Kirjoittaja Aihe: 1/12 stanuluokka  (Luettu 4733 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
1/12 stanuluokka
« : 05.12.06 - klo: 14.33 »
Vuosia sitten kun siirryimme 4 kennoon, liiallinen ennakkoasenne tappoi stanuluokan, Cj-12.

Mielestäni luokalle olisi tilausta nyt, kun kuljettajia on tullut valtavasti lisää. Mielestäni uudelle kuskille viriin on kova kynnys tulla mukaan, siksi olisi hyvä saada kynnystä alennettua.

Moottoriksi kävisi hyvin 8.5R novak. tällin prostock kuskeilla ei tarvii hommata uusia koneita joka luokkaan pakosta.

Jenkeissä stanuluokat ovat suosituin luokka joka mittakaavassa. Nän olisi hyvä olla myös täällä suomessa, jos halutaan luokkiin lisä porukkaa tulevaisuudessa.

Laittakaas mielipiteitä aiheeseen liittyen.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
1/12 stanuluokka
« Vastaus #1 : 05.12.06 - klo: 14.38 »
Mistäs tämä VALTAVA tuli?

Käsittäkseni muutama 30-55 v entinen harrastaja fiilistelee viikonloppuisin. Alue 8 kisoissa on ollut välillä 0-5 kuskia ja mäntsälän kapinoissa peräti 11 kpl.

Ei sen puoleen ihan hauska luokka varmasti harrastaa.

Sen sijaan Turistiluokassa kasvu on oikeasti VALTAVAA, Alue 8 kerhokisoissa nappulaa pyörii todella paljon. osallistujamäärät on ollut jopa 30 kpl tietämissä! Tätä tulee tukea!
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
1/12 stanuluokka
« Vastaus #2 : 05.12.06 - klo: 14.44 »
mun mielestä suosio on kasvanut valtavasti, jos kuljettajia on about tuplamäärä tai enemmänkin 2v takaisiin verrattuna.

briteissä ajetaan kisat yks pväsinä, la 19t ja sunnuntaina modi. kuskeja on noin 60-80kpl molempina päivinä. Samat kuljettajat ajavat molempia luokkia. Mukana MM A-finalistejakin.

Uusien luokkien miinuksena on aina se että kuskit on sitten pois jostain toisesta luokasta. Mielestäni jollekkin vastaavalle olisi kuitenkin tilausta, jotta uusia kuskeja saataisiin mukaan.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Mika M

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
1/12 stanuluokka
« Vastaus #3 : 05.12.06 - klo: 14.49 »
Samaa mieltä Vesan kanssa asiasta. Tätä asiaa jo lennolla Ouluun sunnuntaina vähän mietittiinkin.

Kun ruotsissa ja suomessakin katsoo C-12 luokan osallistujia niin huomaa, ettei sinne uusia kavereita ole juuri tullut vaikka kuskimäärät kasvussa onkin. Lähes kaikki ovat vanhoja kuskeja jotka ovat palamaassa lajiin.

Uudelle harrastajalle ja myös muista luokista siirtyville harrastajille C-12 luokan ajamisen aloittaminen menestyksekkäästi on nykytehoilla todella vaikeaa.

Autot on vaikea saada toimimaan hyvin kireillä koneilla ja huonosti toimivalla mattoautolla tulee vain kolaroitua, jonka jälkeen se yleensä toimii vielä huonommin.

Kaiken pitää olla viimmeisenpäälle kunnossa mattoautoissa, että niillä yleensä voi ajaa kireillä koneilla. Tursitiautot on tässä suhteessa paljon anteeksiantavampia, että niillä voi sentään jotenkin ajaa vaikka säädöt vähän keturallaan ovatkin. Lisäksi turistissa on hyvät aloitusluokat, ettei tarvi hypätä suoraan viriin venkoilemaan...

Tarvitaan sisääntuloluokka myös mattoautoille. Ne kun olisi muuten halpoja ja kivoja harrastuskamppeita myös aloitteleville kuskeille.

Poissa silli

  • Jäsen
    • Profiili
1/12 stanuluokka
« Vastaus #4 : 05.12.06 - klo: 16.54 »
täälläkin ollaan samaa mieltä vesan kanssa.

kyseistä luokkaa jonkin verran muinoin harrastaneena toivoisin kyllä, että tämä luokka saataisiin takaisin yhtä suurena kuin se muinoin oli. Kyseessä on todella haastava luokka kuskille eikä niinkään mekaanikolle. Kyseisessä luokassa korostuu enemmän ajotaito kuin esim. turistissa tai crossissa kyseisiä luokkia tietenkin väheksymättä.

Kalusto on myös halvempaa kuin turisti ja kuten sanoin jo, niin auton saa ajettavaan säätöön huomattavasti helpommin.

-mika.s-

PS. olli, kyllä se on huomattavasti lisääntynyt jos sitä ajaa jo muutkin kun järvenpään pojat  :mrgreen:
"ilman lihaskramppeja en saisi yhtään liikuntaa"

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
1/12 stanuluokka
« Vastaus #5 : 05.12.06 - klo: 19.30 »
1:12 luokka on varmasti mukava ja kehittävä treenaus luokka talvikaudelle.

Suomen harrastaja määrä ei kestä montaa aloittajaluokkaa.
Turisti luokka on myös varmasti nuoren aloittajan mielestä vetävämpi vauhdikkaan näköisten autojen vuoksi.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
1/12 stanuluokka
« Vastaus #6 : 05.12.06 - klo: 19.40 »
Kyllähän Vesa oikeassa on.
Muutama vuosi sitten ei ollut yhtään mattokuskia kerhokisoissa ja isoimissakin vain kourallinen.
Luokkana ehdottomasti kuskin luokka, kuten Silli totesi.

P.S.
CAi, ei tässä pelkästään fiilistellä, vaan ollaan ihan "tosissaan" ajamassa 12-luokkaa.
Uusia, nuoriakin on tulossa, eli ei kyseessä ole pelkästään pappaluokka ;)
-Pekka

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
1/12 stanuluokka
« Vastaus #7 : 05.12.06 - klo: 19.51 »
No, mulle ihan sama. Ainahan kaikki ajaa tosissaan kun "lauteille" nousee.

Kerroinpahan omia ajatuksia. Saapa nähdä jos teamin kuski ajaa joskus ovikiilalla :?:
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa IIVONEN

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
1/12 stanuluokka
« Vastaus #8 : 05.12.06 - klo: 20.13 »
1:12 stanuun henkilöauton kori niin se oli 1980-luvulla.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
1/12 stanuluokka
« Vastaus #9 : 05.12.06 - klo: 22.25 »
On totta että C-12 luokan suosio on ollut ylöspäin, mutta mielestäni ei tällä hetkellä voida puhua sellaisesta buumista että siitä riittäisi jaettavaksi kahteen eri luokkaan. Olen kuullut monelta kuskilta, että tulevat ensi kaudella ajamaan tätä luokkaa, eli siis lisäystä kuskeihin on todennäköisesti tulossa.

En kuitenkaan lähtisi missään nimessä vielä pilkkomaan luokkaa kahtia. Mielestäni ensiksi pitäisi katsoa tuleva kausi 2007 ja punnita sen jälkeen kyseisen kauden osanottajamäärien perusteella mikä on järkevää.

Totta on, että C-12 luokassa tasoero on valtava kärjen ja hitaimpien välillä, joten siinä mielessä kyllä näen Cj-12 luokan mielenkiintoisena ja potentiaalisena tulokkaana. Kuitenkin mielestäni on selkeästi pystyttävä näkemään positiivinen lopputulos suunnitelmissa, eikä lähteä kokeilemaan jotain epävarmaa tässä tilanteessa missä C-12 luokka ollaan vasta saatu takaisin tolpilleen. Riskinähän on edelleen se, että luokan jakaminen syö ilmottautumisia ja taas ihmetellään mihin kyseinen luokka on kadonnut kun C-12 ja Cj-12 luokkien ilmoittautumismäärät molemmat jäävät alle tarvittavan määrän pisteiden saamiseksi.

Kauden 2006 osanottajamäärien perusteella en ainakaan itse pysty vielä näkemään selkeää paikkaa uudelle luokalle ilman että siitä olisi haittaa C-12 luokalle.

Yksi mahdollisuus olisi kokeilla maastosarjatyyppisesti kahden luokan ajattamista samoissa erissä ja finaaleissa ja sitten jaettaisiin lopputuloksissa eri luokkiin. Mielestäni tätä voitaisiin kokeilla esim. Kapinoissa 2007, jossa yleensä on aina seuraavaa kautta varten pystytty onnistuneesti kokeilemaan uusia sääntöehdotuksia / muutoksia. Jos ilmoittautumisia molempiin luokkiin tulisi tarpeeksi, niin silloin voitaisiin luokat ajaa erillisinä.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
1/12 stanuluokka
« Vastaus #10 : 05.12.06 - klo: 22.29 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
No, mulle ihan sama. Ainahan kaikki ajaa tosissaan kun "lauteille" nousee.

Kerroinpahan omia ajatuksia. Saapa nähdä jos teamin kuski ajaa joskus ovikiilalla :?:


Ettekös luvanneet heti luokkaa vaihtaa kun kennot vähenee turistista? :-) Olisiko mitenkään mahdoton ajatus ajaa stanu-mattokisaa viikonlopun toisena päivänä? Itse voisin kuvitella ajavani molemmat luokat, mikäli säännöt sen mahdollistaisivat. Näinhän suuressa maailmassakin...

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
1/12 stanuluokka
« Vastaus #11 : 06.12.06 - klo: 12.06 »
En mäkään ehkä tässä vaiheessa lähtis vielä jakamaan voimakkaasti mattiksia kahteen luokkaan.
Kattellaan ensin, miten buumi edistyy.
Nyt olis kuitenniin A8-kisassa kahdeksan kuskia, eli hieman enemmän kuin tuo 0-5.
Alue-kisoissa osanoton vähäinen määrä johtunee/on johtunut lähinnä siitä, että mattiksia ajavat pääasiassa ns. "vakavat" kisaajat, joiden kiinnostus aluekisoihin on joskus (valitettavasti) hieman laimeaa, eivätkä aloittelijatkaan sitten ehkä tule ilmottautuneeksi, "kun ei muutkaan", mene ja tiedä.
Toisaalta, jos "isot pojat" ei näytä alue-kisoissa esimerkkiä, voi olla, että näyttää siltä, että buumia ei olisikaan olemassa, mutta kyl se siellä on.
Sanoisin, että on vähän muna-kana-tilanne, koska alue-kisathan on juuri aloittelijoille tarkoitettu.
Tuli vaan pari ajatusta mieleen...
Voi olla, että olen ihan mettässäkin.
-Pekka

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
1/12 stanuluokka
« Vastaus #12 : 06.12.06 - klo: 16.57 »
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Nyt olis kuitenniin A8-kisassa kahdeksan kuskia, eli hieman enemmän kuin tuo 0-5.
.


Jeps

Yippo: Jos tarkoitat Mäntsälän SM kisaa, niin siellä ajetaan vain SM kisojen normaalit luokat. Syksyn Kapinoissa kokeillaan sitten uutuukisa.

Ainakin RM-10 luokka ajetaan.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
1/12 stanuluokka
« Vastaus #13 : 06.12.06 - klo: 17.30 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Yippo: Jos tarkoitat Mäntsälän SM kisaa, niin siellä ajetaan vain SM kisojen normaalit luokat. Syksyn Kapinoissa kokeillaan sitten uutuukisa.


Tarkoitin ihan yleisesti, että se otettaisiin normaaliin ohjelmaan kaikissa kisoissa. Toisena päivänä viri-matto ja toisena stanu-matto, johon vapaa osallistuminen, mutta esim alle 18-vuotiaille pisteet erikseen tms...

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
1/12 stanuluokka
« Vastaus #14 : 06.12.06 - klo: 18.20 »
Vaikka nyt meneekin hieman aiheen vierestä ja hieman saattaa aiheetontakin napinaa olla, niin sanonpa nyt kuitenkin. Olen aina tykännyt ajaa kisaa kun siihen on mahdollisuus ja tekisin sitä erittäin mielellään myöskin aluekisoissa, mutta koska ainut aktiivinen aluesarja on A8, niin se tekee asian hieman hankalammaksi, koska asun eri alueella.

Talvellä 2004-2005 kävin ajamassa muutaman sarjan kilpailun hyvillä mielin vaikka matkaa jokaiseen kisaan tulikin vähintään se 200km per siivu. Talvella 2005-2006 taisin käväistä yhdessä kilpailussa Helsingissä, joka sitten muuttikin minun kiinnostukseni ajaa kyseista sarjaa yleensäkään. Syynä tähän on sarjan kilpailuihin osallistumisen rajoitukset. Sarjan ollessa pääasiallisesti kyseisen alueen kuskeille ja aloittelijoille, niin itse ollessani alueen ulkopuolinen ja muutaman vuoden jopa jo harrastanutkin, niin ei ole mitenkään itsestäänselvyys enää että pystyisin ilmoittautumaan tämän sarjan kilpailuihin. Esimerkkinä juuri tuo viimeinen kilpailu, johon en olisi päässyt ajamaan ellei järjestävän seuran jäsen olisi itse luovuttanut paikkaansa minulle, jonka hän teki ja tietysti siitä olen kiitollinen.

Mutta silti mielestäni koen sen hankalaksi että jos ilmottautuu kilpailuun ja sen jälkeen lähes kaikki muut myöhemmin ilmoittautuvat menevät ohitse listoilla ja ei voi olla enää varmaa että pääseekö kisaan edes mukaan, niin en oikein silloin näe järkeä edes yrittää koska ainakin itse tykkään hieman etukäteen suunnitella mitä teen vapaa-ajallani enkä arpoa että huolitaanko minua johonkin kisaan ajamaan vaiko ei.

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
1/12 stanuluokka
« Vastaus #15 : 07.12.06 - klo: 12.44 »
..

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
1/12 stanuluokka
« Vastaus #16 : 12.01.07 - klo: 11.31 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Mistäs tämä VALTAVA tuli?


C-12 Kuusankoski 31 kuski vs TSM-10 30 kuskia... :wink: