Kirjoittaja Aihe: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön  (Luettu 71012 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa IIVONEN

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« : 18.12.06 - klo: 10.31 »
Vähän kokeilua varten asiasta kiinnostuneille!  A123 on tehnyt myyntisivut omalle tuotteelle Rc-autoharrastajille.  www.a123racing.com

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #1 : 30.09.08 - klo: 14.51 »
Ei ole toistaiseksi nuo sivut käytössä...

Onko minkälaisia kokemuksia kertynyt näistä akuista? Itselleni uusia asia ja kun googlasin, niin yllätyksekseni tuli meidän brändin nimi esiin noiden yhteydessä :grin:

Pitää varmaan alkaa ruinaamaan tuotekehityksestä akkuja koekäyttöön...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #2 : 30.09.08 - klo: 14.55 »
Itse olen kuullut positiivisia asioita noista vain. Kennot ovat kovakuorisia kuten nimh-kennot. Luovuttavat virtaa ihan hyvin ja jos laturi vain jaksaa niin niitä taitaa pystyä lataamaan aivan hurjilla amppeerimäärillä. Vaikka kennot ovatkin pieniä mah -määriltään niin niitähän voi yhdistellä sitten tarpeen mukaan. Itse mietin jo että kuudella kennolla saa jo aika hyviä paketteja. Esimerkiksi 3x2 rinnakkain niin se olisi esimerkiksi 9.9v ja 4600 mah. Vastaavasti 2x3 voisi olla 6.6v ja 6900mah.

Tässä on dragster moottoripyörä joka toimii noilla samoilla A123 -kennoilla. Tehomäärän voitte todeta itse. Muistaakseni ton mopottimen akut ladataan neljässä minuutissa ja sillä latauksella ajetaan oliko kolme vai neljä dragiä sisältäen burnoutit:
http://ie.youtube.com/watch?v=fHtAkM3CYLA&feature=related

Myöskin LIFE-kennoille tukia löytyy jo monesta laturista. MM. itse ostin tuollaisen Turnigyn laturin jossa niille on jo tuki. Naurettavat 29.99 USD + 17.99 USD virtalähde. Toki latausvirta ei vielä mahdollista sellaisia supernopeita latauksia.

« Viimeksi muokattu: 30.09.08 - klo: 15.02 kirjoittanut qazu »
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #3 : 30.09.08 - klo: 15.11 »
onkos kyseessä samat kennot mitä maxamps myy?
sonylta löytyy vastaavia kennoja ja ovat kuulemma hieman parempia, sonyn kennoja tais olla myynnissä saksassa...
e. eipä ollutkaan saksassa myynnissä, vaan testasivat, linkki
« Viimeksi muokattu: 30.09.08 - klo: 15.18 kirjoittanut Jabe »
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa ToniA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #4 : 30.09.08 - klo: 15.41 »
Mun Spede liikkuu tuollaisella kolmikennoisella pakalla, nyt tosin moottori antautui kun siinä on vähän liikaa jerkkua vaikka vaihdoin pinjonin 18T -> 14T :grin:

Kolmekennoinen (tai 3s2p kytkettävissä oleva kuusikennoinen) ei tarvitse laturia ollenkaan, vaan sopivan pätkän vastuslankaa jolla sen voi ladata suoraan 12V lyijyakusta riittävän suurella virralla alle 10 minuutissa. Mulla on tosin katkaisulaite tuossa, mutta se on tosiaan pelkkä ledi (josta näkee koska akku on täynnä) + latausvirran katkaisu, itse virran säädön tekee huolellisesti kalibroitu pätkä 1.5mm2 paukkulankaa.

Ostopaikkana Aircraft-World.com on hyvä, kennosta pyydetään $16.50 kappale ja postikulut ovat naurettavat $2.50. Kolme kappaletta tulee ilman tullia ja arvonlisäveroa viikossa kotiin. Hobbycityssä on näitä myös juotoskorvilla varustettuna.

http://wiki.lennokit.net/index.php/LiFe

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #5 : 30.09.08 - klo: 15.55 »
Mitenkäs paljon Stampedeä pitää modata, että tollaisen 3s2p pakan 2300 mAh kennoilla saa mahtumaan siihen? Pelkkä 3s tarjoaa niin lyhyet ajoajat, että menee pelkäksi akun vaihtamiseksi.
« Viimeksi muokattu: 30.09.08 - klo: 20.38 kirjoittanut Penguin »
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #6 : 30.09.08 - klo: 17.40 »
Aihetta sivuten omia kommentointeja:
http://www.rc-offi.net/smf/index.php?topic=1585.0
/ Jere Siirilä

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #7 : 30.09.08 - klo: 19.05 »
Meneekös tuommonen kaksikennoinen vastariakkuna ilman regua?

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #8 : 30.09.08 - klo: 19.08 »
Mullahan on lennokkiradiot käytössä, muistaakseni vastari speksattu 9v asti.
/ Jere Siirilä

Poissa ToniA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #9 : 01.10.08 - klo: 08.00 »
Mitenkäs paljon Stampedeä pitää modata, että tollaisen 3s2p pakan 2300 mAh kennoilla saa mahtumaan siihen? Pelkkä 3s tarjoaa niin lyhyet ajoajat, että menee pelkäksi akun vaihtamiseksi.

3s2p on melkoisen julman kokoinen ja painoinen pakka. Kaksi A123-kennoa peräkkäin on yhtä pitkä paketti kuin tavallinen pötköakku, ja kaksi A123-kennoa rinnakkain taas on vähän leveämpi kuin tavallinen pötköakku. Eli esim. neljä kennoa ei mahdu Speden akkukoteloon nätisti. Mulla on ne kolme rumasti teipattuna kyytiin.

Kyllä kolmellakin kennolla ajelee, varsinkin kun lataus on tosiaan reilusti alle 10 minuuttia. Eikä edes tarvita kallista laturia.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #10 : 01.10.08 - klo: 17.19 »
3s2p on melkoisen julman kokoinen ja painoinen pakka. Kaksi A123-kennoa peräkkäin on yhtä pitkä paketti kuin tavallinen pötköakku, ja kaksi A123-kennoa rinnakkain taas on vähän leveämpi kuin tavallinen pötköakku. Eli esim. neljä kennoa ei mahdu Speden akkukoteloon nätisti. Mulla on ne kolme rumasti teipattuna kyytiin.

Kyllä kolmellakin kennolla ajelee, varsinkin kun lataus on tosiaan reilusti alle 10 minuuttia. Eikä edes tarvita kallista laturia.

Näin mä olen sitä kokoa vähän laskeskellut sekä mittojen, että painon osalta. Ei sillä 2300 mAh:lla kauan ajele ja kun pojat tässä pakkaa peräkärryn täyteen RC-tavaraa mennäkseen ajamaan, niin siellä pitää pystyä 1,5 - 2 tuntia ajamaan ennen takaisin tuloa. Jos lataamista ajattelee tuolla montulla, niin 12 V:n akku on tappovehje antaa junioreille mukaan eikä muuten ole mikään kevyt kuljettaa. Sen kun kytkee vahingossa oikosulkuun, niin siitä on leikki kaukana.

Taidetaan pitäytyä edelleen nykyisissä akuissa ja hankitaan lisää latureita, että saadaan vuorokausi riittämään niiden lataamiseksi. Ehkä nuo A123/LiFePO4:t vielä kehittyy tuosta ja niitä tulee sopivamman kokoisia käytettäväksi näissä hommissa. Nyt ne ovat sopimattoman kokoisia oikeastaan kaikkeen mahdolliseen käyttöön korvaamaan standardikokoisia kennoja.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #11 : 01.10.08 - klo: 18.50 »
Eikä minulla LiPoissa akut rajoita latausaikaa, vaan laturi ja virtalähde. Akkuni on 2C-latausvirralle sopivia, eli voisin ladata (5000mAh) 10A:n virralla, mutta saan laturistani vain 7A ulos. Laturini pikalataustoiminnolla saan akkuni ladattua melko täyteen siinä ajassa mitä ajellaan toisia akkuja tyhjäksi. Akkuja on kolme settiä ja kaksi laturia...

Mutta, jahka nuo uudet kehitty ja kevenevät, niin sitten.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa ToniA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #12 : 02.10.08 - klo: 08.01 »
Tossa on nyt vielä Speden runko jonka kyydissä on 3s2p A123-pakka.

Mä olen itse ollut tyytyväinen 3s-pakettiin. Sillä ajaa suunnilleen saman mitä 3000mAh 6-kennoisella NiMH-pakalla, mutta latausaika on reilusti alle 10 minuuttia 12V lyijyakusta. Latausvirta on aluksi yli 20A :grin: Mutta harjakone ei tosiaan pitkän päälle kestänyt, XL-1 nopari sen sijaan on ihan OK. Olisihan tuosta tietysti voinut tehdä 2s tai 2s2p pakan jolloin jännitteetkin olisivat paremmin kohdallaan, mutta sitten taas pikalataus lyijyakusta ei olisi onnistunut.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #13 : 02.10.08 - klo: 08.24 »
Esimerkiksi 3x2 rinnakkain niin se olisi esimerkiksi 9.9v ja 4600 mah. Vastaavasti 2x3 voisi olla 6.6v ja 6900mah.

Nyt mulla on jäänyt matikantunnilla jotain väliin... :wink:

Eikös LiFe kennon nimellisjännite ole 3,3 volttia? Noissa molemmissa laskutavoissa saadaan kennojen määräksi 6 kennoa joiden nimellisjännite on 19,8 volttia. Ny tässä on jotain mitä mä en tajuu... :cool:
« Viimeksi muokattu: 02.10.08 - klo: 08.28 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason RC-kuski.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #14 : 02.10.08 - klo: 08.41 »
Esimerkiksi 3x2 rinnakkain niin se olisi esimerkiksi 9.9v ja 4600 mah. Vastaavasti 2x3 voisi olla 6.6v ja 6900mah.

Nyt mulla on jäänyt matikantunnilla jotain väliin... :wink:

Eikös LiFe kennon nimellisjännite ole 3,3 volttia? Noissa molemmissa laskutavoissa saadaan kennojen määräksi 6 kennoa joiden nimellisjännite on 19,8 volttia. Ny tässä on jotain mitä mä en tajuu... :cool:

Ymmärtäisin asian niin, että ensimmäisessä vaihtoehdossa 3 kennoa kytketään sarjaan, jolloin jännite 9,9V. Kaksi tällaista pakettia kytketään rinnakkain, jolloin kapasiteetti tuplaantuu, mutta jännite pysyy samana. Jäljemmässä esimerkissä kytketään vastaavasti kaksi kennoa sarjaan, jolloin niiden jännite 6,6V ja tällaisia paketteja kolme kappaletta rinnakkain.
Flying Calacucco

Poissa ToniA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #15 : 02.10.08 - klo: 09.50 »
Yleensä litium-pohjaisten akkujen (joita siis voi rinnankytkeä, toisin kuin nikkeliakkuja) kokoonpano ilmoitetaan muodossa XsYp, jossa X on sarjaankytkettyjen kennojen määrä ja Y kertoo montako tällaista sarjaankytkettyä kennoa on kytketty rinnan. Jos X tai Y on yksi, niin se jätetään ilmoittamatta. Eli 3s A123 on 9.9V 2300mAh ja 2s2p A123 on 6.6V 4600mAh.

Rinnankytkentä (p) kasvattaa kapasiteettia ja virranantokykyä mutta jännite ei muutu, sarjaankytkentä (s) kasvattaa jännitettä mutta kapasiteetti ja virranantokyky pysyy samana. Energiamäärä kasvaa riippumatta siiten miten kennoja lisätään koska se taas on kapasiteetti kertaa jännite. Samoin käytettävissä oleva teho kasvaa kummallakin tavalla koska teho on virta kertaa jännite.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #16 : 02.10.08 - klo: 09.52 »
Luetun ymmärtäminen ei aina ole niin helppoa, äsken vasta älysin katsoa virtalukemat. Nyt meni jakeluun... :cool:
Kylätason RC-kuski.

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #17 : 02.10.08 - klo: 10.53 »
Luetun ymmärtäminen ei aina ole niin helppoa, äsken vasta älysin katsoa virtalukemat. Nyt meni jakeluun... :cool:
Hyvä että nyt ymmärsit. Oma lamppu ei aina ihan kirkkain ole ja asiat tulee esitettyä omalla tavalla, kun ei välttämättä kirjoitushetkellä tule oikeat termit mieleen. Tosiaankin tuollaisia 3s2p ja 2s3p systeemeitä tarkoitin.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #18 : 02.10.08 - klo: 15.33 »
ToniA, mitä tuo akkupaketti painaa? Kokoa sillä on ainakin juhlavasti :shocked:
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #19 : 02.10.08 - klo: 18.22 »
Yleensä litium-pohjaisten akkujen (joita siis voi rinnankytkeä, toisin kuin nikkeliakkuja)

Menee OT:ksi, mutta on korjattava sen verran, että nikkeliakut voi kyllä kytkeä rinnan purettaessa, mutta ne eivät lataudu rinnan kytkettynä. Kapasiteettia voi siis kyllä kasvattaa rinnakkaisilla nikkeliakkusarjoilla, mutta jokainen sarja pitää ladata erikseen ja erillään.

Lisätietoa: http://www.direxplorers.com/dir-equipment-configuration-articles/328-nimh-batteries.html
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa ToniA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #20 : 03.10.08 - klo: 07.52 »
ToniA, mitä tuo akkupaketti painaa? Kokoa sillä on ainakin juhlavasti :shocked:

Jotain 450 grammaa, pelkät kennot 420g, siihen johdot ja kutistesukka päälle.

Tuosta saa muuten aika juhlavasti voimaa, pakasta saa ulos 15V jännitteen vielä kun purkuvirta on 55A. Härveli on samanlainen kuin tässä, mutta tää siis sähköllä. Voima ei kyllä lopu kesken mutta akku on tyhjä 4 minuutissa. Ja taas täynnä alle 10 minuutin kuluttua.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #21 : 10.10.08 - klo: 18.32 »
Hmm... tuosta vastariakkukäytöstä vielä - eli kun on noita 5-kennoisia (6.0V) NiMH paketteja vastarin akkuina, niin niissähän on jo täyteen ladattuna jännitettä 7,5 volttia. Pitäisihän sen vastarin sitten kaksi LiFePo-kennoa kestää kevyesti...  :huh:

edit: lähinnä siis meinasin tarjoilla Futaban R603FS:lle tuommosta.

edit2: Omana havaintona tuommosen täyteen ladatun 5-kennoisen NiMH-paketin kesti ihan mukisematta. Seuraavaksi pitää väsätä 2S paketti noista LiFePo-kennoista ja kokeilla sitä.
« Viimeksi muokattu: 10.10.08 - klo: 20.06 kirjoittanut Janezki »

Poissa tomije

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #22 : 12.10.08 - klo: 20.29 »
Terve,

Ajattelin kokeilla asson b44 a123 systemsin akkuja. Elikkä 2s1p x 2 eli 4600mah 6.6V.
Mahtuvat aikas hyvin noihin "saddlebag" akku paikkoihin kunhan poistaa akku telineet ja pistää akut kiinni velcrolla.

kuva 1
kuva 2
« Viimeksi muokattu: 16.10.08 - klo: 22.21 kirjoittanut tomije »
JQ products, Hobbyfactory, EA-import

Poissa Harw

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #23 : 21.10.08 - klo: 12.55 »
Hyvä homma. Itsellä samallainen asso johon mietin tuota ratkaisua. Hyvinhän nuo näyttäs istuvan. Joutuko modaamaan pohjalevyä mitenkään?

Poissa tomije

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #24 : 22.10.08 - klo: 19.37 »
Poistin ni-mh kennojen telineet ja laitoin uudet 3mm ruuvi/prikka/mutteri kiinnikkeet akuille, koska akut ovat huomattavasti korkeampia kuin normi akut.
Ja laitoin vielä velcro tarrat akun alle estämään liikkumista.
Periaatteessa lipo kehykset voisivat sopia myös näiden akkujen kanssa estämään sivuttaisliikettä.

Ajossa akut tuntuvat toimivan mainiosti yhden akullisen kokemuksella.

Itselläni ei ole vertailupohjaa normi akku 7.2v vs lifepo 6.6v välillä kun tämä auto on ensimmäinen 1/10 auto mitä mulla on ollut.

kuva 1
kuva 2
kuva 3

Tomppa
« Viimeksi muokattu: 06.11.08 - klo: 19.51 kirjoittanut tomije »
JQ products, Hobbyfactory, EA-import

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #25 : 01.11.08 - klo: 22.57 »




Hiilikoneella:
- ajoaika n. 35-40min
- latausaika n. 20-25min

(laturista ei irtoo enempää :(
/ Jere Siirilä

Poissa Roffe

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #26 : 06.11.08 - klo: 15.19 »
Mitä muutoksia jouduit tekemään että sait tuon akun mahtumaan sharkkiin?
LRP Shark Monster ft Brushless, Kyosho Mini-z monster x-speed & Traxxas E-maxx

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #27 : 06.11.08 - klo: 17.27 »
Otin dremelin käteen ja pikkuhiljaa laikkasin autoon tilaa, välissä vääntelin autoa että vaikuttaako jäykkyyteen vai ei.
Tuossa kuvassa auto on vielä asteella proto, mutta oon tolla jo useita tunteja kiertäny 1:10 grossirataa hallissa.
/ Jere Siirilä

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #28 : 06.11.08 - klo: 20.02 »
Kiimingissä yks äijä reenaa turistia 2s2p lifepolla. Laturista katteli purkukäyriä niin 5cell nimhissä oli aluksi enemmän jännitettä, mutta lifepo jossakin vaiheessa leikkasi ohi. On se helppoa kun virtaa vaan sisään niin paljon kuin lähtee ja välillä tasaa. Vanhaan tamiyaan sopi suoraan paikoilleen, painoa vain piti lisätä akkuun. Harmi, että nykyautoihin ei sovi kyytiin, nuo ois kyllä paljon turvallisempia ku lipot.
Jere M

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #29 : 08.11.08 - klo: 21.27 »
Mitä muutoksia jouduit tekemään että sait tuon akun mahtumaan sharkkiin?





/ Jere Siirilä