ?
« Vastaus #12 : 04.11.03 - klo: 10.08 »
Oisko syynä että lexan suojaa ledejä osumilta kuralta. Eihän oikeaissakaan autoissa ole polttimot "esillä". Helpompi pitää valot puhtaina kun tarvitsee vain umpio pyyhkiä puhtaaksi. Sama pätee rc-autoonkin, varsinkin monsteriin.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa Ville Vainio

  • Veteraani
    • Profiili
    • Vilkutin.1g.fi
Ajovalot ledeistä ?
« Vastaus #13 : 04.11.03 - klo: 11.08 »
Lainaus käyttäjältä: "Jukka"
Oisko syynä että lexan suojaa ledejä osumilta kuralta. Eihän oikeaissakaan autoissa ole polttimot "esillä". Helpompi pitää valot puhtaina kun tarvitsee vain umpio pyyhkiä puhtaaksi. Sama pätee rc-autoonkin, varsinkin monsteriin.



tossa on ideaa... kuralta ne suojaa... lediahan ei ihan akkia rikki saa.
Kyosho Inferno MP9e

Poissa R/C hirmu

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.koti.mbnet.fi/tanu-89
Ajovalot ledeistä ?
« Vastaus #14 : 04.11.03 - klo: 11.46 »
Tässä kuva mun ajovaloautosta. kori tehty ns. retkipatjasta :mrgreen: (on se vaan hieno!)

eikun ottakaas nyt! en saa sitä videoo tänne! auttakaa joku!
ThunderTiger EB4 S2 pro / hyper port8
Uudet kotisivut avattu: www.koti.mbnet.fi/tanu-89

Poissa mara

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ajovalot ledeistä ?
« Vastaus #15 : 17.01.04 - klo: 20.58 »
Mistä ostatte noi ledit? Mitä tarkoitttaa kynnysjännite? Ja onko kukaan tehnyt valoja kauluksellisista ledeistä? Kuinka monta 1,5V:n patteria käytätte niissä?
Welcome to the Jungle!

Poissa hannu_s

  • Veteraani
    • Profiili
Ajovalot ledeistä ?
« Vastaus #16 : 17.01.04 - klo: 22.48 »
Onhan noita väsäilty leegoautoihin 8) Yksi on vielä säilynyt koskemattomana mutta siinä on vain hälytin :mrgreen:
Ei riemulla rajaa kun 2WD:illa ajaa|2xMini-Z Overland|Tamiya Mini|Tamiya Subaru Brat |Ratt-Y Rustler->MM+4000KvL

Poissa Spin

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Ajovalot ledeistä ?
« Vastaus #17 : 18.01.04 - klo: 02.21 »
Lainaus käyttäjältä: "mara"
Mistä ostatte noi ledit? Mitä tarkoitttaa kynnysjännite? Ja onko kukaan tehnyt valoja kauluksellisista ledeistä? Kuinka monta 1,5V:n patteria käytätte niissä?


Itse olen juuri rakentelemassa valosysteemejä minizetaan. Ledit tilasin bebekistä, superkirkkaita normaaleja sekä sinisiä.

Eikös tuo kaulus ole "lisävaruste" ledeihin. Tilasin huvikseni myös pari metallista sekä muovisia kauluksia. Jos niistä rakentaisi valot monsterin kattolle vielä.
Hpi Baja 5b 29cc | Mod Rusty Brushless | The Stick Crawler | Spektrum DX3R & DX6 |

Poissa mara

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ajovalot ledeistä ?
« Vastaus #18 : 18.01.04 - klo: 11.35 »
Spin: Kuinka monta lediä sulla on siinä valosysteemissä? Ja mistä otat virran ledeille?
Welcome to the Jungle!

Poissa Spin

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Ajovalot ledeistä ?
« Vastaus #19 : 18.01.04 - klo: 12.39 »
6 lediä on rinnan. Tarkoitus ois ottaa virta minizetan ajoakuista. Paikka josta virran kaappaan on vielä vähän hakusessa. Ei viitsisi suoraan piirilevystä napata, sen verran heikko kovlaustaito vielä. Unohtamatta laatukolvia  :lol: . Virtamittari käteen niin eiköhän tuolta joku paikka löydy.
Hpi Baja 5b 29cc | Mod Rusty Brushless | The Stick Crawler | Spektrum DX3R & DX6 |

Poissa mara

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ajovalot ledeistä ?
« Vastaus #20 : 24.01.04 - klo: 00.21 »
No nyt on valot tehty! :)  Mä laitoin 4 lediä eli eteen ja taakse kaksi.
 Mä tein silleen, että laitoin kaksi sarjaan ja haaroitiin sen niin, että yhteen piiriin tuli kaksi lamppua.
Ja kaiken lisäksi laitoin takalasista läpi kytkimen
Welcome to the Jungle!

Poissa aneboy

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ajovalot ledeistä ?
« Vastaus #21 : 24.01.04 - klo: 20.21 »
virittelin huvikseen ikivanhaan nikkoon ledit eteen.. punaiset ja vilkkuu eri tahtiin, katkaisin on auton päällä. piirilevyyn oma patteri.... hyvin toiminu toistaiseksi
Joka päivä ja jokaikinen yö.

Poissa janzki3

  • Tulokas
    • Profiili
Ajovalot ledeistä ?
« Vastaus #22 : 08.02.04 - klo: 20.31 »
joo mä tein kans pienet ledi kytkennät subaru imprezan taakse eli mulla on 4 lediä kaks per puoli.. porasin reiät koriin sillain et ledi tulee läpi ja  sillee ohan ne ihan hianot kai..

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ajovalot ledeistä ?
« Vastaus #23 : 24.03.04 - klo: 19.32 »
Minäkin sain tänään vihdoinkin lamput päätökseen..
Tein valot neljästä teho ledistä,, Virta lähde on 9V paristo... Jokainen ledi käyttää noin 3 volttia joten yksi ladi on johdettu toisesta ledistä. Tässä on pari kuvaa, valitan huonoa laatua.

laitan nuo sitten uuteen koriin joka tuodaan huomenna KOTIOVELLE ASTI!! olen aina ollut sitä mieltä että jenkeistä kaikki tulee tyylillä.

Ja ledeissä oli varoitus, että ne voivat sokaista  :mrgreen: Että luulisi tehoa olevan (ja niinhän sitä onkin)

Ainiin, ne kuvat  :mrgreen:






Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ajovalot ledeistä ?
« Vastaus #24 : 29.03.04 - klo: 22.11 »
Nyt on valot kiinni korissa. Ja sain videooo! Kohta laitan pari kuvaa..
http://koti.mbnet.fi/jaries/valot.mpg
 :)





Tollaselta se kori näyttää, valojen kanssa, noissa kaikissa ei nyt valoja näy  :roll:  eivätkäne ole päällä

Poissa jazzka

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Ajovalot ledeistä ?
« Vastaus #25 : 29.06.09 - klo: 16.18 »
Mainostusta: Vinkkejä lisävalojen ja valoumpioiden tekemiseen löytyy osoitteesta http://jaakkoj.wippiespace.com/rc/escv.htm  :wink:


Mainoskuvia...  :p

Poissa ToBy1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ajovalot ledeistä ?
« Vastaus #26 : 29.06.09 - klo: 16.43 »
Todella komeaa jälkeä!  Kestikö kauankin tehdä?

Poissa jazzka

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Ajovalot ledeistä ?
« Vastaus #27 : 29.06.09 - klo: 17.05 »
Kestikö kauankin tehdä?

Vaikea tarkalleen sanoa - olen puuhannut niitä aina vähän silloin ja tällöin. Mutta sanoisinko näin, että jos ei tarvitse suunnitella eikä kokeilla, niin ahkera tekee nuo valot ehkä yhden viikonlopun aikana. Suunnittelu ja fiilistely vei eniten aikaa. :wink:

Poissa ToBy1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ajovalot ledeistä ?
« Vastaus #28 : 29.06.09 - klo: 17.07 »
OK, harmi kun ei ole noita ilotulite kranujen kuppeja että olisi voinut tehdä samantyyliset valot!

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ajovalot ledeistä ?
« Vastaus #29 : 29.06.09 - klo: 17.11 »
Hienot täytyypäs käydä pamauttamassa pari munakranua pois :laugh:
« Viimeksi muokattu: 27.02.10 - klo: 13.37 kirjoittanut nestori »