Kirjoittaja Aihe: Mini-Z:n muuttaminen etanaksi  (Luettu 3162 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa teepee

  • Jäsen
    • Profiili
Mini-Z:n muuttaminen etanaksi
« : 12.01.07 - klo: 10.46 »
Onko kukaan tutkinut, miten mini-z:sta saisi alle 5v käsiin sopivamman, eli miten vauhtia saisi kätevimmin hidastettua (väliaikaisesti). Muuten tulee iskälle liikaa hommia kun saa paikkailla ja tilailla uutta osaa koko ajan... :lol:

Mukana tulevat pinionit ei tunnetusti riitä...mutta saako esim jännitteen tiputuksella koko auton sähköt hyytymään vai halutun lopputuloksen ?

-TeePee-
*** Team Losi Mini-T ***

Poissa Sakkeri91

  • Veteraani
    • Profiili
Mini-Z:n muuttaminen etanaksi
« Vastaus #1 : 12.01.07 - klo: 11.48 »
No vaikka vastus moottorin johtoon?

En ehkä suosittele koska saattaa olla että nopari kestä lisäkuormaa.
Mutta helpoiten ja epäluotettavimmin asia hoituisi noin.

Poissa Teme X-2

  • Tulokas
    • Profiili
Mini-Z:n muuttaminen etanaksi
« Vastaus #2 : 12.01.07 - klo: 12.19 »
No tuo vastus moottorin kanssa sarjaan on varmaan helpoin
toteuttaa. Eikä se kuormita nopari enempää vaan
vähämmän kun moottorille menee pienempi virta.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Mini-Z:n muuttaminen etanaksi
« Vastaus #3 : 12.01.07 - klo: 12.46 »
Moottorin ottama jatkuva virta ei varmaan ole suuren suuri joten moottorin kanssa muutama diodi sarjaan varmasti hoitaisi homman. Yksi diodi tiputtaa jännitettä 0,7V, tällöin ei tarvitse ylimääräistä energiaa hukata vastuksen lämmittämiseen.

Diodeja pitää vaan laittaa rinnan molempiin "suuntiin" jotta pakki toimii.

Vielä helpompi on jos radiosta löytyy EPA niin säätää kaasun maksimin jonnekin 50% tietämille...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Turhala

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/~turhala
Mini-Z:n muuttaminen etanaksi
« Vastaus #4 : 12.01.07 - klo: 19.14 »
Lainaus käyttäjältä: "HVoltage"
Vielä helpompi on jos radiosta löytyy EPA niin säätää kaasun maksimin jonnekin 50% tietämille...


Tai rajottaa kaasukahvan/-tikun maksimia teippaamalla jotain sinne väliin.

Poissa Nege

  • Veteraani
    • Profiili
Mini-Z:n muuttaminen etanaksi
« Vastaus #5 : 14.01.07 - klo: 09.24 »
saatavana on radioita joissa on ääripään säädöt. säätää kaasun niin et ei ota ku 20% ei kulje kovaa vaik tinttaa tallan tiskiin.  :wink:

Poissa TOH_1

  • Jäsen
    • Profiili
Mini-Z:n muuttaminen etanaksi
« Vastaus #6 : 14.01.07 - klo: 11.23 »
Terve.


Lainaus käyttäjältä: "HVoltage"

Yksi diodi tiputtaa jännitettä 0,7V, tällöin ei tarvitse ylimääräistä energiaa hukata vastuksen lämmittämiseen.

Diodeja pitää vaan laittaa rinnan molempiin "suuntiin" jotta pakki toimii.


Tuo energia menee sen diodin lämmittämiseen, onhan fyssat luettuna ?

TOH

Poissa 2 fast 4 u

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://khendricksson.1g.fi/kuvat/
Mini-Z:n muuttaminen etanaksi
« Vastaus #7 : 14.01.07 - klo: 12.49 »
Meneehän siihen pikkasen energiaa, mutta aika paljon vähemmän kun vastuksen lämmittämiseen.
>>Death Race Pilots<>WSA Freeriders<<

Poissa vmakir

  • Jäsen
    • Profiili
Mini-Z:n muuttaminen etanaksi
« Vastaus #8 : 14.01.07 - klo: 13.22 »
Lainaus käyttäjältä: "TOH_1"
Terve.
Tuo energia menee sen diodin lämmittämiseen, onhan fyssat luettuna ?


Totta. Energiaa menee diodin lämmittämiseen. Diodi ei kuitenkaan toimi ohmin lain mukaisesti. Toisin sanoen diodi EI OLE vastus! Diodilla kuitenkin on resistanssia, mutta jos jännitettä halutaan alentaa toimii se mukavammin kuin vastus tässä tapauksessa.  Valitsee vain sopivan suuruus luokan diodin - tehonkestoltaan sata tai tuhatkertaisia - niin ei se juuri lämpenekään.

Vielä edittiä: itse varmaan teippaisin sen kaasukahvan naakeliin mieluummin kuin alkaisin juottelemaan jotain virityksiä moottoriin ;)
Losi XXX BK1

Poissa TOH_1

  • Jäsen
    • Profiili
Mini-Z:n muuttaminen etanaksi
« Vastaus #9 : 14.01.07 - klo: 17.50 »
Tervehdys.

Kuten kirjoitin, ei fyssat taida olla luettuna. :D

Diodissa on samat häviötehot kuin vastuksessa samalla jännitteen alenemalla ja virralla.

P=U*I

Kaikissa lineaari ratkaisuissa,  jännitteen alenema menee häviötehoksi.

Onneksi on tullut fyssat & teoreettiset sähköt luettua. :oops:

TOH

Poissa vmakir

  • Jäsen
    • Profiili
Mini-Z:n muuttaminen etanaksi
« Vastaus #10 : 14.01.07 - klo: 22.59 »
Lainaus käyttäjältä: "TOH_1"
Tervehdys.
Kaikissa lineaari ratkaisuissa,  jännitteen alenema menee häviötehoksi.
Onneksi on tullut fyssat & teoreettiset sähköt luettua. :oops:


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/e/ec/Rectifier_vi_curve.GIF

Jokohan tää OT loppuisi  :mrgreen:
Losi XXX BK1

Poissa TOH_1

  • Jäsen
    • Profiili
Mini-Z:n muuttaminen etanaksi
« Vastaus #11 : 15.01.07 - klo: 07.22 »
Tervehdys.

Tuo diodin tyypillinen ominaiskäyrä ei edellekään muuta asiaa.

Kun päästösuuntaista jännitettä ei ole, ei ole virtaakaan.
Kun päästösuuntaista jännitettä on alle kynnysjännitteen kulkee käytännössä olematon virta.

Yli kynnysjännitteen tilanteessa diodin jännite asettuu (yksinkertaistetusti)  Kynnysjännite + I*Ron.

Nyt diodin yli on jännite, ja virta, muodostuu tehoa P=I*U.

JEP, fyssat on edelleen luettuna.

TOH

Poissa vmakir

  • Jäsen
    • Profiili
Mini-Z:n muuttaminen etanaksi
« Vastaus #12 : 15.01.07 - klo: 09.44 »
Joo pientä väärinymmärrystä.. näemmä väitetään samasta asiasta  :mrgreen:
Losi XXX BK1

Poissa teepee

  • Jäsen
    • Profiili
Mini-Z:n muuttaminen etanaksi
« Vastaus #13 : 15.01.07 - klo: 14.44 »
Kiitos vastauksista, myös fysiikan luennosta... :mrgreen:

Taitaa olla tuo palikan teippaus liipasimen väliin ihan varteenotettava vaihtoehto, kun ei ole tuota kaasun säätöä lähettimessä.
Tarvii vain suorittaa teippaus vaivihkaa, muuten juniori nostaa kauhean äläkän.

-teepee-
*** Team Losi Mini-T ***