Kirjoittaja Aihe: Tuomarointi  (Luettu 7714 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Tuomarointi
« : 16.02.03 - klo: 12.33 »
Tästä ikuisuusaiheesta, tuomaroinnista.

FinTrack on tällä hetkellä Euroopan tasokkain kansallinen Touringautosarja, kun mittarina käytetään huippukuskien määrää. Se ei olekaan mikään ihan pieni juttu. Mutta mutta, se tuomarointi. Jotenkin on sellainen hytinä, että siltä osin olemme rc-kehitysmaa.

Amatöörivetoistahan se on sekin toiminta, mutta mikään ei kai kiellä yrittämästä kehittyä? Ilmeisesti tarvittaisiin lajiryhmävetoista ryhtiliikettä ja linjanvetoa. Samaan tyyliin kuin sieltä suunnalta tulleet muutkin peruskuviot, kuten sääntömuutokset ja kilpailuohjeet.

Löytyykö ideoita, miten asiantilaa voisi parantaa?
Mitä sanoo lajiryhmä, vai sanooko mitään?

Poissa -Iceman-

  • Jäsen
    • Profiili
Tuomarointi
« Vastaus #1 : 16.02.03 - klo: 12.48 »
Täytyyhän siihen tuomari hommaan löytyä henkilöitä, vaikka sitten nimeämällä joitakin (vapaaehtoisia?) Toni Raikas jonka ymmärrän täysin että hän haluaa mieluummin ajaa kisaa koska pitää siitä. Eikö se sitten toimi niin että kun kisat alkaa niin siinä yhteydessä valitaan vapaaehtoiset -jäävit- tuomarit jotka keskittyy vaan tuomarointiin? Ketäänhän ei voi pakottaa, mutta palkatahan aina voi, eriasia kuka sen palkan viimekädessä maksaa?
Signature is currently under construction!

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Tuomarointi
« Vastaus #2 : 17.02.03 - klo: 11.20 »
Joo, tuomarit olis kiva ylläri, mutta mistäs revitään ne ihmiset?

VAU on Suomen suurin autourheiluseura, ja meilläkin homma on muutaman aktiivisen harteilla, ja lisää ei tahdo millään saada remmeihin. Kaikki potentiaaliset ovat joko mekaanikoina tai EVVK-linjalla... Ja kisan tekemiseen vaaditaan hiukan enemmän kun vain pari kaveria.
Isossa kisassa tarvitaan ainakin: kilpailunjohtaja+apulaisjohtaja, kierroslaskenta, tulospalvelu, katsastus, transponderit, valvojat + siihen vielä tuomarit niin tarvis sellaiset 10 aktiivista EI KISASSA AJAVAA ihmistä. Vähän on hiljasta...

Poissa -Tony-

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Tuomarointi
« Vastaus #3 : 17.02.03 - klo: 14.04 »
Kaikki kisaajat: Tervetuloa Oulun C-12 SM:iin ja TJ-/TS-10 Fintrack kisoihin, tuomarointia nimittäin hoitaa allekirjoittanut omalle tyylilleen edelleen uskollisena (myös Andersson ja Tenhunen osallistuvat tarkkailutehtäviin, kun omat pojat eivät aja).   :shock:   :wink:
Kaikki vaan joukolla Ouluun kisaamaan!!! Puitteet ainakin pitäis olla kunnossa.

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Tuomarointi
« Vastaus #4 : 17.02.03 - klo: 14.16 »
Tämähän oli hyvä uutinen kisoihin suuntaaville. Rata vaikuttaa tekniseltä, kohtuu pitoiselta ja ovikiilathan tuovat linjalle vielä lisäpitoa. Ottakaahn kuvia niin pääsee ihmettelee.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Tuomarointi
« Vastaus #5 : 17.02.03 - klo: 15.01 »
Mutta Teppo, SM radanhan näkee ihan livenäkin kun saapuu paikalle. Ei tarvi katsoa parin päivän viiveellä kuvia katsella :wink:

Pitoa on luvassa tähän astisista kisaradoista ehdottomasti toiseksi eniten, ja se kasvaa erittäin nopeesti. Luvassa siis ehkä jopa kuusankosken tasoinen pito. Missään vaiheessa edes treeneissä ei ole tarvinu lipsutella liukkaalla, ehkä eka akulla tampereen finaalipito.

Ja tää ei oo todellakaan vain mainostusta :wink:  vaan pidon voivat vahvistaa kaikki meidän baanalla ajaneet,kuten APK ja Spif.

Ja kilpailun johtajana toimii Tony Raikas, Euroopan nopein ja oikeudenmukaisin tuomari, joka pitää varmasti huolen siististä linjasta radalla. :wink:
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Tuomarointi
« Vastaus #6 : 18.02.03 - klo: 08.32 »
Kuten menneitten vuosien keskusteluissa ja ylläolevissa mielipiteissä tulee ilmi, täytynee vain tyytyä nykytilanteeseen.
Saadaaan olla tyytyväisiä, että vapaaehtoisia löytyy riittävästi tuomaritehtäviin. Jos tuomarit joudutaan palkkaamaan sunnuntai ja iltatyölisineen, niin osallistumismaksut nousisivat pilviin, kuten edellisissä on jo todettu.
Yksi potentiaalinen tuomariporukka voisi löytyä lopettaneiden kilpailijoiden joukosta, mutta valitettavasti usein lopettamisen jälkeen kaikki kiinnostus lajia kohtaan loppuu.

Pidetään kuitenkin mielessä se, ettei kilpailun jälkeen tapahtunut tuomareiden mollaaminen kuulu urheilun henkeen missään lajissa, vaikka siihen miltei joka kisan jälkeen jollakin olisi  palavaa halua.

Keskustelua tuomarilinjan yleisestä kehittämisestä ei mikään estä jatkamasta.

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Tuomarointi
« Vastaus #7 : 19.02.03 - klo: 10.16 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Tästä ikuisuusaiheesta, tuomaroinnista.

FinTrack on tällä hetkellä Euroopan tasokkain kansallinen Touringautosarja, kun mittarina käytetään huippukuskien määrää. Se ei olekaan mikään ihan pieni juttu. Mutta mutta, se tuomarointi. Jotenkin on sellainen hytinä, että siltä osin olemme rc-kehitysmaa.

Amatöörivetoistahan se on sekin toiminta, mutta mikään ei kai kiellä yrittämästä kehittyä? Ilmeisesti tarvittaisiin lajiryhmävetoista ryhtiliikettä ja linjanvetoa. Samaan tyyliin kuin sieltä suunnalta tulleet muutkin peruskuviot, kuten sääntömuutokset ja kilpailuohjeet.

Löytyykö ideoita, miten asiantilaa voisi parantaa?
Mitä sanoo lajiryhmä, vai sanooko mitään?



Jos lämpimikseen välillä kirjoittaisi tännekin jotain ;-)...

Olen valvojapäivillä viime vuonna ja tänäkin vuonna muissa keskusteluissa tuonut esille sen seikan, että miksi ei valita kolmea tuomaria ? Miksi aina kaksi ? Okei säännöt puhuu kahdesta, mutta ei se sitä estä etteikö voitaisi valita kolmea tuomaria... kuten esille on tullut tuomarit ovat pääsääntöisesti isiä tms. toiminnassa mukana olevia, kolmen tuomarin systeemillä olisi parempi mahdollisuus siihen että siellä olisi ainakin yksi tuomari katselemassa ja kenties kaksikin.. ja mahdollisissa ristiriitatilanteissa (oma isä tuomarina) ei tulisi ehkä niin herkästi ongelmia kun olisi kaksi muuta tuomaria ? Tiukka ongelma kuitenkin jonka parissa joudumme työskentelemään ja jonka joudumme ilmeisesti hyväksymään.. Jos asetetaan liian tiukat raamit, siitä voi olla seurauksena se, että emme saa yhtään tuomaria mukaan, josta seuraa se, että ei voida pitää kilpailuja.. joten pitää yrittää etsiä parempia keinoja ja kilpailujen järjestäjien pitäisi myös aktiivisemmin olla tässä mukana, samaten kuin toiminnassa mukana olevat isät tms. henkilöt, jotka ovat kisapaikoilla, mutta eivät itse aja kisaa.. niitä henkilöitä kun on vähän jotka uhraavat itsensä kaikkien hyväksi, kohti parempaa tulevaisuutta.. etsien parempia ratkaisuja, välillä onnistuen ja välillä epäonnistuen, haukkujen ja kehujen kera ;-) mutta siitä se kehittyy. Kyse on pääsääntöisesti nuorisoharrasteurheilusta, joten vältetään ainakin se seikka, että pitäisi palkata tuomarit kisoihin, se ei ole mahdotonta, mutta siitä olisi seurauksena se, että kilpailijan maksut nousisivat..

Onko se sitten koulutuksen puute, että uudet papat tms. eivät mukaan lähde, vai mikä ? Sitä en tiedä, kun eivät ole ainakaan mulle asti sitä kertoneet. Mutta jos kyse on koulutuksesta, niin sitä järjestetään, jos halukkaita löytyy ja aikataulut osuu kohdalle. Itse olen aina valmis lähtemään moiseen koulutukseen mukaan, lähinnä kilpailun johtajan ja valvojan  toiminnan koulutukseen, ja uskoisin, että Tony ja muutamat muut lähtisivät kouluttamaan mm. ratatuomareita... joten jos halukkuutta löytyy, niin eiköhän aika ja paikka aina löydy, nimimerk. "kukin maksaa matkansa"....

Jos siis uskaliaita löytyy "uhraamaan" itsensä kaikkien hyväksi, niin ei muuta kuin yhteydenottoja sähköpostin kautta, mielihalujen kera... kaikki on teistä itsestä kiinni, emme voi järjestää mitään, ellei ole motivoitunutta porukkaa..

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Tuomarointi
« Vastaus #8 : 19.02.03 - klo: 10.38 »
Jooo... Mieleen muistuu erästä tämän talven FT-kisaa, jossa satuin olemaan väärässä paikassa väärään aikaan, ja kuulin kuinka toinen "tuomari" ilmoitti toiselle että "Omalle pojalleni en stopparia anna", ja kyseessä siis oli tilanne jossa olisi pitänyt jotain tehdä, mutta ei sitten tehty... Tämä jos jokin on sitä tuomaripeliä...

Mielummin sitten pidetään nykyistä linjaa jossa kylkeen/perään/päälle/yli saa ajaa kunhan tuomarit on kahvilla (siis 80% ajasta) ja isät sitten tilittää kuskeille/toisilleen jälkeenpäin että "Oli muuten TÖRKEEE läpiajo" yms...

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Tuomarointi
« Vastaus #9 : 20.02.03 - klo: 13.45 »
Lainaus käyttäjältä: "Nappe"
Jooo... Mieleen muistuu erästä tämän talven FT-kisaa, jossa satuin olemaan väärässä paikassa väärään aikaan, ja kuulin kuinka toinen "tuomari" ilmoitti toiselle että "Omalle pojalleni en stopparia anna", ja kyseessä siis oli tilanne jossa olisi pitänyt jotain tehdä, mutta ei sitten tehty... Tämä jos jokin on sitä tuomaripeliä...

Mielummin sitten pidetään nykyistä linjaa jossa kylkeen/perään/päälle/yli saa ajaa kunhan tuomarit on kahvilla (siis 80% ajasta) ja isät sitten tilittää kuskeille/toisilleen jälkeenpäin että "Oli muuten TÖRKEEE läpiajo" yms...


Aika erikoinen kommentti sinulta! Käsittääkseni ne isät jotka uhrautuu tuomitsemaan (koska ketään muita ei suostu !), eivät tuomitse niitä eriä, joissa oma poika ajaa.

Tietenkin voit itse kiertää tuomaroimassa jos nykyinen homma ei mielestäsi toimi ja isät ovat puolueellisia ? Itse todellakin mieluimmin mekkaisin pojan kanssa rauhassa autoa, kuin ottaisin vastaan lässytystä jälkikäteen, miten olis pitänyt tuomaroida jne.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Tuomarointi
« Vastaus #10 : 20.02.03 - klo: 15.24 »
Cai: Valitettavasti hoidan yleensä kierroslaskentaa jos en itse aja.

Kuis nyt noin henkilökohtaisesti otit tuon kommentin :?:  :?:

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Tuomarointi
« Vastaus #11 : 20.02.03 - klo: 19.19 »
Lainaus

Aika erikoinen kommentti sinulta! Käsittääkseni ne isät jotka uhrautuu tuomitsemaan (koska ketään muita ei suostu !), eivät tuomitse niitä eriä, joissa oma poika ajaa.

Tietenkin voit itse kiertää tuomaroimassa jos nykyinen homma ei mielestäsi toimi ja isät ovat puolueellisia ? Itse todellakin mieluimmin mekkaisin pojan kanssa rauhassa autoa, kuin ottaisin vastaan lässytystä jälkikäteen, miten olis pitänyt tuomaroida jne


Cai, ymmärrän kovin hyvin kommenttisi, olen hyvilläni seurannut uhrautumistasi tuomarointiin! Toivottavasti myös jatkossa olet käytettävissä.
Tätä menoa meillä ei kohta ole enää edes isäpappoja tuomareina! Pitää pyytää naapureiden isiä mukaan kilpailuun tuomareiksi.
Tilanne on vaan hyväksyttävä ja sillä siisti.

Jalkapallossa on ammattituomarit ja nekin tekevät virheitä!

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Tuomarointi
« Vastaus #12 : 21.02.03 - klo: 13.39 »
Niin, asian vierestä vielä sen verran että en ole nähnyt Cai:n virallisesti toumaroivan "omaa" erää (paitsi ehkä omassa mielessään), ehkä sitten olen puusilmä.

Ehkä tämä laji ei tarvitse kilpailioitakaan.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Tuomarointi
« Vastaus #13 : 23.02.03 - klo: 11.40 »
Lainaus käyttäjältä: "Nappe"
Jooo... Mieleen muistuu erästä tämän talven FT-kisaa, jossa satuin olemaan väärässä paikassa väärään aikaan, ja kuulin kuinka toinen "tuomari" ilmoitti toiselle että "Omalle pojalleni en stopparia anna", ja kyseessä siis oli tilanne jossa olisi pitänyt jotain tehdä, mutta ei sitten tehty... Tämä jos jokin on sitä tuomaripeliä...

Mielummin sitten pidetään nykyistä linjaa jossa kylkeen/perään/päälle/yli saa ajaa kunhan tuomarit on kahvilla (siis 80% ajasta) ja isät sitten tilittää kuskeille/toisilleen jälkeenpäin että "Oli muuten TÖRKEEE läpiajo" yms...


Olen kuullut just saman tai sitten ihan vastaavan "Omalle pojalleni en stopparia anna". Kyseessä oli kai Kuusankosken kisa (vai oliko se Tampere?). MUTTA, itse kuulin/ymmärsin sanomisen ihan toisin päin. En tosin muista tarkkaa sanamuotoa, mutta ajatus oli tarkalleen tämä: "Oman pojan päälleajajalle en stopparia anna".


Mitä tulee isäpappojen jälkipeliin, niin juuri siinä suosittelen jokaiselle isäpapalle sen verran ajoharjoittelua rc-autolla, että ymmärrys ja perspektiivi kehittyisi. Siksi, että radan reunalta kisaa seuraava havainnoi tilanteet totaalisesti eri tavalla kuin kuski. Katsoja näkee kokonaisuuden ja tilanteiden kehittymisen. Kuski ei näe, vaan hänen tarkkaavaisuutensa on täydellisesti keskittynyt omaan autoon, öbaut metrin etäisyyteen sen edessä ja takana, ja radan linjojen ajamiseen.

Havainnollinen esimerkki: satuin kerran itse vahingosa kuulemaan oman jälkipelituomioni "tahallisesta päälleajosta", ajettuani pääsuoran reunalla seisseen auton päälle. Isäpapasta, joka tuijottaa oman junnunsa autoa ja näkee koko tilanteen, tämä olikin käsittämätön ja ilkeämielinen, tahallinen teko.
Jokainen ajolauteilla seissyt tietää, mitä pääsuoralla on tehtävissä, jos eteen sattuu este. Ei paljon mitään. Yritä siinä sitten selittää sitä isäpapalle, joka itse ei ole ajanut metriäkään.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Tuomarointi
« Vastaus #14 : 23.02.03 - klo: 12.06 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Onko se sitten koulutuksen puute, että uudet papat tms. eivät mukaan lähde, vai mikä ? Sitä en tiedä, kun eivät ole ainakaan mulle asti sitä kertoneet. Mutta jos kyse on koulutuksesta, niin sitä järjestetään, jos halukkaita löytyy ja aikataulut osuu kohdalle. Itse olen aina valmis lähtemään moiseen koulutukseen mukaan, lähinnä kilpailun johtajan ja valvojan  toiminnan koulutukseen, ja uskoisin, että Tony ja muutamat muut lähtisivät kouluttamaan mm. ratatuomareita... joten jos halukkuutta löytyy, niin eiköhän aika ja paikka aina löydy, nimimerk. "kukin maksaa matkansa"....

Jos siis uskaliaita löytyy "uhraamaan" itsensä kaikkien hyväksi, niin ei muuta kuin yhteydenottoja sähköpostin kautta, mielihalujen kera... kaikki on teistä itsestä kiinni, emme voi järjestää mitään, ellei ole motivoitunutta porukkaa..


Tuossa on ideaa. Pieni kolutustapahtuma voisi olla se, jonka avulla saataisiin muutama vapaaehtoinen ylittämään "kynnyksen". Voihan hyvinkin olla, että isäpappojen keskuudessa on tälläkin hetkellä piilevää kiinnostusta, joka vain ei uskalla astua esiin.
Itse olen valmis koulutettavaksi ja silloin tällöin tuomaroimaan - jos sellaiseksi sovellun. (Olisin esim. antanut Juho Leväselle stopparin Tampereen kisan ekassa finaalierässä  :wink: )

Näen asian siten, että jo aito yritys aktiivisesta tuomaroinnista on ratkaiseva. Hyvä yritys ei voi olla nykyistä tilannetta huonompi. Kaikki ymmärtävät, ainakin kuskit, että tuomareiden silmät eivät voi olla kaikkialla samanaikaisesti, ja että tuomioita jää siksi aina jakamatta. Mutta jos tuomarit edes yritävät olla ajan tasalla niiden tapahtumien osalta, mitä milloinkin seuraavat, olisi sillä jo selvä ryhdistävä vaikutus.

Tilanne tällä hetkellä on se, että ajajakokouksissa kyllä varoitetaan rikkeistä ja stoppareista, ja kerrotaan, mitä tuomarit erityisesti tulevat seuraamaan. Aivan kuten pitääkin. Mutta, kun sitten minkäänlaista tuomarointia ei olekaan, on lopputulos pannukakku, ja kauniit puheet ovat syöneet tulevienkin ajajakokousten uskottavuutta.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Tuomarointi
« Vastaus #15 : 23.02.03 - klo: 17.55 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"


 Kuski ei näe, vaan hänen tarkkaavaisuutensa on täydellisesti keskittynyt omaan autoon, öbaut metrin etäisyyteen sen edessä ja takana, ja radan linjojen ajamiseen.


Kyllä niitä lisämetrejä sinne eteen/taakse tulee, samalla kun kokemusta karttuu ;)
-Pekka

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Tuomarointi
« Vastaus #16 : 23.02.03 - klo: 19.06 »
Tuomarointi on todella paljon kilpailun johtajan varassa. Syynä tähän on puuttuvat "lällärit", jolloin muiden tuomareiden tuomiot eivät ole reaaliajassa tai ne eivät mene perille !
Kilpailun johtaja ei lisäksi saa olla kilpailutilanteiden kuuluttaja vaan hänen pitää keskittyä ainoastaan tuomitsemiseen. Kuuluttaja tulee olla erikseen.

Tarpeeksi aktiivisia tuomareita ei yksinkertaisesti ole saatavana. Jos sitten joku yrittää pitää kovaa linjaa, niin haukut tulee varmasti.

Kokeillaan Mäntsälässä pitää kovaa linjaa. Tuomareiksi saa ilmoittautua.
Jos Vesa et aja tule ihmeessä kokeilemaan. Ei ole välttämättä helppoa, vaikka itse aolet ajanutkin 8)
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Timo Levänen

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.ajo-opetus.fi
Tuomarointi
« Vastaus #17 : 23.02.03 - klo: 20.36 »
Miksi päälleajon tuomitseminen on vaikeaa?  Siksi, että tuomarin on lähes mahdoton tietää ja nähdä,  oliko päälleajo tahallinen vai vahinko. Toleranssit ovat niin pieniä ja varsinkin kokemattoman kuskin on lähes mahdoton hallita autonsa täydellisesti.  
Lisäksi tapahtumia on niin paljon, että sellaista henkilöä ei löydy joka pystyisi kaikki tarpeelliset asiat huomioimaan.

Mielestäni kiinnitetään aivan liian paljon huomiota "tuomarointiin" ja rangaistuksiin. Tärkeämpää olisi palkita hyvä ja rehti ajotapa.  Päälleajoa ja joustamatonta ajotapaa (esim. kierroksellaohitustilanteessa) harrastavat kuskit eivät varmasti ole niitä jotka kilpailuja voittavat.

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Tuomarointi
« Vastaus #18 : 23.02.03 - klo: 20.49 »
uusi ehdotus:

-videokuvataan koko erä (ei tarvita tuomareita erän aikana)
-katsotaan video erän jälkeen (jos tahallinen esim. päälleajo niin -1sij.)
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Tuomarointi
« Vastaus #19 : 23.02.03 - klo: 21.19 »
Timon kanssa pitkälti samaa mieltä, kyllä tuolla kärkipäässä on varsin rehti meininki ihan vaikka videoita jälkeenpäin katsomallakin ja jälkiporukoissa ei aina tuo auton kontrolli riitä tiukkaan kilvanajoon ilman osumia. Lisäksi on nuo hieman tahalliset kolarit... jotka kyllä erottaa hieman kokemattomampikin...  
Tuo Juhon ja Pekan kisaaminen Tampereen finaalissa ja VesaK "antama rangaistus" oli kuitenkin ennemmin tiukan kilvanajon(monta kierrosta puskurietäisyydellä) kuin tahallinen päälleajo. Vastaavissa tapauksissa yleensä pätee paremmin, jos päälleajava kuljettaja odottaa kilkatun mukaan kisaan, ehkä tästä tuo VesaKn rangaistus..

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Tuomarointi
« Vastaus #20 : 23.02.03 - klo: 22.07 »
Heti tuli hyviä pointseja esiin.
Ensinnäkin, tuomarointi tosiaan ymmärretään väärin "rangaistuksien jakamisena". Pitäisi painottaa "oikeudenmukaisuuden jakamista". Tarkoitan tällä sitä, että virheiden bongaamisen sijasta hyvä tuomarointi pyrkii jakamaan oikeutta niille, jotka syyttöminä joutuvat kärsimään. Riippumatta teon tahallisuudesta tai tahattomuudesta.

Toiseksi, yksi näkee ja painottaa tuomaroinnin tarkoituksen yhdellä tavalla, toinen toisella. Juuri siksi pidin Tumpin ajatusta pienen koulutuskierroksen järjestämistä hyvänä. Sen tehtävänä on määritellä tulkintatavat ja tuomarointilinjat suurinpiirtein yhdenmukaisiksi.

Juhon ja Pekan mittelö oli tosiaan loistavaa kilvanajoa, joka päättyi kosketukseen. Juuri sellaisessa tilanteessa kilkanneen auton olisi pitänyt jäädä odottamaan kilkattua.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Tuomarointi
« Vastaus #21 : 02.03.03 - klo: 16.33 »
Pitkällä hiihtolenkillä oli aikaa mietiskellä muiden mukavien juttujen ohella rc-autoiluakin, ja siinä erityisesti tuomarointia. Noin 14. hikisen kilometrin kohdalla kiteytyi VesaK:n tuomarointipoliittinen linja, jolla aion yrittää eduskuntaan, kenties Europarlamenttiinkin. Mahdollisesti.  :wink: :

§1
Tuomarointi on oleellinen osa kilpailutapahtumaa, joka pelkällä aktiivisella mukanaolollaan pyrkii parantamaan ajon fair play -luonnetta. Rangaistusten jakaminen ei ole itsetarkoitus.

§2
Rangaistuksen antaminen kilpailuerän aikana ei ota kantaa siihen, onko rangaistuksen syynä ollut tapahtuma aiheutettu tahallisesti vai tahattomasti. Lähtökohtana on pyrkiä hyvittämään tapahtuma kärsineelle (syyttömälle) osapuolelle sekä huolehtia siitä, että vahingon aiheuttanut osapuoli ei saa tapahtuneesta etua.

§3
Tuomarikin on ihminen, eikä hänen tuomarointitaitonsa ole MM-tasoa. Hänen silmänsä eivät voi olla jokaisen auton oikeutta puolustamassa yhtä aikaa.
Tästä syystä rangaistuksen saattaa saada auto, joka itse on hetkeä aikaisemmin joutunut samanlaisen tapahtuman uhriksi.

§4
Kun ajajakokouksessa uhkaillaan tiukalla tuomaroinnilla ja kerrotaan, minkälaisiin tapahtumiin se tulee keskittymään - siten on syytä myös tapahtua.
Jos lupauksista/uhkauksista huolimatta tuomarointi ei luvatulla tavalla toteudu, kilpailun johtajaa ja tuomareiden piällysmiestä seisotettakoon kisan jälkeen viisi minuuttia stop-and-go -alueella keskustelemassa keskenään, mikä mahtoi mennä pieleen  :wink:

§5
Myös TS-10:n A-finaalia on uskallettava tuomita, mikäli aihetta esiintyy.

§6
Rangaistuslinjat:

A. Huomautus
Esimerkiksi
- varomaton ajo, vaikka välitöntä vahinkoa kanssakilpailijoille ei olisi aiheutunutkaan.
- tilanne, jossa tuomari ei ole seurannut edeltäviä tapahtumia siten, että voisi olla tuomiossaan varma.
- käytetään erityisesti TJ-10:n B+ finaaleissa ja TS-10:n Ö-finaalissa, koulutusmerkityksessä.
-
-
B. Varoitus tai läpiajo stop-and-go -paikan kautta pysähtymättä
Esimerkiksi
- varomattomasta ajosta kanssakilpailijalle aiheutunut vähäinen vahinko.
- tulkinnanvaraisessa tilanteessa kanssakilpailijalle aiheutunut vahinko
- ohitustilan antamisen tarpeeton viivyttely: alkuerissä nopeammalle autolle ja finaalierissä kierroksella ohittavalle.
-
-
C. Stop-and-go
Esimerkiksi
- varaslähtö
- selkeä kanssakilpailijalle aiheutettu vahinkotilanne.
- radalle paluu ulosajon jälkeen kanssakilpailijalle vahinkoa aiheuttaen.
- kaksi huomautusta tai varoitusta samasta aiheesta.
-
-

Tämä vain keskustelun jatkamiseksi. Mitä mieltä, pääsisiköhän tällä eduskuntaan?

Poissa Toke

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Tuomarointi
« Vastaus #22 : 02.03.03 - klo: 17.02 »
Kilpailijana aina välillä unohtaa että tuomarikin on ihminen. Muistan tapauksia että on annettu tuomioita väärille autoille tai ei olla rankaistu kun kierroksella jäänyt on tunkenut ohittajan radalta ulos. On käynyt niinkin että kuljettaja on ymmärtänyt tuomarin viestin väärin ja sitten on selvitelty että kuka on syypää virheeseen.

Olisikohan mahdollista lisätä nostajien ja tuomareiden yhteistyötä. Nostajan tehtävänä on seurata pientä aluetta radasta ja jos jotain sattuu toimia tilanteen mukaan. Nostaja voisi sitten kertoa tuomarille mitä tapahtui. Tuskin ylimääräisistä silmäpareista tuomareiden apuna haittaakaan olisi.

VesaK: linjauksesi on varsin hyvä. Vielä kun kerrot kantasi NATO:sta ja opiskelijoiden tukipolitiikasta niin täytyy kai harkita ehdokkaan vaihtamista :mrgreen:

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Tuomarointi
« Vastaus #23 : 03.03.03 - klo: 09.43 »
Lainaus käyttäjältä: "Toke"
VesaK: linjauksesi on varsin hyvä. Vielä kun kerrot kantasi NATO:sta ja opiskelijoiden tukipolitiikasta niin täytyy kai harkita ehdokkaan vaihtamista :mrgreen:

Kiitos kysymästä! NATO on päivänselvä juttu. Suomi liittyköön NATO:on maakunnittain: Uusimaa ja Pohjanmaa liittyvät. Samoin Karjala, historiallisista syistä. Lappi, Häme ja Keski-Suomi eivät liity. Varsinaissuomi on vähän niin ja näin.... laitetaan se vaikka Affenanmaan siivelle demilitarisoiduksi vyöhykkeeksi.
Kotka liitetään nostalgiasyistä ja kansanedustaja Tiusasen työtä kunnioittaen ex-Varsovan liittoon.
Näin demokratia toteutuu, kun jokainen voi valita asuinpaikkansa suurten peruskysymysten mukaisesti  :wink:

Jaa että opiskelijoiden tukipolitiikasta... muuten jees, mutta muutetaan nimeksi "Tulevaisuuden Päättäjien ja Eläkkeiden Maksajien Kannustuspolitiikka", joka takaa niukkaa hieman runsaamman toimeentulon. Opiskeleville rc-autoililjoille tietenkin pienet akku- ja rengaslisät päälle. Lisävarat saadaan kielten opettajien palkoista, koska kielten opetus lopetetaan, että kyvykäs väki ei luistaisi eläkkeiden maksusta lähtemällä ulkomaille.

Ehkä vähän off topic, mutta niinhän se näin vaalien kynnyksellä tuppaa käymään  :wink:

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Tuomarointi
« Vastaus #24 : 09.03.03 - klo: 18.01 »
VesaK: Noniin. Nyt on sitten ensimmäinen tuomarointikokemus takana. Kommentteja ?
-Pekka

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Tuomarointi
« Vastaus #25 : 09.03.03 - klo: 19.36 »
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
VesaK: Noniin. Nyt on sitten ensimmäinen tuomarointikokemus takana. Kommentteja ?

Juu, paljonkin jäi mieleen.

Päällimmäinen tuntemus: ajajana pääsee paljon, paljon helpommalla!
Vaikka eriä oli vain 9x(2+2), siis paljon vähemmän kuin FT:ssä, tehtävä kävi voimille. Se oli suorastaan rasittava.
Alku meni kevyesti, mutta loppua kohden alkoi väsy iskeä. Tässä lienee syy, miksi finaalierissä, jossa tuomarointia nimenomaan tarvitaan, sitä ei ole!

Tuomareita pitää olla vähintään kaksi, mieluummin neljä: tuomarit voisivat vuorotella tehtävässään, ja saada olla välillä lepovuorossa. Lisäisi varmasti skarppiutta finaaleissa!

Yksi tuomari ei pysty hanskaamaan kuin ehkä 25% erän tapahtumista.

Tapahtumarikkaat TJ-erät ovat hankalia. Ajajana olen ihmetellyt, miksi nimenomaan rytinäerissä tuomarin ääni ei kuulu. Nyt ymmärrän, miksi: usean auton joukkokolarit ovat mahdottomia tuomita.

TS-erien "siisteys" valkeni minulle nyt hyvin.

Tilanteet on seurattava ja ymmärrettävä alusta lähtien. Annoin kaksi virhestopparia, joihin sain heti (asiallisen) palautteen edeltäneistä tapahtumista. Ne puhuttiin asianosaisten kanssa paikan päällä selviksi.

TJ-alkuerissä jaetut runsaat huomautukset ja erien jälkeen muutamalle junnulle antamani opastukset vaikuttivat tehokkaasti. Tämä antaa aiheen uskoa, että henkilökohtainen palaute ja  koulutus on parasta rc-kasvatusta.

Autojen näkyvä numerointi on tuomarin kannalta perusteltu. Nythän käytössä oli perinteinen pienikokoinen numerointi, mutta useiden autojen kyljessä olevat FT-numerot olisivat helpottaneet työtä paljon.

Tuomarina oleminen antoi paljon enemmän näkökulmaa ja ymmärrystä kuin osasin odottaa. Suosittelen jokaiselle kisaajalle (ja ehkä isäpapallekin) - pitäisiköhän peräti ehdottaa pakolliseksi  :wink:

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Tuomarointi
« Vastaus #26 : 02.11.03 - klo: 16.29 »
Oikein itsekin joutuu toisinaan ihmettelemään, miten sitä on tullut joskus kirjoiteltua viisaasti  :wink:
Kuten nyt tuo yllä oleva juttu ekasta tuomarointikokemuksestani. Se on juuri niin kuin siinä seisoo, pojat.

Mutta miksi aihe yhtäkkiä tuli mieleen. Siksi, että katsottiin juniorin kanssa ensimmäistä kertaa viime kesän SM/NM-kisoista taltioimani video. Ja mites siellä? No, oma lehmä tietenkin ojassa.

Juuri, kun Juniorin auto saatiin viimeiseen TJ-finaaliin vapaaksi raivostuttavista radiohäiriöistä (vastari), jotka pilasivat kaikki erät sitä ennen, ja ajo sujui edes kerran hyvin, niin eikös tuomari anna väärän stopparin: juniorin edellä, kaukana tuomarisedän vanhoista silmistä, kaksi autoa puskee toisiaan kylkeen ja jää kieppumaan radalle. Juniori livahtaa kumpaakaan koskettamatta ohi, ja.... eikös kolmen sekunnin kuluttua kaikuva kuulutus langeta hänelle stopparin "kylkeen ajosta". Just niin. Siinä meni sitten se kolmaskin erä.

No juu, ei siitä sen enempää. Olipahan vastaus juniorin kysymykseen, jota pyöriteltiin pitkään kisan jälkeen, "mistähän se stoppari oikein tuli?".
Tämä menee tuomareiden tavanomaisten harhalaukauksien tiliin, joita ehdin itsekin tehdä omassa debyytissäni. Mutta tarinan opetus on se, että tuomarin on oltava ehdottoman varma tuomiostaan. Jos hän ei sitä ole, pysyköön hiljaa.
Siksi kai ne etupäässä niin hiljaa ovatkin  :wink:

Mutta tämän jutun varsinainen tarkoitus on nostaa hyvä topicci jälleen esiin, sillä täällä esitetyistä hyvistä ajatuksista ei vielä monikaan ole johtanut mihinkään  :wink:

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Tuomarointi
« Vastaus #27 : 02.11.03 - klo: 17.10 »
Ensi vuonna SM-sarjan osakilpailuissa tuomareilla pitäisi olla kakkosen toimitsijalisenssi. Näitä tuomareita tuskin saadaan kuitenkaan kahta enempää kisaan. Neljän kakkosen lisenssin omistavan tuomarin saaminen samaan kisaan taitaa olla mahdottomuus? Mäntsälässäkin nähtiin että tuomarointi on vaikeaa vaikka asialla olisivatkin ammattilaiset.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Tuomarointi
« Vastaus #28 : 02.11.03 - klo: 17.20 »
En löydä AKK:n sivuilta, mitä kakkosen toimitsijalisenssi edellyttää. Onko parempaa tietoa?
Entä, kenellä kisoissamme toimineista tuomareista sellainen on?

Muodollisen pätevyyden sijasta tai lisäksi ei varmastikaan olisi pahitteeksi ryhdistää tuomaritoimintaa yleisemminkin. Kuten tässä topicissa on esitetty.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Tuomarointi
« Vastaus #29 : 02.11.03 - klo: 17.28 »
Tämän vuoden sääntökirjasta ei näköjään löydy eriteltynä noita tarvittavia lisenssejä, mutta näin se oman muistini mukaan menee Sm-(sarja)kisoissa: 1. Kilpailunjohtaja, 1. Valvoja, 2. Tuomari, 2. Katsastuspäällikkö, muut 3. (Tumppi voinee varmistaa)

Ykkösen lisenssin omistajat ovat harvassa, samoin kakkosen. "Parempia" lisenssejä saa osallistumalla eri tehtäviin kisoissa ja käymällä kokouksissa.